San Andreas / San Andreas ( 2015/114/USA/Dobrodružný, Katastrofický) 58%
17.07.2018 11:15
JEDNOU VĚTOU
„Po ničivých následcích obrovského zemětřesení se pilot záchranné helikoptéry snaží najít v Los Angeles svou bývalou ženu a dceru dřív, než bude město srovnáno se zemí.
OBSAH
Poté, kdy o sobě dá vědět nechvalně známý tektonický zlom San Andreas a vyvolá v Kalifornii zemětřesení o síle 9 Richterovy stupnice, vydávají se pilot průzkumného a záchranného vrtulníku (Dwayne Johnson) a jeho bývalá manželka, s níž již delší dobu nežije, na cestu z Los Angeles do San Francisca zachránit svou jedinou dceru. Ale jejich složitá cesta na sever je pouze začátek. A když už si myslí, že to nejhorší už mají za sebou... tak velké drama teprve začíná.(Freeman Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Amíci mají tendenci jednou za čas natočit nějakej ten katastrofák, poplakat si a ukázat amerikanismus v té nejdrsnější podobě. A k tomu u toho většinou sejmou Los Angeles nebo San Francisco. Leží na dvou tektonických deskách a tak se to k podobnému filmu vysloveně vybízí. Už celou řadu desítek let. San Andreas nicméně naštěstí z ničeho nevybočuje a předvádí solidní popcornovou zábavu, která je podpořena hromotlukem Dwaynem a solidními digitálními efekty. Skoro je to až překvapení, že podobně laděný film nenatočil Emmerich, ale talentovaný Peyton. Okolí totiž zmasakroval hodně vydatně. (Malarkey) 4*
Odhadem 6x přepsaný scénář, který následkem toho není schopný udržet ani náznak konzistence / gradace v obou liniích (rodina / seismolog). Otřesné dialogy, herecké výkony z Gumáren Púchov, triková stránka přesně taková, jaká se dá za 100 milionů dnes pořídit, režie lunaparková. Pro 4DX kino to jako tech demo může fungovat, jako film hodnotím jednou hvězdou jen za náznak zajímavé ideologické linie, v níž hraje roli takřka šokující sobecké soustředění muže, zodpovědného za záchranu druhých, na svou rodinu. Už dlouho tu nebyl tak striktně individualistický katastrofický film, který by obnovu Ameriky kladl čistě na bedra schopných jedinců, kteří bojují jen svoje soukromé války. Bohužel i tahle zajímavost slouží čistě pro zasmání. Tenhle film je rozbitý jako svět, který zobrazuje. Zemětřesení přichází jako boží trest, když už si postavy nemají co říct. A to je v případě San Andreas podstatě furt. Na mé Richterově škále blbosti čistá desítka. (Marigold) 1*
Nakalibrujte seismograf, řekněte Monkovi, že v městě bude bordel a přitisknutí k pevné stěně si položte klíčovou otázku. Když záchranář Dwayne Johnson ztratí za tragických okolností dceru, přijde i o druhou? Odpověď je zřejmá, vždyť se před ním třesou i tektonické desky.. Klišé otevřená popcornová zkáza, kterou drží na své šíji wrestlingový Atlás a jenž zaujme drobnostmi nejen fandy katastrofických filmů. Třeba že ten obr už tak neplave v oboru herectví (zpověď v hangáru), že scény destrukce jsou relativně zdrženlivé, že pozemětřesné slevy nutí občany k masivním nákupům či že ten Anglán tak dlouho otálí se zapíchnutím si střepu do nohy, i když všichni kolem ví, že od pasu nahoru talentovaná Saša Daddario mile ráda použije svoje svršky jako obvazový materiál.. Možná jsem i chvíli koketoval s myšlenkou na čtyři hvězdy, ale pak se nad troskami Golden Gate Bridge rozvinula vlajka, já si vzpomněl na Rolanda a neudělalo se mi dobře.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Kdybych to měl napsat ve zkratce: San Andreas vás vůbec ničím nepřekvapí. Pokud jste po trailerech čekali jednolitý katastrofický biják, který bude mít obstojné triky, nevýrazné postavy a za den si na něj ani nevzpomenete, tipovali jste správně. Tenhle film projde většinou diváků jako nůž máslem. Ti pozornější v něm nicméně najdou pár zajímavých záchytných bodů.
Příběh o tom, jak se během zemětřesení na Západním pobřeží hledá jedna polorozbitá rodina, je totiž (téměř) přiznanou ódou na tři věci. Zaprvé na záchranáře, kteří jsou ti praví hrdinové a odhodlaně se vrhají do nebezpečí, aby zachránili cizí životy. Zadruhé na Ameriku, kterou nesrazí na kolena ani sebevětší pumelenice. A zatřetí pochopitelně na ňadra Alexandry Daddario, která jsme všichni viděli v True Detective a doteď je není možné dostat z hlavy, i když na ně koukáte jen přes tričko.
Alexandra hraje v San Andreas Rockovu dceru, která vám celý film názorně vysvětluje, jak přežít zemětřesení. Kde se schovávat, kam jít, kde vzít jídlo, které záchranářské frekvence poslouchat... Je to zkrátka děvče do té úplně největší nepohody. A jelikož tvůrci pochopili, že se tyhle instrukce snáze poslouchají od věčně vykulené sexbomby, jsou její scény tím zdaleka nejnapínavějším, co se ve filmu děje.
Kolikrát za minutu kamera švenkne z její tváře na její poprsí? Kdy už si odloží jeden ze svršků a obváže jím něčí zranění? A až se konečně dostane pod vodu, bude rozhaleně plavat přímo ke kameře? Zatímco se všude bortí digitální budovy a Rock se koupe v tragických dialozích a tristních situacích, Alexandra využívá každou minutu na plno a vtahuje vás do svých blankytně modrých očí a mezi ladné křivky. Jasně, úplně ty nářky slyším, pubertální až na půdu. Jenže to je vážně to jediné, co v San Andreas nějak zaujme!
Proč se nedá chytit něčeho víc? No protože všude kolem dlí jen draze vypadající rutina. Brad Peyton sice ve filmu drží tempo, takže se všechno plazí kupředu bez zásadních výkyvů. Jenže co z toho, když se tu jen kupí milionkrát omletá katastrofická klišé a "dramatické" linky, za které byste na scenáristu shodili nejbližší mrakodrap. Dá se samozřejmě namítat, že to přesně takhle křečovité a patetické mělo být, aby se chytali i absolutně nenároční diváci. Ti ale přeci mají Asylum a Sci-fi Channel, takže se Hollywood může s klidem snažit o něco víc.
