Odstřelovač / Shooter (2007/124/USA/Akční, Thriller, Krimi, Mysteriózní) 71%

03.07.2018 15:33
JEDNOU VĚTOU
„Včerejšek byl o cti. Dnešek je o spravedlnosti.“

OBSAH
Režisér syrového akčního dramatu Training Day Antoine Fuqua natočil další film z žánrové kategorie, v níž se cítí nejlépe. Hrdinou Odstřelovače je elitní snajpr, který se ocitne v nezáviděníhodné situaci, když je obviněn z pokusu o atentát na amerického prezidenta. V nerovném souboji jedince proti systému se Mark Wahlberg vydává ve stopách osamělých bojovníků, kteří museli zužitkovat všechny své schopnosti k tomu, aby v téhle předem prohrané hře přežili a zvítězili. Bývalý špičkový armádní průzkumník a odstřelovač Bob Lee Swagger pověsil kariéru na hřebík poté, co se stal obětí jednoho obzvlášť nepěkného podrazu organizovaného vyššími místy. Přesto ho na jeho samotě vysoko v horách překvapí penziónovaný plukovník Johnson (Danny Glover), který ho požádá o pomoc. Ve hře je život amerického prezidenta a údajně jen Bobovy mimořádné schopnosti a jeho přesná muška mohou tuto hrozbu eliminovat. S velkou nechutí se do akce zapojí a příliš pozdě zjistí, že se stal obětí podrazu číslo dvě. Z hrdiny, na němž závisel osud celého národa, se tak rázem stává "hlavní postava" novinových titulků, v nichž je označován za osamělého zabijáka, který se pokusil zastřelit hlavu státu. V zoufalém závodu s časem má Bob jedinou naději - zjistit, kdo a proč ho do tohoto komplotu zatáhl. Moc šancí nemá, protože proti němu stojí celá země a na své straně má jen nezkušeného agenta FBI (Michael Pena) a dívku svého zabitého parťáka (Kate Mara). Čím déle Bob uniká z perfektně připravené pasti, tím je mu jasnější, že v ohrožení není jen jeho život, ale také osud celé Ameriky. "Bob Lee Swagger je postava, která do kin vrací hrdinu formátu Johna Waynea a dalších legendárních westernových klaďasů. Jeho smysl pro spravedlnost dodává tomuto vzrušujícímu konspiračnímu thrilleru lidský rozměr," říká producent filmu Lorenzo di Bonaventura. Hrdinu bestsellerů držitele Pulitzerovy ceny Stephana Huntera označují knižní kritici za "Ramba s mozkem". Mark Wahlberg musel navíc před začátkem natáčení absolvovat intenzivní odstřelovačský trénink a jeho postava je prý díky tomu nejvěrohodnějším představitelem této profese, jaký se kdy objevil na filmovém plátně.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ale no taak, děti. Nečekali jste snad od tohoto filmu bůhvíjakou originalitu, že ne. Originální by byl, kdyby se odehrával celý děj na jiné planetě, kdy by na přesnost zásahu ze dvou kilometrů měly vliv taky složení, hustota a prašnost atmosféry a ne jen nějaká přihlouplá vzdálenost, rychlost cíle a rychlost a směr větru. Jo, a taky kvalita zbraně a střelce, of course. Takže co tady máme: vysloužilý voják, zrádci v řadách armády, zrádci v řadách zákonodárců, krásná vdova (nezadaná, jak jinak), poctivý dosud nezkorumpovaný agent FBI (v realitě stejně vzácný, jako yeti), ministr svázaný pravomocemi, zbrojní arsenál všeho druhu, scenérie od Afriky přes velkoměsta a lesy až po zasněžené velehory, pár efektních výbuchů, pár efektních akčních přestřelek, přiměřená porce napětí. Originalita? Ne, zde ji nenajdete. Ale jinak se i u takto vykradačského filmu člověk může celkem na dvě hodiny zabavit, pokud tedy nestuduje již předem příliš horlivě jména tvůrců a jejich filmografie. Btw. Wahlberg - před pár dny jsem jej "sepsul" za Fightera, v roli Swaggera se mi ale líbil, ta byla ušitá jemu na tělo. (Radyo) 4*

Fugua rozhodně není loser (viz. KevSpa), pokud se chopí solidního scenáře, dokáže ho přetavit ve velmi koukatelnou záležitost (Training Day), jeho smůlou bohužel je, že se zaobírá výpotky takových týpků, jako je Jonathan Lemkin, To je vůbec zvláštní postava filmového byznysu. Na jedné straně dokáže stvořit takovou znamenitost, jakým byl Hackfordův ´Ďáblův advokát´, a hned vzápětí se ztrapní příšerností typu ´Rudá planeta´, kde si nejste jisti, jestli to, co vidíte, opravdu pan scenárista myslí vážně. U ´Odstřelovače´ máte při mnoha dialozích a několika nechtěně absurdních situací ten samý pocit. Potom nepomůže ani skvělý Wahlberg, který se pro drsňácké role snad narodil, ani Fugua, který v akčních scénách prokazuje své řemeslné kvality. Minimálně závěrečné "dostaveníčko" sniperů v zasněžených horách určitě stojí za pozornost. Pokud vám nevadí okoukané klišé a nablblé dialogy, přihoďte si do celkového hodnocení hvězdiček jak je libo. ....PS: Ale Antoine, téměř dvacetisekundový zpomalený záběr na Markovu macho chůzi opravdu NENÍ cool :o)) (Lima) 2*

