Funny Games USA / Funny Games USA (2007/111/USA, Francie, Velká Británie, Rakousko, Německo, Itálie/Krimi, Drama, Thriller, Psychologický 71%

18.07.2018 08:58
JEDNOU VĚTOU
„Chcete se vsadit, že v devět ráno budete mrtví? Prodloužený víkend s rodinou v luxusním venkovském sídle? Proč ne!“

OBSAH
Chcete se vsadit, že v devět ráno budete mrtví? Prodloužený víkend s rodinou v luxusním venkovském sídle? Proč ne! Funny Games USA je průzkumem dnešní brutální společnosti a jak násilí ovlivňuje naší kulturu. Anna vypráví příběh své rodiny, která byla fyzicky i psychicky týraná dvěma neočekávanými návštěvníky. Peter a Paul se s milým úsměvem a v bílých rukavičkách objeví u dveří jejich chaty. Anna s rodinou nemá ani tušení, jak drsná hra na ně čeká! Vše začne nabírat rychlé otáčky, když se Paul vsadí, že rodina nepřežije do zítřejšího rána…(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Už se mi dlouho nestalo, že bych tři dny dumala, jak ohodnotit film.. A co je horší? Já se stále nedobrala konečného verdiktu. Funny Games U.S.A. je bezpochyby dost silný thriller s výbornými hereckými výkony, ale proč mě tam něco chybělo nebo naopak? Ale co? Mám rozporuplné pocity.. Na jednu stranu mě šíleně vadilo promlouvání psychopatů do kamery plus ovládač, ale na druhou stranu geniální nápad. Možná trochu nedotažený do konce a proto mi to kazilo výsledný dojem. Jenže pak vzpomenu na scénu se sendvičem nebo televizí a mrazí mě až na sedací soupravě mého těla. Jelikož se nemůžu rozhodnout a v dohledné době se na tom určitě nic nezmění, hodnotím zlatou střední cestou do odvolání, jest do druhé projekce.. Ten film si to zaslouží. (Viktoorka) 3*

Já jsem hnusnější a šílenější film nikdy snad neviděl a ani už nikdy vidět nechci. Hlavně jsem čekal na nějaké jasné rozuzlení, jenže pan režisér mi pak díky jedné scéně ukázal, že to s tou krutostí myslí zcela vážně, takže sem si ji stejnak užil až až. Jenže nejhorší na tom všem je, že to všecko je krutá realita, která co se týče budoucnosti může přijít a o to horší budou následky. Mladá generace je dnes neskutečně agresivní a rvavá, ale pravda je, že už nějakou tu řádku let, a ve filmech to začíná být aktuální až teď. Proč? Možná také proto, že se o dětech jako o agresorech dobře točí a že je vidět jak lidský faktor okamžitě klesá ke dnu a diváka to baví sledovat, jak člověk ničí člověka hlavně psychicky. Vždyť kdo si v mládí občas na někoho nezařval, nechci říct nešikanoval, ale občas něco někomu neudělal. Horší na tom všem je, že ti mladí se v dnešní době pustí už i do staršího, a vůbec se toho nebojí, co jim pak udělat, to teda fakt nevim, důležitá je především výchova, jenže to je kór u tohoto filmu ještě horší problém, protože ti chlapci se jinak chovají naprosto přátelsky, ale zřejmě je to všecko jenom hra jak vybudit pozornost a nic víc. Ocenit se na režisérovi musí hlavně to, že s tématem přišel ve vcelku brzké období. Přecijen originál je deset let starý. Takže krapet předběhl dobu. A další věc, která mě na tom vadí je hlavně to, že Američané prostě musí mít zase něco jenom pro sebe a veřejnost. I když tady se to dá pochopit. Režisér chtěl zviditelnit své dílo v době, kdy už je to aktuální a upozornit na sebe, že už to natočil před deseti lety a že je vlastně geniální, ale tak proč ne. Já jsem tenhle film musel chvíliemi přepínat, protože se fakt na to nedalo koukat a nechtěl jsem se posraným filmem deptat, což dokazoval vcelku obstojně. (Malarkey) 2*

Zabíjení nás baví - bavte se s námi! Haneke zvolil jako prostředek ke kritice filmového násilí jeho bezskrupulózní oslavu, v níž promluvy Beavise Pitta ke kameře i diskutabilní "Rewind" scéna mají své opodstatněné místo z důvodu odlišení se od obyčejného exploitationu. A navíc, koho nudí několikaminutový záběr bez jediného střihu na spoutané manžele v obýváku, může použít tlačítko FWD, kdo si chce více užít Naomi ve spodním prádle, zmáčkne ve správnou chvíli STOP a komu se to celé hnusí, ten má k dispozici velice účinný knoflík OFF. Užívejte si to, protože dálkový ovladač zvaný Život je permanentně bez baterek.. (Gilmour93) 4*

