Město 44 / Miasto 44 (2014/127/Polsko/Drama, Válečný) 65%

10.07.2018 15:27
JEDNOU VĚTOU
„Láska za časů apokalypsy.“

OBSAH
Město 44 vypráví příběhy mladých lidí, kteří žijí své životy jako by každý den měl být jejich posledním. Není to díky jejich statečnosti nebo lehkovážnosti – tento postoj je přirozený s ohledem na skutečnost, které čelí. Píše se totiž rok 1944 a jejich příběhy se odehrávají v Němci okupované Varšavě. Mladí Poláci vnímají své zapojení do podzemního hnutí nejen jako vlasteneckou povinnost, ale také jako dobrodružství, příležitost se pochlubit před svými vrstevníky a zapůsobit na dívky. Flirtují, předvádí se a dělají plány během jejich odbojového cvičení, aniž by si uvědomovali, že se blížící léto stane nejtěžší zkouškou jejich života. A tak netuší, co pro ně historie připravila... Polské hnutí odporu představované Zemskou armádou (Armia Krajowa) 1. srpna 1944 zahájilo ozbrojené povstání, které mělo osvobodit Varšavu z područí nacistického Německa. Naši hrdinové pod vedením charismatického vůdce Kobry vytvoří jeden z nejodvážnějších oddílů povstání. Jsou svědky i aktéry obětování se a hrdinství, ale i krutosti, zrady a vraždy. Učí se lásce a zjistí, co je to nenávist. Dějiny jim dají krvavou a krutou lekci v dospívání.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Poláci se chopili hodně drsného tématu, které je, podle mě, pro ně stejně tak zásadní, jako pro nás Lidice. A první půl hodina vypadala opravdu dost ultimátně. Postavy uvěřitelné, atmosféra absolutně válečná, akce na úrovni. Takřka nic tomuto filmu nechybělo. Pak ale přišla romantická pusa ve zpomalené bullet-time scéně jak vystřižené ze hryMaxe Payneho, která tento zpomalovací efekt vymyslela. K tomu muzika, která do takového příběhu vůbec nepatří a celá ta nadějná atmosféra se v tu chvíli ztratila do prázdna. Pak se rozjel další klasický postup a celé se to jevilo hodně solidně, jenže v tu pravou chvíli opět přispěchala zpomalená scéna a do ní pro změnu pustili dubstep. To už jsem nedal a měl problém to dokoukat. Druhá světová není akční film. Druhá světová je pojem, při kterém umíralo mnoho lidí a právě proto by se příběhy z ní měly točit s úctou k těm lidem, kteří v ní padli. Tady to asi někdo nepochopil. A musím říct, že mě to hrozně mrzí. Město 44 by za jiných okolností aspiroval na významný film z druhé světové války, který by si zasloužil dalekosáhlejší rozbory, než jen dvouhodinovku na plátně. (Malarkey) 3*

Mně to hodnocení není příjemný, tady to byla obrovská šance na nezapomenutelný válečný majstrštyk. Jsem moc rád a děkuji CinemArtu, že sebral odvahu a poslal nejdražší polský film v historii Miasto44 mezi americký animáčky a akční kousky na pouť naší kinosítí. Už jen za tuto odvahu jsem prostě na ten film musel za prachy do kina. První minuty mě daly námlsek jak prase a já se připravoval na typickou dokonale realistickou polskou filmařinu. Jenže pak přišla scéna ze který mě samým leknutím málem upadli koule. Do tý doby brilantní věc přeruší rádoby cool americká zpomalovačka, podpořená hudbou na efekt a já se na sedadle v kině hrůzou zpotil od hlavy až po prdel, říkám si, snad to byl nějaký úlet, náhle pominutí myšlenek. Film totiž pak pokračuje opět naprosto bezchybným způsobem, přestřelky nekompromisní, dialogy výtečný, herecký výkony taky skvělý, a já opět nabíral euforii a říkal si, pojďte kluci polský vy tu pětihvězdu dáte, ale pak to přišlo zase, zničehonic zpomalená kamera, aby vynikla milostná scéna, navíc to bylo naprosto pitomě a násilně zasunutý do filmový kapitoly a ještě k tomu začala hrát nějaká pitomá muzika v tu chvíli jsem si připadal jak kdyby mě zajal Islámský stát, euforie byla pryč a já si říkal. Proč ? Proboha proč ? Je to strašná, ale strašná škoda, protože jinak tahle love story uprostřed Varšavskýho povstání byla něco snovýho. Všechny části a jsou naštěstí ve většině, ze kterých jde poctivá polská filmová škola jsou mistrovským dílem, ale ty prvky z americký kinematografie, to prostě nešlo dohromady. Fakt mě to hodnocení bolí, protože jsem ve filmu viděl mnoho talentu, mnoho úcty ke všem obyvatelům Varšavy, lepší válečný scény ve městě se snad v Evropě ještě nenatočily, ten milostnej prvek se moh možná trošku ubrat, ale to je věc vkusu, ale za ty šoky prostě nemůžu dáv víc hvězd i když bych hrozně rád. (Enšpígl) 3*

