Austrálie / Austrália (2008/165/USA, Austrálie, Velká Británie/Dobrodružný, Drama, Romantický, Válečný) 72%

18.07.2018 12:38
JEDNOU VĚTOU
„Epické, romantické drama Austrálie přináší příběh o nenávisti a lásce, o přátelství a intrikách, o poznání sebe sama a vůli změnit svůj život."

OBSAH
Režisér, jehož jméno vám po Moulin Rouge zákonitě muselo utkvět v paměti, se tentokrát přesune do Austrálie, do období Druhé světové války. Lady Ashly je bohatá anglická aristokratka, která se rozhodla vzdát se veškého svého komfortu a přestěhovat se do Austrálie, kde právě zdědila statek o velikosti Marylandu a k tomu dvoutisícihlavé stádo dobytka. Jenže ne všichni ji nový majetek přejí, a tak Lady Ashly musí za pomoci statného, i když trochu hrubého dobytkáře (Hugh Jackman) přesunout celé stádo na druhou stranu Austrálie. Jenže zuří válka a japonské bombardéry nemají za cíl jen Pearl Harbor...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zatímco v první půli Luhrmann vypráví svůj příběh se zaujetím, vášnivě a naplno tu uplatňuje svůj smysl pro až jakýsi groteskní humor (který mám na něm tak rád a kterým byl předchozí ´Moulin Rouge´ doslova prošpikován), s příchodem do Darwinu v polovině stopáže jako když mávne kouzelným proutkem a z vyprávění plného života a magické atmosféry australské divočiny se stává zahrávání si s trpělivostí diváka, kde jakoby tvůrci zkoušeli, co za klišé a scenáristické oslí můstky jim ještě projde. Tu kýčařinu na konci by nenapsala snad ani přebornice růžových knihoven Danielle Steel. Přesto ale z celého díla cítím upřímnou Luhrmannovu snahu vzdát hold své milované rodné Austrálii a tak to nemohu úplně zatratit. (Lima) 3*

Austrálie měl být velkofilm. Nakonec je to ale průměrně velkolepá slátanina, kde hlavní roli mají hlavně vztahy. A to mě skutečně nebavilo. Je ale jasné, že ze začátku se to tváří velkolepě dokonale, ale po chvíli se z toho utvoří taková kravina, že mě fakt mrzelo věnovat mu dvě a půl hodiny svýho času, umíral jsem u toho a musím se přiznat, že byl problém to dokoukat. Jít na to do kina, dost možná bych skončil párkrát v bezvědomí jako se to stalo Enšpíglovi. Fakt mu to nezávidím. Bejt tam sám, uteču a už se do toho sálu v životě nevrátím. Znám ten pocit. Jako když se mozek zpomaluje a člověkovi se zdá jakoby mu sledováním toho filmu měknul a dementněl mozek. Mozkový buňky bych odboural radši tunou chlastu, než tímhle filmem. (Malarkey) 1*

Austrálie je jedním z mála letošních filmů, který splnil moje očekávání. Sice úplně jinak, než jsem čekala, ale to je celkem fuk. Navíc jsem se na ní vydala do kina ve Španělsku a když jsem viděla první záběry a zjistila, že je film dabovaný, myslela jsem, že to můžu rovnou zabalit a počkat si na DVD, ale i přes ten dabing (který mimochodem nebyl tak hrozný, jak jsem čekala) mě film nadchnul, zejména jeho první polovina. Už hodně dlouho jsem neměla při sledování pocit takového toho pravého velkofilmu, ale Baz Luhrman mě dostal. Scéna se "šílenými" kravami, nálet letadel, nebo vlastně celý úvod odehrávající se v písečném oparu je vizuální slast. Okázalé záběry perfektní kamery, která si úžasně hraje s filtry i hloubkou ostrosti, výborná hudba Davida Hirschfeldera (kdo to sakra je? - no dobře, už jsem si to zjistila) prokládaná klasickou nádherou "Over the Rainbow" (ani nevím proč jsem si v té souvislosti vzpomněla na WALL-Eho a jeho písničku z "Hello Dolly"), nádherná krajina, romantika naservírovaná na zlatém tácu a akce jakbysmet. Při pohledu na zpoceného Hugha Jackmana zabuší nejedno ženské srdce, když vyskočí na koně, tak snad ještě víc, Nicole Kidman je tradičně skvělá, ale hereckému ansámblu jednoznačně vévodí malý domorodec Brandon Walters, který ve svém věku převedl úžasný výkon. Jsou ale i věci, které mi na Austrálii neseděly - jednak by asi snesla o něco kratší stopáž, čímž by se vyřešil druhý problém - totiž asi tři nebo čtyři velká finále, kdy nevíte, jestli jako už to má být konec nebo co se vlastně děje a navíc scénář míchá dohromady trochu moc problémů najednou (sucho, záporák co chce statek, rasismus, misie, válka, láska, ...) a naprosto chápu ti, kteří dají tomuhle filmu 1* a jsou znechuceni. Nicméně to není můj případ a ani tyhle chyby mi nezabrání dát Austrálii plné hodnocení, protože takovýhle pocit poctivého velkofilmu jsem neměla snad od Titanicu nebo Pána Prstenů a hrozně ráda se znovu (tentokrát snad v originálním znění) podívám, jak úžasní Nicole s Hughem nahání krávy na kraji útesu a jak japonská letadla nalétávají na australské pobřeží. (Galadriel) 5*

