Smrtihlav / HHhH (2017/119/Francie, Velká Británie, Belgie, USA/Akční, Životopisný, Thriller, Válečný, Historický) 57%
18.07.2018 12:37
Zajímavost k filmu
- Pôvodný pracovný názov tohto filmu HHhH je skratkou, ktorú používalo Gestapo pre "Himmlers Hirn heißt Heydrich" (v preklade Himmlerov mozog sa nazýva Heydrich).
- Reinhard Heydrich (Jason Clarke) bol pilot a s veľkým nasadením, lietal na rôznych frontoch a bol aj zostrelený a zranený. Vo filme zmienka tohto pôsobenia na prekvapenie chýba.
- Natáčelo se v Praze a v Budapešti.
JEDNOU VĚTOU
„Čím větší zlo, tím větší hrdinové."
OBSAH
Snímek Smrtihlav se od většiny předešlých filmových zpracování s tímto tématem liší. Z výrazné části se totiž zaměřuje také na opačnou stranu barikády na samotného Heydricha. Ten zde není pouhým předmětem atentátu, ale důležitou aktivní postavou. Vedle příběhu Československých parašutistů sleduje film Smrtihlav i jeho život, vzestup a kariéru, kterou ukončil jako jeden z největších prominentů Třetí říše. Nejnovější verze atentátu na Heydricha tak ukazuje nejen hrdinství, ale i nelítostné zlo, proti kterému je namířené. Právě k tomuto pojetí odkazuje český název stejně jako na fakt, že Heydrich byl jedním z inženýrů takzvaného Konečného řešení židovské otázky.(Bontonfilm CZ)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pro mě už je nepochopitelné jen to, že se v Hollywoodu nedokázali domluvit a schválili si příběh atentátu na Heydricha rovnou dvakrát, časově takřka za sebou. A opravdu bych se chtěl zdržet porovnání s Anthropoidem, ale tady to prostě jinak ani jít nemůže. Takže nejdříve plusy. Ty jsou, už z podstaty věci, hlavně v první půlce filmu, který se překvapivě zaměřuje hlavně na Heydricha. Neřeknou nám nic nového, ale za to je zajímavé tento příběh vidět z trošku jiného úhlu. Stejně tak se musím přiznat i k tomu, že mi sedli herci hrající postavy atentátníků stejně tak, jako závěrečná scéna, která mi nepřišla tak epická, jako u Anthropoidu a možná byla dokonce i daleko úhlednější. Další věc je i hudba, která tu byla opravdu dokonalá. Teskné piáno tu vytvářelo přesně tu atmosféru, kterou si film zasloužil. Nicméně, co se týče negativ, a zde s tím mám opravdu velký problém, tak to nutno podotknout, že tu Praha vůbec nepřipomíná Prahu. A to se přitom tvůrci různými plakáty a popisky v češtině opravdu hodně snažili. Každopádně uznávám, že zahraničnímu divákovi je tohle stejně u prdele. Mně ale ne. Stejně tak mi nejsou u prdele ani historické nepřesnosti, které byly stejně marné i v Anthropoidovi, ale zahraničnímu divákovi jsou také u prdele. Celkově vzato tak musím říct, že mi tento film vyznívá o chloupek slabší, ale kdyby se spojili, asi bychom se dočkali jedinečného a nezapomenutelného díla, který ve válečné kinematografii nemá obdoby. (Malarkey) 2*
Anthropoid i Atentát se v lecčem zcela vědomě odchylují od faktů a je třeba respektovat tvůrčí licenci a ptát se nikoliv potom, proč má padák jinou barvu, ale jakou funkci tato změna ve filmu má. Pokud tedy nemluvíme o jednom z prvních zpracování atentátu, kterým byl Hitler’s Madman (1943), v němž útok probíhá v lese a Heydricha zastaví žena na kole :). Tady je jasné, že tehdy nebyl dostatek informací. Smrtihlav se svou strukturou narace zásadně odchyluje od tradičního vyprávění, což může na některé působit poněkud neumětelsky. Opak je však pravdou, neboť snímek