Osm hrozných / The Hateful Eight (2015/167/USA/Western, Drama, Thriller, Mysteriózní) 81%
18.07.2018 12:38
Zajímavost k filmu
- Jméno dostavníku "Butterfield Overland Stage" je stejné jako ve filmu Cesta za záchranou (1957).
- Slovo "nigger" ve filmu zazní 58x, což je zhruba polovina toho co v Nespoutaném Djangovi (2012), který drží rekord. Joe Gage (Michael Madsen) je jediná postava, která toto slovo nepronese.
- Role majora Warrena, Oswalda, Johna Rutha a Joe Gage byly z velké části psány přímo na tělo hercům - Samuel L. Jackson, Tim Roth, Kurt Russell, Michael Madsen. Do role Daisy Domergue bylo zvažováno více hereček, protože role nebyla tak specifická a bylo třeba, aby jí herečka něco dodala. Když pak přišla Jennifer Jason Leigh na casting, Tarantina okamžitě zaujala.
- Ve filmu jsou odkazy na film Nespoutaný Django (2012). Na začátku je major Warren (Samuel L. Jackson) u tří mrtvol, na nich je sedlo, které patřilo Djangovi. Na zemi v Minnie´s Haberdashery si můžeme všimnout zelené manšestrové Djangovi bundy.
- Píseň, kterou Daisy (Jennifer Jason Leigh) zpívá, nazpívala herečka přímo při natáčení. V soundtracku potom můžeme slyšet přibíjení dřeva ke dveřím a dialog Johna Rutha (Kurt Russell).
- Většina Tarantinových filmů se, soudě podle různých narážek a odkazů, odehrává ve stejném vesmíru. Stejně tomu je i s filmem Osm hrozných. Propojením je například Oswaldo Mobray (Tim Roth), jehož pravé jméno zní "English" Pete Hicox - stejné příjmení patří postavě Michaela Fassbendera v Hanebných panchartech (2009), která se jmenuje Archibald "Archie" Hicox. Tim Roth, který hraje Oswalda, údajně potvrdil, že stejná příjmení opravdu nejsou náhodou, ale že Pete je praprapradědečkem (na počtu "pra" prý Tarantinovi nesejde, je to prostě vzdálený prarodič) Archieho.
- Bujný knír, který má Kurt Russell (John Ruth) je jeho vlastní.
- Film měl původně být druhý díl filmu Nespoutaný Django (2012). Měl se jmenovat Django in white hell. Nakonec to Tarantino pozměnil a místo Djanga dal přednost majoru Marguise Warrenovi (Samuel L. Jackson).
- V scéne, kde John Ruth (Kurt Russell) zoberie z rúk Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh) gitaru a rozbije o trám, sa jedná o takmer 150 ročný hudobný nástroj vyrobený spoločnosťou C.F. Martin & Company. Tvorcovia ho mali požičaný z múzea. Na rozbíjanie mala byť použitá jedna zo šiestich replík, ale v skutočnosti Kurt Russell nechtiac rozbil originál. Jenniferina reakcia je teda skutočná.
- Vo väčšine svojich filmov si Quentin Tarantino zahral menšiu alebo väčšiu úlohu. Vo svojej ôsmej snímke ho však počuť len ako rozprávača.
- Na začátku filmu je zmíněn John Wilkes Booth, divadelní herec, fanatický příznivec Jihu, který 14.dubna 1865 spáchal atentát na prezidenta Abrahama Lincolna. Mary Toddová, o které se píše v dopise od Abrahama Lincolna, byla Lincolnovou manželkou.
- Podle Quentina Tarantina měly na film Osm hrozných dost velký kinematografický vliv snímky Věc (1982) a Reservoir dogs (1992).
- V jednu chvíli řekne Joe Gage (Michael Madsen): "A bastard's work is never done," což byl slogan na plakátech k filmu Hanebný pancharti (2009).
- Celý film se natočil v USA, v Coloradu.
- Speciální efekty ve filmu zajistil Greg Nicotero, který s Tarantinem již spolupracoval na filmech Kill Bill (2003), Kill Bill 2 (2004) a Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994). Dále mohli diváci jeho práci v oblasti speciálních efektů vidět například v populárním seriálu Walking Dead (od r. 2010).
- Jedná se o první Tarantinův film, ke kterému je vytvořena původní hudba.
- V jedné ze závěrečných scén je použita hudba z filmu Věc (1982), ke které také skládal hudbu Ennio Morricone.
- Quentin Tarantino je velkým obdivovatelem Ennia Morriconeho a v bookletu soundtracku tvrdí, že se mu splnil sen. Obzvlášť cool je prý to, že si teď může album ke svému vlastnímu filmu zařadit do sbírky ostatních Morriconeho soundtracků.
- V původním scénáři byl Bob (Demián Bichir) Francouz, nikoliv Mexičan.
- Postava majora Marquise Warrena (S. L. Jackson) je pojmenována po filmovém a televizním režisérovi Charlesi Marquisovi Warrenovi.
