Anthropoid / Anthropoid (2016/120/Velká Británie, Česko, Francie/Historický, Thriller, Válečný, Životopisný) 82%
17.07.2018 11:41
JEDNOU VĚTOU
„Reinhard Heydrich, třetí nejmocnější muž nacistické říše a hlavní architekt konečného řešení židovské otázky, zemřel 4. června 1942 v Praze na následky atentátu, který provedli českoslovenští parašutisté vyslaní zpět do vlasti exilovou vládou z Londýna."
OBSAH
Snímek Anthropoid vychází z výjimečného skutečného příběhu vojenské operace za druhé světové války, jejímž cílem byl atentát na obergruppenführera SS Reinharda Heydricha. Heydrich byl po Hitlerovi a Himmlerovi třetím nejvýznamnějším mužem Třetí říše, hlavním strůjcem Konečného řešení a vůdcem nacistických okupačních sil v Československu. Vražedná a brutální vláda tohoto muže, přezdívaného "pražský řezník", přiměla spojenecké síly v Londýně k naplánování přísně tajné mise s kódovým označením Operace Anthropoid, která se měla navždy zapsat do historie. Film sleduje osudy dvou vojáků českého zahraničního odboje, Josefa Gabčíka (Cillian Murphy) a Jana Kubiše (Jamie Dornan), kteří provedou v prosinci 1941 výsadek do své okupované vlasti. Vybaveni jen omezeným množstvím informací a minimální výstrojí musejí v nacisty okupovaném a uzavřeném městě přijít na způsob, jak spáchat atentát na Heydricha, muže, kterého řada lidí vnímala jako Hitlerova přirozeného pokračovatele a nástupce.(Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Očekávání byla obrovská a výsledek za to opravdu stál. Přitom doporučuji pro absolutní filmový zážitek si tento film, pokud možno, pustit s dabingem. Sice je to asi jediný film, u kterého to jsem schopný tvrdit, ale zároveň věřím, že to je pořád lepší, než poslouchat tu „českou“ angličtinu u anglických herců, což byl vlastně dle režiséra i záměr, aby rozlišil Čechy a Němce. A já mu to za zlé nemám. Poměrně rychle jsem to přešel bez povšimnutí, ale uznávám, že to někoho může dráždit. Horší to bylo s kamerou, která v zásadních akčních sekvencích poletovala jak hadr na holi ukrajinské uklízečky. Ale dobře, i to jsem nakonec odpustil a musím uznat, že i přes nejistotu během atentátu jsem ze závěrečné scény v kostele byl vysloveně nadšen. A to i přes poletující kameru, která tomu dodala patřičný zmatek a vytvořila zaručeně nejlepší válečnou scénu za posledních několik let. Nejde ale jenom o tyto jednotlivosti. Anthropoid je třeba pochválit hlavně jako celek. Vlastně jsem třeba nezažil podobnou spolupráci mezi českými a anglickými tvůrci. Už tím si myslím, že je tento film jedinečný. Pokud někdo hodnotí dvěma hvězdičkami a níže, tak zřejmě nekoukal na stejný film a nevnímal to, co jsem vnímal já. Poprvé jsem se setkal s tím, že má někdo zájem do světa uvést jeden z příběhů České, potažmo Československé, historie. A Adam Ellis byl pro mě super volba. Tak neuvěřitelně smutný příběh si zaslouží globální pozornost. A Anthropoid podle mě udělal maximum! (Malarkey) 4*
Tento způsob operace Anthropoid zdá se mi poněkud nešťastným. Minimálně půlku filmu jsem měl pocit, že rozkaz z Londýna zněl jasně, vysadíme Vás v protektorátu, aby jste si mohli prožít milostný románek a všemu nasazovali korunu naprosto mdlé dialogy s děvčaty. Navíc na můj vkus paragáni až příliš často opakovali že jdou sejmout Heydricha, kdyby v tý době byl facebook, zřejmě by to uveřejnili tam. Já teda vůbec neměl pocit, že paragáni jsou v okupované Praze, kde každej druhej byl udavač a že jdou po třetím nejvyšším z říše. Chyběla mě tam paranoia, atmosféra strachu, jenom dobový oblečení, auta a epizodní scéna v kavárně to fakt nezachraní. Největší perla filmu měl být atentát, jenže to přípomínalo spíš přestřelku u O. K. Corralu, jasně Heydrich si vystřelil, ale tohle ? A pak ten útěk paragánu z místa činu, to nám kameraman zjevně chtěl ukázat jak dělá kyvadlo jen škoda, že si vybral zrovna tenhle moment. Abych jen nekritizoval, záverečný souboj v kostele CaM byl super a člověk klukům drží každej palec i když ani tahle finálovka se neubrání dalšímu nešvaru a to je střih, ten byl brutální,příběh vůbec neměl souvislost, byl vyprávěn kapitolově. Mě osobně třeba chyběla scéna z pozice nácků, třeba po atentátu, mohlo to dát filmu větší dynamiku, emoce. Ten kostel beru i když i tady to šlo kamerou lépe, taky herecký výkony fajn, zejména Cillian Murphyh mě dokázal, že je skvělej herec, ale jinak těžký zklamání. (Enšpígl) 2*
Zbabělci umírají často ještě před smrtí, hrdinové okusí smrt jen jednou.“ Taky bych uměl od psacího stolu dělat machra, Williame.. Atentát od Sequense plnil funkci rekonstrukce o poznání autentičtěji, a i když je to nepříliš oprávněná výtka, kvůli původnímu znění mi to připadalo, jako by dva britští parašutisté seskočili u Prahy, aby si nabrnkli anglicky mluvící Češky a milostná linka pak mohla být poněkud křečovitě zakomponována do příběhu. Od Ellise mi chyběl nějaký podstatnější autorský vklad i hlubší zaměření na kontext operace a jednání postav. Pokud se jedná o psychologickou rovinu tíhy okupační deky před a po polechtání Heydrichovy sleziny, má nepoměrně navrch zase Krejčíkův Vyšší princip, o tom snad netřeba debatovat. Škoda, že Efialta Čurdu v 47´ oběsili, lidé jeho formátu by měli žít věčně.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Asi nejočekávanější film letošních Varů jsem po trochu podivném traileru vyhlížel s obavami. Riziko směšné angličtiny a přílišného důrazu na romantickou linku z ukázky smrdělo na míle daleko, navíc jak se asi mohli zahraniční filmaři popasovat s tak národně specifickou událostí novodobých českých dějin? Od začátku bylo jasné, že velká produkce pod vedením několika cenami ověnčeného Seana Ellise uchopí tohle téma o dost jinak, než by mohl kdokoli z naší kotliny. Už jen hvězdní herci Jamie Dornan a Cillian Murphy přitáhnou do kin spoustu diváků, kteří mají jen velmi vágní tušení, že nějaká druhá světová vůbec byla.
Jestli vás stejně jako mě v traileru děsila ta angličtina z úst českých herců, tak ve filmu je to přesně takhle, a to po celou dobu. Zpočátku to vyvolává úsměv, po chvíli už vám to ani nepřijde. Přesto se budu těšit na dabing, a to neříkám vůbec často (možná jsem to ještě neřekl nikdy), protože tohle je optikou našince trochu trapas. Za mořem asi angličtina nějakých Čečenců z východní Evropy nikoho nerozhodí, ale když z rádia na pozadí slyšíme českou hudbu, nad kterou probíhá vlastenecký rozhovor v angličtině, sál propuká v nežádoucí smích stejně jako ve chvílích, kdy američtí herci lámaně deklamují česká jména osob a měst.