vykazuje promyšlené postupy uměleckého filmu, kdy si například musíme kvůli výpustkám domýšlet děj. Snímání pak vykazuje zřetelné impresionistické rysy, protože sledujeme spíše pocity a nálady než jen řetězec událostí, v němž jedna scéna zřetelně navazuje na další a osudům zásadních postav se dostává rozuzlení. Mnoho figur z odboje se ve filmu jen jakoby míhá nebo jejich osud sledujeme v závěrečné krátké montáži beze slov, kterou doprovází vážná hudba. Většině scén vévodí klavírní, houslové či varhanní skladby, které téměř vždy vhodně dokreslují atmosféru dané scény, aniž by zneužívaly tklivých melodií pro otravný patos. Heydrich ani na smrtelné posteli nepřichází se zásadním prozřením, jeho ženě se nedostane uspokojujícího ujištění. Scéna končí horečnatým pohledem na rozmazávající se obličej Himmlera a jeho děsivý knír./// Ani Jimenez se vedle režisérů Sequense a Ellise v závěru nevyhýbá touze po větší akci, když parašutistům dává do ruky automatické zbraně a šíří tak mezi diváky letitý mýtus dál. Vhodnou změnou příběhu však byl důraz na vznik přátelství Gabčíka a Kubiše, které tak rámuje film skrze neověřitelnou historku o jejich setkání. Tato volba pak má zcela logicky za následek, že oba muži končí svůj život bok po boku v kryptě, ač realita byla odlišná. A na závěr jeden historický fun fact. Heydrich, respektive jeho řidič, by za předjíždění zleva (tramvaje č. 14 dostal) nejmíň 7 bodů. Poučení? Předjíždět se setsakra nevyplácí… 70 %. (Mertax) 3*
Byla to zásadní odbojářská akce, o které u nás musel slyšet každý školou povinný. A velmi podrobně a velmi věrně se k ní vyjadřoval i nedávný Anthropoid, což je možná největší kámen úrazu. Sledujeme totiž něco, co jsme nedávno dělali, jen s rozdílem toho, že tentokrát je první polovina věnovaná výhradně Heydrichovi a jeho narůstajícímu vlivu. Neřeším ani tolik odklon od historických faktů, spíš mi vadí, že tvůrci spojili dva příběhy, jenže ani s jedním nepracovali pořádně (na prominentního nacistu totiž na dlouhé minuty zapomeneme a sledujeme chystaný atentát). Je to tím pádem zkratkovité (hoši se nám zamilovali, ale divákovi je to na základě kvapného uchopení tak nějak jedno, mdlé vylíčení odbojové skupiny Tři králové také zrovna nepotěší), divák ani nemůže překousnout, že pražské lokality nahradila Budapešť. Holt kulisy Pražského hradu okecat prostě nejde. Chybí drive, chybí atmosféra, chybí nálada. Emoce a napětí zrovna tak. PS: Démonické scény vyhlazování vesnice ještě jaro nedělají. (castor) 3*
VELKÁ RECENZE
Nebudu lhát, Smrtihlavovi jsem docela věřil. A přál očividně komornější produkci s méně zářivými hvězdami, aby útok na Heydricha podalo lépe a méně hollywoodským stylem než loňský Anthropoid. Což se sice částečně podařilo, z mnohem větší části však ne. Se Smrtihlavem se můžete setkat hned pod několika názvy. Muž se železným srdcem zní ještě poněkud konvenčně, ovšem HHhH, odvozené od titulu francouzské předlohy, působí nechtěně komicky. Pro žádné humory zde však není místo, čtyři háčka jsou zkratkou pro německou větu, jež v překladu znamená „Himmlerův mozek se jmenuje Heydrich“. Což byla anekdota kolující svého času Německem a jasně ukazující, že Heydrich nebyl jen katem československého národa, nýbrž i děsivou myslí stojící za plánováním holocaustu. Román a následně i filmové zpracování se však zaobírají pouze jeho nástupem k moci a následným atentátem.