JEDNOU VĚTOU
„Nikomu se nedá věřit. Všechny je třeba nenávidět...“
OBSAH
Několik let po občanské válce se zasněženými kopci Wyomingu řítí dostavník. Veze se v něm John Ruth (Kurt Russell), lovec lidí, známý také jako „Kat", a Daisy Domergueová (Jennifer Jason Leigh). Jeho čeká odměna, vypsaná na její hlavu, ji soud a oprátka. Po cestě potkají dva muže – majora Marquise Warrena (Samuel L. Jackson), bývalého vojáka, ze kterého se také stal obávaný lovec lidí a Chrise Mannixe (Walton Goggins), jižanského odpadlíka, který o sobě tvrdí, že je novým šerifem ve městě, kam mají všichni namířeno. Když jim silná vichřice zabrání pokračovat v cestě, rozhodnou se hledat útočiště v dřevěnici u Minnie, která je oblíbenou zastávkou dostavníků. Ve dveřích je však nevítá majitelka, ale několik cizinců, kteří se rozhodně netváří přívětivě. Nad horským průsmykem zuří sněhová bouře a osm pocestných začíná tušit, že se do města asi nedostanou...(Forum Film CZ)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
I když Quentina Tarantina nemusím, pokaždé jsem na jeho další film dost zvědavý. Nicméně za ty roky už vím, že mě ničím nepřekvapí kromě skutečnosti, že do svých filmů neustále tahá jedno herecké eso vedle druhého. Možná i to je důvod, proč si každý jeho film nenechám jen tak ujít. A Osm hrozných opět nezklamalo. Když bych to nehodil na herce, kterých si nesmírně vážím, tak bych to hodil na film samotný, který neuvěřitelně přehrává. U 182 minut je vidět obrovské sebevědomí Quentina, který si myslí, že mu takhle dlouhý film budu žrát i s navijákem. Problém je ale ten, že dobrý nápad natáhl o jednou tak větší délku, než by si takový film vůbec zasloužil. Například první část v dostavníku je neuvěřitelně ubíjející nuda, ve které se vlastně vůbec nic zásadního neděje. Opravdu zajímavý nádech tento film začíná mít až na samotném konci, kdy se konečně začne něco dít. V tu chvíli ale tušíte už prakticky cokoliv, protože každý, kdo v tomhle filmu hraje, má tak absurdní postavu, že divákovi vysloveně musí být jasný, že se stane prakticky cokoliv. Herci zároveň skrz svojí vytříbenou angličtinu spadající pod americký venkov vytváří dojem, že hláškují snad úplně každou větou, která se ve filmu objeví. A těch zrovna úplně málo není. Tarantino tak opět nezklamal. Jen mě ale nepřestává fascinovat, že mu to jeho fanoušci stále nepřestávají žrát. Zaměňte prostředí za druhou světovou a máte Hanebné Pancharty. Zaměňte ho za gangstery prosycenou Ameriku a máte Pulp Fiction. Opravdu je tenhle film tak originální, jak se tváří? (Malarkey) 3*
Sebeukájivá masáž tvůrčího ega, která narostla do maniakálních rozměrů ve využívání epických kinematografických hraček (Ennio, 70 mm, Nicoreto), přičemž se tři hodiny zastřešuje banální historkou, která páchá obskurní sebevraždu v podobě kapitoly „Earlier that morning“, bořící poslední zbytky věrohodnosti. Co naplat, toliko haněná první hodina není zbytečná ani omylem a sněžní gauneři nemohli dostat lepšího castingu (všichni boží bezezbytku, ale Gogginsův Mannix projde nejzajímavějším vývojem divácké sympatie), takže i když se tomu zdravý rozum začne po všech veletočích slušně vzpírat, Tarantino zase dokáže, jak levnou děvkou dovede občas divák být a nechá se zaháčkovat banalitami, za něž bychom jiné dávno vypískali. Pokud ve finálním soudu přijmete fakt, že ta absence tradičního Quentinova absurdního humoru je vlastně dobře, máte s filmem vyhráno. 4 a 1. (Isherwood) 4*
Wyomingskou chatovou zabijačku, co nebere ohled, jestli je prase Yankee, Rebel nebo cabron, lze rozdělit na dvě nepříliš symetrické půlky. Ta první expoziční je poměrně povislá a její náplní je před zrcadlem stojící nahý bílý negr Tarantino, kterého už z toho kontaktu s vlastním dingusem musí bolet dlaň. Ta druhá, o poznání pevnější, je očekávaně explicitní a podvratná a od okamžiku, kdy černý Hercule Poirot začne vyšetřovat travičství a protivníky vycukávat historkami o svém teplotním tělesu, i místy zábavná. No a mezi nimi je Hnědý věnec, kterým prolézají davy nekritických fandů a přitom by si maximálně zasloužil utřít za tu svou zesebeposranost Abovým psaním.. Je zvláštní, že o trup výš se nachází orgán, který si ve své skromnosti už přes padesát let drží laťku a bez něhož by Osma plná nenávisti ztratila několik motorických funkcí (ústřední hudební motiv ďábelsky zlověstný, doprovod scény pochodu nahého zajatce po sněhu zase připomene pouštní „Il Deserto“ z Hodný, zlý a ošklivý). Vlastně může i působit jako vzor pro režiséra, co si užívá uměle udržované aury geniálního scénáristy a jehož dílo má trvale sestupnou či stagnující tendenci. Co jsem napsal o Tarantinovi u Djanga, platí i teď, jen se to víko rakve možná nepatrně pootevřelo.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
O Quentinu Tarantinovi jeho spolupracovníci tvrdí, že točí hlavně pro diváky. Že své filmy upravuje tak, aby co nejvíc potěšily publikum, v čemž je prý lepší než většina ostatních režisérů. Upřímně nechápu, jak někdo k tomuhle závěru došel. Quentin je totiž učebnicovým příkladem tvůrce, který točí hlavně sám pro sebe.
