Hra s nevěrou / Derailed (2005/100/USA/Thriller, Drama) 69%

18.07.2018 08:59
JEDNOU VĚTOU
„Byla to přitažlivost, téměř osudová…“

OBSAH
Výkonný pracovník v reklamní agentuře Charles Schine (Clive Owen) je jen dalším člověkem z Chicaga, který každé ráno běží na vlak v 8:43, aby se dostal včas do práce. Když jej ale jednou nestihne a díky tomu se setká s Lucindou Harris (Jennifer Aniston), jeho život se nenávratně změní. Lucinda je šarmantní, krásná a svůdná. Přestože jsou oba v manželském svazku a mají děti, jejich vzájemná přitažlivost je neodolatelná. Společné obědy brzy přejdou v koktejly po práci a zanedlouho se už oba ocitají v hotelovém pokoji. Jejich zdánlivě bezchybný vztah se však radikálně změní v okamžiku, kdy do pokoje vtrhne brutální cizinec LaRoche a začne oba milence ohrožovat pistolí. Poměr se brzy změní v noční můru, která je mnohem nebezpečnější a násilnější, než si dokázali představit. Charlesův život začne být brzy plný podvodů, vydírání, násilí a zločinu. Vzhledem k nemožnosti svěřit se své ženě nebo kontaktovat policii se stává vězněm ve světě, který nepoznává, a v němž není po jeho předchozím životě ani památky.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
ednoho dne můžete mít rodinu, práci, peníze i budoucnost, jenže během jednoho dne také můžete o vše přijít. Váš život vyjede ze zaběhnutých kolejí, možná ne tak brutálním způsobem jako život Charlese, hlavního hrdiny Hry s nevěrou, ale nic už každopádně nebude jako dřív. Přitom to ze začátku vypadalo tak lákavě, ta jedna povystrčená nožka, jejíž zbytek také stál za bližší prozkoumání, děj Hry s nevěrou se ovšem řítí po tak vyjetých kolejích, že dřív nebo později začne i ten nejnedomýšlivější z řady tušit nějakou levárnu. A tvůrci nezklamali, napínavě rozehranou partií diváka navnadili, hloupým zvratem odradili. Scénář za nic nestojí, lepší je to s režií, místy velice zdařilou, schopnou i vybudování nějaké té noirové atmosféry… jen kdyby se nemusela podřizovat slaboučkému scénáři, jehož největší slabina je pro jistotu odhalena až na samém konci, během „vězeňského epilogu“ a následující scény, potvrzující domněnku, že konec zdaleka nebude korespondovat s náladou zbytku filmu. Beznaděj Charlese (solidní Clive Owen) a s ní i beznaděj divákova má nemilosrdně stoupající tendenci, škoda že dále nikterak chytře rozvíjenou, nýbrž pouze razantně utnutou. Ani Jennifer Aniston není ovnaděna dostatečně pro vyzdvihnutí této thrillerové jednohubky z vod průměru, není to však taková tragédie (i když má tragický charakter) jak by se mohlo zdát. Myslím, že televizní obrazovka je pro Hru s nevěrou jako stvořená. (Matty) 3*

Nevěra je škaredá věc. Někdy se při ní může stát to, co se stane tady Owenovi a Anistonové a pak je o průser více než jenom zaděláno. Pointu tady řešit nebudu, jde mi o samotný film. Ten se mi jako takový moc líbil. Měl nápad, měl dostatečný objem násilí a jako boční zálohu přispěchal s výbornými herci, kde tím nejlepším byl záporák Vincent Cassel. Já ho jako herce nesnesu, možná právě také proto mi v tomhle filmu sedl i když jsem si v jeho roli kolikrát představoval i Karla Rodena, kterej by mi v ní sedl snad i víc. Nicméně ani Vincent tempo filmu nezpomalil a já celých 100 minut mohl žít v napětí, co se stane v následujících pěti minut. Závěrem film byl už více než jenom báchorka o nevěře, protože mi ukázal situaci s pravděpodobností tak velkou jako kdyby druhý den nad územím České Republiky padali sledi. I tak si ale film pozornost zaslouží. Má nápad, má energii a má v sobě tak akční průběh, že se mi celou dobu, co jsem ho sledoval, srdce nezastavilo. (Malarkey) 4*

