Dredd / Dredd (2012/95/Velká Británie, Jihoafrická republika, USA, Indie/Sci-Fi, Akční) 70%

21.07.2018 08:06
JEDNOU VĚTOU
„Soudce Dredd je nejobávanějším vykonavatelem zákona v zakleté zemi. Na svou misi dostává podivného nováčka.“

OBSAH
Budoucnost. Z Ameriky je ozářená pustina. Na jejím východním pobřeží, od Bostonu po Washington, D.C., se rozkládá Mega City One, rozsáhlá megalopole plná násilí, ve které více než 400 milionů obyvatel přežívá v neustálém strachu. Na pořádek v ulicích dohlíží takzvaní Soudci – vymahači práva, porotci, soudci i vykonavatelé rozsudku v jedné osobě. Takovým Soudcem je i Dredd (Karl Urban), který od svého nadřízeného dostává za úkol vyzkoušet v praxi novou Soudkyni Cassandru Anderson (Olivia Thirlby). Čeká je zdánlivě snadná práce – vražda v nechvalně proslulém dvousetpatrovém slumu, který provozuje bezcitný klan Ma-Ma. Když se ale pokusí zatknout jednoho z přisluhovačů klanu, Ma-Ma neprodyšně uzavře celou budovu. Oba Soudci se ocitají uprostřed brutálního a nelítostného souboje o přežití.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
do by řekl, že v dnešní potemnělé komiksové éře vznikne film barevný jako omalovánky pětiletého dítěte milujícího Pokémony. A teď vážně:). Dredd je přímočarý, jednoduchý, efektní. Struktura děje ala The Raid je oproti zmíněnému filmu vystavěna trochu odlišné (prakticky žádný boj zblízka) a soudci to při jeho vykonávání dobře sedí. Karl Urban si svou postavu užívá a klidně bych se na něj i s Olivii Thirlby znovu podíval. Mimochodem je dobře, že autoři zvolili uzavřenější přístup (ušetřilo se za zbytečně mnoho opakujících se exteriérů) a Mega City 1 se snažili ztvárnit jako variaci na dnešní velkoměsta a nechali být všechny vize ala Blade Runner nebo Pátý element. Jen ty motorky mohly být lepší... PS: všimli jste si na konci toho zvířete z drátků na koberci, když je záběr na ležící "soudkyni"? (Djkoma) 4*

Soudce Vřed - ano, až tak mi byl protivný.. Takže si to shrňme: a) autor komiksu John Wagner byl spokojen, b) zápletka odpovídá prostotě žánru, se Serbuan Maut se údajně navzájem nevykrádá, c) extrémně zpomalené záběry ala nálet orla na rybičku z National Geographic jsou údajně velice koncepčně řazeny, ale já mám za to, že Travis chtěl být hlavně cool a to až tak, že občas nepoznal míru, d) brutalitou a krvavostí se dohání nedostatky v akční invenci, e) pokusy o nějaké hláškování leží schoulené ve stínu duchem podobně pravoúhlého Útěku z MS-1, f) Karl Urban. Z kadeřnictví odešel i se sušákem na vlasy a pokyny: „Mluv drsně, když nemluvíš, vysuň dopředu spodní ret a bradu.“ Osobně si myslím, že kdyby byl na jeho místě náš stejnojmenný kreslíř anekdot, nikdo by nepoznal rozdíl - snad jen záběry z profilu by odhalily pivní mozůlek nemilosrdně okopírovaný elastickou soudcovskou uniformou.. Jedna věc by mě ale u vykonavatele spravedlnosti z Mega City One zajímala. Když si ten fašounský Harry Callahan tak hladce poradil s Ma-Ma, zvládl by i Mama Kami? Tak průraznými náboji nejspíš chlapec nedisponuje.. Negotiation´s over. The sentence is two stars.. (Gilmour93) 2*

