Nesmrtelný / Self/less (2015/117/USA/Drama, Sci-Fi, Thriller) 67%

17.07.2018 11:39
JEDNOU VĚTOU
„Bůh stvořil lidstvo. Lidstvo stvořilo nesmrtelnost."

OBSAH
Průmyslový magnát, miliardář Damian Hale (Ben Kingsley) již dlouho ovládá svůj svět, ve kterém ze své newyorské operační základny mistrovsky rozehrává mocenské hry. Po vzájemném odcizení se svou dcerou, aktivistkou Claire (Michelle Dockery), má Damian opravdový vztah pouze ke svému celoživotnímu příteli a pravé ruce Martinu O'Neilovi (Victor Garber). Ale diagnóza nevyléčitelné rakoviny přiměje Damiana podstoupit radikální lékařský zákrok, „odpoutání", který pro něj zvrátí běh času.(Freeman Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Stařík v kůži mladíka. I takhle jednoduše by se dal shrnout tenhle filmový příspěvek do žánru scifi. Jenže bylo by škoda na tenhle příběh pohlížet příkře, když se o invenci snaží, i za cenu zjednodušených, občas i jalových postupů. To znamená, že na scénář dua Pastorů, je nutno si přivyknout, neb není z rodu excelentně propracovaných. Když to vezmu obšírně, máme zde magnáta nad hrobem, který najde způsob, jak žít dál. Využije služeb super tajné laboratoře, v níž už se nějakou dobu experimentuje s geneticky vyvinutými těly. Organizace jej nechá fyzicky zemřít, jeho mysl bude transplantována do podstatně mladšího těla. Jak se ale později ukáže, jedná se organizaci s nekalými praktikami, která vůbec nedodává syntetická těla, ale lidská. Dárce těla má vzpomínky, které se projevují formou záchvatů u nového majitele, to když se vysadí léky. A je i naznačeno, co se případně stane, když pilulky poletí do koše. Samozřejmě, že tohle všechno nový majitel těla neví. Pravdu, jak se věci mají a kdo je hlavním strůjcem nevyzpytatelného revolučního objevu v oblasti vědy, divák rozkrývá postupně a se sympatickým Ryanem Reynoldsem v hlavní roli. V prvé řadě je nutné smířit se s nedomyšleností, která film provází a je mnohdy zjevná. Zářným příkladem jsou vzpomínky na minulost, respektive útržkovité výjevy. Nevím, čím byly vyvolány, když šlo jen o tělo, nešlo o implantaci cizí mysli, ta zůstala se vším všudy zachována u nového majitele těla. Přesto se od těch vzpomínek celá storka v podstatě odrážela. No dobrá, muselo se to v rámci vyprávění někam posouvat a rozběhnout. Horší to bylo s tím, jak se Edward dopátral tajemné ženy ze svých výjevů. Film spoléhal na pravděpodobnost náhody. Celkem divné bylo i to, jak někteří jedinci reagovali na zjištění, že v těle mladšího muže dříme staroch, kterého dřív znali, to se záhy i celkem smysluplně vysvětlilo, ale u manželky bývalého vojáka, ano, Edward vlastnil tělo toho mrtvého muže, ten se jmenoval Mark, už vysvětlení chybělo, a žena až moc rychle uvěřila, že se jedná o vědecký experiment. Stačí chvilka nepozornosti a už se vezete, protože film je to místy dost zamotaný, ale tahle "šmodrchanice" baví. Režisér Tarsem Singh se osvědčil jako vizionář v oblasti komponování scén a záběrů, ale tady to tolik neplatí. Občas film působí rutině televizním dojmem, chybí spektakulární výprava, na akci film neužije. Hlavním magnetem filmu je jeho námět. Výměna těl je z diváckého hlediska vždy nějakým způsobem atraktivní. A z toho tento film čerpá. A je znát, že chce být jiný, chce ohranou látku zpracovat inovativně. Působivé scény se najdou, na začátku je jich víc než ke konci. Edward si dokonce v úvodu užívá výhod "omlazení" a to tak, že klátí atraktivní ženy na potkání. Působilo to možná nepatřičně, magnát ztvárněný Benem Kingsleym je totiž spíše solidní muž, ale kdoví, co dělal zamlada, že. Film se komerčního úspěchu nedočkal, přece jen divácká ignorance nebyla úplně na místě. I když existuje celá řádka filmů na téma výměny těl, i u nás máme svého zástupce "Já nejsem já", ještě o mnoho spřízněnější je drama "Dvojrole", je tenhle film zvláštním ve svém ranku. Určitě víc baví než nudí. A Ryan Reynolds má s výměnami těl a s pobytem v cizí kůži své nemalé zkušenosti. Je jedním z mála herců, kteří na obdobné téma, mají ve své filmografii více než jeden film. Tím prvním je komedie "V cizí kůži". Zárukou je, že u tohoto snímku nevyletíte z kůže, ať už je to myšleno jakkoliv. Jedná se svým způsobem o inteligentní snímek nesoucí i nějakou (konspirační) myšlenku. (kingik) 4*