Clive, necestuj tým vlakom, oberu ťa, ani nevieš ako… Na solidně vystavěném thrilleru těžícím z konfrontace brilantního galského kazišuka V.Cassela s naivní kavkou z rodu Owenovitých, co se prokousává celým filmem za pomoci nechápavého výrazu srnečky lapené v pytláckém oku, jsem nakonec v rámci očekávání objevil jen dvě větší masařky a sice ten absolutně přebytečný vězeňský epilog a nevytunění jednoho z vagonů chicagské nadzemky panem Xzibitem.. Všem, co díky své předvídavosti předvídali všechny dějové zvraty, doporučuji na vlastní předvídavosti ještě zapracovat. Kdyby totiž byli dostatečně předvídaví, předvídali by tu celkovou předvídatelnost Hafströmova snímku a mohli by už dávno dovedně předvídat u snímku zcela jiného.. (Gilmour93) 4*

VELKÁ RECENZE
No safra. Před pár dny jsem u Zathury básnil o tom, že hrát neznamená vyhrát, a k tomu přisypával mnohá další hráčská moudra zděděná od kmetů v naší famílii, a teď abych se hned po týdnu se do téhle vaty znovu zaplétal. Čeští distributoři jsou totiž rafinovaní, a tak „vykolejený“ název Derailed znovu nahodili na správnou dráhu totálně klišovitou nálepkou Hra s nevěrou. Dá se polemizovat o tom, jestli se z téhle gamesy dá skutečně něco vydolovat (asi záleží na morální integritě a délce manželství), jestli se v ní může podvádět a jestli se v ní pečou oplatky (znáte ty kecy o tom, že „chlapi můžou“, ne? :-), ale jelikož nechci kvůli jednomu pitomému aktu distributora přebírat zákazníky doktoru Plzákovi, nechám mentorování a radši dloubnu do žeber thriller Mikaela Häfströma. Pokud by ten akceptoval rétoriku uplynulých řádků, musel by dosvědčit, že hra s nevěrou je předem promarněná záležitost, při níž přijdete o čisté svědomí, možná o lásku, v nejlepším i o rodinu, a pokud vám kolem kvartýru zrovna začne oxidovat francouzský psychopatický slizoun typu Vincenta Cassela, možná přijdete i o celoživotní úspory.
Pochopitelně ne ledasjaké úspory – balík peněz určený rovnou pro nákup životně důležitého přístroje pro vaši dceru-cukrovkářku. Aby byla šlamastyka dokonalá a utrpení hlavního hrdiny Charlieho dostatečně zveličené. Co uděláte pak? Zaplatíte nebo si necháte zdevastovat všechno, o co jste mnoho let pečovali? Samozřejmě, užívat si na cizím „hřišti“, jakkoliv dočasně nebo náhodně, se prostě nemá. Häfström ale na rozdíl od pana prezidenta nepovažuje záletnictví za „chození na červenou“ (aneb dělají to všichni, tak proč bych si s Klárou neskočil na dvě sady tenisu, vy falešní a prázdní mravokárci), takže na jednom záletnickém trámu bez váhání postavil celý thrillerový krov. A ten drží. Hlavně díky důvěrně známé a dobře zachycené psychologii, v níž oba budoucí milenci touží, zdráhají se, protože ví, že nesmí, ale zároveň se pozvolna přibližují posteli se zakázaným ovocem. Žádný jeden pohled, zkousnutý ret a elá hop do dáli od manželského stereotypu tak jak nám o nevěře vyprávějí hollywoodské stereotypy – Hafström dbá na detaily a propracované sbližování, takže pokud vás Derailed něčím přitáhne, bude to nejspíš právě ona důvěrně známá a trvale kamuflovaná touha sáhnout si na cizí maso.
Psychologie zastává poháněcí funkci i po prvních ranách Vincenta Cassella, protože celou dobu vycházíme z Charlieho povinnosti držet jazyk za zuby a platit. Jenže něco jiného je tímhle způsobem uvádět do děje, horší je však takto zneužívat zranitelnosti titulní postavy v zájmu kamufláže vlastní průměrnosti, z níž akorát vyplývá rovnoměrně vzrůstající tlak na Charlieho hlavu – tak jak na ni s minutami přímo úměrně víc a víc tlačí stahující se vyděračský svěrák. A právě tady může náročnější zubař oťukávat první kazy.
