Dunkerk / Dunkirk (2017/106/Velká Británie, Nizozemsko, Francie, USA/Akční, Drama, Historický, Válečný) 86%

18.07.2018 12:37
JEDNOU VĚTOU
„Když 400 000 mužu nemohlo jít domů, přišel si domov pro ně."

OBSAH
Filmový příběh, který se postupně rozvíjí na zemi, na moři a ve vzduchu, sleduje osudy několika stovek tisíc britských a spojeneckých vojáků v nepřátelském obklíčení na plážích u Dunkerku. Bezbranné muže pod sebou se snaží chránit Spitfiry Královského letectva, když zaměstnávají nepřítele v oblacích. Mezitím se stovky malých plavidel s vojáky i civilisty u kormidla vydávají na záchrannou misi. V zoufalé snaze zachránit alespoň zlomek uvězněné armády dají jejich posádky v závodě s časem v sázku vlastní životy.(Magic Box)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Emocionálně mě to minulo. Ale fakt úplně, prožitek na nule. Za mě tedy Dunkirk hezky vypadá, ale tím to začíná i končí. Svým způsobem mě fascinuje, že Nolan, který byl vždy lepší vypravěč příběhů než realizátor akčních scén, si jako svůj nový film vybral bezdějovou rekonstrukci jedné víceméně akční scény. Prostě dal filmový tvar jedné historické události, což mi ve vztahu k jeho chladnému přístupu nestačí. Natočil sice netypický válečný film - bez Němců, takřka bez dialogů, střídaje tři různě dlouhé časové roviny ... výsledek je pro mě ale nijaký. Vůbec mi totiž nepřišlo, že by se ty navzájem prolínající děje nějak podporovaly. Že by prostříhávání mezi těmi rovinami mělo nějaký posilující účinek. Což se např. právě v gradujícím finále Inception dělo na sto procent. Zde z toho byl jen a pouze chaos, v němž navíc imho sem tam dost divně chybí ne úplně nepodstatné kusy děje (linie molo - rozhovor velitelů, v době kdy jsou dva kluci ukrytí dole v molu, že u mola teď hlavně nesmí ztroskotat žádná další loď ... a šup, v další chronologicky navazující scéně už se tam nějaká další loď potápí? Jak se tam dostala? Snažili se na ni ti kluci dostat? Kolik času mezitím uběhlo? Nebo to byla ta loď, co ve scéně předtím odplouvala?). A pokud to časově do sebe na konci jakž takž zapadne (byť z toho - alespoň pro mě - ve výsledku nic není, žádná katarze, žádné uspokojení), z hlediska prostorové orientace je pár scén čistý bordel. Patos v závěru mě vzhledem k dosavadnímu průběhu taky nemile překvapil. Koncept super, provedení subjektivně bez účinku. (J*A*S*M) 3*

Počítejte s tím, že Dunkerk je typ válečného filmu, který jste v životě neviděli. Třeba už jen tím, že ze 106ti celkových minut stopáže je 106 minut filmu spjatých s hudbou Hanse Zimmera, který sice nezaujme po melodické stránce nebo nějakým výrazným melodickým motivem, nicméně dokáže rozpumpovat krev v žilách neuvěřitelným napětím, které neustane ani v momentě, kdy Vám na plátně naběhnou závěrečné titulky. Tak dobře spojený hraný obraz s hudbou jsem pravděpodobně ještě nezažil a musím říct, že i když se nejedná o nejlepší Nolanův film, tak pořád se jedná o zážitek, který si z paměti jen tak nevymažu. Také ale nesmím zapomenout ocenit skutečnost, že pan režisér pojal film sérií malých příběhů obyčejných, ale i neobyčejných lidí. Každá postava tu má svůj smysl a i když toho například Tom Hardy na plátně moc neřekne, tak závěr Vás přesvědčí, že jeho herecký výkon byl jednoznačný. Stejně tak se mi hodně líbily postavy, které hrál Mark Rylance, Kenneth Branagh a hlavně Harry Styles, který mě svým prvním hereckým výkonem totálně odboural. A přiznám se, že ještě víc jsem byl v šoku, když jsem zjistil, že se vlastně jedná o zpěváka One Direction. Jak velké koule je potřeba k tomu, aby si světově uznávaný režisér, pro jednu z hlavních rolí ve svém nejnovějším filmu, zvolil kluka, který je ve světě znám otravným boybandem, ve kterém hraje, ale nulovými hereckými zkušenostmi? Podle mě hodně velké, jenže takový prostě Christopher Nolan je a musím říct, že je radost žít v době, kdy točí tak skvostné filmy. (Malarkey) 5*