Shrnuto - On správná hláškující fašistická svině (BTW opravdu nesundá helmu), Ona dosti pohledná s taky docela dobrými hláškami (typová podobnost s Jennou Haze rozhodně není na škodu;)), hlavní záporačka správná odporná psychopatka, spousta barviček (jde tam přece jen o drogy, že), a hlavně spousta starého dobrého ultranásilí;) Vynikající nikam neodbočující žánrovka jdoucí si s trochou toho správně Dreddovsky černého humoru za svým. S ohledem na stopáž výtečná jednohubka, které vévodí nepochybně maskérsky dotvořená brada Karla Urbana (tak dolů stažené koutky jako má po většinu filmu by vyžadovaly buď těžkou mrtvici nebo neméně těžký reverzní lifting), kterému jen tak BTW tahle helma sluší víc než lidsko-elfský gay hybrid s chocholem z kobylího ocasu... Jede to jako namydlené ve svém úzce vymezeném prostoru tak hladce, že si ani moc nestihnete říkat, jaký je ten Dredd ultrafrajer, že mu třeba stačí zašít si průstřel jen z jedné strany;) Jako žánrové cvičení rozhodně parádní, a jeden z filmů, které je rozhodně potřeba vidět v co největším rozlišení (v kinech to prý opravdu ale opravdu nikdy v českých zemích neuvidíme). 80%, i když je to možná přece jen trošku nadsazené (ňadra Olivie Thirlby by vynesla plnou osmdesátku;)). (Gemini) 4*