VELKÁ RECENZE
Kdybyste v redakci zjišťovali jména nejvýraznějších tvůrců posledních let, jméno Baze Luhrmanna by tam dozajista padlo nejméně dvakrát. Přebarvená anarchistická koláž zvaná Moulin Rouge zasáhla svého času nejen filmové kritiky, ale i většinu těch, kteří by vám jinak klidně řekli, že 3:15 zemřeš je pokračování westernu 3:10 Vlak do Yumy. Luhrmann na steroidech vyčaroval celuloidový zázrak – nacpaný tolika filmařskými nápady a emocemi, že se od jeho dalšího filmu prostě nemohlo čekat nic menšího. A už vůbec ne po tak skvělých trailerech.
Co se týče „pěkných obrázků“, tady to má Luhrmann pořád na háku. Skvělý rozjezd Austrálie, mísící v sobě rozjímavé okamžiky vnitřních monologů (při nájezdech na polopustou krajinu) a hravou vtipnou veselohru, vtahuje svého diváka do centra dění. A kdybyste náhodou přišli do kina pozdě, raději začátek znovu zopakuje. Dýchat v Austrálii není vůbec problém, zamilovat si hrdiny jakbysmet (Jackmanův pěstní souboj vrcholící vyhazováním podprsenek do vzduchu je jedním z nejoriginálnějších nástupů na scénu všech dob). Pro pamětníky je tvůrčí rukopis jasně čitelný, pro neználky možná lehce extravagantní, ale tím roztomilým způsobem, kdy z toho jasně čpí promyšlená nadsázka.
Po hodině cestování Austrálií už je jasno – Luhrmann je slušný řemeslník a když se mu zachce, dokáže si s divákem pohrát dle libosti. Přesto tu něco nehraje, a ne, není to digitální stádo krav, zdaleka největší úlet celého filmu. Je to bohužel scénář. Nicole Kidman i Hugh Jackman jsou herci na svých místech, kteří ustojí vzletné emoční rozpuky, pády i následné návraty na vrchol. Luhrmann s otcovskou péčí pěstuje jejich vztah plný milých okamžiků i jiskřivého fyzična; nic moc jiného tu ale pro oba nezbývá. Naučené figury i obličeje jsou hezkým krášlením momentů, ale hlubších filmových prožitků se ne a ne dočkat. Luhrmann na jednu stranu šikovně pracuje se svými vlastními trademarky a zapojuje do hry i vážnou poctu klasickým melodramatům, na druhou stranu činí příliš násilnou úlitbu dnešnímu Hollywoodu. Tam, kde by Luhrmannův divák čekal zásoby osobitých překvapení, visí předvídatelné kusy současných „epic movies“ – ale přesně tak, jak je známe a jsme na ně zvyklí. Což pro podobného autora znamená „bohužel“ a nikoliv „bohudík“.
Austrálie je ve své příběhové konstrukci předvídatelná od první do poslední, stopadesáté minuty. Což by až tolik nevadilo, kdyby s ním dokázala po celou dobu pracovat jako s klišé či jakousi originální parafrází. Luhrmann bohužel pouze vyplňuje šablonu a nabízí očekávatelné zvraty v očekávatelném pořadí… pod neočekávatelně neúměrnou stopáží. Tři nebo čtyři konce, které Austrálie nabízí, jsou vyčmuchatelné do posledního políčka desítky minut dopředu a jejich velkým problémem je to, že trvají právě ještě ty desítky minut. „Teď tu bude velká scéna se shazováním bomb, teď nějaký ten útěk před vojáky, otazníky kolem zmizení jedné z postav a…“ …pak to prostě plyne dál, tak jak továrna na sny obvykle diktuje. Luhrmann během dvou a půl hodin nedává prostor překvapením a jeho film proto nedýchá, ale pouze plyne... zcela rutinně, přestože řemeslně v pořádku. Asi tak, jako plynulo svého času Chicago, když se vedle něj mohutně tyčil Luhrmannův Moulin Rouge.