Místy slušná žánrovka, u které ale vím, že za pár týdnů budu marně pátrat po názvu a jasnějším přiblížení si, co mě tehdy bavilo. Singhovského osobitého a pověstného vizuálu je tu překvapivě pomálu, sází víc na příběh, který ale neumí strhnout. Jakoby si vzal z několika filmů kousek, zvraty se dají spolehlivě odhalit předem a když dojde na akci, jednou je velmi slušná (návrat k manželce a hořící dům), jindy velmi nenápaditá až mdlá. Ryan Reynolds je většinu děje zmatený a vyjukaný, Ben Kingsley se sotva zahřeje a z plátna zmizí. A sličná Natalie Martinez pokládá špatné otázky a na odpovědi moc nečeká. 65% (castor) 3*

Hollywoodský bůh kompozic Tarsem Singh po dosavadních úletech, které mu jakž takž prošly dostal za úkol dokázat, že dokáže natočit i standardní podfinancovaný scif-fi thriller, díky kterýmu ukáže velkým studiím svou subtilnost a dostane prachy na velkej projekt, případně scénář na nějakou komiksárnu či tak něco. Jeho rukopis v tomhle naprosto nerozluštíte, leč právě režie je jediná věc, která drží tuhle srandu nad vodou. V první polovině je to vidět hodně na dialogových scénách, které jsou po Singhovsku scénické a rvou co nejvíce informací do jedněch záběrů, později však jeho oko proklouzne jen do pár sekvencí (btw vysvětlí mi někdo, proč zapalovali to auto?). Kde však celý film naprosto ztrácí dech je scénář, který se po odhalení první pointy unaveně rozplizne na sérii strašně nudných monotematických dialogů a smutných pohledů, které se nedaří moc ukončit a jsou jediným, co posouvá příběh dál. A to je špatně. (Othello) 3*

VELKÁ RECENZE
Nikdy jsem nepřišel na chuť Tarsemu Singhovi. Režisér Cely, Války Bohů nebo Sněhurky má hodně osobitý vizuální styl, jemuž jsem ovšem já osobně na chuť nikdy moc nepřišel, ale nemám problém respektovat, že se to někomu líbí. Jeho novinka Nesmrtelný by mi paradoxně měla z jeho filmů sednout nejvíc, protože singhovského vizuálu tu je skutečně absolutní minimum. Bohužel tu však není ani nic dalšího.
Nesmrtelný je film, u kterého je po pár minutách víceméně jasné, že do kin v roce 2015 nepatří. Zápletka o tom, jak umírající miliardář Ben Kingsley přesune svoje vědomí do mladého těla Ryana Reynoldse a pak zjistí, že s jeho novou schránkou je něco v nepořádku, nenabízí nic, co bychom neviděli dřív. Nesmrtelný nemá v rukávu žádné překvapení nebo nečekaný zvrat a pokud jste pár thrillerů už viděli, bez problémů odhadnete, co se stane za deset minut. Průšvih je, že to, co budete odhadovat a představovat si, bude pravděpodobně mnohem zábavnější než to, co vám tvůrci naservírují na plátně.
Nesmrtelný svým rozpočtem nemá na marvelovky, Jurský svět a podobné, na druhou stranu šestadvacet míčů není tak málo. Určitě to je dost na to, aby film nevypadal jako podprůměrný televizní pilot. Sci-fi prvky tu prakticky nejsou a jestli se těšíte na filmový výlet do světa budoucnosti, hned na něj zapomeňte. Jediné, co připomíná science fiction, je mašina na přenos vědomí, což je ve skutečnosti předělaný CT skener. A je to vidět. Horší však je, že když už dojde třeba na přestřelku, honičku, nebo bitku, působí Nesmrtelný jako něco, co se točilo na první dobrou. Všechno je k uzoufání pomalé, nenápadité a skoro až otravné.
Jediná věc, co povyšuje Nesmrtelného nad béčkové srágory, je fakt, že v něm místo Caspera Van Diena a Erica Robertse hrají Ryan Reynolds a Ben Kingsley. Čímž ovšem nemám na mysli, že ti dva hrají dobře, ale mají slavnější ksichty. Reynolds je většinu času srandovně vyjevený a Kingley zmizí po nějakých deseti minutách. A od té doby Singh cpe divákovi ošklivě vypadající, mizerně napsaný a unyle zrežírovaný příběh bez jediné zapamatování hodné scény nebo napínavého okamžiku.
Nesmrtelný nemá v kině co dělat a vedle konkurence působí i trošičku trapně. Ne tak, že byste se chtěli v kině smát tomu, jak moc je špatný a laciný, ale prostě v něm není nic, čím by ospravedlnil svou existenci. Zápletka, herci, režie, akční scény... všechno je otravně podprůměrné a jediná scéna, která by možná stála za zmínku, nepokrytě vykrádá finále legendární Staré pušky. A fakt, že závěr filmu musí Singh a spol. obšlehnout ze čtyřicet let starého francouzského filmu, celkem jasně ukazuje, jak moc je Nesmrtelný v hajzlu. Po jeho konci budete myslet maximálně tak na dvě věci. Že Kingsleymu je fakt úplně jedno, v čem hraje a že Reynolds by měl fofrem vyměnit agenta, nebo skončí jako ten Casper Van Dien.

