Konečná / Last Stand, The (2013/107/USA/Akční, Thriller, Krimi) 68%

17.07.2018 11:40
JEDNOU VĚTOU
„Důchod je pro bábovky.“

OBSAH
Šerif Ray Owens (Arnold Schwarzenegger) původně pracoval u losangeleské policie, ale po jedné zpackané akci skončil jako šerif ospalého městečka u mexických hranic, Sommerton Junction. Šéfovat bandě neschopných policistů v poklidné zašívárně, kde je nejvážnějším zločinem šťourání se v nose, není žádné umění. Dny plné nudy utne až telefonát agenta FBI Johna Bannistera (Forest Whitaker). Při převozu z Las Vegas do mexické věznice totiž uprchnul nebezpečný boss mexické mafie Gabriel Cortez (Eduardo Noriega). Během transportu ho vysvobodili členové jeho drogového kartelu a on se snaží prchnout do své domoviny. S pomocí kumpána Burella (Peter Stormare) a s rukojmím prchá Cortéz v našlapané Corvetě ZR 1 rychlostí 250 mil/hod k hranicím. Poslední překážkou na cestě ke svobodě je právě šerifovo městečko. Jenže zdejší strážci zákona a pořádku se moc netváří na to, že by se měli postavit do cesty muži, na nějž je celá FBI krátká. Jejich šéf ale nechce znovu pošpinit svou pověst, a tak nakonec provětrají své zbrojnice a vytáhnou z nich pušky, kulomety, meče a vydají se vstříc nelítostné řežbě s cílem zastavit zdánlivě nepřemožitelného gangstera a jeho pohůnky. Brzy uvidíte v kinech, jestli díky šerifovi Owensovi bude městečko Sommerton Junction Cortézova KONEČNÁ.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Arnold Schwarzenegger je pro mě postava, která je u mě spojená se sobotním večerem, kdy jsem se pokaždé v televizi jako malý capart těšil na nějaký ten akčňák, kde by mě právě on nikdy nezklamal. Takhle to fungovalo celé mládí a já jsem si během toho na Arnolda tak zvykl, že se stal mým největším akčním hrdinou. Pak se na filmy vykašlal, čímž mě obrovsky zklamal, aby se v roce 2013 naplno vrátil a začal opět brutálně hláškovat. Když šel film Konečná do kin, snažil jsem si najít čas, abych na něj zašel. Nakonec jsem si ho v týdnu udělal, abych zjistil, že jsem v kinosále úplně sám, což mě hrozně mrzelo, protože si to podle mě taková persóna určitě nezaslouží. O to smutnější to je, když si uvědomím, že se vlastně jedná o naprosto upřímný nadhled Arnolda, který cynicky naráží sám na sebe a jeho guvernérskou kariéru. Do toho se ale jedná o super příběh, kde si zamilujete snad každou postavu z toho amerického ospalého venkova. Každopádně jsem s filmem měl jeden problém a to byla, občas moc bláznivá, kamera, za kterou se postavil korejský režisér Ji-un Kim. Je to docela zvláštní, že režisér, který ani neumí anglicky najednou točí návrat Arnolda Schwarzeneggera, každopádně dobrá, udělal to slušně, trošku neobvykle, ale dalo se to přelísknout. Snad jenom, že na takové natáčení nejsem zase tak zvyklý. Co se ale týče samotného Arnolda, nevěřil jsem, že by se vrátil v takové formě, jak ho znám, přesto ale předvedl naprosto skvělý výkon, který mě celý ten film prostě nepřestal bavit a já jsem rád, že se zase vrátil do hollywoodských vod. Snad je ještě trošku rozčísne. Mimochodem, když Arnold řekl tu poslední hlášku na emigranty do USA, došlo mi, že ryzích amerických herců, je v tomhle filmu pomálu. Účel? Možná, i tak se jedná o naprosto upřímný film, který 107 minut zaručeně nepřestane nudit a to je ten hlavní důvod, proč ho vidět a dát mu šanci. Arnold je prostě sympaťák. (Malarkey) 3*