V současném módním trendu, stavět akci na rychlém střihu a spoustě CGI efektů, je Shooter velmi sympatickou old school alternativou, která nijak neskrývá své ambice stylového béčka a svou skladbou děje i stylem vyprávění, vystavěném na základních klišé, okatě odkazuje na žánrové manýry akčních filmů přelomu let 80. a 90. Fuqua pochopil, že dobře zvládnuté řemeslo dokáže mnohé a tak je Shooter i přes ty své 2 hodinky velmi příjemně strávený čas ve víru pádné akce, kterou tvrdí božský Mark Wahlberg, jenž z nasraného výrazu nepovolí ani na minutu a dává vzpomenout na největší akční bijce, kteří vévodili podobně laděným snímkům před 15-ti lety. Kdyby ještě k tomu cedil ostřejší hlášky, nápálím tomu plnou taxu! Pro žánru oddaného diváka maximální pohoda, pro zbytek světa, jak se tak dívám na hodnocení kolem, asi nezkousnutelné krmivo. (Isherwood) 4*

VELKÁ RECENZE
Arnold se dal na politiku, Sly se snaží resuscitovat svou kariéru a Bruce Willis za pár týdnů zjistí, jestli jsou na něj diváci stále ještě zvědaví. Akční hrdinové zkrátka zestárli a jednu chvíli se zdálo, že s jejich odchodem odchází i celý žánr. Na klasické akční filmy se prostě nechodilo a možná to bylo i proto, že tu chyběli ti praví herci, kteří by se mohli se ctí zhostit rolí bývalých vojáků či policajtů, kterým někdo vybije rodinu a oni pak devadesát minut ubližují lidem a střílí padouchy ve zpomalených záběrech. Doba se naštěstí mění a dnes můžeme s klidem říct, že nová generace akčních hrdinů dorazila. Pozdě, ale dorazila. A Mark Wahlberg by byl rád jejím členem.
Právě Odstřelovač měl potvrdit, že bývalá hudební hvězda má na to, aby sama utáhla akční film. Podařilo se to jen tak napůl. Odstřelovač měl být velký hit, protože kniha Stephena Huntera se údajně těší za mořem velké oblibě, bohužel čtenáři do kin nedorazili a z filmu se stal v podstatě propadák, i když by si to asi nezasloužil. Příběh elitního armádního odstřelovače je originální asi jako sedmý díl Policejní akademie. Bob Lee Swagger byl nejlepší z nejlepších, ale při jedné misi v Africe se něco podělalo a jeho parťák už se domů nevrátil. Kvůli tomu Bob odešel z armády a rozhodl se přesídlit vysoko do hor, kde mu bude věrný pes nosit pivo z ledničky. Ale armáda si ho najde i tady. Bob je totiž údajně jediný člověk na planetě, který může zabránit atentátu na amerického prezidenta, takže se nechá ukecat do té legendární „poslední šichty.“ A nechá se znovu napálit. Rázem má za zadkem nájemné zabijáky i FBI a je z něj nejhledanější muž v Americe. Bob se tedy rozhodne vytáhnout svou starou zaprášenou odstřelovačku a vyřídit si to s každým, kdo měl v nehezkém podrazu prsty. A navíc mu zabili psa.
Scénárista filmu snad ani nechtěl měnit zajetou formuli „podraz-útěk-pomsta“ a co se příběhu týče, dostanete od Odstřelovače přesně to, co slibuje. Myšlenkově nenáročnou zábavu, u které se používání mozku a hledání logiky nedoporučuje. To by však vůbec nevadilo, v akčním filmu jde konec konců o něco trochu jiného, než je originální příběh nebo psychologicky propracované charaktery. Jde o akci, napětí, hlášky a výbuchy, při kterých vám v multiplexu budou brnět uši. Ale tady to bohužel taky trošku skřípe.
Antoine Fuqua už v Králi Artušovi ukázal, že z něj asi nebude druhý Michael Bay a jeho uměle vybudovaná aura geniálního režiséra splaskla dřív, než Clive Owen odhodil zkrvavený meč. Vedle Marka Wahlberga a vládního spiknutí by se měl cítit mnohem lépe, ale i tak jede Odstřelovač spíš na půl plynu. Komorní akční scény, ve kterých hlavní hrdina se stoickým klidem odstřeluje padouchy, nemají patřičné napětí a po hodině děje už člověk jen čeká, jestli se Fuqua vytasí s něčím lepším. Naštěstí můžu říct, že ano. V poslední půlhodince totiž režisér sešlápne plyn až k podlaze a fanouškům akčních filmů se konečně zrychlí tep. O chvilku později se ale Wahlberg převlékne do kostýmu, v němž vypadá jako Pták Čau, a veškeré nadšení je zase pryč.