Tik. Velkolepé válečné drama. Ťak. Intenzivní podívaná pro diváka sledujícího zoufalý boj o vlastní (občas i cizí) život. Tik. Technicky dokonalá práce, precizně natočená a sestříhaná dle nejvyšších požadavků pana režiséra. Ťak. Díky IMAX kamerám je nutné vidět tento film v IMAX kině, televize i vše ostatní bude poloviční zážitek. Tik. Struktura filmu a tři příběhové linie jsou na můj vkus až moc okatě v popředí. Ťak. Nejsem si jist, zda Nolan směřuje ke své vlastní exhibici nebo svým perfekcionismem se naopak snaží film vyladit do detailu. Tik. Díky svému stylu vyprávění a zprostředkování pocitů z pobytu v Dunkirku, jsou herci jen postavami (bohužel bez jakéhokoliv pozadí). Ťak. Emocionální dopad tam prostě není tak silný a chvílemi opakování scén zdržuje. Tik. Hudební složka, podkres, všechno perfektní. Ťak. Jsem velice zvědav, do jaké míry hype okolo filmu v budoucnu přejde ve skutečnou úctu i mimo IMAX kino. Tik. Za mě Nolan natočil opět do puntíku to, co chtěl, bohužel tentokrát pro mě nepřekonal sám sebe. Ťak. PS: všimněte si, kdy skončí tikání ve filmu PPS: kolik by jste řekli, že těch vojáků na pláži bylo, kdyby to ve filmu nezaznělo?;) (Djkoma) 4*

