Sicario: Nájemný vrah / Sicario (2015/121/USA/Mysteriózní, Akční, Krimi, Thriller, Drama) 77%

17.07.2018 11:41
JEDNOU VĚTOU
„Státní hranice je jen jedna z hranic, kterou je třeba překonat."

OBSAH
Idealistickou agentku FBI (Emily Blunt) pověří důstojník elitní vládní operační skupiny (Josh Brolin), aby v příhraniční oblasti mezi USA a Mexikem, kde neplatí žádné zákony, podpořila eskalující válku proti drogám. Tým vedený tajemným poradcem s pochybnou minulostí (Benicio Del Toro) se tajně vydává na cestu, během které je Kate nucena v zájmu přežití pochybovat o všem, v co dosud věřila.(Freeman Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Sicario je snad naprosto geniální film. Nějak jsem po jeho shlédnutí neměl lepších slov. Přichází s hodně brutální myšlenkou, která ale zároveň není nijak extra originální. To geniální na ní jsou herci, kterým vysloveně vzdávám hold. Emily Blunt, Benicio Del Toro a Josh Brolin předvedli absolutní herecký vrchol, kde jste s nimi přijímali, ale i odmítali každý další moment jejich aktuálních životních situací stejně tak, jako jej přijímali a odmítali oni. Dalším plusem je ale, a to především, i režisér Denis Villeneuve, který z, na první pohled, klasické gangsterky, udělal něco daleko víc. A to mi bylo jasné už v úvodní neskutečně syrové akční scéně, která už v ten moment neměla u podobně laděných filmů konkurence. A samozřejmě nesmím opomenout ani skladatele Jóhann Jóhanssona, který je právě tím mužem, co dovedl tento film k dokonalosti svými nepříjemnými zvuky, co z tohoto filmu udělaly napínák tak napjatý jak ocelový špagát napnutý přes ulici. Musím se přiznat, že tak depresivně mi před příchodem akční scény nebylo, jako právě u tohoto filmu. To všechno ale dokazuje jedno, a to, že tento film je tak geniálním, jak ho dělají samotní tvůrci a já tímto skláním svůj imaginární klobouk. (Malarkey) 5*

Myslel jsem si, že svůj první letošní filmový orgasmus budu mít až s agentem jejího veličenstva, ale jak se to tak u chlapů občas stane dostavilo se předčasný vyvrcholení, protože Denis Villeneuve tady předvádí tak vyzrálou filmařinu, že i víno od Rothschilda je proti tomu amatérská záležitost. Ještě teď mně duní v hlavě "znepokojivá " hudba věštící pořádné dusno. Film trvá dvě hodiny, ale nenajdeš tam jedinou uměle vyhrocenou scénu či dialog, všechno jede těžce na real. Největší pamlsek je však práce s obrazem, letecké panoramatické záběry na mexické sloty jsou geniální, stejně tak jako přepináčka na noční vidění, ježkovi oči, já to budu muset dát asi znova, dokud je to v kinech, protože velké plátno nájemnýmu vrahovi neskutečně sluší. Od režiséra po posledního herce si tenhle film může každej ve svý filmografii zašktrnout jako svůj majstrštyk číslo 1. Emily, Benicio, Josh asi upsali svou duši ďáblu, protože jinak se jejich dokonalý herecký výkon neumím vysvětlit a Denise rovnou vystavit ve výkladní skříni a pod něj napsat "Genius režie". Kandidát na filmu roku je zkrátka na světě. (Enšpígl) 5*