Už jsem na Odstřelovače nakydal dost špíny a je čas obhájit číselné hodnocení a konečně zmínit důvod, proč se na film (možná) vydat do kina. Tím důvodem jsou herci. Danny Glover si po dlouhé době opět střihnul záporáka a ukázal, že v tomhle směru ho Hollywood neprávem přehlíží. Jeho zelený mozek Isaac Johnson je správná cynická svině, která si už od začátku říká o kulku mezi oči. Když má navíc po boku stylově přehrávajícího Eliase Kotease, musí člověk nad schopnostmi člověka odpovědného za obsazení uznale pokývat hlavou. Největším překvapením pro mě je ale samotný Wahlberg. Přiznávám, že toho chlapa nemám moc rád a jeho macho styl ze Čtyř bratrů mě vyloženě irituje. Jako bývalý voják s kamennou tváří je však naprosto perfektní a hlavně díky jeho charismatu se z Odstřelovače stala celkem příjemná podívaná. Fuqua navíc nasnímal film tak, že ani nepoznáte, že Wahlberg je téměř o čtvrt metru menší než Glover. Je škoda, že si scénárista trošku víc nepohrál s postavou, kterou hraje Kate Mara. Ta je ve filmu v podstatě jen proto, aby se mohla na dvě vteřiny předvést v podprsence.
Odstřelovač je trochu zklamání. Asi nikdo nečekal akční revoluci, ale když se podívám na tématicky hodně podobného Agenta bez minulosti, tak musím konstatovat, že Doug Liman si s podobně jednoduchou látkou pohrál mnohem zábavněji a stylověji. Kdyby byl Odstřelovač o půlhodinku kratší, byl by to pohodový akční film. Takhle je v něm až příliš mnoho pasáží, při kterých budete nejspíš koukat na hodinky a nebýt výborných herců, bylo by hodnocení ještě nižší. Nebudu vás odrazovat od návštěvy kina, protože Odstřelovač je pořád celkem příjemná podívaná, ale je to zkrátka „akční film pro jaro 2007.“ A v roce 2008 si na něj určitě nevzpomenete.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Bob Lee Swagger, bývalý odstřelovač Námořní pěchoty Spojených států, je jeden z mála lidí na světě, jenž dokáže strefit z jedné míle střed terče. Po naléhání plukovníka Isaaca Johnsona neochotně opustí svůj klid v Wind River Range. Ten apeloval na jeho odbornost a patriotismus, aby pomohl vypátrat atentátníka, který se chystá zastřelit prezidenta z velké vzdálenosti. Johnson se zmíní o třech městech, ve kterých má mít prezident projev, a Swagger je má prozkoumat, zda se v nich dá takový útok vykonat.
Swagger místa prozkoumá a zjistí, že nejvhodnější bude Philadelphia. Informaci sdělí Johnsonovi. Ukáže se, že vše bylo na Swagger nahrané. Zatímco pracuje s Johnsonovými agenty, včetně místního policisty, na tom, aby našel atentátníka, je zastřelen etiopský arcibiskup stojící vedle prezidenta. Swaggera střelí policista, ale podaří se mu utéct. Agenti řeknou policii a veřejnosti, že pachatelem atentátu je Swagger a vyvolají pátrání po zraněném odstřelovači. Swagger cestou potká zvláštního agenta FBI, nováčka, Nicka Memphise, odzbrojí ho a ukradne mu auto.
Swagger použije autolékárničku, aby ošetřil svá zranění, a pak vjede autem do řeky Delaware, aby unikl. Najde útočiště u Sarah Fennové, vdovy po jeho bývalém kolegovi. Ta mu zachrání život, když vyčistí a zašije jeho zranění. Později ji přesvědčí, aby mu pomohla kontaktovat Memphise a sdělila mu informace o konspiraci. Memphis je obviněn z toho, že dovolil Swaggerovi utéct a musí jít před disciplinární komisi. Sám přijde na to, že Swagger mohl být do všeho vtažen, když najde důkazy, které nevypadají na to, že by Swagger byl hledaným atentátníkem.
Když Johnsonovi agenti zjistí, že jejich komplot by mohl být odhalen, unesou Memphise a pokusí se naaranžovat jeho sebevraždu. Swagger je vypátrá a Memphisovy únosce zastřelí. Swagger a Memphis pak spojí své síly a navštíví experta na střelné zbraně. Od něj zjistí, kdo by mohl být skutečným atentátníkem - bývalý odstřelovač v Johnsonových službách. Vymyslí plán, jak ho dopadnout. Poté, co ho najdou ve Virginii, spáchá sebevraždu. Předtím ale prozradí, že arcibiskup byl skutečným cílem atentátu a byl zabit, aby zamezili jeho výpovědi o zapojení Spojených státu v genocidě v etiopské vesnici. Ta byla vykonána kvůli zájmům amerických ropných společností a přikázána senátorem Charlesem Meachumem. Swagger se dozví, že mise, při které byl zabit jeho bývalý kolega Donnie Fenn, byla také součástí událostí okolo genocidy, protože byli společně najati, aby odstranili lidi najaté ke spáchání genocidy. Swagger si odstřelovačovo přiznání nahraje. Swagger pak s Memphisovou pomocí uteče z obležení 24 žoldáků, které společně zabijí.