Tolik potřebný (emmerichovský) nadhled ani humor v San Andreas zkrátka nenajdete. Jen ubíjející běhání, létaní a upozorňování na to, že zemětřesení doopravdy není sranda (v titulcích se dokonce řeší reálná krizová centra!). Celé je to pak splácané do sebe tak ledabyle, že kdybyste třeba vystřihli všechny scény Paula Giamattiho, jehož vědecké mudrování v Caltechu zabírá zhruba čtvrtinu filmu, nikdo by to nikdy nepoznal. Akorát bychom se nedozvěděli, že je Kalifornský technický institut plný moderních udělátek a chytrých hrdinů, kteří dennodenně bojují za bezpečnější svět.
Ne, nechci tím říct, že si Caltech nebo záchranáři nezaslouží uznání. Naopak, měli by se z něj těšit daleko častěji. Když už jim ale někdo staví filmový pomník, neměl by zapomenout na to, že zároveň točí letní popcorn, ve kterém bychom se měli o někoho bát, někomu fandit... nebo být zkrátka uchváceni i něčím jiným než výstřihem hlavní hrdinky. A v tom San Andreas od začátku až do konce bolestivě selhává.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Raymond „Ray“ Gaines (Dwayne Johnson) je letecký záchranář v Los Angeles, který se právě rozvádí se svojí ženou Emmou (Carla Gugino). Se svou dcerou Blake (Alexandra Daddario) oba dva plánují cestu do města San Francisco.
Mezitím pracuje seismolog Lawrence Hayes (Paul Giamatti) a jeho kolega dr. Kim Park (Will Yun Lee) na výzkumu v Hoover Dam - zkoumají totiž nové zemětřesení. V nedalekém okolí se udála dosud neznámá událost. Začal se posouvat zlom San Andreas, který vyvolá zemětřesení o síle 7,1 magnituda. Tyto zemětřesné vlny zboří hráz a zabijí Dr. Kima Parka poté, co zachrání malou holčičku. Když je kvůli této přírodní katastrofě Ray povolán na záchranné práce, Blake jede s matčiným novým přítelem Danielem Riddickem (Ioan Gruffudd) na výlet do San Franciska, namísto toho, aby tam s nimi jel Ray.
Hayes zjistí, že zlom San Andreas se přesouvá a brzy způsobí další závažné zemětřesení, kvůli němuž budou zničena města podél zlomové linie. Emma právě obědvá v hotelu v centru Los Angeles s Danielovou sestrou Susan (Kylie Minogue), když posuny zlomu San Andreas vyvolávají zemětřesení o síle 9,1 magnituda. Ray nevolá pohotovostní službu, což by udělat měl, ale namísto toho sám zachrání Emmu z hroutící se budovy a společně odletí z města na palubě Rayova vrtulníku.
V San Francisku Daniel přináší v náručí Blake do své kanceláře, ve které se setká Benem Taylorem (Hugo Johnstone-Burt) a jeho bratrem Olliem Taylorem (Art Parkinson). Daniel a Blake chtějí opustit budovu, ale uvíznou v autě v garáži, protože se kvůli dalším otřesům začínají hroutit části budovy. Daniel uteče a zachrání se, ale Blake je stále uvězněna v autě. Ben a Ollie jí pomohou uniknout a pak zavolají Rayovi a Emmě, aby ji přijeli do San Francisca zachránit.
Na cestě Rayův vrtulník selže. Kvůli poruše jsou okolnostmi donuceni nouzově přistát a přistanou do obchodu s oblečením. Uprostřed chaosu a rabování ukradnou pick-up a společně s Emmou utíkají. Po cestě si všimnou dvou důchodců kteří na ně volají a tak zastaví a právě včas protože zjistí že přímo před autem se objeví obrovská díra a Ray s Emmou dají své auto důchodcům protože zlomili poloosu a Ray si všimne že pán měl čepici s logem letiště a tak si vezmou letadlo a letí do San Francisca a vyskočí padákem. Ray a Emma si poté uvědomili, že nemohou jet přes zničené a vodou zaplavené město. Ukradnou loď a plují v zálivu. Vidí, že voda v zálivu začíná ustupovat, což naznačuje, že se blíží megatsunami.
Jak se blíží, Blake, Ben a Ollie běží do budovy. Vlna pak pokračuje do zničeného města, zaplavuje výletní lodě a zaplaví budovu, v níž se Blake nachází. Emma a Ray konečně našli, na jakém místě se Blake, Ben a Ollie nachází. Ray se vrhne do budovy, aby zachránil Blake, když v tom Blake upadá do bezvědomí. Mezitím Emma rozbije lodí okno zaplavené budovy a lidé z ní mohou uniknout. Blake, Emma i Ray jsou společně na lodi a snaží se dostat Blake z bezvědomí. Úspěšně. Rodina je opět spolu a Ray s Emmou přemýšlí o společné budoucnosti.
Na zbytcích mostu Golden Gate Bridge se rozvine americká vlajka, v naději, že město se zotaví a obnoví, zatímco záchranná vozidla klesají na výrazně pozměněný terén San Franciské zátoky, která se nyní rozšířila od San Jose k Santa Cruz, čímž ze San Franciského poloostrova vytvořila ostrov.
O PRODUKCI
li filmaři při natáčení filmu „San Andreas“ ještě dál. Reálná hrozba upravená v rámci kreativní licence filmových tvůrců je doplněna gradující akcí a dramatičností. Přestože ne všechno, co se odehrává na plátně, odpovídá skutečnosti, film vychází z reality.
V březnu 2015 americká nezávislá vědeckovýzkumná agentura USGS odhadla, že pro příštích třicet let se v Kalifornii zvýšila pravděpodobnost výskytu seismické události o síle magnituda 8 nebo větší; stejně tak se zvýšila pravděpodobnost vzniku spojitých či řetězových trhlin napříč několika zlomy. Pozornost se dlouhodobě soustřeďuje na neblaze proslulý zlom San Andreas, ale jsou i další zlomy s narůstajícím tlakem, včetně zlomu Puente Hills, který se táhne od Orange County až na předměstí LA, a podmořského zlomu Cascadia , který se táhne od Severní Karolíny až po ostrov Vancouver a má potenciál vyvolat podmořské zemětřesení s následnými vlnami tsunami zaplavujícími celé pobřeží. V poslední době byla hlášena zemětřesení v Nevadě, Virginii, Oklahomě, Missouri a na mnoha v minulosti nerozpoznaných potenciálně rizikových místech po celé zemi. Zemětřesení zůstávají nedílnou součástí života na celé zemi - agentura USGS odhaduje, že každý rok dojde na celém světě přibližně k 500 000 zaznamenaných otřesů, z nichž 100 000 pociťujeme a až 100 jich působí škody.
