Dealer / Pusher (1996/105/Dánsko/Krimi, Thriller) 76%

10.07.2018 15:30
JEDNOU VĚTOU
Zoufalá snaha chytit štěstí za pačesy na nejnižší úrovni kodaňského podsvětí.

OBSAH
Příběh o řadovém drogovém dealerovi Frankovi, který má před sebou nejhorší týden svého života. Po tom, co nevyjde jeden jeho kšeft s heroinem, Frank ztratí nejen peníze, ale také klienta. Ocitá se v situaci, kdy dluží velké peníze balkánskému drogovému baronovi Milovi. Sebezničující Frank, který má týden na to, aby splatil rozzuřenému Milovi peníze, je přitlačen ke zdi a tlak na něj se každým dnem stupňuje. V pátek se rozhodne. Sobota už totiž nemusí nikdy přijít. Nic však nejde podle plánu a Frankovo zoufalství vede k děsivým následkům.(Zlín Film Festival)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Takovouhle jízdu jsem teda vůbec nečekal. Přitom myšlenka je neskutečně jednoduchá, že kdybych sledoval jenom pět minut filmu tak naprosto pochopím myšlenku, pochopím konec, pochopím i atmosféru, ale to by byla veliká škoda. Když už koukat na film, tak na něj koukat pořádně a v rámci Dealera obzvláštně pořádně, protože takovou sondu do obchodování s drogami jsem snad ještě neviděl. Tedy z pohledu dealera, jakoby obyčejnýho překupníka, který žije celý den ve stresu jak z jedné strany, která se ho chystá den co den zabít za dluhy, tak z druhé strany, ze které zase vymáhá ty prachy aneb jak si to uděláš, takový to máš. Dealer je ale schopný případ toho, že takový život nikam nevede, stejně jako nikam nevede příběh tohoto filmu, jednoduchý, ale svým způsobem hodný k zamyšlení. Tak je to nejlepší. (Malarkey) 5*

Hledání rytmu a rukopisu v dlouhých kontaktních detailech a (zřejmě) zčásti improvizovaných dialozích dvojice delikventů. Ve druhé části, kdy film opustí model buddy movie a začne sledovat výhradně zoufalý boj Franka o přežití se v neonovém světle nočních klubů a barů rodí Refnova záliba v estetizaci brutality a morálně pochybných postav. Zatímco zpočátku se klasická rudá a fialová světla nepoužívají zásadně příznakově, skvostná závěrečná sekvence rodí režiséra, který svoje hrdiny používá jako projekční plátna svých brutálních vizí. Film na pomezí amatérské kinematografie, zbytkových vlivů Dogma 95 a probouzejícího se vizuálního mostra. (Marigold) 4*

Zatímco Bůh za šest dní stvořil svět a poté odpočíval, Frank v šesti dnech nastoupí na sebedestruktivní cestu, aby sedmého dne… Winding Refn již ve svém prvním snímku dokazuje, že má filmařské řemeslo v ruce, ví, co chce a jak toho dosáhnout. Rozdělením snímku do několika dnů pracuje zejména s divákovým očekáváním, kamerou snímající postavy zejména z detailů a polodetailů zase celou podívanou zintenzivňuje. Neukazuje nablýskaný svět, ve kterém se lidem na temné straně zákona daří a užívají si nabytého bohatství, ale soustředí se na vykreslení absolutní zoufalosti a bezradnosti, která se zde pod tou vší špínou nachází. Nestylizuje dealery ani jejich okolí, ale odhaluje je v jejich naprosté prostotě a nezajímavosti. Nicméně v konečném důsledku zůstává snímek někde na půli cesty, nefascinuje, ale ani nezhnusuje. Citelné to je zejména v poslední třetině. Celá ta intenzita je jen na plátně a nedaří se jí přejít na diváka. Není tu důvod fandit ani Frankovi, ani jeho protistraně. Už od začátku je jasné, že ať snímek skončí jakkoli nebude to pro diváka naplňující. A možná je to i klad, jen kdyby to celé bylo zběsilejší a více strhující. (Dudek) 3*