O FILMU
Kéž bych měl více času, abych svůj život prožil… Napadá to každého z nás a každý z nás to tak cítí. Ale co kdybyste si ten čas mohli vzít - ale ne zadarmo? V provokativním psychologickém sci-fi thrilleru zkoumá režisér Tarsem Singh důsledky věčného života za cenu smrti někoho jiného.
Zákrok Damianovi nabídne Albright, geniální šéf tajné organizace, která obstarává vše potřebné pro bohaté lidi. Damian se chopí příležitosti a je zinscenována jeho smrt. Celý svět si nyní myslí, že zemřel, ale ve skutečnosti je jeho vědomí „odpoutáno“ a přeneseno do těla zdravého, o několik desetiletí mladšího muže. Operace je považována za úspěšnou.
Když se Damian adaptuje na svůj nový fyzický vzhled a začíná svůj druhý život v New Orleans, spřátelí se s místním obyvatelem, Antonem. Damian, který si postupně zvykne na svou novou identitu jako „Edward“, se stará o své nově nabyté zdraví a zároveň si i vychutnává život. Ale znepokojující obrazy zaplavující jeho mysl nelze jednoduše vysvětlit Albrightovým tvrzením, že „nesmrtelnost má i některé vedlejší účinky“.
Když Damian zjistí, že ho přitahuje svobodná matka Madeline, začne poodhalovat záhadu „Edwardova“ původu - a lidí, kteří budou zabíjet, aby ochránili organizaci. Damian zmobilizuje sílu a vynalézavost obou svých osobností a pustí se do boje o život svůj i lidí, do jejichž osudu zasáhl.

O PRODUKCI
Jako scénáristé si bratři David a Alex Pastorovi uvědomují, že jejich tvůrčí fantazii může motivovat to, co jim nedá spát. „Myslím, že každý si někdy říká ‚Kéž bych měl víc času.'“, říká David. „Chtěli jsme napsat příběh o mocném a vlivném člověku, který má sice všechno, ale zrazuje ho jeho tělo, a potom zjistí, že by si za své peníze mohl koupit nové tělo a žít nový život. A přestože klíčem k jeho novému životu je nová převratná technologie, rozhodli jsme se nezabřednout do technických podrobností a postavit náš příběh spíše jako fabulaci. Zajímaly nás hlavně morální důsledky.“
Alex vzpomíná: „Čím víc jsme o tom mluvili, tím víc mě fascinovala myšlenka, že by si někdo mohl ‚koupit čas', protože lidem, kteří mají hodně peněz, někdy projdou věci, které nám, obyčejným smrtelníkům, neprojdou. Sci-fi, jaké já i David rádi píšeme, zkoumá morální a etické problémy; ve filmu Nesmrtelný jsme se v širších souvislostech zabývali myšlenkou technologie, která by mohla vyřešit problém naší smrti, a nepeněžní ceny, kterou bychom za to museli zaplatit.“
David poznamenává: „Smrt je něco, co jednou potká každého; je to velká neznámá na konci životní pouti každého člověka. Jsme na ni připraveni?”
Alex odpovídá: „Myslím, že nikdo nikdy není na smrt připraven, protože v našich genech je zakódován boj o přežití, abychom pokračovali a žili co nejdéle.“
Kladení morálních otázek a téma smrti je již dlouho nedílnou součástí význačných sci-fi příběhů. Finální scénář bratrů Pastorových upoutal pozornost filmařů vytvořením černé listiny těch nejlepších dosud nerealizovaných scénářů.
Jeden z hlavních tvůrců sci-fi filmů, režisér Tarsem Singh, hledal námět, který by byl „trochu méně sci-fi“. A o scénáři bratrů Pastorových si myslel, že „sahá pouhých 20 minut do budoucnosti, takže jsem ho vlastně ani nepovažoval za sci-fi. Ale určitě to byl akční thriller a právě něco takového jsem chtěl natočit.“
Co se týče smrti, klade si Singh otázku: „Chtěl by někdo z nás žít navěky ve stárnoucím těle napojeném na hadičky nebo bychom volili něco jiného? Se vším, co se dnes dá koupit na černém trhu - po odejmutí jater a dalších orgánů zemřelým osobám - bude tato otázka čím dál aktuálnější.“
„Naše vědomí může žít mnohem déle, než na co evoluce naprogramovala naše těla, ale co proti tomu můžeme dělat? Kdyby Einstein nebo Steve Jobs žili trochu déle, mohli by toho pro lidstvo udělat mnohem víc.“
Producent Ram Bergman poznamenává: „Když se mi dostal scénář do rukou, okamžitě jsem věděl, že tato myšlenka občas napadne většinu lidí; i přes jistý prvek sci-fi má kořeny v reálném životě. Takže to byl scénář k thrilleru, který ale nastolí aktuální otázky. Podstata příběhu je reálná.“
„Zavolal jsem Jimu Sternovi, se kterým jsme produkovali film Looper, a měl jsem pocit, že to bude podobně provokativní a strhující sci-fi, které diváky zaujme a zároveň jim předestře toto morální dilema.“
Stern k tomu poznamenává: „Myslel jsem si, že stejně jako Looper by to mohlo být skvělé nahlédnutí do budoucnosti, o kterém budou lidé ještě dlouho mluvit - a to je to příznačné pro mnoho vynikajících sci-fi filmů. Téma filmu Nesmrtelný rovněž obsahuje klasickou faustovskou otázku ceny za zaprodání duše Ďáblu a já jsem si byl už při čtení scénáře jistý, že lidé budou o tomto tématu hovořit. Přemýšlení a bádání přivedlo Davida a Alexe k řešení, které používají hadi - ke svlékání kůže. Odtud pochází i termín ‚svlékání', který je ve filmu použit.“