Scénárista Carlton Cuse říká: „Vzal jsem veškeré své obavy a přetvořil je do scénáře. Věděl jsem, že Brad natočí každou scénu na velmi vysoké úrovni a on mé očekávání překonal.“ Film „San Andreas“ líčí na pozadí katastrofického zemětřesení nejhlubší instinkty a emoce, jaké taková nepředvídatelná a neovladatelná přírodní síla vyvolává: naši potřebu podat si navzájem pomocnou ruku a potvrdit si to, co je pro nás nejdůležitější. „Při katastrofách lidé dokáží projevit to nejlepší, co v nich je.“, říká Peyton. „Jednotlivci seberou odvahu a síly a stávají se důležitými. Z obyčejných lidí se stávají hrdinové a hrdinové posunují hranice lidských možností.“ Flynn dodává: „Musím na rovinu přiznat, že nikdo přesně neví, co by dělal v tak extrémní situaci, a právě na to se v našem filmu snažíme najít odpověď.“
U Raye je tento instinkt podroben té nejhorší zkoušce. „Lidé na celém světě chápou rodinná pouta a nás zajímá, jak daleko jsme ochotni zajít, abychom ochránili lidi, na kterých nám záleží.“, říká Johnson.
Film „San Andreas“ sleduje tři dějové linie. Poté, kdy první otřes odřízne Los Angeles, Ray najde při dechberoucí záchranné akci ve vrtulníku svou bývalou manželku Emmu ve chvíli, kdy tato energická a odhodlaná žena balancuje na troskách hroutícího se věžáku na předměstí. Společně se pak vydávají hledat svou dceru Blake do 400 mil vzdáleného San Francisca poničeného v druhé vlně otřesů. Zatímco uhánějí na sever, 19letá Blake se ocitá sama, když zmizí její nastávající nevlastní otec Daniel. Aby přežila, musí se spoléhat na své instinkty a vynalézavost a společně s Benem mladíkem, se kterým se právě seznámila, si proklestit cestu do bezpečí.
„Carla a Alexandra jsou silné ženy, žádné ustrašené slečinky, a to pro nás bylo to podstatné.“, říká Flynn. „Mají spoustu skvělých akčních scén a ve filmu dělají opravdu úžasné věci. Sama mám dvě dcery a tak jsem ráda, když tyto role hrají ženy, protože pravdou je, že skutečnými hrdiny jsou často právě ženy.“
Paul Giamatti hraje Lawrence Hayese, předního seismologa Caltechu, který je přesvědčen, že přišel na způsob, jak monitorovat otřesy a že to nejhorší teprve přijde. Otrávený zhoršením situace a zhroucením elektrické sítě a komunikace dělá s pomocí odvážné televizní publicistky Sereny, která s ním uvízla v jeho pasadenské laboratoři, všechno možné, aby se jeho varování dostalo na veřejnost. Cuse poznamenává: „Páteří příběhu je seismologie, která tvoří celkový rámec filmu a dává katastrofu do příčinných souvislostí.“
„Brad je vynikající vypravěč a přesně ví, kde se má použít dramatičnost a kde city.“, říká Flynn. „Vždy se opět zaměří na postavy a ony krátké chvilky - ať už se jedná o mladý pár Blake a Bena, kteří začínají navazovat vztah uprostřed okolní zkázy, nebo o Raye a Emmu, pár s dlouhou společnou historií, který v nejhorších chvílích znovu objevuje v tom druhém to nejlepší.“
Aby zachytil atmosféru intimních pocitů, snažil se Peyton natočit co nejvíce scén kamerou. Ve velké míře používal kaskadéry, vytvářel scény a reálné efekty. Jedním z příkladů je záchrana Emmy ze střechy věžáku. Byla to nepřerušovaná několikaminutová scéna, o které říká: „Když byla na hroutící se budově, doslova jsme se budovou propadali s ní, nedělali jsme žádné střihy. Člověk se pohybuje zároveň s ní a vidí vše jejíma očima, vnímá rozhodnutí, která musí učinit ve zlomku sekundy, aby se dostala ze stále se měnící situace, a Carla dokáže zprostředkovat všechno to napětí a velmi reálné nebezpečí, kterému musí její postava po celou tu dobu čelit.“
Podobně se i diváci ocitnou v cestě řítící se lavině trosek, v autě jen taktak visícím z útesu, pod vodou a na rozpadající se hrázi Hooverovy přehrady. Ve filmu „San Andreas“ bylo použito více než 1 300 vizuálních efektů ve scénách s masivním přívalem pohybujících trosek, vlnícími se silnicemi, praskajícími mosty, erupcemi ohně v několika městských panoramatech a řítícími se budovami ničícími okolní budovy, které jim stojí v cestě, jako v nějakém obřím dominu. Potom, když nastane čas znovu popadnout dech, vlna tsunami vysoká jako 15patrová budova - virtuální vodní stěna - se s burácením valí na San Francisco.