Intenzivní akční krimithriller, který zrazuje protagonistku i diváka. Sicario se po většinu času tváří jako chirurgicky přesný procedurál typu Zero Dark Thirty, poskytující nám dostatek informací a věnující zvýšenou pozornost přípravě a provedení jednotlivých akcí, jež vedou k dalším akcím, nikoli vztahům mezi postavami. Ve skutečnosti skoro po celou dobu sledujeme revenge movie v duchu Fordových Stopařů, který nám ovšem tají, kdo se mstí za co (resp. že se vůbec někdo mstí). Přísun informací je ve skutečnosti výrazně omezený (oba brutální výslechy, kdy v náznaku neomezené narace na chvíli opouštíme hledisko hlavní hrdinky, končí dřív, než se něco podstatného dozvíme) nás staví do stejné pozice jako Kate, nacházející se v cizím, výlučně muži ovládaném prostředí. Po celý film se marně snaží pochopit, jak – slovy Javiera – „fungují hodinky“ a nahlédnout pod povrch, namísto toho, aby jen sledovala ubíhající čas. Stejně jako v nekompromisním prologu, kdy jen tak tak uhne výstřelu z brokovnice a dozví se díky tomu, co se skrývá za zdí, má ale i po zbytek filmu hlavně velké štěstí a nulovou kontrolu nad tím, k čemu kolem ní dochází. Protagonistčině omezenému přístupu k informacím odpovídá snímání některých dialogů v celcích, dávajících vyniknout její bezbrannosti vůči nepřátelskému světu, v němž se octla. Sicario je především chytrou, bravurně rytmizovanou žánrovkou s některými z nejpůsobivějších akčních scén roku (jedna z nich prozrazuje stejně jako finále Zero Dark Thirty inspiraci videohrami), která na nás hnus, nepřehlednost a nebezpečnost války s drogovými kartely přenáší zejména stylistickými volbami a strukturou vyprávění. Kdybychom k němu přistupovali jako k psychologické sondě nebo komplexnímu portrétu poměrů na americko-mexických hranicích (a la Traffic), zřejmě by neobstál. Zvýšená pozornost věnovaná od začátku jednomu mexickému policistovi slouží čistě utilitárně zejména k posílení naší emocionální angažovanosti (a zajištění silného posledního záběru), nikoli k nabídnutí plnohodnotného pohledu z druhé strany. Zlo, kterému zde postavy čelí má podobně unikavou podobu jako v thrillerech Michaela Manna (jehož práce se zvukovým designem během přestřelek je neméně precizní), zatímco westernovou ikonografií a nekompromisním (a ani trochu cool) přístupem k násilí Sicario asociuje filmy Sama Peckinpaha. Vlastně i tematizace (oproti dřívějšku mnohem méně zřetelné) hranice mezi civilizací a divočinou a jejího překračování a posunování, dělá ze Sicaria jeden z nejlepších Mexikem načichlých revizionistických westernů od Divoké bandy. 85% (Matty) 4*