Tak jak se začnou vrstvit absurdní zákruty v ději, jak se logika stáčí do míst, v nichž by normální člověk dle mého reagoval úplně jinak (návštěva u rodinného krbu), a jak z Häfströma vycítíte upjatou snahu zatěžovat Charlieho bedra až ve strojovém rytmu dalším a dalším závažím, prolátne se, že Hra s nevěrou není nijak výjimečným příspěvkem do žánrové diskuze. Když se budete tísnit v tisícovém davu, můžete si pozornost získat buď něčím, co ostatní snad ani nenapadlo, anebo tím, že budete klidně i starou známou věc vyřvávat nejvíc nahlas – téhle jednoduché, ale pravdivé logice Hra s nevěrou ukázkově nevyhovuje. Monotematičnost příběhu sice dovoluje přímočaře napínat, ale v momentě, kdy se napíná technicky průměrnými prostředky a kdy režisér dost dobře neumí odpálit sprinty ani zlověstné konfrontace způsobem otevírajícím svěrače, poznáte jak chutná nevýrazný film. Okořeněný navíc béčkovým, nastavovaným i kompletně blbým finále.¨
Přesto věnujme pozornost ještě jedné pochvale – směřované nedokonale oholené líci Clivea Owena. Nebývale civilní a ve své nejistotě obyčejného človíka přesvědčivý i hodný sledování, bude modroočko Clive určitě jedním z elementů, které vás v kině stoprocentně nezklamou. Jennifer Aniston je mnohem méně výrazná, ne ale – jak by se nám „anistono-bijcům“ chtělo tvrdit - kvůli své herecké nezáživnost, nýbrž jednoduše z přikázání Häfströmovy thrillerové koncepce. Chtěli byste asi vědět víc, ale neřeknu vám ani co by se do myšího pšouku vešlo, protože kouzlo okamžiku vyplynulo právě z mé totální nevědomosti. Proto bych vám i radil nečíst jiné recenze než tu moji – jednak kvůli tomu, že vás alespoň malinko navedou na tu správnou stopu, zadruhé kvůli tomu, že se tímto oficiálně prohlašuji za usurpátora všech vašich „předpremiérových myšlenek“. No dobře, kecám (stejně byste podváděli), takže si klíďoprďo hledejte předčasně indicie ke Hře s nevěrou třeba ve vánoční Mateřídoušce. Budou tam možná stejně jako já psát o přímočarém díle, které zabírá přesně průměrné teritorium, ačkoliv se tu či onde labužnicky prochází ve výšinách i kutálí do filmového předpeklí. Ale nezhnusí vás. A možná ho podobně jako já důkladné konzultaci se Scottovým Dominem (které jsem viděl o dvě hodiny později) budete velebit jako emocemi prodchnutou žánrovou výplň, která vám sice nenačrtla nová thrillerová východiska, ba ani nepohladila tou omšelou řemeslnou jistotou, ale rozhodně vás nenudila. A to v dnešní době není úplně irelevantní záminka pro hvězdičkování.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Charles Schine pracuje v reklamní agentuře a žije na předměstí s manželkou Deannou, učitelkou, a adolescentní dcerou Amy, která trpí cukrovkou. Jednou se cestou vlakem do práce seznámí se ženou jménem Lucinda Harrisová, která za něj zaplatí jízdné, když u sebe nemá hotovost. Lucinda je také vdaná a má také dceru. Charles a Lucinda se spolu začnou scházet častěji až se spolu jednou vydají do hotelu. Během milostné předehry je přepadne muž Philippe LaRoche, oba okrade, Charlese zbije a Lucindu znásilní. Charles a Lucinda se dohodnou, že zločin nenahlásí, protože by museli vysvětlovat svým manželským protějškům, proč spolu byli v hotelu.