„Film pojednává o mnoha tématech, která jsou lidem blízká: vykoupení, druhá šance využít příležitosti k tomu, aby si člověk užíval života.“
Bergman vzpomíná: „Jim tehdy řekl: ‚Jako produkčního partnera přizveme Petera Schlessela - spolupracovali jsme s ním už na filmu Looper.' Peter si ve své kanceláři přečetl scénář k filmu Nesmrtelný a řekl: ‚Jo, tohle natočíme.'“
Všichni jsme se nedočkavě těšili na setkání se Singhem. Alex k tomu dodává: „Je fascinující, jak dokáže zpracovat scénář a přidat k němu něco ze sebe.“
„Skvěle se hodil pro náš scénář.“, říká David. „Má úžasnou představivost a dokáže ji přenést na plátno, ale také pro něj to bude něco jiného než dosud.“
Bergman říká: „Vždycky jsem obdivoval Tarsemovo vizuální pojetí filmu, ale není snadné najít režiséra, který má svou vizi. Při našem prvním setkání mi Tarsem řekl, že má představu o filmu Nesmrtelný v duchu thrillerů Romana Polanského z šedesátých a sedmdesátých let minulého století.“
Stern poznamenává: „Tarsem měl cit a pochopení pro to, jaký ten film má být, a měl představu o tom, jak s tímto tématem naložit. Nejdříve se seznámíme s postavami a teprve potom se postupně začnou rozvíjet prvky napětí sci-fi. Film Nesmrtelný umožnil Tarsemovi hlouběji prozkoumat postavy a ten příběh ho plně pohltil.“
„Lidstvo se stále snaží posouvat hranice vědeckého poznání a v reálném životě se podařilo dosáhnout velkého pokroku v klonování, protetice pohybového ústrojí a transhumanismu. Takže možnost přenosu vědomí ve více či méně vzdálené budoucnosti je více než pravděpodobná. Tyto prvky příběhu se opírají o realitu současného vývoje, takže diváci si mohou pohrávat s myšlenkou: ‚Pokud tady ještě budu a budu mít k dispozici nějaký ten obnos, možná, že to budu moci udělat…'”
Herec Ryan Reynolds dodává: „Myslím, že každý divák se nechá unést příběhem, jehož podstatou je splnění přání. Prodloužení života, obelstění smrti - pokud a když budou k dispozici přiměřené investice, tak dosažení úspěchu nemusí být otázkou příliš vzdálené budoucnosti.“
„Rád hraji postavy, které jsou postaveny před určité morální dilema, a postava Damiana je velmi zajímavá, protože její morálka je účelově flexibilní. Diváci si budou klást otázku: ‚Co bych udělal já?'. Film Nesmrtelný určitě nutí k zamyšlení.“
Ve scénáři bratrů Pastorových protagonista příběhu podnikal v oboru nemovitostí, byl stavařem a díky svým schopnostem dosáhl takového úspěchu, jakého je v reálném životě v tomto oboru jen těžko možné dosáhnout. „Jedna z mých oblíbených knih je The Power Broker od Roberta Cara.“, říká David. „Pojednává o Robertu Mosesovi, který v průběhu 20. století zastával v New Yorku řadu politických funkcí a Carova kniha pomůže člověku utvořit si představu, v jak velké míře se podílel na současné podobě města.“
„Věděli jsme, že diváky bude zajímat postava, která vtiskla městu tvář a postavila tak pomník vlastní osobě, a přesto si uvědomovala, že ani to jí nemusí stačit.“
Došlo k tomu, že gigant Damian Hale, který byl na obálce prestižního časopisu Time označen jako „Muž, který postavil New York“, si najednou přestal připadat nesmrtelný. Alex poznamenává: „Damian byl sobecký člověk, který všem ve svém okolí vnucoval svou vůli a bez ohledu na druhé si bral vše, co uznal za vhodné. Svým bezohledným jednáním vydělal obrovské jmění, ale ve svém novém životě poprvé musí čelit vedlejším ztrátám ze svého předchozího působení a vyrovnat se s tím, jak žil svůj předchozí život.“
Reynolds poznamenává: „V Damianově ‚pozdní lítosti' lze spatřovat prvek narcisismu, ale zároveň jsem přesvědčen, že vnitřně se musel vyrovnat se vším, co ve svém dosavadním životě napáchal - a proto je pro něj druhá šance tak důležitá.“
Stern chválí Reynoldse: „Byl na prvním místě pro tuto roli. Je to vynikající herec s ohromně širokým záběrem, který dokáže být vážný i okouzlující, a je natolik inteligentní a sebevědomý, aby věděl, že není třeba nic „přehrávat“, aby byl přesvědčivý.“
Když filmoví tvůrci oslovili držitele Oscara Bena Kingsleyho s nabídkou na roli původního Damiana Halea, okamžitě se začal věnovat rozporuplným stránkám postavy a pilovat je. Herec k tomu říká: „Myslím, že Damian měl vždy úžasné ego. Je velmi kreativní a nápaditý. Ale sám sebe neposuzuje podle nijak přísných měřítek.“
„I ve chvílích, kdy už mu možná moc života nezbývá, si nechává každý den dělat manikúru, masáže, zastřihnout vousy od holiče, chodí ke krejčímu a vůbec si nepřipouští, že by umíral. Musel jsem ukázat i jeho zranitelnost, aby si diváci řekli: ‚Je úplně jako můj strýček.' nebo ‚To je můj táta.'”