VELKÁ RECENZE
Jméno režiséra Nicholase Windig Refna je dnes díky již téměř kultovnímu hypnotickému akčnímu artu Drive hodně slyšet. Talentovaný Dán však celovečerně debutoval zběsilou a roztěkanou sondou do života kodaňské drogové mafie.
Drive sice zvedl velkou vlnu zájmu a udělal z Refna ostře sledovaného tvůrce, ale opravdu průlomovým dílem jeho kariéry byl už debut Pusher (u nás vyšel na levném DVD jako Dealer) z roku 1996. Snímek natočený za šest milionů dánských korun (přibližně jeden milion dolarů) se setkal s nevídaným úspěchem v domácím Dánsku a prodal se do dalších třiceti zemí světa a v letech 2004 se rozrostl na trilogii. Nastartoval kariéru nejen režisérovi, ale i trojici do té doby neznámých herců v hlavních rolích.
Pusher vznikl nejprve v roce 1992 jako pětiminutový kraťas pro přijímací zkoušku na prestižní britskou Národní filmovou a televizní školu. Refn však u komise s explicitně brutálním příběhem drogového dealera nepochodil a nebyl přijat. Tehdy dvaadvacetiletý mladík čerpající inspiraci ze Scorseseho Špinavých ulic se rozhodl snímek natáhnout na celovečerní stopáž, obsadit kamarády a zafinancovat z vlastní kapsy.
Nakonec se díky producentovi Henriku Danstrupovi, který v původním krátkém filmu rozpoznal příležitost, podařilo získat dostatek financí pro natáčení na výrazně profesionálnější úrovni. Ovšem pod vedením mladého režiséra bez zkušeností a filmového vzdělání, což produkci v mnoha ohledech zkomplikovalo.
Režisérova nejistota způsobila, že dva týdny před startem natáčení se snímek ocitl bez představitele hlavní role (kterou pak v hodině dvanácté přijal a skvěle zvládl objev Kim Bodnia), neboť až tehdy si Refn uvědomil, že původně obsazený herec se na danou úlohu nehodí a neodpovídá režisérově vizi. Také bylo nutno s pomocí scenáristy Jense Dahla upravit původní mělký, více odlehčený, na úderných dialozích založený tarantinovský scénář. Ten jej zdramatizoval, prohloubil postavy a obohatil děj o zásadní prvek rozkládající se psychiky člověka pod tlakem.
Tím je Frank (Bodnia), filmový fanoušek, hajzl a pouliční drogový dealer, taková malá ryba ve velkém rybníku. A my se podíváme na jeden nepříliš vydařený týden jeho života. Ze začátku by mu mnohý mohl závidět, Frank tráví většinu času se svým dobrým, ale značně vypatlaným kámošem Tonnym (Mads Mikkelsen), společně brázdí ulice, dealují, vedou oplzlé řeči a snadno vydělané prachy po nocích propaří a proděvkaří. Ale idylka netrvá dlouho.
Jeden nevydařený velký kšeft znamená heroin na dně řeky, noc v base a dvousettisícový dluh u srbského distributora a velkého kápa Mila (Zlatko Buric). A ten chce svoje peníze zpět. Kamarádi od Franka dávají ruce pryč a on si s hrůzou uvědomuje, že v boji o jeho kejhák mu nikdo nepomůže, neboť pro "přátele" nemá větší cenu než i jen útlý štos bankovek. Spirála se roztáčí, události nabírají rychlý spád, nic se nedaří jak má, přibývají mrtvoly a Frankův čas na zaplacení dluhu, a tím pádem i záchranu života se krátí. Zoufalá situace volá po zoufalých činech...
Jestli nezkušený Refn během natáčení občas tápal, na výsledku to není znát. Sebejistý snímek se bez zaváhání valí dopředu a nabírá na intenzitě stejně, jako se zvyšuje Frankova zoufalost. Atmosféra špinavých kodaňských ulic si nezadá s těmi newyorskými, bezprostřední ruční kamera lepící se hercům doslova na špičku nosu dělá z diváka přímého účastníka příběhu a roztřesený podexponovaný zrnitý obraz přesně odpovídá nuzným poměrům, jaké snímá.
Herci vedlejších rolí, u nichž se v řadě případů jednalo o přinejlepším místní ochotníky, mnohdy pouliční sběr, podávají nečekaně autentické výkony, ale hlavní trojice Kim Bodnia, Mads Mikkelsen a Zlatko Buric celému snímku vyloženě vévodí. Režisér se scénáristou jim navíc kromě uvěřitelné prokreslenosti vlepili do úst uvěřitelné, vtipné, mnohdy citování hodné dialogy.
Nepříliš přesvědčivě působí akorát série několika "vtipných“ rozhovorů mezi Frankem a Tonnym z prvních scén snímku, které sice poctivě nastiňují jejich vzájemný vztah, ale vyznívají marnou snahou o napodobení cool burgerovo-majonézových přestřelek Julese a Vincenta v Pulp Fiction a chybí jim náležitá pointa i údernost.
Hlavní síla Pushera tkví pak především v tom, jak nestranně, realisticky, bez příkras až téměř dokumentárně sonduje život drogového dealera. Není to drsňácká komedie, není to akční řežba, není to depresivní drama křečovitě se snažící vyvolat lítost nebo zhnusení, ani nechce za každou cenu šokovat otevřeností. Jen se týden zuby nehty drží v patách jednoho, jakoby náhodou vybraného kriminálníka a servíruje nám vše, co se mu zrovna děje. Ať už si musí Frank vyslechnout nudný recept na tradiční jugoslávský pokrm, zahláškovat na téma močení při sexu, nebo se zděšením pozorovat, jak si jeho dlužník namísto zaplacení vystřelí mozek z hlavy. Zkrátka život pouličního překupníka bez cenzury čehokoliv.