No bylo mě trošičku smutno když jsme si čet články o tom jak Arnie a Sly mají na kontě propadáky a protože jsem přítel starých dobrých akčních časů, rozhodl jsem se, že zvednu svůj, ženami tolik obdivovaný zadeček a na 107 minut ho ubytuju v sedačce multikina. Jako já si nestěžuju ani na sedačku v multikině ani na film. Samozřejmě můžeme spekulovat jak ten film byl ve stínu reflektorů, kdyby v něm nehrál big Arnie, ale taky na to můžeme mrdat a já volím druhou variantu. Osobně jsem se na film těšil a taky trošku obával, ale Arnie ze sebe mačká osmdesátky jak může a já spokojeně předu, protože všechny ty akčnáčky dnešní doby typu spidermana jsou tak nuceně cool, až mám pocit, že sleduju omalovánky, plnejch učesanejch chlapců - manekýnů ve značkovým oblečení, kterým dá marketing dotyčnýho hollywoodskýho studia nápis akční hrdina a vypustí ho rejžovat zlaťáky, jenže já mám radši chlapáky ze starejch časů, co vezmou pořadnou flintu a ulevěj přelidněný planetce o několik zbytečných existencí a neřešej zda maj na hlavě holubí hnízdo. A taky mám rád chlapy co nelítaj dvacet metrů nad zemí přivazený za ocelový lanko a jakože karate, ale co uměj dát starou dobrou ránu pěstí a ucedit u toho sarkastickou hlášku. Jo to všechno mám rád a je fajn že s tím vším co na akčnácích miluju jsem si tady moh podat ruku a říct "těší mě". Tak vítej zpět Arnie, rád vidím že si opustil brány politiky a nastoupil zase do továrny na sny, protože tam si vždycky patřil a doufám že už tam navždy zůstaneš a já se budu vždy těšit na tvou práci, chlapáku. (Enšpígl) 4*

Arnold ztvárňuje postavu, která by před padesáti lety velmi slušela Johnu Wayneovi (srovnání s Rio Bravem je nevyhnutelné). Jenomže zatímco Duke bral budování vlastního kultu seriózně, kalifornský ex-guvernér projevuje mnohem vyvinutější smysl pro sebe-ironii, která se dotýká i „nedotknutelného“ tématu patriotismu. Oblíbený terč vtipů představuje Schwarzeneggerův pokročilý věk a pomocí střetů pomalejšího světa odpočívajícího šerifa s akcí napěchovaným světem celostátně hledaných padouchů je vyprávění strukturováno. Konečná je z její comebackové podstaty vystavěná jako návrat k žánrovým tradicím, pročež oldschool metody protřelého strážce zákona nutně přinášejí větší efekt než sebemodernější technika poněkud opožděných agentů FBI (ačkoli také šerif musel kvůli product placementu vystřídat koně za chevrolety). Lehce překombinovaný scénář využívá většiny klišé béčkových akčních filmů (naštvané vystřílení zásobníku, zrádce ve vlastních řadách) a maximálně vytěžuje fetiše dělající Spojené státy Spojenými státy (rychlá auta, silné zbraně). Skloubení westernové nostalgie s hyperrychlou akcí zde přesto funguje o poznání hůře než v Hodném, zlém a divném. Akční scény nejsou – zřejmě i kvůli nižšímu rozpočtu – dost přestřelené, padouch dost výrazný a film náležitě vygradovaný. Všechny vedlejší postavy jenom vyklízejí prostor pro Arnolda, který si bez přehnaného snažení pojišťuje své dávno zasloužené místo v pantheonu velkých akčních hrdinů. Bez něj by šlo pouze o ucházející akční vycpávku večerního televizního vysílání, ve které by zřejmě nikoho nenapadlo spatřovat místy podnětný příspěvek do diskuze o současné vlně retro akcí. S Konečnou se to má podobně jako s Postradatelnými - kdykoli je na plátně akční legenda (zde bohužel jenom jedna), zábavnostní hodnota letí prudce nahoru. Jsem ale přesvědčen, že kdyby měl Kim větší režisérskou volnost, jde o mnohem masivnější akční nášup, u něhož budou snáze rozpoznatelné momenty prostě špatné a špatné záměrně (v duchu naivních akčňáků). Jako nový film s Arnoldem, jakého jej máme nejraději, uspokojující. Jako nový film jihokorejského mistra mnoha žánrů mírné zklamání. 65% (Matty) 3*

