Kingsman: Tajná služba / Kingsman: The Secret Service (2014/129/Velká Británie/Akční, Dobrodružný, Krimi, Komedie 81% -Blu-ray-

21.07.2018 08:07
JEDNOU VĚTOU
„Kingsman je supertajná špionážní organizace, která do svých řad přijme obyčejného, ale nadějného kluka z ulice. Čeká ho zaškolení v ultra-soutěživém prostředí zrovna ve chvíli, kdy svět ohrožuje zvrácený technologický génius."

OBSAH
Tajní agenti organizace Kingsman nepotřebují mít na konci svých jmen žádné nuly. Tato špionážní služba je oproti jiným britským službám rozhodně nevládní a pochopitelně supertajná. Počet jejích agentů je pevně daný a za každého, který odešel (většinou nedobrovolně a bolestně), nastoupí pečlivě vycvičený a otestovaný nováček, kterého doporučí některý z agentů ve službě. Právě díky tomu se do výběrového systému dostávají hlavně synové významných rodin. Výjimkou z pravidla se stane až Gary „Eggsy" Price (Taron Egerton), který je obyčejným klukem vybaveným vysokým IQ, nedokončeným výcvikem u mariňáků a oceněný krajskou cenou za gymnastiku. Nyní ale tráví většinu času na ulici, je nezaměstnaný a má nakročeno do kriminálu. V pravou chvíli mu nabídne novou životní šanci jeden z agentů Kingsman – superšpión Harry Hart (Colin Firth), který nejen vypadá, ale také se chová jako pravý anglický gentleman. Aspoň většinou. Někdy to prostě nelze. A protože se jedná nejen o vtipný, ale i napínavý film, potřebujeme pořádného hlavního padoucha. Je jím Richmond Valentine (Samuel L. Jackson), miliardář a bojovník za ekologii zbavený iluzí. Nesnáší pohled na krev a chystá se odrovnat opravdu velké množství obyvatel naší planety. Díky tomu ji chce zachránit a obětavě při tom nehledí na ztrátu žádného cizího života. Pomáhat mu s tím bude Gazelle (Sofia Boutella), inteligentní krasavice s amputovanýma nohama, místo kterých má smrtící běžecké čepele. Podaří se Harrymu a Eggsymu včas odhalit pravdu o Valentinově důmyslném ďábelském plánu a zastavit ho?(CinemArt CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Matthe Vaughn opět natočil takřka dokonalou zábavu, která v sobě skrývá přesně to, co zábavná gangsterka má mít. Šišlajícího nepřítele v rukou Samuela L. Jacksona, frajerskýho agenta Colina Firtha nebo neskutečnýho sympaťáka mantáka Tarona Egertona. Do toho lehce klasičtější příběh, ale naprosto parádní zpracování, které se nejlépe projeví dost brutální, ale nesmírně zábavnou akční scénou v kostele. Nevím, jestli je Matthew Vaughn génius, ale je jeden z mála režisérů, k jehož filmům se neustále vracím a po jejich dalších shlédnutích zvyšuji hodnocení. Po Hvězdném prachu je právě tenhle kousek tím nejlepším, čím mě zatím stihl potěšit. A doufám, že tomu tak nebude naposled. (Malarkey) 4*

Nekorektní čaj o páté. Bizardní poklona špionskému žánru. Kdo nemáte smysl pro humor, nedokáže odstoupit od vážných témat a bavit se těmi nejšílenějšími nápady (hodně krve a mrtvých mužů, žen... a knězů?), tak prosím na tenhle film nechoďte. Ostatní povinná milovníci nadhledu a pomrkávání tvůrců na vaši notalgickou strunu, buďte vítání v perfektním obchodě s oblečením. Tady si gentlemani zakládají na míchání Martini vedle zavřeného Vermutu, učení slušných mravů v každé hosodě s Guinnessem a dokonale padnoucím obleku (s pruhy, oxfordkami, kalhotami s dokonalými puky...ach ano). Osobně se docela divím, že Kingsman je tak masově přijímaný, vzhledem k té osobitosti humoru a nadhledu, která občas jde až za hranice... a hlavně jsme se v kině smáli jen tři zvrácení diváci (moje nestabilní mysl tudíž potvrzena). Největší úlet poslední doby. V dobrém i v tom špatném. PS: ohňostroj už pro mě nikdy nebude jako dřív... (Djkoma) 4*

Vaughn a Goldmanová chtěli ukázat, jak umí vytěžit odkaz bondovek. Ve skutečnosti vyrabovali vlastní krám. Po Kick-Ass a První třídě jde o jejich třetí náborově-výcvikový film, akorát poněkud nešťastně nakřížený s celkem vážným sociálním dramatem. Stereotypní vykreslení prostředí pracující třídy (hospody, rvačky, domácí násilí) postrádá nadsázku vlastní zbytku filmu, což vede k přerývavému tónu a tempu vyprávění během prvních dvou třetin. Výchova protagonisty k „džentlmenství“ (které zde na sebe stejně jako v raných bondovkách váže pořádnou dávku šovinismu) je zároveň v rozporu s egalitářským sdělením filmu – Kingsmanem se Eggsy může stát až poté, co popře (vystupováním, oblékáním, mluvou) svůj nízký třídní původ. Jak prozrazuje také technofobní prezentace padoucha, pseudo-anarchistická schránka filmu ukrývá konzervativní srdce. Vaughn možná nemá jasno v tom, co chce filmem sdělit, zato nám každou scénou dává najevo, jak strašně chce být cool. Přesněji – jak strašně se chce zalíbit teenagerům mužského pohlaví, kteří hltají komiksy a hrají videohry. Komiksově přehnané násilí, akční scény přejímající videoherní estetiku, vtipy útočící na první signální a nebetyčný sexismus (nazývejte mne třeba sucharem, ale nabídka análního sexu od ženy, která strávila poslední dny zavřená v cele, mi nepřijde vtipná, nýbrž jen urážlivá; jediná aktivní ženská postava vyprávění je v závěru filmu pro změnu zpasivněna vystřelením do kosmu). Předstírání dospělosti se omezuje na povrchní debaty o bondovkách a sebereflexivní hlášky typu „this isn’t that kind of movie“, přičemž v jádru samozřejmě přesně o „that kind of movie“ jde. Z popírání vlastní klišovitosti se již stalo nové klišé. Nejbondovštějším Vaughnovým filmem tak nadále zůstává První třída, která na svou bondovskou stylizaci nepotřebovala takhle okatě upozorňovat. Nic z uvedeného by nebylo důvodem, proč film zavrhnout, kdyby první polovina filmu neměla problém absencí dynamiky a napětí nerozumně rozdvojeného vyprávění a kdyby TOLIK scén netrpělo naprostou samoúčelností. Vaughn neví, kdy přestat. Nedokáže odhadnout, kdy scéna již vyčerpala svůj potenciál a přehoupla se do další „koukejte, jak jsem cool“ přehlídky obehraných vizuálních nápadů a průměrných digitálních triků. Kingsmanova snaha být zábavný za každou cenu a bez jakýchkoli ohledů na dobrý vkus, vede k tomu, že svou nehorázností párkrát pobaví, ale celkově je hlavně únavný. (Matty) 2*

VELKÁ RECENZE
Málokterý režisér je podobný chameleon jako Matthew Vaughn. Ohlédněte se po jeho filmech a zjistíte, že je každý úplně jiný. Ne jako abramsovky, u kterých od prvního odlesku světla víte, kdo stojí za kamerou. Tak trochu mi to jeho převlékání kabátů vadilo, protože mne hrozně bavil první Kick-Ass. Vypadá to ale, že s Kingsmanem Vaughn tohle obnošené sako našel. A pořád ho umí nosit.
