Gunman: Muž na odstřel / The Gunman (2015/115/USA, Francie, Španělsko, Velká Británie/Akční, Krimi, Drama) 62%

10.07.2018 15:30
JEDNOU VĚTOU
„Jim Terrier bude muset očistit své jméno a postavit se organizaci, pro kterou pracoval."

OBSAH
Sean Penn hraje vyčerpaného bývalého žoldáka a zabijáka Jima Terriera, který by svou minulost rád nechal za sebou. Jediné, po čem touží, je konečně se usadit se svou dávnou láskou. Ale tajné služby se svých bývalých oveček tak snadno nevzdávají. Jim bude muset očistit své jméno a postavit se organizaci, pro kterou pracoval. Býval jejím vykonavatelem, dělal strašné věci a byl přesvědčen, že pomáhá světu. Mýlil se a jeho bývalí zaměstnavatelé se ho teď snaží zabít. V patách mu je démonický Javier Bardem, který už dvakrát přesvědčil, že hrát zlosyny bez špetky svědomí opravdu umí (ve filmu Tahle země není pro starý bez emocí vraždil na potkání, ve Skyfall zatápěl samotnému Jamesi Bondovi). Rozbíhá se dramatická hra na kočku a na myš, která vede Seana Penna přes půl světa. Ví, že neuteče nikam. Jediný způsob, jak se zachránit, je zabít ty, kteří ho chtějí zabít.(Bontonfilm CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tady je zase v komentátorských alejích nablito. Někdy mi připadá, že si uživatelé berou totožné brýle jak na „bad boys vs. good one“ akční filmy, tak na ptačího muže plachtícího nad Broadwayí. Sázet Gunmanovi stejný počet hvězd jako si zaslouží posledních patnáct vývozů septiku Válečka Seagala, to už vypadá na rozsáhlou přítomnost Tarkovského plaku na mozku.. Kvarteto Penn, Bardem, Winstone, Elba je už na startu solidní lep. Akční scény jsou natočeny přehledně, syrově a bez střihačských exhibic ala Megaton. Když se podíváme na autora knižní předlohy (Jean-Patrick Manchette, levičácký autor často násilných kriminálních novel s podtextem bídného stavu společnosti), lze triviálnost dějové kostry předpokládat a v těchto typech filmů rozhodně není překážkou. Klouzání po povrchu nezákonné činnosti nadnárodních firem se zájmy v rozvojových zemích bylo ku prospěchu věci, nechci žádného Pollacka. A hlavně, není to proboha Bunuel či Vorel, ale Morel, takže by měl člověk vědět, do čeho jde. P.S.: Vysoustružený Sean, nový zajíc na poli „action hero over fifty“, dává svou roli životem zfackovaného muže s výsostným klidem. Jestli chce papá Neesonovi vkráčet do zelí, má ode mě zelenou.. (Gilmour93) 4*

Chlapík, který stojí za úderným balením 96 hodin, dostal k dispozici dva výborné oscarové herce, atraktivní lokace a zřejmě i slušný rozpočet. Nakonec skončil někde na půli cesty. Kvůli mdlému scénáři, slabšímu tempu a sobě samém. (Na svůj věk ve skvělé fyzičce) Sean Penn se představuje jako šéf žoldáků stojící za atentátem na konžského ministra. V zemi „nevědomky“ rozpoutal nepokoje a ztratil svou životní lásku. Své někdejší hříchy přiznává vrtáním studen v chudých oblastech Konga. Roky plynou a několik chlapíků s jasným rozkazem mu za to se samopaly v ruce rozhodně nejde poplácat po zádech. Staré účty je holt třeba vyřešit. Bývalý zabiják se tak potkává se starými kamarády, svou láskou i mužem, který tady pro ni byl (Javier Bardem). Tvůrci přicházejí s rádoby neutěšeným obrázkem z Afriky, ukazují na mocenské pletichy, chtějí být vážní, nicméně tím hlavním je a má být béčková akce. Je slušná, nevyhýbá se přímým konfrontacím a ani se nesnaží být jen efektní. Jenže moc jí není. A do toho nám tvůrci servírují ještě velké bolesti hlavy hlavního hrdiny, nudné postavy a melodramatický návrat ke své milé. Nic víc, nic míň. Příběh je prostě špatný, plytký, nevýrazný. Měl skončit v rukou Stevena Seagala, který by si nad ním kdesi v rumunské produkci otevřel šampaňské. Ani Bardem a Penn se příliš nesnaží, konkrétně jeho vrásčitá tvář je pro kameru atraktivní, moc charismatu z něj ale nesálá. Tvůrci až příliš sází na příběh muže s temnou minulostí, který je nicméně skoro dobrák od kosti, víc ale s jeho postavou nepracovali. Pro mě tak bohužel promarněná šance. (castor) 3*