„Brad může být opravdu hrdý na to, jak se mu to podařilo.“, dosvědčuje Johnson. „Každý den přišel na scénu nabitý energií a hledal nové cesty, jak vtáhnout diváky do děje, po emoční i vizuální stránce.“
Skladba „California Dreaming“
Hudbou pro film „San Andreas“, Peyton opět pověřil skladatele Andrewa Lockingtona, autora hudby k filmům „Cesta do středu Země“ a „Cesta na tajuplný ostrov 2“. Peyton vysvětluje celý proces od začátku: „Když vytvářím nějaký svět, tak se nejdříve zaměřím na vyznění a hudbu. U filmu ‚San Andreas' vyvstala otázka, jak vytvořit původní, epickou a velmi emotivní hudbu, tak jsme se do toho prostě pustili, začali jsme zkoušet různé varianty a snažili jsme se najít melodie a vyznění filmu. Musíte se rozhodnout, zda se zaměříte na postavy nebo události. ‚Je tohle moment, kdy se na věci díváme z něčí perspektivy nebo nabízíme širší pohled na věc?'“
Lockington, který byl vždy otevřený originálním nápadům, použil jeden, který byl obzvláště vhodný: zvuky odvozené ze skutečných, rok starých, křivek zaznamenaných ve zlomu San Andreas. „Použil jsem skutečná data ze seismických událostí zaznamenaných agenturou USGS a nalezli jsme seismické prvky, ze kterých jsme po určitých úpravách vytvořili tyto neuvěřitelné zvuky.“, líčí Lockington. „Nepoužili jsme jich moc, ale dodávají atmosféru, zejména ve scénách z Caltechu.“
Abychom pochopili smysl pro disharmonii, Lockington vypráví: „Dostal jsem staré piano a dva dny jsem strávil tím, že jsem do něj bušil a ničil ho velkými obouručnými kladivy a štípačkami. Měli jsme v plánu nahrát ty údery kladivem do piana a ve filmu ty zvuky smíchat s orchestrálními prvky. Potom jsem si sedl a hrál na ten rozmlácený nástroj, jehož zbytky držely jen taktak na vlásku pohromadě; hrál jsem noty, ale ty zněly úplně jinak, než jsme předpokládali, a vůbec to neznělo jako hra na piano. No a tak před námi najednou stál zcela nový hudební nástroj - a některé ty zvuky také výrazně figurují v určitých scénách. Je to zajímavý rytmický prvek.“ Skladatel pak spolupracoval s programátorem na syntetizaci tónů z poškozeného piana a vzniklo z toho něco, co on sám nazývá „syrový děsivý hluk, který připomíná pěst dopadající na zbývající část skladby“.
Pro přechod od strachu a destrukce k odhodlání a naději použil Lockington úryvky chlapeckého sborového zpěvu „aby se se proklestil všemi těmi hrůznými událostmi do niterných emocí postav a jejich odhodlání zdolat všechny potíže. A pak je tu také nádherný motiv v podání spousty strunných nástrojů, který překonává hranice probíhající katastrofy.“
Ve stejném ladění Sia, několikanásobná držitelka nominace na cenu Grammy umisťující se na špičce mezinárodních žebříčků, umělecky ztvárnila pro soundtrack k filmu „San Andreas“ klasickou skladbu z šedesátých let minulého století „California Dreaming“. V produkci Olivera Krause nahrála Sia skladbu speciálně pro film, kde za doprovodu závěrečných taktů a titulků zní vznešené noty velkého finále.
„Když hovoříme o souznění hudby a prožitků postav, snažíme se dívat jejich očima.“, říká Peyton, který by to mohl stejně dobře použít i na svůj celkový přístup. „Na pozadí výpravných akčních scén, řítících se budov a vln drtících ve městě vše, co jim přijde do cesty, jsou citová pouta a motiv znovu se sjednocující rodiny.“
„Takovéto příběhy hrozně rád vyprávím: rozvinutá myšlenka, rozvinuté emoce.“, říká Flynn. „Ve filmu ‚San Andreas' je spousta silných témat a kromě toho je nesmírně zábavný. Fascinuje mě proměna obyčejného člověka na hrdinu.“ „Obsahuje akci, lásku, dramatičnost a hrdiny.“, shrnuje Dwayne Johnson. „A na druhé straně stojí největší nepřítel člověka: matka příroda.“
DABING
V českém znění: Martin Zahálka - Dwayne Johnson (Ray), Tereza Martinková - Alexandra Daddario (Blake), Zuzana Slavíková - Carla Gugino (Emma), Petr Neskusil - Hugo Johnstone-Burt (Ben), Jakub Nemčok - Art Parkinson (Ollie), Miroslav Táborský - Paul Giamatti (Lawrence), Zdeněk Mahdal - Ioan Gruffudd (Daniel Riddick), Antonie Talacková - Archie Panjabi (Serena Johnsonová), Jakub Saic - Todd Williams (Marcus), Otto Rošetzký - Will Yun Lee (Dr. Kim Park), Viktor Dvořák - Alec Utgoff (Alex), Jan Škvor - Colton Haynes (Joby O'Leary), Bohdan Tůma - Matt Gerald (Harrison), Klára Sochorová - Kylie Minogue (Susan Riddicková), Jaroslav Horák - Laurence Coy (Elgin), Zbyšek Horák, Kristýna Valová, Dana Pešková
Překlad: Ondřej Novák
Dialogy: Petra Jindrová
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Zdeněk Mahdal ml.
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Jiří Balcárek
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2015
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 28.5.2015 Freeman Ent.
Premiéra USA: 29.5.2015 Warner Bros. US
Premiéra Velká Británie: 21.5.2015
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 14.10.2015 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 14.10.2015 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 4 882 814
Tržby celkem - $ 474 000 000
Návštěvnost v ČR 32 849
Náklady (Rozpočet) - $ 110 000 000
Zajímavost k filmu
- Ray (Dwayne Johnson) ve filmu nosí hodinky LUMINOR SUBMERSIBLE 1950.
- Některé melodie k filmu vznikly tak, že skladatel Andrew Lockington rozbil staré piáno kladivy a štípačkami a následně na něm nahrál několik skladeb. Dle jeho slov: "Hrál jsem noty, ale ty zněly zcela jinak, než jsme předpokládali a vůbec to neznělo jako piáno. Některé ty zvuky figurují v určitých scénách. Je to zajímavý rytmický prvek."
- Ve filmu bylo použito více než 1300 vizuálních efektů ve scénách s masivním přívalem pohybujících se trosek, vlnících se silnic, praskajícími mosty, erupcemi ohně a zdemolovanými budovami.
- Tetování, která má Dwayne Johnson v roli Raye na rameni, je hercovo vlastní.
- San Andreas je název tektonického zlomu, který vede přes většinu území Kalifornie.
- Natáčení probíhalo v Austrálii a v amerických městech San Francisko, Los Angeles a Bakersfield.
- Aj keď názov môže zavádzať, film nemá nič spoločné s hrou od Rockstar Games "GTA: San Andreas".
„Po ničivých následcích obrovského zemětřesení se pilot záchranné helikoptéry snaží najít v Los Angeles svou bývalou ženu a dceru dřív, než bude město srovnáno se zemí.