Zhruba první dvě třetiny Anthropoidu sledujeme přípravy Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše na atentát na Heydricha. Za pomoci pražského odboje se snaží vymyslet, jak takhle ambiciózní a na první pohled neproveditelný plán uskutečnit. K tomu nesmí chybět trochu té lásky, aby ani divačky, které prostě půjdou na pana Greye, neodcházely neukojené romantickou nadstavbou. Závěr se pak soustředí na slavné obléhání kostela a určitá nuda řady nevypointovaných konverzačních scén je vystřídána poctivou akcí, na které jsou cítit peníze a nabízí uspokojující zakončení filmu.
Pro českého diváka je zcela samozřejmé, jak se bude příběh vyvíjet a jak skončí. Jenže dovedu si představit, že historií nepolíbení návštěvníci kin za mořem budou napjatí, jestli se ten atentát fakt povede a co bude potom s hrdinnými parašutisty. Ellis vypráví příběh s nezbytnou dávkou patosu, který je občas trochu přes čáru, aby v přepjatém závěru udupal diváka pod návalem emocí. V tu chvíli musí být každému jasné, že tohle není ani tak český válečný velkofilm jako spíš klasická výstavní skříň Hollywoodu.
Ellis údajně film chystal patnáct let a pročítal tuny materiálů. Občas skutečně naťukne nějaký pojem (třeba operace Silver A), který ale není dál rozvíjený, protože na vykreslování všech historických souvislostí a aktivit odboje samozřejmě není čas. To mu nemá smysl vyčítat, jenže pokud chtěl točit dramatický film, měl by hlavně s postavami a samotným dějem pracovat o poznání lépe. Spousta událostí totiž působí uměle a vychtěně, motivace často nejsou jasné a věci se prostě dějí. V první části poněkud pomalu a zdlouhavě, a až poslední akční třetina zanechává silnější dojmy. Dokážu si představit, že při tak obrovském množství informací a postav, jež historické okolnosti zahrnovaly, je lehké se v nich utopit - ale přesně to by měl režisér ukočírovat.
Murphyho Gabčík je nekompromisní drsňák, který celý film suverénně táhne. Svým charismatem hezounka Dornana výrazně zastiňuje a jasně ukazuje, že Jamie je jen fešák s nulovým hereckým rejstříkem, jenž na podobně dramatické role prostě nemá. Ale stejně jako na většinu ostatních nedostatků si i na Dornana prostě zvyknete a časem má dokonce i jednu smysluplnou vnitřní proměnu, takže s jeho haněním končím. Ve vedlejších rolích se představí řada pro nás známých tváří, jejichž angličtina do uší bodá o to více. V čele s Annou Geislerovou, trochu nepochopitelně obsazenou do role dvacetileté partyzánky, ansámbl doplnili třeba Alena Mihulová, Václav Neužil, Ondřej Malý nebo Jan Budař. A ostudu určitě nedělají.
Hodnocení Antropoidu je těžké. Z našeho pohledu to měl být český film o ryze českém tématu a jako takový je úplně jiný, než by člověk čekal a nejspíš i chtěl. Dokážu si ale představit, že v zahraničí, kde obeznámenost s touhle kapitolou dějin nebude tak samozřejmá, bude Ellisův "hollywoodský" přístup k atentátu přijímán o poznání lépe. Pro tuzemského diváka je prostě až příliš bizarní slyšet z úst Jamieho Dornana: „We Czechs are very proud nation!“
O FILMU
V roce 1939 byla západními spojenci podepsána Mnichovská dohoda. Ta umožnila Hitlerovi zabrat severní oblasti sousedního Československa. Jednal se o poslední snahu spojenců Hitlerovi vyjít vstříc, ale jejich snaha selhala. Vzhledem k tomu, že se v nyní již německých Sudetech nacházela valná většina českého průmyslu, podařilo se Hitlerovým jednotkám brzy obsadit celou zemi a Československo tak po celou dobu trvání druhé světové války víceméně proměnit v jeden velký vězeňský tábor.
Koncem roku 1941 okupačním vojskům v Československu velel obergruppenführer SS Reinhard Heydrich, muž, kterému byli v hierarchii Třetí říše nadřazení už pouze Hitler a Himmler. Heydrich, kterému se přezdívalo „pražský řezník“, byl ve svém chování vůči českému národu zcela nemilosrdný.
Československo se stalo významným dodavatelem vojenského vybavení Třetí říše a v Londýně na československou exilovou vládu vyvíjela stoupající tlak britská rozvědka, které se zdálo, že obyvatelé Československa okupaci své země od samého počátku přijímají až příliš pasivně. Čeští představitelé v čele s prezidentem Eduardem Benešem získali pocit, že je třeba udělat něco, co by se pro český lid stalo inspirací a ukázalo světu, že Češi a Slováci jsou jejich spojenci a jsou schopni se aktivně podílet na boji proti nacismu.
Anglické Oddělení pro zvláštní operace vycvičilo skupiny českých vojáků pro potřeby výsadků a naplánovalo odvážnou operaci s cílem spáchat atentát na Reinharda Heydricha. Jeho smrt měla být pro Německo drtivou ztrátou a pro spojenecká vojska pak měla představovat významné vítězství po stránce psychologické i strategické.
Vznik snímku Anthropoid je pro scenáristu a režiséra Seana Ellise splněním dlouholetého snu. „Poprvé jsem se o tomto příběhu dozvěděl, když jsem o něm v roce 2001 sledoval dokumentární film,“ vzpomíná. „Protože jsem se o události druhé světové války zajímal, ohromilo mě, že jsem o tomto výjimečně hrdinském a velice dojemném příběhu do té doby neslyšel.“
Ellis se okamžitě pustil do studia historických materiálů a v průběhu let se mu podařilo vytvořit poměrně rozsáhlý archiv všeho, co s operací Anthropoid souviselo. Prostudoval bezpočet fotografií a dalších historických materiálů, ze kterých se nakonec zrodil příběh, kontext i postavy filmu.
Ellis na scénáři filmu začal pracovat společně s Anthony Frewinem, aby se společnými silami popasovali s hlavní kostrou celého příběhu. „Pokud sledujete historické události od Mnichovské dohody až po atentát samotný a poté i dohru, která následovala, jedná se o neuvěřitelně komplexní a velice rozsáhlý příběh,“ popisuje. „Nějakou dobu nám trvalo, než jsme přišli na způsob, jakým ho pojmout, a já měl naprosto jasno v tom, že nechci točit nějaký válečný velkofilm. Jednalo se o prostý příběh dvou výsadkářů. Chtěl jsem zjistit, jací Jan Kubiš a Jozef Gabčík byli, poznat, jaký to asi byl pocit, být konfrontován s tím nejnáročnějším úkolem, jakým můžete odbojáře pověřit.“
V roce 2013 získal Ellis na festivalu Sundance cenu diváků za svůj snímek Metro Manilla, který byl oceněn také třemi cenami British Independent Film Awards a který dokazoval, že je Ellis mistrem filmového napětí. Vzhledem k úspěchu svých předchozích projektů se, povzbuzen těmito úspěchy novými, rozhodl pustit do aktivní práce na snímku Anthropoid coby svém následujícím projektu. „Přišlo mi, že se jedná o zcela logickou volbu. Oběť, kterou Jan Kubiš a Jozef Gabčík složili své vlasti, se tematicky podobala tomu, čím jsem se zabýval ve filmu Metro Manilla, pouze ve výrazně větším měřítku.“
Přestože strávil přípravami na vznik filmu Anthropoid dohromady 15 let, osudy jeho hrdinů na něj působí stále stejně intenzivně. „Mít možnost vyprávět příběh hrdinných mužů a žen z českého odboje, kteří se obětovali za svobodu své vlasti, pro mě bylo velkou ctí.“ Snímek Anthropoid se začal natáčet v Praze v polovině července 2015 a jeho natáčení trvalo 39 dní. Film se natáčel na řadě míst v Praze včetně Barrandovských ateliérů, které jsou jedněmi z největších v Evropě.
