Tajemství smrti slečny Neznámé / The Autopsy of Jane Doe (2016/86/USA, Velká Británie/Horor, Mysteriózní, Thriller) 74%
18.07.2018 14:50
Zajímavost k filmu
- Olwen Catherine Kelly trávila zhruba 5 týdnů natáčení pouze v nehybné ležící poloze. Tuto úlohu zvládla díky józe a meditacím, kterým se věnuje. Jak uvedla v jednom z rozhovorů, ämusela se občas uvést do nehybného tranzu, aby přestala vnímat děj natáčení kolem ní“.
- Film byl natočen v Londýně ve Velké Británii.
- Emile Hirsch (Austin) sa nechal počuť, že vyjadril obdiv Olwen Catherine Kelly (Jane Doe) za to, že vydržala v nehybnej polohe počas celého filmu. Paradoxne ani nie zato, že bolo náročné nehýbať sa, ale preto, že operačná doska pod ňou bola príliš studená.
- Emile Hirsch (Austin) pred natáčaním navštívil márnicu v Los Angeles a pozoroval naživo pitvy miestnych patológov. Taktiež bol nútený podpísať zmluvu, že nemá nárok na žalobu márnice, ak sa nakazí Ebolou a podobnými nebezpečnými chorobami.
- Do role Tommyho Tildena byl původně obsazen Martin Sheen, ale kvůli pracovní vytíženosti byl nahrazen Brianem Coxem.
- Snímek měl premiéru v září 2016 na festivalu mezinárodních filmů v Torontu.
- Spoiler: Jménem Jane Doe bývají označovány neidentifikované osoby ženského pohlaví.
JEDNOU VĚTOU
„Je Jane Doe skutečně mrtvá? Jaká další tajemství Jane Doe skrývá?"
OBSAH
Šerifovi je jasné, že tohle je až příliš tajemné, aby mohl jakkoliv čekat a rovnou tělo odváží k rodině Tildenových, kteří ve městě již po 3 generace provozují pitevnu, márnici a krematorium. Tommyho Tildena (Brian Cox) i jeho syna a zároveň asistenta Austina (Emile Hirsch) čeká další noční pitva, která však může být tou nejnáročnější a nejzvláštnější v jejich profesním životě. Pitva ukazuje rozsáhlá vnitřní poranění a s každou další vrstvou tkáně přichází další děsivá tajemství. Jak hledání skutečné příčiny smrti pokračuje, tak se začnou ukazovat znepokojující tajemství jejího života, zdá se, že skutečné hrůzy leží uvnitř … Na minimálním prostoru prakticky jen v pitevně se odehrává moderní horor s tísnivě děsivou atmosférou a lekacím ozvučením, který vypráví příběh daleko mysterióznější a děsivější, než by kdokoli čekal.
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hodně dlouho se mi u hororu nestalo, abych hned z kraje filmu byl tak strašně v šoku z atmosféry, která mě napnula jak špagát od houpací sítě. Drželo se mě tohle napětí skoro hodinu. Nejen, že atmosféra předváděla velké pecky, také se tu rozjela poměrně nechutná podstata filmu – pitva, která dobrému vkusu hodných a milých hororových filmů úplně nepřispěla. Možná ale právě strach z neznámého způsobil, že jsem byl vysranej až za ušima. Přesně po hodině se ale začala vysvětlovat podstata veškerého dění a celá ta atmosféra šla doslova do prdele. Prostě se ve filmu událo tolik hovadin, že jsem měl chuť vstát a odejít na záchod přemýšlet, co tím tvůrce vlastně zamýšlel. Kvalitní herci, zajímavý námět, perfektní zpracování, to všechno hrálo k plusům. A nakonec to vyhrálo i přes tu legraci, co se v poslední půl hodině dělo. (Malarkey) 4*
Zfilmovaná příručka pro začínající hororové tvůrce. Ovredal se drží tradic jako patolog skalpelu. Ví, kde leží hranice mezi světlem a stínem a zároveň má jasnou představu o tom, že i když rutinně řežete do mrtvol pár dekád, pořád jste v jádru člověk s osobitým charakterem. To vše minimálně první hodinu. Závěrečných dvacet minut je hodně klopotných, jak v rozuzlení, tak i podáním, kde bych ubral na obrazové doslovnosti a biblických citacích. Každopádně ta do krajnosti tažená struna ale zahrála slušný koncert i tak. Cink, cink. (Isherwood) 4*