Mezitím další Johnsonovi muži, vedení psychotickým Jackem Paynem, unesou Sarah, aby vylákali Swaggera ze skrýše. Swagger má ale nyní výpověď odstřelovače, a tak se dohodnou s Johnsonem a senátorem Meachumem na místě předání. Po postřelení Paynea a zabití několika dalších odstřelovačů v izolovaném pohoří, zachrání Sarah. Swagger a Memphis se pak vzdají FBI.
Při setkání s ředitelem FBI a ministrem spravedlnosti Swagger očistí své jméno, když nabije svou zbraň (která je na místě jako důkaz, protože měla být použita při atentátu) a vystřelí jí na plukovníka, ale k výstřelu kvůli Swaggerově zabezpečení nedojde. Vyjde najevo, že zbraň k atentátu nemohla být použita. Ačkoli je Swagger očištěn, plukovník Johnson unikne díky právní skulině (etiopská genocida je mimo americkou jurisdikci) a je na svobodě. Ministr spravedlnosti říká, že se musí řídit právem, i když se mu to nelíbí, že nejsou na divokém západě, kde se spory řešily zbraní.
Později senátor Meachum a plukovník Johnson plánují na senátorově venkovském domě své další kriminální činy. Jsou ale přerušeni Swaggerem. Zastřelí Meachuma i Johnsona i jejich pobočníka a dva bodyguardy. Před odchodem rozbije plynový ventil. Oheň v krbu pak vyvolá spolu s plynem výbuch. Závěrečná scéna ukazuje Swaggera, jak nastupuje do auta k Sarah a odjíždějí.

O FILMU
V dnešním komplikovaném světě, který je čím dál tím více prolezlý korupcí, se čest pomalu stává nedostatkovým zbožím - ale v srdci Boba Leea Swaggera, hlavního hrdiny nového akčního dramatu Odstřelovač, který se díky nespravedlivému obvinění ze spáchání atentátu na prezidenta Spojených států ocitne uprostřed nejhorší noční můry v životě, je jí stále dostatek. „Bob Lee Swagger je fenomenální americká postava, která trochu připomíná filmové hrdiny typu Johna Waynea a podobné klasické westernové postavy,“ říká producent Lorenzo di Bonaventura, který má na kontě takové filmové hity jako Matrix, Dannyho parťáci nebo oscarový Training Day Antoinea Fuquy.
Swagger se poprvé objevil v knižním bestselleru Point of Impact z pera držitele Pulitzerovy ceny Stephena Huntera, který je shodou okolností také filmovým kritikem novin Washington Post. V souvislosti s touto chytře vymyšlenou a napínanou knihou se dočkal velkého uznání a její popularita dala vzniknout pokračováním Black Light a Time to Hunt.
Sám Hunter vždycky považoval Swaggera za postavu, která by v případě správného uchopení látky mohla slavit velký úspěch na stříbrném plátně. Stejný názor měl také scénárista Jonathan Lemkin, který se rozhodl prolomit sérii neúspěšných pokusů ostatních scénáristů a převést 550stránkovou knihu plnou detailů ze života odstřelovače do podoby tenkého 120stránkového scénáře.
Inspirací mu byla nejen pečlivě vykreslená postava, ale také velkolepé špionážní thrillery ze 70. let, v nichž byl hlavním hrdinou většinou muž, který se díky konspiračním intrikám musel dát na útěk před všudypřítomnými pronásledovateli a v jeho průběhu očistit své jméno.
„Strávili jsme spoustu času sledováním starých konspiračních filmů a přemýšlením o tom, jak tenhle styl obléci do moderního hávu,“ vysvětluje Lemkin. „Ani už nevím, kolikrát jsme viděli Tři dny kondora nebo Pohled společnosti Parallax - ale každopádně jsme se pokoušeli znovu zabrousit do toho klasického žánru a radikálně ho zrenovovat.“
Aby byl Lemkinův scénář co nejautentičtější, nechal se dokonce sám zapsat do odstřelovačského kurzu. Kromě toho strávil hodně času s agenty FBI a zabýval se studiem terénních medicínských postupů.
Výsledný scénář přilákal nejen hvězdného Marka Wahlberga, ale také režiséra Antoinea Fuquu. Ten v minulosti vzbudil velké pozdvižení snímkem Training Day, který přinesl Denzelu Washingtonovi Oscara v kategorii nejlepší herec.