Právě on je alfou a omegou diváckého zážitku, a když něco baví jeho, prostě to bez okolků hodí na velké plátno. Bylo to poznat na jeho předchozích filmech? To si pište. Asi nejvíc je to ale vidět na Osmi hrozných - tříhodinové westernové konverzačce z jednoho kočáru a jedné chaty. Kdo proboha točí něco takového v roce 2015? Zatímco všichni šponují triky na maximum a snaží se útočit v maximálním měřítku a strhujícím tempu, Quentin prostě dostal chuť poslouchat svoje květnaté dialogy z úst Samuela L. Jacksona, Kurta Russella a Waltona Gogginse. Kdekdo mu tuhle zahleděnost do sebe sama samozřejmě zazlívá. Pak jsou ale tací, kteří jí docela fandí.
O kterém přístupu bude řeč v téhle recenzi? Jestli už jste netrpělivě sjeli k hodnocení, dobře víte, že o té druhé. Za tarantinovce se zrovna nepovažuju a většinu Quentinových filmů beru jako solidní nadprůměr, Osm hrozných je pro mě ale jeho druhý nejlepší počin (hned po debutantských a velice podobných Gaunerech). Proč? Zejména proto, že jsou Quentinovou nejsilnější stránkou dialogy. A ty si člověk nikde nevychutná víc než v jeho prvním a (zatím) posledním filmu.
Jen málokterý tvůrce si dokáže tak vyhrát s jazykem, dávkováním informací, komediálním načasováním a především výběrem herců, kteří budou jeho pisatelské výtvory oživovat. V Osmi hrozných se tohle všechno schází v ideálním rozpoložení, protože si Quentin sehnal bandu frajerů, které prostě chcete poslouchat desítky a desítky minut. Nejvíc sem nepřekvapivě sedí Jackson, jenž Quentinovy výmysly vždycky uměl prodat na maximum. Hned v závěsu je potom Goggins, jemuž se bohatě splatil štěk v Nespoutaném Djangovi (z Justified navíc víme, že je dialogový ďábel!), a o moc nezaostávají ani Russell, Jennifer Jason Leigh a další, kteří ze svých rolí těží totální maximum. Jak se jim to daří? Hlavně díky tomu, že Quentin každému dopřeje bohatě vykreslenou postavu, několik stěžejích momentů a případně i památnou rozlučku. Veškerý pokec tak vedou hrdinové (nebo spíš antihrdinové), kterým je věnována vyloženě románová péče.
Ano, tenhle detail je velice podstatný. Osm hrozných si totiž zakládá na románové košatosti, zajímavých maličkostech a pomalu budovaném napětí, které v tu správnou chvíli exploduje v našlápnutém (a obvykle dost krvavém) twistu. Všechno tu tedy fasuje doslova maniakální péči, aby měl každý odchod ze scény kýženě hutný dopad. Taky se vždycky smějete blockbusterovým tvůrcům, kteří vnadí na "film o postavách", aby následně přišli s nedovařenými digiomalovánkami? Osm hrozných je totálním protikladem těchhle produkcí, návratem k síle slova a sérii dobře promyšlených momentů, na které budete vzpomínat ještě dlouho po odchodu z kina.
Doplňuje tuhle scenáristickou snahu i famózní vizuální stránka? Jistě, Quentin si jako obvykle pohlídal každý záběr, i když je jeho posedlost 70 mm filmem samozřejmě dost zbytečná. Těch pár záběrů z dostavníku nikoho nevytrhne (třeba Opravdová kuráž oslnila divokým západem i bez téhle vychytávky) a o něco širokoúhlejší kecání v interiéru taky ocení jen málokdo. Všechno tak vlastně vypadá, jak má. Jen se kolem toho udělalo dost zbytečné haló, podobně jako kolem Morriconeho hudby, která je sice žánrově přesná, ale do paměti se vám nejspíš nezaryje.
