Muž bez stínu / Hollow Man (2000/112/USA, Německo/Horor, Sci-Fi, Thriller, Akční) 63%

17.07.2018 11:40
JEDNOU VĚTOU
„Stal se neviditelným a s jeho tělem zmizely i všechny zábrany."

OBSAH
V přísně tajné vojenské laboratoři se skupina brilantních mladých vědců dostane na samotný práh objevu neviditelnosti. Ctižádostivý šéf týmu Sebastian Caine (Kevin Bacon) se rozhodne podstoupit obrovské riziko a otestovat neviditelnost na vlastní kůži. Pokus ovšem neprobíhá podle optimistických předpokladů, navíc jeho důsledky jsou zřejmě nevratné. Stejně dramatickou proměnou jako tělo prochází i Sebastianova mysl. Moc, pramenící z neviditelnosti, boří všechny civilizační zábrany a z talentovaného vědce se rychle stává nevypočitatelné monstrum. Zastavit ho mohou pouze bývalí kolegové v čele s půvabnou Lindou (Elisabeth Shue)...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Verhoeven, vědecké téma sahající do psychologie člověka, dobré obsazení a hromada efektů. Samozřejmě nesmím zapomenout na další "cameo" roličku krásné Rhony Mitry, která své tělo vystavuje na odiv, kde jí to dovolí. Muž bez stínu je už od své myšlenky dost problematický film, který hodně lidí neuspokojí. Možná kdyby se Verhoeven snažil více držet klaustrofobické atmosféry podzemní laboratoře a vynechal všechny výlety "do městských lovišť", celý film by působil silněji. Přesto jde o dobře zvládnuté řemeslo, které dobře zabaví a udrží atmosféru i napětí. (Djkoma)

Producenty přidušený a netvárným scénářem do kouta zahnaný Verhoeven vyloženě nezklamal. Ty náznaky myšlenek o tom, jaké možnosti skýtá člověku věda a nakolik je možné se díky ní přiblížit k Bohu, tam hmatatelné jsou. Akorát se film spíše primárně soustředí na akci a působivou práci trikařů. Na režisérovy klasické trademarky jako krev (něco málo v závěru ukápne) a stylové násilí (useknuté znásilnění) se kašle. Dokonalá ukázka toho, jak hollywoodská mašinerie sešrotovala unikátní talent. (Isherwood) 4*

Triky a Goldsmithova hudba v kvalitě A, herecké výkony a klišoidní závěr filmové kategorie B a vnadné vědkyně, co mají průměrnou velikost prsou C - to je ten starý známý filmový zlozvyk, že vědečtí pracovníci musejí být mladí, oduševnělí a o svou fyzickou krásu pečující lidé namísto roztržitých profesorů a profesorek minimálně nad padesát a se zanedbaným vzhledem tři dny nemytého váguse.. Kvantum nelogičností a tupý závěr s nezničitelným Baconem musel při zkušební projekci zatlačit Verhoevena takovým způsobem do sedačky, že v okamžiku, kdy naběhly closing credits, se z něj stal jediný opravdu neviditelný muž v sále.. (Gilmour93) 2*