DABING
1.DABING (HBO)
V českém znění: Martin Zounar - Kim Bodnia (Frank) , Mahulena Bočanová - Laura Drasbak (Vic), Michal Dlouhý - Mads Mikkelsen (Tonny), Alexej Pyško - Zlatko Buric (Milo), Marcel Vašinka - Slavko Labovic (Radovan), Zdeněk Dolanský, Tomáš Juřička, Vladimír Kudla, Jana Šulcová, Radka Stupková.

Překlad: Jakub Sitár
Zvuk: Jiří Moudrý
Produkce: Evelyna Vrbová
Dialogy a režie českého znění: Tomáš Tintěra
Vyrobilo: pro HBO LS Productions Dabing,1998

2.DABING (DVD)
V českém znení: Marek Libert - Kim Bodnia (Frank), Michal Holán, Lukáš Hlavica, Pavlína Dytrtová, Svatopluk Schuller, Jolana Smyčková, Rostislav Čtvrtlík, Filip Švarc, Pavel Tesař, Bohumil Švarc ml., Nikola Navrátil, Kateřina Velebová, Helena Dytrtová, Zuzana Skalická, Radek Škvor a další.
Producent: Petr Křivánek - Film Park, s.r.o.
Českou verzi připravili:
Překlad: Dora Windsorová
Zvuk: Vítek Jíra
Vedoucí výroby: Hana Wszolková
Produkce: Stanislav Wszolek
Úprava a režie: Helena Dytrtová
Vyrobilo: pro DVD Edici AW Studio Praha, 20xx