Kalkul dýchá z titulků, které už nejsou tak hezky „dirty“, dýchá i ze závěrečné písně Eltona Johna, jejíž text shrnuje uplynulé dění, jako by to byl skutečný epický velkofilm se srdcem na správném místě – přesto připomíná spíše tklivou píseň na rozloučenou s princeznou Dianou. Všichni jako by se na poslední chvíli snažili říct vám, že Austrálie je TEN film. Kdyby jím ale opravdu byl, nikdo by to říkat nemusel.
Stejně jako scénář přebíjí „objektivní“ režijní kvality, doslovnost – která se filmem začíná podezřele linout a dokážete díky ní odhadovat všechny zvraty – překonává rozjímavost a potenciální hloubku, do níž byste se mohli skutečně ponořit. Kladný hrdina dojde důležitého ponaučení a záporák prostě musí být absolutně démonický až do poslední vteřiny. Zatímco Moulin Rouge s tímhle klišé umělo nádherně pracovat, na pozadí črtaného válečného konfliktu se podobné osobní zkušenosti vyjímají zcela nepatřičně. A o to víc posilují vědomí toho, že Austrálii natahují do zcela nesmyslné stopáže, přestože by mnohem uspokojivěji mohla skončit o půl hodiny dříve.
Přestože Luhrmannovi ten komerční neúspěch nepřeji, dá se docela dobře pochopit, co za ním stojí. Pár dní po projekci mi z filmu neutkvělo v hlavě nic víc než uhrančivý, testosteronem prošpikovaný Jackman (dvoje spodní prádlo s sebou – platí i pro pány! :-) a jedna dvě scény, které stály výrazně víc než zbytek filmu. A dva polibky. Pokud je tohle resumé pro velmi drahý film, který trvá dvě a půl hodiny a točil ho Baz Luhrmann, něco se asi ošklivým způsobem pokazilo.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Píše se rok 1939. Anglická lady Sarah Ahleyová odjíždí do Austrálie. Lord Ashley mezitím v buši shromažďuje stádo dobytka pro armádní účely. Téměř na celou oblast má však monopol dobytkář Leslie King Carney. Sarah odveze na farmu Faraway Downs Honák, kterého jí lord poslal. Na farmě Sarah zjistí, že jejího muže podle zde žijících bělochů proklál oštěpem domorodý šaman Král George... Sarah se seznamuje s malým míšencem Nullahem a jeho matkou Daisy, kterou správce farmy Neil Fletcher zneužívá. Šaman Král George, který je jeho dědečkem, ho naučil domorodému zaklínání a dorozumívání se zpěvem na dálku. Sarah Nullaha zachrání před policií, která bere rodinám míšence k asimilaci. Šaman cítí, že Sarah zemi, kterou Fletcher proklel, vyléčí... Když Sarah zjistí, že Fletcher pro Carneye kradl lordův neznačkovaný dobytek, propustí ho. Účetní King Flynn jí poradí, aby pokračovala v manželově plánu - nahnat dobytek do hlavního města Darwinu a narušit tak Carneyův monopol pro armádu. Sarah s lidmi z farmy a Honákem ženou stádo o patnácti stech kusech k Darwinu. Fletcher jim v tom chce zabránit a zažene dobytek k útesu. Splašené stádo udupe Kinga Flynna, který před smrtí Honákovi prozradí, že lorda Ashleye zabil Fletcher... Před útesem stádo zastaví zaklínáním Nullah. Dochází jim ale voda a King George je vede přes rozsáhlou pustinu. Po písečné bouři všechny zaklínáním znehybní. V Darwinu se právě šíří zpráva, že všichni v poušti zahynuli, když Sarah.s přáteli přižene stádo do města a jako první i do lodi. Sarah s Honákem slaví vítězství nad Carneyem... Sarah s Honákem zvelebují farmu, Nullah žije u nich. Carney se pokusí farmu koupit, ale neuspěje. Fletcher dostal výpověď. Jenže se nehodlá vzdát -úkladně zavraždí Carneye, vezme si za ženu jeho dceru a dobytkářská společnost přejde na něj. Vyhrožuje Sarah, že odvede i Nullaha, když mu svou farmu neprodá.