VELKÁ RECENZE
Mohl se vemluvit do role v pátém Terminátorovi a jít do čtyř tisícovek kin stylem "all in". Mohl se až do zaslouženého hereckého důchodu ještě pár let (dílů) vézt na postradatelné vlně a šéfovat se Slyem hordě akčních borců, co to nechtěla vzdát. Mohl na vlastní farmě nerušeně vybíjet krtky svou sbírkou vojenských tanků. Neudělal ani jedno z toho a prostě se rozhodl vrátit v oldschoolovém béčku o šerifovi, co srovná do latě partu drogových překupníků. Můžeme teď donekonečna rozebírat, jestli to bylo chytré rozhodnutí, ale kdo četl některý z autorizovaných či neautorizovaných Arnoldových životopisů, ten musí vědět, že Rakouský dub měl na správné volby dobrý čuch. Ať šlo o kulturistiku, investice do realit, politické konexe nebo filmovou kariéru. Z kin utekl akorát tak včas do politiky, a dokonce i z ní vyšel v jednom kuse. Teď se nás snaží přesvědčit o tom, že i v pětašedesáti utáhne akční pecku. Zlí jazykové stojí nedaleko s prstem na spoušti, ale jejich čekání bude tentokrát marné. Ano, finančně je Konečná minimálně na americkém území trpkým propadákem (že by voliči svému guvernérovi vystavovali účet?), ale s jejími filmovými kvalitami to nikterak nesouvisí. Arnold se totiž vrací ve filmu, který mu dělá čest, a jeho extra letokruhy tu rozhodně nejsou na obtíž. Ba právě naopak.
Kombinace nadržené režisérské extratřídy z Koreje a rakouské zabejčenosti, která chce světu ukázat, že na prahu Alzheimera zvládne holýma rukama posílat k pánu žoldáky, džípy, tanky a středně velké budovy, je k nezaplacení. Resp. umožní i anorektickému třicetimilionovému rozpočtu, aby kvetl pod rukama. Kim dodává za babku řízný vizuál, Arnie zas rozehrává krásnou etudu na téma "I´m too old for this shit", aniž byste ovšem tuhle hlášku brali jen na vteřinu vážně. Na plátně kolem něj všichni chodí po špičkách, před plátnem zas publikum visí na každé jeho replice, na každém povzdechnutí. Ono znovusetkání s ikonou má skoro až náboženský charakter, takže vlastně nevadí. když se prvních čtyřicet minut zas tak moc nestane. Hlavní záporák v Chevroletu (nejlepší product placement od Transformerů a naděje, že se ten film zaplatil předem) je totiž desítky mil daleko a Peter Stormare vlastně zabije jen toho, kdo si o to nejvíc říká. Spoilery? Nikoliv, Arnieho film jede podle blockbusterových pravidel vydaných v 80. letech. To, že se je potulní kazatelé typu Johna McClanea snažili několikrát přepsat, rakouská mašina bohorovně ignoruje. Tady umírají ti, co příliš mluví o svých rodinách a plánech. Vrch mají naopak ti, kdo vládnou větší ráží a většíma koulema. Tedy s výjimkou Jaimie Alexander, samozřejmě, ale ta leží na střeše s odstřelovačkou, takže ji berme jako výjimku potvrzující pravidlo.
Z ospalé, ale velmi příjemné pohodičky v zapadlé díře jménem Sommerston se film ovšem nenápadně láme v generický akčňák. Nevšimnete si toho hned, protože tenhle starší model Arnieho zvládá jednou rukou bavit publikum a druhou lámat vazy komukoliv, kdo nemá v jeho městě trvalé bydliště. Kim Jee-woon nikdy nezaváhá a poslušně plní žánrová schémata, abychom se skrz povědomý slalom zvratů a krvácejících pěšáků dostali k závěrečnému střetu. Jenže to všechno jde až moc hladce. Tak moc, že v posledních dvaceti minutách snímek skoro imploduje sám do sebe.