LaRoche později vyhrožuje Charlesovi, že zabije jeho rodinu, pokud mu nezaplatí 20 000 dolarů, které Charles okamžitě zaplatí. O měsíc později se ale LaRoche ozve znovu, tentokrát z Charlesova domu, kam se dostal, protože řekl, že je Charlesův obchodní partner, a požaduje 100 000 dolarů. Charles pak o celém problému řekne svému příteli Winstonovi, napravenému trestanci. Ten s ním jede na místo předání peněz, aby pohrozil LaRochemu tak, že by přestal Charlese obtěžovat, ale LaRoche Winstona zastřelí přes okno auta, pak odejde a Charles zůstane s Winstonem sám. Vtom přijedou dva policisté, kteří flirtují s prostitutkou a ptají se, proč ji Charles odmítl. Policisté nakonec odjedou a Charles se pokusí auto potopit, ale to zůstane na břehu.
Při policejním výslechu ohledně Winstonovy smrti zavolá Charlesovi znovu LaRoche, který je u Lucindy doma, a vyhrožuje, že zabije ji i její rodinu, pokud Charles okamžitě nedonese 100 000 dolarů. Lucindinu rodinu zachrání, ale utratí za to peníze určené pro dceřin lékařský zákrok, na který s manželkou šetřili několik let. Večer Charles manželce vše vysvětlí.
Druhý den se Charles rozhodne vše prozradit policii, ale nejdřív to chce říct ještě Lucindě. Když se objeví u ní v práci, recepční ho odkáže na Afroameričanku za ním, pravou Lucindu Harrisovou. Charles pak jde do "Lucindina" bytu, který se ale zrovna prodává a realitní agentka mu ukáže katalog, na jehož obalu je "fotka Lucindiny dcery". Charles se vydá na nádraží, aby našel "Lucindu" (ta se ve skutečnosti jmenuje Jane) a ta se tam potká s LaRochem, se kterým se objímá a líbá.
V restauraci, kde se předtím Charles sešel s Jane, ji znovu uvidí, tentokrát s jiným mužem. Vše probíhá stejně. Sleduje je do hotelu, kde byli přepadeni. Než vejde LaRoche do pokoje, udeří ho Charles do hlavy a vejde do pokoje Jane a její nové oběti s LaRochem v rukou. Charles pak střelí LaRoche, do pokoje vejde Janin a LaRochův komplic Dexter a začne přestřelka, ve které jsou střeleni a zabiti všichni kromě Charlese. Charles setře své otisky ze zbraní, při odchodu narazí na svou starou tašku, ve které je 100 000 dolarů.
Další den je Charles v práci obviněn z krádeže 10 000 dolarů, kterou přizná a dostane za to veřejně prospěšné práce - učení ve vězení. Jednou si začne při hodině číst domácí úkoly a jeden z nich je o příběhu jeho přepadení. Proto jde do vězeňské prádelny, kde narazí na LaRoche. Ten mu řekne, že Jane miloval a bude se mu mstít, když se ho zeptá, jestli je jeho dcera stále ještě panna, Charles na něj zaútočí a bodne ho nožem, který mu předtím dal Winston. Předtím ještě řekne, že si LaRochovo vězení pro své veřejně prospěšné práce vybral úmyslně, LaRoche si myslel, že si Charles nezjistil, jestli někdo boj v hotelu přežil. Charles pak policii tvrdí, že jednal v sebeobraně. Ve vězení potká detektiva Churche, který vyšetřoval Winstonu vraždu a pak se objevil i v hotelu. Ten Charlese podezřívá, ale nemůže nic dělat, protože nemá žádné důkazy.