Kingsley poznamenává: „Tarsem Singh byl vynikající režisér přesně pro tento příběh. Má kořeny v Indii a jedním z aspektů nesmírně bohaté kultury této země, o které jsme spolu hovořili, je i hluboce zakořeněná víra v reinkarnaci. To je něco, co je západní kultuře cizí.“
„Damian se potřebuje převtělit a nakonec najde geniálního vědce Albrighta, který mu pomůže obelstít smrt - i když to stojí celé jmění. V Tarsemově podání je tento film mytologickým příběhem, ve kterém je Damian králem, který umírá, aby se z něj v novém životě stal princ.“
Singh říká: „Damian je člověk, který má na své straně všechno kromě svého věku, ale je to sobecký člověk, který si nikdy nedokázal uspořádat svůj osobní život a nikdy neuteče před svou minulostí.“
“Jsem přesvědčen, že rozum a myšlení je všechno a srdce je pouze pumpa. Ve filmu Nesmrtelný dostává Damian druhou šanci a je konfrontován s následky svého rozhodnutí stát se někým jiným.“
Stern dodává: „Když vidíte Damiana v dynamickém podání tak mimořádného herce jako je Sir Ben, navzdory jeho obrovskému bohatství a vlivu vnímáte jeho osamělost.“
Když Damian vstupuje do i pro něj šedé morální zóny, aby uzavřel dohodu s Albrightem, Bergman poznamenává: „V charizmatickém Albrightovi vidíme něco ze Steva Jobse: vědce, proroka a obchodníka v jedné osobě.“
„Jsem fanouškem Matthew Goodea, protože do svého herectví vnáší inteligenci a vtip. Když jsme se rozhodovali o obsazení Albrighta, chtěli jsme také někoho, kdo se fyzicky a věkově bude hodit k Ryanu Reynoldsovi.“
Goode vtipkuje: „Když se budete chtít vrátit, Ryan Reynolds je zatraceně skvělej nápad! No, moje postava není moc oblíbená, ale když si tak říkám: ‚Kdyby tak byl Einstein mohl žít trochu dýl a dál rozvíjet své teorie.', tak to není špatnej chlap.“
„Film Nesmrtelný je skvělá metafora, protože koho by nenapadlo, jaké by to bylo žít věčně? Přijal jsem roli ve filmu z mnoha důvodů, a jedním z nich byl Tarsem Singh; Vzpomínám si, že když jsem viděl film Cela, pomyslel jsem si: ‚Kdo je ten člověk? Ještě nikdy jsem takové záběry neviděl.’ Úžasně se s ním spolupracuje.“
Herec se také těšil na „nelehký úkol, kdy má Albright objasnit všechny vědecké podrobnosti.“ Reynolds chválí Goodea, když říká: „Udělal to tak samozřejmě a přirozeně, že člověk naprosto věří všemu, co Albright říká - a dokonce chápe jeho přesvědčení, jeho specifický pohled na svět.“
Singh poznamenává: „Nikdy jsem nevnímal Albrighta jako zápornou postavu; hraje podle pravidel až do chvíle, kdy se Damian začne chovat nevyzpytatelně a Albright nemá jinou možnost. Do rovnice vstupují nepřípustné emoce, se kterými Albright nepočítal.“
„Ale Albrightův příběh v sobě nese také tragédii a proto do určité míry jeho argumenty chápu.“
Goode se svěřuje: „Jen jednou se mi stalo, že jsem vypadl z role, když jsem si nemohl vybavit svůj text ve scéně se Sirem Benem; on byl velkorysý, ale já jsem si připadal jako duchem nepřítomný a jen jsem si říkal: ‚Hraješ v jedné scéně s Benem Kingsleym!'“
Reynolds neměl šanci, aby si v nějaké scéně zahrál s Kingsleym, protože, jak poznamenává Kingsley, „housenka nikdy nepozná motýla“. Reynolds přiznává: „Velká čest bylo už jen to, že jsem hrál v jednom filmu se Sirem Benem. Ale během natáčení jsme se setkali osobně a probírali jsme osobní témata, jak co nejlépe využít čas, který je nám dán, což korespondovalo i s jedním z hlavních témat filmu.“
Stern měl zkušenosti se dvěma herci v jedné roli z filmu Looper, ve kterém postavu Joea hráli Bruce Willis a Joseph Gordon-Levitt. Producent k tomu dodává: „S Tarsemem jsme probírali kontinuitu role Ryana a Sira Bena. Každý z nich určoval směr toho druhého: Tarsem se říkal Siru Benovi: ‚Ryan dělá tohle, můžete to dělat také tak?'“
„Klíčovou součástí obou vtělení Damiana je psychické napětí; když mají diváci k dispozici informace, které postavy na plátně neznají, budou napjatě očekávat, jak se věci vyvinou.'“
„Ve scénáři bylo hodně překvapivých zvratů, které jsem vůbec neočekával; jak se příběh rozvíjí, diváci - a postavy - zjišťují, že ve hře je toho o hodně víc, než si vůbec uvědomovali.“, poznamenává Victor Garber, představitel Damianova věrného přítele a obchodního partnera Martina. „Od počátku jsem scénář považoval za inteligentní a překvapivý - a originální.