VELKÁ RECENZE
O čem vlastně Sicario je? Na klasické převyprávění děje v úvodu recenze není novinka Denise Villeneuva moc stavěná. Nejde totiž úplně snadno zařadit do škatulky drogových epopejí. Pokud chcete nahlédnout pod slupku drogových kartelů, doporučil bych vám spíš Soderberghovu mozaiku jménem Traffic nebo povedený seriálový Narcos. Ze Sicaria si odnesete spíš depresi než pochopení. To ale samozřejmě vůbec není na škodu. Divák totiž do vší té temnoty vstupuje coby nepopsaný list, podobně jako hlavní hrdinka Kate Macer (Emily Blunt). Je to holka od rány, která má fyzičku i odhodlání, umí chytit brokovnici za správný konec a kopnout do dveří nebo do rozkroku tak, že tím možná nezajistí světový mír, ale minimálně vyřeší po zuby ozbrojený problém, který čeká za nejbližším rohem. Je to drsňačka a dělá jí to dobře, takže vlastně ani nepotřebuje chlapa, k všeobecné spokojenosti jí stačí uzavřený případ.
I proto se speciální agentka s neproškrtaným morálním rejstříkem nechá navézt do operace velkých kluků od CIA. Ona totiž na svém lokálním písečku může akorát tak lovit malé rybky, co zazdívají oběti v igelitových pytlech do překližkových stěn a pašují drogy po balíčcích. Tuny pytlů v kamionech do amerických žil pumpuje Mexiko. A kdo chce nakouknout za plot a praštit někoho přes prsty, ten se musí chytit za šos těch, kteří se nerozpakují ušpinit. Od bahna, krve a možná taky nějakých těch dolarů, které daňový poplatník sype do neprůhledných kont tajných operací.
Do kolotoče korupce a polovičatých řešení vstupuje Kate krok za krokem, jako když se otužujete při jarním koupání. Villeneuve její ostýchavost sleduje s až voyeurským zaujetím a nechává zažloutlou kameru Rogera Deakinse mlčenlivě zkoumat její přešlapy a občas dokonce ohmatávat její strach. Kate je divák, Kate dostává čočku, Kate prohrává na všech frontách, protože je příliš hodná a příliš neposkvrněná. Vítejte u filmu, který do vás bude kopat. A vám nezbude nic jiného než zatnout svaly a vydržet to.
Naznačil jsem, že Kate je hlavní postavou, ale ve skutečnosti je spíše symbolickým průvodcem po tom největším kriminálním svinčíku na jih od Sunset Boulevardu. Snímek se ostatně jmenuje po někom úplně jiném. Sicario znamená zabiják a odkazuje k postavě Benicia Del Tora, mlčenlivému expertovi a rádci, který chodí s Američany jako stín, každý krok svých dočasných spojenců i nepřátel dokáže odhadnout předem a častuje Kate životními moudry, která pronáší nezvykle klidným hlasem, zatímco pravou rukou vždy hypnotizuje pistoli za pasem. Čím méně toho o jeho postavě víme, tím je zajímavější. Hlavně proto je ve filmu třetí hrot celého konfliktu, mírně buranský agent CIA v podání Joshe Brolina. Brolin prostě jen drmolí vysvětlovačky, které by jinak musel otrocky recitovat Del Toro. A občas je Brolin prostě jen terčem, na němž si může divák/Kate vybít svou frustraci.
Brolinova postava ztělesňuje onu korupci, onu potřebu se umazat, abych uklidit všechen ten bordel. Nutnost přijmout hned na začátku fakt, že nemůžu vyhrát, ale musím vytrvat za každou cenu, dokud soupeř nezačne krvácet.
O Sicariu by se takhle dalo psát ještě dlouhé hodiny. Je to dvouhodinová meditační kriminálka plná přesahů a skrytých významů. Tempem vám možná připomene 30 minut po půlnoci, ale Villeneuve svoje šachy s divákem hraje o fous důmyslněji a propouští ho z kina v depresi, která odeznívá v několika fázích. Jen snad škoda, že při své partii příliš lehkovážně obětuje své figury. V Brolinovi těžko uvidíte víc než jen chodící výkladový slovník. A mexický policista a jeho 100+1 výjevů z rodinného života je až příliš průhledná vějička, jejíž osudy se protnou se zbytkem děje nepřekvapivě, snad s až otravnou setrvačností.
A pak je tu samotná Kate, která vzhledem ke svým zkušenostem z FBI dělá až příliš školáckých chyb a je okatě stavěna do role bezmocné, přehnaně emocionální ženy. Možná bych měl tomuhle odvážnému gestu v době emancipačního terorismu tleskat, ale mám pocit, že ať už chtěl Villeneuve popíchnout svou genderově vyváženou variací na donkichotský boj s větrnými mlýny kohokoliv, bylo to za cenu vnitřní integrity filmu. Kate je totiž mnohem častěji za princeznu v nesnázích, než za morální ostrůvek v oceánu rozostřených linek mezi dobrem a zlem. Závěr snímku, ve kterém Del Toro dává své nové kamarádce poslední lekci z toho "jak to chodí ve světě velkých kluků", tak rozhodně nepůsobí jako vyvrcholení nějaké snahy. To byste ale u Villeneuvea po jeho předchozích filmech snad ani čekat neměli. Pointu si odnesete domů a necháte ji uzrát, režisér vám nabídne jen prostor k přemýšlení. Je to tak trochu jako s nábytkem z IKEY. Budete potřebovat pár hodin, než si to v hlavě správně sestavíte.
Stoická Deakinsova kamera, nesoundtrackový soundtrack složený z harmonického rámusu a často úmyslně nečitelný Villeneuve vám s tou kompletací moc nepomohou. A to je jedině dobře, protože přemýšlení je u Sicaria to nejlepší, co vás může potkat.