O FILMU
Austrálie režiséra Baze Luhrmanna je epické, romantické drama zasazené do půvabné krajiny australského kontinentu druhé světové války. Anglická aristokratka Lady Sarah Ashley se ocitne na tomto odlehlém kontinentě, kde nerada a váhavě spojí své síly s místním drsným chlapíkem, aby zachránili půdu, kterou v Austrálii zdědila. Společně se vydají na dlouhou cestu okouzlující, ale nemilosrdnou krajinou. Na cestu, která je oba změní.
Ve svém novém díle si Luhrmann pohrává se širokou paletou filmových žánrů, díky čemuž vznikl mimořádný film mísící drama, dobrodružství, romantiku a záběry krásné krajiny.
V nejodlehlejším koutě světa se mladá žena snaží najít manžela a místo toho nachází sebe. Uprostřed převratného dobrodružství daleko přesahující její představivost pozná, kdo skutečně je.
Lady Sarah Ashley žije svůj dosavadní život v prostředí povrchní dokonalosti. Manželství bez lásky a bez dětí ji připravilo o víru ve vše, co kdy mělo smysl. Tvrdohlavá Sarah je přesvědčená, že jí manžel podvádí a vyrazí proto na dalekou cestu z Londýna do zastrčeného australského Darwinu, aby svého manžela usvědčila.
Neochotným průvodcem rozlehlou a nemilosrdnou krajinou severní Austrálie jí je Drover (Hugh Jackman), vynikající chovatel dobytka, který je stejně drsný a nevychovaný jako je Sarah kultivovaná a uhlazená. Jejich vzájemná nenávist je zmírněna tragédií, díky které se Sarah nečekaně stane opatrovnicí malého sirotka Nullah.
Mezitím její farma Faraway Downs je na pokraji bankrotu, šéf místní továrny Neil Fletcher potají kuje pikle s místním dobytkářským “baronem” Kingem Carneyem o tom, že urychlí její krach a sami nad ní převezmou kontrolu.
Jediným způsobem, jak zabránit zániku Faraway Downs, je přehnat stádo patnácti set koní drsnou krajinou na druhý konec Austrálie, na dobytkářský trh v Darwinu. Aby to dokázala, musí Sarah chtě nechtě požádat o pomoc Drovera. Na své cestě se setkají s mnoha místními ochotnými lidmi - účetním alkoholikem Kiplingem Flynnem, Droverovými blízkými domorodými přáteli Magarri a Goolajem a tajemného místního šamana Krále George.
Vlivem mocné a krásné přírody a vztahu s malým Nullah se ze Sarah stane žena, kterou vždy toužila být. Její problematický vztah k Droverovi se postupně mění ve váhavý respekt, obdiv a nakonec v lásku.
Když ale ničivá válka dorazí i k australským břehům, Sarah a její nová, nečekaně nalezená rodina jsou rozděleni. Poprvé v životě má Sarah důvod za něco bojovat. Bojuje s veškerou vášní, odvahou a odhodláním, aby zachránila ty, které miluje.
Nejvzdálenější ze vzdálených
Epický příběh o lásce, proměně a dobrodružství ukazuje Austrálii jako zemi na úplném konci světa. Je to nejvzdálenější místo ze vzdálených. Karen Blixen ve filmu Vzpomínky na Afriku, poté co přišla na manželovu nevěru, říká: “Musím někam utéct. Půjdu kamkoliv. Do Afriky, do Austrálie… No, do Austrálie přeci jen ne.”
Režisér Luhrmann vyrostl v malém městě v Novém Jižním Walesu, kde jeho rodiče měli farmu, benzínovou pumpu a jeden čas i kino. Stejně jako v dětství viděl romantické klasiky Ben Hur, Lawrence z Arábie nebo Sever proti Jihu, chtěl natočit epické drama, které by proslavilo jeho zemi všude po světě, a které by bylo určeno divákům všech generací.
