Marťan / The Martian (2015/134/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný) 82%

17.07.2018 11:39
JEDNOU VĚTOU
„Pomoc je jen 225 000 000 kilometrů daleko“

OBSAH
Astronaut Mark Watney (Matt Damon) během mise na Mars málem zahynul v prašné bouři. Zbytek jeho posádky planetu opustil v domnění, že je mrtvý. Ale Watney přežil a ocitne se tak omylem sám na nepřátelské planetě. Má k dispozici jen hubené zásoby a tak musí využít veškerý důvtip, invenci a technické znalosti, aby nejen přežil, ale také nalezl způsob, jak vyslat signál na Zemi, že je naživu. V okamžiku, kdy se mu to podaří, začne miliony kilometrů daleko od něj NASA a mezinárodní tým vědců neúnavně pracovat, aby dostali tohoto „Marťana" domů. Zatímco členové jeho posádky souběžně prokazují svou odvahu na téměř nemožné záchranné misi.(CinemArt CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ridley Scott je zpět. V top formě. Jako prvotřídní řemeslník, který má technickou stránku v malíku, nám servíruje další výbornou žánrovku. Sci-fi mu svědčí, to se znovu potvrzuje, naštěstí hodně brzo po failu s Prometheem. Tentokrát ale nemá tak velké ambice a tak originální vizi ani výrazivo, funguje tu spíš jako vytříbený realizátor, jenž ideálním způsobem rozhýbává moc pěkně napsanou látku. Je to na jednu stranu one-man show Matta Damona, jenž z plátna skoro nesleze a prakticky sám se svými průpovídkami a Scottovými režijními finesami zabaví po víc jak dvě hodiny stopáže. V širším kontextu jde ale o skoro zemeckisovské drama jak ze staré školy o tom, jak se chytrá a odhodlaná lidská duše může popasovat s nástrahami okolního světa. Feel-good scífko a pohodová budoucí klasika, prvotřídní hollywoodské dobrodružství, jež akorát nejde úplně na dřeň. (cival) 4*

Neznám předlohu, takže možná část zásluh patří už panu Weirovi, ale obdiv k tomu, že někdo dokáže v 78 letech vyplodit takhle silně feel-good !!sci-fi!! film, ve mně prostě rezonuje příliš silně. Marťan je pomníkem racionálnímu uvažování a vůli přežít, a asi až tak do třetí čtvrtiny (kdy se začne mluvit čínsky) si udržel moji pozornost bez pochybností o tom, jestli si ze mě jako diváka náhodou nedělá legraci. Od té chvíle už to prostě není ono, protože krom úlitby čínskému impériu (tomu reálnému) se začnou odehrávat ještě různé orbitálně mechanické kejkle, které jsou už trochu za čárou. Jinak je to v technických kategoriích Scottovsky tradičně precizní řemeslo, je tu spousta humoru, sympatických postav, které dobře hrají, a tak dále, a tak podobně. Už velmi, velmi dlouho se mi nestalo, že jsem si chtěl film po skončení okamžitě pustit ještě jednou - a Marťan to i navzdory mým výhradám dokázal. Přesto mu nemůžu dát víc než - sice zatraceně spokojených, ale přece jenom "jen" - 80%. (Gemini) 4*

Anti-Interstellar. Nolanův sci-fi opus byl kolonizačním kosmickým westernem o hledání alternativy ke zdevastované modré planetě. V těšitelském Marťanovi musí být naopak „kolonizátor“ zachráněn z divočiny, jež lehce připomíná Monument Valley, a navrácen na Zem. Oslava lidské schopnosti maximálně využít dostupných prostředků je pouze jednou z rovin vyprávění, lépe než kniha provázaného s paralelním organizováním záchranné mise. Prostříhávání mezi událostmi na Zemi a na Marsu začíná dříve než v přeloze a obojí dění je lépe synchronizované. Film má díky tomu větší spád a na rozdíl od Marka nikdy neztrácí dech. Navzdory individualistickému názvu, osamocené tváři Matta Damona na plakátu a pověsti ultimátního profesního dramatu pro geeky je pro mne Marťan zejména zdařilou ukázkou příběhu s kolektivním hrdinou. I v sesíťovaném světě vysokorychlostního internetu, umožňujícího mediální zprostředkování dění v jiném státu, na jiném kontinentu i na jiné planetě, nejlépe funguje na principu vzájemné spolupráce a koordinace. Každá z mnoha postav si užije svou chvilku slávy. Díky jejich postupnému uvádění na scénu a přehlednému vytváření profesních nebo osobních vztahů mezi nimi (ve filmu nakonec není postavy, která by bojovala sama za sebe), si je bez problémů zapamatujeme. Síly přitom nespojují jenom lidé různé rasy, věku a pohlaví, ale i různých národností. Marťan vytváří iluzi, že člověk je na prvním místě jak v mamutí organizaci typu NASA, tak v totalitní zemi jako Čína. Vytváření zvukových můstků mezi scénami a přesný střih, kdy na otázku přímo či nepřímo položenou na Zemi dostáváme odpověď v následujícím záběru z Marsu, posiluje sevřenost vyprávění a dojem globální vesnice, kde ani vzdálenost několik desítek milionů kilometrů není nepřekonatelná. Marťan je skvěle šlapající feel-good zábava, která možná neobnoví vaši důvěru v lidstvo, ale s vysokou pravděpodobností po naběhnutí závěrečných titulků začnete znovu věřit v režisérské schopnosti Ridleyho Scotta. 80% (Matty) 4*