O FILMU
Když arizonská agentka FBI a šéfka zásahové jednotky Kate Macerová objeví dům smrti mexického kartelu, její šokující nález má rozsáhlé následky v osobní i globální úrovni. Kate je pověřena, aby se připojila k tajné operaci vedené záhadným kolumbijským agentem známým pouze jako Alejandro a zvláštním agentem Mattem Graverem. I když se Kate snaží sebe samu přesvědčit, že stíhá zločince ve jménu spravedlnosti, ocitá se v temném srdci tajného bojiště, na kterém se střetávají nemilosrdné kartely, zabíjením posedlí úkladní vrazi, ilegální tajní američtí špióni a tisíce nevinných lidí.
Rozeklaná americko-mexická hranice se nyní potýká s nejpalčivějšími problémy naší doby - drogami, terorem, ilegálním přistěhovalectvím, korupcí a rozmáhající se latentní kriminalitou - které děsí lidi na obou stranách hranice. Film Sicario je o akci zpravodajských služeb, která má za úkol prosadit pravidla tam, kde se jimi nikdo neřídí.
Režisér Denis Villeneuve říká: „Sicario je silnou výpovědí o operacích pololegálních agentů a mexických kartelech. Ale je to také příběh o Americe, o střetu idealismu a realismu při řešení problémů jiných zemí“.
„Je to film o volbách.“, dodává Benicio Del Toro, který vzpomíná na jednu ze svých nejkonfliktnějších rolí, na mstivého a zároveň citlivého nájemného vraha Alejandra. „Je těžké jednoznačně říct, že je některá postava ve filmu Sicario opravdu dobrá nebo špatná. Světí účel prostředky? Co se stane, když se ocitnete v situaci, kdy chcete zabít jednoho chlápka a zabijete dalších 250 nevinných lidí? Zlého chlápka jste sice dostali, ale za jakou cenu?“
„Kate tenhle svět láká.“, říká Emily Blunt, která zcela netradičním způsobem ztvárnila zarputilou ženu, jejíž život je každou sekundu filmu v neustálém ohrožení. „Uvědomuje si, že když dělala svou práci přesně podle pravidel, tak znala věci jen velmi povrchně, a nyní chce uvěřit, že dokáže udělat něco, co to zásadně změní. Ale už samotné rozhodnutí nedělat všechno jen přesně podle pravidel obrátí celý Katein život naruby. Všechno přestane dávat smysl.“
Joshe Brolina, který je známý svými vyhraněnými postavami, na filmu fascinovalo zásadní téma omezování lidských svobod v zájmu bezpečnosti společnosti a zda boj proti zločinnosti protiprávními prostředky nezpůsobí nenapravitelné škody. „Tento film nastoluje nezodpovězenou otázku, kterou si občas klade každý z nás.“, říká Brolin. „Je to napínavá přehlídka vypjatých emocí“.
Scénáristu Taylora Sheridana, rodilého Texasana, který vyrůstal v době, kdy ještě bylo cestování jižně od hranic běžné, toto téma vždy lákalo. Sheridan proslul jako herec, zejména svou rolí zástupce šerifa Davida Halea v seriálu „Zákon gangu“. Jeho zvídavost ho přivedla zpět k jeho kořenům a začal se zajímat o vznik zakázaných pásem v posledních deseti letech. Byl svědkem zániku jedinečné interkulturní hranice v podobě, v jaké ji znal z dob svého mládí.
„Uvědomil jsem si, že tohle Mexiko už neexistuje, Mexiko, do kterého jste si mohli kdykoliv zajet, je pryč. Stalo se z něj současné místo, kde neplatí žádné zákony.“, říká Sheridan. „Současně jsem si uvědomil, že jsem nikdy neviděl film o změnách života v severním Mexiku, o vládě drog a korupce, o militarizaci kartelů a o způsobu, jakým mašinérie americké vlády řeší tyto problémy, které se šíří až za hranice.“
Čím více pátral, tím více Sheridan poznával, jak masivní zisky vítězí nad lidskou slušností a nežádoucími účinky zvyšují napětí v oblasti. Obchod s drogami se proměnil v důležitý obor podnikání - tak rozsáhlý, že i když občas došlo k jeho přechodnému zpomalení, nikdy nehrozilo vážnější nebezpečí jeho úplného ochromení.