Zápletku už možná znáte z trailerů, ale pojďme si to ještě jednou oběhnout. Teenager, který je produktem doby i prostředí, distinguovaná variace na britskou tajnou službu, která oblékáním i způsoby zamrzla v minulém století a ghetto Steve Jobs s kšiltovkou a vadou řeči, co chce planetě trochu pustit žilou. Víc vědět nepotřebujete, můžete se jen rozhodovat, jestli je postava Colina Firtha víc profesor Xavier nebo Obi-Wan Kenobi. Základní klišé s mentorujícím superagentem, který vycvičí vzpůrného floutka naštěstí nezabíhá do detailů a jen svižně spojuje jednotlivé akční scény. V první půlce se vlastně nic moc neděje, hlavní zápletka běží v pozadí na neutrál, aby nechala vyznít školní linii, ve které se formují charaktery hlavních hrdinů. Tedy ne že by bylo co formovat, ale je potřeba vysvětlit, proč se o pár minut později všichni chovají jako Neo na speedu, že?
Kingsman je neuvěřitelně jednoduchoučký film, který si ze starých postupů v bondovkách stejnou měrou dělá legraci jako je i zneužívá ve svůj prospěch (ženy jsou tu jako křoví různých barev - poskok, sexuální objekt, motivace... stačí si vybrat). Sám o sobě ale pádí kupředu ďábelským tempem a ze zdánlivě slepých uliček se dostává pomocí pověstného britského humoru. I díky němu je jeho komiksová brutalita a morální neurčitost stejně neprůstřelná jako skvěle střižené obleky hlavních hrdinů. Stejně jako Kick-Ass je Kingsman zábava, která se odmítá stydět za svou přímočarost a politickou nekorektnost. Lepší tečku za upjatou oscarovou sezónou si snad ani přát nelze.
A ještě jednu věc má Kingsman s Kick-Ass společnou. Cit na herce a jistou ruku v akčních scénách. Nevím, jestli ještě Tarona Egertona uvidíme v něčem, co není typicky britské (protože jeho typický londýnský chav je škatulka, která mu asi zůstane), stejně tak netuším, jestli se někde udá Sofia Boutella, holka s šavlemi místo nohou, ale v Kingsmanovi jsou oba skvělí. Egertona si velmi rychle oblíbíte, i přes jeho věčně nasupený výraz, a slečna s ostrýma nohama je nejlepší levá ruka záporáka od Japonky s dělovou koulí v Kill Billovi. Colina Firtha, Michaela Cainea a Marka Stronga snad ani chválit nemusím. Především Strong ale tady i v nedávném Kódu Enigma dokazuje, že je nejlépe střeženým ostrovním tajemstvím. Měli by ho ze staré dobré Anglie pouštět častěji. Minimálně já bych to uvítal.
A akční scény? Ano, tenhle film je eRkový, takže o průstřely, čtvrcení a sekání není nouze. Zvlášť scéna v kostele je v tomto směru vyloženě lahůdková a překonat ji mohou snad jen virtuální jatka á la Dead Rising. Ve zkratce řečeno - spousta nepřirozeného a naprosto zbytečného násilí, přesně jak to Vaughn a stunt team Brada Allana umí nejlíp. Stejní borci dělali na Kick-Ass, takže vrcholná akční gymnastika, tentokrát víc ohánění se pistolemi než vlastními končetinami, a spousta skvělých akrobatických, kamerových a taky soundtrackových nápadů. Sladění akce s hudbou je opět jedničkové a všechno vrcholí ohňostrojovou scénou, která se jistě zapíše do historie a bude čestným hostem našeho každoročního vyhlašování coolervoucích okamžiků stříbrného plátna. Akce je vynalézavá, zábavná a dynamická. Přesně takhle to má vypadat a bylo by fajn to zažít častěji než jednou ročně, Hollywoode!
Akce ostatně Kingsmanovi zachránila jedničkové hodnocení, protože ačkoliv má snímek 129 minut, během přestřelek a honiček mu vždycky poskočí tep tak znatelně, že zapomenete třeba i na zbytečnou linii s Markem Hamillem. Kingsman není bez chybičky a není tak rozpustilý jako několikrát zmíněný Kick-Ass. Na druhou stranu si dělá např. z bondovek legraci tak nenuceně, že byste si dokázali představit celou sérii v tomhle duchu.
U filmů balancujících na hraně parodie potřebujete nejen koule, ale hlavně řemeslo v paži - těžko si dělat srandu z něčeho, co byste sami natočit nedokázali. A právě tohle je Vaughnovo největší vítězství. On si vlastně natočil svojí vlastní bondovku. Bez kompromisů, ale po svém. S jednu rukou v kapse a s druhou ukazující tajnému agentovi Jejího Veličenstva vítězoslavný prostředníček. Měli jste po Skyfallu pocit, že staré bondovky jsou pryč a zastoupily je oduševnělé, příliš vážně se tvářící thrillery? Vaughn vás slyší a dokonce na vás prostřednictvím nejednoho dialogu vysloveně pomrkne. Běžte se podívat, jak to může vypadat, když začnou filmy točit poučení fanboyové. Je to vyložený balzám na duši.