O FILMU
Předtiskovou verzi knihy Jamese Siegela, která pojednává o rozsáhlých následcích, jež může způsobit jediná osudová životní chyba, si producent Lorenzo di Bonaventura přečetl přes vánoční svátky. Po celou dobu se od ní nemohl odtrhnout a ihned si ji představoval ve filmové podobě. Jakmile zjistil, že ještě nikdo nezakoupil práva na její filmové zpracování, okamžitě tak učinil. Příběh knihy jej velmi oslovil: „Všichni děláme v životě chyby - všichni jsme někdy udělali nějaké špatné rozhodnutí. A někdy se jedná o vyloženou drobnost, takže se nezabýváte tím, jaké může mít důsledky. Charlesi Schineovi uštědřil osud v poslední době několik podpásovek, které jej činí více zranitelným. Tento momentální stav mu bohužel dovolí udělat onu osudnou chybu.“
Román okouzlil také scénáristu Stuarta Beattieho, který jej považoval za vynikající hitchcockovský příběh. Líbila se mu také jeho ústřední postava: „Vzbuzuje velký soucit. Udělal zásadní chybu, ale musí za ni platit, znovu a znovu. Myslím, že kdybych byl v jeho kůži, udělal bych přesně totéž, dopustil bych se stejných chyb a stejně jako Charles bych se nořil stále hlouběji a hlouběji. Přišlo mi to úžasné. Hra s nevěrou je vším tím, čím by dobrý thriller měl být.“ Beattie se svou účastí na jeho filmové podobě ihned souhlasil. „V současné době už tyhle hitchcockcovské filmy vůbec nevídám. Jeho snímky jako Směr severo severozápad vyprávěly příběhy obyčejných mužů, kteří se ocitnou ve výjimečných situacích, přičemž dějová linie se hemží skvělými zvraty.“
Beattie je hrdý, že byl „od začátku do konce jediným scénáristou filmu, což je v Hollywoodu v současné době spíše výjimkou. Myslím, že takovou volnost dostává scénárista u jednoho filmu ze sta. Bylo to úžasné.“ Chvílemi vtipkoval, že se bude „muset sám se sebou dostat do rozepře nad podobou některých scén, abych se cítil jako při normální práci na filmu. Jinak by to bylo až moc zvláštní.“
Vzhledem k množství dějových zvratů a překvapení musel být Beattie opatrný, aby v průběhu filmu neztratil své publikum. „Musíte si dávat pozor na každou větu, kterou napíšete, a neustále se ujišťovat, že může být později, kdy už víte, co se doopravdy děje, interpretována úplně jiným způsobem. Když se na něj podíváte poprvé, bude to jeden film. A doufám, že napodruhé bude zase úplně jiný. To je na tomto příběhu skvělé.“
Působivost scénáře herce velmi přitahovala. „V tomto filmu je jedno překvapení za druhým. Pro diváky nebude jednoduché děj dopředu odhadnout. Někdy jdete do kina a po 15 nebo 20 minutách už víte, jak film skončí. Tentokrát se vám to ale nestane,“ říká RZA.
Mikael Hafström, pro nějž je Hra s nevěrou prvním režijním počinem v angličtině, může na první pohled působit jako překvapivá volba, ale každý se shodl na tom, že je pro tento film ideální. Herce stejně jako Di Bonaventuru uchvátil jeho průlomový film Nenávist. „Líbila se mi především jednoduchost jeho vyprávění. Vytvořil realistické prostředí a chápal, jak do děje vtáhnout publikum,“ říká producent. „Patří k těm režisérům, kteří dokáží hercům říci, co mají dělat. Není to o tom, že by celou dobu sledoval jen vlastní režii - je jedním z režisérů, kteří si všímají zejména herců, což je skvělé, protože tomu tak pokaždé není. Spousta režisérů si všímá především toho, co se děje okolo herců, a nikoliv jich samotných,“ říká Vincent Cassel.
Hafström na place vytvořil zajímavé tvůrčí prostředí. „Připadalo mi, že jsem v dobrých rukou. Naváděl mě určitým směrem pouze v případech, kdy jsme se oba shodli, že by se jím měla má postava vydat. Je velmi, velmi bystrý a pro tento film byl skvělou volbou. Ve špatných rukou by se z něj mohl stát film, jakých jste už viděli spousty,“ říká Owen.
„Líbí se mi, že ve středu tohoto filmu je skvělá rodina - je to srdce i duše celého snímku a vzhledem k tomu, čím prochází jejich dcera, vám na jejich osudu hodně záleží,“ říká Beattie. „Máte pocit, že jsou ve svých životních rolích uvězněni a pravděpodobně strávili péčí o své dítě tolik času, že už tak trochu zapomněli na sebe navzájem,“ dodává Owen.
