Ledová archa / Snowpiercer (2013/126/USA, Jižní Korea, Francie, Česko/Sci-Fi, Drama, Thriller, Akční) 68%

17.07.2018 11:38
JEDNOU VĚTOU
„Křehkou rovnováhu ukončilo povstání."

OBSAH
Zemí, kterou zachvátila druhá doba ledová, už sedmnáct let projíždí vlak, v němž se tísní několik tisíc přeživších. Na chvostu nikdy nestavícího „sněhoborce" pomalu dochází trpělivost utlačované lůze, které ve svobodném pohybu kupředu a konfrontaci s tajemným stvořitelem expresu Wilfordem brání po zuby ozbrojená malá armáda. Dystopický spektákl natočil jako svůj první anglicky mluvený film korejský mistr artových žánrovek Bong Joon-ho podle francouzského komiksu z roku 1982. Na zrození kasovního trháku s filozofickým podtextem, který byl natočen v barrandovských studiích, se coby autor výpravy velkou měrou podílel český výtvarník a scénograf s mezinárodním renomé Ondřej Nekvasil. Rozličné, leč stoprocentně přesvědčivé a podmanivé herecké obsazení z různých částí vlaku tvoří Chris Evans (Captain America), John Hurt (Sloní muž), Octavia Spencerová (Fruitvale), Song Kang-ho (Mutant), Tilda Swintonová (Orlando) či Ed Harris (Pollock).(MFF Karlovy Vary)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když pominu tunu nesmyslu, jako že technicky bych si ten vlak nedokázal představit nebo k čemu, že vlastně ti lidi na konci toho vlaku byli, tak se jedná o hodně slušný sci-fi, který je lehce střihnutý vyvražďovací atmosférou až do samotného konce. Nicméně i tak se jedná o zajímavý nápad, dobré zpracování a překvapení v podobě jedné české věty, kterou tam pronesla snad nějaká Vietnamka, či co. (Malarkey) 3*

Světlo na konci tunelo pro inteligentní sci-fi, které bude více navazovat na hloubku mnoha žánrových knih a nebude toužit po bláznivé epičnosti drahých efektů. Pro mě dvě hodiny beznaděje s podtextem, který v žánru v současnosti nemá konkurenci. A co záleží na tom, že tam je Aldissův Nonstop, vnitřní prostor vlaku neodpovídá dynamice jízdy, asijské spojování žánrů s ostrými přechody včetně designu/barev nebo snad že Tilda Swinton opravdu není ženská... Tohle je krok dopředu směrem, který se mi líbí, který chci vidět dál a jenž má budoucnost. I když možná pěkně ledovou... PS: hodnocení cca 90 %, ale ten film stojí za vidění, takže 5* (Djkoma) 5*

Famózní filmová odpověď na Aldissovu klasiku Non Stop. Jak z klaustrofobického prostoru vykouzlit dobrodružný a nepředvídatelný vesmír? Rozdělit prostor na fragmenty, každý fragment stvořit jako uzavřený ekosystém a propojit je Bongovou poetikou, která osciluje na hraně kabaretní stylizace a (post)industriální dystopie. Přes jistou anachronickou podstatu metafory věčného stroje, který požírá těla proletářů, je Snowpiercer tím nejlepším možným návratem k étosu klasické dystopické sci-fi. Filmem, který obstojí i tam, kde Elysium padalo na přemíře tezí. Výtečný výkon Evanse, Harrise a samozřejmě sfoukaného klauna Songa. Pro mě jednoznačně jízda první třídou, kterou nesrazí ani slabší "extriérové" efekty a fakt, že Bong si v minulosti nastavil laťku v mutování žánrů tak vysoko, že ji nejspíš už jen tak nepřeskočí. (Marigold) 4*