O FILMU
Kingsman: Tajná služba si s vtipem dobírá namyšlenost špionážního žánru. Vypráví příběh o špionu gentlemanovi, který vezme obyčejné dělnické dítě pod svá ochranná křídla a vyškolí ho v umění špionáže. Vypráví o cestě obyčejného kluka ulice z jedné společenské vrstvy do druhé. Příběh se odehrává ve dvou kolidujících světech - v jednom o dobrodružství na život a na smrt a v druhém o obyčejném životě na ulici. „Film je směsicí všeho, co jsem se naučil od Sbal prachy a vypadni, Snatch a Po krk v extázi, které byly gangsterkami, stejně jako mé komiksové filmy Kick-Ass a X-Men: První třída,“ poznamenává režisér a spoluscénárista Matthew Vaughn.
Jane Goldmanová, spoluautorka scénáře se přidá: „Matthew má tolik rád filmy s Jamesem Bondem a Kingsman: Tajná služba je o uchopení tohoto žánru a zároveň o tom, udělat s ním něco nového. Matthew mluvil o špionážním filmu již několik let, už když jsme dělali Hvězdný prach.“
Bylo to při natáčení filmu Kick-Ass, kdy Vaughn a uznávaný autor grafických románů, Mark Millar, vymysleli námět pro to, co se nakonec stalo Kingsmanem: Tajnou službou. „Shodli jsme se, že jsme chtěli prozkoumat původ elitního špióna, ale při tom se zaměřit na nepravděpodobného kandidáta,“ říká Millar.
Millar řekl Vaughnovi o novinovém článku, který si přečetl. Psalo se v něm o tom, jak Terence Young, který režíroval první Bondovku Dr. No, obsadil Seana Conneryho v rozporu s přáním autora 007, Iana Fleminga. Fleming si 007 představoval více jako Jamese Masona nebo Davida Nivena. Millar říká: „Young si uvědomil, že musel Conneryho proměnit z drsného chlapíka z Edinburghu do gentlemana. Před tím, než začal film natáčet, ho vzal ke svému krejčímu, do svých oblíbených restaurací a v podstatě ho naučil, jak jíst, mluvit a oblékat se jako špion gentleman.“
Tento rozhovor uvedl Kingsmana: Tajnou službu do pohybu, ale trvalo několik let, než se Millar pustil do psaní grafického románu Tajná služba, na kterém je film založen. Zatímco si pohrával s myšlenkou, že zasadí film do Ameriky, Vaughn trval na tom, aby se příběh odehrával v Británii, takže Millar věděl, že je třeba najít britského ilustrátora, který by dokázal zachytit jemné mezitřídní rozdíly.
Okamžitě si vzpomněl na Dava Gibbonse, legendárního ilustrátora proslulého svou prací na filmu Strážci s Alanem Moorem. Millar si pamatuje, když jako 17-letý fanoušek komiksů čekal čtyři hodiny na to, aby získal Gibbonsův autogram. „Nemohl jsem být šťastnější,“ říká. O rok později, Millar, stále ještě ve škole, napsal Gibbonsovi dopis, ve kterém mu sdělil, že se chce stát spisovatelem grafických románů, a že by s ním Gibbons měl spolupracovat.“
„Napsal jsem Markovi zpátky velmi zdvořilý dopis a řekl jsem: ‘Možná ne teď, ale v budoucnu,“ vzpomíná Gibbons. „Léta plynula a v době, kdy jsem se s ním opět setkal, jsem byl již jeho velkým fanouškem a dohodli jsme se, že budeme spolupracovat.“
Millar popsal Gibbonsovi příběh Tajné služby. Toho lákal fakt, že byl příběh zasazen do Británie a jeho postavy jsou skuteční Britové. „Není nic tak vzrušujícího jako věci, které jsou založeny na skutečnosti,“ vysvětluje. „I prapodivnou fantazii musíte založit na skutečnosti. Takže pokud máte ve filmu postavy, které létají v tryskových batozích, vystřelovacích sedadlech a mají všechny tyhle úžasné přístroje, je opravdu důležité, že se vše odehrává ve skutečném jižním Londýně. Děti tam vypadají uvěřitelně a po silnicích jezdí auta, která se do této doby hodí, jak je tomu v našem komiksu Tajná služba.
Tajná služba se objevila na pultech komiksových obchodů v únoru 2012. Vypráví příběh špiona gentlemana, který se pokouší vyškolit svého punkového synovce a udělat z něj dalšího vynikajícího tajného agenta. Zároveň se příběh zaobírá dvěma odvrácenými stranami britské kultury.
Vaughn mezitím rozváděl nápady na filmovou verzi komiksu s jeho spoluautorkou Jane Goldmanovou. K dnešnímu dni tato dvojice spolupracovala na všech Vaughnových filmech. Zatímco spolu psali nový scénář, Millar a Gibbons vytvářeli komiks.
„Matthew a Jane spolupracují skvěle,“ poznamenává Millar. „Cokoliv jim zadáte, se vám vždycky vrátí v lepší podobě. Není nic krásnějšího, než vidět vaši knihu zadaptovanou a vlastně lepší, než jste si představovali.“
Vaughn a Goldmanová se nemohli dočkat, až provedou v Millarově příběhu některé změny a navedou Kingsmana: Tajnou službu trochu jiným směrem. Vymysleli pozadí agentury, která byla o něco méně vládní. Hlavní špion gentleman nebyl strýcem kluka z ulice, ale bývalým kolegou jeho otce, který přišel o svůj život, když zachránil ten jeho.
Kingsman je elitní organizací agentů pracujících mimo vládu. Jsou altruistickou jednotkou, která dokáže věci dotáhnout do konce. „Jsou to hodní kluci,“ říká Colin Firth, který hraje Harryho, jehož krycí jméno Galahad je podle artušovské legendy. „Žijeme v době, ve které něvěříme našim institucím a vládám. A pokud jsme nějakou důvěru kdysi měli, byla narušena. Takže si myslím, že je zajímavé prozkoumat myšlenku existence organizace s čistými úmysly, která není ohrožena politikou a byrokracií. Kingsmenové jsou současnými Rytíři kulatého stolu.”