VELKÁ RECENZE
Nolan je pán. Nejschopnější režisér současnosti, který prostě neselhává. Netvrdím, že jsou jeho bijáky vrcholně intelektuálně stimulující, ale určitě jsou po realizační stránce prakticky dokonalé a pokaždé redefinují možnosti hollywoodských blockbusterů. Co se pak týče využití zvuků, ruchů a hudebního podkresu, jde o díla vyloženě revoluční, zásadně posunující výrazivo celé té hlučné vysokorozpočtové kinematografie.
Kdekdo to může vnímat i jako nástrahu. Nolan nemá příliš nedostatků - tím největším asi bude pedantská touha po preciznosti, která nejen že vede k poněkud neosobním a až děsivě vycizelovaným velkoprodukcím, ale i k nepříjemnému vědomí, že nejzručnější tvůrce své generace prostě nepřinese víc než jeden film za tři roky (Hřebejk, točící naopak tři filmy za jeden rok, je holt devětkrát lepší). Zároveň si ale Nolan brutálně ujíždí na touze po co největší intenzitě, takže zvukem maximálně zesiluje „výkon“ každé scény, pořád a neustále, že už je prakticky nemožné najít momenty, kdy se bude jen spoléhat na klidná slova, nedej bože ticho.
Dunkerk vám dopřeje jemnou podívanou v podstatě jen první minutu, kdy parta vojáků bloumá francouzským městečkem a vůkol se snáší varovné letáky o německé přesile. Pak padne první výstřel a rozběhne se válečná survival story, která vás vyflusne až na samém konci. Bez úlev a pauz, až po sto minutách sugestivního boje o přežití, na souši, na vodě, nebo v případě Toma Hardyho a jeho dvou kumpánů i ve vzduchu.
Nolan vyzrál na obavy o to, že půjde o tuctové ansámblové retro tím, že brutálně osekal dramatické oblouky jednotlivých protagonistů a ukazuje spíš fragmenty z válečného pekla, kde čeká půl milionu mužů na porážku. Nesnaží se přitom šokovat brutalitou (viz dětský rating PG-13), ale pracuje spíš s pocitem bezvýchodnosti, s atmosférou zmaru, s bolavými fragmenty z pasti, ze které dost možná není úniku. Je v ní hodně utrpení a umírání - ty ale přicházejí tak samozřejmě, jako odcházejí duše tisíců vojáků na věčnost. Děje se tak ale pod neustálým Nolanovým tlakem, zhmotněným do neurotického tikotu hodinek, které odpočítávají čas postavám, nad nimiž brzy sklapne germánská síla.
Nečekejte tedy líbivé příběhy jednotlivých hrdinů, dostane ho snad jen pilot Toma Hardyho, a i ten si musí počkat skoro hodinu a půl (ale zas to stojí za to - Hardym tažené, klasicky nolanovsky vzletné finále je dílem mistra). Dunkerk vlastně vyzobává dost neosobní momenty z válečné mizérie, kde není sice vidět nepřítel, ale jeho kulky a bomby vám co chvíli sviští kolem hlavy. Přijde mi to jako mnohem realističtější a ve výsledku paradoxně i plastičtější obraz války, než když se jde po přehledných dějových linkách.
Tady se skrze ty dílčí osudy prožívá příběh celého národa, který se ocitl v pasti a málem utopil v beznaději, aby se právě skrze naději a záchranu na poslední chvíli mohl vybičovat k vrcholným momentům svých dějin. Rozhřešení v mnohem širším měřítku, ale pořád úžasně působivé. A ještě silnější, když se to lehké proplétání časových rovin, kterým Nolan svou mozaiku alespoň trochu vypravěčsky ozvláštnil, promítne do parádního gradování dílčí hrdinské story, která vám vtluče do palice víru, že vždycky stojí za to bojovat.
V podání jiného režiséra by to nejspíš na mistrovské dílo nestačilo, Nolan je ale naprosto výjimečný realizátor, nejen geniálně pracující se zvukovou složkou a hudebním podkresem stále progresivního, stále k větším a invenčnějším výkonům šponovaného skladatele Hanse Zimmera, Je to i tvůrce libující si ve vyprávění příběhů skrze velmi hmotnou a těžkotonážní akci, skrze kulisy, které můžete cítit a osahat si je. A nikdy proto nesklouzne k „lehkým“ digitálním atrakcím. Triky tu pracují ve prospěch maximální realističnosti, v zájmu touhy přesvědčit, že se na moři pod tíhou mnohatunových ocelových kolosů topí opravdoví vojáci a že se vám u leteckých soubojů může tajit dech už jen z té fyzikální podstaty.
Dobovost je dokonalá, vpitá do každého detailu, každého kostýmu, prostředí a vojenské techniky, ale i do vyplašených pohledů mladých hereckých hvězdiček. Kulisy Dunkerku jsou bolavě bezútěšné, nehostinné, chladně skličující, což se perfektně promítá do celkové atmosféry. V ní se nehraje na přímočaré šokování děsivými válečnými obrazy (srovnej s Hacksaw Ridge), ale na jak kdyby nekonečný boj o přežití. S katarzí se tu pracuje na úrovni armády, snad i celého národa, kterýžto působivý výsledek dává tomu (divácky ne stoprocentně vděčnému?) přístupu naprosto jasné opodstatnění.
Nolan to tedy znovu dokázal. Jeho Dunkerk je výjimečná, mocná, produkčně gigantická podívaná, která vám ukáže válku v podobě, v jaké jste ji ještě neviděli. Esteticky vycizelovanou, fotogenickou, ale zároveň těžkou, zničující a jaksepatří bolestivou. Je to film naprosto sebejistě se držící svého konceptu, který nemusí být každému po chuti, ale jeho naplnění je v podstatě dokonalé. A kdyby ne, tak nepochybně originální a velmi odvážné.
Nejsem si úplně jistý, jestli se z Dunkerku hned stane totální válečná klasika, na to je až příliš sveřepý a pro potřeby takové televizní obrazovky a jejích leckdy banálních příběhů vlastně nevlídný. Stoprocentně ale vím, že mohutnější zážitek letos v kině nenajdete a že vás jeho neurotická, stísňující síla může rozšmelcovat silou náckovského šrapnelu.