OBSAH
Poté, kdy o sobě dá vědět nechvalně známý tektonický zlom San Andreas a vyvolá v Kalifornii zemětřesení o síle 9 Richterovy stupnice, vydávají se pilot průzkumného a záchranného vrtulníku (Dwayne Johnson) a jeho bývalá manželka, s níž již delší dobu nežije, na cestu z Los Angeles do San Francisca zachránit svou jedinou dceru. Ale jejich složitá cesta na sever je pouze začátek. A když už si myslí, že to nejhorší už mají za sebou... tak velké drama teprve začíná.(Freeman Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Amíci mají tendenci jednou za čas natočit nějakej ten katastrofák, poplakat si a ukázat amerikanismus v té nejdrsnější podobě. A k tomu u toho většinou sejmou Los Angeles nebo San Francisco. Leží na dvou tektonických deskách a tak se to k podobnému filmu vysloveně vybízí. Už celou řadu desítek let. San Andreas nicméně naštěstí z ničeho nevybočuje a předvádí solidní popcornovou zábavu, která je podpořena hromotlukem Dwaynem a solidními digitálními efekty. Skoro je to až překvapení, že podobně laděný film nenatočil Emmerich, ale talentovaný Peyton. Okolí totiž zmasakroval hodně vydatně. (Malarkey) 4*
Odhadem 6x přepsaný scénář, který následkem toho není schopný udržet ani náznak konzistence / gradace v obou liniích (rodina / seismolog). Otřesné dialogy, herecké výkony z Gumáren Púchov, triková stránka přesně taková, jaká se dá za 100 milionů dnes pořídit, režie lunaparková. Pro 4DX kino to jako tech demo může fungovat, jako film hodnotím jednou hvězdou jen za náznak zajímavé ideologické linie, v níž hraje roli takřka šokující sobecké soustředění muže, zodpovědného za záchranu druhých, na svou rodinu. Už dlouho tu nebyl tak striktně individualistický katastrofický film, který by obnovu Ameriky kladl čistě na bedra schopných jedinců, kteří bojují jen svoje soukromé války. Bohužel i tahle zajímavost slouží čistě pro zasmání. Tenhle film je rozbitý jako svět, který zobrazuje. Zemětřesení přichází jako boží trest, když už si postavy nemají co říct. A to je v případě San Andreas podstatě furt. Na mé Richterově škále blbosti čistá desítka. (Marigold) 1*
Nakalibrujte seismograf, řekněte Monkovi, že v městě bude bordel a přitisknutí k pevné stěně si položte klíčovou otázku. Když záchranář Dwayne Johnson ztratí za tragických okolností dceru, přijde i o druhou? Odpověď je zřejmá, vždyť se před ním třesou i tektonické desky.. Klišé otevřená popcornová zkáza, kterou drží na své šíji wrestlingový Atlás a jenž zaujme drobnostmi nejen fandy katastrofických filmů. Třeba že ten obr už tak neplave v oboru herectví (zpověď v hangáru), že scény destrukce jsou relativně zdrženlivé, že pozemětřesné slevy nutí občany k masivním nákupům či že ten Anglán tak dlouho otálí se zapíchnutím si střepu do nohy, i když všichni kolem ví, že od pasu nahoru talentovaná Saša Daddario mile ráda použije svoje svršky jako obvazový materiál.. Možná jsem i chvíli koketoval s myšlenkou na čtyři hvězdy, ale pak se nad troskami Golden Gate Bridge rozvinula vlajka, já si vzpomněl na Rolanda a neudělalo se mi dobře.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Kdybych to měl napsat ve zkratce: San Andreas vás vůbec ničím nepřekvapí. Pokud jste po trailerech čekali jednolitý katastrofický biják, který bude mít obstojné triky, nevýrazné postavy a za den si na něj ani nevzpomenete, tipovali jste správně. Tenhle film projde většinou diváků jako nůž máslem. Ti pozornější v něm nicméně najdou pár zajímavých záchytných bodů.
Příběh o tom, jak se během zemětřesení na Západním pobřeží hledá jedna polorozbitá rodina, je totiž (téměř) přiznanou ódou na tři věci. Zaprvé na záchranáře, kteří jsou ti praví hrdinové a odhodlaně se vrhají do nebezpečí, aby zachránili cizí životy. Zadruhé na Ameriku, kterou nesrazí na kolena ani sebevětší pumelenice. A zatřetí pochopitelně na ňadra Alexandry Daddario, která jsme všichni viděli v True Detective a doteď je není možné dostat z hlavy, i když na ně koukáte jen přes tričko.
Alexandra hraje v San Andreas Rockovu dceru, která vám celý film názorně vysvětluje, jak přežít zemětřesení. Kde se schovávat, kam jít, kde vzít jídlo, které záchranářské frekvence poslouchat... Je to zkrátka děvče do té úplně největší nepohody. A jelikož tvůrci pochopili, že se tyhle instrukce snáze poslouchají od věčně vykulené sexbomby, jsou její scény tím zdaleka nejnapínavějším, co se ve filmu děje.
Kolikrát za minutu kamera švenkne z její tváře na její poprsí? Kdy už si odloží jeden ze svršků a obváže jím něčí zranění? A až se konečně dostane pod vodu, bude rozhaleně plavat přímo ke kameře? Zatímco se všude bortí digitální budovy a Rock se koupe v tragických dialozích a tristních situacích, Alexandra využívá každou minutu na plno a vtahuje vás do svých blankytně modrých očí a mezi ladné křivky. Jasně, úplně ty nářky slyším, pubertální až na půdu. Jenže to je vážně to jediné, co v San Andreas nějak zaujme!
Proč se nedá chytit něčeho víc? No protože všude kolem dlí jen draze vypadající rutina. Brad Peyton sice ve filmu drží tempo, takže se všechno plazí kupředu bez zásadních výkyvů. Jenže co z toho, když se tu jen kupí milionkrát omletá katastrofická klišé a "dramatické" linky, za které byste na scenáristu shodili nejbližší mrakodrap. Dá se samozřejmě namítat, že to přesně takhle křečovité a patetické mělo být, aby se chytali i absolutně nenároční diváci. Ti ale přeci mají Asylum a Sci-fi Channel, takže se Hollywood může s klidem snažit o něco víc.
Tolik potřebný (emmerichovský) nadhled ani humor v San Andreas zkrátka nenajdete. Jen ubíjející běhání, létaní a upozorňování na to, že zemětřesení doopravdy není sranda (v titulcích se dokonce řeší reálná krizová centra!). Celé je to pak splácané do sebe tak ledabyle, že kdybyste třeba vystřihli všechny scény Paula Giamattiho, jehož vědecké mudrování v Caltechu zabírá zhruba čtvrtinu filmu, nikdo by to nikdy nepoznal. Akorát bychom se nedozvěděli, že je Kalifornský technický institut plný moderních udělátek a chytrých hrdinů, kteří dennodenně bojují za bezpečnější svět.