Obsazení Colina Firtha bylo pro Vaughna jasnou věcí. Firth je milován a veleben jako typický britský gentleman, takže myšlenka ukázat jeho skvělé stránky se nedala zavrhnout. „Sledování Colina v akci je zábavné a jedinečné,“ říká Vaughn. „Bylo to velké riziko, ale Colin to opravdu zvládl. Věděl jsem, že s přehledem zvládne gentlemanský aspekt špióna, ale nebyl jsem si tak jistý, jestli dokáže zvládnout akci. Vložil do toho tolik úsilí a práce. Colin by se určitě po tom všem mohl stát akční hvězdou.“
Špión gentleman je klasikou britského filmu, ať už se jedná o autentické podání osamělého detektiva z románů Johna le Carré nebo o high-tech testosteronové fantazie z filmů Jamese Bonda ze 60. let. Firth, který si zahrál Billa Heydona v Le Carréově Jeden musí z kola ven, si vychutnal příležitost prozkoumat akčního hrdinu. „ Matthew dokáže dovedně použít kousíčků každého z nich,“ říká. „Takže máte trochu Harryho Palmera [od autora Lena Deightona], trochu Bonda a trochu le Carrého.“
„Kingsman: Tajná služba je svým způsobem staromódní,“ pokračuje. „Špión gentleman je elegantní. Nosí manžetové knoflíčky, oblek, používá aparáty vestavěné do deštníku. Je to trochu futuristické a nepravděpodobné se tu stává pravděpodobným.“
Ve skutečnosti, jak říká, se tato role zalíbila osmiletému klukovi v něm. „Ve filmu máte elegantní hrdiny a zloduchy, kteří jsou schopní všeho. Využívají technické supersíly. Nedokážou létat, ale mají nástroje, které jim to umožní, které mohou dělat nemožné, zapalovače, pera a ostří v botách.“
Harry se cítí zodpovědný za smrt Eggsyho otce a chce mu splatit dluh. Když je zabit agent agentury Kingsman, organizace za něj hledá nováčka. Firth vysvětluje: „Když Harry uvidí, že Eggsy, syn jeho padlého kamaráda, je na nejlepší cestě ke katastrofě hlavně proto, jakým způsobem vyrůstal, Harry přijme výzvu a pokusí se chlapce zachránit. Částečně je za tím pocit viny, ale zároveň chce zjistit, zda z něj dokáže vychovat agenta hodného tajné služby Kingsman. Říká, že být gentlemanem nemá nic společného s přízvukem nebo výchovou; to je něco, co se člověk učí a dokazuje svým chování.“
Obsazení mladého herce schopného ztělesnit Eggsyho a jeho cestu, z obyčejného kluka z ulice ke zdvořilému tajnému agentovi, bylo obrovskou výzvou. Zatímco byly přípravy na filmování v plném proudu a většina rolí byla obsazena, Vaughn se stále snažil najít Eggsyho.
Více než 60 mladých herců natočilo kamerové testy, než se Vaughn setkal s Taronem Egertonem, 24letým mladíkem z Aberystwythu ve Walesu, který právě absolvoval studium na herecké škole. Bez filmových zkušeností, Egerton vystupoval v televizním dramatu, když mu jeho agent poslal několik stránek z Kingsmana a řekl mu, aby se připravil na konkurz hned další den. „Myslím, že jsem ani neznal název filmu,“ vzpomíná Egerton. „Byla to jen scéna mezi dvěma postavami, které se jmenovaly Harry a Eggsy. Ale bylo to tak dobře napsané a ja jsem byl touto příležitostí nadšený.“
Na konkurzu Vaughn řekl Egertonovi, že by chtěl, aby se vrátil k dalšímu čtení, tentokrát s Colinem Firthem. Mladý herec nevěděl, že byl Firth obsazen do role Harryho. „Během pěti minut jsem se také dozvěděl, že byl do filmu obsazen Michael Caine a zvýšil se mi tep, “ vzpomíná Egerton.
„Najít talentovaného mladého herce je těžké,“ říká Vaughn. „A najít takového, na kterém stojí celý film je ještě těžší. Taron nikdy film nenatočil, ale máte z něj dojem, že je opravdu někdo. Když Jennifer Lawrence dostala roli bylo jí pouhých 19, ale jakmile jste na ni obrátili objektiv kamery, věděli jste, že v ní něco je. Stejné to bylo s Taronem.“ Egerton popsal proces natáčení filmu jako „hrozivý, ale zároveň báječný. Co víc si může každý mladý herec přát? Opravdu to pro mě byl splněný sen.“
„Eggsy je těžká role,“ říká Vaughn. „Je dítě ulice, které se stane gentlemanem. Musí být věrohodný ve ztvárnění obou rovin a zároveň sympatický, což není snadné. Ale to Taron dělá se skutečnou sebejistotou.“
Již během prvního setkání Egertona s Firthem se mezi těmito herci vytvořilo pouto. „Jeho talent je mimořádný,“ říká Egerton o uznávané filmové hvězdě. „Za možnost pracovat s ním bych platil, natož za to být placen! Colin je velmi milý, povzbuzující a uklidňující a vždy nabízí podporu a radu. Myslím, že to byl z Matthewovy strany geniální tah ho obsadit.“
Firth stejně chválí Egertona. „Mám pocit, jako bych byl ten, kdo se učil od Tarona - o jeho spontánnosti, citech, používání jazyka a energii. Bylo to pro mě povzbuzující - nesmírný dar zůstat v kontaktu s lidmi ze zcela odlišných konců generačního spektra. V tomto filmu jsem měl vše,“ říká s odkazem na Michaela Caina, kterého Vaughn obsadil do role Arthura, šéfa tajné služby Kingsman.
Herec, který měl ztvárnit Arthura, potřeboval vážnost a být někým, ke komu by Harry vzhlížel. Gibbons říká: „Arthur představuje vládce, a pokud jde o filmy, Michael Caine je guvernérem. Vždycky svým postavám dává autoritu a jakousi unavenost životem, které jsou pro tuto roli ideální.“
Caine na scénář okamžitě reagoval: „Když jsem si ho přečetl, připadal mi dost neobvyklý, velice vtipný a velmi dobrodružný.“ Posledním do počtu je Mark Strong, který hraje Merlina. V tradici Artušovské legendy, Merlin stojí trochu mimo „kulatý stůl“, sloužící jako trenér rekrutů a technický génius agentury. Strong konstatuje, že Merlin zvládne počítač stejně hravě, jako dokáže vystřelit z automatické pušky. „Merlin je efektivní a houževnatý, ale zároveň je také velmi sympatický,“ říká Strong.