Velké ambice, nakonec podivná pachuť v ústech. Trailer a nakonec i výsledek filmu vypadají velmi slušně, velmi hollywoodsky. Tvůrcům dravost nechybí, zaoceánské kousky mají solidně nakoukané. O tom žádná. Jenže.. ocitáme se mezi bandou mladých Poláků, kteří přežívají v okupované Varšavě. Všichni jsou hrdinní a odhodlaní, až z toho jde hlava kolem. V pekle svištících kulek heroicky umírají, ale divák to ještě bere. Ztotožnění se s někým je už výrazně horší. Vata okolo pak zcela nejhorší. Emočně mdlá, příběhově banální. Mladík si vybírá mezi kamarádkou – odvážnou brunetou a citlivější blondýnkou. Až moc se tu hraje na náhodu, v Polsku holt zřejmě mají města až překvapivě blízko u sebe a když už se do nich podíváme, stačí mrknout za roh, kde bude právě ta jedna vyvolená/ý (hledání v nemocnici, setkání za řekou). Práce s postavami je mizerná, nejvíc přes prsty by měl dostat dramaturg. Leccos si neuhlídal, leccos je díky tomu úsměvné. Postavy tu nosí hřeben a mýdlo po kapsách, dívky si ve čtyřicátých letech holí podpaží, obecně jejich role v první linii mi přišla podivná. Dialogy se topí v patosu, samoúčelné zpomalovačky snad ani nekomentuju (ta s polibkem asi šokuje nejvíc). Na druhou stranu uznávám, že je to solidně velkolepé a atraktivně natočené, mladý polský režisér má slušně nakročeno. Pokud nebude psát scénáře. (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Dokážu si celkem představit, jak moc bude pro čtenáře MovieZone lákavý polský film. A vlastně asi i pro většinu redaktorů. My, stejně jako většina z vás, máme prostě rádi Hollywood. Vypadá to však, že u našich severních sousedů jsou na tom někteří režiséři velmi podobně.
Už trailer na Město 44 celkem jasně naznačil, že u tohohle válečného příběhu z prostředí Varšavského povstání mají tvůrci zatraceně velké ambice. Vypadalo to dost zajímavě a bez přehánění hollywoodsky. A naštěstí se to zachovalo i v celovečerní podobě. Režisér Jan Komasa má v občance napsaný věk 33 let, což je dost málo na to, aby mohl být považován za klasika nebo filmařskou jistotu, ale zároveň to dává naději, že nepůjde o zaprděného veterána, který přestal trendy sledovat v roce 1993, protože dinosauři z Jurského parku na něj byli trošku moc. Komasa je mladý, dravý a má evidentně nastudované západní vzory. A nebojí se od nich opisovat.
Jeho Město 44 je totiž po audiovizuální stránce totální nářez. Beze srandy říkám, že pokud tohle stálo těch avizovaných 24 milionů zlotých, což odpovídá nějakým sedmi milionům dolarů, měl by mu okamžitě někdo dát do ruky sto mega a počkat, až natočí něco, z čeho se celý svět podělá. Tahle polská válečná epika co do velkoleposti bez problémů obstojí vedle Zachraňte vojína Ryana nebo Černý jestřáb sestřelen. Po povinně ukecaném začátku, kdy je nám ukázán obyčejný život mladých Poláků v okupované Varšavě, se totiž rozjede neskutečné peklo. Komasa nechává vybuchovat celé ulice, z nebe doslova prší vnitřnosti (bez přehánění), přestřelky v ulicích města