Jen těžko lze hledat příčiny na place. Arnold celou dobu vypadá, že by zvládnul podstatně vyšší váhovou kategorii a ustřeluje všem záporákům hlavy a naděje s velkou lehkostí. Pod koženou bundou se mu rýsují zbytky svalů, ze kterých byste uplácali tři Lautnery, Forest Whitaker lape po dechu, když čte jeho tajný spis (nezadá si s přehlídkou frček Caseyho Rybacka), a při plundrování skladu zbraní nelze v jeho očích nezahlédnout třpyt, který tam byl naposled v Komandu. Jinými slovy, aktuální model Arnieho pořád zfackuje cokoliv, co mu postavíte do cesty a při hlášce "They have an army", se vám chce doplnit "We have an Arnold". Jenže po přestřelce ve městě, která nabírá skoro až parametrů rockovského Vítejte v džungli, následuje vystřízlivění v kukuřičném poli a snad až příliš starosvětský a všelijak zakřiknutý duel. Režisér Kim Jee-woon na domácí hroudě předvedl takové šílenosti, že ho rozhodně z umírněnosti podezírat nemůžeme, stejně tak scénář ovlivňuje atmosféru snímku tak minimálně, že je vlastně degradován jen na pomocné noty. Není důležité, co je na papíře, ale jak moc Arnold pohne obočím.
Potíž je v tom, že ačkoliv se hlavní hvězda může rozkrájet, a film je díky ní o světelné roky lepší a zajímavější, než obvyklá béčková výplň videotrhu, drží ji na uzdě nedostatek koulí a fondů v rukou těch nejdůležitějších - producentů. Možná vám připadá, že plácám nesmysly, protože ten film je eRko a je v něm chlápek, co se po zásahu světlicí rozprskne na všechny strany. Jenže přes všechny laciné hemoglobinové ohňostroje ten film přesto ani zdaleka nedosahuje politické nekorektnosti Komanda. Žádná parní potrubí v břiše, žádné cirkulárky mezi oči nebo hlášky o tom, kdo koho zabije posledního. Arnie to v sobě pořád má, ale už ho to nenechají dělat! Záporák je povrchně cool, ale nikdy nemáte pocit, že byste se ho měli bát. Je to jen namachrovanej blbeček v naleštěném penisu, co sviští po asfaltu 350 km/h. Johnny Knoxville má doma náckobijku a jde do boje v rytířské helmě, ale víc obskurností už se z jeho postavy nevytěží. Proč? Konečná má dobře našlápnuto, ale ve chvíli, kdy se mají odpálit rachejtle v hlavní akční scéně, jako by někdo v zákulisí vztyčil prst. Bacha, ať to není příliš velká divočina. Musíme myslet na lidi z venkova, těhotné ženy, kardiaky a osoby s algofobií - i ti si přeci náš film chtějí užít.
A proto Konečná před cílovou rovinkou zatahuje pomyslnou ruční brzdu. Propásne tak tu jedinečnou příležitost být buď přehnaně ujetou (ne nutně brutální, ale pomohlo by to) variací na akční filmy přelomu osmdesátých a devadesátých let, nebo naopak uvědoměle nadsazeným komentářem Arnoldovy filmografie (pár odkazů se tu najde, ale to byly zjevně spíš momentální nápady přímo během natáčení). Chybí výrazné postavy, chybí výrazná koncovka, chybí odvaha jít do retra na sto procent nebo vymyslet něco nového. A proto tenhle akčňák nehne světovými tabulkami co do počtu mrtvol nebo kreativních killů.
Pánové s kufříky prostě řekli ne, a tak se Arnold do kin vrací "jen" s řemeslně neprůstřelnou a žánr ctící akční jednohubkou, jež naznačuje potenciál, který se v největší hvězdě svého žánru skrývá. Při pohledu na víkendové tržby je to smutná bilance, ale nesmíme zapomínat na to, že Arnie stihnul roztočit minimálně dva další filmy (Ten a The Tomb), ve kterých se může rozpřáhnout a konečně uštědřit plnotučné K.O.. Z kasy už se asi víc dolarů neposype, ale zub času Arnieho na lopatky položit nedokázal. Zatímco Sly se pokusil své hrdiny transformovat, Arnie nám medvědí silou ukazuje, že i po šedesátce klidně uhraje původního Johna Matrixe. Jen u toho bude víc nadávat na bolavá kolena a zrušené odpolední bingo. Už pro tenhle důkaz místo slibů, jakkoliv mu chybí kulervoucí finiš, se vyplatí Konečnou vidět. Dokazuje totiž hlavně to, že definitivní stopku oběma idolům s kulomety vystaví až komerční eutanazie jejich milovaného žánru. Nikoliv jejich doktoři nebo pojišťováci.