Po stylistické stránce Ellis při tvorbě okupované Prahy velice pečlivě zvažoval nasvícení scén a použitou barevnou paletu tak, aby se mu podařilo navodit atmosféru, kterou město v oné době mělo. Stejně jako v případě snímku Metro Manilla zastával i roli kameramana a bylo pro něj klíčové, aby se film natáčel ve formátu Super 16 mm. „Muselo se jednat o velice syrový a neuhlazený film, nikoliv o digitálně uhlazený prefabrikát,“ míní. „Celým okupovaným městem prostupuje napětí a já chtěl, aby se divák cítil patřičně stísněně a vše bylo nasvíceno velice měkkým světlem.“ Tak jako Metro Manilla byl i snímek Anthropoid natáčen ručně drženou kamerou, která „mu propůjčuje velice subjektivní atmosféru, jako bychom se ocitli ve společnosti hrdinů filmu a snažili se společně s nimi splnit jejich takřka nemožný úkol.“
Pro štáb filmu i herecký tým bylo natáčení v ulicích Prahy, přeměněných do podoby, kterou měly za druhé světové války, jako vstoupit do stroje času. Exteriéry scén v kostele se natáčely u chrámu svatého Cyrila a Metoděje v Praze, na místě, kde k onomu poslednímu střetu výsadkářů s nacistickými vojáky skutečně došlo. Dodnes se zde nachází pamětní deska, která hrdinům vzdává čest. „Možnost natáčet přímo před oním chrámem byla pro mne obrovskou poctou,“ prohlašuje Ellis. „Bylo to jako vrátit se v čase.“
Interiéry chrámu byly vybudovány v ateliéru 8 na Barrandově. Jednalo se o monumentální dílo, které si vyžádalo největší díl rozpočtu celého filmu. Na vzniku obřích kulis, které zabraly prostor o zhruba 7350 krychlových metrech, se podílelo více než 40 členů štábu. Jen strop samotný vážil 16 tun a byl zkompletován na zemi a následně vyzdvižen pomocí 38 řetězových kladek. Při stavbě kulis bylo spotřebováno 910 pytlů betonu, 300 pytlů sádry, 90 čtverečních metrů skla a 3300 čtverečních metrů dřevotřísky. „Finále filmu je jeho nejvelkolepější částí. Poté, co v průběhu celého filmu stupňujeme napětí bylo důležité, abychom na vlastní oči viděli nebezpečí, kterému čelili, a mohli ocenit nezměrnou odvahu, kterou ve svých posledních chvílích prokázali. Postavili jsme překrásný chrám a poté ho v průběhu pěti velmi náročných natáčecích dní zničili. Scény přestřelky jsme natáčeli chronologicky, abychom stěny chrámu mohli v průběhu natáčení postupně ničit tak, jak se stupňuje zmatek, který se mezi nimi odehrává.“
Krypta chrámu byla vybudována ve speciálně upraveném ateliéru na Barrandově, kde štáb natáčel po tři dny a nakonec celou místnost pro potřeby natáčení finálních scén filmu zatopil. Budova Petschkova paláce, kde za normálních okolností sídlila banka, za války sloužila jako sídlo gestapa. Bylo zde mučeno velké množství členů českého odboje a dnes se ve sklepních prostorách této budovy nachází muzeum, věnované jejich památce. V rámci natáčení snímku Anthropoid celá budova znovu posloužila svému válečnému účelu, aby scény v posledním dějství filmu působily věrohodněji. Například scéna mučení Ati Moravce se natáčela ve stejné místnosti, ve které se skutečně odehrála.
V případě natáčení některých klíčových historických scén, jejichž skutečná dějiště již neexistují nebo je pro potřeby natáčení není možné použít, se Ellis v rámci pečlivého studia a porovnávání s fotografiemi snažil najít místa, která by těm původním odpovídala co nejvěrněji. Například pro potřeby natáčení scény atentátu objevil Ellis nároží, které se s místem, kde byl atentát spáchán a které mezitím zakryla dálnice, shodovalo po vizuální stránce takřka dokonale. Byt Marie a Ati Moravcových stále existuje a natáčení v něm bylo zvažováno, ale štáb dospěl k závěru, že je v něm příliš málo prostoru pro práci s kamerou. Jeho velmi pečlivá kopie s odnímatelnými stěnami vyrostla proto na Barrandově v ateliéru 4.
Ačkoliv natáčení snímku Anthropoid probíhalo ve velice nemilosrdném tempu a zahrnovalo řadu velice dlouhých natáčecích dní v době, kdy Prahu sužovala rekordní horka, panovala při natáčení atmosféra plná vzrušení a odhodlání. „Všichni si uvědomovali, že se podílejí na něčem výjimečném, a byli hrdí, že takovou příležitost dostali. Všichni jsme toužili po tom, abychom mohli tento příběh vyprávět celému světu.“
Postavy a obsazení
• Cillian Murphy - Jozef Gabčík
• Jamie Dornan - Jan Kubiš
• Charlotte Le Bon - Marie Kovárníková
• Anna Geislerová - Lenka Fafková
• Harry Lloyd - Adolf Opálka
• Toby Jones - Jan Zelenka-Hajský
• Alena Mihulová - Marie Moravcová
• Marcin Dorociński - Ladislav Vaněk
• Bill Milner - Aťa Moravec
• Sam Keeley - Josef Bublík
• Jiří Šimek - Karel Čurda
• Mish Boyko - Jan Hrubý
• Václav Neužil - Josef Valčík
• Andrej Polák - Jaroslav Švarc
• Sean Mahon - veterinář Eduard
• Detlef Bothe - Reinhard Heydrich
• Roman Zach - Vladimír Petřek
• Jan Budař - tlumočník Josef Chalupský
• Jan Hájek - mlynář Břetislav Bauman
• Ondřej Malý - vyšetřovatel na Gestapu
Ocenění
Český lev
2016 - Sean Ellis (Cena filmových fanoušků)
2016 - David Ondříček, Kryštof Mucha, Mickey Liddell, Pete Shilaimon, Sean Ellis (Nejlepší film) (nominace)
2016 - Sean Ellis (Nejlepší režie) (nominace)
2016 - Cillian Murphy (Hlavní herec) (nominace)
2016 - Jamie Dornan (Vedlejší herec) (nominace)
2016 - Anthony Frewin, Sean Ellis (Nejlepší scénář) (nominace)
2016 - Sean Ellis (Nejlepší kamera) (nominace)
2016 - Richard Mettler (Nejlepší střih) (nominace)
2016 - Yves-Marie Omnes (Nejlepší zvuk) (nominace)
2016 - Robin Foster (Nejlepší hudba) (nominace)
2016 - Morgan Kennedy (Nejlepší scénografie (výprava)) (nominace)
2016 - Josef Čechota (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2016 - Gabriela Poláková, Linda Eisenhamerová (Nejlepší masky) (nominace)
British Independent Film Awards (BIFA)
2016 - Jamie Dornan (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
DABING
Hráli v českém znění: Filip Jančík - Cillian Murphy (Josef Gabčík), Marek Holý - Jamie Dornan (Jan Kubiš), Eva Josefíková - Charlotte Le Bon (Marie Kovárníková), Anna Geislerová - Anna Geislerová (Lenka Fafková), Vojtěch Kotek - Harry Lloyd (Adolf Opálka), Alena Mihulová - Alena Mihulová (Moravcová), Jiří Dvořák - Marcin Dorociński (Ladislav Vaněk), David Štěpán - Bill Milner (Aťa Moravec), Robert Hájek - Sam Keeley (Josef Bublík), Jiří Šimek - Jiří Šimek (Karel Čurda), Braňo Holiček - Mish Boyko (Jan Hrubý) + Karel Heřmánek ml. (Ignác), Václav Neužil - Václav Neužil (Josef Valčík), Pavel Šrom - Andrej Polák (Jaroslav Švarc) + Sean Mahon (veterinář Eduard), Igor Bareš - Toby Jones (Jan Zelenka-Hajský)
