Z Paříže do Paříže / Un sac de billes ( 2017/110/Francie, Kanada/Drama, Válečný) 79%

17.07.2018 11:15
JEDNOU VĚTOU
„Dobrodružství židovského chlapce a jeho bratra během útěku před nacistickou perzekucí v okupované Francii."

OBSAH
Bratři Maurice a Joseph jsou kluci, kterým žádná lumpárna není cizí, a protože bydlí v Paříži, mají příležitostí pro svá klukovská dobrodružství více než dost. Tím spíše, když je jednomu deset a druhému dvanáct let. Bohužel jim do dětských her a radostí zasáhne tvrdý osud. Jednoho dne jim totiž maminka musí na kabáty přišít žluté hvězdy. Francie je okupována německou armádou a nacistická správa přitvrzuje. Židům v Paříži už jde o život, a tak tatínek rozhodne, že kluci musí uprchnout do dosud neokupované zóny na jihu Francie, kde se snad všichni zase setkají. A protože Maurice a Joseph musejí z ohroženého domova odejít okamžitě a pokud možno nenápadně, nemají žádné cestovní doklady, vezmou si jen minimum peněz a jídla. Před sebou mají dlouhou cestu nočním vlakem, bezohledné německé hlídky, nebezpečný přechod přes demarkační čáru a cestu přes vysokohorské hřebeny. Jediné, na co se mohou spolehnout, jsou vlastní síly, bystrost, statečnost a instinkt. Netuší, že potrvá ještě tři roky, než válka skončí. Malí hrdinové si naštěstí při tom všem dokáží v sobě uchovat dětství i najít čas na malá klukovská dobrodružství.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Již tradiční zástupce subžánru sentimentální válečné drama na téma holocaust, velmi pěkně natočený, ale až příliš idylický film... Christian Duguay je schopný a nadaný režisér, ale samotný příběh je tak silný, že mu ten tvůrčí emoční kalkul a hraní na city škodí...je to sice pochopitelný tah, zvláště v kombinaci se zvoleným rastrem vyprávění z pohledu dětského hrdiny, ale té poetiky bylo na můj divácký vkus příliš... Pěkná kamera Christophe Graillota a záměrné tónování barev, v němž převládají ty teplé, ten pokus o proslunění a charakter ,,letního příběhu" mi příliš nekoresponduje s šedavou dobou té nejhorší éry v moderních evropských dějinách... PS: Letos se v daném subžánru urodilo, film s velmi podobným rastrem je i náš koprodukční Úkryt v zoo... (Radek99) 4*

Jak to ti Francouzi dělají, že v reálu je to nesnesitelný národ a ve filmovém světě točí celou řadu lidsky emotivních kousků, které prostě stojí za to vidět a s herci klidně i prožít. Z Paříže do Paříže je totiž další z řady těch vzorových dramat z druhé světové války, které nenapíše nikdo jiný, než právě samotná válka. A v mnoha ohledech je to příběh neuvěřitelně silný, až se nechce věřit, že se opravdu stal. Jenže se stal a já těch 110 minut držel emoce na uzdě, jak to jenom šlo. Jenže ani to mi moc nešlo. Silný příběh, velice pěkné kulisy francouzského městečka, zajímavý a napínavý průběh. Jo, kdyby mě to drželo v napětí celou tu dobu, tak snad i tu pátou hvězdu vypálím. Ani tak si to ale určitě nenechte ujít... (Malarkey) 4*

Když jdeš, nesmíš se otáčet, jinak si nabiješ.... Mám obecně moc rád filmy podle skutečných událostí, mj. i proto, že když je v nich člověk svědkem těžko uvěřitelných náhod, může si být skoro jistý, že to není žádná chyba ve scénáři. V příběhu židovským chlapců Maurice a Josepha, kteří doslova bojují o přežití, není o náhody a šťastná vyústění vypjatých situací nouze. Už ve vlaku z Paříže je před Němci zachrání jeden katolický kněz. Jiný kněz (biskup) zase dokáže nakonec přesvědčit nedůvěřivého nacistického velitele, že křestní listy, které mají dokázat že chlapci nejsou židé, jsou skutečně pravé. Kluci mají též štěstí, že při přechodu do dosud neokupované zóny na jihu Francie narazí na skutečně poctivého převaděče. Pomůže i doktor, který vydá potvrzení, že obřízka Josepha byla provedena ze zdravotních a nikoliv náboženských důvodů a následně mu zachrání život podáním silných léků. Zkrátka o setkání s dobrými lidmi není v tomto příběhu nouze a příběh nakonec skončí v zásadě dobře. I když čistý happyend v americkém stylu se nekoná. A to je asi dobře, protože by to už vážně bylo na úkor uvěřitelnosti. Ohromně silná pro mě byla scéna, ve které mladší z kluků Joseph prokáže, že i on sám je dobrý člověk, když po osvobození zachrání před lynčem francouzského kolaboranta, který aniž to tušil (protože sám byl antisemita), mu v závěrečných měsících války pomohl přežít. "Jsem Žid, jsem Žid," křičí ze všech sil Joseph, a prožívá přitom úžasný pocit úlevy, při němž se konečně po letech skrývání může přiznat ke své skutečné identitě. (HonzaBez) 5*