Film se však brzy zaměří na vztah mezi Charlesem a Lucindou. „Když se setkají, jsou oba hrozně osamělí. Mají rodiny, mají práci, mají životy plné tradičních věcí, ale z toho či onoho důvodu cítí obrovskou vnitřní prázdnotu. A najednou zjistí, že našli někoho, s kým si rozumí,“ říká Beattie. „Oba jsou v situaci, kdy potřebují potkat někoho takového, jako je ten druhý,“ souhlasí Aniston.
„Když se rozhodnou, že spolu půjdou na hotel, vlastně tím určitým způsobem dávají najevo, že už jsou unaveni z toho, jak se stále někomu rozdávají. Je to téměř sobecké gesto, ale oba se dostali do stádia, kdy už melou z posledního a potřebují něco, co by dalo jejich každodenní existenci alespoň nějaký smysl,“ pokračuje Beattie.
Aniston považuje Lucindu za zajímavou, ale zmučenou ženu. Owenův Charles Schine působí nevinně a šarmantně, ale musí čelit obrovskému stresu, souvisejícímu s jeho rodinou a kariérou. „Nachází se v příšerné situaci. Pak se věci naprosto vymknou kontrole a z jeho života se stane absolutní blázinec,“ říká Owen. „Ocitne se v situaci, která připomíná nějakou Kafkovu noční můru.“
„Je velmi inteligentní, velmi rafinovaný a svým způsobem i vtipný. Je to nebezpečný, ale zábavný chlap,“ říká o své postavě LaRochea Cassel. „Je to pro něj hra. Hra, kterou si užívá a hraje ji velmi dobře. Ví, jak přitlačit na pilu a vytáhnout z něj všechny úspory,“ dodává producent Mark Cooper. „LaRoche hraje dvě role - na první pohled je to primitivní zloděj, ale ve skutečnosti se jedná o sofistikovaného a inteligentního kriminálníka,“ vysvětluje Beattie.

O OBSAZENÍ
S hereckým obsazením filmu nemohl být di Bonaventura spokojenější. „Je to jedno z nejrozmanitějších obsazení, jaké jsem kdy viděl. Líbí se mi, že se v jednom filmu sešli RZA, Xzibit a Giancarlo Esposito s lidmi jako Jennifer Aniston, Clive Owen nebo Vincent Cassel - je to skvělá kombinace amerických a neamerických hereckých hvězd.“
„Myslím si, že pro Jennifer je to skvělá role, a velmi mě potěšilo, když vyjádřila zájem si ji zahrát,“ říká Owen. „Tento film se velmi liší od všech snímků, na kterých pracovala dosud, a publikum ji uvidí v úplně nové herecké poloze. A pracovalo se mi s ní skvěle.“
Beattie charakterizuje Charlese jako obyčejného člověka, což dokázal Owen ztvárnit bez problémů. „Dokáže Charlese skvěle ukotvit v realitě. Dokonale chápe, jak jeho zoufalost pojmout.“
RZA se své herecké úlohy zhostil s nadšením: „Je velmi zábavné stát se na pár okamžiků někým úplně jiným. Na hraní se mi líbí to, že se měníte v jiného člověka. V případě hudby musíte naopak zůstat sami sebou.“
Stejně si natáčení užívala také další rapová hvězda - Xzibit. Přestože ve filmu hraje zápornou roli, Aniston si jej velmi pochvalovala: „Je to ten nejpříjemnější člověk, jakého si dovedete představit. Hned první den, kdy jsem ho potkala, mi držel pistoli u hlavy a po každém záběru byl zděšený z toho, jestli mi nějak neubližoval.“
Owena nejvíce uchvátila Addison Timlin, která si ve filmu zahrála jeho dcerku. „Když pracujete s dětskými herci, jsou většinou tak skvělí díky své naivitě. Jsou připraveni a zatím si ještě neuvědomují, co přesně dělají. Ale Adison je neskutečně chytrá. Člověk opravdu cítí, že před sebou má velkou budoucnost, protože je neskutečně bystrá a inteligentní. Udělala na mě opravdu velký dojem.“
„Stává se velmi zřídka, že bych chtěla jít na film, ve kterém hraji, ale tentokrát se opravdu těším,“ říká Aniston. „Bylo to pro mě docela náročné, ale také velice zábavné. Byla jsem ráda, že se konečně mohu zhostit role, která vybočuje z řady. A všichni lidé okolo byli skvělí.“

DABING
V českém znění: Libor Hruška – Vincent Cassel („La Roche“), Aleš Procházka – Clive Owen (Charles Schine), Michaela Kunická – Addison Timlin (Amy Schineová), Miroslava Pleštilová – Melissa George (Deanna Schineová), Miriam Chytilová – Jennifer Aniston (Lucinda Harrisová), Jiří Kvasnička – Tom Conti (Eliot Firth), Zuzana Hykyšová – Rachael Blake (Susan Davisová), Ladislav Cigánek - Giancarlo Esposito (detektiv Frank Church), Jan Dolanský, Ivo Novák, Stanislav Lehký, Radek Kuchař, Jan Szymik, Tomáš Karger, Ernesto Čekan, Drahomíra Kočová, Tomáš Bartůněk, Roberta Zelníčková, a další.