Dokud jsem se snažil pospojovat Rambovsky lidumilná pokání, finanční čachry, prázdné milostné trojúhelníkování a samotnou Jimovu minulost, držel Gunman jednou rukou moji pozornost a druhou si dalšími a dalšími charaktery podřezával větev. Jenže po odchodu z kina se dojmy z akce rozmělní do pouhého přemítání nad tím, jak dokáže Sean Penn po padesátce takhle napumpovat svaly a proč se Idris Elba stavil až ve chvíli, kdy už měl film pomalu končit. Mužem na odstřel je tak bohužel i Pierre Morel, který dokazuje, že 96 hodin bylo vrcholem jeho kariéry, od kterého už jen padá dolů. (novoten) 2*

VELKÁ RECENZE
Někdy stačí jeden nefunkční prvek, aby se rozpadl celý film. Thriller Gunman: Muž na odstřel je toho jasným příkladem. A dost to zamrzí, protože potenciál k solidnímu akčnímu napínáku tu rozhodně byl. Ale hezky od začátku.
Za kameru se postavil Pierre Morel, jenž má díky prvnímu dílu 96 hodin pořád hodně solidní renomé, fakt je ale ten, že neesonovský nářez byl v jeho kariéře spíš náhoda a že obvykle kope trošku nižší ligu. Potvrdila to dnes už skoro zapomenutá konina Bez soucitu a jeho debut Okrsek 13 stál spíš na parkourovém mistrovství Cyrila Raffaeliho a Davida Bella než na dobré režii. Morel se řadí spíš mezi pouze nadprůměrné režiséry, béčkovou podívanou s pár výbuchy, přestřelkami a rvačkami by ovšem měl zvládnout bez problémů.
Gunman: Muž na odstřel se ale nepovedl, na vině je však spíš scenárista než režisér. I když se to film pokouší maskovat, ve skutečnosti jde o prachobyčejné béčko, za které by se možná v koutku duše styděl i Jason Statham. Máme tu zpackanou akci, bývalého zabijáka, jenž se snaží zachránit své svědomí tím, že v Africe hloubí studny, a tajemné zabijáky, kteří mu jdou po krku kvůli tomu, co udělal před lety. Pokud jste v životě pár akčně-špionážních věcí viděli, bude vám stačit pár minut na to, abyste prohlédli celé spiknutí a jen čekali, až si všechny indicie spojí Sean Penn a vyřídí si to s rádoby překvapivým hlavním padouchem. Celé je to zoufale banální.
V tomhle žánru to ovšem nemusí být na škodu a když se na pitomoučký příběh nabalí efektní akce, tak může výsledek bavit. V případě Gunmana je akce solidní, hlavní hrdina se chová trošku jako Jason Bourne s padesátkou na krku, přímým konfrontacím se vyhýbá a když už dojde na bitku, pokouší se být spíš praktický a ne zbytečně efektní. Jim Terrier je veterán, který ví, že už na ty mladší fyzicky možná nemá, ale jeho zkušenosti jsou nenahraditelné, a tak se občas chová trochu jako zákeřná svině, protože v boji o život se na pravidla kašle. Když se střílí nebo mlátí, vypadá to fajn. Bohužel se to moc často neděje.
Víc se tu kecá než střílí a vzhledem k tomu, že příběh je tady to nejslabší a postavy by snad víc černobílejší být ani nemohly, je to fakt problém. Morel tahá pointu většiny dialogových nebo vztahových scén z paty a nedochází mu, že se zbytečně motá na jednom místě a vlastně řeší věci, které člověka moc nezajímají. Viděli jsme je totiž už mnohokrát před tím. Když navíc v půlce filmu dost dementním způsobem udělá z hlavního hrdiny nemocného člověka, jenž se musí bitkám a přestřelkám kvůli stresu vyhýbat, pokud nechce přijít k úrazu, padne na fandu akčního žánru skoro až deprese. Místo napětí tak většinu času dostáváme unylé dialogy, okoukaný příběh a pěkné španělské kulisy.
Přehrajte si trailer I hercům nejspíš rychle došlo, že Gunman nebude v jejich filmografii zrovna zářit, a každý se s tím vyrovnává po svém. Sean Penn kvůli roli evidentně strávil dost času v posilovně a akční scény mu jdou celkem od ruky, ale evidentně je mu úplně jedno, co před kamerou říká. Javier Bardem zase přehrává, jako kdyby na tom závisel osud dětí v Somálsku a Ray Winstone si vystřihl modelového „nejlepšího kámoše hlavního hrdiny“, aniž by se moc snažil. No a Idris Elba má spíš větší cameo.
Hereckých hvězd je pro Gunmana skoro škoda, protože tenhle scénář měl skončit na stole Dolpha Lundgrena a Marka L. Lestera a ne u Morela a Penna. Slavné ksichty a pár pěkných záběrů totiž nestačí na to, aby se člověk bavil u příběhu, který už stokrát viděl a dokáže jeho zvraty odhadnout půl hodiny před tím, než o nich hrdinové začnou vůbec mluvit. Celkově jde o ten nejobyčejnější průměr, což vzhledem k tomu, kdo se okolo toho motal, je zatraceně málo.