První polovina se proto soustředí na to, jak se Heydrich s tváří Jasona Clarkea dostal od námořnictva až do vedení SS a nakonec i do čela Protektorátu Čechy a Morava. Tahle linie je popisována dost zkratkovitě a těžko pochopíte motivaci jeho samotného i jeho divné manželky (poměrně nevýrazná Rosamund Pike). Nejvýrazněji se tak zapíše snad jen Clarkeova snaha vypadat stejně drsně a krutě jako Amon Göth z Schindlerova seznamu. Po necelé hodině se však na Heydricha zapomene a vyprávění se zaměří na Kubiše s Gabčíkem a jejich plánovaný atentát.
Tady sledujeme méně nablýskanou a osekanější variaci na loňský Anthropoid, která díky neúčasti českých herců ve vedlejších postavách nepůsobí na tuzemského diváka tak ambivalentně a zmateně, přesto se jedná pouze o rutinní převyprávění známých scén. Ke konci se samozřejmě obě linie spojí, stále však zůstává pachuť poměrně odfláklé adaptace; dokážu si představit, že takováto struktura na papíře funguje, pro filmové médium se ale ukazuje jako nevhodná a zabíjející jakékoli náznaky dramatičnosti.
Cédric Jimenez toho na kontě moc nemá a je to znát. Samozřejmostí je nutná znalost historie, alespoň základních reálií, ale to u takového filmu není problém. Spíše nepřínosnost tohoto zpracování zamrzí, jelikož vzhledem ke svému záběru se dvouhodinový snímek nestíhá věnovat zajímavým detailům a navíc selhává i jako dramatické dílo. Jakkoli mu civilnost, tolik mi chybějící u Anthropoidu, nemohu upřít, jen těžko najdu důvod, proč Smrtihlava doporučit. Možná jako docela atraktivní dokument? Na to však není dostatečně historicky důsledný a zároveň leckteré otazníky nevysvětluje. Při sledování HHhH se sice smát nebudete, ale spousta otázek „Proč proboha?!“ vám bohužel vyskočí.
DABING
V českém znění: Tereza Chudobová - Rosamund Pike (Lina), Pavlína Kostková Dytrtová - Mia Wasikowska (Anna), Pavel Vondra - Jason Clarke (Heydrich), Helena Němcová - Abigail Lawrie (Liben), Petr Neskusil - Jack O'Connell (Jan Kubiš), Michal Holán - Jack Reynor (Josef Gabčík), Otto Rošetzký - Stephen Graham (Himmler), Pavel Dytrt - Thomas M. Wright (Valčík), Luděk Čtvrtlík - Geoff Bell (Muller), Bohdan Tůma - Enzo Cilenti (Opálka), Roman Hájek - Barry Atsma (Frank), Ondřej Balcar, Helena Dytrtová, Robin Pařík, Milan Slepička, Vilém Udatný, Karel Richter, Ivo Novák, Anna Šedivková
Překlad: Jan Feldstein
Zvuk: Matěj Večeřa
Produkce: Markéta Kratochvílová
Dialogy a režie: Helena Dytrtová
Vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.6.2017 Bontonfilm
Premiéra Velká Británie: 10.11.2017 Lionsgate UK
Premiéra Francie: 7.6.2017 Mars Distribution
Premiéra Belgie: 20.9.2017 Paradiso
Premiéra USA: -
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 25.10.2017 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 25.10.2017 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 2 589 538
Tržby celkem - $ 4 400 000
Návštěvnost v ČR 19 623
Náklady (Rozpočet) - $ 32 000 000
„Čím větší zlo, tím větší hrdinové."