VELKÁ RECENZE
Tenhle vlak je jako sauna. Uvnitř je nesnesitelně, ale venku je taková klendra, že se tam nikomu nechce. A tak prostě čas od času v někom bouchnou saze.
Přistupovat ke Snowpiercerovi jako ke střemhlavé žánrovce dost dobře nejde. Stejně tak ho nelze brát úplně doslova, pokud jde o črtání třídní agitky a snahy o vymalování postapokalyptické společnosti v postapokalyptickém světě, omezeném na prostor jednoho splašeného vlaku. Je to ušmudlaný briliant, který má tolik tváří, kolikrát ho natočíte správně proti světlu. Bong Joon-Ho má na filmy tisíce tváří prostě talent. Jeho Mutantovi, velmi netradičnímu monster filmu, jsem dodnes nepřišel na chuť, ale jeho Vzpomínky na vraha pro mě byly velmi pestrým a nečekaným zážitkem, který by ani v nejmenším nešlo natlačit do běžné detektivkové škatulky. Teď přichází s velkou sci-fi za malé peníze, točenou v několika jazycích, s britskými, americkými a korejskými hvězdami v českých filmových ateliérech. Cvakněte si lístky, tohle bude jízda až na konečnou.
Snowpiercer se odehrává cca v roce 2031, kdy lidstvo nasypalo do nebe pár hnojů, aby zabránilo globálnímu oteplování. Mise byla splněna na 500% a následná reakce přírody rozpoutala novou dobu ledovou. Přežili jen ti, kdo se včas nalodili do megalomanského vlaku jménem Snowpiercer, přeinženýrovaného kolosu, který byl na speciální celosvětové smyčce postaven tak, aby mohl donekonečna kroužit po vlastní ose a nestarat se o svět za svými okny. O svět, který mezitím zmrznul na kost a pohltil vše živé. Jedinými zbytky lidského genomu jsou pasažéři vlaku. Těm v první třídě se daří skvěle – paří, baští humry, koukají na porno v HD a spí v prachových polštářích. O pár kilometrů po proudu, ve vlacích čtvrté cenové už to ale tak vesele nevypadá. Lidé tu spí ve špíně a temnotě, pojídají speciální proteinové cihly, které jim vozí velení z předních vagónů, a doslova živoří. Jsou naštvaní, i když svým způsobem dostali přesně to, co si zaplatili. Vlak krouží, léta plynou, naštvání se mění ve vztek a vztek v revoluci. Jenže kolik už takových bylo? Curtis (Chris Evans), charismatické kladivo aktuální revolty, si už pár marných pokusů pamatuje. Jenže tentokrát má plán. A hodlá se dostat až do srdce věčného stroje, aby odhalil jeho tajemství.
Trochu to připomíná Matrix, ale cinknutý klasickým třídním systémem a věčnými moudry o tom, jak revoluce požírá své děti. Ano, ti sečtělejší při sledování Snowpiercera uslyší řadu povědomých frází a pedagogicky ošoupaných tezí. Režisér a scenárista Bong Joon-Ho ale svůj školometský výklad promazává nejen zkušeným hereckým ansámblem vskutku globálních parametrů, ale především spoustou krve a praskajících kostí. Tahle revoluce neprobíhá v učesaných kung-fu soubojích a slow-motion záběrech. Ne, tady do sebe řežou stráže s kulomety a zoufalý dav vyzbrojený nabroušenými kartáčky. A zoufalství v očích těch, kteří spoléhají jen na kvantitu a světlo na konci tunelu, je nádherně hmatatelné. Fandíte jim, ale stejně vám v hlavě takřka neustále bubnují další myšlenky. Kdo je v právu? Póvl ze zadních vagónů, nebo smetánka v první třídě, která si lepší zacházení zasloužila tím, že zaplatila provoz vlaku a pravděpodobně nemá o zvěrstvech vzadu ani tušení? A kdo je vlastně oním ředitelem Zeměkoule a mašinfírou v jedné osobě?
Na otázky začnou padat odpovědi, spolu s hlavami statečných obranářů, které Curtis svou sekerou oddělí od neposlušných těl. S každým dalším vagónem nám režisér ukazuje nejen úplně jinou, ale většinou stejně zvrácenou tvář postapokalyptického světa, ale zároveň přidává na vrstvách i Curtisově postavě. Není to žádný andílek a Evans tuhle temnou stránku zvládá stejně odhodlaně jako dušínovské culení v Kapitánovi Americe. Tady nemáte pocit, že jde jen o strništěm zarostlého svalovce. Je to chlápek, kterého život na dně donutil k zoufalým činům. Jeho komplikovaný vztah s postavou Jamieho Bella graduje v šokantní pointu, která dokazuje, že dobrý scénář se nemusí snažit okatě diváka ohromit, úplně stačí když mu ve vhodný okamžik vrazí kudlu do zad. Stejně tak skromný rozpočet si Bong Joon-Ho vynahrazuje skvělými nápady. Nepotřebuje laciné CGI (i když na něj bohužel taky dojde), stačí mu úplně ve vhodný okamžik na scéně „zhasnout“ a rozpoutat jatka. Hektolitry umělé krve a pečlivá práce maskérů pak zmůžou víc, než by si troufly všechny počítadla v ILM.
Takhle sugestivní sci-fi, která vás proti vaší vlastní vůli fyzicky i duševně zamaže, už jsme tu neměli dlouho. Mohl bych se rozplývat nad výkony herců, kteří jsou na plátně neustále, těch jejichž part vyhasne snad až příliš rychle, nebo i těch, jež se objeví v závěru, aby povýšili finální čtvrthodinku o filozofický rozměr, ale to bychom se točili v kruhu a já bych se vám snažil na papíře popsat, jak vypadá duha. Tohle se prostě musí vidět a zažít. Snowpiercer ve vás poroste. Částečně proto, že budete s přáteli vášnivě rozebírat úskalí onoho třídního systému (zvlášť debata vyhraněných levičáků a pravičáků může být velmi zajímavá), částečně proto, že tenhle nenápadný Korejec všem ukazuje nahý zadek dnešního Hollywoodu. Vrací se totiž k vypravěčským základům, hněte si herce k obrazu svému a spoléhá při budování vlastního světa na efekty tzv. z masa a kostí. Výsledek tak má nejen hrubou patinu, ale zároveň je nadčasový.
Škarohlídi budou poukazovat na milion dějových zkratek, které tu jsou částečně proto, aby tahle třídní učebnice stihla všechny své myšlenky nasypat do hlav ve snesitelné stopáži, ale většina výtek počítá s filmem ukotveným v čistokrevném žánru. A tím není Snowpiercer ani náhodou. Bong-Joon Hoa totiž v jedné škatulce opravdu neudržíte. Dokážu si představit žánry, ve kterých by mě to frustrovalo, ale postapokalyptického Snowpiercera to jednoznačně posiluje. Dokonce natolik, že se obávám, že něco podobně nespoutaného a energického hned tak někdo nenatočí.