Ne, nechci tím říct, že si Caltech nebo záchranáři nezaslouží uznání. Naopak, měli by se z něj těšit daleko častěji. Když už jim ale někdo staví filmový pomník, neměl by zapomenout na to, že zároveň točí letní popcorn, ve kterém bychom se měli o někoho bát, někomu fandit... nebo být zkrátka uchváceni i něčím jiným než výstřihem hlavní hrdinky. A v tom San Andreas od začátku až do konce bolestivě selhává.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Raymond „Ray“ Gaines (Dwayne Johnson) je letecký záchranář v Los Angeles, který se právě rozvádí se svojí ženou Emmou (Carla Gugino). Se svou dcerou Blake (Alexandra Daddario) oba dva plánují cestu do města San Francisco.
Mezitím pracuje seismolog Lawrence Hayes (Paul Giamatti) a jeho kolega dr. Kim Park (Will Yun Lee) na výzkumu v Hoover Dam - zkoumají totiž nové zemětřesení. V nedalekém okolí se udála dosud neznámá událost. Začal se posouvat zlom San Andreas, který vyvolá zemětřesení o síle 7,1 magnituda. Tyto zemětřesné vlny zboří hráz a zabijí Dr. Kima Parka poté, co zachrání malou holčičku. Když je kvůli této přírodní katastrofě Ray povolán na záchranné práce, Blake jede s matčiným novým přítelem Danielem Riddickem (Ioan Gruffudd) na výlet do San Franciska, namísto toho, aby tam s nimi jel Ray.
Hayes zjistí, že zlom San Andreas se přesouvá a brzy způsobí další závažné zemětřesení, kvůli němuž budou zničena města podél zlomové linie. Emma právě obědvá v hotelu v centru Los Angeles s Danielovou sestrou Susan (Kylie Minogue), když posuny zlomu San Andreas vyvolávají zemětřesení o síle 9,1 magnituda. Ray nevolá pohotovostní službu, což by udělat měl, ale namísto toho sám zachrání Emmu z hroutící se budovy a společně odletí z města na palubě Rayova vrtulníku.
V San Francisku Daniel přináší v náručí Blake do své kanceláře, ve které se setká Benem Taylorem (Hugo Johnstone-Burt) a jeho bratrem Olliem Taylorem (Art Parkinson). Daniel a Blake chtějí opustit budovu, ale uvíznou v autě v garáži, protože se kvůli dalším otřesům začínají hroutit části budovy. Daniel uteče a zachrání se, ale Blake je stále uvězněna v autě. Ben a Ollie jí pomohou uniknout a pak zavolají Rayovi a Emmě, aby ji přijeli do San Francisca zachránit.
Na cestě Rayův vrtulník selže. Kvůli poruše jsou okolnostmi donuceni nouzově přistát a přistanou do obchodu s oblečením. Uprostřed chaosu a rabování ukradnou pick-up a společně s Emmou utíkají. Po cestě si všimnou dvou důchodců kteří na ně volají a tak zastaví a právě včas protože zjistí že přímo před autem se objeví obrovská díra a Ray s Emmou dají své auto důchodcům protože zlomili poloosu a Ray si všimne že pán měl čepici s logem letiště a tak si vezmou letadlo a letí do San Francisca a vyskočí padákem. Ray a Emma si poté uvědomili, že nemohou jet přes zničené a vodou zaplavené město. Ukradnou loď a plují v zálivu. Vidí, že voda v zálivu začíná ustupovat, což naznačuje, že se blíží megatsunami.
Jak se blíží, Blake, Ben a Ollie běží do budovy. Vlna pak pokračuje do zničeného města, zaplavuje výletní lodě a zaplaví budovu, v níž se Blake nachází. Emma a Ray konečně našli, na jakém místě se Blake, Ben a Ollie nachází. Ray se vrhne do budovy, aby zachránil Blake, když v tom Blake upadá do bezvědomí. Mezitím Emma rozbije lodí okno zaplavené budovy a lidé z ní mohou uniknout. Blake, Emma i Ray jsou společně na lodi a snaží se dostat Blake z bezvědomí. Úspěšně. Rodina je opět spolu a Ray s Emmou přemýšlí o společné budoucnosti.
Na zbytcích mostu Golden Gate Bridge se rozvine americká vlajka, v naději, že město se zotaví a obnoví, zatímco záchranná vozidla klesají na výrazně pozměněný terén San Franciské zátoky, která se nyní rozšířila od San Jose k Santa Cruz, čímž ze San Franciského poloostrova vytvořila ostrov.
O PRODUKCI
li filmaři při natáčení filmu „San Andreas“ ještě dál. Reálná hrozba upravená v rámci kreativní licence filmových tvůrců je doplněna gradující akcí a dramatičností. Přestože ne všechno, co se odehrává na plátně, odpovídá skutečnosti, film vychází z reality.
V březnu 2015 americká nezávislá vědeckovýzkumná agentura USGS odhadla, že pro příštích třicet let se v Kalifornii zvýšila pravděpodobnost výskytu seismické události o síle magnituda 8 nebo větší; stejně tak se zvýšila pravděpodobnost vzniku spojitých či řetězových trhlin napříč několika zlomy. Pozornost se dlouhodobě soustřeďuje na neblaze proslulý zlom San Andreas, ale jsou i další zlomy s narůstajícím tlakem, včetně zlomu Puente Hills, který se táhne od Orange County až na předměstí LA, a podmořského zlomu Cascadia , který se táhne od Severní Karolíny až po ostrov Vancouver a má potenciál vyvolat podmořské zemětřesení s následnými vlnami tsunami zaplavujícími celé pobřeží. V poslední době byla hlášena zemětřesení v Nevadě, Virginii, Oklahomě, Missouri a na mnoha v minulosti nerozpoznaných potenciálně rizikových místech po celé zemi. Zemětřesení zůstávají nedílnou součástí života na celé zemi - agentura USGS odhaduje, že každý rok dojde na celém světě přibližně k 500 000 zaznamenaných otřesů, z nichž 100 000 pociťujeme a až 100 jich působí škody.
Scénárista Carlton Cuse říká: „Vzal jsem veškeré své obavy a přetvořil je do scénáře. Věděl jsem, že Brad natočí každou scénu na velmi vysoké úrovni a on mé očekávání překonal.“ Film „San Andreas“ líčí na pozadí katastrofického zemětřesení nejhlubší instinkty a emoce, jaké taková nepředvídatelná a neovladatelná přírodní síla vyvolává: naši potřebu podat si navzájem pomocnou ruku a potvrdit si to, co je pro nás nejdůležitější. „Při katastrofách lidé dokáží projevit to nejlepší, co v nich je.“, říká Peyton. „Jednotlivci seberou odvahu a síly a stávají se důležitými. Z obyčejných lidí se stávají hrdinové a hrdinové posunují hranice lidských možností.“ Flynn dodává: „Musím na rovinu přiznat, že nikdo přesně neví, co by dělal v tak extrémní situaci, a právě na to se v našem filmu snažíme najít odpověď.“
U Raye je tento instinkt podroben té nejhorší zkoušce. „Lidé na celém světě chápou rodinná pouta a nás zajímá, jak daleko jsme ochotni zajít, abychom ochránili lidi, na kterých nám záleží.“, říká Johnson.