DABING
V českém znění: Pavel Soukup - Arnold Schwarzenegger (Ray Owens), Martin Zahálka - Forest Whitaker (John Bannister), Pavel Šrom - Peter Stormare (Burrell), Anna Brousková - Jaimie Alexander (Sarah Torranceová), Martin Sobotka - Johnny Knoxville (Lewis Dinkum), Jakub Saic - Eduardo Noriega (Gabriel Cortez), Bohdan Tůma - Luis Guzmán (Mike Figuerola, titulky), Kateřina Velebová - Christiana Leucas (Christie), Svatopluk Schuller - Rodrigo Santoro (Frank Martinez), Michal Holán - Zach Gilford (Jerry Bailey), Jitka Moučková - Genesis Rodriguez (Ellen Richardsová), Petr Burian - Daniel Henney (Phil Hayes), Bohuslav Kalva - Harry Dean Stanton (Parsons), Jitka Ježková, Libor Hruška, Zbyšek Pantůček, Jana Páleníčková, Dalimil Klapka, Radka Malá, Milan Slepička a další
Překlad: Jan Feldstein
Zvuk: Matěj Večeřa, Michal Čiernik
Produkce: Markéta Kratochvílová
Úprava Dialogů: Alena Navrátilová
Režie: Martin Těšitel
Vyrobila: Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, studio Budíkov pro Bontonfilm 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.2.2013 Bontonfilm
Premiéra USA: 18.1.2013 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 17.7.2013 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 316 482
Tržby celkem - $ 48 300 000
Návštěvnost v ČR 9 907
Náklady (Rozpočet) - $ 45 000 000
 
Tvůrci a herci
Jee-woon Kim (Režie), Lorenzo di Bonaventura (Produkce), Mowg (Hudba), Ji-yong Kim (Kamera), Steven Kemper (Střih), Jo Edna Boldin, Ronna Kress (Casting), Franco-Giacomo Carbone (Scénografie), Michele Michel (Kostýmy), Victor Ray Ennis (Zvuk), Jennifer McDaniel (Masky), Andrew Knauer (Scénář), Jeffrey Nachmanoff (Scénář), Arnold Schwarzenegger (Herec), Forest Whitaker (Herec), Rodrigo Santoro (Herec), Peter Stormare (Herec), Jaimie Alexander (Herec), Eduardo Noriega (Herec), Zach Gilford (Herec), Luis Guzmán (Herec), Johnny Knoxville (Herec), Harry Dean Stanton (Herec), Genesis Rodriguez (Herec), John Patrick Amedori (Herec), Daniel Henney (Herec), Kristen Rakes (Herec), Richard Dillard (Herec), Arron Shiver (Herec), Chris Browning (Herec), Billy Blair (Herec), Tait Fletcher (Herec), Kevin Wiggins (Herec), Eddie J. Fernandez (Herec)
 
2013/107/USA/Akční, Thriller, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- V španielskom znení nadaboval Eduardo Noriega (Gabriel Cortéz) sám seba.
- Vo filme používaná zbraň Smith & Wesson 500 bola v tom čase najväčšia a najsilnejšia zbraň na trhu. Pri slepých nábojoch nie je spätný náraz tak silný, preto ho herci museli hrať.
- Guľomet Vickers bol vo filme označovaný ako guľomet z roku 1939. V skutočnosti sa jednalo o Vickers z roku 1916. Bol funkčný a využitý v obidvoch svetových vojnách. Je to jeden z prvých guľometov využitých vo vojne. Jedná sa o historickú zbraň z 1. svetovej vojny. Nábojové pásy doň merajú až 8 metrov!
- Autá pre natáčanie naháňačky v kukuričnom poli boli špeciálne upravené. Herci sa iba tvárili, že šoférujú. V skutočnosti autá riadili kaskadéri, ktorí sedeli nad ich hlavami. Na strechách áut boli pripevnené špeciálne ovládacie klietky, hlavne z dôvodu, aby cez kukuricu videli, kam idú.