První "forenzní" polovina ve stylu "hovory u pitevního stolu aneb orgány vyprávějte" je hodně svěží a napínavá, druhá začne tahat za povědomější žánrové struny a tasí z rubáše otřepané lekačky. Výměny názorů mezi otcem a synem zachvátí občas rigor mortis a závěrečné odhalení není zrovna z kategorie "co neslyšíte o každém Halloweenu", ale poměrně zručná režie a dobrá atmosféra to vítězně pronesou dveřmi spalovací pece. André Ovredal nezklamal, prostě další křupavá historka, tentokrát pokropená formaldehydem a vedená v řízném sagitálním duchu. Mimochodem, je to film, který v jednom probudí nekrofila. Tak trochu. (Marigold) 4*
VELKÁ RECENZE
Někde se v rodině předává revma, jinde firma vydělávající miliony denně. V rodině koronera je osud syna jistý, pokud včas neuteče. Mrtvoly, mrtvoly a zase jen mrtvoly. Austin proto plánuje, že se s přítelkyní přestěhuje a živobytí svého otce pověsí na hřebík. Nebo pohřbí. To by mu šlo k ruce. Jenže jak to tak bývá, takové rozhodnutí je těžké a ještě těžší je se s tím svěřit své rodině, obzvlášť když maminka už nežije a otec zůstane sám. Film „The Autopsy of Jane Doe“ začíná ve chvíli, kdy se Austin chystá odkrýt na světlo plán odchodu, ale do jejich rodinné firmy přivezou tělo neznámé dívky. A jak správně tušíte, tohle neznámé tělo změní veškeré plány.
Dívku policisté naleznou zahrabanou pod domem, kde došlo k velkému masakru. Neví, co je zač, ani kde se tam vzala. Natožpak jak zemřela. Dívka je doslova netknutá. Odvezou ji tedy k pitvě, aby našli odpověď alespoň na některé otázky. Pro koronera Tommyho a jeho syna Austina to nejprve vypadá na rutinní pracovní večer, ale velmi brzy se začne ukazovat, že s dívkou není něco v pořádku. Dle všech indicií totiž zemřela velmi krutým způsobem, jenže se to na jejím zevnějšku nijak neprojevuje. Otec se synem s každým dalším krokem v pitvě zjišťují podezřelé a nevysvětlitelné detaily, až pomalu vypátrají, odkud dívka je a co se jí asi stalo. A až příliš pozdě si uvědomí, že s pátráním vůbec neměli začínat.
Už samotné prostředí pitevního sálu je nevábné, natožpak, když ho máte pod domem. Toto místo, výborní herci a pomalé odkrývání jedné záhady, vás pohltí. Nejstrašidelnější jsou náznaky jakési vyšší moci, která jemnými detaily dává hrdinům najevo, aby s prací přestali. Všichni víme, že jim hrozí nebezpečí, jen oni samozřejmě nic netuší, nebo nevěnují signálům pozornost. Tak moc jsou zabraní do práce. No jo, tak se samo přelaďuje rádio. Jémináčku, tak tu máme tělo s absolutně neznámými příznaky, to je výzva, nebo ne? Vědci a jejich racionalita! Upřímně, kdybych se někdy nedej bože ocitla u mrtvého těla, na které by začala prskat kočka, zvednul by se za mnou prach, jak rychle bych utekla. Ale až na tyto klasické prvky hororu, kdy divák nechápe, proč jsou hrdinové pořád tam, kde jsou (a bez toho by to prostě nešlo), je film skvělý. Nutno uznat, že popírání vzniklé situace chlapcům netrvá příliš dlouho, a když plně pochopí, začnou se bránit (místo toho, aby sami sebe přesvědčovali, že se jim to všechno jen zdá). Jen v závěru se skvělá atmosféra lehce vytrácí a konec se mi zdál lehce odfláknutý. Možná to tak ale mělo být.