O PRODUKCI
Christopher Nolan přenesl diváky z ulic Gothamu do nekonečného světa snů a až do nejvzdálenějších koutů vesmíru. Nyní poprvé tento invenční režisér/scénárista/producent zaměřil svou kameru na reálnou událost, která v něm rezonovala celý život: Dunkerský zázrak.
Film „Dunkerk“ je natočen na motivy evakuace, která - přestože k ní došlo v prvních měsících druhé světové války - měla přímý dopad na výsledek války. Nolanovým cílem však nebylo natočit drama z bojiště, ale spíše proměnit tuto historickou událost v bezprostřední působivý film: strhující, napínavý, výpravný akční thriller, ve kterém jde o všechno.
Nolan potvrzuje: „To, co se stalo u Dunkerku, je jeden z největších příběhů v historii lidstva, elementární závod s časem o život. Situace byla mimořádně napjatá; taková je realita. Naším cílem bylo umožnit divákům prožít tuto situaci s veškerým respektem k historii, ale také s jistou mírou intenzity zážitku a samozřejmě i poutavosti.“
Nolanova dlouholetá produkční partnerka Emma Thomas dodává: „Film ‚Dunkerk‘ je velkolepá podívaná, ale také velmi lidský příběh, a v tomto ohledu má obecně platné poselství. Chris chtěl diváky přenést do centra dění zprostředkovat jim stejný prožitek jako postavy, ať už se jedná o vojáky na pláži, piloty ve vzduchu nebo civilisty na lodích.“
Tento nevšední reálný příběh, který se stal inspirací pro natočení fiktivního filmu, fascinoval Nolana mnoho let a podle jeho vlastních slov „už nějakou dobu jsem čekal na příležitost ho vyprávět.“ „Stejně jako většina Britů jsem v dětství a dospívání slýchával mytický příběh o evakuaci od Dunkerku a o vítězství, které bylo na poslední chvíli vyrváno ze spárů porážky.“, vypráví Nolan. „Je to významná část naší kultury. Máme to pod kůží.“
Příběh začal koncem května 1940, když byla britská expediční jednotka společně s francouzskými, belgickými a kanadskými jednotkami nucena ustoupit na pláže u města Dunkerk. Přestože domov byl vzdálen pouhých 26 mil, nebylo snadné se tam dostat. Mělké vody u pobřeží s 14metrovým přílivem nedovolovaly velkým britským válečným lodím zachránit muže z francouzského pobřeží. Ale svitla naděje: do éteru byla vyslána výzva, aby při evakuaci pomohly malé lodě, a z jižního pobřeží Anglie vyplula flotila civilních „malých lodí“, aby přivezla muže domů; záchranná akce nesla krycí název Operace Dynamo.
Filmový historický konzultant Joshua Levine, autor knihy Forgotten Voices of Dunkerk, zdůrazňuje, že evakuace z roku 1940 je mnohem víc než pouhý britský příběh. „Byla to důležitá událost, jejíž mezinárodní význam přetrvává dodnes. Všechno, co se dnes v souvislosti s druhou světovou válkou slaví - v Británii, ve Spojených státech a po celém světě, by se bez dunkerkské evakuace nestalo. Byla to neuvěřitelně důležitá událost. Kdyby byla britská armáda pozabíjena či zajata, Británie by se téměř jistě vzdala a dnes bychom pravděpodobně žili ve zcela jiném světě. Pro mě je Dunkerk symbolem zachování svobody. Jakmile lodě vypluly, svět měl stále naději.“
Kenneth Branagh, který hraje fregatního kapitána britského námořnictva, souhlasí: „Váš i můj život by se naprosto změnil, kdyby tito odvážní, stateční a trpěliví lidé, kteří se ocitli v naprosto nepředstavitelné situaci, neprožili tyto chvíle a nezachránili tak budoucnost nás všech. Místo této události v naší vojenské, společenské, politické a emocionální historii se nesmí nikdy podceňovat. V jistém smyslu by bylo možné se na evakuaci dívat jako na něco nehrdinského, ale určitým způsobem to dodává lidskému duchu cosi úžasně heroického.“
