John Wick 2 / John Wick: Chapter Two (2017/122/USA/Akční, Krimi, Thriller) 82% -Blu-ray-
21.07.2018 10:30
FILMY V SÉRII
John Wick gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1248/
Akční / Thriller, USA / Čína, 2014
Režie: Chad Stahelski, David Leitch, Hrají: Keanu Reeves, Michael Nyqvist
John Wick 2 (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1249/
Akční / Krimi, USA / Hong Kong, 2017
Režie: Chad Stahelski, Hrají: Keanu Reeves, Common
John Wick 3 (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/john-wick-3-john-wick-3-2019-131-usa-akcni-krimi-thriller-78/
Akční / Krimi, USA, 2019
Režie: Chad Stahelski, Hrají: Keanu Reeves, Halle Berry
V přípravě
John Wick: Chapter 4 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/john-wick-chapter-4-john-wick-chapter-4-v-priprave/
Akční / Krimi / Thriller, USA 2022
Režie: Chad Stahelski, Hrají: Keanu Reeves, Donnie Yen
Zajímavost k filmu
- Děj filmu se odehrává čtyři dny po filmu John Wick (2014).
- Prvý krát, kedy si Laurence Fishburne a Keanu Reeves spolu zahrali vo filme od Matrix Revolutions (2003).
- Po filmoch Constantine (2005) a Henry's Crime (2010) sa jedná o tretiu spoluprácu hercov Peter Stormare a Keanu Reeves.
- Režisér filmu Chad Stahelski sa podieľal na tvorbe Matrix trilógie, a to ako kaskadér.
JEDNOU VĚTOU
„Další dobrodružství nájemného zabijáka Johna Wicka."
OBSAH
V pokračování úspěšného akčního thrilleru z roku 2014 přinutí legendárního Johna Wicka (Keanu Reeves) k návratu ze zabijáckého důchodu jeho bývalý spolupracovník, který se pomocí intrik snaží převzít kontrolu nad tajemným mezinárodním sdružením nájemných zabijáků. Krevní přísaha Johna zavazuje, aby mu pomohl, a tak se vypraví do Říma, kde se utká s několika nejnebezpečnějšími zabijáky na světě.(Freeman Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
John Wick je ve své druhé kapitole stále stejně odhodlaným hrdinou, který tentokrát platí svůj dluh minulosti a všechny esence původního filmu ještě zintenzivní. Ať už stylovost prostředí a postav (na míru šitý oblek se správnými vrstvami nejlepší kamarád zabijáka) nebo akční scény, které jsou hnané ještě do větších extrémů než v prvním díle. Osobně jsem chvílemi až chytal záchvaty smíchu z toho, jak to celé vážně myšlené akční peklo s poměrem headshotů a minutí u hlavní postavy je okolo poměru 9:1. A to mě právě bavilo. Tenhle návrat do 80/90. let, tohle bych si totiž půjčoval ve své oblíbené videopůjčovně a s kamarády by jsme si trénovali Wickův postoj, protože on je ten dobrej týpek a my chceme být jako on. Co na tom, že některé sekvence jsou nelogické (chce auto, pak ho zdemoluje nebo uděláme past v katakombách, i když nás je 50, nepočkáme u jediného východu), ale celé je to prostě velice zábavné, akční složka je perfektní (ať choreo nebo důraz na bojové/střelecké postoje). Ano, John Wick se stává s každou minutou prvním superhrdinou v obleku, bez ohledu na jeho krejčího, ale budování mytologie a zajímavě směřující příběh mě motivuje k očekávání dalšího dílu. PS: Equilibrium tam cítím stále víc. PPS: mytologie je skvělá, chci komiks, bezďáci perfektní pomrknutí, stejně tak jako jejich vůdce, už mi jen chyběla nabídka pilulek... (Djkoma) 4*
My co máme za sebou tzv. kojící hattrick, tzn. v časové posloupnosti : maminka - akční filmy 80.let - pan hospodský, tak nad Johnem provádíme vyslovenou slintofilii. Akční scény jsou vymazelný na tři doby a je jedno zda se jedná o car honičky, přestřelky nebo fighty vše je přehledný, nápaditý, nekompromisní. Jasně, kdybych měl být v osobě hlavního hrdiny, potřeboval bych na celej film tak 1.250 životů abych vše přežil, ale i tohle je vlastně fajn, konečně tu máme akční tank se vším všudy. Chtělo se mě vyčítat, že film zejména zpočátku nabírá těžce tempo, ale ve finále je hezký, že kolem veškeré té akce a drsňáckých hlášek a ještě drsnějších zabijáků, nám tu vyrůstá takovej zabijáckej B2B svět, který má své zákony a pravidla. Takže je to sice na hraně, zejména John vs. hluchá se spolu mohli kočkovat trošku déle, ale akčnáček je už pomalu vymírající žánr a tak budu za hvězdíčkovýho ježíška a půjdu do plnejch. (Enšpígl) 5*