Brian Cox jakožto otec rodiny je báječný. Tvrdý, ale férový a velmi chytrý chlap. On je pravý bojovník tohoto filmu. Emile Hirsch svému staršímu kolegovi zdatně sekunduje. Co se týče dalších herců, fanoušci „Hry o trůny“ nepřehlédnou malou roličku irského herce Michaela McElhattona. Olwen Catherine Kelly alias Jane Doe se předvede v celé své kráse, ale to je vše, co od ní dostanete. A zbývající Ophelia Lovibond prostoru také moc nemá. Ani ho nepotřebuje. Tenhle film je o otcovské lásce a odvaze.
Ocenění:
Toronto IFF
2016 - André Ovredal (Cena diváků pro "půlnoční běs") (nominace)
DABING
V českém znění: Pavel Vondrák - Emile Hirsch (Austin Tilden), Jiří Valšuba - Brian Cox (Tommy Tilden), Dagmar Čárová - Jane Perry (Wade), Martina Kechnerová - Ophelia Lovibond (Emma), Ivo Novák - Michael McElhatton (šerif Sheldon), Michal Michálek - Parker Sawyers (Cole, titulky), Marek Libert a další.
Překlad: Ondřej Novák
Zvuk: Milan Blažek
Dialogy: Pavel Vondrák
Produkce: Tereza Houžvicová
Vedoucí výrobního štábu: Leoš Lanči
Režie: Michal Michálek
Pro SPI International vyrobila Médea Promotion Dabing, člen skupiny Médea Group v roce 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 21.12.2016 IFC Films
Premiéra Velká Británie: 31.3.2017 Lionsgate UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby celkem - $ 6 000 000
„Je Jane Doe skutečně mrtvá? Jaká další tajemství Jane Doe skrývá?"
OBSAH
Šerifovi je jasné, že tohle je až příliš tajemné, aby mohl jakkoliv čekat a rovnou tělo odváží k rodině Tildenových, kteří ve městě již po 3 generace provozují pitevnu, márnici a krematorium. Tommyho Tildena (Brian Cox) i jeho syna a zároveň asistenta Austina (Emile Hirsch) čeká další noční pitva, která však může být tou nejnáročnější a nejzvláštnější v jejich profesním životě. Pitva ukazuje rozsáhlá vnitřní poranění a s každou další vrstvou tkáně přichází další děsivá tajemství. Jak hledání skutečné příčiny smrti pokračuje, tak se začnou ukazovat znepokojující tajemství jejího života, zdá se, že skutečné hrůzy leží uvnitř … Na minimálním prostoru prakticky jen v pitevně se odehrává moderní horor s tísnivě děsivou atmosférou a lekacím ozvučením, který vypráví příběh daleko mysterióznější a děsivější, než by kdokoli čekal.
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hodně dlouho se mi u hororu nestalo, abych hned z kraje filmu byl tak strašně v šoku z atmosféry, která mě napnula jak špagát od houpací sítě. Drželo se mě tohle napětí skoro hodinu. Nejen, že atmosféra předváděla velké pecky, také se tu rozjela poměrně nechutná podstata filmu – pitva, která dobrému vkusu hodných a milých hororových filmů úplně nepřispěla. Možná ale právě strach z neznámého způsobil, že jsem byl vysranej až za ušima. Přesně po hodině se ale začala vysvětlovat podstata veškerého dění a celá ta atmosféra šla doslova do prdele. Prostě se ve filmu událo tolik hovadin, že jsem měl chuť vstát a odejít na záchod přemýšlet, co tím tvůrce vlastně zamýšlel. Kvalitní herci, zajímavý námět, perfektní zpracování, to všechno hrálo k plusům. A nakonec to vyhrálo i přes tu legraci, co se v poslední půl hodině dělo. (Malarkey) 4*
Zfilmovaná příručka pro začínající hororové tvůrce. Ovredal se drží tradic jako patolog skalpelu. Ví, kde leží hranice mezi světlem a stínem a zároveň má jasnou představu o tom, že i když rutinně řežete do mrtvol pár dekád, pořád jste v jádru člověk s osobitým charakterem. To vše minimálně první hodinu. Závěrečných dvacet minut je hodně klopotných, jak v rozuzlení, tak i podáním, kde bych ubral na obrazové doslovnosti a biblických citacích. Každopádně ta do krajnosti tažená struna ale zahrála slušný koncert i tak. Cink, cink. (Isherwood) 4*