Nolan pokračuje: „Když jsem zvažoval, jak ten příběh vyprávět, poměrně brzy mě napadlo, že události ukáži ze země, z moře a ze vzduchu: dění z perspektivy mužů na pláži, lidí připlouvajících na lodích a pilotů snažících se je chránit z výšky. Okamžitě jsem si uvědomil, že pro každou část příběhu je nutné používat různá časová měřítka, protože chlapi na pláži jsou tam ve filmu velkou část týdne, zatímco křižování lodí trvá celý dlouhý den a akce ve Spitfirech trvá jedinou hodinu. Každá z těchto dějových linií - jeden týden na zemi, jeden den na moři a jedna hodina ve vzduchu - měla jinou časovou charakteristiku, takže do jednoho do jednoho příběhu jsem je musel skloubit velmi uvážlivě. Prolínání těchto příběhů vás provádí událostmi velmi subjektivním způsobem a umožňuje vám udělat si obraz o osudech jednotlivých postav, a zároveň naznačit, že vedle toho existuje celá řada osudů, které nevidíte. Při události takového rozsahu snad ani nelze tolik individuálních zkušeností a zážitků vtěsnat do jednoho filmu.“
Při přípravě scénáře Nolan přečetl několik knih a výpovědí přímých účastníků. Vedl rozsáhlé konzultace s Levinem, který „velmi rychle pochopil obtížnou rovnováhu mezi zábavou a historickou přesností, které jsme se snažili dosáhnout. Domluvil nám také setkání s několika dosud žijícími veterány z Operace Dynamo. Byla velká, obrovská čest, setkat se s těmito lidmi a vyslechnout si jejich zážitky a zjistit, co pro ně Dunkerk znamená.“
Když Branagh četl scénář, překvapil ho pohled na události očima jen několika jednotlivých postav. „Chrisovi se podařilo utkat velmi lidský příběh a spojit v něm do jedné epické dimenze všechny osobní zážitky.“, říká herec. „Podle mě je naprosto skvělý, mistrný režisér a scénárista.“
Rylance dodává: „Neumím si představit, že by někdo jiní mohl věrněji a pravdivěji natočit tento příběh tak strhujícím a poutavým způsobem. Myslím, že to bude pro návštěvníky kin neobyčejný zážitek.“
Tom Hardy, který hraje již ve třetím filmu Christophera Nolana, souhlasí. „Jako vždy, Chris neustále zvedá laťku. Je to opravdový profesionál, který všechno dělá naplno a nepropásne žádnou příležitost. Vždy má věci pod kontrolou přesně ví, co chce, ale není zatvrzelý. To je velmi silná stránka umělce. Je velkorysý, vnímavý, zábavný a neuvěřitelně inteligentní a já mu plně důvěřuji - pokud řekne, že něco udělá, tak to udělá.“
Nolanovým hlavním cílem bylo zavést diváky přímo na pláž, na paluby lodi plující přes kanál La Manche a do kokpitů stíhaček Spitfire. Jako první použil kamery IMAX pro natáčení celovečerního filmu ve filmu „Temný rytíř“ a použil je i ve všech svých dalších filmech. Ale pro film „Dunkerk“ použití velkého formátu ještě rozšířil - celý film se natáčel ve formátu IMAX a na 65mm film, něco, jak sám potvrzuje, „co jsem ještě nikdy nedělal, ale ‚Dunkerk‘ je obrovský příběh a vyžadoval obrovské plátno.“
Dalším charakteristickým rysem Nolanových filmů je jeho obliba živého natáčení akce a co nejvíc se vyhýbat digitálním efektům a počítačovým efektům. „Pro mě,“ vysvětluje, „je vždy velmi důležité snažit se pracovat se skutečnými věcmi a lidmi. Výsledným efektem jsou velmi silné pocity a prožitky a divák je vtažen do příběhu.“
Autentičnost zvýšilo i to, že filmoví tvůrci, herci a štáb měli tu čest a příležitost natáčet část filmu „Dunkerk“ na skutečné pláži a ve stejné roční době, kdy k zázračné evakuaci došlo. Museli se vyrovnat s některými logistickými problémy, včetně nevlídného počasí, rozbouřeného moře a stavby mola: úzkého, kilometr dlouhého dřevěného vlnolamu, který se nejistě potýkal se studenými vodami kanálu La Manche. Přesto, říká Emma Thomas, to byla ta nejlepší volba. „Pláž u Dunkerku je jedinečné místo. Zvažovali jsme i jiná místa, uvědomili jsme si, že kdekoliv jinde by bylo těžké přesně napodobit vzhled původního místa. Všichni jsme byli šťastní, že můžeme natáčet v exteriérech, kde k události došlo.“