Poetry in motion. Slastně přímočarý, přesto neustále něčím překvapující a každým záběrem neuvěřitelně stylový akční film pohybu, který by měl teoreticky uspokojit fanoušky Bustera Keatona, Akiry Kurosawy, Sergia Leoneho, Johna Woo i videoher. Komiksově nadsazený svět s málomluvným westernovým hrdinou (který se ale moc pěkně umí vyjadřovat tužkou) dává díky rozvedení mytologie více smyslu než v jedničce, ovšem daní za delší stopáž je pokulhávající rytmus. Filmu na chvíli padá řetěz poté, co se na scéně (příliš pozdě) objeví král newyorských vagabundů Laurence Fishburne (věřím, že lépe bude využit v pokračování) a ke konci jen zbytečně nahání minuty (návrat „domů“). Jednička nebyla tak dlouhá na to, aby se začala opakovat, a znovu se na ni podívám s větší chutí, ale jako vzorový příklad toho, že akce nemusí být vytvářena jenom střihem, ale i pohybem v promyšleně komponovaných záběrech, budu od nynějška kromě Friga jako Sherlocka Holmese rád používat i druhou kapitolu Johna Wicka. Kdo by to před pár lety byl býval řekl, že nejvíce respektu vzbuzujícím akčním hrdinou 21. století, kterému věříte lásku k bezejmennému psovi, vyhraněný vkus v oblékání, porozumění oduševnělému modernímu umění (nikdy nevíte, kdy vám správně nastavené zrcadlo může zachránit život) i to, že by byl bez mrknutí oka schopen vystřílet celou Camorru, bude padesátník Keanu Reeves. 80% (Matty) 4*
VELKÁ RECENZE
Prvního Johna Wicka jsem viděl rok po premiéře (a po úvodní vlně spokojenosti) a na zadek jsem si z něj úplně nesedl. Jasně, žánrová kvalita, skvělá akce, hrdina, co ho chcete potkávat znovu, ale k top zážitku mi přeci jenom něco chybělo. U druhého dílu už ne – tam jsem si vrněl blahem od prvního do posledního záběru.
John Wick 2 je pro mě ideálním sequelem. Přirovnal bych ho třeba k REC2, kde se taky poměrně odvážně prohlubovala mytologie, a naopak dal do protiváhy k Trainspottingu 2, jenž naprosto bez ambicí natočit novou velkou pecku jen obráží a variuje památná místa jedničky a zasekává se prvoplánově v nostalgii… ale nechci odvádět řeč k jiným filmům. Zůstanu u podstaty jen téhle dvojky: U pokračování, které správně identifikovalo důvody úspěchu a obliby jedničky, poznalo silné stránky téhle značky a podalo je ještě v hutnější podobě než minule.
John Wick je hodně svébytným akčňákem. Město a hotely v něm nejsou tím realisticky pulzujícím a živým organismem, ale spíš hodně specificky stylizovaným prostředím, kterým s bouchačkou probíhá poměrně kožený Keanu Reeves. Ta místa mají úplně jinou atmosféru, což mimochodem nemění vůbec nic na faktu, že dvojka skládá architektuře New Yorku (a Říma) hold podobně působivě, jako to ve svých filmech zvládají Woody Allen nebo Spike Lee. Tahle strnulost je ve dvojce cítit ale ještě víc a můžeme se díky ní nechat naplno vtáhnout do „nadpřirozeného“ světa plného nájemných vrahů a elitních zabijáků. Wick se tímhle vyděluje z ostatních akčňáků, není to jen generická střílečka, ale film, který se nebojí jít přes hranu a vidět svět jinak, po svém.
Nuznější produkční podmínky jsou tu obráceny v klad. Díky tomu, jak John neustále vystupuje ze světla reflektorů, aby bylo jeho řádění obrazově atraktivnější, získává tahle série definitivně svůj vlastní, jasně čitelný audiovizuální jazyk. Ten navíc v neonovém finále působí o to intenzivněji, že se v něm zrcadlí na jatkách závislá duše hlavního hrdiny, polapená v labyrintu světla, temnoty a krve.
Akce je plný kotel a je znovu skvělá. Žádné velké pauzy, žádné prodlevy. Čím blíž jsme závěrečným titulkům, tím víc je nápadů, vynalézavější choreografie, nekompromisnější headshoty a větší zalíbení v malování na stěny pomocí rozstřelených mozků. I ten potenciálně zrádný kontext uměleckých galerií a architektonických skvostů tu pomáhá prohlubovat zážitek a přímočaré fyzické běsnění nezastavitelného střelce se v něm neztrácí, spíš ještě nabírá na estetické působivosti.