Lorenzo di Bonaventura, který s Fuquou na filmu Training Day spolupracoval, byl přesvědčen, že by tento nadějný režisér mohl být pro konspirační thriller zcela ideální. „Antonie dokáže vnést do filmu tu intenzitu, která je v tomto případě nezbytná,“ říká producent. „Má velmi nesmlouvavý pohled na věc. Pokud je příběh hodně emocionální, bude to hodně emocionální, pokud má být násilný, bude opravdu násilný, pokud má být tajemný, bude velmi, velmi tajemný. Celý ten zážitek z filmu je o úroveň výš.“
„Tento projekt měl všechno, co jsem si mohl přát: konspiraci, korupci ve vládě, akci a především Marka Wahlberga,“ říká Fuqua. „Myslím, že se ten scénář Jonathanovi Lemkinovi opravdu povedl. Má skvělý děj, skvělé postavy a skvělý záběr. Je velkolepý a zábavný a věřím, že přinutí publikum k tomu, aby při sledování filmu zapojilo i mozek. Musíte být neustále na pozoru, protože je tam mnoho dějových zvratů.“
Titulní postavou filmu je Bob Lee Swagger - jeden z nejpřesnějších odstřelovačů na světě, který strávil celý život plněním nebezpečných misí a nasazováním vlastního krku za to, v co věřil. Nyní však bude muset tento stoický hrdina se smrtícími dovednostmi využít všech svých zkušeností, znalostí a naučených taktik k tomu, aby zachránil sám sebe - a odhalil konspiraci, která jej postavila do role strůjce neúspěšného atentátu na prezidenta Spojených států.
Swaggera přivedl k životu Mark Wahlberg, který mohl v roli zúročit jak svou výjimečnou fyzickou zdatnost, tak schopnost ztvárnit postavy v situacích, které jsou velmi intenzivní z psychologického hlediska.
„Odstřelovač byl náročný z fyzického i psychického hlediska,“ říká herec. „Je to opravdu chytrý film, ve kterém je také spousta akce. Hlavní hrdina musí projít spoustou nepříjemných situací, aby dokázal svou nevinu a otevřel lidem oči. Jeho příběh je úžasná jízda.“
„Tenhle člověk obětoval celý život boji za svobodu a svou zemi, ale byl zrazen,“ vysvětluje herec. „Přesto ale v okamžiku, kdy za ním přijdou s tím, že jsou v ohrožení nevinní lidé a dokonce i samotný prezident, nakonec kývne. A když je pak zrazen znovu, celkem pochopitelně ho pohltí vztek. Je odříznut od všeho a od všech a nachází se v téměř beznadějné situaci, ale ještě pořád se z ní může dostat - k tomu ale musí pochopit, že není na světě úplně sám.“
Klíčem k navození napětí bylo vytvořit zcela autentickou postavu vojenského snipera, která by překonala veškeré dosavadní úsilí, o jaké se v minulosti herci a filmaři v tomto směru pokoušeli. Proto se Mark Wahlberg podrobil intenzivnímu tréninku, v rámci nějž se učil a poté do detailů piloval některé z výjimečných dovedností, díky kterým ti nejlepší z nejlepších odstřelovačů - jako je například Bob Lee Swagger - vynikají nad všemi ostatními. Patřila k nim zejména schopnost ovládat své emoce, obavy a nervy v okamžicích, kdy se člověk pokouší učinit téměř nemožný zásah.
Sniperský výcvik
Wahlberg měl jako trénovaný atlet s výjimečnou fyzičkou, výdrží a koordinací pohybů vhodné předpoklady už v okamžiku, kdy se stal součástí hereckého obsazení. K tomu, aby se z něj stal také zkušený střelec - takový, který dokáže bez problému trefit cíl na vzdálenost 1 000 metrů - produkce najala skutečné eso: snipera amerického námořnictva Patricka Garrityho, který sloužil jak u důležitých zámořských výsadků, tak i jako specializovaný trenér sniperů.
Garrity se vrhnul do svého úkolu po hlavě a vytvořil tréninkový kurs, který dal zabrat i Wahlbergovi, pověstnému svou fyzickou zdatností. Šlo nejen o to naučit ho dobře střílet, ale také mu vštípit neméně důležité duševní a fyzické odevzdání, nemluvě o velké odvaze, kterou vyžadují náročné odstřelovačské mise. Jeho výcvik začal ve Front Sight Firearms Training Institute poblíž Las Vegas, kde absolvoval především trénink, který pořádně prověřil jeho nervy.
„V jednom okamžiku jsme měl na sobě 60kilovou výstroj, držel jsem hodně velkou odstřelovací pušku a musel jsem ujít skoro sto metrů po tenkém trámu. Před pár lety bych to dělal s nadšením, ale teď jsem už rodič a mám mnohem víc věcí, pro které stojí za to žít!“ vzpomíná Wahlberg.
„Trénink mi rozhodně otevřel oči - pochopil jsem, jak je důležité chovat se zodpovědně a chytře a nikoliv tak lehkomyslně, jak jsem měl dřív ve zvyku,“ dodává herec.
Garrity začal výcvik základní lekcí o historii odstřelovačů-průzkumníků amerického námořnictva a poté přešel k výuce různých střeleckých poloh, práce s prizmatickým dalekohledem, využívaným při střelbě na extrémně vzdálené cíle, vyhodnocování vlivu větru na letící střelu a spoustu dalších důležitých dovedností, které bylo pro dokonalé zvládnutí střelby nutné ovládnout.