„Nyní se hodně hovoří o prodloužení života, ale lidé zacházejí až do extrémů. Bez ohledu na to, jak se snažíme sami sebe změnit, ve své podstatě zůstáváme tím, čím jsme.“
Ben Kingsley a Victor Garber, přátelé v osobním životě, vnesli do společných scén neuvěřitelnou věrohodnost. „Victor je herec, který se při hraní plně citově otevře, a já jsem stejný.“, prozrazuje Kingsley.
Singh obdivně říká: „Martin ve Victorově podání je velmi citlivý a empatický, a když hrál se Sirem Benem, bylo vidět, že se na něj dívá, jako by říkal: Tohle je můj přítel a mám ho rád.' Ale ve filmu bude jejich přátelství zanedlouho podrobeno zkoušce.“
Další přátelé z osobního života, Ryan Reynolds a Derek Luke, ve filmu s lehkostí zahráli kamarádství mezi Damianem a jeho novým přítelem Antonem, se kterým se Damian seznamuje po „převlečení“. „Derek je herec, na kterého se lze při natáčení filmu vždy a za všech okolností spolehnout.“, říká Reynolds.
Luke poznamenává: „Na natáčení filmů se mi líbí, že na scénáře pořád reaguji jako kterýkoliv jiný filmový fanda. Na filmu Nesmrtelný obdivuji vyváženou kombinaci dramatičnosti, napětí, sci-fi a vzrušení; pro mě jako pro herce bylo důležité, aby to vyznělo přesvědčivě. Ryan má dar přesvědčit herce, aby příběhu uvěřili.“
„Anton ukazuje Damianovi, jak si trochu užívat života a odpoutat se tak od minulosti a soustředit se na to, co by ho mohlo čekat v budoucnu, užívat si atmosféru New Orleansu a jižanskou pohostinnost. S Tarsemem jsme mluvili o tom, jak bychom mohli do Antona co nejvíce promítnout moje cítění. Je to zajímavá postava a rád jsem ji hrál, protože je to citlivý a hodný kluk - ale všechno se pro Antona přitvrdí, hodně přitvrdí!”
„Obě postavy narazí na organizaci, za kterou se ukrývá cosi znepokojujícího a která je obklopena spoustou tajemství.“, naznačuje Reynolds. „Z Damiana, nyní s novou identitou pod jménem Edward, se stává muž na útěku. Je zvyklý mít věci plně pod kontrolou a najednou je tomu naopak.“
S dějovými zvraty se příběh posouvá k pronásledování a bojům a Singh a Reynolds ve spolupráci se scénáristy přidali „něco z Jeníčka a Mařenky a cestou nechávali drobky, podle kterých diváci mohou sledovat dějovou linii“, říká režisér. „Rád kladu otázky a poskytuji odpovědi s využitím vizuálních prostředků, a tak Damian občas spatří něco - někdy ve své mysli, někdy na fotografii, co musí blíže prozkoumat.“
Reynolds poznamenává: „Damiana žene vpřed jeho zvídavost, takže když mu tyto záblesky poskytnou jisté vodítko, musí je blíže prozkoumat. A pomalu ho vedou odhalení temného pozadí příběhu.“
Stern poznamenává: „Tato vodítka se Damianovi zjevují jako záblesky ve stále se vracejících snech a Ryanova postava si postupně uvědomuje, že tvoří střípky událostí, na které se musí snažit vzpomenout. Ale setrváváme u nich jen krátce, vytváříme pro diváky atmosféru stálého překvapení a objevování nových souvislostí.“
„Na plátně se objevují jen na krátkou chvíli, protože jakmile se objeví, hlavní postava se je snaží zapudit.“, potvrzuje Singh. „Nejsou to záběry, jaké obvykle natáčím; tyto záblesky jsou spíše vtíravé než krásné.“
Bergman doplňuje: „Tarsem a Brendan Galvin dostali nápad natáčet tyto záblesky dvěma malými ručními kamerami, jakoby z pohledu diváka. Celý film byl natáčen klasičtějším stylem širokoúhlými objektivy pro širokoúhlé plátno.“
Singh objasňuje: „Když je styl natáčení označen jako ‚z ruky', lidé si obvykle představí roztřesené záběry kamery nebo telefonu, které jsou neprávem asociovány s ‚realismem'. Abych co nejvěrněji vyjádřil vědeckou podstatu tohoto filmu, použil jsem pro mírně stylizovaný vizuál trochu více statickou práci kamery.“
„Tarsemova dokonalá příprava nemá obdoby.“, vypráví Stern. „Má jasnou představu o každém záběru, každém momentu. Nevzpomínám si, že bych viděl nějaké rozkreslené scénáře, protože měl všechno předem pečlivě promyšlené a ujal se toho s obrovským nadšením.“
„Když jsme začali pracovat na filmu Nesmrtelný, zjistil jsem, že náš režisér má skvělý smysl pro humor a energie na rozdávání.“, poznamenává Bergman.