VELKÁ RECENZE
V zahraničních recenzích se dočtete, že padesátimilionová komiksová adaptace je buď "dreddful" nebo "beyond awesome". Jinými slovy z nich rozhodně moudří nebudete. Dredd je prostě jeden z těch filmů, které musíte zkusit. Jeho těžiště, podle kterého se zhoupnete na hodnotící stupnici, jednoznačně tkví v hlavním hrdinovi, který je kolečkem v policejním státě. Doslova. Megacity 1 je obří osmisetmilionová aglomerace, která funguje ve špinavé, ničeho se neštítící budoucnosti. Zločinů je tolik, že policisté jsou zároveň soudci i kati. Ti nejlepší z nejlepších, co mají kromě skvělé mušky i skvělý úsudek, takže vám nerozšmelcují hlavu o kandelábr, když odhodíte nedopalek. Mrtví budete až ve chvíli, kdy si sáhnete do rozkroku... tedy pokud tam máte devítku.
Tenhle fašizující systém je v komiksu podán v černobílé, ale přesto dostatečně barvitě. Občas dokonce s nadsázkou, ale NIKDY... NIKDY sám sebe nekomentuje nebo neshazuje. Dredd je postava, co nikdy neodloží helmu a s lobovskou (=nezastavitelnou) urputností prosazuje zákon. To nijak nevylučuje korupci na vyšších místech, protože i s tou si Dredd poradí. Pro něj je důležitá ústava, nikoliv zájmy mocných. Trochu se podobá Robocopovi, jenže ten měl vlastní příběh. Dredd ho nemá... jeho helma s reflexním hledím je plná otázek bez odpovědí. A to je samozřejmě filmařský oříšek.
Sylvester Stallone si na něm velkolepě vylámal zuby, když Dredda natočil v barvě, sice s úchvatnou výpravou, ale zcela mimo ducha předlohy. Jeho Dredd je sice svalnatě impozantní, ale sundavá si masku ještě častěji než Parker v posledním Spider-Manovi. A samozřejmě si kromě laciného vtipkování neodpustí ani opakované verbální sestřely celého systému. Vždyť by přece liberálnější forma byla pro tenhle svět vhodnější. Nebyla a diváci to dali Slyovi sežrat. Předražená adaptace je dodnes jedním z jeho největších průšvihů. A učebnicovým příkladem zvoraného komiksu, k jehož licenci se dobrých patnáct let pro jistotu nikdo nepřiblížil.
Až teď se parta nezávislých producentů dala dohromady, sehnala práva a obsadila do hlavní role Karla Urbana. Zděšení fanoušků bylo veliké, ale přiznejme si, že hardcore fanoušků Dredda nikdy nebylo moc, takže to asi nemuselo nikoho vzrušovat. Mnohem zajímavější bylo jméno režiséra. Pete Travis se před lety blýsknul sice trochu povrchním, ale originálním a svižným Úhlem pohledu. Nezbývalo tedy než čekat a házet do koše první obrázky, na kterých Urban s přerostlou helmou vypadal spíš jako kandidát do Top 10 nejhorších halloweenských kostýmů. Ale nebudu vás už trápit dalším úvodem, který byl ovšem nutný pro správné uchopení filmu, pojďme si prozradit, jak to s Dreddem dopadlo.
Pete Travis předlohu uchopil poctivě. Nenatočil ji sice černobíle á la Sin City, ale jeho špinavá vize Megacity v úvodu trochu připomíná Robocopa, jakkoliv ho drží zpátky omezený rozpočet. Špína, hnus a spousta krve, ač digitální, to jsou slibné ingredience pro syrový sci-fi thriller. Jako by se Travis chtěl co nejvíc distancovat od Slyovy kolotočářské verze. A protože peněz opravdu nebylo nazbyt, přesunuje se celý děj rychle do obřího paneláku pro 80 tisíc lidí, kterému vládne gang kruté Maminy. Tady film definitivně přepíná do levelového módu. Nebylo by fér to přirovnávat k Zátahu, protože mrakodrapové vybíjené jsme tu měli už dřív a John McClane by mi usmažil játra na cibulce, kdybych místo něj prosazoval Asiaty, co skakájí místo švihadel přes mačety.
V domě je zkrátka spousta tupých bouchačů, dva soudci - Dredd a nováček v podání Olivie Thrilby (která není otravná a je sexy, snad poprvé ve své kariéře), a spousta civilistů k odstřelu. To, co se odehrává v následující hodince ale není nadupaný a nahláškovaný akčňák. Na ten nezbyly peníze ani intelekt. Travis sice chytře maskuje vysátou kreditku extrémními zpomalovačkami a hypnotickou hudbou, ale jeho film tak spíš připomíná indie variaci na akčňák, protaženou skrz zakázané substance. Popravdě, větším množstvím otázek než odpovědí, kopou mrtvol a divným barevným laděním (to platí zejména pro počítačové rozhraní ovládacích systémů čehokoliv) evokuje nejvíc nedávný videoherní indie hit Hotline Miami. I ten nabízí mindfuck obalený v krvi a masokostní moučce. Ten dreddovský je ale k vlastní smůle o dost průhlednější.
Postava Dredda za celý film neprojde vůbec žádným obloukem. To by bylo proti jeho smyslu a přesvědčení. Jenže tahle konstanta musí být vyvážena alespoň tím impozantním vzezřením. Když Arnold porcuje lidi v Komandu, nikdo neřeší jeho duševní pochody, všichni chtějí vidět, jak bazukou rozseká vstupní bránu a pak grifem Honzy Železného metne kus parovodu do střev hlavního záporáka. Tuhle fyzickou nadřazenost nebo alespoň army kung-fu Urbanův Dredd nenabízí. Všechno nejde odkecat hlubokým chrčákem, občas je potřeba nechat mluvit činy. Za Dredda ovšem mluví hlavně jeho multifunkční pistole. Přestřelkám nechybí kinetika, ani ochota posílat k zemi větším množství lidí, ale i toho se člověk nasytí vcelku rychle, protože Travis film drží v povědomých osmdesátkových osidlech. Všichni na pravidla téhle hry přistoupili, dokonce i úmyslně přehrávající Lena Headey v roli zjizvené Maminy, která se chová tak absurdně, že ani nezačnete řešit, proč jí to vlastně všichni tolik žerou.
Jediný, kdo se nad tím divadýlkem ošívá, je sám divák. Ne že by otupělá šedá kůra mozková snad potřebovala víc vzruchu, ale Dredd klouže po povrchu tím, jak jeho hrdina roboticky postupuje od jedné místnosti ke druhé a plní ji vystřílenými zásobníky a vyhřezlými vnitřnostmi.
Travis baví, ale neinspiruje. Jeho film se tak sice blíží předloze na dostřel, ale sází do diváků airsoftové kuličky místo trhavých střel dum-dum. Možná mu těch peněz měli dát ještě míň, pak by se ve filmu objevilo víc úchylů ve stylu počítačového admina, přestřelky by vystřídaly levnější rvačky a protože by nezbylo na Urbana, nosil by helmu třeba nějaký vazoun typu Cyrila Raffaelliho. Herecký rozdíl by byl nulový, protože Urban tu opravdu nemá co předvést, ten fyzický by však byl v řádech tisíců procent. Za co tedy vlastně Dredda biju? Za to, že se tváří punkově, aniž by vlastně věděl proč. Jeho alternativní skořápka v sobě skrývá takový podtlak, až z toho zaléhají uši. A to zkrátka zamrzí, protože potenciál tu rozhodně byl.