Společně pracovali také na další důležité věci: správném rytmu dýchání. „V zásadě jsem ho naučil tu obvyklou sestavu - zalehnout, zaujmout dobrou pozici, nahodit dýchací cyklus, uvolnit oči a začít tlačit na spoušť,“ říká Garrity. „Po výstřelu rychle otočit klikou závěru, nasunout do komory další náboj a rychle dostat cíl znovu do hledáčku - je to skoro jako nějaký taneční krok. Když někoho pozorujete během přípravy na střelbu, ihned poznáte, jestli ví, co dělá. Jednou z klíčových věcí, kterou musí před výstřelem udělat, je dostat se do správného dechového rytmu. Čím více dýcháte, tím víc kyslíku dodáváte vašim krevním buňkám, což vám umožňuje uvolnit se a zpomalit srdeční rytmus.“
Opomenuto nesmělo zůstat samozřejmě ani střílení na velké vzdálenosti, což je jedna ze Swaggerových specialit. „Vzal jsem ho na jednu hodně málo známou střelnici uprostřed pouště a začal blízkými terči. Nakonec jsme se od nich vzdálili na 820 metrů. Myslím, že při první ráně minul, ale už při druhé měl zásah. Totéž se opakovalo při vzdálenosti 1 000 metrů, což je asi deset fotbalových hřišť. Byl jsem docela nadšen, že dokážu někoho během dvou dnů vycvičit tak, aby trefil na kilometrovou vzdálenost cíl o velikosti člověka. Mark hned zvednul telefon a začal vyvolávat všem svým známým, aby jim řekl: ‘Hele, to bys nevěřil, co se mi právě povedlo. Sejmul jsem něco z kilometru!‘,“ směje se Garrity.
Během tréninku ve Front Sight si Wahlberg uvědomil hodnotu Garrityho odborné výpomoci a přesvědčil producenty, aby jej najali také jako technického poradce.
Vedlejší postavy
K Wahlbergovi se připojila řada zkušených herců i slibných hereckých nováčků.
Jedinou postavou z prostředí ochránců zákona, která věří Swaggerově verzi, je paradoxně nezkušený agent FBI Nick Memphis, který na něj poprvé narazí při jeho útěku z místa atentátu. Přestože mu Swagger způsobí potíže, agent se stále zdráhá uvěřit důrazně prosazované vyšetřovací verzi, že osamělým atentátníkem byl právě on. Memphise, který se ze skeptického agenta postupně stane Swaggerovým chráněncem, ztvárnil Michael Pena, jehož kariéra zaznamenala raketový vzestup díky filmům World Trade Center a Babel.
Stejně jako Wahlberg se i Pena ponořil do studia věcí, které s jeho postavou souvisejí, aby tak mohl svému hereckému projevu dodat co největší autenticitu. Kanceláře FBI v Los Angeles a Philadelphii se na čas staly jeho novým domovem a kromě toho absolvoval vlastní intenzivní odstřelovačský výcvik, který se mu hodil ve scénách, v nichž se společně se Swaggerem snaží vypořádat s komandem žoldáků.
Danny Glover, který je známý spíše díky svým sympatickým postavám ve filmech jako Smrtonosná zbraň nebo Dreamgirls, si zahrál Swaggerova úhlavního nepřítele - záhadného plukovníka Isaace Johnsona, který Swaggera nejdříve pomocí nakažlivého patriotismu najme a pak ho nejhorším možným způsobem zradí.
Ženský prvek do filmu vnesla Kate Mara - mladá herečka, jejíž kariéra se nedávno přesunula z televizní obrazovky na stříbrné plátno. Ve filmu si zahrála mladou vdovu, která Swaggerovi poskytne nejdříve bezpečné útočiště a nakonec i tolik potřebnou něhu. „Líbí se mi, že je to opravdu silná jižanská žena. Navíc se tahle role hodně liší od všeho, co jsem dosud hrála,“ říká herečka. „Když se Swagger najednou objeví v jejím životě, je to pro ni těžké, protože s ním přicházejí také vzpomínky na manžela, o kterého přišla. To setkání jí připraví pořádné dilema, ale nakonec si nedokáže pomoct, aby se nepřidala na Swaggerovu stranu.“
Filmařům učarovala vzájemná chemie, která byla ve scénách s Wahlbergem a Marou patrná. „Swaggera a Sarah potkala tragédie, která souvisí se stejným člověkem, takže jejich společným poutem i společnou bolestí je právě tenhle muž, který stále stojí uprostřed jejich vztahu. Je na tom fascinující ta skutečnost, že mezi nimi stojí někdo, na kom jim oběma hodně záleželo, a oba se velmi zdráhají překročit tu bariéru. Jejich vztah je velmi emocionální a Mark s Kate si zaslouží velký obdiv, protože se jim podařilo dát těm emocím velkou hloubku.“
Herecké obsazení dotvářejí Elias Koteas (Zodiac) v roli hrozivého úředníka ISA Jacka Paynea, britská herečka Rhona Mitra (The Number 23) jako asistentka v FBI Alourdes Galindo, Rade Sherbedgia (Say It in Russian, 24 hodin) jako Michael Sandor a herecký veterán Ned Beatty jako postarší americký senátor, který hraje důležitou roli ve vrcholných momentech filmu.