Ocenění:
Academy Awards
2018 - Lee Smith (Střih)
2018 - Mix zvuku
2018 - Střih zvuku
2018 - Christopher Nolan, Emma Thomas (Nejlepší film) (nominace)
2018 - Christopher Nolan (Režie) (nominace)
2018 - Hoyte van Hoytema (Kamera) (nominace)
2018 - Hans Zimmer (Hudba) (nominace)
2018 - Nathan Crowley (Výprava) (nominace)

Golden Globes
2018 - Nejlepší film - drama (nominace)
2018 - Christopher Nolan (Nejlepší režie) (nominace)
2018 - Hans Zimmer (Nejlepší hudba) (nominace)

BAFTA
2018 - Zvuk
2018 - Nejlepší film (nominace)
2018 - Christopher Nolan (Nejlepší režie) (nominace)
2018 - Hoyte van Hoytema (Nejlepší kamera) (nominace)
2018 - Lee Smith (Nejlepší střih) (nominace)
2018 - Hans Zimmer (Hudba) (nominace)
2018 - Výprava (nominace)
2018 - Vizuální efekty (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2017 - Nejlepší film
2017 - Christopher Nolan (Nejlepší režisér)
2017 - Hoyte van Hoytema (Nejlepší kamera) (nominace)
2017 - Hans Zimmer (Nejlepší hudba) (nominace)
2017 - Nejlepší výprava a dekorace (nominace)
2017 - Nejlepší obsazení (nominace)
2017 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)
2017 - Barry Keoghan (Cena Pauline Kaelové za přelomový úspěch) (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2017 - Lee Smith (Nejlepší střih)

AACTA International Awards
2018 - Christopher Nolan (Nejlepší režie)
2018 - Nejlepší film (nominace)
2018 - Tom Hardy (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2018 - Christopher Nolan (Nejlepší scénář) (nominace)

César Awards
2018 - Christopher Nolan (Nejlepší zahraniční film) (nominace)

Robert Awards (Danish Film Awards)
2018 - Christopher Nolan (Nejlepší neamerický film) (nominace)

The Saturn Awards
2018 - Nejlepší akční/dobrodružný film (nominace)

DABING
V českém znění: Vojtěch Hájek - Fionn Whitehead (Tommy), Libor Bouček - Tom Glynn-Carney (Peter), Jan Battěk - Jack Lowden (Collins), Svatopluk Schuller - James D'Arcy (Winnant), Roman Hajlich - Harry Richardson (Vojín), Pavel Rímský - Mark Rylance (Dawson), Jiří Krejčí - Cillian Murphy (Prokřehlý), Jaromír Meduna - Kenneth Branagh (Bolton), Jan Škvor - Elliot Tittensor (Highlander2), Jiří Ployhar - Kevin Guthrie (Highlander3), Ivo Novák - Brian Vernel (Highlander1), Radek Hoppe - Tom Hardy (Farrier), Bohdan Tůma - Jochum Ten Haaf (Holanďan), Robin Pařík - Barry Keoghan (George), Milan Slepička - Matthew Marsh (Kontradmirál), Petr Burian - Harry Styles (Alex), Milada Vaňkátová - Miranda Nolan (Sestra), Matěj Havelka - Harry Collett (Kluk)
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Luděk Koutný
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Martin Těšitel
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 20.7.2017 Vertical Ent.
Premiéra USA: 21.7.2017 Warner Bros. US
Premiéra Francie: 19.7.2017 Warner Bros. FR
Premiéra Velká Británie: 21.7.2017 Warner Bros. UK
Premiéra Nizozemí: 20.7.2017 Warner Bros. Pictures International Holland
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 18.12.2017 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 18.12.2017 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 37 904 024
Tržby celkem - $ 527 000 000
Návštěvnost v ČR 253 853
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
 
Tvůrci a herci
Christopher Nolan (Režie), Emma Thomas (Produkce), Christopher Nolan (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Hoyte Van Hoytema (Kamera), Lee Smith (Střih), John Papsidera (Casting), Toby Whale (Casting), Nathan Crowley (Scénografie), Jeffrey Kurland (Kostýmy), Richard King (Zvuk), Jay Wejebe (Masky), Christopher Nolan (Scénář), Fionn Whitehead (Herec), Tom Hardy (Herec), Cillian Murphy (Herec), Kenneth Branagh (Herec), Mark Rylance (Herec), Harry Styles (Herec), Aneurin Barnard (Herec), Jack Lowden (Herec), Will Attenborough (Herec), James D'Arcy (Herec), Brian Vernel (Herec), Barry Keoghan (Herec), Elliott Tittensor (Herec), Charley Palmer Rothwell (Herec), Adam Long (Herec), Bobby Lockwood (Herec), Damien Bonnard (Herec), Jochum ten Haaf (Herec), Tom Glynn-Carney (Herec), Michael Caine (Herec), Dean Ridge (Herec), James Bloor (Herec), Bradley Hall (Herec)
 