DABING
V českém znění: Jakub Saic - Karl Urban (Dredd), Andrea Elsnerová - Lena Headey (Madeline Madrigalová), Jitka Moučková - Olivia Thirlby (Cassadra Andersonová), Petr Burian - Wood Harris (Kay), Radek Kuchař - Domhnall Gleeson (Clan Techie), Radka Stupková - Rakie Ayola (Chief Judge), Bohdan Tůma - Deobia Oparei (Paramedic TJ), Libor Terš - Warrick Grier (Caleb) + Langley Kirkwood (Judge Lex), Šárka Vondrová - Michele Levin (Judge Kaplan), Milan Slepička - Edwin Perry (Judge Alvarez), Stanislav Lehký - Karl Thaning (Judge Chan), Pavel Vondra, Vojtěch Hájek, Viktorie Taberyová, Aneta Talpová
Překlad: Jan Feldstein
Dialogy: Monika Macků
Zvuk: Matěj Večeřa, Michal Páleníček
Produkce: Markéta Kratochvílová
Režie: Martin Těšitel
Vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 30.6.2013 (Karlovy Vary International Film Festival)
Premiéra USA: 21.9.2012 Lionsgate US
Premiéra Jihoafrická republika: 28.9.2012
Premiéra Indie: 21.9.2012     
PremiéraVelká Británie: 7.9.2012
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 17.4.2013 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 17.4.2013 Bontonfilm

Tržby celkem - $ 41 500 000
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Soudce Dredd gastonrolinc.webnode.cz/news/a1220/
Sci-Fi / Krimi, USA, 1995
Režie: Danny Cannon, Hrají: Sylvester Stallone, Diane Lane

Dredd gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1221/
Sci-Fi / Akční, Velká Británie / Jihoafrická republika, 2012
Režie: Pete Travis, Hrají: Karl Urban, Lena Headey
 
Tvůrci a herci
Pete Travis (Režie), Alex Garland (Produkce), Andrew Macdonald (Produkce), Allon Reich (Produkce), Paul Leonard-Morgan (Hudba), Anthony Dod Mantle (Kamera), Mark Eckersley (Střih), Denton Douglas (Casting), Kate Dowd (Casting), Sarah Finn (Casting), Dennis John Jackman (Casting), Mark Digby (Scénografie), Diana Cilliers (Kostýmy), Michael O'Connor (Kostýmy), Glenn Freemantle (Zvuk), Ian Tapp (Zvuk), Conrad Kuhne (Zvuk), Kerry Skelton (Masky), Alex Garland (Scénář), Karl Urban (Herec), Lena Headey (Herec), Olivia Thirlby (Herec), Langley Kirkwood (Herec), Warrick Grier (Herec), Jason Cope (Herec), Domhnall Gleeson (Herec), Wood Harris (Herec), Scott Sparrow (Herec), Deobia Oparei (Herec), Karl Thaning (Herec)
 