VELKÁ RECENZE
 „Muž bez stínu“ je jedním z filmů, na který jsem neměl odvahu. Už ani moc nevím proč. Mám pocit, že v době, kdy šel ven, jsem na něj slyšel nějaké špatné názory, a tak jsem se jím prostě moc nezabýval a říkal jsem si, že to nestojí za to. Jenže čím víc filmů od Paula Verhoevena jsem viděl, tím víc jsem se utvrzoval v tom, že bych i „Muži bez stínu“ měl dát šanci. Konečně jsem tak učinil a rozhodně není čeho litovat.
Paul Verhoeven dostál své pověsti a natočil poměrně temný, psychologický snímek, který na rok 2000 disponuje i velmi dobrou násilnou stránkou. Verhoeven se rozhodně krve nikdy neobával. Tady je to ještě podtrženo tím, že sledujeme, jak lidské nebo zvířecí tělo mizí před očima, případně nabývá znovu viditelnosti, a to pěkně postupně přes orgány a jednotlivé cévy. Na tomhle se tvůrci skutečně vyřádili a já jsem se vizuální stránkou kochal. Ve většina případů jsou triky nápadité a uvěřitelné.
Příběh je přesně takový, jaký si s neviditelným mužem spojujete. Stačí, když se sami sebe zeptáte na to, co byste dělali, kdybyste byli neviditelní. To je stav, který svádí. Svádí k tomu, abyste provedli něco, za co by vás jinak chytli, protože by vás někdo poznal. A přesně to Paul Verhoeven prezentuje s velkou silou. Hlavně scéna znásilnění je neskutečně znepokojivá a určuje celkový směr příběhu.
Kevin Bacon je v hlavní roli trochu jasnou volbou a je hned od začátku zřejmé, že nebude za kladnou postavu. Ale to vůbec nevadí, protože ten příběh se prostě musí vyvíjet negativním směrem. Schopnosti vedou k sebedestrukci, což je základem děje. Jsou zde prvky, které jsou možná trochu klišovité a je jasné, kam snímek poplyne, ale vůbec to nevadí, protože ten průběh stojí za to.
Mrzí mě, že snímek nebyl kriticky lépe přijat a byl to poslední film Paula Verhoevena, který v americké produkci natočil. Není to špatný film. Měl vysoký rozpočet, ale ten je vidět na tom, jak se povedla triková stránka. Jsou zde záběry, které jsou prostě výborné. Jsem z tohoto filmu nadšený a někdy bych se nebránil tomu, abych si ho dal znovu. Opravdu jsem se neměl čeho bát.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Geniální vědec Sebastian Caine pracuje pro Pentagon a v tajném laboratorním komplexu vede tým, který pracuje na projektu látky způsobující neviditelnost. Po úspěšném vyvinutí látky se týmu podaří vytvořit také sérum s reverzními účinky, které neviditelné organismy opět zviditelní. Vedle Caina jsou členy týmu jeho bývalá přítelkyně Linda McKay, asistent Matthew Kensington, veterinářka Sarah Kennedy, laboratorní technik Carter Abbey, expert na počítače Frank Chase a černoška Janice Walton. Přes úspěšný pokus s gorilou, kterou se podařilo zneviditelnit a přes drobné potíže opět zviditelnit, Caine neprozradí armádnímu výboru, že práce na projektu se blíží ke konci. <>Obrázek nenalezen<> Obává se, že by je armáda mohla z projektu odvolat a ponechat si výsledky jejich práce. Místo toho se Caine rozhodne vyzkoušet látku sám na sobě a pod dohledem, týmu, který až na Lindu a Matthewa netuší, že pracují bez vědomí výboru, si látku aplikuje. Málem zkolabuje, ale stane se neviditelným. Tým si zvyká na neobvyklou situaci, kdy se mezi nimi pohybuje neviditelný Caine, jehož mohou vidět pouze s pomocí termokamer nebo termobrýlí. Zpočátku úsměvné legrácky neviditelného vědce jsou stále více znepokojivé. Když se pokusí osahávat Sarah, která usnula v laboratoři a zděšená Linda odmítne pomilovat se s neviditelným mužem, začnou si členové týmu uvědomovat změnu v Cainově chování. <>Obrázek nenalezen<>Netuší, že je mezi i ve chvíli, kdy se baví o jeho podivném nevyzpytatelném chování. Situace se ještě zhorší poté, co se plánovaná revezre nezdaří a Caine zůstane neviditelný. Snahy o úpravy séra, které by muže zviditelnilo jsou neúspěšné. Jedné noci podrážděný Caine uprchne z podzemního komplexu a vydá se do města, kde znásilní svou krásnou sousedku, kterou dříve často pozoroval oknem. Linda, šokovaná změnou jeho chování, se netají tím, že vše řekne výboru. Když to však udělá, Caine, který ji sledoval bez výčitek zavraždí dr. Kramera, se kterým Linda o situaci hovořila. Další den vědec uvězní členy týmu v laboratoři tím, že zablokuje jejich identifikaci v bezpečnostním systému.
Vědci se ho pokusí najít, Cainovi však jeho neviditelnost poskytuje značné výhody. Brutálně uškrtí Janice a smrtelně zraní Cartera. Zvýší v laboratořích teplotu tak, aby ho nebylo možno objevit pomocí termokamer a připraví časovanou bombu, který by zlikvidovala laboratoř i se všemi svědky, kteří vědí o jeho existenci. Podaří se ho zbývajícím členům týmu najít a zastavit dřív, než se mu podaří uniknout z laboratoře a ztratit se v ulicích Washingtonu?