Tvůrci ale hlavně dali do filmu ještě víc lásky: Lásky k hlavnímu hrdinovi. Od první chvíle si můžete lebedit, jak je o Johna Wicka pečováno a jak je posilována jeho aura, naštěstí ne jen v rovině plkání, ale i tvrdou fyzickou „prací“. Už v první velké scéně se dlouho a opakovaně válí v kalužích a musí si vypomáhat i trochu unfair prostředky, aby přežil, za ochranu svých pevných hodnot (chci svý auto!) mu to ale evidentně stojí.
Když se Wick jako chlápek, co se nikdy neunaví, nikdy nepoleví ve svém odhodlání a nikdy se nevzdá své urputnosti prokulhává celým filmem, sálá z něj únava, crčí z něj krev, tělo domlácené od schodů, probodané a prostřílené, ale pořád z něj cítíte tu neochotu zastavit se a nechat se udolat. A věříte jí.
Reeves je perfektní castingová volba (i ksichty ve vedlejších rolích mimochodem potěší), protože i při normálním ohýbání jeho padesátiletého skeletu z něj ta vyčerpanost sála, ale stejně tak i zmiňovaná vůle a nezdolné odhodlání. Dlouhé roky ho svět adoroval jako Nea, s takovouhle ale umře jako John Wick. Snad od dob heroic bloodshed opusů Johna Woo Hard-Boiled a Killer si nevzpomínám, že by tu byl hrdina, jehož čirou podstatou existence by bylo tohle krvavé řádění s pistolemi.
A pár let tu nebyl ani takhle povedený film, který by z těch brakových základů dokázal vytesávat tak intenzivní dílo, co je i na úplném konci v pohybu a umíněně běží vstříc třetímu dílu.
O FILMU
Úspěšný hit z roku 2014 John Wick splnil očekávání diváků, kteří toužili opět vidět Keanu Reevese v plnohodnotném akčním filmu. Když si film hyperkinetickým ztvárněním klasických bojových umění a přestřelkami vydobyl kultovní status, jeho celosvětový úspěch postavil producenty před nevyhnutelnou otázku: Jak natočit pokračování? Reeves měl jasno: ještě víc akce, ještě širší záběr a hlubší pohled do vnitřního dilematu hlavní postavy.
„Ve druhém filmu“, říká Reeves, „jsme chtěli rozšířit podsvětí, tak jsme přidali nový prvek. V původním filmu jsme představili spolek nájemných zabijáků sdružených v organizaci známé jako The Continental, nyní jsme přidali spolek jménem High Table, ve kterém jsou zastoupeny různé skupiny organizovaného zločinu z celého světa.“
Producenti se snažili vyhnout opakování zápletky z prvního filmu. „Nechtěli jsme se opakovat a vracet se ke stejnému emocionálnímu schématu.“, říká producent Basil Iwanyk. „Zároveň jsme chtěli uspokojit fanoušky z řad mužů i žen a diváky, kteří obvykle na akční filmy nechodí, a nabídnout všem emoční základ filmu, aniž bychom se opakovali.“
Scénář k filmu John Wick 2 napsal Derek Kolstad, který se proslavil scénářem k prvnímu filmu John Wick. „Když Keanu podepsal smlouvu na hlavní roli Johna Wicka, bylo to, jako by se splnil sen.“, říká rodák z Wisconsinu, který pojmenoval titulní postavu po svém dědovi. „Ještě neuvěřitelnější je, že byl ten film tak úspěšný a že jsme teď natočili jeho pokračování.“
Při psaní scénáře se filmoví tvůrci snažili rozšířit záběr filmu a zároveň zachovat hlavní myšlenku původního filmu. „Ve filmu je spousta různých padouchů a lokací.“, říká producentka Erica Lee. „Příběh nového filmu je větší a zkaženější než příběh prvního filmu, přesto zůstal dojemný. To je důležité, protože Keanu patří mezi ty vzácné herce, které milují jak ženy, tak muži. Keanu dokázal svým ztvárněním nájemného zabijáka vzbudit obrovské sympatie k Johnu Wickovi a my jsme chtěli, aby mu diváci fandili i v pokračování filmu.“
Kromě Reevesova vítaného návratu na plátna kin v roli akčního hrdiny fascinovalo diváky ve filmu John Wick vylíčení tajného spolku nájemných vrahů The Continental, jehož historie sahá několik století do minulosti a platí v něm nemilosrdné zákony. Jako úvod k bližšímu poznání zákonů spolku použil Kolstad ve filmu John Wick 2 téma nezrušitelného závazku symbolizovanému zlatou mincí neboli „známkou“. „John Wick se známky vzdal, aby se mohl vymanit ze starého způsobu života.“, vysvětluje scénárista. „A nyní, když se znovu vynořil, přišli si za ni nechat zaplatit. Ale John Wick se mezitím změnil.“