2012/95/Velká Británie, Jihoafrická republika, USA, Indie/Sci-Fi, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Mobilní telefon, kterým si fotí jeden z přihlížejících místo pádu mrtvol stažených z kůže, je Nokia E90, která byla představena v únoru 2007.
- Rotační kulomety, které používá Ma-Ma gang, ve skutečnosti neexistují, ale jsou zřetelně inspirované kulomety General Dynamics GAU-19/A .50 BMG, jen s tím rozdílem, že ve filmu mají ve svazku šest hlavní, zatímco skutečný GAU má jen tři.
- Základní zbraň soudců, tzv. "Lawgiver", je Glock 17 gen.3 pouze dodatečně ověšený pro futuristický vzhled.
- Soudcovský motocykl Lawmaster byl postaven na základě Suzuki GSX 750, modelové řadě 2005. Pro natáčení byly vyrobeny celkem 4 funkční exempláře.
- Tvorcovia sa rozhodli, že Dredd (Karl Urban) by mal disponovať rýchlosťou a byť štíhlejší, než aby vyzeral ako po niekoľkoročnej steroidovej premene.
- Karl Urban (Dredd) si scenár k svojej postave počas natáčania upravoval.
- Kvôli menšiemu rozpočtu neboli vo filme zahrnutí roboti ani mimozemšťania.
- Natáčanie trvalo 20 týždňov.
- Ve filmu není postava Chief Judge (Rakie Ayola) označena jménem. Vzhledem se podobá na kombinaci hlavních soudců MacGrudera a Silvera, veškeré indicie ve filmu však naznačují, že se příběh odehrává v době prvního funkčního období soudkyně Hildy Margaret McGruder.
- Způsob, jakým Karl Urban namluvil hlavní postavu Dredda, je nápadně podobný hlasu Clinta Eastwooda. Faktem je, že postava soudce Dredda (Karl Urban) je částečně inspirována Eastwoodovým hrdinou Dirty Harrym. Samotný vzhled hlavní postavy je pak z části inspirován původním plakátem s Davidem Carradinem v roli Frankensteina k filmu Rallye smrti (2008). V komiksu pak jako pocta Eastwoodově vlivu na postavu Dredda, bydlí Judge Dredd v Rowdy Yates Block. To je zase shodou okolností jméno postavy, kterou Eastwood ztvárnil v televizním seriálu Rawhide (od r. 1959).
- Nejbližší "mega dům" k Peach Trees, kde se film odehrává, je Sternhammer. Je vidět v úvodních scénách snímku a v jeho závěru. Je také zmíněno, že v Sternhammeru sídlí konkurenční rivalové Ma-Ma gangu. Wulf Sternhammer byla populární postava komiksu "Strontium Dog", který vycházel v 2000 AD. "Judge Dredd" a právě "Strontium Dog" měli řadu společných tvůrců a dokonce i jejich příběhy se v některých okamžicích protnuly.
- Kromě Peach Trees jsou ostatní "mega domy" pojmenovány podle významných postav a tvůrců časopisu 2000 AD, kde komiks "Judge Dredd".
 Grafiti, které se objevuje na stěnách Peach Trees, obsahuje jména postav, jež se objevily v papírovém vydání komiksu "Judge Dredd", jako například Chopper a Kenny Who?.
- Samotný autor komiksu John Wagner, ktorý kritizoval predchádzajúcu verziu, prehlásil: „Páčilo sa mi to, na rozdiel od predchodcu vznikla verná adaptácia komiksu. Karl Urban (Dredd) bol fajn a rád ho uvidím v pokračovaní. On i dejová linka boli 'pure Dredd'."
- Původní scénář byl napsán počátkem 80. let. Byl ale postupně obměňován a nakonec změněn natolik, že z něho vznikl film Robocop (1987). Soudce Dredd byl poté odložen.
- Měna, kterou se ve fiktivním městě Megacity platí, je pojmenována jako kredit. Žebrák před blokem budov Peach Trees drží ceduli s nápisem "Jsem bezdomovec, který se poníží, aby získal kredit."
 
Odkazy