O NATÁČENÍ
V roce 1989 se producent Douglas Wick zamyslel nad projektem, který by se zabýval tématem neviditelnosti a jejich důsledků. "Tehdy někdy," vysvětluje Wick, "začala revoluce v oblasti vizuálních efektů. Došlo mi, že bychom počínání neviditelného muže mohli ukázat tak, jako nikdy předtím." Nápad pustil z hlavy až do doby, kdy si o něm promluvil se scénáristou Andrew W. Marlowem (Air Force One, Konec světa). Marlowa fascinovala otázka, jak by se psychika člověka změnila poté, co by odpadly veškeré společenské zábrany. Marlow se rovněž vždycky zajímal o složitý svět zvláštních efektů - patří k častým návštěvníkům trikových dílen. "Když Andrew napsal scénář," vzpomíná režisér Verhoeven, "zahrnul do něj zvláštní efekty, které tehdy ještě nebyly možné. Psal to s tím, že jednoho dne možné budou." Sám Marlowe svůj příběh charakterizuje takto: "Je to vzrušující moralita o charismatické autoritě, kterou svazují zákony společnosti. Bez jakýchkoli klišé sledujeme, co se přihodí, když se začne kousek po kousku zbavovat svého těla a unikat z dosahu těchto zákonů."
Téma filmu zaujalo i režiséra Paula Verhoevena (Základní instinkt, Hvězdná pěchota). Podobně jako ve svých předchozích snímcích si i tady klade znepokojující otázky ohledně lidského jednání. "Před několika tisíci lety," říká Verhoeven, "se tématem neviditelnosti zabýval Platón. Napsal, že člověk se s morálkou nerodí - ta je jenom definována tím, co si o nás ostatní myslí a co od nás očekávají. Řekl, že jeho moc by neviditelného člověka zkazila. Zneužíval by ji, protože by si mohl dělat, co chtěl. Kradl by, vnikal do domů a znásilňoval, a zabíjel z rozmaru. Platón tvrdil, že člověk v sobě nemá univerzální morální kód, který by ho dělal dobrým. Chová se tak, jak se chová, protože nechce do vězení. Nedovolil bych si s Platónem polemizovat." Proměna přitažlivého hrdiny ve zlé monstrum režiséra lákala. Verhoeven pokračuje: "Ze začátku mu držíte palce. Je to hrdina. Pak se jeho mysli zmocní stíny a stane se zlým. Jak dlouho mu ještě budete přát? Zavrhnete ho úplně, anebo mu ještě část vašeho Já bude fandit?"
Další věcí, která Verhoevena lákala, byly neuvěřitelné digitální efekty, ještě před několika lety nemožné. Tvůrci se chtěli vyhnout klasickým klišé filmů o neviditelných. "Chtěli jsme dostat dál než jenom ke vznášející se propisce nebo poletující sklenici vody," vysvětluje scénárista Marlowe. A tvůrci svá předsevzetí bezvýhradně splnili. "Ani v nejmenším jsem netušil, jak komplikované a obtížné bude natočit tenhle film. Šlo to daleko za hranice mojí představivosti," dodává Paul Verhoeven. Trikoví odborníci se zabývali dvěma hlavními problémy. Nejprve museli nechat hrdinu po "vrstvách" zmizet a následně ztvárnit kontakt neviditelného muže s okolím. Tak například v okamžiku, kdy se hrdina pohybuje v páře, zmítá v bazénu nebo se plíží vrstvami kouře a ohně, částečně se zviditelňuje.