Dále hráli v českém znění: Roman Zach - Roman Zach (otec Petřek), Ondřej Malý - Ondřej Malý (vyšetřovatel na Gestapu), Pavel Řezníček - Pavel Řezníček (Alois Moravec), Jan Budař - Jan Budař (tlumočník Josef Chalupský), Sára Arnsteinová - Sára Arnsteinová (žena v bytě č. 44), Martin Zahálka - Brian Caspe (polesný Antonín), Zuzana Mixová, Tomáš Juřička - Jan Hájek (Břetislav Bauman), Martin Velda - Nicolai Borger (voják u zátarasu) a další
Překlad: Klára Míčková
Zvuk: Michal Beringer
Mix: Martin Václavík
Produkce: Petr Skarke
Dialogy a režie: Martin Velda
Vyrobila: SDI Media pro HBO v roce 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.9.2016 Falcon
Premiéra USA: 12.8.2016
Premiéra Francie: 1.8.2017
Premiéra Velká Británie: 9.9.2016 Icon Film Distribution
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 20 866 009
Tržby celkem - $ 5 300 000
Návštěvnost v ČR 168 450
Náklady (Rozpočet) - $ 9 000 000
„Reinhard Heydrich, třetí nejmocnější muž nacistické říše a hlavní architekt konečného řešení židovské otázky, zemřel 4. června 1942 v Praze na následky atentátu, který provedli českoslovenští parašutisté vyslaní zpět do vlasti exilovou vládou z Londýna."
OBSAH
Snímek Anthropoid vychází z výjimečného skutečného příběhu vojenské operace za druhé světové války, jejímž cílem byl atentát na obergruppenführera SS Reinharda Heydricha. Heydrich byl po Hitlerovi a Himmlerovi třetím nejvýznamnějším mužem Třetí říše, hlavním strůjcem Konečného řešení a vůdcem nacistických okupačních sil v Československu. Vražedná a brutální vláda tohoto muže, přezdívaného "pražský řezník", přiměla spojenecké síly v Londýně k naplánování přísně tajné mise s kódovým označením Operace Anthropoid, která se měla navždy zapsat do historie. Film sleduje osudy dvou vojáků českého zahraničního odboje, Josefa Gabčíka (Cillian Murphy) a Jana Kubiše (Jamie Dornan), kteří provedou v prosinci 1941 výsadek do své okupované vlasti. Vybaveni jen omezeným množstvím informací a minimální výstrojí musejí v nacisty okupovaném a uzavřeném městě přijít na způsob, jak spáchat atentát na Heydricha, muže, kterého řada lidí vnímala jako Hitlerova přirozeného pokračovatele a nástupce.(Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Očekávání byla obrovská a výsledek za to opravdu stál. Přitom doporučuji pro absolutní filmový zážitek si tento film, pokud možno, pustit s dabingem. Sice je to asi jediný film, u kterého to jsem schopný tvrdit, ale zároveň věřím, že to je pořád lepší, než poslouchat tu „českou“ angličtinu u anglických herců, což byl vlastně dle režiséra i záměr, aby rozlišil Čechy a Němce. A já mu to za zlé nemám. Poměrně rychle jsem to přešel bez povšimnutí, ale uznávám, že to někoho může dráždit. Horší to bylo s kamerou, která v zásadních akčních sekvencích poletovala jak hadr na holi ukrajinské uklízečky. Ale dobře, i to jsem nakonec odpustil a musím uznat, že i přes nejistotu během atentátu jsem ze závěrečné scény v kostele byl vysloveně nadšen. A to i přes poletující kameru, která tomu dodala patřičný zmatek a vytvořila zaručeně nejlepší válečnou scénu za posledních několik let. Nejde ale jenom o tyto jednotlivosti. Anthropoid je třeba pochválit hlavně jako celek. Vlastně jsem třeba nezažil podobnou spolupráci mezi českými a anglickými tvůrci. Už tím si myslím, že je tento film jedinečný. Pokud někdo hodnotí dvěma hvězdičkami a níže, tak zřejmě nekoukal na stejný film a nevnímal to, co jsem vnímal já. Poprvé jsem se setkal s tím, že má někdo zájem do světa uvést jeden z příběhů České, potažmo Československé, historie. A Adam Ellis byl pro mě super volba. Tak neuvěřitelně smutný příběh si zaslouží globální pozornost. A Anthropoid podle mě udělal maximum! (Malarkey) 4*
Tento způsob operace Anthropoid zdá se mi poněkud nešťastným. Minimálně půlku filmu jsem měl pocit, že rozkaz z Londýna zněl jasně, vysadíme Vás v protektorátu, aby jste si mohli prožít milostný románek a všemu nasazovali korunu naprosto mdlé dialogy s děvčaty. Navíc na můj vkus paragáni až příliš často opakovali že jdou sejmout Heydricha, kdyby v tý době byl facebook, zřejmě by to uveřejnili tam. Já teda vůbec neměl pocit, že paragáni jsou v okupované Praze, kde každej druhej byl udavač a že jdou po třetím nejvyšším z říše. Chyběla mě tam paranoia, atmosféra strachu, jenom dobový oblečení, auta a epizodní scéna v kavárně to fakt nezachraní. Největší perla filmu měl být atentát, jenže to přípomínalo spíš přestřelku u O. K. Corralu, jasně Heydrich si vystřelil, ale tohle ? A pak ten útěk paragánu z místa činu, to nám kameraman zjevně chtěl ukázat jak dělá kyvadlo jen škoda, že si vybral zrovna tenhle moment. Abych jen nekritizoval, záverečný souboj v kostele CaM byl super a člověk klukům drží každej palec i když ani tahle finálovka se neubrání dalšímu nešvaru a to je střih, ten byl brutální,příběh vůbec neměl souvislost, byl vyprávěn kapitolově. Mě osobně třeba chyběla scéna z pozice nácků, třeba po atentátu, mohlo to dát filmu větší dynamiku, emoce. Ten kostel beru i když i tady to šlo kamerou lépe, taky herecký výkony fajn, zejména Cillian Murphyh mě dokázal, že je skvělej herec, ale jinak těžký zklamání. (Enšpígl) 2*
Zbabělci umírají často ještě před smrtí, hrdinové okusí smrt jen jednou.“ Taky bych uměl od psacího stolu dělat machra, Williame.. Atentát od Sequense plnil funkci rekonstrukce o poznání autentičtěji, a i když je to nepříliš oprávněná výtka, kvůli původnímu znění mi to připadalo, jako by dva britští parašutisté seskočili u Prahy, aby si nabrnkli anglicky mluvící Češky a milostná linka pak mohla být poněkud křečovitě zakomponována do příběhu. Od Ellise mi chyběl nějaký podstatnější autorský vklad i hlubší zaměření na kontext operace a jednání postav. Pokud se jedná o psychologickou rovinu tíhy okupační deky před a po polechtání Heydrichovy sleziny, má nepoměrně navrch zase Krejčíkův Vyšší princip, o tom snad netřeba debatovat. Škoda, že Efialta Čurdu v 47´ oběsili, lidé jeho formátu by měli žít věčně.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Asi nejočekávanější film letošních Varů jsem po trochu podivném traileru vyhlížel s obavami. Riziko směšné angličtiny a přílišného důrazu na romantickou linku z ukázky smrdělo na míle daleko, navíc jak se asi mohli zahraniční filmaři popasovat s tak národně specifickou událostí novodobých českých dějin? Od začátku bylo jasné, že velká produkce pod vedením několika cenami ověnčeného Seana Ellise uchopí tohle téma o dost jinak, než by mohl kdokoli z naší kotliny. Už jen hvězdní herci Jamie Dornan a Cillian Murphy přitáhnou do kin spoustu diváků, kteří mají jen velmi vágní tušení, že nějaká druhá světová vůbec byla.