Jak už vám ale muselo dojít, u Osmi hrozných se primárně nemáme kochat záběry na velehory a vzletnými melodiemi. Na skladě je výhradně dialogový maratón s jednoduchým příběhem, který se pozvolna šine k třeskutě zábavnému finále. Že je tam o něco víc detailů, vzpomínání a opakování důležitých věcí, než je potřeba? Pár nadbytečných momentů by se asi našlo. V opačném případě by ale mohlo jít o triviální westernovou jednohubku, u které by se nešlo zabořit do sedačky a hltat každé pečlivě vybrané slovo. Krvavější momenty by tak nevyzněly, protože by vyhrocené situace plíživě negradovaly. Jackson by se nevyprofiloval do unikátního lovce odměn, který je zvrácenou nadstavbou Krásnoočka z Hodný zlý a ošklivý, protože by k tomu neměl prostor. A Quentin by si nemohl hrát s odkazy na Přepadení a Pátrače, které si takhle může vychutnávat se správně fandovským zápalem.
Osm hrozných tak pochopitelně cituje řadu klasik, zároveň ale jde o bezprecedentní žánrový počin, kterému bych nechal sebrat jen malou hrstku dostavníkového švitoření. Ano, v první hodince se přeci jen mohlo krapet stříhat. I díky pomalejšímu rozjezdu ale funguje nabírání tempa, na které už se dnes většinou rezignuje, a všechno koneckonců souvisí s Russellovou postavou, která skrz zdlouhavé vyptávání demonstruje svoji nezměrnou opatrnost.
Podřízení výstavby děje postavám je u Quentina prostě maximální. A právě díky tomu jsme dostali nesmírně pohlcující thrillerový epos, který i přes extrémní délku láká k více než jednomu zhlédnutí. Díky za tu neochvějnost, Quentine. Lehce stravitelné eskapády zvládá konkurence, takže se svého autorského otisku rozhodně nezbavuj!
Ocenění:
Academy Awards
2016 - Ennio Morricone (Hudba)
2016 - Jennifer Jason Leigh (Vedlejší herečka) (nominace)
2016 - Robert Richardson (Kamera) (nominace)
Golden Globes
2016 - Ennio Morricone (Nejlepší hudba)
2016 - Jennifer Jason Leigh (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Quentin Tarantino (Nejlepší scénář) (nominace)
BAFTA
2016 - Ennio Morricone (Hudba)
2016 - Jennifer Jason Leigh (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Quentin Tarantino (Původní scénář) (nominace)
Florida Film Critics Circle Awards
2015 - Jennifer Jason Leigh (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2015 - Quentin Tarantino (Nejlepší původní scénář) (nominace)
2015 - Ennio Morricone (Nejlepší hudba) (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
2015 - Ennio Morricone (Nejlepší hudba) (nominace)
AACTA International Awards
2016 - Jennifer Jason Leigh (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
The Saturn Awards
2016 - Nejlepší thriller (nominace)
2016 - Samuel L. Jackson (Nejlepší herec) (nominace)
2016 - Walton Goggins (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Ennio Morricone (Nejlepší hudba) (nominace)
2016 - Greg Nicotero, Heba Thorisdottir, Howard Berger, Jake Garber (Nejlepší masky) (nominace)
DABING
DABING ( DVD, Blu-ray )
V českém znění: Pavel Rímský - Samuel L. Jackson (major Marquis Warren), Jiří Štěpnička - Kurt Russell (John Ruth), Zuzana Slavíková - Jennifer Jason Leigh (Daisy Domergueová), Jakub Saic - Walton Goggins (šerif Chris Mannix), Zdeněk Podhůrský - Tim Roth (Oswaldo Mobray), Ivo Novák - James Parks (O.B.), Jana Mařasová - Zoë Bell ("Šestikoňka" Judy), Bohdan Tůma - Quentin Tarantino (vypravěč), Dana Černá - Dana Gourrier (Minnie Mink), Zdeněk Maryška - Bruce Dern (generál Sandy Smithers), Igor Bareš - Michael Madsen (Joe Gage), Tomáš Juřička - Demián Bichir (Bob), Jiří Krejčí - Channing Tatum (Jody), Petra Jindrová-Lupínková - Belinda Owino (Gemma), Zbyšek Pantůček - Keith Jefferson (Charly), Radovan Vaculík - Gene Jones ("Cukrouš" Dave), Vladimír Kudla - Lee Horsley (Ed) a další
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Tereza Klimešová
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Vytvořila: pro Magic Box Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2016
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.1.2016 Forum Film CZ
Premiéra USA: 8.1.2016 The Weinstein Company
Premiéra Velká Británie: 10.10.2015 (London)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 11.5.2016 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 11.5.2016 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 20 606 824
Tržby celkem - $ 156 500 00
Návštěvnost v ČR 149 718
Náklady (Rozpočet) - $ 62 000 000
„Nikomu se nedá věřit. Všechny je třeba nenávidět...“
OBSAH