OBSAH
Snímek Smrtihlav se od většiny předešlých filmových zpracování s tímto tématem liší. Z výrazné části se totiž zaměřuje také na opačnou stranu barikády na samotného Heydricha. Ten zde není pouhým předmětem atentátu, ale důležitou aktivní postavou. Vedle příběhu Československých parašutistů sleduje film Smrtihlav i jeho život, vzestup a kariéru, kterou ukončil jako jeden z největších prominentů Třetí říše. Nejnovější verze atentátu na Heydricha tak ukazuje nejen hrdinství, ale i nelítostné zlo, proti kterému je namířené. Právě k tomuto pojetí odkazuje český název stejně jako na fakt, že Heydrich byl jedním z inženýrů takzvaného Konečného řešení židovské otázky.(Bontonfilm CZ)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pro mě už je nepochopitelné jen to, že se v Hollywoodu nedokázali domluvit a schválili si příběh atentátu na Heydricha rovnou dvakrát, časově takřka za sebou. A opravdu bych se chtěl zdržet porovnání s Anthropoidem, ale tady to prostě jinak ani jít nemůže. Takže nejdříve plusy. Ty jsou, už z podstaty věci, hlavně v první půlce filmu, který se překvapivě zaměřuje hlavně na Heydricha. Neřeknou nám nic nového, ale za to je zajímavé tento příběh vidět z trošku jiného úhlu. Stejně tak se musím přiznat i k tomu, že mi sedli herci hrající postavy atentátníků stejně tak, jako závěrečná scéna, která mi nepřišla tak epická, jako u Anthropoidu a možná byla dokonce i daleko úhlednější. Další věc je i hudba, která tu byla opravdu dokonalá. Teskné piáno tu vytvářelo přesně tu atmosféru, kterou si film zasloužil. Nicméně, co se týče negativ, a zde s tím mám opravdu velký problém, tak to nutno podotknout, že tu Praha vůbec nepřipomíná Prahu. A to se přitom tvůrci různými plakáty a popisky v češtině opravdu hodně snažili. Každopádně uznávám, že zahraničnímu divákovi je tohle stejně u prdele. Mně ale ne. Stejně tak mi nejsou u prdele ani historické nepřesnosti, které byly stejně marné i v Anthropoidovi, ale zahraničnímu divákovi jsou také u prdele. Celkově vzato tak musím říct, že mi tento film vyznívá o chloupek slabší, ale kdyby se spojili, asi bychom se dočkali jedinečného a nezapomenutelného díla, který ve válečné kinematografii nemá obdoby. (Malarkey) 2*
Anthropoid i Atentát se v lecčem zcela vědomě odchylují od faktů a je třeba respektovat tvůrčí licenci a ptát se nikoliv potom, proč má padák jinou barvu, ale jakou funkci tato změna ve filmu má. Pokud tedy nemluvíme o jednom z prvních zpracování atentátu, kterým byl Hitler’s Madman (1943), v němž útok probíhá v lese a Heydricha zastaví žena na kole :). Tady je jasné, že tehdy nebyl dostatek informací. Smrtihlav se svou strukturou narace zásadně odchyluje od tradičního vyprávění, což může na některé působit poněkud neumětelsky. Opak je však pravdou, neboť snímek vykazuje promyšlené postupy uměleckého filmu, kdy si například musíme kvůli výpustkám domýšlet děj. Snímání pak vykazuje zřetelné impresionistické rysy, protože sledujeme spíše pocity a nálady než jen řetězec událostí, v němž jedna scéna zřetelně navazuje na další a osudům zásadních postav se dostává rozuzlení. Mnoho figur z odboje se ve filmu jen jakoby míhá nebo jejich osud sledujeme v závěrečné krátké montáži beze slov, kterou doprovází vážná hudba. Většině scén vévodí klavírní, houslové či varhanní skladby, které téměř vždy vhodně dokreslují atmosféru dané scény, aniž by zneužívaly tklivých melodií pro otravný patos. Heydrich ani na smrtelné posteli nepřichází se zásadním prozřením, jeho ženě se nedostane uspokojujícího ujištění. Scéna končí horečnatým pohledem na rozmazávající se obličej Himmlera a jeho děsivý knír./// Ani Jimenez se vedle režisérů Sequense a Ellise v závěru nevyhýbá touze po větší akci, když parašutistům dává do ruky automatické zbraně a šíří tak mezi diváky letitý mýtus dál. Vhodnou změnou příběhu však byl důraz na vznik přátelství Gabčíka a Kubiše, které tak rámuje film skrze neověřitelnou historku o jejich setkání. Tato volba pak má zcela logicky za následek, že oba muži končí svůj život bok po boku v kryptě, ač realita byla odlišná. A na závěr jeden historický fun fact. Heydrich, respektive jeho řidič, by za předjíždění zleva (tramvaje č. 14 dostal) nejmíň 7 bodů. Poučení? Předjíždět se setsakra nevyplácí… 70 %. (Mertax) 3*