Jestli vás stejně jako mě v traileru děsila ta angličtina z úst českých herců, tak ve filmu je to přesně takhle, a to po celou dobu. Zpočátku to vyvolává úsměv, po chvíli už vám to ani nepřijde. Přesto se budu těšit na dabing, a to neříkám vůbec často (možná jsem to ještě neřekl nikdy), protože tohle je optikou našince trochu trapas. Za mořem asi angličtina nějakých Čečenců z východní Evropy nikoho nerozhodí, ale když z rádia na pozadí slyšíme českou hudbu, nad kterou probíhá vlastenecký rozhovor v angličtině, sál propuká v nežádoucí smích stejně jako ve chvílích, kdy američtí herci lámaně deklamují česká jména osob a měst.
Zhruba první dvě třetiny Anthropoidu sledujeme přípravy Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše na atentát na Heydricha. Za pomoci pražského odboje se snaží vymyslet, jak takhle ambiciózní a na první pohled neproveditelný plán uskutečnit. K tomu nesmí chybět trochu té lásky, aby ani divačky, které prostě půjdou na pana Greye, neodcházely neukojené romantickou nadstavbou. Závěr se pak soustředí na slavné obléhání kostela a určitá nuda řady nevypointovaných konverzačních scén je vystřídána poctivou akcí, na které jsou cítit peníze a nabízí uspokojující zakončení filmu.
Pro českého diváka je zcela samozřejmé, jak se bude příběh vyvíjet a jak skončí. Jenže dovedu si představit, že historií nepolíbení návštěvníci kin za mořem budou napjatí, jestli se ten atentát fakt povede a co bude potom s hrdinnými parašutisty. Ellis vypráví příběh s nezbytnou dávkou patosu, který je občas trochu přes čáru, aby v přepjatém závěru udupal diváka pod návalem emocí. V tu chvíli musí být každému jasné, že tohle není ani tak český válečný velkofilm jako spíš klasická výstavní skříň Hollywoodu.
Ellis údajně film chystal patnáct let a pročítal tuny materiálů. Občas skutečně naťukne nějaký pojem (třeba operace Silver A), který ale není dál rozvíjený, protože na vykreslování všech historických souvislostí a aktivit odboje samozřejmě není čas. To mu nemá smysl vyčítat, jenže pokud chtěl točit dramatický film, měl by hlavně s postavami a samotným dějem pracovat o poznání lépe. Spousta událostí totiž působí uměle a vychtěně, motivace často nejsou jasné a věci se prostě dějí. V první části poněkud pomalu a zdlouhavě, a až poslední akční třetina zanechává silnější dojmy. Dokážu si představit, že při tak obrovském množství informací a postav, jež historické okolnosti zahrnovaly, je lehké se v nich utopit - ale přesně to by měl režisér ukočírovat.
Murphyho Gabčík je nekompromisní drsňák, který celý film suverénně táhne. Svým charismatem hezounka Dornana výrazně zastiňuje a jasně ukazuje, že Jamie je jen fešák s nulovým hereckým rejstříkem, jenž na podobně dramatické role prostě nemá. Ale stejně jako na většinu ostatních nedostatků si i na Dornana prostě zvyknete a časem má dokonce i jednu smysluplnou vnitřní proměnu, takže s jeho haněním končím. Ve vedlejších rolích se představí řada pro nás známých tváří, jejichž angličtina do uší bodá o to více. V čele s Annou Geislerovou, trochu nepochopitelně obsazenou do role dvacetileté partyzánky, ansámbl doplnili třeba Alena Mihulová, Václav Neužil, Ondřej Malý nebo Jan Budař. A ostudu určitě nedělají.
Hodnocení Antropoidu je těžké. Z našeho pohledu to měl být český film o ryze českém tématu a jako takový je úplně jiný, než by člověk čekal a nejspíš i chtěl. Dokážu si ale představit, že v zahraničí, kde obeznámenost s touhle kapitolou dějin nebude tak samozřejmá, bude Ellisův "hollywoodský" přístup k atentátu přijímán o poznání lépe. Pro tuzemského diváka je prostě až příliš bizarní slyšet z úst Jamieho Dornana: „We Czechs are very proud nation!“
O FILMU
V roce 1939 byla západními spojenci podepsána Mnichovská dohoda. Ta umožnila Hitlerovi zabrat severní oblasti sousedního Československa. Jednal se o poslední snahu spojenců Hitlerovi vyjít vstříc, ale jejich snaha selhala. Vzhledem k tomu, že se v nyní již německých Sudetech nacházela valná většina českého průmyslu, podařilo se Hitlerovým jednotkám brzy obsadit celou zemi a Československo tak po celou dobu trvání druhé světové války víceméně proměnit v jeden velký vězeňský tábor.
Koncem roku 1941 okupačním vojskům v Československu velel obergruppenführer SS Reinhard Heydrich, muž, kterému byli v hierarchii Třetí říše nadřazení už pouze Hitler a Himmler. Heydrich, kterému se přezdívalo „pražský řezník“, byl ve svém chování vůči českému národu zcela nemilosrdný.
Československo se stalo významným dodavatelem vojenského vybavení Třetí říše a v Londýně na československou exilovou vládu vyvíjela stoupající tlak britská rozvědka, které se zdálo, že obyvatelé Československa okupaci své země od samého počátku přijímají až příliš pasivně. Čeští představitelé v čele s prezidentem Eduardem Benešem získali pocit, že je třeba udělat něco, co by se pro český lid stalo inspirací a ukázalo světu, že Češi a Slováci jsou jejich spojenci a jsou schopni se aktivně podílet na boji proti nacismu.
Anglické Oddělení pro zvláštní operace vycvičilo skupiny českých vojáků pro potřeby výsadků a naplánovalo odvážnou operaci s cílem spáchat atentát na Reinharda Heydricha. Jeho smrt měla být pro Německo drtivou ztrátou a pro spojenecká vojska pak měla představovat významné vítězství po stránce psychologické i strategické.