Několik let po občanské válce se zasněženými kopci Wyomingu řítí dostavník. Veze se v něm John Ruth (Kurt Russell), lovec lidí, známý také jako „Kat", a Daisy Domergueová (Jennifer Jason Leigh). Jeho čeká odměna, vypsaná na její hlavu, ji soud a oprátka. Po cestě potkají dva muže – majora Marquise Warrena (Samuel L. Jackson), bývalého vojáka, ze kterého se také stal obávaný lovec lidí a Chrise Mannixe (Walton Goggins), jižanského odpadlíka, který o sobě tvrdí, že je novým šerifem ve městě, kam mají všichni namířeno. Když jim silná vichřice zabrání pokračovat v cestě, rozhodnou se hledat útočiště v dřevěnici u Minnie, která je oblíbenou zastávkou dostavníků. Ve dveřích je však nevítá majitelka, ale několik cizinců, kteří se rozhodně netváří přívětivě. Nad horským průsmykem zuří sněhová bouře a osm pocestných začíná tušit, že se do města asi nedostanou...(Forum Film CZ)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
I když Quentina Tarantina nemusím, pokaždé jsem na jeho další film dost zvědavý. Nicméně za ty roky už vím, že mě ničím nepřekvapí kromě skutečnosti, že do svých filmů neustále tahá jedno herecké eso vedle druhého. Možná i to je důvod, proč si každý jeho film nenechám jen tak ujít. A Osm hrozných opět nezklamalo. Když bych to nehodil na herce, kterých si nesmírně vážím, tak bych to hodil na film samotný, který neuvěřitelně přehrává. U 182 minut je vidět obrovské sebevědomí Quentina, který si myslí, že mu takhle dlouhý film budu žrát i s navijákem. Problém je ale ten, že dobrý nápad natáhl o jednou tak větší délku, než by si takový film vůbec zasloužil. Například první část v dostavníku je neuvěřitelně ubíjející nuda, ve které se vlastně vůbec nic zásadního neděje. Opravdu zajímavý nádech tento film začíná mít až na samotném konci, kdy se konečně začne něco dít. V tu chvíli ale tušíte už prakticky cokoliv, protože každý, kdo v tomhle filmu hraje, má tak absurdní postavu, že divákovi vysloveně musí být jasný, že se stane prakticky cokoliv. Herci zároveň skrz svojí vytříbenou angličtinu spadající pod americký venkov vytváří dojem, že hláškují snad úplně každou větou, která se ve filmu objeví. A těch zrovna úplně málo není. Tarantino tak opět nezklamal. Jen mě ale nepřestává fascinovat, že mu to jeho fanoušci stále nepřestávají žrát. Zaměňte prostředí za druhou světovou a máte Hanebné Pancharty. Zaměňte ho za gangstery prosycenou Ameriku a máte Pulp Fiction. Opravdu je tenhle film tak originální, jak se tváří? (Malarkey) 3*
Sebeukájivá masáž tvůrčího ega, která narostla do maniakálních rozměrů ve využívání epických kinematografických hraček (Ennio, 70 mm, Nicoreto), přičemž se tři hodiny zastřešuje banální historkou, která páchá obskurní sebevraždu v podobě kapitoly „Earlier that morning“, bořící poslední zbytky věrohodnosti. Co naplat, toliko haněná první hodina není zbytečná ani omylem a sněžní gauneři nemohli dostat lepšího castingu (všichni boží bezezbytku, ale Gogginsův Mannix projde nejzajímavějším vývojem divácké sympatie), takže i když se tomu zdravý rozum začne po všech veletočích slušně vzpírat, Tarantino zase dokáže, jak levnou děvkou dovede občas divák být a nechá se zaháčkovat banalitami, za něž bychom jiné dávno vypískali. Pokud ve finálním soudu přijmete fakt, že ta absence tradičního Quentinova absurdního humoru je vlastně dobře, máte s filmem vyhráno. 4 a 1. (Isherwood) 4*
Wyomingskou chatovou zabijačku, co nebere ohled, jestli je prase Yankee, Rebel nebo cabron, lze rozdělit na dvě nepříliš symetrické půlky. Ta první expoziční je poměrně povislá a její náplní je před zrcadlem stojící nahý bílý negr Tarantino, kterého už z toho kontaktu s vlastním dingusem musí bolet dlaň. Ta druhá, o poznání pevnější, je očekávaně explicitní a podvratná a od okamžiku, kdy černý Hercule Poirot začne vyšetřovat travičství a protivníky vycukávat historkami o svém teplotním tělesu, i místy zábavná. No a mezi nimi je Hnědý věnec, kterým prolézají davy nekritických fandů a přitom by si maximálně zasloužil utřít za tu svou zesebeposranost Abovým psaním.. Je zvláštní, že o trup výš se nachází orgán, který si ve své skromnosti už přes padesát let drží laťku a bez něhož by Osma plná nenávisti ztratila několik motorických funkcí (ústřední hudební motiv ďábelsky zlověstný, doprovod scény pochodu nahého zajatce po sněhu zase připomene pouštní „Il Deserto“ z Hodný, zlý a ošklivý). Vlastně může i působit jako vzor pro režiséra, co si užívá uměle udržované aury geniálního scénáristy a jehož dílo má trvale sestupnou či stagnující tendenci. Co jsem napsal o Tarantinovi u Djanga, platí i teď, jen se to víko rakve možná nepatrně pootevřelo.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
O Quentinu Tarantinovi jeho spolupracovníci tvrdí, že točí hlavně pro diváky. Že své filmy upravuje tak, aby co nejvíc potěšily publikum, v čemž je prý lepší než většina ostatních režisérů. Upřímně nechápu, jak někdo k tomuhle závěru došel. Quentin je totiž učebnicovým příkladem tvůrce, který točí hlavně sám pro sebe.