VELKÁ RECENZE
Druhá světová válka bude pro filmaře vždycky vděčné prostředí. A nejenom pro ty, kteří chtějí zachytit její hrůzy, viděli jsme i komedie, romantiku nebo horory. A došlo i na rodinné příběhy. Z Paříže do Paříže je sice drama a vážná podívaná, zároveň ale i příběh, jenž by do žánru rodinné podívané zapadl. Tvůrci by chtěli oslovit a pobavit všechny generace a celkem se jim to nakonec i daří. Celkem. Příběh je adaptací prý slavné knížky, kterou podle vlastních vzpomínek napsal Joseph Joffo. Když do Francie napochodovali nacisté, byl to jen obyčejný kluk, co rád hrál kuličky, občas se trochu serval se starším bráchou a jinak sekal latinu. A svůj židovský původ nikdy moc neřešil. Dokud mu matka nenašila na oblečení žlutou hvězdu. Válka náhle vstoupila do jejich životů a Joseph musel spolu se starším bratrem Mauricem vyrazit na jih země, kde by ještě měli být v bezpečí. A ačkoliv se jim nakonec povedlo dostat se do cíle, válka si je našla i tady. Oba kluci tak museli znovu utéct. A zdaleka naposledy…
Zkušený Christian Duguay, natočil solidní podívanou pro všechny generace, která na první pohled zaujme svou výpravností a slušnými hereckými výkony obou kluků v hlavních rolích. Děj odehrávající se na prostoru několika let je rychlý a svižný a tvůrcům se daří střídat drsnější momenty se scénami, které se nebojí být úsměvné. Kouká se na to hezky, ale film nikdy nedovede strhnout úplně. Proč? Protože Duguay točí pro všechny a sám sobě nedovoluje jít v momentech, které by to potřebovaly, trochu víc na dřeň a nikdy neopouští bezpečný žánr rodinné podívané. Jakoby Z Paříže do Paříže chtělo říct, že válka je špatná a děly se v ní nehezké věci, avšak o tom opravdu ošklivém radši nebudeme mluvit, aby děcka nebrečela.
Nemám s tímhle přístupem zásadní problém. Evidentně se tu cílí na celé famílie a minimálně pro děti je tu toho napětí dost. Ovšem na to, aby Z Paříže do Paříže bylo skutečně působivé, je to celé až příliš krotké. Ne že bych potřeboval další Schindlerův seznam, ale polské Běž, chlapče, běž dovedlo s podobným tématem pracovat mnohem efektněji a působivěji. Z Paříže do Paříže zůstává i v těch nejdrsnějších scénách vlastně dost mírnou podívanou. V rámci rodinného dramatu (jakkoliv to u příběhu z druhé světové války zní divně) to samozřejmě stačí, bohužel snaha líbit se všem a natočit film, na který můžou rodiče vyrazit s potomky, má za následek to, že Z Paříže do Paříže ničím krom své viditelné výpravnosti příliš nezaujme. Výsledkem je určitě dobrý film. Dobrý, bohužel však ničím výjimečný.

DABING
V českém znění: Matěj Havelka - Dorian Le Clech (Joseph), Matěj Převrátil - Batyste Fleurial (Maurice), Jiří Dvořák - Patrick Bruel (Roman), Anna Brousková - Elsa Zylberstein (Anna), Ladislav Županič - Bernard Campan (Mancelier), Tomáš Borůvka - Kev Adams (Ferdinand), Igor Bareš - Christian Clavier (Rosen), Petr Neskusil - Emile Berling (Raoul), Šárka Vondrová - Jocelyne Desverchere (Marcelle), Luděk Čtvrtlík - Holger Daemgen (Brunner), Jan Vlasák - Vincent Nemeth (profesor), Jiří Krejčí - Romain Paul (Gérard), Jiří Ployhar - Michaël Erpelding (Raymond), Marek Libert, Hana Talpová, Tomáš Juřička, Libor Terš, Svatopluk Schuller, Pavel Vondra, Kristýna Valová, Robin Pařík, Mikuláš Převrátil, Jindřich Žampa, Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Petr Hrach, Adam Málek, Martin Svejštil
Překlad: Irena Novotná
Dialogy: Pavlína Vojtová
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Ženíšek
Výsledný mix: Martin Jílek – SoundSquare
Režie: Alice Hurychová
Vyrobilo studio LS Productions - 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 1.6.2017 CinemArt
Premiéra USA: 9.11.2017 (Philadelphia Jewish Film Festival)
Premiéra Francie: 18.1.2017 Gaumont Distribution
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 460 581
Tržby celkem - $ 21 400 000
Návštěvnost v ČR 3 510
Náklady (Rozpočet) - $ 9 100 000
 
Tvůrci a herci
Christian Duguay (Režie), Nicolas Duval Adassovsky (Produkce), Laurent Zeitoun (Produkce), Yann Zenou (Produkce), Joe Iacono (Produkce), Armand Amar (Hudba), Christophe Graillot (Kamera), Olivier Gajan (Střih), Valerie Espagne (Casting), Juliette Ménager (Casting), Franck Schwarz (Scénografie), Pierre-Jean Larroque (Kostýmy), Michel B. Bordeleau (Zvuk), Cécile Pellerin (Masky), Christian Duguay (Scénář), Jonathan Allouche (původní scénář) (Scénář), Alexandra Geismar (původní scénář) (Scénář), Benoît Guichard (Scénář), Dorian Le Clech (Herec), Batyste Fleurial (Herec), Patrick Bruel (Herec), Elsa Zylberstein (Herec), Bernard Campan (Herec), Kev Adams (Herec), Christian Clavier (Herec), César Domboy (Herec), Ilian Bergala (Herec), Lucas Prisor (Herec), Vincent Nemeth (Herec), Luc Palun (Herec), Fred Epaud (Herec), Michaël Erpelding (Herec), Gérard Robert Gratadour (Herec), Lenka Burianová (Herec)
 
2017/110/Francie, Kanada/Drama, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Predlohou filmu je kniha skutočného Josepha Joffa, ktorá vyšla v roku 1973. Josepha Joffa vo filme stvárnil Dorian Le Clech.
- Film má také českou stopu. Jeho natáčení probíhalo mj. i v Praze nebo Žatci.
 
Odkazy