Efekty
Film, který je plný těsných automobilových honiček, přestřelek a venkovních akčních sekvencí, s sebou samozřejmě přinášel spoustu logistických problému - které jsou však pro režiséra Fuquu čirým požitkem.
Fuqua úzce spolupracoval s týmem lidí, kteří jsou pověstní svým citem pro vytváření strhujících akčních scén. K jeho pilířům patřil zejména kameraman Peter Menzies a hlavní výtvarník Dennis Washington.
Některé z vizuálně nejatraktivnějších okamžiků filmu se odehrávají během vyvrcholení děje na ledovci, kde se má Swagger setkat s muži, kteří na něj celou kauzu navlékli. Tato sekvence vznikla na ledovci Rainbow poblíž letoviska Whistler v Britské Kolumbii, které se pyšní nádherným prostředím, ale ne už tak vhodnými podmínkami pro natáčení filmu.
První vážný problém byl dopravit herce a štáb na ledovec, který je přístupný pouze vrtulníkem. „Už jej dostat se tam bylo extrémně komplikované,“ vysvětluje di Bonaventura. „Helikoptéry dokáží najednou pojmout jenom čtyři nebo pět lidí, a my jsme jich potřebovali snad sedmdesát nebo osmdesát - plus spoustu těžkého vybavení, takže naše vrtulníky neustále létaly tam a zpět. A piloti mohou létat každý den jenom určitý počet hodin.“
„Museli jsme brát v potaz, co všechno člověk potřebuje, aby dokázal na tom ledovci několik dní přežít. Navíc jsme museli vymyslet, jak zajistit toalety a umývárny a jak zamezit tomu, aby nám herci umrzli. Věděli jsme, že se počasí může každou chvíli změnit v nebezpečnou smršť, takže jsme se neustále modlili, aby k tomu nedošlo. Bylo to opravdu úžasné dobrodružství,“ pokračuje producent.
„Pořád jsem opakoval: ‚Já na tom ledovci musím natáčet. Já na něm musím natáčet.‘ Bylo to tak velkolepé. Když tam stojíte, mraky jsou pod vámi a široko daleko není nic jiného než led, připadáte si jako v úplně jiném světě. Nenapadalo mě, kde jinde by se to dalo natočit, abychom dosáhli podobného vizuálního efektu,“ vyjadřuje své nadšení Fuqua.
V Britské Kolumbii vznikly také scény ze Swaggerova ranče, ležícího na vrcholku hory. Strhující prostředí si vybralo svou daň v podobě neustálých komplikací, ať už šlo o prudké změny počasí nebo velmi komplikovaný terén. Právě zde vytvořil koordinátor kaskadérských kousků John Stoneham s týmem pracovníků na vizuálních efektech jedny z nejpůsobivějších scén filmu, v nichž dojde k několika masivním explozím.
Přestože bylo natáčení v Kanadě velmi úspěšné, těšil se Fuqua nejvíce na ty segmenty filmu, které měly vzniknout v Americe. Mezi známá místa, která se ve filmu objeví, patří Capital Mall, Reflection Pool a Constitution Avenue ve Washingtonu a Síň nezávislosti ve Filadelfii.
Režisér si velice pochvaluje spolupráci FBI, díky níž bylo možné dodat filmu ještě vyšší míru realismu. „FBI byla naprosto úžasná,“ říká Fuqua. „Ve Filadelfii nám dokonce udělali soukromý den otevřených dveří, což bych vůbec nepředpokládal, zejména pak po 11. září. Nechali nás prolézt všechny kanceláře, setkali jsme se speciálním agentem a jednotkou pro řešení násilných zločinů… Pár lidí z FBI, kteří byli dřív u tajné služby, dokonce v průběhu celého natáčení ve Filadelfii vstávalo v šest ráno, aby nám mohli radit, co je ve filmu dobře a co špatně - jen tak, aby nám pomohli. Navíc jsme měli příležitost natáčet před Síní nezávislosti, což by bez svolení ze strany FBI dost dobře nešlo, protože má kanceláře přímo naproti.“

DABING
V českém znění: Libor Hruška - Mark Wahlberg (Bob Lee Swagger), Bohdan Tůma - Michael Pena (Nick Memphis), Zdeněk Hess - Danny Glover (Plukovník Isaac Johnson), Jana Mařasová - Kate Mara (Sarah Fennová), Zdeněk Mahdal - Elias Koteas (Jack Payne), Radana Herrmannová - Rhona Mitra (Alourdes Galindová), Jiří Bábek - Jonathan Walker (Louis Dobbler), Antonín Navrátil - Louis Ferreira (Howard Purnell), Pavel Vondra - Tate Donovan (Russ Turner), Pavel Rímský - Rade Šerbedžija (Michael Sandor) + Michael St. John Smith (ředitel Brandt + titulky), Petr Oliva - Alan C. Peterson (Stanley Timmons), Bohuslav Kalva - Ned Beatty (Senátor Charles F. Meachum), Ludvík Král - Lane Garrison (Donnie Fenn), Roman Hájek - Zak Santiago (agent) + Brian Markinson (ministr spravedlnosti Russert), Dalimil Klapka - Tom Butler (prezident), Lucie Kožinová
Překlad: Martin Gust