„Nápad se známkou se moc líbil, protože nám umožnil uvést na scénu nového padoucha a hlouběji se zabývat spolkem The Continental.“, říká Lee. „Jedním z důvodů obrovského úspěchu filmu John Wick u diváků bylo, že jsme ukázali slabinu světa zabijáků a mužů, kteří v něm pracují. Známka je součástí mýtů spojených s tímto světem, a protože je to konkrétní hmatatelná věc, lze ji velmi dobře uchopit pro filmařské účely.“
„Skutečnost, že John Wick je povinen ctít závazek z minulosti, posouvá motiv původního filmu od pomsty za každou cenu k poznání, že dokonce i v podsvětí mají činy své důsledky.“, poznamenává výkonný producent David Leitch. „V původním filmu žije John Wick ve světě, kde zabíjení lidí nemá zdánlivě žádné důsledky. V pokračování Wicka jeho násilnická minulost dohání. V konfrontaci se známkou a vlastními impulzivními rozhodnutími nájemný zabiják platí draze za své zločiny.“
Pro režiséra Chada Stahelskiho představoval film John Wick 2 příležitost proniknout vizuálně i geograficky hlouběji do Wickova světa. Na pozici hlavního kameramana najal spolupracovníka Guillerma del Tora Dana Laustsena. „Používali jsme širokoúhlé snímání anamorfní objektivy, protože jsme chtěli maximálně využít plochy filmového políčka. Scénografie a kamera dotváří věrný obraz světa Johna Wicka.“
Vizuální styl druhého filmu odpovídal detailnějšímu pohledu na Wickovu postavu a vlastním přísným zásadám, kterými se ve svém životě řídil. „Když se podíváte na některé r raných samurajských filmů Akira Kurosawy nebo na kovbojské w westerny Sergia Leonea, všichni hrdinové v těchto filmech se řídili vlastním mravním kodexem.“, říká Stahelski. „Jednou z nejzajímavějších věcí na Johnu John Wickovi je, že má vlastní zásady, bez ohledu na to, zda se pohybuje na správné či špatné straně zákona.“
Režisér se zmiňuje o podobnosti herce a jeho filmové postavy. „Keanu Reeves se hodně podobá Johnu Wickovi ve smyslu preciznosti a úzkostlivé pečlivosti.“, říká Stahelski. „V tomto ohledu má Keanu také vlastní zásady.“
DABING
V českém znění: Marek Libert - Keanu Reeves (John Wick), Pavel Rímský - Ian McShane (Winston), Václav Rašilov - Riccardo Scamarcio (Santino D'Antonio), Pavel Šrom - Peter Stormare (Abram), Ludvík Král - Lance Reddick (Charon, titulky), Libor Terš - Luca Mosca (Italský krejčí), Jakub Saic - Thomas Sadoski, Simone Spinazze (Jimmy, Kartograf), Libor Bouček - John Leguizamo, Chukwudi Iwuji (Aurelio, Akoni), Miroslava Součková - Christine Hollingsworth (Barmanka), Petr Oliva - Laurence Fishburne (Bowery King), Zdeněk Mahdal - Peter Serafinowicz (Sommelier), Jarmila Švehlová - Claudia Gerini (Gianna D'Antoniová), Pavel Vondra - Common (Cassian), Jana Hermachová - Margaret Daly (operátorka), Pavel Soukup - Franco Nero (Julius), Veronika Veselá - Bridget Moynahan (Helen Wicková)
Překlad: Ondřej Novák
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a Režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.2.2017 Freeman Ent.
Premiéra USA: 10.2.2017 Summit Entertainment
Premiéra Hongkong: 9.2.2017 Intercontinental Film HK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 12.7.2017 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 12.7.2017 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 11 092 209
Tržby celkem - $ 171 539 887
Návštěvnost v ČR 76 738
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Počítání mrtvých
• Retro Wick: Hledání příčin neočekávaného úspěchu
• Vercajk
• Nabito: Evoluce bojové scény
• Wickovy kaskadérské kousky
• CarFu
• Vystřižené scény
• Výcvik Johna Wicka
A další!
„Další dobrodružství nájemného zabijáka Johna Wicka."