V duchu Casablancy, Titanicu nebo Oklahomy i Luhrmannova Austrálie je metaforou pro dobrodružství, romantiku, tajemství a vzrušení začarované ve vzdálených, výjimečných místech, kde lidé mohou změnit své životy, duše se mohou znovu narodit a láska zvítězí nad vším.
Režisér i oba hlavní představitelé pochází z Austrálie. Nicole Kidman i Hugh Jackman chtěli natočit film, který bude oslavovat jejich rodnou zemi. Jackman, jenž nehrál v australském filmu více než osm let, říká, že tento film splnil jeho celoživotní sen. Jak říká, Austrálie je vysněný film se snovou rolí, snovými herci a snovým režisérem.
Nicole Kidman přijala roli v Luhrmannově filmu, aniž by přečetla řádku ze scénáře. Říká, že naprosto důvěřuje jeho talentu, nasazení a výjimečnosti.
Hlavní postavou je Lady Sarah Ashley, tvrdohlavá britská aristokratka ztracená v manželství bez lásky a povrchním životě. Ve svých čtyřiceti je usedlou perfekcionistkou, jejíž jedinou láskou jsou koně. Její muž odjel do Austrálie prodat neprosperující farmu s dobytkem. Sarah, přesvědčena, že ji muž podvádí, odjede za ním, aby ho usvědčila přímo na místě. Pravda se ukáže stejně drsná jako australská divočina a Sarah nezbývá než se vydat na cestu hlubokého sebepoznání.
Při příjezdu do Austrálie je upnutou ženou, uzavřenou před životem i láskou. Nečekaná situace a divoká příroda ji donutí otevřít se okolí i lidem, čímž prožije naprosté znovuzrození svého já. Faraway Downs jako ohromná farma v nemilosrdné krajině s honáky, služebnictvem a místními domorodci, představuje pravý opak toho, co Sarah kdy zažila. Postupně ale boří bariéry, které kolem sebe postavila, díky čemuž se z ní stane žena, kterou vždy chtěla být. Nalezne i lásku - k dítěti, muži a k zemi.
Sarah sama sebe překvapí, jak se dokáže vyrovnat se nečekanými nepříjemnosti. Jediné, co se jí ale nedaří, je najít společnou řeč s honákem jménem Drover.
Drover je okouzlující “koňák”, samotář žijící uprostřed přírody. Lépe než s lidmi mu je se zvířaty. Nedokáže být k někomu připoután, proto někdo jako Sarah pro něj představuje problém.
Od první chvíle, kdy se tito dva mimořádně odlišní lidé setkají, kolem nich začnou létat jiskry - ve všech špatných směrech. Sarah se k Droverovi chová povýšeně a pohrdavě a on je přiměřeně zhnusen vším, co ona představuje. Drover nesnáší bohaté vlastníky půdy a Sarah je jako žena vystřižená z plakátu na zhýčkané paničky. Drover je Sarah pořádně otráven a dělá všechno možné, aby ji děsil a provokoval. Ona je na oplátku arogantní, povrchní a věčně nespokojená.
I přes všechny rozdíly se ale Sarah a Drover potřebují. Stejně jako peníze, které vydělají, pokud se jim společně povede přehnat stádo dobytka přes poušť na trh do Darwinu. Během příprav na děsivou výpravu dojde k tragédii, díky které se místní chlapec Nullah stane sirotkem. Sarah se náhle ocitne v situaci, kterou už dávno vzdala, že by kdy mohla zažít. Díky péči o chlapce v sobě najde nečekanou sílu a jistotu coby matka.
Situaci je komplikovanější tím, že Nullah je míšenec, napůl domorodec, což ve společnosti 30. a 40. let, která zakazovala vztahy příslušníků různé rasy, znamená velký problém. Děti z těchto zakázaných vztahů bývaly odebírány australskou vládou jejich rodinám a byly umísťovány do státních nebo církevních zařízení, kde mělo dojít k jejich “převýchově”. Tyto děti byly známy jako “ztracené generace”, předpokládá se, že až třetina těchto dětí byla rodičům odebrána.