Zvuk: Milan Blažek, Jiří Peřina
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Zdeněk Gawlik
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.4.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 23.3.2007 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 15.10.2007 (DVD) Mgic Box
Poprvé na DVD: 24.10.2007 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 12.10.2009 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 2 548 334
Tržby celkem - $ 95 700 000
Návštěvnost v ČR 23 531
Náklady (Rozpočet) - $ 61 000 000
 
Tvůrci a herci
Antoine Fuqua (Režie), Lorenzo di Bonaventura (Produkce), Ric Kidney (Produkce), Mark Mancina (Hudba), Peter Menzies Jr.     (Kamera), Conrad Buff IV (Střih), Eric A. Sears (Střih), Mali Finn (Casting), Jackie Lind (Casting), J. Dennis Washington (Scénografie), Ha Nguyen (Kostýmy), George Simpson (Zvuk), Gitte Axen (Masky), Diane Heller (Masky), Jonathan Lemkin (Scénář), Stephen Hunter (kniha) (Předloha), Mark Wahlberg (Herec), Kate Mara (Herec), Michael Pena (Herec), Danny Glover (Herec), Mike Dopud (Herec), Lane Garrison (Herec), Elias Koteas (Herec), Rhona Mitra (Herec), Ned Beatty (Herec), Louis Ferreira (Herec), Tate Donovan (Herec), Rade Šerbedžija (Herec), Holly Eglington (Herec), Zak Santiago (Herec), Michael Ahl (Herec), Brian Markinson (Herec), Alexander Emmert (Herec), Tom Butler (Herec), Levon Helm (Herec), Alan C. Peterson (Herec), Mackenzie Gray (Herec), Brad Kelly (Herec), John Tench (Herec)
 
2007/124/USA/Akční, Thriller, Krimi, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Bob Lee Swagger (Mark Wahlberg) nosí hodinky značky Suunto Vector.
- Nůž, který Bob (Mark Wahlberg) ve filmu používá, je SOG Twitch XL.
- Veta "Jeden človek môže zmeniť celý svet," ktorá zaznie vo filme, má korene v seriáli Knight Rider (1982).
- Mark Wahlberg (Bob Lee Swagger) bol pre svoju rolu vo filme vytrénovaný skutočným americkým ostreľovačom Patrickom Garritym, ktorý ho vrátane poznatkov o pozorovaní, vycvičil z ľavorukého zachádzania so zbraňou na obojručné.
- Okrem iného sa musel Mark Wahlberg naučiť vyvíjať špeciálne dýchacie techniky, trénovať streľbu z 1100 metrov a používať maskovacie obleky.
- Miesto, kde bola umiestnená zbraň, ktorá mala zabiť prezidenta, bolo vytvorené v priestoroch veže kostola na New Street a North 4th Street.
- Davové scény s prezidentom a arcibiskupom boli natočené v Národnom historickom parku pred Liberty Hall.
- Film sa natáčal v Britskej Kolumbii, Kanade a vo Philadelphii.
- Ve filmu se na počítačovém stole objeví kniha „9-11 Commission Final Report“ (Závěrečná zpráva vyšetřovací komise 11. září).
- Tržby v USA za první víkend: 14 523 571 $ (2806 kin). Náklady na výrobu: 61 mil. $.
- Tržby v ČR za první víkend: 687 090 Kč (19 kin). Diváci v ČR za první víkend: 5 456 diváků.
- Akční thriller stál Paramount 61 milionů a během prvních třech dnů promítání (23. – 25. 3. 2007) ho diváci vynesli s výdělkem 14,5 mil. dolarů na třetí příčku žebříčku návštěvnosti. Celkový obrat v amerických kinech se zastavil na 47 milionech.
- První volbou pro hlavní roli byl Keanu Reeves a postavu záporáka před natáčením odmítl raper Eminem.
- Snímek vznikl podle románu Point od Impact od Stephena Huntera, filmového kritika Washington Post, který na poličce uchovává prestižní novinářskou Pulitzerovu cenu. Svému hrdinovi Bobu Lee Swaggerovi věnoval ještě tři další romány a dokonce napsal tři prequely o jeho otci. Hollywood tak má z čeho vybírat.
- V USA film vyvolal menší vlnu kontroverze, protože zobrazuje republikány jako šílené vrahy, zatímco demokraté vyznávají mír. Celkově jsou však politici vykreslení jako zkorumpovaní lidé.
- Film vznikl podle románu "Point of Impact", ale v knize byl hlavní hrdina veterán z Vietnamu a žil v Arkansasu.
- Mark Wahlberg je levák. Kvůli filmu se ale musel během už tak dost náročného výcviku naučit střílet, jako by byl pravák.
- Mark Wahlberg shodil skoro 10 kilo kvůli roli.
- V části, kde Sarah Fenn potká v kavárně Nicka Memphise, má na sobě Mark Wahlberg bundu a kšiltovku týmu Eagles. Za stejný tým hrál Wahlberg ve filmu Invincible (2006).
- V traileru je i scéna, která ve filmu nakonec není použita. Vyhození do vzduchu malého letadla.
 
Odkazy