Vznik snímku Anthropoid je pro scenáristu a režiséra Seana Ellise splněním dlouholetého snu. „Poprvé jsem se o tomto příběhu dozvěděl, když jsem o něm v roce 2001 sledoval dokumentární film,“ vzpomíná. „Protože jsem se o události druhé světové války zajímal, ohromilo mě, že jsem o tomto výjimečně hrdinském a velice dojemném příběhu do té doby neslyšel.“
Ellis se okamžitě pustil do studia historických materiálů a v průběhu let se mu podařilo vytvořit poměrně rozsáhlý archiv všeho, co s operací Anthropoid souviselo. Prostudoval bezpočet fotografií a dalších historických materiálů, ze kterých se nakonec zrodil příběh, kontext i postavy filmu.
Ellis na scénáři filmu začal pracovat společně s Anthony Frewinem, aby se společnými silami popasovali s hlavní kostrou celého příběhu. „Pokud sledujete historické události od Mnichovské dohody až po atentát samotný a poté i dohru, která následovala, jedná se o neuvěřitelně komplexní a velice rozsáhlý příběh,“ popisuje. „Nějakou dobu nám trvalo, než jsme přišli na způsob, jakým ho pojmout, a já měl naprosto jasno v tom, že nechci točit nějaký válečný velkofilm. Jednalo se o prostý příběh dvou výsadkářů. Chtěl jsem zjistit, jací Jan Kubiš a Jozef Gabčík byli, poznat, jaký to asi byl pocit, být konfrontován s tím nejnáročnějším úkolem, jakým můžete odbojáře pověřit.“
V roce 2013 získal Ellis na festivalu Sundance cenu diváků za svůj snímek Metro Manilla, který byl oceněn také třemi cenami British Independent Film Awards a který dokazoval, že je Ellis mistrem filmového napětí. Vzhledem k úspěchu svých předchozích projektů se, povzbuzen těmito úspěchy novými, rozhodl pustit do aktivní práce na snímku Anthropoid coby svém následujícím projektu. „Přišlo mi, že se jedná o zcela logickou volbu. Oběť, kterou Jan Kubiš a Jozef Gabčík složili své vlasti, se tematicky podobala tomu, čím jsem se zabýval ve filmu Metro Manilla, pouze ve výrazně větším měřítku.“
Přestože strávil přípravami na vznik filmu Anthropoid dohromady 15 let, osudy jeho hrdinů na něj působí stále stejně intenzivně. „Mít možnost vyprávět příběh hrdinných mužů a žen z českého odboje, kteří se obětovali za svobodu své vlasti, pro mě bylo velkou ctí.“ Snímek Anthropoid se začal natáčet v Praze v polovině července 2015 a jeho natáčení trvalo 39 dní. Film se natáčel na řadě míst v Praze včetně Barrandovských ateliérů, které jsou jedněmi z největších v Evropě.
Po stylistické stránce Ellis při tvorbě okupované Prahy velice pečlivě zvažoval nasvícení scén a použitou barevnou paletu tak, aby se mu podařilo navodit atmosféru, kterou město v oné době mělo. Stejně jako v případě snímku Metro Manilla zastával i roli kameramana a bylo pro něj klíčové, aby se film natáčel ve formátu Super 16 mm. „Muselo se jednat o velice syrový a neuhlazený film, nikoliv o digitálně uhlazený prefabrikát,“ míní. „Celým okupovaným městem prostupuje napětí a já chtěl, aby se divák cítil patřičně stísněně a vše bylo nasvíceno velice měkkým světlem.“ Tak jako Metro Manilla byl i snímek Anthropoid natáčen ručně drženou kamerou, která „mu propůjčuje velice subjektivní atmosféru, jako bychom se ocitli ve společnosti hrdinů filmu a snažili se společně s nimi splnit jejich takřka nemožný úkol.“
Pro štáb filmu i herecký tým bylo natáčení v ulicích Prahy, přeměněných do podoby, kterou měly za druhé světové války, jako vstoupit do stroje času. Exteriéry scén v kostele se natáčely u chrámu svatého Cyrila a Metoděje v Praze, na místě, kde k onomu poslednímu střetu výsadkářů s nacistickými vojáky skutečně došlo. Dodnes se zde nachází pamětní deska, která hrdinům vzdává čest. „Možnost natáčet přímo před oním chrámem byla pro mne obrovskou poctou,“ prohlašuje Ellis. „Bylo to jako vrátit se v čase.“
Interiéry chrámu byly vybudovány v ateliéru 8 na Barrandově. Jednalo se o monumentální dílo, které si vyžádalo největší díl rozpočtu celého filmu. Na vzniku obřích kulis, které zabraly prostor o zhruba 7350 krychlových metrech, se podílelo více než 40 členů štábu. Jen strop samotný vážil 16 tun a byl zkompletován na zemi a následně vyzdvižen pomocí 38 řetězových kladek. Při stavbě kulis bylo spotřebováno 910 pytlů betonu, 300 pytlů sádry, 90 čtverečních metrů skla a 3300 čtverečních metrů dřevotřísky. „Finále filmu je jeho nejvelkolepější částí. Poté, co v průběhu celého filmu stupňujeme napětí bylo důležité, abychom na vlastní oči viděli nebezpečí, kterému čelili, a mohli ocenit nezměrnou odvahu, kterou ve svých posledních chvílích prokázali. Postavili jsme překrásný chrám a poté ho v průběhu pěti velmi náročných natáčecích dní zničili. Scény přestřelky jsme natáčeli chronologicky, abychom stěny chrámu mohli v průběhu natáčení postupně ničit tak, jak se stupňuje zmatek, který se mezi nimi odehrává.“
Krypta chrámu byla vybudována ve speciálně upraveném ateliéru na Barrandově, kde štáb natáčel po tři dny a nakonec celou místnost pro potřeby natáčení finálních scén filmu zatopil. Budova Petschkova paláce, kde za normálních okolností sídlila banka, za války sloužila jako sídlo gestapa. Bylo zde mučeno velké množství členů českého odboje a dnes se ve sklepních prostorách této budovy nachází muzeum, věnované jejich památce. V rámci natáčení snímku Anthropoid celá budova znovu posloužila svému válečnému účelu, aby scény v posledním dějství filmu působily věrohodněji. Například scéna mučení Ati Moravce se natáčela ve stejné místnosti, ve které se skutečně odehrála.
V případě natáčení některých klíčových historických scén, jejichž skutečná dějiště již neexistují nebo je pro potřeby natáčení není možné použít, se Ellis v rámci pečlivého studia a porovnávání s fotografiemi snažil najít místa, která by těm původním odpovídala co nejvěrněji. Například pro potřeby natáčení scény atentátu objevil Ellis nároží, které se s místem, kde byl atentát spáchán a které mezitím zakryla dálnice, shodovalo po vizuální stránce takřka dokonale. Byt Marie a Ati Moravcových stále existuje a natáčení v něm bylo zvažováno, ale štáb dospěl k závěru, že je v něm příliš málo prostoru pro práci s kamerou. Jeho velmi pečlivá kopie s odnímatelnými stěnami vyrostla proto na Barrandově v ateliéru 4.