Strong je jedním z Vaughnových nejčastějších spolupracovníků a skočil po příležitosti se s režisérem znovu setkat. „Je to třetí film, který jsem s Matthewem udělal,“ říká Strong. „Když s ním pracujete, víte, že to je někdo, s kým vás to baví a kdo natočí film, který se vám bude líbit.“
Rekruti v agentuře Kingsman si Eggsym nezadají, ale v Roxy Eggsy najde to, co Jane Goldmanová nazývá „důstojným protivníkem“. Jsou to kamarádi i soupeři, chovají k sobě vzájemný respekt. Svým způsobem se v tomto lišíme od Jamese Bonda; nedojde mezi nimi k románku a není to o tom, že by Eggsy jen lezl s ženskými do postele.“
Byl to právě tento aspekt Roxyho osobnosti, který Cooksonovou na postavě lákal. „Jsem docela unavená ze čtení scénářů, kde jsou ženy přesexualizované a pouhým doplňkem hlavní mužské postavy,“ vysvětluje. „Roxy taková není. Má své vlastní cíle a ambice. Sama o sobě je osobností. Roxy je jedna ze dvou kandidátek do agentury Kingsman, takže je obklopena testosteronem. K Eggsymu chová náklonnost, i když jsou velmi odlišní.“
Cooksonová přijala i mnoho výzev, které se za rolí skrývaly. „Často jsem se divila, co dělám - visím v postroji vzhůru nohama, asi budu zvracet. Ale jsem opravdu šťastná, že jsem se tohoto projektu mohla zúčastnit. Matthew má cit pro detail jako nikdo jiný. Má představu o záběru v hlavě a pro herce to je skvělé, protože mu můžete věřit.“
Každý dobrý špión potřebuje vhodného padoucha a ve Valentinovi Samuela L. Jacksona tento žánr možná našel toho největšího šíleného protivníka. Miliardář génius, jehož plán „zachránit svět“ zahrnuje vyhlazení lidské rasy, Valentine je klasickým padouchem ze špionážních filmů. Ale tento technicky důvtipný podnikatel je také inspirován nejnovějšími světovými velmocemi: výkonnými řediteli obřích mediálních konglomerátů a technických kolosů.
Dychtivý fanoušek komiksů, Samuel L. Jackson měl knihy Marka Millara a Davea Gibbonse dávno přečtené, když slyšel, že se Vaughn zajímá o jeho účast v roli Valentina. „Kingsmenové byly trochu jiným druhem špionů gentlemanů,“ vzpomíná. „Koncept příběhu byl skvělý a vždycky jsem si myslel, že by to byl báječný film.“
Jackson miloval scénář filmu a říká, že okamžitě pochopil Valentinovu motivaci. „Šílené na tom všem bylo, že to dávalo smysl,“ směje se. „Film je plný skvělých vizuálních obrazů a pociťoval jsem vzrušení vydat se na tuto jízdu.“
Valentine se domnívá, že globální populace se zvýšila na nekontrolovatelnou úroveň a to si žádá redukci. Jeho smrtící plán představuje vytvoření SIM karet, které budou volně distribuovány po celém světě, a které budou stimulovat agresivitu a redukovat zábrany. Doslova způsobí, že se lidé navzájem roztrhají, až na pár vyvolených vybraných pro jejich inteligenci, sílu a krásu. Díky ochranným čipům implantovaným do hlav této elity, je Valentine zadrží a přepraví na jeho tajnou základnu.
Millar vysvětluje: „Půjčil jsem si nápad jednoho profesora, kterého jsem potkal na Glasgow University. Vysvětlil mi, že pokud by byl aktivován tzv. plazí komplex, struktura odvozená od spodní části předního mozku člověka, stali bychom se velmi teritoriálními a agresivními tvory a nakonec se navzájem zničili. Existuje tam rádiová frekvence, která by všechny přivedla k šílenství.“
Jackson popisuje Valentina jako morálního, pragmatického člověka. „Chápe, že je nutné provést určité volby, aby věci fungovaly. Aby svět prosperoval, musí být přijaty oběti a někdo musí být ochoten je udělat.“
Firth zastává názor: „Valentine je genocidní! Je to masový vrah a psychopat. Může mít ve své mysli větší dobro, ale pokud to zahrnuje smrt milionů lidí, je dost nepravděpodobné, že by tuto ideologii sdílel i zbytek lidstva.“
Přesto chápe, proč Jackson našel důvod pro Valentinovo chování. „Myslím, že je to naprosto pochopitelné, proč Sam nevidí svou postavu jako darebáka. Úkolem nás herců je zabydlet se v našich postavách a musíte je vidět tak, jak se vidí samy - ale subjektivním pohledem mé vlastní postavy, Valentine je darebákem v klasickém bondovském pojetí.“
Vaughn říká, že Jackson byl „vším, co jsme chtěli a mnohem víc. Stejným způsobem jako Nicolas Cage přinesl něco naprosto jedinečného do postavy Big Daddyho v Kick-Ass, Sam přicházel s nápady během zkoušek, pohrávali jsme si s nimi, a i když mě to zpočátku děsilo, dokázal to dotáhnout do konce.“
Jedním z vrcholků filmu je scéna během večeře, ve které si Valentine a Harry vymění své kontrastní filozofie. Diskutují o klasických filmech v kontextu, kým chtěli být, až vyrostou. „Když jsem byl malý kluk,“ říká Valentine „bylo to moje vysněné povolání - špión gentleman.“ Harry odpoví: „Vždycky jsem cítil, že staré bondovky byly dobré pouze tehdy, pokud v nich byl dobrý padouch. Jako dítě jsem se spíš doufal v budoucnost svérázného megalomana.“ „Nuže,“ odsekne Valentine, „není to škoda, že jsme oba museli vyrůst?“
„Je to vzrušující, dát dohromady dvě kontrastní postavy,“ říká Firth. „Jsou si rovnocenní. Oba jsou impozantní, nebezpeční a mají velkou moc. Ale jejich nástroje jsou zcela odlišné a vidět, jak je proti sobě používají, je součástí dynamiky, kterou Matthew zamýšlel.“
Jackson s tím souhlasí: „Hrajeme si tu na kočku a myš, kdy Harry předstírá, že neví, kým Valentine je a Valentine předstírá, že neví, kdo je Harry, dokud si nesednou a neřeknou si to. Hra začíná; uvidíme, kdo z ní vyjde jako vítěz.“
Klasický padouch potřebuje věrného přisluhovače a Valentine má krásnou a super inteligentní Gazelle se dvěma amputovanými končetinami a namísto nich - se dvěma smrtícími běžeckými čepelemi. Je to stroj na zabíjení. „Jmenuje se Gazelle, protože dokáže dokonale ovládat své nohy,“ vysvětluje Sofia Boutella, která se ujala role. „Gazelle nosí protézy, ze kterých, když bojuje, může uvolnit ostré břity, což ji dělá velmi nebezpečnou.“
Pro alžírskou modelku, která se stala herečkou, byla tato role něco jako dárek. Boutella, která zdobí přehlídková mola, se objevila v hudebních videoklipech a tančila na turné Madonny, se pomalu ale stále více začala zabývat prací ve filmu a byla nadšená, že tuto roli získala. „Byla to dlouhá cesta,“ říká. „Kdysi jsem tančila, ale přestala jsem před dvěma a půl lety a od té doby jsem prošla mnoha konkurzy, s neustálým čekáním a pachtěním se. A pak jsem se jednoho dne probudila a dostala tuto roli, přišlo to jako blesk z čistého nebe, bylo to ohromující. Jsem tak vděčná, že jsem tuto roli získala.“