OBSAH
V pokračování úspěšného akčního thrilleru z roku 2014 přinutí legendárního Johna Wicka (Keanu Reeves) k návratu ze zabijáckého důchodu jeho bývalý spolupracovník, který se pomocí intrik snaží převzít kontrolu nad tajemným mezinárodním sdružením nájemných zabijáků. Krevní přísaha Johna zavazuje, aby mu pomohl, a tak se vypraví do Říma, kde se utká s několika nejnebezpečnějšími zabijáky na světě.(Freeman Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
John Wick je ve své druhé kapitole stále stejně odhodlaným hrdinou, který tentokrát platí svůj dluh minulosti a všechny esence původního filmu ještě zintenzivní. Ať už stylovost prostředí a postav (na míru šitý oblek se správnými vrstvami nejlepší kamarád zabijáka) nebo akční scény, které jsou hnané ještě do větších extrémů než v prvním díle. Osobně jsem chvílemi až chytal záchvaty smíchu z toho, jak to celé vážně myšlené akční peklo s poměrem headshotů a minutí u hlavní postavy je okolo poměru 9:1. A to mě právě bavilo. Tenhle návrat do 80/90. let, tohle bych si totiž půjčoval ve své oblíbené videopůjčovně a s kamarády by jsme si trénovali Wickův postoj, protože on je ten dobrej týpek a my chceme být jako on. Co na tom, že některé sekvence jsou nelogické (chce auto, pak ho zdemoluje nebo uděláme past v katakombách, i když nás je 50, nepočkáme u jediného východu), ale celé je to prostě velice zábavné, akční složka je perfektní (ať choreo nebo důraz na bojové/střelecké postoje). Ano, John Wick se stává s každou minutou prvním superhrdinou v obleku, bez ohledu na jeho krejčího, ale budování mytologie a zajímavě směřující příběh mě motivuje k očekávání dalšího dílu. PS: Equilibrium tam cítím stále víc. PPS: mytologie je skvělá, chci komiks, bezďáci perfektní pomrknutí, stejně tak jako jejich vůdce, už mi jen chyběla nabídka pilulek... (Djkoma) 4*
My co máme za sebou tzv. kojící hattrick, tzn. v časové posloupnosti : maminka - akční filmy 80.let - pan hospodský, tak nad Johnem provádíme vyslovenou slintofilii. Akční scény jsou vymazelný na tři doby a je jedno zda se jedná o car honičky, přestřelky nebo fighty vše je přehledný, nápaditý, nekompromisní. Jasně, kdybych měl být v osobě hlavního hrdiny, potřeboval bych na celej film tak 1.250 životů abych vše přežil, ale i tohle je vlastně fajn, konečně tu máme akční tank se vším všudy. Chtělo se mě vyčítat, že film zejména zpočátku nabírá těžce tempo, ale ve finále je hezký, že kolem veškeré té akce a drsňáckých hlášek a ještě drsnějších zabijáků, nám tu vyrůstá takovej zabijáckej B2B svět, který má své zákony a pravidla. Takže je to sice na hraně, zejména John vs. hluchá se spolu mohli kočkovat trošku déle, ale akčnáček je už pomalu vymírající žánr a tak budu za hvězdíčkovýho ježíška a půjdu do plnejch. (Enšpígl) 5*
Poetry in motion. Slastně přímočarý, přesto neustále něčím překvapující a každým záběrem neuvěřitelně stylový akční film pohybu, který by měl teoreticky uspokojit fanoušky Bustera Keatona, Akiry Kurosawy, Sergia Leoneho, Johna Woo i videoher. Komiksově nadsazený svět s málomluvným westernovým hrdinou (který se ale moc pěkně umí vyjadřovat tužkou) dává díky rozvedení mytologie více smyslu než v jedničce, ovšem daní za delší stopáž je pokulhávající rytmus. Filmu na chvíli padá řetěz poté, co se na scéně (příliš pozdě) objeví král newyorských vagabundů Laurence Fishburne (věřím, že lépe bude využit v pokračování) a ke konci jen zbytečně nahání minuty (návrat „domů“). Jednička nebyla tak dlouhá na to, aby se začala opakovat, a znovu se na ni podívám s větší chutí, ale jako vzorový příklad toho, že akce nemusí být vytvářena jenom střihem, ale i pohybem v promyšleně komponovaných záběrech, budu od nynějška kromě Friga jako Sherlocka Holmese rád používat i druhou kapitolu Johna Wicka. Kdo by to před pár lety byl býval řekl, že nejvíce respektu vzbuzujícím akčním hrdinou 21. století, kterému věříte lásku k bezejmennému psovi, vyhraněný vkus v oblékání, porozumění oduševnělému modernímu umění (nikdy nevíte, kdy vám správně nastavené zrcadlo může zachránit život) i to, že by byl bez mrknutí oka schopen vystřílet celou Camorru, bude padesátník Keanu Reeves. 80% (Matty) 4*
VELKÁ RECENZE
Prvního Johna Wicka jsem viděl rok po premiéře (a po úvodní vlně spokojenosti) a na zadek jsem si z něj úplně nesedl. Jasně, žánrová kvalita, skvělá akce, hrdina, co ho chcete potkávat znovu, ale k top zážitku mi přeci jenom něco chybělo. U druhého dílu už ne – tam jsem si vrněl blahem od prvního do posledního záběru.
John Wick 2 je pro mě ideálním sequelem. Přirovnal bych ho třeba k REC2, kde se taky poměrně odvážně prohlubovala mytologie, a naopak dal do protiváhy k Trainspottingu 2, jenž naprosto bez ambicí natočit novou velkou pecku jen obráží a variuje památná místa jedničky a zasekává se prvoplánově v nostalgii… ale nechci odvádět řeč k jiným filmům. Zůstanu u podstaty jen téhle dvojky: U pokračování, které správně identifikovalo důvody úspěchu a obliby jedničky, poznalo silné stránky téhle značky a podalo je ještě v hutnější podobě než minule.