První skupině efektů se říkalo "fázový bio-výmaz" - hrdina kousek po kousku mizí před našima očima. Dnešní divák se nespokojí s tím, že by si proměnu jenom představoval. Paul Verhoeven transformaci popisuje: "Mizí a zase se zjevuje ve složitých vrstvách. Jak se rozváděná tekutina dostává do jeho těla, vrstvy jeho masa začínají jakoby kapalnět. V okamžiku, kdy se rozpustí jeho svalový systém, zůstává jenom třesoucí se kostra obalená tepnami a žílami a vycpaná hlavními orgány. Mizí orgány, mizí oběhový systém a zůstává jenom kostra. Ta se nakonec vypaří a nezbude nic." Trikoví umělci, technici a návrháři se vydávali na dlouhé návštěvy zdravotních zařízení a škol. Studovali lidská těla, pořizovali fotografie a náčrtky, absolvovali kursy anatomie a přihlíželi pitvám. Museli poznat, co přesně se stane, když říznete do lidského těla nebo odstraníte kůži.
Aby se proměna na plátně mohla provést, museli filmaři vyvinout úplně nový software. Takový, který by jim umožnil dostat se člověku pod kůži a odkrývat po částech jeho tělo. Scott Anderson, který na triky dohlížel, vysvětluje: "Jakmile do počítače nacpeme veškeré informace, dokáže zanimovat přesný pohyb lidského těla a napodobit, jak se pod kůží pohybují svaly a cévy. Míra podrobnosti je bezpochyby převratná." Filmaře přitom nezajímal jen povrch, ale i vnitřek digitálních orgánů. "Rozřízněte klasický trojrozměrný digitální objekt," pokračuje Anderson, "a neuvidíte vůbec nic. V našem filmu byste řezem odkryli odpovídající detailní strukturu daného orgánu. Na monitoru začne orgán, řekněme srdce, žít svým vlastním životem. Postupně začneme systémem vlásečnic, které nabírají na objemu a pulsují. Z krevních cév, na které nabalíme vrstvy svalů, se stanou tepny a žíly. Nakonec dostaneme kompletní srdce." Verhoeven nadšeně dodává: "Takhle detailně jsme se do lidského těla ještě nepodívali." Z toho, co filmaři vytvořili, by se mohla stát cenná učební pomůcka.
Natáčení kladlo značné nároky i na Kevina Bacona, představitele neviditelného muže. Režisér vzpomíná: "Během naší první schůzky jsem se mu snažil vysvětlit, co ho jako hlavního hrdinu čeká. Aby se mohl stát neviditelným, bude muset strávit většinu času natřený namodro, načerno nebo nazeleno. Natírat ho nebude vůbec příjemné a ještě horší bude barvu smývat. Někdy mu na tvář nalepíme masku z latexu, která se každý den zase strhne. A nesmíme zapomenout na kontaktní čočky, které pokryjí celou bulvu. Bude to klaustrofobní a nepříjemný zážitek. Nic pro primadonu." A nemluvil do větru - náročnější roli prý Bacon ještě nezažil. Hned ale dodává: "Dostal jsem šanci zahrát si šíleného vědce - a další šílený vědec to celé režíroval!"