DABING
V českém znění: Pavel Vondra - Sean Penn (Jim Terrier), Petra Tišnovská - Jasmine Trinca (Annie), Libor Terš - Mark Rylance (Cox), titulky, Bohdan Tůma - Javier Bardem (Felix), Milan Slepička, Marcel Vašinka - Ray Winstone (Stanley), Vojtěch Hájek, Jan Škvor, Petra Jindrová, Jakub Saic, Veronika Mudrová, Roman Hájek, Ivo Novák, René Slováčková, Jiří Schwarz - Idris Elba (Barnes) a další
Překlad: Milan Stejskal
Zvuk: Tomáš Mourek
Finální mix: Matěj Večeřa
Produkce: Markéta Kratochvílová
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Pro Bontonfilm vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2015.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.3.2015 Bontonfilm
Premiéra USA: 20.3.2015 Open Road Films
Premiéra Francie: 24.6.2015 StudioCanal
Premiére Španělsko: 22.5.2015 DeAPlaneta
Premiéra Velká Brditánie: 20.3.2015 StudioCanal UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.7.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 578 705
Tržby celkem - $ 24 200 000
Návštěvnost v ČR 4 440
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000

Tvůrci a herci
Pierre Morel (Režie), Ron Halpern (Produkce), Andrew Rona (Produkce), Sean Penn (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Flavio Martínez Labiano (Kamera), Frédéric Thoraval (Střih), Reg Poerscout-Edgerton (Casting), Andrew Laws (Scénografie), Jill Taylor (Kostýmy), Colin Nicolson (Zvuk), Graham Johnston (Masky), Don MacPherson (Scénář), Pete Travis (Scénář), Jean-Patrick Manchette (kniha) (Předloha), Sean Penn (Herec), Javier Bardem (Herec), Ray Winstone (Herec), Jasmine Trinca (Herec), Idris Elba (Herec), Mark Rylance (Herec), Peter Franzén (Herec), Jd Roth-round (Herec), Peter Brooke (Herec), Deborah Rosan (Herec)
 
2015/115/USA, Francie, Španělsko, Velká Británie/Akční, Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Muž na odstřel vznikl podle knihy francouzského autora drsných detektivek Jeana Patricka Manchetta. Podle jeho knih vzniklo na přelomu 70. a 80. let několik klasických krimi filmů, často s Alainem Delonem. U nás nejznámější jsou Tři muži na zabití (1980).
- Sean Penn (Jim Terrier) sa v rámci prípravy na film zúčastnil vojenského tréningového kempu v Arizone, kde si osvojil množstvo bojových techník. Vďaka tomu dokázal veľké množstvo akčných scén natočiť sám.
- Film sa natáčal v Barcelone, Wimbledon Studios a na Aldermanbury Square v Londýne.
 
Odkazy