John Wick je hodně svébytným akčňákem. Město a hotely v něm nejsou tím realisticky pulzujícím a živým organismem, ale spíš hodně specificky stylizovaným prostředím, kterým s bouchačkou probíhá poměrně kožený Keanu Reeves. Ta místa mají úplně jinou atmosféru, což mimochodem nemění vůbec nic na faktu, že dvojka skládá architektuře New Yorku (a Říma) hold podobně působivě, jako to ve svých filmech zvládají Woody Allen nebo Spike Lee. Tahle strnulost je ve dvojce cítit ale ještě víc a můžeme se díky ní nechat naplno vtáhnout do „nadpřirozeného“ světa plného nájemných vrahů a elitních zabijáků. Wick se tímhle vyděluje z ostatních akčňáků, není to jen generická střílečka, ale film, který se nebojí jít přes hranu a vidět svět jinak, po svém.
Nuznější produkční podmínky jsou tu obráceny v klad. Díky tomu, jak John neustále vystupuje ze světla reflektorů, aby bylo jeho řádění obrazově atraktivnější, získává tahle série definitivně svůj vlastní, jasně čitelný audiovizuální jazyk. Ten navíc v neonovém finále působí o to intenzivněji, že se v něm zrcadlí na jatkách závislá duše hlavního hrdiny, polapená v labyrintu světla, temnoty a krve.
Akce je plný kotel a je znovu skvělá. Žádné velké pauzy, žádné prodlevy. Čím blíž jsme závěrečným titulkům, tím víc je nápadů, vynalézavější choreografie, nekompromisnější headshoty a větší zalíbení v malování na stěny pomocí rozstřelených mozků. I ten potenciálně zrádný kontext uměleckých galerií a architektonických skvostů tu pomáhá prohlubovat zážitek a přímočaré fyzické běsnění nezastavitelného střelce se v něm neztrácí, spíš ještě nabírá na estetické působivosti.
Tvůrci ale hlavně dali do filmu ještě víc lásky: Lásky k hlavnímu hrdinovi. Od první chvíle si můžete lebedit, jak je o Johna Wicka pečováno a jak je posilována jeho aura, naštěstí ne jen v rovině plkání, ale i tvrdou fyzickou „prací“. Už v první velké scéně se dlouho a opakovaně válí v kalužích a musí si vypomáhat i trochu unfair prostředky, aby přežil, za ochranu svých pevných hodnot (chci svý auto!) mu to ale evidentně stojí.
Když se Wick jako chlápek, co se nikdy neunaví, nikdy nepoleví ve svém odhodlání a nikdy se nevzdá své urputnosti prokulhává celým filmem, sálá z něj únava, crčí z něj krev, tělo domlácené od schodů, probodané a prostřílené, ale pořád z něj cítíte tu neochotu zastavit se a nechat se udolat. A věříte jí.
Reeves je perfektní castingová volba (i ksichty ve vedlejších rolích mimochodem potěší), protože i při normálním ohýbání jeho padesátiletého skeletu z něj ta vyčerpanost sála, ale stejně tak i zmiňovaná vůle a nezdolné odhodlání. Dlouhé roky ho svět adoroval jako Nea, s takovouhle ale umře jako John Wick. Snad od dob heroic bloodshed opusů Johna Woo Hard-Boiled a Killer si nevzpomínám, že by tu byl hrdina, jehož čirou podstatou existence by bylo tohle krvavé řádění s pistolemi.
A pár let tu nebyl ani takhle povedený film, který by z těch brakových základů dokázal vytesávat tak intenzivní dílo, co je i na úplném konci v pohybu a umíněně běží vstříc třetímu dílu.
O FILMU
Úspěšný hit z roku 2014 John Wick splnil očekávání diváků, kteří toužili opět vidět Keanu Reevese v plnohodnotném akčním filmu. Když si film hyperkinetickým ztvárněním klasických bojových umění a přestřelkami vydobyl kultovní status, jeho celosvětový úspěch postavil producenty před nevyhnutelnou otázku: Jak natočit pokračování? Reeves měl jasno: ještě víc akce, ještě širší záběr a hlubší pohled do vnitřního dilematu hlavní postavy.