Pracovat se Samuelem L. Jacksonem bylo pro Boutellu jedním z vrcholů natáčení. „Je impozantní,“ vysvětluje. „Sam má mnoho energie a to mě přitahovalo. Tolik ho obdivuji. První den zkoušky jsem jen zírala. Málem jsem zapomněla mluvit.“ Podotýká, že kaskadérská příprava pro tento film byla intenzivní. „Učili mě thajský box a taekwondo. Gazelle používá své nohy, aby zabíjela, takže jsem se musela naučit různé typy výkopů. Předtím jsem nikdy nic podobného nedělala.“
Ležérní, elegantní a oslavující to nejlepší z britského stylu a designu ve velkém. Tvůrci filmu Kingsman: Tajná služba spolupracovali s oděvní doménou Mr. Porter na vytvoření filmové „oděvní kolekce“. V této kostýmní sérii se představí na míru šité modely, navržené kostýmní výtvarnicí Arianne Phillipsovou. Kolekce Kingsman je obohacena značkovými luxusními doplňky, včetně košilí Turnbull & Asser, kravat Drake, zavazadel Swaine Adeney Brigg, hodinkami Bremont a botami George Cleverley. Phillipsová říká, že ji scénář k filmu Kingsman: Tajná služba okamžitě zaujal. „Tento film je o britských elitních špiónech a základnou jejich tajné činnosti je pánské krejčovství na Savile Row,“ říká. „Byla to fantastická příležitost stát se součástí příběhu i narativním způsobem - nejen vizuálně.“
Spolupráce s americkou kostýmní výtvarnicí Vaughnovi nabídla objektivní pohled na britskou módu, která hrála ve filmu důležitou roli. „Matthew je ve svém přístupu odvážný,“ vysvětluje Phillipsová. „I když je to tradicionalista, ví, jak určité věci předělat a učinit je zajímavější, relevantní a moderní. Zaujalo mě, jak dokázal tento akční kousek proměnit a udělat ho neuvěřitelně elegantní.“
Prvním krokem pro Phillipsovou bylo přijmout jedinečnou a nádhernou tradici klasického britského špionážního filmu v moderní interpretaci podle Matthew Vaughna. V globalizovaném světě, v němž je oblečení masově vyráběné a masově distribuované, je zakázkové krejčovství o to více zvláštní. Pro Phillipsovou bylo infiltrování „tajné společnosti“ na Savile Row neuvěřitelným zážitkem. „Cítím se tak šťastná, že mi bylo umožněno vstoupit do tohoto světa,“ říká. „Pracovali jsme s některými z nejlepších krejčích a ševců a vše, co se ve filmu objevilo, bylo vyrobeno na míru, stejně jako by to bylo pro agenturu Kingsman.“
Ale stejně jako je krejčovství na Savile Row na hony vzdálené konfekci, požadavky na kostýmní oddělení filmu Kingsman: Tajná služba představovaly mnohem víc, než jen objednat jeden oblek pro každého herce. Bylo tam mnoho duplikátů, stejně jako ušitých obleků, které nejen musely vypadat dobře před kamerou, ale vydržet akční scény.
Dokonce i rekruti agentury Kingsman dostanou příležitost vypadat dobře; když procházejí vzdělávacím programem, nosí oblek inspirovaný overalem, který nosil Winston Churchill. Phillipsová spatřila možnost upozornit na transformaci rekrutů navržením jakéhosi hybridu této klasické kombinézy a saka Norfolk - klasického sportovního oděvu vyšších tříd. Jejich kostýmy předvedou celou řadu britských textilií, včetně Eggsyho kostkovaného plédu nebo Roxyna pruhovaného sametu.
Film umožnil Phillipsové poznat vše, počínaje Eggsyho šik pouličním stylem v úvodu filmu po svět zakázkového krejčovství Kingsmenů a jedinečný styl Valentina a jeho stoupenců. „V případě Valentina jsme chtěli udělat něco, co bylo také jedinečné: zcela americké v porovnání s britským zakázkovým světem,“ říká Phillipsová. „Sam je opravdu fantastický při práci s kostýmy a užili jsme si spoustu legrace, když jsme vymýšleli jeho vzhled. Používáme hodně barev a vzhledem k tomu, že Valentine opravdu věří, že je spasitelem světa, dali jsme mu i duchovní aspekt - luxusní buddhistický modlitební náhrdelník z korálků.“
Filmovému architektovi Paulovi Kirbymu film nabídl možnost rozehrát svou fantazii. „Matthew je režisér, který je rád odvážný a nesmlouvavý,“ říká Kirby. „Stylisticky je to o tom, jak daleko tyto prvky rozehrát. Na jedné straně, Kingsmeni jsou gentlemani, takže jsou zdvořilí a zdrženliví, a pak v dalších částech filmu jsou velmi troufalí, takže tam máte velký rozsah.“
Tento kontrast tvoří klíčovou součást designu filmu. Zatímco svět Kingsmenů je o zdokonalování a sofistikovanosti, Valentinův styl je velikášský a hlasitý s výrazným architektonickým stylem. Kirby uvítal možnost přizvat ke spolupráci slavného filmového architekta Kena Adama, který pracoval na mnoha raných bondovkách. „Udělali jsme něco se svým vlastním citem,“ vysvětluje, „ale najde se tam jedna nebo dvě věci, kterými vzdáváme hold Kenově práci. Na světě není designér, který by nebyl jeho fanouškem.“
Kirby, který sám pracoval na mnoha bondovkách, vytvořil zcela nový svět špionů, počínaje parádním obchodem Kingsman na Savile Row. „Pracovat s krejčími na Savile Row bylo úžasné,“ říká. „Krejčovství Kingsman se inspirovalo obchodem Huntsman, což je světově proslulý krejčovský salon.“
Střelba na lokaci nebyla praktická, tak Kirby a jeho tým postavil svou vlastní verzi obchodu Kingsman ve filmovém studiu v Leavesden. „Umožnilo nám to přidat na intenzitě,“ vysvětluje. Krejčí z obchodu Huntsman nám zapůjčili některé rekvizity, které dodali na autentičnosti. „Pokud se projdete po Savile Row a podívate se do okna Huntsmana, uvidíte některé prvky, které jsou podobné těm našim a některé jim podobné nejsou. Chtěli jsme za sebou zanechat svůj vlastní rukopis.“
Jeden z Kirbyho nejoblíbenějších výtvorů byl Valentinův dům. „Co se týče jeho rozměrů, je to smělé,“ říká. „Povrchová úprava a speciální dýhové obklady na stěnách jsou velmi americké. Udělali jsme plastický vzor na zdech, což bylo docela odvážné rozhodnutí a výběr obrazů je také dost nečekaný. Valentine má rád pandy - a proč by ne, že?“
Brad Allan, australský mistr bojových umění a choreograf akčních scén, který pracoval s Vaughnem na filmu Kick-Ass, koordinoval bojové scény s týmem, do kterého patřili i parkourový šampión nebo tanečník breakdancu, kterého Allen objevil na YouTube.