Film „San Andreas“ sleduje tři dějové linie. Poté, kdy první otřes odřízne Los Angeles, Ray najde při dechberoucí záchranné akci ve vrtulníku svou bývalou manželku Emmu ve chvíli, kdy tato energická a odhodlaná žena balancuje na troskách hroutícího se věžáku na předměstí. Společně se pak vydávají hledat svou dceru Blake do 400 mil vzdáleného San Francisca poničeného v druhé vlně otřesů. Zatímco uhánějí na sever, 19letá Blake se ocitá sama, když zmizí její nastávající nevlastní otec Daniel. Aby přežila, musí se spoléhat na své instinkty a vynalézavost a společně s Benem mladíkem, se kterým se právě seznámila, si proklestit cestu do bezpečí.
„Carla a Alexandra jsou silné ženy, žádné ustrašené slečinky, a to pro nás bylo to podstatné.“, říká Flynn. „Mají spoustu skvělých akčních scén a ve filmu dělají opravdu úžasné věci. Sama mám dvě dcery a tak jsem ráda, když tyto role hrají ženy, protože pravdou je, že skutečnými hrdiny jsou často právě ženy.“
Paul Giamatti hraje Lawrence Hayese, předního seismologa Caltechu, který je přesvědčen, že přišel na způsob, jak monitorovat otřesy a že to nejhorší teprve přijde. Otrávený zhoršením situace a zhroucením elektrické sítě a komunikace dělá s pomocí odvážné televizní publicistky Sereny, která s ním uvízla v jeho pasadenské laboratoři, všechno možné, aby se jeho varování dostalo na veřejnost. Cuse poznamenává: „Páteří příběhu je seismologie, která tvoří celkový rámec filmu a dává katastrofu do příčinných souvislostí.“
„Brad je vynikající vypravěč a přesně ví, kde se má použít dramatičnost a kde city.“, říká Flynn. „Vždy se opět zaměří na postavy a ony krátké chvilky - ať už se jedná o mladý pár Blake a Bena, kteří začínají navazovat vztah uprostřed okolní zkázy, nebo o Raye a Emmu, pár s dlouhou společnou historií, který v nejhorších chvílích znovu objevuje v tom druhém to nejlepší.“
Aby zachytil atmosféru intimních pocitů, snažil se Peyton natočit co nejvíce scén kamerou. Ve velké míře používal kaskadéry, vytvářel scény a reálné efekty. Jedním z příkladů je záchrana Emmy ze střechy věžáku. Byla to nepřerušovaná několikaminutová scéna, o které říká: „Když byla na hroutící se budově, doslova jsme se budovou propadali s ní, nedělali jsme žádné střihy. Člověk se pohybuje zároveň s ní a vidí vše jejíma očima, vnímá rozhodnutí, která musí učinit ve zlomku sekundy, aby se dostala ze stále se měnící situace, a Carla dokáže zprostředkovat všechno to napětí a velmi reálné nebezpečí, kterému musí její postava po celou tu dobu čelit.“
Podobně se i diváci ocitnou v cestě řítící se lavině trosek, v autě jen taktak visícím z útesu, pod vodou a na rozpadající se hrázi Hooverovy přehrady. Ve filmu „San Andreas“ bylo použito více než 1 300 vizuálních efektů ve scénách s masivním přívalem pohybujících trosek, vlnícími se silnicemi, praskajícími mosty, erupcemi ohně v několika městských panoramatech a řítícími se budovami ničícími okolní budovy, které jim stojí v cestě, jako v nějakém obřím dominu. Potom, když nastane čas znovu popadnout dech, vlna tsunami vysoká jako 15patrová budova - virtuální vodní stěna - se s burácením valí na San Francisco.
„Brad může být opravdu hrdý na to, jak se mu to podařilo.“, dosvědčuje Johnson. „Každý den přišel na scénu nabitý energií a hledal nové cesty, jak vtáhnout diváky do děje, po emoční i vizuální stránce.“
Skladba „California Dreaming“
Hudbou pro film „San Andreas“, Peyton opět pověřil skladatele Andrewa Lockingtona, autora hudby k filmům „Cesta do středu Země“ a „Cesta na tajuplný ostrov 2“. Peyton vysvětluje celý proces od začátku: „Když vytvářím nějaký svět, tak se nejdříve zaměřím na vyznění a hudbu. U filmu ‚San Andreas' vyvstala otázka, jak vytvořit původní, epickou a velmi emotivní hudbu, tak jsme se do toho prostě pustili, začali jsme zkoušet různé varianty a snažili jsme se najít melodie a vyznění filmu. Musíte se rozhodnout, zda se zaměříte na postavy nebo události. ‚Je tohle moment, kdy se na věci díváme z něčí perspektivy nebo nabízíme širší pohled na věc?'“
Lockington, který byl vždy otevřený originálním nápadům, použil jeden, který byl obzvláště vhodný: zvuky odvozené ze skutečných, rok starých, křivek zaznamenaných ve zlomu San Andreas. „Použil jsem skutečná data ze seismických událostí zaznamenaných agenturou USGS a nalezli jsme seismické prvky, ze kterých jsme po určitých úpravách vytvořili tyto neuvěřitelné zvuky.“, líčí Lockington. „Nepoužili jsme jich moc, ale dodávají atmosféru, zejména ve scénách z Caltechu.“
Abychom pochopili smysl pro disharmonii, Lockington vypráví: „Dostal jsem staré piano a dva dny jsem strávil tím, že jsem do něj bušil a ničil ho velkými obouručnými kladivy a štípačkami. Měli jsme v plánu nahrát ty údery kladivem do piana a ve filmu ty zvuky smíchat s orchestrálními prvky. Potom jsem si sedl a hrál na ten rozmlácený nástroj, jehož zbytky držely jen taktak na vlásku pohromadě; hrál jsem noty, ale ty zněly úplně jinak, než jsme předpokládali, a vůbec to neznělo jako hra na piano. No a tak před námi najednou stál zcela nový hudební nástroj - a některé ty zvuky také výrazně figurují v určitých scénách. Je to zajímavý rytmický prvek.“ Skladatel pak spolupracoval s programátorem na syntetizaci tónů z poškozeného piana a vzniklo z toho něco, co on sám nazývá „syrový děsivý hluk, který připomíná pěst dopadající na zbývající část skladby“.