První "forenzní" polovina ve stylu "hovory u pitevního stolu aneb orgány vyprávějte" je hodně svěží a napínavá, druhá začne tahat za povědomější žánrové struny a tasí z rubáše otřepané lekačky. Výměny názorů mezi otcem a synem zachvátí občas rigor mortis a závěrečné odhalení není zrovna z kategorie "co neslyšíte o každém Halloweenu", ale poměrně zručná režie a dobrá atmosféra to vítězně pronesou dveřmi spalovací pece. André Ovredal nezklamal, prostě další křupavá historka, tentokrát pokropená formaldehydem a vedená v řízném sagitálním duchu. Mimochodem, je to film, který v jednom probudí nekrofila. Tak trochu. (Marigold) 4*
VELKÁ RECENZE
Někde se v rodině předává revma, jinde firma vydělávající miliony denně. V rodině koronera je osud syna jistý, pokud včas neuteče. Mrtvoly, mrtvoly a zase jen mrtvoly. Austin proto plánuje, že se s přítelkyní přestěhuje a živobytí svého otce pověsí na hřebík. Nebo pohřbí. To by mu šlo k ruce. Jenže jak to tak bývá, takové rozhodnutí je těžké a ještě těžší je se s tím svěřit své rodině, obzvlášť když maminka už nežije a otec zůstane sám. Film „The Autopsy of Jane Doe“ začíná ve chvíli, kdy se Austin chystá odkrýt na světlo plán odchodu, ale do jejich rodinné firmy přivezou tělo neznámé dívky. A jak správně tušíte, tohle neznámé tělo změní veškeré plány.
Dívku policisté naleznou zahrabanou pod domem, kde došlo k velkému masakru. Neví, co je zač, ani kde se tam vzala. Natožpak jak zemřela. Dívka je doslova netknutá. Odvezou ji tedy k pitvě, aby našli odpověď alespoň na některé otázky. Pro koronera Tommyho a jeho syna Austina to nejprve vypadá na rutinní pracovní večer, ale velmi brzy se začne ukazovat, že s dívkou není něco v pořádku. Dle všech indicií totiž zemřela velmi krutým způsobem, jenže se to na jejím zevnějšku nijak neprojevuje. Otec se synem s každým dalším krokem v pitvě zjišťují podezřelé a nevysvětlitelné detaily, až pomalu vypátrají, odkud dívka je a co se jí asi stalo. A až příliš pozdě si uvědomí, že s pátráním vůbec neměli začínat.
Už samotné prostředí pitevního sálu je nevábné, natožpak, když ho máte pod domem. Toto místo, výborní herci a pomalé odkrývání jedné záhady, vás pohltí. Nejstrašidelnější jsou náznaky jakési vyšší moci, která jemnými detaily dává hrdinům najevo, aby s prací přestali. Všichni víme, že jim hrozí nebezpečí, jen oni samozřejmě nic netuší, nebo nevěnují signálům pozornost. Tak moc jsou zabraní do práce. No jo, tak se samo přelaďuje rádio. Jémináčku, tak tu máme tělo s absolutně neznámými příznaky, to je výzva, nebo ne? Vědci a jejich racionalita! Upřímně, kdybych se někdy nedej bože ocitla u mrtvého těla, na které by začala prskat kočka, zvednul by se za mnou prach, jak rychle bych utekla. Ale až na tyto klasické prvky hororu, kdy divák nechápe, proč jsou hrdinové pořád tam, kde jsou (a bez toho by to prostě nešlo), je film skvělý. Nutno uznat, že popírání vzniklé situace chlapcům netrvá příliš dlouho, a když plně pochopí, začnou se bránit (místo toho, aby sami sebe přesvědčovali, že se jim to všechno jen zdá). Jen v závěru se skvělá atmosféra lehce vytrácí a konec se mi zdál lehce odfláknutý. Možná to tak ale mělo být.