Právě on je alfou a omegou diváckého zážitku, a když něco baví jeho, prostě to bez okolků hodí na velké plátno. Bylo to poznat na jeho předchozích filmech? To si pište. Asi nejvíc je to ale vidět na Osmi hrozných - tříhodinové westernové konverzačce z jednoho kočáru a jedné chaty. Kdo proboha točí něco takového v roce 2015? Zatímco všichni šponují triky na maximum a snaží se útočit v maximálním měřítku a strhujícím tempu, Quentin prostě dostal chuť poslouchat svoje květnaté dialogy z úst Samuela L. Jacksona, Kurta Russella a Waltona Gogginse. Kdekdo mu tuhle zahleděnost do sebe sama samozřejmě zazlívá. Pak jsou ale tací, kteří jí docela fandí.
O kterém přístupu bude řeč v téhle recenzi? Jestli už jste netrpělivě sjeli k hodnocení, dobře víte, že o té druhé. Za tarantinovce se zrovna nepovažuju a většinu Quentinových filmů beru jako solidní nadprůměr, Osm hrozných je pro mě ale jeho druhý nejlepší počin (hned po debutantských a velice podobných Gaunerech). Proč? Zejména proto, že jsou Quentinovou nejsilnější stránkou dialogy. A ty si člověk nikde nevychutná víc než v jeho prvním a (zatím) posledním filmu.
Jen málokterý tvůrce si dokáže tak vyhrát s jazykem, dávkováním informací, komediálním načasováním a především výběrem herců, kteří budou jeho pisatelské výtvory oživovat. V Osmi hrozných se tohle všechno schází v ideálním rozpoložení, protože si Quentin sehnal bandu frajerů, které prostě chcete poslouchat desítky a desítky minut. Nejvíc sem nepřekvapivě sedí Jackson, jenž Quentinovy výmysly vždycky uměl prodat na maximum. Hned v závěsu je potom Goggins, jemuž se bohatě splatil štěk v Nespoutaném Djangovi (z Justified navíc víme, že je dialogový ďábel!), a o moc nezaostávají ani Russell, Jennifer Jason Leigh a další, kteří ze svých rolí těží totální maximum. Jak se jim to daří? Hlavně díky tomu, že Quentin každému dopřeje bohatě vykreslenou postavu, několik stěžejích momentů a případně i památnou rozlučku. Veškerý pokec tak vedou hrdinové (nebo spíš antihrdinové), kterým je věnována vyloženě románová péče.
Ano, tenhle detail je velice podstatný. Osm hrozných si totiž zakládá na románové košatosti, zajímavých maličkostech a pomalu budovaném napětí, které v tu správnou chvíli exploduje v našlápnutém (a obvykle dost krvavém) twistu. Všechno tu tedy fasuje doslova maniakální péči, aby měl každý odchod ze scény kýženě hutný dopad. Taky se vždycky smějete blockbusterovým tvůrcům, kteří vnadí na "film o postavách", aby následně přišli s nedovařenými digiomalovánkami? Osm hrozných je totálním protikladem těchhle produkcí, návratem k síle slova a sérii dobře promyšlených momentů, na které budete vzpomínat ještě dlouho po odchodu z kina.
Doplňuje tuhle scenáristickou snahu i famózní vizuální stránka? Jistě, Quentin si jako obvykle pohlídal každý záběr, i když je jeho posedlost 70 mm filmem samozřejmě dost zbytečná. Těch pár záběrů z dostavníku nikoho nevytrhne (třeba Opravdová kuráž oslnila divokým západem i bez téhle vychytávky) a o něco širokoúhlejší kecání v interiéru taky ocení jen málokdo. Všechno tak vlastně vypadá, jak má. Jen se kolem toho udělalo dost zbytečné haló, podobně jako kolem Morriconeho hudby, která je sice žánrově přesná, ale do paměti se vám nejspíš nezaryje.
Jak už vám ale muselo dojít, u Osmi hrozných se primárně nemáme kochat záběry na velehory a vzletnými melodiemi. Na skladě je výhradně dialogový maratón s jednoduchým příběhem, který se pozvolna šine k třeskutě zábavnému finále. Že je tam o něco víc detailů, vzpomínání a opakování důležitých věcí, než je potřeba? Pár nadbytečných momentů by se asi našlo. V opačném případě by ale mohlo jít o triviální westernovou jednohubku, u které by se nešlo zabořit do sedačky a hltat každé pečlivě vybrané slovo. Krvavější momenty by tak nevyzněly, protože by vyhrocené situace plíživě negradovaly. Jackson by se nevyprofiloval do unikátního lovce odměn, který je zvrácenou nadstavbou Krásnoočka z Hodný zlý a ošklivý, protože by k tomu neměl prostor. A Quentin by si nemohl hrát s odkazy na Přepadení a Pátrače, které si takhle může vychutnávat se správně fandovským zápalem.