Pro přechod od strachu a destrukce k odhodlání a naději použil Lockington úryvky chlapeckého sborového zpěvu „aby se se proklestil všemi těmi hrůznými událostmi do niterných emocí postav a jejich odhodlání zdolat všechny potíže. A pak je tu také nádherný motiv v podání spousty strunných nástrojů, který překonává hranice probíhající katastrofy.“
Ve stejném ladění Sia, několikanásobná držitelka nominace na cenu Grammy umisťující se na špičce mezinárodních žebříčků, umělecky ztvárnila pro soundtrack k filmu „San Andreas“ klasickou skladbu z šedesátých let minulého století „California Dreaming“. V produkci Olivera Krause nahrála Sia skladbu speciálně pro film, kde za doprovodu závěrečných taktů a titulků zní vznešené noty velkého finále.
„Když hovoříme o souznění hudby a prožitků postav, snažíme se dívat jejich očima.“, říká Peyton, který by to mohl stejně dobře použít i na svůj celkový přístup. „Na pozadí výpravných akčních scén, řítících se budov a vln drtících ve městě vše, co jim přijde do cesty, jsou citová pouta a motiv znovu se sjednocující rodiny.“
„Takovéto příběhy hrozně rád vyprávím: rozvinutá myšlenka, rozvinuté emoce.“, říká Flynn. „Ve filmu ‚San Andreas' je spousta silných témat a kromě toho je nesmírně zábavný. Fascinuje mě proměna obyčejného člověka na hrdinu.“ „Obsahuje akci, lásku, dramatičnost a hrdiny.“, shrnuje Dwayne Johnson. „A na druhé straně stojí největší nepřítel člověka: matka příroda.“
DABING
V českém znění: Martin Zahálka - Dwayne Johnson (Ray), Tereza Martinková - Alexandra Daddario (Blake), Zuzana Slavíková - Carla Gugino (Emma), Petr Neskusil - Hugo Johnstone-Burt (Ben), Jakub Nemčok - Art Parkinson (Ollie), Miroslav Táborský - Paul Giamatti (Lawrence), Zdeněk Mahdal - Ioan Gruffudd (Daniel Riddick), Antonie Talacková - Archie Panjabi (Serena Johnsonová), Jakub Saic - Todd Williams (Marcus), Otto Rošetzký - Will Yun Lee (Dr. Kim Park), Viktor Dvořák - Alec Utgoff (Alex), Jan Škvor - Colton Haynes (Joby O'Leary), Bohdan Tůma - Matt Gerald (Harrison), Klára Sochorová - Kylie Minogue (Susan Riddicková), Jaroslav Horák - Laurence Coy (Elgin), Zbyšek Horák, Kristýna Valová, Dana Pešková
Překlad: Ondřej Novák
Dialogy: Petra Jindrová
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Zdeněk Mahdal ml.
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Jiří Balcárek
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2015
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 28.5.2015 Freeman Ent.
Premiéra USA: 29.5.2015 Warner Bros. US
Premiéra Velká Británie: 21.5.2015
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 14.10.2015 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 14.10.2015 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 4 882 814
Tržby celkem - $ 474 000 000
Návštěvnost v ČR 32 849
Náklady (Rozpočet) - $ 110 000 000
Tvůrci a herci
Brad Peyton (Režie), Beau Flynn (Produkce), Andrew Lockington (Hudba), Steve Yedlin (Kamera), Bob Ducsay (Střih), Deborah Aquila (Casting), Trcia Wood (Casting), Barry Chusid (Scénografie), Wendy Chuck (Kostýmy), Per Hallberg (Zvuk), Gretchen Davis (Masky), Jeremy Passmore (Scénář), Carlton Cuse (Scénář), Andre Fabrizio (Scénář), Dwayne Johnson (Herec), Alexandra Daddario (Herec), Carla Gugino (Herec), Colton Haynes (Herec), Ioan Gruffudd (Herec), Archie Panjabi (Herec), Paul Giamatti (Herec), Kylie Minogue (Herec), Vanessa Ross (Herec), Morgan Griffin (Herec), Will Yun Lee (Herec), Hugo Johnstone-Burt (Herec), Marissa Neitling (Herec), Art Parkinson (Herec), Matt Gerald (Herec), Alec Utgoff (Herec), Todd Williams (Herec)
2015/114/USA/Dobrodružný, Katastrofický
- Ray (Dwayne Johnson) ve filmu nosí hodinky LUMINOR SUBMERSIBLE 1950.
- Některé melodie k filmu vznikly tak, že skladatel Andrew Lockington rozbil staré piáno kladivy a štípačkami a následně na něm nahrál několik skladeb. Dle jeho slov: "Hrál jsem noty, ale ty zněly zcela jinak, než jsme předpokládali a vůbec to neznělo jako piáno. Některé ty zvuky figurují v určitých scénách. Je to zajímavý rytmický prvek."
- Ve filmu bylo použito více než 1300 vizuálních efektů ve scénách s masivním přívalem pohybujících se trosek, vlnících se silnic, praskajícími mosty, erupcemi ohně a zdemolovanými budovami.
- Tetování, která má Dwayne Johnson v roli Raye na rameni, je hercovo vlastní.
- San Andreas je název tektonického zlomu, který vede přes většinu území Kalifornie.
- Natáčení probíhalo v Austrálii a v amerických městech San Francisko, Los Angeles a Bakersfield.
- Aj keď názov môže zavádzať, film nemá nič spoločné s hrou od Rockstar Games "GTA: San Andreas".
Odkazy
Hrají:
Dwayne Johnson, Alexandra Daddario, Carla Gugino, Colton Haynes, Ioan Gruffudd, Archie Panjabi, Paul Giamatti, Kylie Minogue, Vanessa Ross, Morgan Griffin, Will Yun Lee, Hugo Johnstone-Burt, Marissa Neitling, Art Parkinson, Matt Gerald, Alec Utgoff, Todd Williams, Jesse Muick, Andrew Cripps, Arabella Morton, Julian Shaw, Christina July Kim, Robin Atkin Downes, Ed Moy, Molly Shaiken, Breanne Hill, Teresa Navarro, Jordan Thwaites, Stephen Chang