Když Sheridan začal zkoumat, jak je možné, že situace dospěla až do takového stavu, poznal, že je to jako píchnout do sršního hnízda. Ocitl se ve světě tajných špionážních programů CIA, tajných dohod kšeftů Národního úřadu pro kontrolu obchodu s drogami, kartelů, které vraždí novináře zkoumající jejich operace a „domů smrti“ - obytných domů, kde nikdo nebydlí, ve kterých jsou nepřátelé kartelů běžně zazdívání do jejich zdí. Nebyla to ani trochu běžný průzkum před natáčením celovečerního filmu.
Sheridan začal pátrat ve sluncem spálených, prašných příhraničních městech v kaktusy poseté Čivavské poušti. Nejdříve s ním nechtěl nikdo ani promluvit. „Cestoval jsem podél hranice. Neexistuje, že byste se na něco mohli zeptat členů kartelu nebo vládních představitelů. Jediný způsob, jak se něco dozvědět, bylo získat si důvěru lidí, kteří jsou stávající situací nejvíce postiženi - migrantů, které nouze donutila překročit hranice a osídlit zemi nikoho mezi jižní Arizonou, Novým Mexikem a severním Mexikem.“, vypráví Sheridan. „Oni byli zdrojem mých informací.“ Pomalu se začíná rýsovat příběh protidrogové války z pohledu, z jakého ho v USA zná jen málo lidí - protidrogové války, ze které se v praxi stala válka o drogy, ve které se mocní přetahují o ovládnutí obchodu s drogami. Nevyhnutelně je to příběh plný lidské rozporuplnosti.
„Kriminální příběhy se obvykle vyprávějí z pohledu hrdiny nebo záporné postavy.“, poznamenává Sheridan. „V tomto příběhu to nešlo. V tomto příběhu, i když už si myslíte, že padouch byl dopaden, si uvědomíte, že problém nebyl vlastně vůbec vyřešen. Zítra na jeho místo nastoupí jiný padouch.“
Sheridan chtěl rovněž vyprávět osobní příběh o tom, jak slušného člověka snažícího se o naplnění spravedlnosti nevyhnutelně pronásleduje realita, se kterou se setkává přímo na hranici, a proto se zrodila nepříliš pravděpodobná postava, která diváky zavede do světa Ciudad Juarez na druhé straně zrcadla: Kate Macerová.
Nezlomná upřímná uličnice, žena, která pro kterou byla práce a vlast vždy na prvním místě, která si kolem sebe vybudovala jakýsi ochranný štít, a přesto, s tím, jak je vtahována stále hlouběji do drogové války, zjišťuje, že je emočně čím dál tím více zranitelná. Přes svou tvrdost a neoblomnost, přes svou oddanost, nic ji nemohlo připravit na svět, ve kterém je dobro a zlo obráceno naruby, ve kterém američtí agenti používají stejně nelítostné praktiky jako kartely a ve kterém jakýkoliv správný čin, cokoliv lidského, je přesně to, co vás dostane do hledáčku nájemného vraha.
Kate chová velmi rozporuplné pocity vůči svému novému pololegálnímu kolegovi, záhadnému Kolumbijci Alejandrovi. Děsí ji jeho krvavá minulost, fascinuje ji, jak dokáže projevit soucit a hrdinství, ale vždy ji ohromí, jak se během okamžiku dokáže změnit ze starostlivého člověka v nelítostného zabijáka.
„Považuji Alejandra za téměř shakespearovskou postavu.“, poznamenává Sheridan. „Vyjadřuje se pomocí vnitřních monologů, kterými vnímavě komentuje svět, ve kterém žijeme, a které nacházejí u Kate odezvu. Ale zároveň je uvězněn ve světě, o kterém mluví.“
Třetím členem Sheridanova nesourodého tria spojeného napjatými vztahy je údajný agent ministerstva obrany Matt, který si v souladu se svou filozofií „jakýmikoliv nezbytnými prostředky“ dokáže všechno ospravedlnit. „Myslím, že Matt je upřímně přesvědčen, že kdyby bylo nutné na ochranu Ameriky zabít na celé planetě každého, kdo není Američan, tak přesně to by se mělo udělat. Chápe to jako ‚my nebo oni‘. Znamená to snad, že je zlý? To záleží na úhlu pohledu.“, uvažuje Sheridan.