Ačkoliv natáčení snímku Anthropoid probíhalo ve velice nemilosrdném tempu a zahrnovalo řadu velice dlouhých natáčecích dní v době, kdy Prahu sužovala rekordní horka, panovala při natáčení atmosféra plná vzrušení a odhodlání. „Všichni si uvědomovali, že se podílejí na něčem výjimečném, a byli hrdí, že takovou příležitost dostali. Všichni jsme toužili po tom, abychom mohli tento příběh vyprávět celému světu.“
Postavy a obsazení
• Cillian Murphy - Jozef Gabčík
• Jamie Dornan - Jan Kubiš
• Charlotte Le Bon - Marie Kovárníková
• Anna Geislerová - Lenka Fafková
• Harry Lloyd - Adolf Opálka
• Toby Jones - Jan Zelenka-Hajský
• Alena Mihulová - Marie Moravcová
• Marcin Dorociński - Ladislav Vaněk
• Bill Milner - Aťa Moravec
• Sam Keeley - Josef Bublík
• Jiří Šimek - Karel Čurda
• Mish Boyko - Jan Hrubý
• Václav Neužil - Josef Valčík
• Andrej Polák - Jaroslav Švarc
• Sean Mahon - veterinář Eduard
• Detlef Bothe - Reinhard Heydrich
• Roman Zach - Vladimír Petřek
• Jan Budař - tlumočník Josef Chalupský
• Jan Hájek - mlynář Břetislav Bauman
• Ondřej Malý - vyšetřovatel na Gestapu
Ocenění
Český lev
2016 - Sean Ellis (Cena filmových fanoušků)
2016 - David Ondříček, Kryštof Mucha, Mickey Liddell, Pete Shilaimon, Sean Ellis (Nejlepší film) (nominace)
2016 - Sean Ellis (Nejlepší režie) (nominace)
2016 - Cillian Murphy (Hlavní herec) (nominace)
2016 - Jamie Dornan (Vedlejší herec) (nominace)
2016 - Anthony Frewin, Sean Ellis (Nejlepší scénář) (nominace)
2016 - Sean Ellis (Nejlepší kamera) (nominace)
2016 - Richard Mettler (Nejlepší střih) (nominace)
2016 - Yves-Marie Omnes (Nejlepší zvuk) (nominace)
2016 - Robin Foster (Nejlepší hudba) (nominace)
2016 - Morgan Kennedy (Nejlepší scénografie (výprava)) (nominace)
2016 - Josef Čechota (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2016 - Gabriela Poláková, Linda Eisenhamerová (Nejlepší masky) (nominace)
British Independent Film Awards (BIFA)
2016 - Jamie Dornan (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
DABING
Hráli v českém znění: Filip Jančík - Cillian Murphy (Josef Gabčík), Marek Holý - Jamie Dornan (Jan Kubiš), Eva Josefíková - Charlotte Le Bon (Marie Kovárníková), Anna Geislerová - Anna Geislerová (Lenka Fafková), Vojtěch Kotek - Harry Lloyd (Adolf Opálka), Alena Mihulová - Alena Mihulová (Moravcová), Jiří Dvořák - Marcin Dorociński (Ladislav Vaněk), David Štěpán - Bill Milner (Aťa Moravec), Robert Hájek - Sam Keeley (Josef Bublík), Jiří Šimek - Jiří Šimek (Karel Čurda), Braňo Holiček - Mish Boyko (Jan Hrubý) + Karel Heřmánek ml. (Ignác), Václav Neužil - Václav Neužil (Josef Valčík), Pavel Šrom - Andrej Polák (Jaroslav Švarc) + Sean Mahon (veterinář Eduard), Igor Bareš - Toby Jones (Jan Zelenka-Hajský)
Dále hráli v českém znění: Roman Zach - Roman Zach (otec Petřek), Ondřej Malý - Ondřej Malý (vyšetřovatel na Gestapu), Pavel Řezníček - Pavel Řezníček (Alois Moravec), Jan Budař - Jan Budař (tlumočník Josef Chalupský), Sára Arnsteinová - Sára Arnsteinová (žena v bytě č. 44), Martin Zahálka - Brian Caspe (polesný Antonín), Zuzana Mixová, Tomáš Juřička - Jan Hájek (Břetislav Bauman), Martin Velda - Nicolai Borger (voják u zátarasu) a další
Překlad: Klára Míčková
Zvuk: Michal Beringer
Mix: Martin Václavík
Produkce: Petr Skarke
Dialogy a režie: Martin Velda
Vyrobila: SDI Media pro HBO v roce 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.9.2016 Falcon
Premiéra USA: 12.8.2016
Premiéra Francie: 1.8.2017
Premiéra Velká Británie: 9.9.2016 Icon Film Distribution
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 20 866 009
Tržby celkem - $ 5 300 000
Návštěvnost v ČR 168 450
Náklady (Rozpočet) - $ 9 000 000
FILMY V SÉRII
Atentát gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd188/
Československo, Drama / Válečný / Historický, 1964
Režie: Jiří Sequens st., Hrají: Radoslav Brzobohatý, Rudolf Jelínek
Anthropoid gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/a1163/
Velká Británie / Česko / Francie, Historický / Thriller / Válečný, 2016
Režie: Sean Ellis, Hrají: Cillian Murphy, Jamie Dornan
Atentát gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd188/
Československo, Drama / Válečný / Historický, 1964
Režie: Jiří Sequens st., Hrají: Radoslav Brzobohatý, Rudolf Jelínek
Anthropoid gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/a1163/
Velká Británie / Česko / Francie, Historický / Thriller / Válečný, 2016
Režie: Sean Ellis, Hrají: Cillian Murphy, Jamie Dornan
Tvůrci a herci
Zajímavost k filmu
- Jeden ze členů odporu používá pistoli Frommer Stop.
- Při obléhání a útoku na kostel jsou němečtí vojáci vybaveni samopaly MP28/II a MP40, puškami Karabiner 98k, kulomety MG34 a granáty Model 24 Stielhandgranate.
- Jeden z důstojníků gestapa používá upilovanou dvouhlavňovou brokovnici Remington Spartan.
- Jan Kubiš (Jamie Dornan) použil pro atentát speciálně upravený protitankový granát No. 73 Mk. I.
- Při atentátu chce Jozef Gabčík (Cillian Murphy) použít samopal Sten Mk II. Stejný samopal poté používají Jan Kubiš (Jamie Dornan) a Josef Bublík (Sam Keeley) při obraně kostela.
- Jan Kubiš (Jamie Dornan), Jozef Gabčík (Cillian Murphy), Josef Valčík (Václav Neužil ml.), Adolf Opálka (Harry Lloyd) i Jan Hrubý (Mish Boyko) používají pistoli Colt 1903.
- Heydrichův (Detlef Bothe) šofér Klein (David Bredin) má pistoli Walther P38.
- Na natáčení filmu byla vytvořena přesná kopie kostela, ve kterém se parašutisté ukrývali.
- Ve filmu bylo při dobývání kostela zastřeleno mnoho nacistů, ve skutečnosti však žádný Němec nezemřel.
- Celá scéna na začátku filmu, ve které jsou parašutisté hned po přistání zrazeni, je fiktivní a nikdy se nestala.
- Na rovnaký motív bol už natočený film Atentát (1964). Vtedy ešte za socializmu.
- Režisér (Sean Ellis) kvôli autenticite nakrúcal takmer celý film na ručnú 16 mm kameru.