Sarah se postaví proti všem normám a zákazům a poskytne Nullahovi domov. On v ní na oplátku probudí lásku a vlídnost, což jí otevře cestu ke Droverovi. Ten náhle uvidí odvrácenou tvář složité ženy a jeho nenávist postupně přeroste v respekt a obdiv.
Drover je stejně jako Nullah vyvrhel společnosti. Jeho způsob života mezi domorodci a manželství s místní ženou z něj udělaly psance. Žije na rozhraní dvou kultur - domorodých a „bílých“, ale není součástí ani jedné z nich. Dlouhá léta se snaží zbavit nenávisti, kterou způsobila smrt jeho ženy, jež kvůli zákazu vstupu místních do nemocnic, zemřela na tuberkulózu. S hlubším poznáním Sarah a péčí o malého Nullaha se jeho zlost začne postupně vytrácet.
Pod vlivem mocné přírody a lásky dítěte se Sarah a Drover do sebe zamilují. Když se vše začne hroutit, oni naleznou sebe navzájem.
Nullaha hraje třináctiletý herecký nováček, domorodý Brandon Walters, kterého produkce našla během celostátního castingu náhodou na dětském hřišti v západní Austrálii. Walters v pouhých šesti letech překonal zákeřnou leukémii.
Nová rodina je násilím rozdělena, když vládní orgány odvezou Nullaha, aby žil s ostatními “nežádoucími” dětmi odděleně na ostrově. Vrcholem přeměny Sarah je její rozhodnutí postavit se proti všem, aby získala Nullaha zpět. Díky lásce k malému chlapci si uvědomí, že má důvod za něco bojovat.
Vedlejší role ve filmu hrají australské herecké legendy jako Bryan Brown a Jack Thompson; nejznámější domorodý tanečník a muzikant David Gulpilil a ostřílení herci David Wenham a Ben Mendelsohn.
David Wenham hraje bezohledného šéfa Faraway Downs Neila Fletchera, který s dobytkářským baronem Kingem Carneyem potají plánují, že získají farmu pro sebe. King Carney je ambiciózní obchodník, jenž umí být velmi štědrý, když se mu daří, ale když přestane vyhrávat, je lépe mu jít z cesty.
Jack Thompson hraje Kiplinga Flynna, účetního farmy, který se rád napije. David Gulpilil je King George, tajemný domorodý šaman, který zasvěcuje Nullaha do svých kouzel. Ve filmu dále hrají David Ngoombujarra jako Magarri, Angus Pilakui jako Goolaj, Lillian Crombie jako služka Bandy Legs, Yuen Wah coby kuchař Sing Song a Ben Mendelsohn jako armádní kapitán Emmett Dutton.
Žádný australský režisér nenatočil tak výpravný a ambiciózní projekt jako je Austrálie. Baz Luhrmann tím chtěl mimo jiné ukázat vliv australské kinematografie a nezničenou krásu tohoto odlehlého kontinentu.
První australské filmy, které zaujaly mezinárodní publikum, byly natočeny v 70. letech minulého století. Patří k nim např. Piknik na Hanging Rock, Moje skvělá kariéra, Krotitel Morant a Gallipoli. Největší hity Krokodýl Dundee a Šílený Max přišly v 80. letech.
Natáčení začalo v dubnu 2007 v Novém Jižním Walesu, poté se přesunulo do Bowenu v Queenslandu a následně do samotného Darwinu. Darwin byl ve 40. letech minulého století byl něco jako Divoký západ nebo Afrika. Divoký a nedotčený. V únoru 1942 bylo toto poklidné místo napadeno japonskými letadly, stejnými, které bombardovaly Pearl Harbor. Zemřelo zde několik set lidí a město bylo prakticky zdemolováno.
Záběry v ateliérech byly pořízeny v Sydney.
Na filmech s Bazem Luhrmannem pravidelně spolupracuje jeho žena, výtvarná kostymérka Catherine Martin. Pro Austrálii navrhla téměř 2 000 kostýmů, což je čtyřikrát více než udělala pro muzikál Moulin Rouge!, za který získala Oscara.