Brian Cox jakožto otec rodiny je báječný. Tvrdý, ale férový a velmi chytrý chlap. On je pravý bojovník tohoto filmu. Emile Hirsch svému staršímu kolegovi zdatně sekunduje. Co se týče dalších herců, fanoušci „Hry o trůny“ nepřehlédnou malou roličku irského herce Michaela McElhattona. Olwen Catherine Kelly alias Jane Doe se předvede v celé své kráse, ale to je vše, co od ní dostanete. A zbývající Ophelia Lovibond prostoru také moc nemá. Ani ho nepotřebuje. Tenhle film je o otcovské lásce a odvaze.
Ocenění:
Toronto IFF
2016 - André Ovredal (Cena diváků pro "půlnoční běs") (nominace)
DABING
V českém znění: Pavel Vondrák - Emile Hirsch (Austin Tilden), Jiří Valšuba - Brian Cox (Tommy Tilden), Dagmar Čárová - Jane Perry (Wade), Martina Kechnerová - Ophelia Lovibond (Emma), Ivo Novák - Michael McElhatton (šerif Sheldon), Michal Michálek - Parker Sawyers (Cole, titulky), Marek Libert a další.
Překlad: Ondřej Novák
Zvuk: Milan Blažek
Dialogy: Pavel Vondrák
Produkce: Tereza Houžvicová
Vedoucí výrobního štábu: Leoš Lanči
Režie: Michal Michálek
Pro SPI International vyrobila Médea Promotion Dabing, člen skupiny Médea Group v roce 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 21.12.2016 IFC Films
Premiéra Velká Británie: 31.3.2017 Lionsgate UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby celkem - $ 6 000 000
Tvůrci a herci
André Ovredal (Režie), Rory Aitken (Produkce), Eric Garcia (Produkce), Ben Pugh (Produkce), Danny Bensi (Hudba), Saunder Jurriaans (Hudba), Roman Osin (Kamera), Peter Gvozdas (Střih), Patrick Larsgaard (Střih), Elaine Grainger (Casting), Matt Gant (Scénografie), Natalie Ward (Kostýmy), Ian Maclagan (Zvuk), Lisa Pemberton (Masky), Ian B. Goldberg (Scénář), Brian Cox (Herec), Emile Hirsch (Herec), Olwen Catherine Kelly (Herec), Ophelia Lovibond (Herec), Michael McElhatton (Herec), Mark Badham (Herec), Parker Sawyers (Herec)
2016/86/USA, Velká Británie/Horor, Mysteriózní, Thriller
- Olwen Catherine Kelly trávila zhruba 5 týdnů natáčení pouze v nehybné ležící poloze. Tuto úlohu zvládla díky józe a meditacím, kterým se věnuje. Jak uvedla v jednom z rozhovorů, ämusela se občas uvést do nehybného tranzu, aby přestala vnímat děj natáčení kolem ní“.
- Film byl natočen v Londýně ve Velké Británii.
- Emile Hirsch (Austin) sa nechal počuť, že vyjadril obdiv Olwen Catherine Kelly (Jane Doe) za to, že vydržala v nehybnej polohe počas celého filmu. Paradoxne ani nie zato, že bolo náročné nehýbať sa, ale preto, že operačná doska pod ňou bola príliš studená.
- Emile Hirsch (Austin) pred natáčaním navštívil márnicu v Los Angeles a pozoroval naživo pitvy miestnych patológov. Taktiež bol nútený podpísať zmluvu, že nemá nárok na žalobu márnice, ak sa nakazí Ebolou a podobnými nebezpečnými chorobami.
- Do role Tommyho Tildena byl původně obsazen Martin Sheen, ale kvůli pracovní vytíženosti byl nahrazen Brianem Coxem.
- Snímek měl premiéru v září 2016 na festivalu mezinárodních filmů v Torontu.
- Spoiler: Jménem Jane Doe bývají označovány neidentifikované osoby ženského pohlaví.
Odkazy