Reynolds souhlasí a dodává: „Energie, kterou Tarsem vnáší na scénu, je téměř hmatatelná. Vyzařuje z něj magická síla a je k neutahání. Šel bych za ním kamkoliv.“
„Tarsem několikrát za sebou ukazoval kaskadérovi, jak chce určitý pohyb provést.“, prozrazuje Bergman. K méně nebezpečným scénám producent dodává, že režisér a jeho osvědčený vedoucí výpravy „Tom Foden neustále posuzují, jak to bude vypadat na stříbrném plátně.“
Singh říká: „Tom vždycky najde to, co je právě zapotřebí, a zhostí se jakéhokoliv úkolu. U laboratorních scén jsem nechtěl, aby to vypadalo, jako by Albright znovu vynalezl kolo; všechno muselo připomínat to, co lidé určitého věku dobře znají, když čelí vlastní smrtelnosti nebo smrtelnosti svých blízkých. Ale zároveň jsme opět potřebovali být 20 minut v budoucnosti.“
Návrhářka kostýmů Shay Cunliffe říká, že když ji oslovili, aby pracovala na filmu Nesmrtelný, ani na okamžik nezaváhala „kvůli scénáři a nadšení z vyhlídky na spolupráci s Tarsemem. Ale byla jsem trochu nervózní, protože jsem měla být novou členkou štábu; s Brendanem a Tomem Tarsem spolupracoval už dlouho… a v minulosti navrhovala kostýmy pro jeho filmy zesnulá skvělá návrhářka Eiko Ishioka.“
„Takže jsme s Tomem a jeho štábem probrali, co se Tarsemovi líbí a jaká je jeho představa pro film Nesmrtelný. Potom jsem s Tarsemem hovořila o Damianově starém i novém vtělení z hlediska faktických a stylových detailů, kdy jsme chtěli zachovat kontinuitu stylu osobnosti a pokračující drahý vkus.“
Cunliffe dodává: „Tento příběh je sice zasazen do budoucnosti, ale všichni jsme se striktně drželi jemných barevných odstínů, které vyvolávali dojem jisté nadčasovosti. Tarsem se také chtěl co nejvíc držet reality, protože byl přesvědčen, že se to k příběhu s prvky sci-fi hodí lépe. Řídila jsem se jeho pokyny a on mi plně důvěřoval a spolehl se, že odvedu tu nejlepší práci.“
V jedné z vizuálně nejpozoruhodnějších scén filmu se Damian jako „Edward“ setkává tváří v tvář s Madeline v podání Natalie Martinez. V tu chvíli v jeho vědomí opět probleskne vzpomínka a věci do sebe začnou zapadat. „Tajemství dostávají jasnější obrysy.“, říká herečka. „Tenhle muž se objeví u Maddiiných dveří a ona cítí, že je něco ve vzduchu - a rozpoutá se peklo!”
Pomocný režisér a koordinátor kaskadérů Steve Ritzi poznamenává, že natáčení následného chaosu v Maddiině domě a kolem něj „trvalko týden a půl. Nejdříve jsme natočili scény na farmě a v kuchyni s kaskadéry, abychom co nejvíce ušetřili herce.“
Martinez prozrazuje: „Maddie ve filmu dostane pár kopanců a pár jich taky rozdá. Snažil jsem se používat kaskadéry v tolika scénách, kolik mi jen dovolili, protože reakce jsou pak reálné.“
Ritzi pokračuje: „Tarsem upřednostňuje natočit toho co nejvíc přímo na place, spíše než aby se používala post-produkce - dokonce i velká automobilová honička je v jeho podání pojata zcela odlišně od automobilových honiček ve většině filmů; má to atmosféru a silnice vypadá nádherně. Ale od začátku do konce mě nechal tu honičku navrhnout.“
„Velmi dobře se také spolupracovalo s Ryanem a hodilo se i jeho přirozené atletické nadání, protože ve filmu je poměrně dost akčních scén, které ale dokonale zapadají do příběhu.“
Singh říká: „Dobré je, že akce má důvod, je postavena na příběhu. Nezahlcujeme diváky přestřelkami od prvních okamžiků filmu. V danou chvíli mají akční scény své opodstatnění, přicházejí, až když se seznámíme s postavami a jejich vývojem.“
Bergman poznamenává: „Přestože Madeline tvoří emoční podstatu celé skládanky, když vstupuje na scénu, věci se vymykají kontrole. Je to silná žena, protože musí být silná; když přišla Natalie na konkurz a četla svou roli, byla velmi přirozená a připadala nám pro tu roli jako stvořená.“
Singh vzpomíná: „Když přišla a četla roli, řekl jsem: ‚Tohle musí být Natalie'. Přečetla tu nejtěžší scénu a byla dokonalá.“
„Když jsme tu scénu natáčeli, na place, bylo to ve velmi stísněném prostoru, kam se vešla jen jedna kamera. Takže jsme museli mít všechno dobře připravené. Natalie to zvládla na třetí dobrou; vzpomínám si, že jsem si pomyslel: ‚Nechápu, jak to udělala.'”