VELKÁ RECENZE
Jen málokdy se stává, aby režisér remakoval svůj vlastní film. A téměř vůbec se nestává, aby režisér remakoval svůj film zcela doslovně záběr po záběru včetně všech přidružených banalit. Michael Haneke, považovaný ze jednoho z nejvýraznějších evropských filmových intelektuálů, přesně tohle oddřel – na první pohled zcela nesmyslně, v druhém plánu zcela záměrně. Filmový tým čítající známá hollywoodská jména je vstupenkou k mantinelu širších diváckých mas (americký kontinent je z hlediska návštěvnosti a ohlasu zcela zásadní), kam už je třeba v šestašedesáti letech (a po 32 letech režijní praxe) konečně dorazit. Nic víc, nic míň. Všechna sdělení totiž jinak opravdu zůstala na svých místech a pokud jste viděli originál, můžete směle překliknout do jiné části MovieZone. O nic už nepřijdete.
Pro ty z vás, kteří dosud neměli tu čest a mají podezření, že celý film je jen o tom, jak dva mladí kluci terorizují spokojenou rodinu, tu mám nečekané sdělení: máte úplnou pravdu. Michael Pitt a ten druhý kluk, kterého pravděpodobně neznáte (a je to skoro jedno), si dělají nemístné šoufky z Naomi Watts, Tima Rotha a jejich malého syna. Celé to má 105 minut, je to brutální a připomíná to spoustu jiných filmů, kde někdo někoho terorizuje, mluví přitom velice klidně a dělá svým obětem věci, které se v rámci biologie rozhodně nevyučují. Potud vše, co je viditelné už z traileru či premisy z internetových zdrojů, která se dá shrnout přesně jednou nerozvinutou větou. Standardní „žánrovka“, kde vás nemá co překvapit. Takže… končíme? Ba ne.
Funny Games jdou totiž mnohem dál. Subžánr psychologické vyvražďovačky (?) je povýšen na sofistikovanou satiru o stavu dnešní společnosti (konkrétně na úrovni kulturní, potažmo mediální), která jedním netradičním prostředkem ozvláštňuje vydlážděný a lety zažitý filmový koncept a vkládá do něj nové „srdce“. Tyhle dvě roviny do sebe pečlivě narážejí, aby pod vlivem střídajících se nálad nabídly divákovi jak kvalitní thriller, tak inteligentní výpověď mezi řádky.
Nutno v tomto bodě dodat, že známé tváře celkovému zážitku ubírají a celkové vyznění několikrát rozmělňují na čistě momentální a povrchová sdělení. Z pohledu fanouška je určitě fajn, že pod nárazy golfové hole skučí Tim Roth a že Naomi Watts odhalí většinu plochy svého těla, ovšem oba ze svých rolí tolik ikonicky vyčnívají, že se prakticky nemůže stát, abyste s nimi byli zajedno. Resp. nikdy si asi neřeknete, že ten pán, co ho hraje Tim Roth, opravdu pekelně trpí. Vždycky si řeknete, že Tim Roth docela dobře hraje někoho, kdo vypadá jako Tim Roth a pekelně trpí.
Tím se dostáváme k tomu, co je největším problémem nových Funny Games. Bohužel z nich tak okatě čiší nulová snaha vklínit mezi známé ingredience něco nového, že se z nich vytratil opravdový filmový život. Jednotlivé scény jsou strojově okopírovány, aniž by se uzpůsobily posunu doby; ne že by se herci nesnažili své party důstojně uhrát, ale zkrátka a dobře je to celé až příliš „opakované“, aby to mohlo být skutečně dobré. Dlouhé táhlé záběry bez jediného střihu se s úspěchem ujímají jako kvalitní studijní materiál, ale normálního diváka asi nechají ledově klidného. Syrovost je fajn, ale ve výsledku nijak šokující. Tak jak by mohla být šokující, kdyby se oproti originálu něco zvrtlo.
Stále tu však zůstává originální prvek, který z (v jádru) hloupého filmu dělá film zatraceně chytrý. Dvojice bílých „doktorů v rukavičkách“ nehraje hru se svými filmovými protějšky – hraje hru s divákem. Významné pohledy do kamery a otázky typu „komu z nás fandíte?“ inklinují k mrazivým stavům, kdy vás násilný magor přistihne při tom, že jeho počínání bez hnutí brvou sledujete a možná si ho i užíváte. Diváka pak může přepadnou zoufalost z toho, že takto nachytán nemůže nijak „pomoci“. Po určité chvíli z filmu (záměrně) opadne pečlivě budované napětí a hra se pouze rutinně dohraje - a překvapivě je to více zdrcující (nebo naopak parodicky úsměvné, tuším že od obojího trochu) než dlouhé záběry na zoufalé mučené lidi.
V té náhlé rutinnosti a porušování všech žánrových klišé, které si v rámci navyklých pravidel podvědomě vynucujete, tkví největší síla filmu a důvod, proč ho stojí za to absolvovat. Haneke skutečně používá mozek – na žánru, který je dnes synonymem pro výnosnou rychlokvašku, staví hlubší potravu pro intelektuály. Nejlepší na tom je, že v sobě obsahuje právě i ten normální film pro pubescenty, kteří si zase ve škole budou mít o čem povídat. Jak se mučili lidi a jak to bylo „cool“.