Osm hrozných tak pochopitelně cituje řadu klasik, zároveň ale jde o bezprecedentní žánrový počin, kterému bych nechal sebrat jen malou hrstku dostavníkového švitoření. Ano, v první hodince se přeci jen mohlo krapet stříhat. I díky pomalejšímu rozjezdu ale funguje nabírání tempa, na které už se dnes většinou rezignuje, a všechno koneckonců souvisí s Russellovou postavou, která skrz zdlouhavé vyptávání demonstruje svoji nezměrnou opatrnost.
Podřízení výstavby děje postavám je u Quentina prostě maximální. A právě díky tomu jsme dostali nesmírně pohlcující thrillerový epos, který i přes extrémní délku láká k více než jednomu zhlédnutí. Díky za tu neochvějnost, Quentine. Lehce stravitelné eskapády zvládá konkurence, takže se svého autorského otisku rozhodně nezbavuj!
Ocenění:
Academy Awards
2016 - Ennio Morricone (Hudba)
2016 - Jennifer Jason Leigh (Vedlejší herečka) (nominace)
2016 - Robert Richardson (Kamera) (nominace)
Golden Globes
2016 - Ennio Morricone (Nejlepší hudba)
2016 - Jennifer Jason Leigh (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Quentin Tarantino (Nejlepší scénář) (nominace)
BAFTA
2016 - Ennio Morricone (Hudba)
2016 - Jennifer Jason Leigh (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Quentin Tarantino (Původní scénář) (nominace)
Florida Film Critics Circle Awards
2015 - Jennifer Jason Leigh (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2015 - Quentin Tarantino (Nejlepší původní scénář) (nominace)
2015 - Ennio Morricone (Nejlepší hudba) (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
2015 - Ennio Morricone (Nejlepší hudba) (nominace)
AACTA International Awards
2016 - Jennifer Jason Leigh (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
The Saturn Awards
2016 - Nejlepší thriller (nominace)
2016 - Samuel L. Jackson (Nejlepší herec) (nominace)
2016 - Walton Goggins (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Ennio Morricone (Nejlepší hudba) (nominace)
2016 - Greg Nicotero, Heba Thorisdottir, Howard Berger, Jake Garber (Nejlepší masky) (nominace)
DABING
DABING ( DVD, Blu-ray )
V českém znění: Pavel Rímský - Samuel L. Jackson (major Marquis Warren), Jiří Štěpnička - Kurt Russell (John Ruth), Zuzana Slavíková - Jennifer Jason Leigh (Daisy Domergueová), Jakub Saic - Walton Goggins (šerif Chris Mannix), Zdeněk Podhůrský - Tim Roth (Oswaldo Mobray), Ivo Novák - James Parks (O.B.), Jana Mařasová - Zoë Bell ("Šestikoňka" Judy), Bohdan Tůma - Quentin Tarantino (vypravěč), Dana Černá - Dana Gourrier (Minnie Mink), Zdeněk Maryška - Bruce Dern (generál Sandy Smithers), Igor Bareš - Michael Madsen (Joe Gage), Tomáš Juřička - Demián Bichir (Bob), Jiří Krejčí - Channing Tatum (Jody), Petra Jindrová-Lupínková - Belinda Owino (Gemma), Zbyšek Pantůček - Keith Jefferson (Charly), Radovan Vaculík - Gene Jones ("Cukrouš" Dave), Vladimír Kudla - Lee Horsley (Ed) a další
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Tereza Klimešová
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Vytvořila: pro Magic Box Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2016
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.1.2016 Forum Film CZ
Premiéra USA: 8.1.2016 The Weinstein Company
Premiéra Velká Británie: 10.10.2015 (London)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 11.5.2016 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 11.5.2016 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 20 606 824
Tržby celkem - $ 156 500 00
Návštěvnost v ČR 149 718
Náklady (Rozpočet) - $ 62 000 000
Tvůrci a herci
Quentin Tarantino (Režie), Richard N. Gladstein (Produkce), Shannon McIntosh (Produkce), Stacey Sher (Produkce), Ennio Morricone (Hudba), Robert Richardson (Kamera), Fred Raskin (Střih), Victoria Thomas (Casting), Yohei Taneda (Scénografie), Courtney Hoffman (Kostýmy), Harry Cohen (Zvuk), Greg Funk (Masky), Quentin Tarantino (Scénář), Samuel L. Jackson (Herec), Kurt Russell (Herec), Jennifer Jason Leigh (Herec), Walton Goggins (Herec), Demian Bichir (Herec), Tim Roth (Herec), Michael Madsen (Herec), Bruce Dern (Herec), James Parks (Herec), Dana Gourrier (Herec), Zoë Bell (Herec), Lee Horsley (Herec), Gene Jones (Herec), Channing Tatum (Herec), Keith Jefferson (Herec), Craig Stark (Herec), Belinda Owino (Herec), Arnar Valur Halldórsson (Herec), Quentin Tarantino (vyp.) (Herec)
2015/167/USA/Western, Drama, Thriller, Mysteriózní
- Jméno dostavníku "Butterfield Overland Stage" je stejné jako ve filmu Cesta za záchranou (1957).