Reynolds poznamenává: „Svým způsobem má Natalie ve filmu ten nejtěžší úkol, protože je vlastně očima a hlasem diváků. Vnáší do své role půvab a srdečnost.“
Martinez reaguje: „Když jsem poprvé četl scénář, uvědomil jsem si, že Maddiiny scény jsou většinou dost emoční a dramatické. Přestože musela hodně vytrpět, zůstává sama sebou a na nic si nehraje. Nesmrtelný je podle mě film o druhých příležitostech, a nejen pro Damiana; většina postav řeší nebo řešila morální dilemata a s nimi spojená rozhodnutí.“
Madeline je katalyzátorem další změny v Damianově životě či životech. „Říká se, že charakter je produktem genetické výbavy a prostředí, ale Damianovo prostředí se změnilo.“, vysvětluje Singh. „Damian žil v bublině, je to vůdčí osobnost a má víc peněz, než kdy dokáže spočítat; nedá se tvrdit, že by byl nesobecký a obětavý. Potom dostane příležitost, která překoná vše, co by mohl očekávat, příležitost vykoupit se a jako zcela jiný člověka odčinit své hříchy v jiném společenství.“
Reynolds poznamenává: „Když Damian přenese své vědomí a ‚umře', nechává za sebou spoustu nedořešených věcí a zmatek. Těsně před tím, než postoupí ‚svlékání', pokouší se napravit vzájemné vztahy se svou dospělou dcerou Claire [v podání Michelle Dockery], ale nepodaří se mu využít příležitosti a tuto kapitolu uzavřít. Přesto s vývojem událostí v jeho novém životě získává opět motivaci, byť za cenu velkého nebezpečí.“
„Je to muž, který si nikdy nepřipustil, že by mohl prohrát, ale myslím si, že se poučil, že kapitulace nemusí nezbytně znamenat prohru. Damian hodně získává tím, že se dokáže něčeho zříct kvůli přítomnosti a něco pro to obětovat.“
Na závěr herec dodává: „Každá z hlavních postav interpretuje název filmu trochu jinak. Je na každém divákovi, aby rozhodl, co to znamená pro něj.“

DABING
V českém znění: Jakub Saic - Ryan Reynolds (mladý Damian), Jitka Moučková - Natalie Martinez (Madeline), Vladislav Beneš - Victor Garber (Martin), Pavel Soukup - Ben Kingsley (Damian), Jitka Jirsová - Mariana Paola Vicente (Leah), Hana Talpová - Sandra Ellis Lafferty (Phyllis Jensenová), Mariana Franclová - Jaynee-Lynne Kinchen (Anna), Libor Bouček, Miroslava Součková, Zdeněk Mahdal, Libor Terš, Ivo Hrbáč, Petr Gelnar, Kateřina Peřinová, Valinka Procházková
Překlad: Ondřej Novák
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Luděk Koutný
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 6.8.2015 Freeman Ent.
Premiéra USA: 31.7.2015 Focus Features
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.12.2015 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.12.2015 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 2 894 607
Tržby celkem - $ 30 500 000
Návštěvnost v ČR 21 527
Náklady (Rozpočet) - $ 26 000 000
 
Tvůrci a herci
Tarsem Singh (Režie), Ram Bergman (Produkce), Peter Schlessel (Produkce), James D. Stern (Produkce), Dudu Aram (Hudba), Antonio Pinto (Hudba), Brendan Galvin (Kamera), Robert Duffy (Střih), Mary Vernieu (Casting), Venus Kanani (Casting), Tom Foden (Scénografie), Shay Cunliffe (Kostýmy), Robert L. Sephton (Zvuk), Steven Ticknor (Zvuk), Stacy Kelly (Masky), Alex Pastor (Scénář), David Pastor (Scénář), Ryan Reynolds (Herec), Natalie Martinez (Herec), Matthew Goode (Herec), Ben Kingsley (Herec), Victor Garber (Herec), Derek Luke (Herec), Melora Hardin (Herec), Michelle Dockery (Herec), Sam Page (Herec), Griff Furst (Herec), Teri Wyble (Herec), Gary Weeks (Herec), Kristin Erickson (Herec), Jimmy Gonzales (Herec), Jesica Ahlberg (Herec), Dacia Fernandez (Herec), Oscar Gale (Herec), Jaynee-Lynne Kinchen (Herec), Christopher Heskey (Herec), Robert Segari (Herec), Lola Phillips (Herec), Thomas Francis Murphy (Herec), Sadarias Harrell (Herec), Mary Katherine Oglesby (Herec), Douglas M. Griffin (Herec), John L. Armijo (Herec), Jaci LeJeune (Herec), Emily Tremaine (Herec)
 
2015/117/USA/Drama, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Po snímke Určite, možno (2008) je toto druhý film, kde spolu hrajú Ryan Reynolds a Derek Luke.
- Přístroj, který je ve filmu používán pro přenos vědomí, je ve skutečnosti upravený CT skener používaný ve zdravotnictví.
 
Odkazy