- Místo, kde Gabčík (Cillian Murphy) fotí Lenku (Anna Geislerová), je tramvajový vratný trojúhelník Zvonařka, poslední tramvajová konečná svého druhu v Praze. Lokaci americkým filmařům doporučil David Ondříček, jenž se podílel na koprodukci Anthropoidu a sám zde například točil scény k vlastním filmům Ve stínu (2012) a Samotáři (2000). Na Zvonařku byla situována i kancelář Leeevně.cz ze sitcomu Marta a Věra (od r. 2014).
- Režisér Sean Ellis dost dlouho trval na tom, aby se ve filmu objevila scéna s oběšenci v ulicích Prahy, čímž měl být zdůrazněn tvrdý okupační teror. Historičtí poradci mu tuto vizi vymluvili.
- Ve skutečnosti se Jan Kubiš nezastřelil, nýbrž zemřel při převozu do nemocnice na následky vykrvácení.
- Reinhard Heydrich (Detlef Bothe) má pistoli Walther PP.
- S ohledem na to, jak významné téma film zpracovává, byl snímek uveden do distribuce místo tradičního premiérového čtvrtku již ve středu, v Den české státnosti 28.10.2016. [zdroje: Falcon, ČTK, deník Metro]
- Když gestapo vtrhne do bytu rodiny Moravcových, tak zde zatknou i syna Aťu (Bill Milner). Ten doopravdy v době zatýkání v bytě nebyl a gestapo ho dostihlo až později.
- Něměčtí vojáci ve scéně na Pražském hradě jsou ve skutečnosti vojáci hradní stráže, kteří posloužili jako kompars.
- Ulice v Holešovičkách, dějiště atentátu na Heydricha, je dnes magistrála. Scéna proto byla natočena v zatáčce u Bílkovy vily nedaleko Hradčan.
Sean Ellis (Režie), Sean Ellis (Produkce), Mickey Liddell (Produkce), Pete Shilaimon (Produkce), Robin Foster (Hudba), Sean Ellis (Kamera), Richard Mettler (Střih), Des Hamilton (Casting), Radek Hanák (Scénografie), Morgan Kennedy (Scénografie), Josef Čechota (Kostýmy), Yves-Marie Omnes (Zvuk), Tamara Koubová (Masky), Sean Ellis (Scénář), Anthony Frewin (Scénář), Cillian Murphy (Herec), Jamie Dornan (Herec), Charlotte Le Bon (Herec), Aňa Geislerová (Herec), Toby Jones (Herec), Harry Lloyd (Herec), Alena Mihulová (Herec), Sam Keeley (Herec), Jan Budař (Herec), Ondřej Malý (Herec), Mish Boyko (Herec), Martin Hofmann (Herec), Václav Neužil ml. (Herec), Bill Milner (Herec), Marcin Dorociński (Herec), Brian Caspe (Herec), Detlef Bothe (Herec), Roman Zach (Herec), Karel Heřmánek ml. (Herec), Pavel Řezníček (Herec), Jiří Šimek (Herec), Patrick Kalupa (Herec), Igor Bareš (Herec), Marek Pospíchal (Herec), Pavel Mareš (Herec), Justin Svoboda (Herec), Miroslav Lhotka (Herec), Andrej Polák (Herec), Reinhard Heydrich (a.z.) (Herec)
2016/120/Velká Británie, Česko, Francie/Historický, Thriller, Válečný, Životopisný
- Jeden ze členů odporu používá pistoli Frommer Stop.
- Při obléhání a útoku na kostel jsou němečtí vojáci vybaveni samopaly MP28/II a MP40, puškami Karabiner 98k, kulomety MG34 a granáty Model 24 Stielhandgranate.
- Jeden z důstojníků gestapa používá upilovanou dvouhlavňovou brokovnici Remington Spartan.
- Jan Kubiš (Jamie Dornan) použil pro atentát speciálně upravený protitankový granát No. 73 Mk. I.
- Při atentátu chce Jozef Gabčík (Cillian Murphy) použít samopal Sten Mk II. Stejný samopal poté používají Jan Kubiš (Jamie Dornan) a Josef Bublík (Sam Keeley) při obraně kostela.
- Jan Kubiš (Jamie Dornan), Jozef Gabčík (Cillian Murphy), Josef Valčík (Václav Neužil ml.), Adolf Opálka (Harry Lloyd) i Jan Hrubý (Mish Boyko) používají pistoli Colt 1903.
- Heydrichův (Detlef Bothe) šofér Klein (David Bredin) má pistoli Walther P38.
- Na natáčení filmu byla vytvořena přesná kopie kostela, ve kterém se parašutisté ukrývali.
- Ve filmu bylo při dobývání kostela zastřeleno mnoho nacistů, ve skutečnosti však žádný Němec nezemřel.
- Celá scéna na začátku filmu, ve které jsou parašutisté hned po přistání zrazeni, je fiktivní a nikdy se nestala.
- Na rovnaký motív bol už natočený film Atentát (1964). Vtedy ešte za socializmu.
- Režisér (Sean Ellis) kvôli autenticite nakrúcal takmer celý film na ručnú 16 mm kameru.
- Místo, kde Gabčík (Cillian Murphy) fotí Lenku (Anna Geislerová), je tramvajový vratný trojúhelník Zvonařka, poslední tramvajová konečná svého druhu v Praze. Lokaci americkým filmařům doporučil David Ondříček, jenž se podílel na koprodukci Anthropoidu a sám zde například točil scény k vlastním filmům Ve stínu (2012) a Samotáři (2000). Na Zvonařku byla situována i kancelář Leeevně.cz ze sitcomu Marta a Věra (od r. 2014).
- Režisér Sean Ellis dost dlouho trval na tom, aby se ve filmu objevila scéna s oběšenci v ulicích Prahy, čímž měl být zdůrazněn tvrdý okupační teror. Historičtí poradci mu tuto vizi vymluvili.
- Ve skutečnosti se Jan Kubiš nezastřelil, nýbrž zemřel při převozu do nemocnice na následky vykrvácení.
- Reinhard Heydrich (Detlef Bothe) má pistoli Walther PP.
- S ohledem na to, jak významné téma film zpracovává, byl snímek uveden do distribuce místo tradičního premiérového čtvrtku již ve středu, v Den české státnosti 28.10.2016. [zdroje: Falcon, ČTK, deník Metro]
- Když gestapo vtrhne do bytu rodiny Moravcových, tak zde zatknou i syna Aťu (Bill Milner). Ten doopravdy v době zatýkání v bytě nebyl a gestapo ho dostihlo až později.
- Něměčtí vojáci ve scéně na Pražském hradě jsou ve skutečnosti vojáci hradní stráže, kteří posloužili jako kompars.
- Ulice v Holešovičkách, dějiště atentátu na Heydricha, je dnes magistrála. Scéna proto byla natočena v zatáčce u Bílkovy vily nedaleko Hradčan.
Odkazy
Hrají:
Cillian Murphy, Jamie Dornan, Charlotte Le Bon, Aňa Geislerová, Toby Jones, Harry Lloyd, Alena Mihulová, Sam Keeley, Jan Budař, Ondřej Malý, Mish Boyko, Martin Hofmann, Václav Neužil ml., Bill Milner, Marcin Dorociński, Brian Caspe, Detlef Bothe, Roman Zach, Karel Heřmánek ml., Pavel Řezníček, Jiří Šimek, Patrick Kalupa, Igor Bareš, Marek Pospíchal, Pavel Mareš, Justin Svoboda, Miroslav Lhotka, Andrej Polák, Reinhard Heydrich (a.z.), Lenka Burianová, Iva Šindelková, Sebastian Pöthe