Ocenění:
Academy Awards
2009 - Catherine Martin (Kostýmy) (nominace)

The Saturn Awards
2009 - Brandon Walters (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
2009 - Catherine Martin (Nejlepší kostýmy) (nominace)

Australian Film Institute Awards
2008 - Catherine Martin (Nejlepší scenérie)
2008 - Catherine Martin (Nejlepší kostýmy)
2008 - Chris Godfrey (Vizuální efekty)
2008 - Wayne Pashley (Nejlepší zvuk) (nominace)
2008 - Brandon Walters (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2008 - Brandon Walters (Nejlepší naděje) (nominace)
2008 - David Hirschfelder (Nejlepší filmová hudba) (nominace)

Golden Satellite Awards
2008 - Baz Luhrmann (Nejlepší originální scénář)
2008 - Catherine Martin (Nejlepší scenérie)
2008 - Mandy Chodítko (Nejlepší fotografie)
2008 - Chris Godfrey (Nejlepší vizuální efekty)
2008 - Catherine Martin (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2008 - Dody Dorn (Nejlepší střih)  (nominace)
2008 - Wayne Pushley (Nejlepší zvuk)  (nominace)
2008 - David Hirschfelder (Nejlepší filmová hudba) (nominace)
2008 - Nejlepší originální píseň  (nominace)

Film Critics Circle of Australia
2008 - Brandon Walters (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
2008 - Mandy Chodítko (Nejlepší fotografie)
2008 - Nejlepší film (nominace)
2008 - David Hirschfelder (Nejlepší filmová hudba) (nominace)

Young Artist Awards (Cena mladého umělce)
2008 - Brandon Walters (Nejlepší naděje)

Critics' Choice Movie Awards (Ocenění kritiků)
2008 - Brandon Walters (Nejlepší naděje)

Chicago Film Critics Association (CFCA) (Ocenění Chicago Film Critics Association Awards 2008)
2008 - Mandy Chodítko (Nejlepší fotografie) (nominace)
2008 - Brandon Walters (Nejlepší naděje)

DABING
V českém znění: Lucie Benešová - Nicole Kidman (Lady Sarah Ashley), Jiří Dvořák - Hugh Jackman (Drover), Anna Jurková - Brandon Walters (Nullah), Libor Hruška - David Wenham (Neil Fletcher), Zuzana Mixová, Josef Nedorost, Michal Pavlata, Jan Schánilec, Vladislav Beneš, Dalimil Klapka, Martin Učík, René Přibil, Pavel Tesař, Miloslav Študent, Stanislav Lehký, Petr Lněnička, Martina Randová, Radka Přibyslavská, Otmar Brancuzský, Jan Vágner, Eliška Skarkeová a další
Překlad: Michal Žďánský
Dialogy Radka Přibyslavská, Vladimír Žďánský
Zvuk: Martin Václavík
Produkce: Petr Skarke
Režie: Vladimír Žďánský
Vyrobilo: SDI Sun Studio 2009

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.12.2008 Bontonfilm
Premiéra USA: 26.11.2008 20th Century Fox
Premiéra Austrálie: 26.11.2008 20th Century Fox AU
Premiéra Velká Británie: 26.12.2008 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 27.4.2009 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 25.10.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 12 519 389
Tržby celkem - $ 211 300 000
Návštěvnost v ČR 123 477
Náklady (Rozpočet) - $ 130 000 000
 