„Ve druhém filmu“, říká Reeves, „jsme chtěli rozšířit podsvětí, tak jsme přidali nový prvek. V původním filmu jsme představili spolek nájemných zabijáků sdružených v organizaci známé jako The Continental, nyní jsme přidali spolek jménem High Table, ve kterém jsou zastoupeny různé skupiny organizovaného zločinu z celého světa.“
Producenti se snažili vyhnout opakování zápletky z prvního filmu. „Nechtěli jsme se opakovat a vracet se ke stejnému emocionálnímu schématu.“, říká producent Basil Iwanyk. „Zároveň jsme chtěli uspokojit fanoušky z řad mužů i žen a diváky, kteří obvykle na akční filmy nechodí, a nabídnout všem emoční základ filmu, aniž bychom se opakovali.“
Scénář k filmu John Wick 2 napsal Derek Kolstad, který se proslavil scénářem k prvnímu filmu John Wick. „Když Keanu podepsal smlouvu na hlavní roli Johna Wicka, bylo to, jako by se splnil sen.“, říká rodák z Wisconsinu, který pojmenoval titulní postavu po svém dědovi. „Ještě neuvěřitelnější je, že byl ten film tak úspěšný a že jsme teď natočili jeho pokračování.“
Při psaní scénáře se filmoví tvůrci snažili rozšířit záběr filmu a zároveň zachovat hlavní myšlenku původního filmu. „Ve filmu je spousta různých padouchů a lokací.“, říká producentka Erica Lee. „Příběh nového filmu je větší a zkaženější než příběh prvního filmu, přesto zůstal dojemný. To je důležité, protože Keanu patří mezi ty vzácné herce, které milují jak ženy, tak muži. Keanu dokázal svým ztvárněním nájemného zabijáka vzbudit obrovské sympatie k Johnu Wickovi a my jsme chtěli, aby mu diváci fandili i v pokračování filmu.“
Kromě Reevesova vítaného návratu na plátna kin v roli akčního hrdiny fascinovalo diváky ve filmu John Wick vylíčení tajného spolku nájemných vrahů The Continental, jehož historie sahá několik století do minulosti a platí v něm nemilosrdné zákony. Jako úvod k bližšímu poznání zákonů spolku použil Kolstad ve filmu John Wick 2 téma nezrušitelného závazku symbolizovanému zlatou mincí neboli „známkou“. „John Wick se známky vzdal, aby se mohl vymanit ze starého způsobu života.“, vysvětluje scénárista. „A nyní, když se znovu vynořil, přišli si za ni nechat zaplatit. Ale John Wick se mezitím změnil.“
„Nápad se známkou se moc líbil, protože nám umožnil uvést na scénu nového padoucha a hlouběji se zabývat spolkem The Continental.“, říká Lee. „Jedním z důvodů obrovského úspěchu filmu John Wick u diváků bylo, že jsme ukázali slabinu světa zabijáků a mužů, kteří v něm pracují. Známka je součástí mýtů spojených s tímto světem, a protože je to konkrétní hmatatelná věc, lze ji velmi dobře uchopit pro filmařské účely.“
„Skutečnost, že John Wick je povinen ctít závazek z minulosti, posouvá motiv původního filmu od pomsty za každou cenu k poznání, že dokonce i v podsvětí mají činy své důsledky.“, poznamenává výkonný producent David Leitch. „V původním filmu žije John Wick ve světě, kde zabíjení lidí nemá zdánlivě žádné důsledky. V pokračování Wicka jeho násilnická minulost dohání. V konfrontaci se známkou a vlastními impulzivními rozhodnutími nájemný zabiják platí draze za své zločiny.“
Pro režiséra Chada Stahelskiho představoval film John Wick 2 příležitost proniknout vizuálně i geograficky hlouběji do Wickova světa. Na pozici hlavního kameramana najal spolupracovníka Guillerma del Tora Dana Laustsena. „Používali jsme širokoúhlé snímání anamorfní objektivy, protože jsme chtěli maximálně využít plochy filmového políčka. Scénografie a kamera dotváří věrný obraz světa Johna Wicka.“
Vizuální styl druhého filmu odpovídal detailnějšímu pohledu na Wickovu postavu a vlastním přísným zásadám, kterými se ve svém životě řídil. „Když se podíváte na některé r raných samurajských filmů Akira Kurosawy nebo na kovbojské w westerny Sergia Leonea, všichni hrdinové v těchto filmech se řídili vlastním mravním kodexem.“, říká Stahelski. „Jednou z nejzajímavějších věcí na Johnu John Wickovi je, že má vlastní zásady, bez ohledu na to, zda se pohybuje na správné či špatné straně zákona.“
Režisér se zmiňuje o podobnosti herce a jeho filmové postavy. „Keanu Reeves se hodně podobá Johnu Wickovi ve smyslu preciznosti a úzkostlivé pečlivosti.“, říká Stahelski. „V tomto ohledu má Keanu také vlastní zásady.“
DABING
V českém znění: Marek Libert - Keanu Reeves (John Wick), Pavel Rímský - Ian McShane (Winston), Václav Rašilov - Riccardo Scamarcio (Santino D'Antonio), Pavel Šrom - Peter Stormare (Abram), Ludvík Král - Lance Reddick (Charon, titulky), Libor Terš - Luca Mosca (Italský krejčí), Jakub Saic - Thomas Sadoski, Simone Spinazze (Jimmy, Kartograf), Libor Bouček - John Leguizamo, Chukwudi Iwuji (Aurelio, Akoni), Miroslava Součková - Christine Hollingsworth (Barmanka), Petr Oliva - Laurence Fishburne (Bowery King), Zdeněk Mahdal - Peter Serafinowicz (Sommelier), Jarmila Švehlová - Claudia Gerini (Gianna D'Antoniová), Pavel Vondra - Common (Cassian), Jana Hermachová - Margaret Daly (operátorka), Pavel Soukup - Franco Nero (Julius), Veronika Veselá - Bridget Moynahan (Helen Wicková)
Překlad: Ondřej Novák
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a Režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.2.2017 Freeman Ent.