DABING
V českém znění: Lucie Benešová - Naomi Watts (Ann), Jakub Saic - Tim Roth (George), Libor Bouček - Michael Pitt (Paul), Vojtěch Kotek - Brady Corbet (Peter), Jan Rimbala - Devon Gearhart (Georgie), Jaroslav Horák, Kateřina Seidlová, Bohuslav Kalva, Miroslava Součková, Zbyšek Horák (titulky) a další
Překlad: Jiří Šteffl
Produkce: Leoš Lanči
Zvuk: David Pavlíček
Dialogy a režie: Zdeněk Gawlik
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.8.2008 H.C.E.
Premiéra USA: 14.3.2008 Warner Independent Pictures
Premiéra Francie: 23.4.2008 Les Films du Losange
Premiéra Velká Británie: 20.10.2007
Premiéra Rakousko: 30.5.2008 filmladen
Premiéra Německo: 29.5.2008 Warner Bros. DE
Premiéra Itálie: 11.7.2008
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 12.1.2009 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 377 107
Tržby celkem - $ 8 200 000
Návštěvnost v ČR 4 102
Náklady (Rozpočet) - $ 15 000 000

Tvůrci a herci
Michael Haneke (Režie), Christian Baute (Produkce), Chris Coen (Produkce), Hamish McAlpine (Produkce), Hengameh Panahi (Produkce), Andro Steinborn (Produkce), Georg Friedrich Händel (Hudba), Pietro Mascagni (Hudba), Wolfgang Amadeus Mozart (Hudba), John Zorn (Hudba), Darius Khondji (Kamera), Monika Willi (Střih), Johanna Ray (Casting), Kevin Thompson (Scénografie), David C. Robinson (Kostýmy), Jean-Pierre Laforce (Zvuk), Thomas Varga (Zvuk), Rita Ogden (Masky), Michael Haneke (Scénář), Naomi Watts (Herec), Tim Roth (Herec), Michael Pitt (Herec), Brady Corbet (Herec), Devon Gearhart (Herec), Siobhan Fallon Hogan (Herec), Robert LuPone (Herec), Linda Moran (Herec)
 
2007/111/USA, Francie, Velká Británie, Rakousko, Německo, Itálie/Krimi, Drama, Thriller, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Golfové palice použité vo filme sú od renomovanej značky Callaway, považovanej za absolútnu špičku.
- Film sa natáčal v rovnakom dome a s rovnakými rekvizitami ako originálna snímka.
- Podle Naomi Watts přijal od herců režisér jediný návrh na změnu, a totiž to, aby se Ann vysvlékla dříve než v původním filmu. Haneke souhlasil, že díky tomu bude Anne působit ještě více zranitelněji.
- Tim Roth řekl, že během natáčení cítil natolik zneužitý, že se na výsledný film nikdy nepodívá. Zejména ho rozrušilo to, že herec představující jeho filmového syna se velmi podobá jeho skutečnému synovi.
- Ve filmu je reklama na značku Converse v podobě bot, které nosí Paul.
- Film je přesná kopie původních Funny Games. Včetně úhlů kamery a střihu.
- Film je natolik shodný s originálem, že i délka filmového materiálu téměř odpovídá.
- K režírování tohoto remaku přistoupil Michael Haneke proto, že rakouská verze byla, i přes kladné kritiky, ve světě neznámá. Přetočení se slavnými herci mělo zajistit rozšíření myšlenky do celého světa.
- Režisér Michael Haneke taktéž režíroval rakouský originál Funny Games z roku 1997.
 
Odkazy