Za zmínku stojí jedna z mnoha jedinečných akčních scén ve filmu. Jedná se o vrcholný souboj v kostele, kdy Firth zlikviduje celé církevní shromáždění. Je neuvěřitelné, že byla tato scéna natočena v jednom jetí.
Velká část z kaskadérských výstupů byla pro Firtha novou zkušeností. Jeho postava se pohybuje mezi dynamickou akcí a zadumaným klidem. Když se Harry se zapojí do akce, je nezastavitelný - aniž by ztratil cokoliv ze své sofistikovanosti.
Při přípravě na scénu v kostele filmaři přizvali vynikající kaskadérský tým, který Firth popisuje jako „ligu výjimečných“. „Mají své vlastní úžasné schopnosti. Máte tu výcvikový tým ve stylu Jackie Chana pod vedením Brada Allana, který je jeden z nejlepších mistrů bojových umění na světě a pak tu máte šestinásobného světového šampiona v thajském boxu, olympijského vítěze v gymnastice a někoho ze speciální zásahové jednotky, kdo nás učil zacházet se zbraněmi. Nevěděl jsem, jak k tomu všemu došlo.“
Firth trénoval tři hodiny denně po dobu několika týdnů. „Učil jsem se použít části svého těla, které jsem nikdy předtím nepoužíval,“ říká. „Ani jsem nevěděl, že existují. Bylo to bolestivé.“
„Colin udělal na kaskadéry, kteří ho trénovali, opravdový dojem,“ vzpomíná Jane Goldmanová. „Nikdy nic takového předtím nedělal, a přesto byl ve své přípravě pečlivý a tak pilný. Colin na tom opravdu zapracoval víc než kdokoli jiný, koho znám. Ne proto, že musel, ale proto, že opravdu chtěl. Zvládnul to! A téměř v žádné z jeho akčních scén se se nevyužilo dvojníka.“
Pro Egertona byly všechny kaskadérské kousky trochu překvapením. „Tak nějak jsem čekal, že přijdu na plac a dobře stavěný kaskadér za mě udělá veškerou práci,“ směje se. „Ale tak tomu vůbec nebylo.“
Další z akčních scén filmu sleduje, jak pokoj nováčků zaplaví voda. „Byla to nejtěžší práce, kterou jsem kdy musel dělat,“ vzpomíná Egerton. „Nedokážu si už ani vybavit, kolik hodin jsme strávili pod vodou a to bylo trochu děsivé. Všichni ostatní nováčci dostali dýchací trubice, takže si pod vodou spokojeně dýchali a dělali při tom svou práci. Eggsy ji nedostal, což znamená, že jsem bez ní byl i já!“
„Bylo to ‘drsné',“ říká o této scéně Sophie Cooksonová. „V jistém směru tam bylo velmi málo herecké akce.“ Scénu se podařilo realizovat díky tomu, že se postavila dekorace nad nádrží s vodou a pak se pomalu snižovala dolů, aby to vypadalo, jako by hladina vody neustále stoupala. „Nebylo by praktické postavit dekoraci přímo v nádrži a pak ji napustit vodou,“ vysvětluje Steven Warner, supervizor speciálních efektů. „Dávalo větší smysl postavit dekoraci nad vodou a pak ji potopit. Ale dekorace se nám neustále rozrůstala, takže jsme nakonec skončili s něčím, co bylo 16 metrů dlouhé a 8 metrů široké. Když dekorace spočinula na hladině, byla ve skutečnosti šest metrů nad zemí, což vyžadovalo použít dvě velké zvedací plošiny. Celá zvedací souprava vážila asi 17 tun a my jsme ji ještě zatížili dalšími 10ti tunami.“
Ve filmu Kingsman: Tajná služba si Matthew Vaughn pohrává s konvencemi známého žánru - nabourává je a přetváří, ale nikdy tuto tradici neznevažuje. Závěrem říká: „Je to moderní vyznání lásky každému špionážnímu filmu, který kdy vznikl, ale odvyprávěné bez respektu, zábavnou formou. Chtěl jsem, aby to bylo opravdu zábavné a vystihovalo špionážní filmy ze 60. a 70. let moderním způsobem. Kingsman: Tajná služba je postmoderní tím, že používá spoustu odkazů na tyto filmy, ale přichází s vlastní novou verzí.“

DABING
V českém znění: Tomáš Juřička - Samuel L. Jackson (Valentine), Pavel Šrom - Mark Hamill (profesor Arnold), Jiří Dvořák - Colin Firth (Harry Hart), Igor Bareš - Mark Strong (Merlin), Karel Heřmánek - Michael Caine (Arthur), Marika Šoposká - Sophie Cookson (Roxy), Antonie Talacková - Sofia Boutella (Gazelle), Karel Heřmánek ml. - Taron Egerton (Eggsy), Roman Hájek - Jack Davenport (Lancelot), Ivo Hrbáč - Edward Holcroft (Charlie), Petr Burian, Vojtěch Hájek, Radek Hoppe, Jan Köhler, Petr Neskusil, Petr Pospíchal, Otto Rošetzký, Klára Sochorová, Miroslava Součková, Libor Terš
Překlad: Petr Miklica
Produkce: Pavla Draxlerová
Zvuk: Petr Posolda
Dialogy a režie: Petr Pospíchal
Natočilo Barrandov Studio a.s. 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.2.2015 CinemArt
Premiéra USA: 13.2.2015 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 29.1.2015 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 17.6.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 17.6.2015 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 15 406 203
Tržby celkem - $ 413 685 624
Návštěvnost v ČR 116 218
Náklady (Rozpočet) - $ 94 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Kingsman: Tajná služba Šestidílný pohled do zákulisí natáčení Vzdělávání superšpiónů v 21. století
• Hrdinové a darebáci
• Jedinečný styl
• Obchodní nástroje
• Dech beroucí brutalita
• Kulturní střet: Vznik tajné služby v komiksu
• Fotogalerie: Scéna, výpravy a rekvizity

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
česky Dolby Digital 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 7.1, maďarsky Dolby Digital 5.1, polský komentář Dolby Digital 5.1, turecky Dolby Digital 5.1