Premiéra USA: 10.2.2017 Summit Entertainment
Premiéra Hongkong: 9.2.2017 Intercontinental Film HK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 12.7.2017 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 12.7.2017 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 11 092 209
Tržby celkem - $ 171 539 887
Návštěvnost v ČR 76 738
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Počítání mrtvých
• Retro Wick: Hledání příčin neočekávaného úspěchu
• Vercajk
• Nabito: Evoluce bojové scény
• Wickovy kaskadérské kousky
• CarFu
• Vystřižené scény
• Výcvik Johna Wicka
A další!
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
česky DTS-HD Master Audio 5.1 / anglicky DTS-HD Master Audio 5.1
české, slovenské
FILMY V SÉRII
John Wick gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1248/
Akční / Thriller, USA / Čína, 2014
Režie: Chad Stahelski, David Leitch, Hrají: Keanu Reeves, Michael Nyqvist
John Wick 2 (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1249/
Akční / Krimi, USA / Hong Kong, 2017
Režie: Chad Stahelski, Hrají: Keanu Reeves, Common
John Wick 3 (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/john-wick-3-john-wick-3-2019-131-usa-akcni-krimi-thriller-78/
Akční / Krimi, USA, 2019
Režie: Chad Stahelski, Hrají: Keanu Reeves, Halle Berry
V přípravě
John Wick: Chapter 4 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/john-wick-chapter-4-john-wick-chapter-4-v-priprave/
Akční / Krimi / Thriller, USA 2022
Režie: Chad Stahelski, Hrají: Keanu Reeves, Donnie Yen
Tvůrci a herci
Chad Stahelski (Režie), Basil Iwanyk (Produkce), Erica Lee (Produkce), Tyler Bates (Hudba), Joel J. Richard (Hudba), Dan Laustsen (Kamera), Evan Schiff (Střih), Jessica Kelly (Casting), Suzanne Smith (Casting), Kevin Kavanaugh (Scénografie), Luca Mosca (Kostýmy), Mark P. Stoeckinger (Zvuk), Anna Stachow (Masky), Stephen Kelley (Masky), Derek Kolstad (Scénář), Keanu Reeves (Herec), Common (Herec), Bridget Moynahan (Herec), Ian McShane (Herec), John Leguizamo (Herec), Lance Reddick (Herec), Thomas Sadoski (Herec), Ruby Rose (Herec), Riccardo Scamarcio (Herec), Peter Stormare (Herec), Laurence Fishburne (Herec), Perry Yung (Herec), Aly Mang (Herec), David Patrick Kelly (Herec), Crystal Lonneberg (Herec), Claudia Gerini (Herec), Angel Pai (Herec), Alex Ziwak (Herec), Mark Vincent (Herec), Marmee Cosico (Herec), Chris LaPanta (Herec), Doris McCarthy (Herec), Franco Nero (Herec)
2017/122/USA/Akční, Krimi, Thriller
- Děj filmu se odehrává čtyři dny po filmu John Wick (2014).
- Prvý krát, kedy si Laurence Fishburne a Keanu Reeves spolu zahrali vo filme od Matrix Revolutions (2003).
- Po filmoch Constantine (2005) a Henry's Crime (2010) sa jedná o tretiu spoluprácu hercov Peter Stormare a Keanu Reeves.
- Režisér filmu Chad Stahelski sa podieľal na tvorbe Matrix trilógie, a to ako kaskadér.
Odkazy
Hrají:
Keanu Reeves, Common, Bridget Moynahan, Ian McShane, John Leguizamo, Lance Reddick, Thomas Sadoski, Ruby Rose, Riccardo Scamarcio, Peter Stormare, Laurence Fishburne, Perry Yung, Aly Mang, David Patrick Kelly, Crystal Lonneberg, Claudia Gerini, Angel Pai, Alex Ziwak, Mark Vincent, Marmee Cosico, Chris LaPanta, Doris McCarthy, Franco Nero, Faith Logan, Thaddeus Daniels, Kenny Sheard, Jennifer Dong, Tobias Segal, Jimmy Star