- Filmári kúpili 24 árov kukuričného poľa na nakrúcanie naháňačky. Natáčať sa muselo veľmi hospodárne, pretože každý prejazd autom znamená zničený pás poľa. Preto používali i malý vrtuľník s kamerou, pre lepší prehľad zhora. Počasie im tiež veľmi neprialo. Natáčalo sa v januári, tesne pred natáčaním snežilo, urobilo sa blato a kolesá na autách sa pretáčali.
- Podľa scenára malo byť kukuričné pole hneď za mestom. Filmári mali na konci ulice zelenú zástenu a dodali ho tam následne.
- Na kamennej platni, ktorú možno vidieť hneď po úvodnom titulku, je napísané: "Bezbožný uteká, hoc ho nik neplaší, spravodlivý sa však cíti (taký) bezpečný ako levíča." Tento výrok pochádza z Biblie (kniha prísloví, 28. kapitola, 1. verš).
- Malú úlohu zdravotníčky si vo filme zahrala aj Melissa Molinaro, no jej scéna bola z finálnej verzie vystrihnutá.
- Súkromné lietadlo, ktoré vo filme na presun do Sommertonu využije FBI, je Bombardier Challenger 850. Jeho maximálna rýchlosť je 0,8 Mach (cca 780 km/h).
- Arnold Schwarzenegger a Sonny Landham spolu hráli již ve filmu Predátor (1987). Na filmovém plátně se tak spolu objevili po celých 26 letech.
- Väzeň Frank Martinez (Rodrigo Santoro) má na pravom predlaktí vytetovanú frázu "Semper Fi" (alebo tiež Semper Fidelis), čo znamená "navždy verní" a čo je motto americkej námornej pechoty.
- Arnold Schwarzenegger (Ray Owens) vo filme pripomína hláškou "You make us immigrants look bad" svoj rakúsky pôvod.
- V sklade zbraní novozvoleného zástupcu šerifa Lewisa Dinkuma (Johnny Knoxville) si policajt Mike Figuerola (Luis Guzman) vzal meč použitý vo filme Barbar Conan (1982), kde hlavnú úlohu stvárnil Arnold Schwarzenegger (Ray Owens).
- Johnny Knoxville (Lewis Dinkum) stvárnil zástupcu šerifa už vo filme Kráčajúca skala (2004).
- Ray Owens (Arnold Schwarzenegger) ve filmu používá revolver Smith & Wesson Model 500 ráže .500 S&W Magnum a také střílí z opakovací brokovnice Remington 870. Burrell (Peter Stormare) používa Colt Dragoon cal.44 a taky Carl Gustav M3 84mm. Sarah (Jaimie Alexander) používá Browning A-Bolt.
- Ve filmu Arnold Schwarzenegger v roli šerifa Raye Owense pronese větu "I'll be right back". Stejnou frázi vyslovil i ve filmu Špinavá dohoda (1986). Jedná se o narážku na frázi "I'll be back", tedy "Já se vrátím", ze snímku Terminátor (1984). Různé variace fráze obsahující slovo "back" již postavy, které hrál Arnold Schwarzenegger, pronesly celkem ve třinácti filmech, a to Terminátor (1984), Komando (1985), Špinavá dohoda (1986), Běžící muž (1987), Dvojčata (1988), Policajt ze školky (1990), Terminátor 2: Den zúčtování (1991), Poslední akční hrdina (1993), Rolničky, kam se podíváš (1996), 6. den (2000), Terminátor 3: Vzpoura strojů (2003), Expendables: Postradatelní 2 (2012) a Konečná (2013).
- Arnold Schwarzenegger sa pôvodne chcel vrátiť k hereckej profesii voľnejším tempom, ibaže scenár Konečnej a ponuku hlavnej role vraj odmietnuť nedokázal. „Pripomínalo mi to Pravdivé lži (1994). Je to jeden z tých vzácnych filmov, ktoré sú úžasne napínavé, a vy sa pri nich napriek tomu neustále smejete,“ prezradil herec.
- Přesně jak napovídají trailery, točila se většina efektů prakticky, tedy bez masivního využití digitálních triků. Filmaři si opravdu postavily kulisy westernového městečka a Arnold Schwarzenegger „i na stará kolena“ točil značnou část akce osobně.
 
Odkazy