Ocenění:
Los Angeles Film Critics Association
2014 - Nejlepší výprava (nominace)

DABING
1.DABING (JOJ, Barrandov, Film+)
V českém znění: Petr Lněnička - Ewen Bremner (Andrew), Martin Sobotka - Chris Evans (Curtis), Filip Švarc - Jamie Bell (Edgar), Milena Steinmasslová - Tilda Swinton (Masonová), Petr Pelzer - John Hurt (Gilliam), Lucie Štěpánková - Alison Pill (učitelka), Jiří Štěpnička - Ed Harris (Wilford), Malvína Pachlová, Ivo Novák, Radek Hoppe, Milan Slepička, Miloš Vávra, Tomáš Juřička, Jan Köhler, Kateřina Březinová, Vojtěch Hájek a další
Překlad: Michaela Šimonková Filipová
Dialogy: Jana Stejskalová
Zvuk: Svatopluk Cechel
Produkce: Mirka Monsportová, Peter Čížek
Spolupracoval: Branislav Mitka
Režie: Kateřina Březinová
Pro MAC TV spol. s.r.o. vyrobila Brněnská soukromá televize ve studiu S Pro Alfa CZ a.s. v roce 2015

2.DABING (DVD)
V českém znění: Marek Holý - Chris Evans (Curtis), Vojtěch Hájek - Jamie Bell (Edgar), Petra Tišnovská - Tilda Swinton (Masonová), Bohuslav Kalva - John Hurt (Gilliam), René Slováčková, Pavel Rímský, Bohdan Tůma, Tereza Těšitelová, Tomáš Juřička, Klára Sochorová, Filip Švarc, Radek Hoppe, Ivo Novák
Překlad: Jan Feldstein
Dialogy: Luděk Koutný
Zvuk: Tomáš Mourek
Finální mix: Matěj Večeřa
Produkce: Markéta Kratochvílová
Režie: Martin Těšitel
Pro Bontonfilm vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 8.7.2014 (Karlovy Vary International Film Festival)
Premiéra USA: 27.06.2014 The Weinstein Company
Premiéra Jižní Korea: 31.7.2013 CJ Entertainment
Premiéra Francie: 30.10.2013 Wild Side Films/Le Pacte
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 27.4.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 27.4.2016 Bontonfilm

Tržby celkem - $ 86 800 000
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000

Tvůrci a herci
Joon-ho Bong (Režie), Tae-sung Jeong (Produkce), Wonjo Jeong (Produkce), Steven Nam (Produkce), Miky Lee (Produkce), Chan-wook Park (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Kyung-pyo Hong (Kamera), Steve M. Choe (Střih), Changju Kim (Střih), Johanna Ray (Casting), Jenny Jua (Casting), Ondrej Nekvasil (Scénografie), Catherine George (Kostýmy), Julius Selbach (Zvuk), Paula Price (Masky), Joon-ho Bong (Scénář), Kelly Masterson (Scénář), Chris Evans (Herec), Kang-ho Song (Herec), Jamie Bell (Herec), Tilda Swinton (Herec), Octavia Spencer (Herec), John Hurt (Herec), Ewen Bremner (Herec), Alison Pill (Herec), Ed Harris (Herec), Ah-seong Ko (Herec), Kenny Doughty (Herec), Luke Pasqualino (Herec), Vlad Ivanov (Herec), Tómas Lemarquis (Herec), Adnan Haskovic (Herec), Jim High (Herec), Tomáš Dianiška (Herec), Magda Weigertová (Herec), Joseph Bertót (Herec), Paul Lazar (Herec), Haruna Honcoop (Herec), Igor Jurić (Herec)
 
2013/126/USA, Jižní Korea, Francie, Česko/Sci-Fi, Drama, Thriller, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Vlaková souprava je dlouhá více než 500 metrů.
- Premisa filmu vychází z konspirační teorie o takzvaných chemtrails – dlouhotrvajících kondenzačních stopách za letadly, které podle vyznavačů této teorie obsahují částice umožňující kontrolu mysli, snížení světové populace nebo právě odvrácení globálního oteplování. Přestože byla tato teorie nesčetněkrát vyvrácena, těší se stále velké oblibě.
- Režisér Bong Joon-ho prozradil, že "proteinové cihličky" ve filmu byly vyrobeny ze směsi mořských chaluh, cukru a želatiny.
- Kresby, které pořizoval malíř ze zadní části vlaku, byly ilustrovány Jean-Marcem Rochettem, výtvarníkem původního komiksového románu "Le Transperceneige".
- S rozpočtem 40 milionů amerických dolarů se v době uvedení jednalo o historicky nejdražší korejský film.
- Stejně jako v případě předchozích filmů je Joon-ho Bong také autorem scénáře, americký scenárista Kelly Masterson byl zodpovědný pouze za úpravu dialogů do angličtiny. Seolgug Yeolcha vytvořil na motivy francouzského komiksu, v předloze se ale inspiroval pouze základní premisou, do které zasadil vlastní příběh.
- O natáčení na Barrandově Joon-ho Bong prohlásil: "Veškerá práce byla provedena úžasně, rozsáhlá dekorace vlaku na kardanových závěsech byla plně funkční. S požehnáním věčného motoru se na Barrandově nikdy nepřestane natáčet."
- Samopal, ze kterého střílel Curtis (Chris Evans), je český samopal vz.61 - Škorpion.
- Ve filmu se objeví desítky českých komparzistů, kteří reprezentují jak "nižší třídu" ze zádi vlaku, tak zdrogované osoby z "vyšší třídy" na taneční párty.
- Ve 44. minutě filmu se v originální verzi ozve věta v plynulé češtině, a to „Zavřete dveře!“
- Prvá snímka režiséra Joon-ho Bonga, ktorá bola kompletne v angličtine.
- Feťáka v sude, ktorý kšeftuje s Curtisom (Chris Evans), si zahral Tomáš Dianiška, herec libereckého divadla F.X. Šaldy.
- Vlak, který se ve filmu objevil, byl vytvořen digitálně a jeho interiér byl postaven v Barrandovských ateliérech.
- Výtvarnou stránku filmu měl na starost český držitel Emmy Ondřej Nekvasil.
- Snímek vychází z francouzského komiksu „Le Transperceneige“ a původně se s ním počítalo pouze pro asijský trh.
- Tvůrci se dlouho rozhodovali, zda bude natáčení probíhat v České republice nebo Maďarsku. Nakonec si vybrali Barrandovká studia v Praze kvůli lepší pověsti tamních filmařů. Natáčení v České republice probíhalo do července 2012.
- Jedna ze závěrečných scén, kdy do vagonu s motory vstupují zdrogovaní teenageři, až po výbuch, se natáčela celkem 6 dní a účastnilo se ji mj. okolo 50 českých komparzistů.