Sheridanův scénář si okamžitě vysloužil chválu za kombinaci napínavého příběhu s neuvěřitelným spádem a propracovaných dramatických postav. Ze začátku se ale setkal odporem kvůli zjevnému riziku natočení filmu s tímto tématem. Potom se setkal se zakladatelem produkční společnosti Thunder Road Basilem Iwanykem a hlavní viceprezidentkou sekce pro celovečerní filmy Ericou Lee.
Iwanyk říká, že scénář byl příliš závažný a působivý, než aby ho šlo ignorovat; byl napínavý a přišel ve vhodnou chvíli, fascinujícím způsobem zachycoval emoční stránku. „Byl to jeden z nejlepších thrillerů, jaký jsme po dlouhé době četli, napsaný s intenzivními emocemi.“, poznamenává.
Nyní vyvstala otázka, jak nalézt odvážného režiséra, nemluvě o schopnosti filmového zpracování tématu, který by dokázal vystihnout ty nejjemnější nuance příběhu. Iwanyk říká: „Potřebovali jsme někoho, kdo dokáže zachytit světlo i tmu, složité emoce, ale také náročné akce, protože když v tomto filmu lítají kulky, tak lítají skutečně. Takovým člověkem byl Denis Villeneuve“.
Složitou duší filmu Sicario je jeho nejvíce znepokojující postava, Alejandro, v jedné osobě zároveň bývalý prokurátor truchlící pro svou vyvražděnou rodinu, Katein sympatický ochránce a z vlastního rozhodnutí sicario, ochotný udělat cokoliv, jen aby svrhnul kartely, které obrátily jeho život v trosky.
Scénárista Sheridan viděl v této roli Benicia Del Tora už při psaní scénáře. Tento charizmatický herec, narozený v Portoriku, příhodně získal v minulosti Oscara za nezapomenutelné ztvárnění drogové války z pohledu městem protřelého tijuanského policajta ve filmu Stevena Soderbergha Traffic - nadvláda gangů. Další nominaci na Oscara získal za roli znovuzrozeného bývalého trestance ve filmu Alejandra Gonzaleze Inárritua 21 gramů, a byl obsazen do řady dalších nezapomenutelných rolí, počínaje světem brakových časopisů ve filmu Sin City, přes roli Che Guevary až po jeho nedávnou roli právníka ze šedesátých let ve filmu Paula Thomase Andersona Skrytá vada.
Del Toro říká, že Alejandrova složitá postava ho úplně pohltila. Nejvíce ho pronásledovala otázka, zda Alejandro dokáže opravdu žít se vším tím, co provedl, nebo zda se smířil s tím, že cena, kterou za to musí zaplatit, je být navždy vyvrhelem společnosti.
„Alejandro býval prokurátorem a potom mu v drogové válce vyvraždili rodinu, takže po této události se stal nájemným zabijákem drogových bossů. Ale je to padouch? Já nevím.“, zamýšlí se herec. „Neřekl bych, že ho tam, kde je, dostala jeho špatná rozhodnutí, okolnosti způsobené jinými lidmi ho donutily být tím, je. Roli nájemného zabijáka mu přiřkla americká vláda, a tak žije v tomto podělaném beznadějném světě. Dělá to z osobních důvodů, ale může se po tom, co se z něj stalo, ještě někdy vrátit do normální společnosti?“ Iwanyk dodává: „Benicio je jedním z těch klasických herců, kteří vám řeknou: ‚Pro mě moc textu nepiš. Chci to hrát tak, jak to vidím já. Chci to zahrát spíše kývnutím hlavy nebo odvrácením pohledu stranou.‘ Občas je Alejandro v jeho podání velmi tichý a pohroužený do sebe, ale pak najednou je plný energie a naprosto neodolatelný. Je skutečně srdcem a duší tohoto filmu.“
Zdá se, že Alejandrova neproniknutelná vnější slupka v přítomnosti Kate měkne. Oba k sobě něco přitahuje, i kdyby to bylo jen na prchavý okamžik, který je nemilosrdně přerušen spádem příběhu.
„Zvláštním, jemným způsobem začíná Kate na Alejandrovi cosi přitahovat a on k ní začíná také cosi cítit. Oba herci tento pomalu se rozvíjející cit hrají velmi pečlivě.“, říká Iwanyk. „Když Kate zjišťuje, jak zoufalý tento muž je a jak se jeho zoufalství odráží v pro ni těžko pochopitelném násilí, naše srdce pláče pro něj i pro nás, protože jsme se do něj vžili. V Beniciově podání si člověk uvědomuje, že Alejandro byl kdysi dobrý člověk, ale protože události v jeho minulosti mu zlomily srdce, odešel do těchto ponurých míst, a možná, že už nikdy nebude stejný, jako kdysi.“