Byla to zásadní odbojářská akce, o které u nás musel slyšet každý školou povinný. A velmi podrobně a velmi věrně se k ní vyjadřoval i nedávný Anthropoid, což je možná největší kámen úrazu. Sledujeme totiž něco, co jsme nedávno dělali, jen s rozdílem toho, že tentokrát je první polovina věnovaná výhradně Heydrichovi a jeho narůstajícímu vlivu. Neřeším ani tolik odklon od historických faktů, spíš mi vadí, že tvůrci spojili dva příběhy, jenže ani s jedním nepracovali pořádně (na prominentního nacistu totiž na dlouhé minuty zapomeneme a sledujeme chystaný atentát). Je to tím pádem zkratkovité (hoši se nám zamilovali, ale divákovi je to na základě kvapného uchopení tak nějak jedno, mdlé vylíčení odbojové skupiny Tři králové také zrovna nepotěší), divák ani nemůže překousnout, že pražské lokality nahradila Budapešť. Holt kulisy Pražského hradu okecat prostě nejde. Chybí drive, chybí atmosféra, chybí nálada. Emoce a napětí zrovna tak. PS: Démonické scény vyhlazování vesnice ještě jaro nedělají. (castor) 3*
VELKÁ RECENZE
Nebudu lhát, Smrtihlavovi jsem docela věřil. A přál očividně komornější produkci s méně zářivými hvězdami, aby útok na Heydricha podalo lépe a méně hollywoodským stylem než loňský Anthropoid. Což se sice částečně podařilo, z mnohem větší části však ne. Se Smrtihlavem se můžete setkat hned pod několika názvy. Muž se železným srdcem zní ještě poněkud konvenčně, ovšem HHhH, odvozené od titulu francouzské předlohy, působí nechtěně komicky. Pro žádné humory zde však není místo, čtyři háčka jsou zkratkou pro německou větu, jež v překladu znamená „Himmlerův mozek se jmenuje Heydrich“. Což byla anekdota kolující svého času Německem a jasně ukazující, že Heydrich nebyl jen katem československého národa, nýbrž i děsivou myslí stojící za plánováním holocaustu. Román a následně i filmové zpracování se však zaobírají pouze jeho nástupem k moci a následným atentátem.
První polovina se proto soustředí na to, jak se Heydrich s tváří Jasona Clarkea dostal od námořnictva až do vedení SS a nakonec i do čela Protektorátu Čechy a Morava. Tahle linie je popisována dost zkratkovitě a těžko pochopíte motivaci jeho samotného i jeho divné manželky (poměrně nevýrazná Rosamund Pike). Nejvýrazněji se tak zapíše snad jen Clarkeova snaha vypadat stejně drsně a krutě jako Amon Göth z Schindlerova seznamu. Po necelé hodině se však na Heydricha zapomene a vyprávění se zaměří na Kubiše s Gabčíkem a jejich plánovaný atentát.
Tady sledujeme méně nablýskanou a osekanější variaci na loňský Anthropoid, která díky neúčasti českých herců ve vedlejších postavách nepůsobí na tuzemského diváka tak ambivalentně a zmateně, přesto se jedná pouze o rutinní převyprávění známých scén. Ke konci se samozřejmě obě linie spojí, stále však zůstává pachuť poměrně odfláklé adaptace; dokážu si představit, že takováto struktura na papíře funguje, pro filmové médium se ale ukazuje jako nevhodná a zabíjející jakékoli náznaky dramatičnosti.
Cédric Jimenez toho na kontě moc nemá a je to znát. Samozřejmostí je nutná znalost historie, alespoň základních reálií, ale to u takového filmu není problém. Spíše nepřínosnost tohoto zpracování zamrzí, jelikož vzhledem ke svému záběru se dvouhodinový snímek nestíhá věnovat zajímavým detailům a navíc selhává i jako dramatické dílo. Jakkoli mu civilnost, tolik mi chybějící u Anthropoidu, nemohu upřít, jen těžko najdu důvod, proč Smrtihlava doporučit. Možná jako docela atraktivní dokument? Na to však není dostatečně historicky důsledný a zároveň leckteré otazníky nevysvětluje. Při sledování HHhH se sice smát nebudete, ale spousta otázek „Proč proboha?!“ vám bohužel vyskočí.