2017/106/Velká Británie, Nizozemsko, Francie, USA/Akční, Drama, Historický, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Christopher Nolan pôvodne plánoval natočiť film bez scenára.
- Civilné lode boli do evakuácie zapojené hneď od začiatku operácie a nielen počas záverečných dní, ako to zachytil film. Stihli sa otočiť viackrát. Najviac sa to podarilo parníku Medway Queen, ktorý sa otočil sedemkrát a zachránil približne 7000 vojakov. Získal tak prezývku "hrdinka Dunqerkue".
- Dunqerkue bol počas evakuácie prudko bombardovaný nacistami, čo si vyžiadalo množstvo obetí. Vo filme zábery na bombardovanie mesta chýbajú.
- Na pláži pri Dunqerkue v skutočnosti panoval aj obrovský chaos a jednotky neboli nastúpené iba v radoch, ako to ukazuje film. Evakuácia trvala 10 dní (26. máj - 4. jún 1940).
- Na nakrúcaní filmu sa podieľalo 450 francúzskych technikov a 2000 miestnych komparzistov.
- "Nemyslel som si, že to ešte niekedy uvidím. Akoby som tam znova bol." Týmito slovami reagoval na film vojnový veterán Ken Sturdy, ktorý sa zúčastnil operácie Dynamo. V čase, keď Dunkirk sledoval mu bolo 97 rokov.
- V rámci filmárskych príprav bola na pláži pri meste Dunkerque vystavaná presná replika móla, ktoré na tomto mieste stálo v čase Druhej svetovej vojny.
- Christopher Nolan spoločne so svojou manželkou Emmou Thomas preplávali na člne Anglický kanál z Dunkerque do Doveru. Pre túto plavbu si vybrali rovnaké ročné obdobie ako to, ktoré panovalo počas operácie Dynamo, čiže počas úspešnej evakuácie britskej armády a časti Spojencov z dunkerquského obkľúčenia. Počasie im neprialo a plavba trvala približne devätnásť hodín. Slovami režiséra šlo o zaujímavú skúsenosť aká ho ovplyvnila pri tvorbe filmu.
- Názov "Dunkirk" je rozdelený do troch segmentových farieb- belaso modrá, tmavo modrá a oranžová s odkazom na vzduch, more a pôdu.
- Režisér Christopher Nolan sa kvôli čo najväčšej autenticite neustále vracal k rozhovorom, v ktorých pamätníci popisovali obrazy a zvuky z toho, čo prežívali na pláži, počas preletov nad ňou, alebo keď na lodiach z Anglicka priplávali na pomoc uviaznutým vojakom.
- Počas celého filmu nenájdeme záber na hákový kríž, a tak isto nepriateľ je označený iba slovom "enemy" (preklad - nepriateľ).
- Režisérův oblíbenec Michael Caine se ve filmu přece jen objeví, respektive zde zazní jeho hlas. Hned v úvodu ho slyšíme dávat pokyny Farrierovi (Tom Hardy) a ostatním letcům z RAF.
- Scénář k filmu měl 76 stran.
- Krycí název „Bodega Bay“ byl i na 70mm filmových kotoučích, které dorazily do českého IMAXu přímo z Los Angeles..
- Po celovečernom debute ide o druhý najkratší film Christophera Nolana.
- Nolanov honorár za film mal činiť 20 miliónov dolárov + percentá zo zisku, to sa naposledy podarilo Petrovi Jacksonovi za film King Kong (2005). Nolan netroškaril ani pri natáčaní, nakoľko z rozpočtu neváhal použil 5 milión dolárov na kúpu staručkého lietadla, na ktoré primontoval IMAX kamery a aby toho nebolo málo, keď poslúžilo, ho zámerne nechal zničiť.
- Část filmu se natáčela u města Urk a na IJsselmeerem v Nizozemsku.
- Jedná se o první filmovou roli Harryho Stylese, zpěváka britské poprockové skupiny One Direction. Kvůli roli Tommyho ve filmu Dunkirk si nechal ostříhat své do té doby typické dlouhé vlasy, které následně daroval britské charitativní organizaci Little Princess Trust, která z darovaných vlasů vyrábí paruky pro nemocné děti.
- Podľa tradície sa rozhodol Christopher Nolan použiť vo filme skutočné bojové krížniky, namiesto CGI animácie.
- Prvý film Christophera Nolana založený na historických udalostiach. Počas skutočnej operácie Dynamo dokonca zahynul režisérov starý otec.
 
Odkazy