Když Kate Macerová překračuje hranice, zjišťuje, že je překračuje i v jiném smyslu slova. Pedantka na pořádek a workoholička, která se pyšní tím, že vždy postupuje přesně podle pravidel, se najednou ocitá ve světě, kde se agenti řídí zásadou „účel světí prostředky“. Čím hlouběji se dostává na území Mexika, tím více si začíná uvědomovat, že ztrácí morální zásady, kterými se vždy řídila. Čím více se snaží mít situaci pod kontrolou, tím více si uvědomuje, že kontrolu naopak ztrácí.
Stejně jako u Alejandra bylo důležité o obsazení této role. Filmoví tvůrci hledali někoho, kdo by se dokázal vypořádat s velkou akcí FBI a z koho by vyzařovala obrovská síla a zároveň by dokázal zajít až na pokraj hlubokého žalu. „Potřebovali jsme herečku, která by dokázala věrohodně ztvárnit agentku FBI, ale zároveň by dokázala dát najevo lidskost a porozumění.“, poznamenává režisér Villeneuve. „Je to velmi těžká role, protože účastí na této operaci se vše, v co Kate dosud věřila, pomalu rozpadá. Vydává se na cestu, která ji hluboce zasáhne.“
Producent Edward McDonnell dodává, „Museli jsme najít někoho s fyzickými, intelektuálními a emočními předpoklady. Kdo by pochopil proces, kterým Kate musí projít, ale emočně by ho rozpolcen tím, co Kate vidí a dělá. Potřebovali jsme někoho, kdo by byl po fyzické stránce schopen cesty do tohoto světa a obstál před ostatními členy týmu.“
Všechny tyto požadavky splňovala anglická herečka Emily Bluntová, držitelka Zlatého glóbu, která se průběžně objevuje v celé řadě rolí. Nedávno jako členka speciálních jednotek bojovala po boku Toma Cruise ve sci-fi thrilleru Na hraně zítřka, vydobyla si uznání za muzikál Čarovný les a dobové drama Královna Viktorie a v komedii z nemilosrdně tvrdého světa módy Ďábel nosí Pradu si zahrála konkurentku panovačné Meryl Streepové.
„Kate je vlastně jakýmsi morálním kompasem filmu Sicario.“, poznamenává Emily Blunt. „Zaujala mě její potřeba dělat vše správně, v souladu se zákony a předpisy. A najednou se ocitá v těžko pochopitelném světě agentů CIA a kartelů, který je jí naprosto cizí. Zatímco ona vždy zodpovídala za každou vystřelenou kulku, tady létají kulky jedna za druhou. Veškerá odpovědnost, na kterou byla dosud zvyklá, v tomto světě neplatí, a ona je tím vším naprosto šokována.“
Svým založením nezávislý člověk a nedávno rozvedená Kate se v tomto světě cítí nesmírně osamocená. Kromě jejího partnera z FBI, který nespatřil to, co ona viděla v Juarezu, se nemá na koho obrátit. Když už je úplně na dně, na chvíli se zdá, že Alejandro, který jí dokonce zachránil život, je jediný, ke komu se může obrátit. Ale jejich vztah není vůbec snadný.
Emily Bluntovou fascinovaly Kateiny složité vztahy s Alejandrem: „Alejandro je poněkud tajemná postava a moc toho nenamluví. Je vůči němu ostražitá a tak úplně mu nevěří. Zároveň si ale myslím, že on v Kate vidí něco, co sám v sobě dávno ztratil.“, dohaduje se Emily Blunt. „Existuje mezi nimi poněkud zvláštní, téměř magnetická přitažlivost, nad kterou v těchto extrémních podmínkách nikdy hlouběji nepřemýšlí. Jsou vzájemně přitahováni bez jakýchkoliv dalších slov.“
Villeneuve rád sledoval postupně doutnající vztah mezi Emily Blunt a Del Torem. „Tento zvláštní, ale zajímavý vztah mezi nimi se zrodil přímo před kamerami a ve filmu sehrál velmi důležitou roli.“, říká. „To, jak se Kate snaží tohoto muže lidsky pochopit, je nádherný a poetický prvek uprostřed násilí.“