Tvůrci a herci
Baz Luhrmann (Režie), G. Mac Brown (Produkce), Catherine Knapman (Produkce), Baz Luhrmann (Produkce), David Hirschfelder (Hudba), Mandy Walker (Kamera), Michael McCusker (Střih), Dody Dorn (Střih), Nikki Barrett (Casting), Ronna Kress (Casting), Catherine Martin (Scénografie), Catherine Martin (Kostýmy), Nick Breslin (Zvuk), Wayne Pashley (Zvuk), Lesley Vanderwalt (Masky), Stuart Beattie (Scénář), Baz Luhrmann (Scénář), Ronald Harwood (Scénář), Richard Flanagan (Scénář), Hugh Jackman (Herec), Nicole Kidman (Herec), David Wenham (Herec), Bryan Brown (Herec), Bruce Spence (Herec), Jack Thompson (Herec), Bill Hunter (Herec), John Jarratt (Herec), Jacek Koman (Herec), Ben Mendelsohn (Herec), David Gulpilil (Herec), Essie Davis (Herec), Wah Yuen (Herec), Brandon Walters (Herec), Tony Barry (Herec), Ray Barrett (Herec), Schuyler Weiss (Herec), Crusoe Kurddal (Herec), Jamie Gulpilil (Herec), David Ngoombujarra (Herec), Barry Otto (Herec), Arthur Dignam (Herec), Matthew Whittet (Herec)
 
2008/165/USA, Austrálie, Velká Británie/Dobrodružný, Drama, Romantický, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Pro scény na koni bylo pro Nicole Kidman (Sarah Ashley) zhotoveno devět verzí stejných kalhot, aby v každém záběru působila optimálně.
- V rámci příprav na natáčení filmu brala Nicole Kidman (Sarah Ashley) dlouhé měsíce hodiny jezdectví.
- Austrália je už druhý film, v ktorom sa stretli herci Hugh Jackman a David Wenham. Tým prvým je Van Helsing.
- Na poušti, kde probíhalo natáčení, se po 100 letech rozpršelo a práce na filmu tak musely být přerušeny. Následně na place propukla epidemie koňské chřipky a s nemocemi se potýkal i štáb. [Zdroj: Premiere] (zdeny99)
- Snímek věnoval režisér Baz Luhrmann rodné zemi.
- Natáčet se začalo v dubnu 2007 v Novém Jižním Walesu, odkud se přesunulo do Bowenu a následně do Darwinu.
- Domorodý chlapec Brandon Walters, který hraje sirotka Nullaha, prodělal v šesti letech leukemii. Filmaři ho objevili úplnou náhodou na dětském hřišti.
- Foukací harmonika značky Boomerang, na kterou hraje účetní, se opravdu vyráběla. Narozdíl od ní jsou pivo Kanga Bitter a rum Poor Fella vymyšlené značky.
- Nicol Kidman při jedné scéně omdlela kvůli nesnesitelnému horku na koni. Teploty dosahovaly až ke 43 °C.
- Mimo jiné se film měl jmenovat také: Great Southern Land nebo Faraway Downs.
- Přátelství režiséra Baze Luhrmanna a Nicole Kidman je velmi osobní. Režisér byl Nicole například i na svatbě jako svědek. Tím se tedy vysvětluje i jeden důležitý fakt - s režisérem Bazem Luhrmannem jsou totiž blízcí přátelé a plně mu důvěřuje.
- Jedná se o nejdražší australský film. Rozpočet činil 120 mil. $.
- Film sponzorovala mimo jiné i australská vláda. Politici doufají, že film zvýší turistický zájem o jejich zemi, stejně jako to bylo před pár lety díky trilogii Pán prstenů v sousedním Novém Zélandu.
- Za první prodloužený víkend (pět dnů) získal film při rozpočtu 120 milionů dolarů pouhých 20 milionů. Film se tedy stal, oproti všem očekáváním, propadákem. (Karlos80)
- Sedm let trvalo režiséru Bazu Luhrmannovi, než svůj projekt vydupal ze země.
- Heath Ledger byl původně obsazen do filmu, ale nakonec vycouval a rozhodl se pro roli v Temném rytíři (2008).
- Nicole Kidman prozradila, že s hraním ve filmu souhlasila aniž viděla scénář.
- Hugh Jackman uvedl v jednom interview, že Nicole Kidman chtěla do filmu pravě jeho. Řekla mu to na Super Bowl párty. Když Hugh namítal, že ještě ani neviděl scénář, Nicole mu řekla aby na scénař zapomněl, protože film režíruje Baz Luhrmann.
- Při natáčení bylo využito 1500 divokých koní.
- Během natáčení se členům štábu narodilo 15 dětí. Jedno z nich je i dcera Nicole Kidman.
 
Odkazy