Překlad: Petr Zenkl
Subtitulky: Petra Chalupová
Odborná spolupráce: Veronika Sysalová
Zvuk: Tomáš Říha
Výsledný mix: Shepperton Studios, Londýn
Vedoucí výroby: Jaroslav Richtr
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a režie českého znění: Vladimír Žďánský
Vyrobilo: pro Warner Home Video AW Studio Praha 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.1.2006
Premiéra USA: 11.11.2005 The Weinstein Company
Premiéra Velká Británie: 3.2.2006 Buena Vista Int. UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.5.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 209 629
Tržby celkem - $ 57 500 000
Návštěvnost v ČR 19 188
Náklady (Rozpočet) - $ 22 000 000
 
Tvůrci a herci
Mikael Hafström (Režie), Lorenzo di Bonaventura (Produkce), Ed Shearmur (Hudba), Peter Biziou (Kamera), Peter Boyle (Střih), Avy Kaufman (Casting), Andrew Laws (Scénografie), Natalie Ward (Kostýmy), Stuart Beattie (Scénář), James Siegel (kniha) (Předloha), Clive Owen (Herec),  Jennifer Aniston (Herec),  Vincent Cassel (Herec),  Melissa George (Herec),  RZA (Herec),  Tom Conti (Herec),  Xzibit (Herec),  Giancarlo Esposito (Herec),  David Morrissey (Herec),  Denis O'Hare (Herec),  Rachael Blake (Herec),  David Oyelowo (Herec),  Mel Raido (Herec),  Addison Timlin (Herec),  Georgina Chapman (Herec),  Ortis Deley (Herec),  James Fisher (Herec),  Ivaylo Geraskov (Herec),  Grant Masters (Herec),  Danny Erskine (Herec)
 
2005/100/USA/Thriller, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Zbraň, ktorú používa Dexter (Xzibit), je známa izraelská pištoľ Desert Eagle.
- Okrem amerického štátu Illinois prebiehalo natáčanie aj vo Veľkej Británii.
- Producent Lorenzo di Bonaventura čítal obsah knihy Jamesa Siegela počas vianočných sviatkov. Nemohol sa od nej odtrhnúť a hneď si ju predstavoval ako film. Keď zistil, že práva na sfilmovanie sú ešte voľné, hneď ich zakúpil.
- 22-milionový thriller je první snímek, který uvedli na americký trh bratři Weinsteinovi po tom, co se odtrhli od Disneyho Miramaxu, který řidili před založením vlastní společnosti. Své zkušenosti zúročili hned o úvodním víkendu (11. – 13. 11. 2005), když film vydělal 12,2 mil. dolarů a celkem poté 36 milionů.
- Švédský režisér Hafström snímkem v podstatě debutoval v mezinárodních vodách. Do té doby natočil několik televizních projektů, drama Ondskan (2003) s nominací na Oscara v kategorii Nejlepší zahraniční film, či zatracovaný horor Duch jezera (2004).
- Vincent Cassel si již zahrál podobnou roli ve filmu Nevěsta přes internet (2001), kdy zase ohrožoval vztah muže k ženě, kterou kvůli vdavkám dovezli z Ruska.
 
Odkazy