Ocenění:
Academy Awards
2016 - Roger Deakins (Kamera) (nominace)
2016 - Jóhann Jóhannsson (Hudba) (nominace)
2016 - Střih zvuku (nominace)

BAFTA
2016 - Benicio Del Toro (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Roger Deakins (Nejlepší kamera) (nominace)
2016 - Jóhann Jóhannsson (Hudba) (nominace)

Cannes IFF
2015 - Denis Villeneuve (Zlatá palma) (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2015 - Roger Deakins (Nejlepší kamera) (nominace)

AACTA International Awards
2016 - Emily Blunt (Nejlepší herečka) (nominace)
2016 - Benicio Del Toro (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)

DABING
V českém znění: Jolana Smyčková - Emily Blunt (Kate Macerová), Pavel Vondra - Benicio Del Toro (Alejandro), Jan Šťastný - Josh Brolin (Matt Graver), Marek Holý - Daniel Kaluuya (Reggie Wayne), Vladislav Beneš - Victor Garber (Dave Jennings), Filip Švarc - Jon Bernthal (Ted), Jakub Saic - Jeffrey Donovan (Steve Forsing), Ivo Novák - Julio Cedillo (Fausto Alarcon), Ladislav Cigánek, Petr Svoboda, Rudolf Kubík, Tomáš Juřička, Petr Gelnar, Martin Hruška, Milan Slepička a další
Překlad: Petr Zenkl
Zvuk: Miloš Vrána
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy: Nataša Čermínová
Režie: Lucie Petra Svobodová
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.10.2015 Freeman Ent.
Premiéra USA: 18.9.2015 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.3.2016 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.3.2016 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 2 544 544
Tržby celkem - $ 80 553 825
Návštěvnost v ČR 18 341
Náklady (Rozpočet) - $ 32 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Sicario: Nájemný vrah gastonrolinc.webnode.cz/news/a1165/
Mysteriózní / Akční, USA, 2015
Režie: Denis Villeneuve, Hrají: Emily Blunt, Benicio Del Toro

Sicario 2: Soldado gastonrolinc.webnode.cz/news/a0268/
Akční / Drama, USA / Itálie, 2018
Režie: Stefano Sollima, Hrají: Benicio Del Toro, Josh Brolin
 
Tvůrci a herci
Denis Villeneuve (Režie), Basil Iwanyk (Produkce), Thad Luckinbill (Produkce), Edward L. McDonnell (Produkce), Molly Smith (Produkce), Trent Luckinbill (Produkce), Jóhann Jóhannsson (Hudba), Roger Deakins (Kamera), Joe Walker (Střih), Francine Maisler (Casting), Patrice Vermette (Scénografie), Renée April (Kostýmy), Alan Robert Murray (Zvuk), Corey Welk (Masky), Taylor Sheridan (Scénář), Emily Blunt (Herec), Benicio Del Toro (Herec), Josh Brolin (Herec), Victor Garber (Herec), Jon Bernthal (Herec), Daniel Kaluuya (Herec), Jeffrey Donovan (Herec), Raoul Max Trujillo (Herec), Julio Cedillo (Herec), Hank Rogerson (Herec), Maximiliano Hernández (Herec), Kevin Wiggins (Herec), Dylan Kenin (Herec), Lora Martinez-Cunningham (Herec), Matthew Tompkins (Herec), Jetto Dorsainville (Herec), Boots Southerland (Herec), Ian Posada (Herec), Antonio Leyba (Herec), Eric Steinig (Herec), Vic Browder (Herec), Rio Alexander (Herec), Jesus Mayorga (Herec), Eddie Perez (Herec), James Espinoza (Herec), Sarah Minnich (Herec), Michael Sheets (Herec), Alex Knight (Herec), Andrea Good (Herec), Rodger Larance (Herec), Michael E. Stogner (Herec), Rick Anglada (Herec), Jyl Murray (Herec), Marty Lindsey (Herec), Matthew Page (Herec), Bernardo Saracino (Herec)
 
2015/121/USA/Mysteriózní, Akční, Krimi, Thriller, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Termálne zábery neboli pridané v postprodukcii, nakrúcali sa termálnou kamerou FLIR SC8300.
- Emily Blunt sa pridala k natáčaniu snímky 4 mesiace po tom, čo sa jej narodila dcéra Hazel.
- Herec Josh Brolin pracoval počas natáčania súbežne aj na svojom ďalšom filme, Everest (2015).
- Keď sa komando vyberá do tunelu, používajú útočné pušky M4, avšak v skutočnosti by kvôli efektivite použili buď samopal MP5 alebo brokovnice Mossberg.
- Denis Villeneuve se rozhodl do filmu obsadit Emily Blunt do role Kate Macer poté, co ji viděl ve filmu Královna Viktorie (2009).
- Film měl premiéru na filmovém festivalu v Cannes 2015.
- Natáčení probíhalo v Albuquerque v americkém státě Nové Mexiko.
- Pojem "Sicario" přeložen ze španělštiny do angličtiny znamená "Hitman."
 
Odkazy