Ocenění:
Academy Awards
2001 - Vizuální efekty (nominace)

DABING
1. DABING (VHS)
V českém znění: Tamara Kotrbová (jako Tamara Komínková) - Elisabeth Shue (Linda), Pavel Vondra - Kevin Bacon (Sebastian Caine), Martin Stránský - Josh Brolin (Matthew Kensington), Jitka Ježková - Kim Dickens (Sarah), Rudolf Kubík - Greg Grunberg (Carter Abbey), Kateřina Lojdová - Mary Randle (Janice), Dalimil Klapka - William Devane (Howard Kramer), Milan Bouška, Radka Malá, Julie Alexandridisová, Pavel Kříž, Luděk Čtvrtlík - Joey Slotnick (Frank Chase + titulky).
Spolupracovaly: Radka Lehká, Barbora Wildová
Překlad: Lucie Matoušková
Zvuk: Oldřich Wajsar, Miloš Sommer
Produkce: Milena Čapková
Režie: Daniela Zachariášová
Vyrobil: Bontonfilms 2001

2. DABING (Blu-ray)
V českém znění: Petra Hanžlíková (jako Petra Tišnovská) - Elisabeth Shue (Linda), Pavel Vondra - Kevin Bacon (Sebastian Caine), Martin Stránský - Josh Brolin (Matthew Kensington), Jitka Ježková - Kim Dickens (Sarah), Bohdan Tůma - Greg Grunberg (Carter Abbey), Otakar Brousek ml. - Joey Slotnick (Frank Chase), Jitka Moučková - Mary Randle (Janice), Vladimír Čech - William Devane (Howard Kramer), Radovan Vaculík - Pablo Espinosa (Ed), Milan Slepička, Zuzana Skalická, Libor Terš, Irena Hrubá, Radek Hoppe, David Štěpán, Viktorie Taberyová a další.
Překlad: Lucie Matoušková
Zvuk: Oldřich Wajsar, Miloš Sommer
Produkce: Milena Čapková
Dialogy a režie: Martin Těšitel
Vyrobil: ABZ - divize Bontonfilms 2007

Premiéra ČR: 21.9.2000 Falcon
Premiéra USA: 4.8.2000 Columbia/Sony
Premiéra Německo: 12.10.2000 Columbia TriStar Film  
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2001 (VHS) Bonton Home Video, 1.5.2001 (DVD) Bonton Home Video
Poprvé na VHS: 1.8.2001 Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 1.3.2001 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 26.11.2007 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 7 033 810
Tržby celkem - $ 190 213 455
Návštěvnost v ČR 83 980
Náklady (Rozpočet) - $ 95 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Muž bez stínu gastonrolinc.webnode.cz/news/a1155/
Horor / Sci-Fi, USA / Německo, 2000
Režie: Paul Verhoeven, Hrají: Elisabeth Shue, Kevin Bacon

Muž bez stínu 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a124/
Akční / Sci-Fi, USA, 2006
Režie: Claudio Fäh, Hrají: Christian Slater, Peter Facinelli
 
Tvůrci a herci
Paul Verhoeven (Režie), Alan Marshall (Produkce), Douglas Wick (Produkce), Jerry Goldsmith (Hudba), Jost Vacano (Kamera), Mark Goldblatt (Střih), Ron Vignone (Střih), Howard Feuer (Casting), Allan Cameron (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), Andrew W. Marlowe (Scénář), Scott Hecker (Zvuk), Lydia Milars (Masky), Elisabeth Shue (Herec), Kevin Bacon (Herec), Josh Brolin (Herec), Kim Dickens (Herec), Greg Grunberg (Herec), Joey Slotnick (Herec), William Devane (Herec), Rhona Mitra (Herec), Jeffrey Scaperrotta (Herec), Tom Woodruff Jr. (Herec), Jimmie F. Skaggs (Herec), Margot Rose (Herec)
2000/112/USA, Německo/Horor,  Sci-Fi, Thriller, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Ze snímku byla vystřižena scéna, kde neviditelný Caine (Kevin Bacon) znásilní svou atraktivní sousedku (Rhona Mitra).
- Zbraně na sedativum jsou paintballové zbraně značky PGP.
- Ve filmu je použito na 560 trikových záběrů.
- Elisabeth Shue si při natáčení poranila Achillovu šlachu, kvůli tomu bylo natáčení na čas přerušeno.
- Někteří kolegové se neustále vysmívali Kevinu Baconovi, protože musel neustále nosit speciální zelené nebo modré obleky.
- Aby nedošlo k problémům, koupila produkce práva na knihu Hollow Man, přestože krom názvu nemá s filmem nic společného.