VELKÁ RECENZE
Žijící klasik Ridley Scott, jeden z těch velkých režisérů, co zásadně proměnili kinematografii, ba estetické cítění celé naší kultury (zejména Vetřelcem a Blade Runnerem), a přesto nikdy nezískali Oscara, to tam dál sype pod tlakem. Ve věku, kdy už bude většina z nás pod drnem nebo na eldéence tlačí do kin jeden mohutný blockbuster za druhým, snad při vědomí, že bratr Tony už do věčných lovišť odešel a jemu tudíž taky zbývá jen pár posledních kreativních let. My musíme doufat, že jich bude co nejvíc, protože Scott v Marťanovi znovu upomíná na svoji výjimečnost – chyběl by jako málokdo jiný.
Jeho sci-fi novinka se tentokrát zřekla olbřímích ambicí, je to taková přítulná a vřelá dobrodružná pohoda, někde na půl cesty mezi Kontaktem, Trosečníkem a Populární mechanikou pro děti. Může pobavit diváky všech generací, neudusá hutnou psychologií ani přepjatými dramatickými momenty. To ale neznamená, že byste se u ní museli cítit ochuzeni nebo oklamáni a odcházeli s pocitem, že vizionářský režisér tentokrát svolil ke kompromisům, když Hollywoodu dodal oddychovku pro celou rodinu.
Ano, Marťan je svým naturelem takovým Dobrým ročníkem z vesmíru, jde ale jednoduše o svižnou a zábavnou adaptaci oblíbené knihy, jejíž čtivá podoba se překlenula do velmi „koukatelného“ blockbusteru. Přepis proběhl velmi hladce (Drew Goddard, jenž režíroval horor Chata v horách, si může dělat nárok na oscarovou nominaci za adaptovaný scénář), a tak se dočkáte energického, chytrého a naoko uvolněného vyprávění o tom, jak jeden astronaut do průšvihu spadl, sám a opuštěn na daleké planetě si ovšem zvládl poradit.
Sofistikovaná, ale velmi účinná vyprávěcí struktura, která kombinuje záznamy z lodních deníků, Damonovo kutilství, diplomacii a brainstormingy na Zemi i všelijaké pokusy vzájemně se spojit a pomoct si z bryndy, funguje na výbornou. Z knihy navíc sběhla na plátno skupina přesně typizovaných a bryskně charakterizovaných postav, které vás budou bavit i za situace, kdy má každá z nich prostor v řádu desítek sekund… jelikož prim tu hraje Matt Damon, znovu civilní, a přesto tahoun.
Všechny tyhle elementy se spojují do jednolitého celku, který díky Scottově zručnosti plyne naprosto lehce a samozřejmě - režisérova technická preciznost a suverénní práce s audiovizuálem se nezadrhnou po celou (vcelku neskromnou) stopáž. Může vám přitom chybět adrenalin, intenzivní dopad toho sklíčení a opuštění v hlubinách vesmíru, hutné survival podtóny nebo košatější přesah do pozemského cvrkotu, tyhle výtky se ale začnou zhmotňovat leda po odplynutí závěrečných titulků – cokoliv před nimi je natolik ladné, svěží a naoko bez chybiček, že se tou robinsonádou můžete nechat jen vytrvale unášet.
Marťan není přelomovou vesmírnou výpravou, není revoluční prakticky v žádném ohledu. Je ale perfektně vybroušeným hollywoodským dobrodružstvím, které starosvětsky vzývá sílu a vynalézavost člověka, respektuje ten povýšený americký individualismus ve stylu „zaplatíme klidně miliardy dolarů, abychom zachránili jednoho sympatického Damona, co je na očích, zatímco za bukem umírají statisíce běženců“, ale potvrzuje i ohromnou sílu sci-fi žánru na plátně, kdy si můžeme s hlavním hrdinou ohmatávat neskutečné a nehostinné světy někde sakra daleko.
Kolos o rozměrech Interstellaru, jenž by na jednu stranu posouval možnosti a na tu druhou prudil část diváků svým nekompromisním poselstvím, tak vážně nečekejte. I návrat Ridleyho Scotta do top formy je ale neskonale potěšující, protože pokud by se takhle povedla libovolná nová kapitola z Vetřelců, Prometheů nebo Blade Runner, byl by zlatý sci-fi fond zase o pár klenotů bohatší.