- Slovo "nigger" ve filmu zazní 58x, což je zhruba polovina toho co v Nespoutaném Djangovi (2012), který drží rekord. Joe Gage (Michael Madsen) je jediná postava, která toto slovo nepronese.
- Role majora Warrena, Oswalda, Johna Rutha a Joe Gage byly z velké části psány přímo na tělo hercům - Samuel L. Jackson, Tim Roth, Kurt Russell, Michael Madsen. Do role Daisy Domergue bylo zvažováno více hereček, protože role nebyla tak specifická a bylo třeba, aby jí herečka něco dodala. Když pak přišla Jennifer Jason Leigh na casting, Tarantina okamžitě zaujala.
- Ve filmu jsou odkazy na film Nespoutaný Django (2012). Na začátku je major Warren (Samuel L. Jackson) u tří mrtvol, na nich je sedlo, které patřilo Djangovi. Na zemi v Minnie´s Haberdashery si můžeme všimnout zelené manšestrové Djangovi bundy.
- Píseň, kterou Daisy (Jennifer Jason Leigh) zpívá, nazpívala herečka přímo při natáčení. V soundtracku potom můžeme slyšet přibíjení dřeva ke dveřím a dialog Johna Rutha (Kurt Russell).
- Většina Tarantinových filmů se, soudě podle různých narážek a odkazů, odehrává ve stejném vesmíru. Stejně tomu je i s filmem Osm hrozných. Propojením je například Oswaldo Mobray (Tim Roth), jehož pravé jméno zní "English" Pete Hicox - stejné příjmení patří postavě Michaela Fassbendera v Hanebných panchartech (2009), která se jmenuje Archibald "Archie" Hicox. Tim Roth, který hraje Oswalda, údajně potvrdil, že stejná příjmení opravdu nejsou náhodou, ale že Pete je praprapradědečkem (na počtu "pra" prý Tarantinovi nesejde, je to prostě vzdálený prarodič) Archieho.
- Bujný knír, který má Kurt Russell (John Ruth) je jeho vlastní.
- Film měl původně být druhý díl filmu Nespoutaný Django (2012). Měl se jmenovat Django in white hell. Nakonec to Tarantino pozměnil a místo Djanga dal přednost majoru Marguise Warrenovi (Samuel L. Jackson).
- V scéne, kde John Ruth (Kurt Russell) zoberie z rúk Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh) gitaru a rozbije o trám, sa jedná o takmer 150 ročný hudobný nástroj vyrobený spoločnosťou C.F. Martin & Company. Tvorcovia ho mali požičaný z múzea. Na rozbíjanie mala byť použitá jedna zo šiestich replík, ale v skutočnosti Kurt Russell nechtiac rozbil originál. Jenniferina reakcia je teda skutočná.
- Vo väčšine svojich filmov si Quentin Tarantino zahral menšiu alebo väčšiu úlohu. Vo svojej ôsmej snímke ho však počuť len ako rozprávača.
- Na začátku filmu je zmíněn John Wilkes Booth, divadelní herec, fanatický příznivec Jihu, který 14.dubna 1865 spáchal atentát na prezidenta Abrahama Lincolna. Mary Toddová, o které se píše v dopise od Abrahama Lincolna, byla Lincolnovou manželkou.
- Podle Quentina Tarantina měly na film Osm hrozných dost velký kinematografický vliv snímky Věc (1982) a Reservoir dogs (1992).
- V jednu chvíli řekne Joe Gage (Michael Madsen): "A bastard's work is never done," což byl slogan na plakátech k filmu Hanebný pancharti (2009).
- Celý film se natočil v USA, v Coloradu.
- Speciální efekty ve filmu zajistil Greg Nicotero, který s Tarantinem již spolupracoval na filmech Kill Bill (2003), Kill Bill 2 (2004) a Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994). Dále mohli diváci jeho práci v oblasti speciálních efektů vidět například v populárním seriálu Walking Dead (od r. 2010).
- Jedná se o první Tarantinův film, ke kterému je vytvořena původní hudba.
- V jedné ze závěrečných scén je použita hudba z filmu Věc (1982), ke které také skládal hudbu Ennio Morricone.
- Quentin Tarantino je velkým obdivovatelem Ennia Morriconeho a v bookletu soundtracku tvrdí, že se mu splnil sen. Obzvlášť cool je prý to, že si teď může album ke svému vlastnímu filmu zařadit do sbírky ostatních Morriconeho soundtracků.
- V původním scénáři byl Bob (Demián Bichir) Francouz, nikoliv Mexičan.
- Postava majora Marquise Warrena (S. L. Jackson) je pojmenována po filmovém a televizním režisérovi Charlesi Marquisovi Warrenovi.
Odkazy
Hrají:
Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demián Bichir, Tim Roth, Michael Madsen, Bruce Dern, James Parks, Dana Gourrier, Zoë Bell, Lee Horsley, Gene Jones, Channing Tatum, Keith Jefferson, Craig Stark, Belinda Owino, Arnar Valur Halldórsson, Quentin Tarantino (vyp.)