anglické, bulharské, české, čínské, hebrejské, chorvatské, islandské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, řecké, slovenské, slovinské, srbské, turecké
 
FILMY V SÉRII
Kingsman: Tajná služba (Blu-ray) gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/a1234/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2014
Režie: Matthew Vaughn, Hrají: Colin Firth, Taron Egerton

Kingsman: Zlatý kruh gastonrolinc.webnode.cz/news/a1235/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Matthew Vaughn, Hrají: Taron Egerton, Mark Strong

Kingsman: První mise gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/kingsman-prvni-mise-the-kings-man-2021-131-velka-britanie-usa-akcni-dobrodruzny-64/
Velká Británie / USA, Akční / Dobrodružný, 2021
Režie: Matthew Vaughn,M Hrají: Ralph Fiennes, Gemma Arterton
 
Tvůrci a herci
Matthew Vaug (Režie), Adam Bohling (Produkce), David Reid (Produkce), Matthew Vaughn (Produkce), Henry Jackman (Hudba), Matthew Margeson (Hudba), George Richmond (Kamera), Eddie Hamilton (Střih), Jon Harris (Střih), Reg Poerscout-Edgerton (Casting), Paul Kirby (Scénografie), Arianne Phillips (Kostýmy), Matthew Collinge (Zvuk), Simon Hayes (Zvuk), Danny Sheehan (Zvuk), Lesa Warrener (Masky), Jane Goldman (Scénář), Matthew Vaughn (Scénář), Dave Gibbons (Scénář), Mark Millar (Scénář), Mark Millar (kniha) (Předloha), Dave Gibbons (kniha) (Předloha), Colin Firth (Herec), Taron Egerton (Herec), Mark Strong (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), Sofia Boutella (Herec), Sophie Cookson (Herec), Michael Caine (Herec), Mark Hamill (Herec), Jack Davenport (Herec), Edward Holcroft (Herec), Geoff Bell (Herec), Bjorn Floberg (Herec), Hanna Alström (Herec), Jack Cutmore-Scott (Herec), Corey Johnson (Herec), Theo Barklem-Biggs (Herec), Richard Brake (Herec), Velibor Topic (Herec), Lee Nicholas Harris (Herec), Ralph Ineson (Herec), Morgan Watkins (Herec), Tom Bell (Herec), Rowan Polonski (Herec), Francesca Bennett (Herec), Clem So (Herec), Jonno Davies (Herec), Miroslav Zaruba (Herec), Fiona Hampton (Herec), Samantha Womack (Herec)
 
2014/129/Velká Británie/Akční, Dobrodružný, Krimi, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- V komiksové předloze se objevuje Mark Hamill, herec z populární sci-fi ságy Star Wars. Ve filmové verzi hraje profesora Arnolda.
- První film, který režíruje Matthew Vaughn a nehraje v něm Jason Flemyng.
- Valentin (Samuel L. Jackson) během filmu vystřídá celkem 13 pokrývek hlavy: 12 baseballových čepic a 1 cylindr.
- Geoff Bell (Dean) hrál ve snímku Hooligans (2005) rváče a fanouška týmu Millwall FC. Z tohoto důvodu visí v Eggsyho (Taron Egerton) pokoji šála s logem týmu.
- Kingsman agenti používají pistole Tokarev TT-30 ráže 7.62x25mm.
- Samuel L. Jackson původně v roli Valentina neměl šišlat, nicméně hned v prvním záběru šišlat začal. Režisér Matthew Vaughn se ho zeptal, proč. Samuel L. Jackson mu prozradil, že ještě před svou hereckou kariérou šišlal doopravdy, ale úspěšně tuto vadu řeči překonal. Také se oba shodli na tom, že mnoho zloduchů v bondovských filmech, na které film volně navazuje, má jistou dysfunkci či abnormalitu a něčím se liší, a proto bude Jacksonovo šišlání nakonec vhodné.
- Plakáty, na kterých Gazelle (Sofia Boutella) stojí rozkročmo, odkazují na film Jen pro tvé oči (1981).
- Láhev skotské whisky Dalmore 1962, "kterou by bylo škoda rozlít", byla v roce 2011 prodána anonymnímu čínskému obchodníkovi za 125.000 liber.
- Mezi závěrečnými titulky je dodatečná scéna.
- V kanceláři Harryho Harta (Colin Firth) na zdi visí noviny The Sun, které slouží jako vzpomínka pro agenta na jeho tajné akce. Titulky plní bulvární články, na jednom z nich je narážka na současné celebrity, například  titulní strana novin: Brad Pitt ate my sandwich.
- V sídle padoucha Richmonda Valentineho (Samuel L. Jackson) visí na zdech stejné obrazy, které se objevily i na zdech v bytě padoucha (Mark Strong) z filmu Kick-Ass (2010), který je také dílem Matthewa Vaughna.
- Colin Firth (Harry Hart) dělal 80 % kaskadérských kousků své postavy sám.
- Alias DeVere, které používá Harry Hart (Colin Firth) při setkání s Valentinem (Samuel L. Jackson), je část skutečného jména reřiséra Matthewa Vaughna - Matthew De Vere Drummond.
- Samuel L. Jackson (Valentine) si krátil čas medzi natáčaním aj návštevou futbalových zápasov Chelsea Londýn.
- Šál, ktorý môžeme zahliadnuť v Eggsyho (Taron Egerton) izbe, patrí londýnskemu klubu Millwall.
- V snímke sa objavia britské luxusné značky, jednou z nich je napríklad Bremont, ktorá sa špecializuje na hodinky. Tieto hodinky zohrávajú dôležitú úlohu hlavne v špionážnych filmoch.
- Do malých rolí byly obsazeny i známé osobnosti jako fotbalista David Beckham, zpěvačka Adele či zpěvák Elton John.
- Do role Valentina byl zvažován Idris Elba. Nakonec se ji zhostil Samuel L. Jackson.
- Matthew Vaughn chcel obsadiť Colina Firtha už do svojho predchádzajúceho filmu X-Men: Prvá trieda (2011).
- V minulosti bolo meno Colina Firtha viackrát spájané s rolou Jamesa Bonda, ale tieto špekulácie sa nikdy nestali realitou. Vo tomto filme stvárnil herec veterána tajnej služby Harryho Harta. Charakter tejto postavy je veľmi silno inšpirovaný práve osobnosťou Agenta 007.
 
Odkazy