Ocenění:
Academy Awards
2016 - Mark Huffam, Michael Schaefer, Ridley Scott, Simon Kinberg (Nejlepší film) (nominace)
2016 - Matt Damon (Hlavní herec) (nominace)
2016 - Drew Goddard (Adaptovaný scénář) (nominace)
2016 - Arthur Max (Výprava) (nominace)
2016 - Mix zvuku (nominace)
2016 - Střih zvuku (nominace)
2016 - Vizuální efekty (nominace)

Golden Globes
2016 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie
2016 - Matt Damon (Nejlepší herec - komedie nebo muzikál)
2016 - Ridley Scott (Nejlepší režie) (nominace)

BAFTA
2016 - Ridley Scott (Nejlepší režie) (nominace)
2016 - Matt Damon (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2016 - Nejlepší střih (nominace)
2016 - Zvuk (nominace)
2016 - Výprava (nominace)
2016 - Vizuální efekty (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2015 - Nejlepší film (nominace)
2015 - Ridley Scott (Nejlepší režisér) (nominace)
2015 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

AACTA International Awards
2016 - Ridley Scott (Nejlepší režie) (nominace)
2016 - Matt Damon (Nejlepší herec) (nominace)
2016 - Drew Goddard (Nejlepší scénář) (nominace)

DABING
V českém znění: Marek Holý - Matt Damon (Mark Watney), Klára Sochorová - Jessica Chastain (Melissa Lewisová), Jiří Štěpnička - Jeff Daniels (Teddy Sanders), Jiří Ployhar - Michael Pena (Rick Martinez), Zdeněk Maryška - Sean Bean (Mitch Henderson), Anna Brousková - Kate Mara (Beth Johanssenová), Vojtěch Hájek - Sebastian Stan (Chris Beck), Jiří Krejčí - Aksel Hennie (Alex Vogel), Bohdan Tůma - Chiwetel Ejiofor (Vincent Kapoor), Petra Hobzová - Mackenzie Davis (Mindy Parková), Michal Holán - Donald Glover (Rich Purnell), Libor Terš - Benedict Wong (Bruce Ng), Petra Tišnovská - Kristen Wiig (Annie Montroseová), Petr Pospíchal, Ivo Hrbáč, Kristina Jelínková, Ivan Jiřík, Vanda Károlyi, Martin Kubačák, Rudolf Kubík, Irena Máchová, Radka Pavlovčinová
Překlad: Zdeněk Hofmann
Produkce: Pavla Draxlerová
Zvuk: Petr Posolda
Výsledný mix: Deluxe Media
Režie: Petr Pospíchal
Natočilo Barrandov Studio a.s. 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 1.10.2015 CinemArt
Premiéra USA: 2.10.2015 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 30.9.2015 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 3.2.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 3.2.2016 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 43 211 475
Tržby celkem - $ 630 200 000
Návštěvnost v ČR 289 146
Náklady (Rozpočet) - $ 108 000 000
 