DABING
V českém znění: Tereza Chudobová - Rosamund Pike (Lina), Pavlína Kostková Dytrtová - Mia Wasikowska (Anna), Pavel Vondra - Jason Clarke (Heydrich), Helena Němcová - Abigail Lawrie (Liben), Petr Neskusil - Jack O'Connell (Jan Kubiš), Michal Holán - Jack Reynor (Josef Gabčík), Otto Rošetzký - Stephen Graham (Himmler), Pavel Dytrt - Thomas M. Wright (Valčík), Luděk Čtvrtlík - Geoff Bell (Muller), Bohdan Tůma - Enzo Cilenti (Opálka), Roman Hájek - Barry Atsma (Frank), Ondřej Balcar, Helena Dytrtová, Robin Pařík, Milan Slepička, Vilém Udatný, Karel Richter, Ivo Novák, Anna Šedivková
Překlad: Jan Feldstein
Zvuk: Matěj Večeřa
Produkce: Markéta Kratochvílová
Dialogy a režie: Helena Dytrtová
Vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.6.2017 Bontonfilm
Premiéra Velká Británie: 10.11.2017 Lionsgate UK
Premiéra Francie: 7.6.2017 Mars Distribution
Premiéra Belgie: 20.9.2017 Paradiso
Premiéra USA: -
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 25.10.2017 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 25.10.2017 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 2 589 538
Tržby celkem - $ 4 400 000
Návštěvnost v ČR 19 623
Náklady (Rozpočet) - $ 32 000 000
Tvůrci a herci
Cédric Jimenez (Režie), Daniel Crown (Produkce), Alain Goldman (Produkce), Guillaume Roussel (Hudba), Laurent Tangy (Kamera), Chris Dickens (Střih), Eszter Izso (Casting), Reg Poerscout-Edgerton (Casting), Jean-Philippe Moreaux (Scénografie), Olivier Bériot (Kostýmy), Gwennolé Le Borgne (Zvuk), Myriam Hottois (Masky), Audrey Diwan (Scénář), David Farr (Scénář), Cédric Jimenez (Scénář), Rosamund Pike (Herec), Jason Clarke (Herec), Mia Wasikowska (Herec), Jack O'Connell (Herec), Jack Reynor (Herec), Geoff Bell (Herec), Enzo Cilenti (Herec), Thomas M. Wright (Herec), Oscar Kennedy (Herec), Volker Bruch (Herec), Barry Atsma (Herec), Jim Sturgeon (Herec), Björn Freiberg (Herec), Noah Jupe (Herec), Paul Brennen (Herec), Stephen Graham (Herec)
2017/119/Francie, Velká Británie, Belgie, USA/Akční, Životopisný, Thriller, Válečný, Historický
- Pôvodný pracovný názov tohto filmu HHhH je skratkou, ktorú používalo Gestapo pre "Himmlers Hirn heißt Heydrich" (v preklade Himmlerov mozog sa nazýva Heydrich).
- Reinhard Heydrich (Jason Clarke) bol pilot a s veľkým nasadením, lietal na rôznych frontoch a bol aj zostrelený a zranený. Vo filme zmienka tohto pôsobenia na prekvapenie chýba.
- Natáčelo se v Praze a v Budapešti.
Odkazy
Hrají:
Jason Clarke, Rosamund Pike, Jack O'Connell, Jack Reynor, Mia Wasikowska, Geoff Bell, Enzo Cilenti, Thomas M. Wright, Oscar Kennedy, Volker Bruch, Barry Atsma, Jim Sturgeon, Björn Freiberg, Noah Jupe, Paul Brennen, Stephen Graham, Céline Sallette, Adam Nagaitis, Lloyd Owen, Bart Edwards, Oliver Gilbert