3.DABING (ČT)
V českém znění: Filip Čapka - Kim Bodnia (Frank), Marek Holý - Mads Mikkelsen (Tonny), Jaromír Meduna - Zlatko Buric (Milo), Marika Šoposká - Laura Drasbak (Vic), Bohdan Tůma - Slavko Labovic (Radovan), Filip Jančík - Levino Jensen (Mike), Martin Sobotka - Thomas Bo Larsen (feťák), Jitka Ježková - Lisbeth Rasmussen (Rita), Aleš Procházka - Peter Andersson (Hasse), Petr Burian - Karsten Schroder (Karsten), Petr Gelnar - Kenneth Schultz (Steff), Miroslav Hanuš - Coco C.P. Dalbert (Theis), Michal Holán - Vanja Bajicic (Branko), Branislav Holiček - Gordon Kennedy (Anders), Ivo Hrbáč - Steen Fridberg (Lasse), Jitka Moučková - Lisa Lach-Nielsen (Betina), Radek Kuchař - Gunner Clemann (narkoman), Tereza Chudobová (prodavačka), Jakub Saic (Policajt v civilu 1), Nikola Navrátil (Brian), Marek Libert, Jana Páleníčková, Jiří Ployhar, Radoslava Stupková, Vilém Udatný, Zbyšek Horák (titulky, TV hlasatel), Jindřich Hinke, Martin Janouš, Monika Krátká, Jiří Krejčí, Klára Kubištová, David Voráček.
Překlad: Helena Březinová
Dramaturgie: Jiří Flígl
Asistentka režie: Eva Maxová
Mistr zvuku: Zdeněk Dušek
Vedoucí produkce: Miloslav Rež
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobila: Česká televize, 2014

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra Dánsko: 30.8.1996
Premiéra Švédsko: 18.4.1997
Premiéra Finsko: 15.8.1997    
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.10.2009 DVD Edice
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Náklady (Rozpočet) - $ DKK 6 000 000
 
Tvůrci a herci
Nicolas Winding Refn (Režie), Henrik Danstrup (Produkce), Povl Kristian (Hudba), Peter Peter (Hudba), Morten Soborg (Kamera), Anne Osterud (Střih), - (Casting), Kim Lovetand Julebak (Scénografie), Loa Miller (Kostýmy), Peter Schultz (Zvuk), Louise Bruun (Masky), Jens Dahl (Scénář), Nicolas Winding Refn (Scénář), Kim Bodnia (Herec), Zlatko Buric (Herec), Laura Drasbak (Herec), Slavko Labovic (Herec), Mads Mikkelsen (Herec), Peter Andersson (Herec), Thomas Bo Larsen (Herec), Levino Jensen (Herec), Nicolas Winding Refn (Herec), Coco C.P. Dalbert (Herec), Liv Corfixen (Herec)
 
1996/105/Dánsko/Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Milo (Zlatko Buric) má vo svojom podniku plagát, na ktorom je Željko Řažnatović – vojnový zločinec, ktorý počas občianskej vojny v Juhoslávii viedol dobrovoľnícku gardu zvanú "Tigri" a spáchal veľké množstvo masakrov na civilnom obyvateľstve.
- Režisér Nicolas Winding Refn si vo filme zahral malú úlohu Briana, ktorý od Franka (Kim Bodnia) a Tonnyho (Mads Mikkelsen) na začiatku kupuje drogy.
- Znak na výloze srbského podniku, kde se se Srby potkává Frank (Kim Bodnia), je znak srbského fotbalového klubu Crvena zvezda.
- Frank (Kim Bodnia) má ve svém obývacím pokoji plakát k filmu Šílený Max (1979) a v koupelně ke snímku Cesta draka (1972).
- Režijní debut Nicolase Winding Refna a první filmová role Zlatko Burice.
- Film je věnován Peteru Refnovi (1941–1994), strýci Nicolase Winding Refna.
- Scény byly natáčeny chronologicky, tak jak jsou uvedeny ve filmu.
- V roce 2004 se tento snímek umístil v dánském filmovém žebříčku nejlepších filmů na 16. místě.
- Film měl být původně krátký 10-minutový snímek s Nicolasem Winding Refnem v hlavní roli.
 
Odkazy: