Zúčtování / The Accountant (2016/128/USA/Akční, Krimi, Drama, Thriller) 80%

17.07.2018 11:15
JEDNOU VĚTOU
„Sečti své šance."

OBSAH
Christian Wolff (Affleck) je matematický génius, který má lepší vztah k číslům než k lidem. Pod zástěrkou maloměstské účetní kanceláře pracuje jako nezávislý účetní pro několik nejnebezpečnějších zločineckých organizací na světě. S postupným stahováním smyčky ze strany oddělení pro boj s organizovaným zločinem ministerstva financí, v jehož čele stojí Ray King (J. K. Simmons), Christian přijme legálního klienta: dobře zavedenou společnost zabývající se robotikou, ve které účetní (Anna Kendrick) zjistila účetní nesrovnalosti ve výši miliónů dolarů. Ale s tím, jak Christian rozkrývá účetní záznamy a přibližuje se k odhalení pravdy, začíná v jeho okolí stoupat počet mrtvých.(Freeman Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Kam oskarové nominace daly oči? Zúčtování je totiž tak nářezovej film, že lepší Ameriku jsem hodně dlouho neviděl. A kdo by kdy řekl, že v tom bude mít prsty zase Ben Affleck. Ten Affleck, o kterém jsme si dřív mysleli, že z hraní toho moc nepobral. No a přitom tady má postavu nejdivnější z nejdivnějších, která se nejenom zvláštně chová, ale ještě nás příjemně překvapí solidními filmařskými momenty v průběhu samotného filmu. Nicméně moc rád bych neoceňoval jen herecké výkony, ale stejně tak bych se moc rád zaměřil i na příběh, který ze začátku působí možná trošku zmatečně, aby po asi hodině rozjel naprosto epickou epopej, která vypráví jeden epos o účetním, který se dozajista stane nejslavnějším účetním na širém světě. K tomu úžasně přirozená Anna Kendrick, která prostě a jednoduše hraje opět samu sebe, mi dělala tak hroznou radost, jako naposled v Lítáš v tom. No a J.K. Simmons? Ten od Whiplashe předvádí jeden dokonalý výkon vedle druhého. The Accountant je prostě filmařský balzám na lidskou duši, který Vám hravě připomene to nejlepší z Ameriky v době, kdy toho z Ameriky moc dobrého nevychází. Dobře oni, tedy! (Malarkey) 5*

V současný době v Praze probíhá jeden filmový festival za druhým a já samozřějmě chodím a ochutnávám, ale po čase mě prostě ten poctivej americkej blockbuster chybí jak praseti drbání a když je ten americkej biják tak dobrej jak tenhle, tak pak uctivá poklona pane O'Connor . Je to nejpoctivější možná filmařinas příběhem, který tě zajímá až do samýho konce a vyníkajícíma akčníma pasážema. Není moc co vytknout, vzpomínám si jak jsem Benovi před xx lety smál, že je to omyl Hollywoodu, no tak už teda rozhodně neříkám. Jasně vybírá si role který si na sebe dokáže posadit, ale i to je umění a navíc je prostě vidět že ten kluk na sobě pořád maká a to i fyzicky. Annička tam nemá až tak velkou roli, ale mě se ta holka líbí víc než devizovej učet. (Enšpígl) 4*

Tak jo, autisti jsou krásné bytosti, ale nedávejte jim kvéry a super počítače, protože si nejspíš založí tajnou službu. Už dlouho jsem neviděl film, který by se po bezmála strhujícím úvodu tak grandiózně rozsypal. První část, kde divák sleduje vlastně velmi rutinní úkony hlavní postavy a pár náznaků, je netuctová a láká na přísliby zajímavých odhalení. Gavin O'Connor navíc režíruje velmi hladce a elegantně. Druhou polovinu, kde dojde na řešení informačního deficitu a je třeba rychle něco rozplétat, psal zřejmě v tajné kolaboraci Cimrman a Jarchovský. Od Nevinnosti jsem neviděl hůř použitý vysvětlující monolog. Když J. K. Simmons s nohama na stole odvypráví 90% děje, je to na hraně neumětelství. A závěrečná odhalení už skutečně šimrají na chodidle crazy komedii. Jestli se na začátku nabízí otázka, zda se ve filmu nebude prát realismus a akční nadsázka, závěr nabídne hotovou orgií věcí, které do sebe nepasují. Musím absolutně ocenit grácii, s jakou WTF momentky ustávají jak Affleck tak (opět famózní) Bernthal. Zúčtování semlelo snad všechno myslitelné thrillerové prvky s jediným výsledkem - kolonky má dáti / dal hrubě nesedí. A nemusím být autista, abych si to spočítal. (Marigold) 3*

VELKÁ RECENZE
Chris Wolff se nezdá. Pod mlčenlivým a skoro až bázlivým zevnějškem byste čekali tak možná něžného obra z posilovny, ale Chrisův seznam superschopností nespočívá jen v tom, že zřejmě na bench press zvedne váhu celé vaší rodiny. Chris je totiž pan Účetní - nepolapitelný stín, schopný s jedním balením fixek srovnat účetní knihy kličkujících šejků, banánových republik a drogových kartelů. Finančák po něm jde už několik let, ale nedokáže ho ze společných fotek s nejhledanějšími zločinci identifikovat a nedaří se mu nalézt ani sebemenší drobečky, které by za sebou zanechával. Jeho identita zůstává tajemstvím, kdo by tušil, že jde o nenápadného cifršpióna z předměstí, jehož pohnutou minulost a třaskavou současnost naznačuje pouze pronajatá garáž s proprietami, ze kterých se orosí každý survivalista.
Zúčtování se nezdá. Po ambiciózní trailerové kampani se totiž rozjíždí poněkud opatrně a především úplně jiným směrem, než by mnozí čekali. Tohle ani zdaleka není thriller s oscarovými ambicemi nebo nějakým přesahem. Snímek ze všeho nejvíc připomíná adaptaci nějaké plážové knižní série (ta ovšem neexistuje), jež nám představuje nového hrdinu. Chris "trpí" pokročilým autismem, což znamená, že je otrokem mnoha obsedantních poruch - jedna z nich mu dovoluje přejet pohledem účetní knihy a vyřešit všechny nerovnice stokrát rychleji. Ano, od dob Rain Mana se v Hollywoodu nic nezměnilo, akorát se nepočítají sirky, nýbrž zašité desítky milionů dolarů. Snímek Gavina O‘Connora jde ovšem mnohem dál, protože z kombinace drsné armádní výchovy a autismu dělá něco jako radioaktivní kousnutí pavoukem. Chris Wolff totiž stojí pověstný vlásek od statutu superhrdiny.
Už během trailerů se snímek často přirovnával k Bourneovi a Dobrému Willu Huntingovi, snad i díky spojení Damon-Affleck, ale jakkoliv je ono spojení na papíře lákavé, Zúčtování má mnohem blíž Jacku Reacherovi. Ať už je to tím knižním feelingem, náznakem toho, že bychom se mohli dočkat sequelů, nebo prostě Wolffovou nedotknutelností. Tenhle chlápek umí nejen skvěle počítat, ale také dovede holýma rukama srovnat partu mariňáků, střílí brambory s namalovanými smajlíky na vzdálenost jedné míle a honoráře bere ve zlatých cihlách a originálech starých mistrů. Jeho největší hrozbou nakonec není šéf finančního dozoru J.K. Simmons, ale mladičká účetní v podání Anny Kendrick, která ho přivedla ke zdánlivě rutinnímu jobu. Představa interakce s ženskou asi Wolffovi nahání větší hrůzu než stonásobná přesila, ale... už asi víte k čemu to směřuje.
Scénář Zúčtování je skutečně trestuhodně mělký. Máme tady celkem tři dějové linie, přičemž ta s finančákem je naprosto nadbytečná, při vší úctě k jako obvykle solidnímu Simmonsovi. Pak tu máme zabijáka, kterého si Jon Bernthal náležitě vychutnal, ale nemůžete se zbavit pocitu, že jede jenom na půl plynu a až do samotného závěru je pouhou figurkou (jejíž úlohu na šachovnici ti bystřejší rychle odhadnou a pochopí, proč vlastně Gavinu O‘Connorovi ten film tak skvěle sednul). I ta Anna Kendrick tu hraje další roztomilou holku v nesnázích, takže nezbývá než se držet za ruku Afflecka a doufat, že vás tímhle minovým polem z klišé úspěšně provede.
A ono to vychází přímo dokonale. O‘Connor za kamerou umí být efektivní a efektní zároveň a nikdy se nenechá ukecat k samoúčelnému zrychlení tempa. Zúčtování proto pomaličku plyne, aniž by nudilo... tempo je ospalejší, sled událostí ovšem nikoliv. A vy máte jedinečnou šanci si Afflecka vychutnat v roli, která je mu doslova ušitá na tělo. Nebudete si tajit, že herecky je Ben tak trochu dřevo a často se tváří, že neumí do pěti počítat. Postava Wolffa s jeho introvertní povahou a neustálou analýzou situace kdesi v pozadí, daleko za párem vševidoucích očí, je v Affleckově podání dokonalou symbiózou. Ať už jde o úsporné dialogy, ze kterých často vypadne i nějaký ten humor (ovšem velmi, velmi střídmý a úmyslně hnaný ad absurdum), nebo sólové scény v soukromí, Wolff se vám díky Affleckově úchopu dostane pod kůži.
A fandit mu budete i v akčních scénách, protože se o něj vůbec nebudete bát. Někdo to může vnímat jako zápor, ale choreografii zajistili šikulové, co s O‘Connorem dělali už na Warriorovi, a tak trochu se inspirovali v Raidu, takže Affleck krájí protivníky rukama i nožem, případně je velmi nekompromisně trefuje do hlavy. A vždycky do čela, protože má rád ve věcech pořádek. Jeho křížová výprava narazí na odpor až v závěru, ale jde spíš o emoce, než že by se mu postavil rovnocenný soupeř. Ale to už bych prozrazoval moc. Jenom dodám, že O‘Connor vyždímal skvělé herce ve vedlejších až zbytečných rolích tak, aby podepřeli Afflecka uprostřed.
Zúčtování není nic chytrého nebo ambiciózního, ale probudí ve vás hlad po podobných filmech. Jeho scénář má spíš kvality televizního pilotu, ale jak už jsem kdysi říkal u Reachera, za dvojku bych se vůbec nezlobil. Hlavní postava má totiž potenciál a to je mnohdy cennější než průhledná detektivní zápletka. Pokud se povede dobře zúčtovat i v Evropě, dokázal bych si trochu dražší dvojku s obstojným honorářem pro Afflecka představit. Když to šlo u Cruise, určitě by to vyšlo i tady. Spokojení budou odcházet hlavně diváci, kteří nečekají oscarovou kanonádu nebo čistokrevný akční nátřesk. Zúčtování dribluje někde uprostřed, ale nenutí vás, abyste se za ním namáhavě honili. A takových filmů je málo.

DABING
V českém znění: Lukáš Hlavica - Ben Affleck (Christian Wolff), Martina Kechnerová - Anna Kendrick (Dana Cummingsová), Pavel Rímský - J.K. Simmons (Ray King), Irena Máchová - Cynthia Addai-Robinson (Marybeth Medina), Petr Oliva - John Lithgow (Lamar Black), Dana Pešková - Jean Smart (Rita Blackburnová), Ivo Hrbáč - Rob Treveiler, Fernando Chien (otec mladého Chrise, Sorkis), Svatopluk Schuller - Jason Davis (Neurolog), Filip Švarc - Jon Bernthal (Brax), Otto Rošetzký - Randall Taylor (Ředitel pohřbu, titulky), Jana Hermachová - Susan Williams (Dolores Riceová), Vojtěch Hájek - Alex Collins (Simon Dewey), Jaroslav Horák - Ron Prather (Frank Rice), Vladimír Kudla - Jeffrey Tambor (Francis Silverberg), Kateřina Petrová - Mary Kraft (matka mladého Chrise), Rudolf Kubík - Andy Umberger, Michael Beasley, Alex Huynh (Ed Chilton, Agent FBI, Bobby), Klára Nováková - Izzy Fenech (mladá Justine), Jakub Saic - Tait Fletcher, David Buglione (násilník prcek Tony Bazzano), Ondřej Hanák - Seth Lee (mladý Chris)
Překlad a Dialogy: Ivan Kotmel
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 3.11.2016 Freeman Ent.
Premiéra USA: 14.10.2016 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.2.2017 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 22.2.2017 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 2 674 184
Tržby celkem - $ 155 200 000
Návštěvnost v ČR 18 820
Náklady (Rozpočet) - $ 44 000 000
 
Tvůrci a herci
Gavin O'Connor (Režie), Lynette Howell Taylor (Produkce), Mark Williams (Produkce), Mark Isham (Hudba), Seamus McGarvey (Kamera), Richard Pearson (Střih), Nicole Abellera (Casting), Jeanne McCarthy (Casting), Keith P. Cunningham (Scénografie), Nancy Steiner (Kostýmy), Mark A. Mangini (Zvuk), Tracey L. Miller-Smith (Masky), Bill Dubuque (Scénář), Ben Affleck (Herec), Anna Kendrick (Herec), J.K. Simmons (Herec), Jon Bernthal (Herec), Jeffrey Tambor (Herec), John Lithgow (Herec), Michael Beasley (Herec), Boualem Hassaine (Herec), Ron Prather (Herec), Jason MacDonald (Herec), Ron Yuan (Herec), Alison Wright (Herec), Nick Arapoglou (Herec), Jason Davis (Herec), Cynthia Addai-Robinson (Herec), Jean Smart (Herec), Andy Umberger (Herec)
 
2016/128/USA/Akční, Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Ve filmu je možné zahlédnout i českou stopu - když si Christian (Ben Affleck) prohlíží účetní knihy, v jedné z nich je uvedena firma Siemens Elektropřístroje s.r.o. s adresou Komenského 821 (na této adrese v Trutnově firma skutečně sídlí).
- Obraz Jacksona Pollocka, jež se ve filmu objeví, se jmenuje "Free Form" a vytvořen byl v roce 1946.
- Poezií, kterou Christian Wolff (Ben Affleck) ve filmu často v kritických situacích, přeříkává, je říkanka "Solomon Grundy". Jedná se o lidovou poezii, která popisuje krátký lidský život se všemi jeho útrapami.
- Anna Kendrick (Dana) má ve filmu postavu napsanou podle své vlastní matky; skutečné účetní, která spolupracovala na scénáři k navození autentičnosti zaměstnání.
- Scénář k filmu byl uveden na Blacklistu roku 2011, jedná se o seznam nejlepších nezrealizovaných scénářů roku.
 
Odkazy