Tvůrci a herci
Ridley Scott (Režie), Mark Huffam (Produkce), Ridley Scott (Produkce), Aditya Sood (Produkce), Michael Scha (Produkce), Simon Kinberg (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Pietro Scalia (Střih), Carmen Cuba (Casting), Nina Gold (Casting), Arthur Max (Scénografie), Janty Yates (Kostýmy), Oliver Tarney (Zvuk), Jana Carboni (Masky), Drew Goddard (Scénář), Andy Weir (kniha) (Předloha), Matt Damon (Herec), Jessica Chastain (Herec), Chiwetel Ejiofor (Herec), Jeff Daniels (Herec), Michael Pena (Herec), Kate Mara (Herec), Sean Bean (Herec), Kristen Wiig (Herec), Aksel Hennie (Herec), Sebastian Stan (Herec), Mackenzie Davis (Herec), Donald Glover (Herec), Eddy Ko (Herec), Naomi Scott (Herec), Jonathan Aris (Herec), Brian Caspe (Herec), Gruffudd Glyn (Herec), Matt Devere (Herec), Lili Bordán (Herec), Charlie Gardner (Herec), Sam Spruell (Herec), Benedict Wong (Herec), Björn Freiberg (Herec)
 
2015/134/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Oranžový nůž, který ve filmu používá Mark (Matt Damon), je Victorinox Hunter Pro.
- Jeden sol na Marsu je to samé jako jeden den na Zemi, ale trvá o 39 minut déle.
- Na stole môžeme zahliadnuť futuristický externý harddisk, ktorý sa už roky predáva. Jedná sa o model A-DATA SH93.
- Výroba a autorizovaná distribúcia filmu podporili viac ako 15 000 pracovných miest.
- Hlavnú rolu mal pôvodne hrať Chris Pratt.
- Približne 20 natáčacích lokácií bolo zriadených pre natáčanie filmu, čo nie je veľa, v porovnaní s inými filmami Ridleyho Scotta. Pre porovnanie, pri technicky náročnejších filmoch, ako napr. Exodus: Gods and Kings (2014) bolo zriadených 70 a pri American Gangster (2007) dokonca 100 lokácií.
- Jedna z Markových (Matt Damon) panoramatických snímok zachytáva Olympus Mons, najväčšiu doposiaľ objavenú horu v našom solárnom systéme. Je takmer 3-krát väčšia než Mount Everest.
- Na začiatku filmu je Sol 18, pričom v knihe to bol Sol 6.
- Postava Matta Damona sa volá Mark Watney. Mark je anglická verzia latinského mena Marcus, ktoré je odvodené od mena rímskeho boha vojny, Mars.
- Hračka, ktorá sa objaví pri posielaní video odkazov posádky smerom na Zem, je dostupná v reťazcoch IKEA.
- Druhá spolupráca Jessicy Chastain a Matta Damona na filme, ktorý sa týka vesmíru. Prvým bol Interstellar (2014), pričom v ňom spolu nemali jedinú scénu.
- Filmovanie snímky zabralo iba 70 dní.
- Tvorcovia sa snažili dosiahnuť maximálnu autentickosť prostredia. Lokality vo filme, ktorými Mark Watney (Matt Damon) prechádza, vyzerajú rovnako ako ich reálne predlohy na Marse a nesú tiež identické názvy. Filmoví grafici pri tom využívali fotografie kamerového systému HiRISE, ktorý sa nachádza na palube sondy NASA Mars Reconnaissance Orbiter.
- Týždeň pred oficiálnym uvedením filmu do kín sa uskutočnila špeciálna premiéra. Snímku Ridleyho Scotta si pustili astronauti na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS).
- Pokud by jsme se chtěli o projektu Ares dozvědět víc, tak nás tvůrci v závěrečných titulcích odkazují na internetovou stránku areslive.com, která nás přesměruje na YouTube kanál filmu.
- Znepokojivé množství lidí bylo při promítání filmu přesvědčeno, že je natočen podle skutečného příběhu.
- Během filmu lidé na Zemi svolají poradu, kterou pojmenují "Elrond" jako odkaz na Elrondovu radu z Pána prstenů: Společenstvo Prstenu (2001). Herec Sean Bean, zde hrající Mitche Hendersona, se právě této rady v Pánovi prstenů účastnil jako postava Boromira.
- Postava Vincenta Kapoora (Chiwetel Ejiofor) se v knižní předloze jmenuje Venkat Kapoor.
- Hodinky, které má na sobě ve filmu Mark Watney (Matt Damon), jsou značky BeLOWZERO model Auto 2826.
- Pár dní před premiérou filmu NASA oznámila objev tekoucí vody na Marsu. Režisér Scott prý o tomto objevu už pár měsíců věděl, ale pro takto rozsáhlé změny v ději filmu již nebyl prostor.
 
 Odkazy