jsou patřičně drsné a výpravné a v momentech, kdy utichnou zbraně, se tvůrci nebojí ukázat vám důsledky toho všeho pekla. Komasa navíc do snímku cpe i atraktivní záběry z pohledu samotných vojáků, občas přidělá kameru na přilbu nebo si pomůže neskutečně samoúčelnou ale efektní zpomalovačkou, která mnohdy připomíná spíš snovou scénu než boj o život. Mladý režisér natočil válečný film spíš pro fandy herní série Call of Duty než pro jejich fotry, nakonec však bude asi stejně záležet na každém, jestli ty víceméně bezdůvodné hrátky si vizuálem ocení jako přidanou hodnotu, nebo ho jejich až přehnaná efektnost naštve.
Kouká se na to jednoduše skvěle. Bohužel to je ale všechno. Vedle výtečných a drsných bitev, parádních efektů a nádherně natočených přestřelek, tu totiž nic moc není. Hlavně tedy chybí zajímavý příběh. Komasa vsadil na patos. Jde o film o polském povstání pro polské diváky o polských hrdinech. Papírově by tedy mělo stačit, že budou hezcí a naivní a v pekle svištících kulek a náletů se promění v odvážlivce ochotné umřít za svou zem. Naneštěstí nestačí. V tomhle směru to sice funguje, ovšem zapamatovat si z hromady hrdinů víc než čtyři prakticky nejde. A to jsou tři z nich hlavní postavy a toho čtvrtého si pamatuju jen proto, že měl brýle.
Mezi všemi těmi výjevy válečného pekla, násilím, zoufalstvím, ale i hrdinstvím se bohužel odehrává zoufale banální příběh jednoho mladíka, který si musí bolestně vybrat, jestli se konce války pokusí dožít po boku odvážné brunetky, nebo trošku citlivější blondýny. Jakmile se nestřílí a tvůrci se pokouší o nějakou práci s postavami, dostáváme okoukané klišé a dialogy topící se v patosu. V tom lepším případě je to nuda, v tom horším směšné. Asi tak v půlce filmu jsem si uvědomil, že mě vlastně nezajímá, co za lidi po té Varšavě pobíhá a co se s nimi stane, což dost zamrzí. Emocionální dopad je až na pár scén nulový a do nadprůměru tak Město 44 tlačí Komasova zručná režie válečných scén.
I přes celkem zásadní výtky jde o film, jemuž byste měli věnovat pozornost. Ať už proto, abyste se přesvědčili, jak velký náskok má polská kinematografie před tou Českou, nebo abyste si mohli připsat Jana Komasu na seznam mladých režisérů, jejichž kariéru stojí za to sledovat. Nepřekvapilo by mě, kdyby měl po Městu 44 plnou schránku nabídek na projekty z Hollywoodu. Zasloužil by si je.

Ocenění:
Polskie Nagrody Filmowe: Orły
2015 - Grzegorz Piatkowski, Marek Warszewski (Nejlepší výprava)
2015 - Michał Czarnecki (Nejlepší střih)
2015 - Dorota Roqueplo, Magdalena Rutkiewicz (Nejlepší kostýmy)
2015 - Zofia Wichłacz (Objev roku)
2015 - Jan Komasa (Nejlepší film) (nominace)
2015 - Jan Komasa (Nejlepší režie) (nominace)
2015 - Zofia Wichłacz (Nejlepší herečka) (nominace)
2015 - Marian Prokop (Nejlepší kamera) (nominace)

DABING
V českém znění: Petr Neskusil - Józef Pawlowski (Štefan), Terezie Taberyová - Anna Próchniak (Kamila), Marek Holý - Maurycy Popiel (Goral), Anna Suchánková - Zofia Wichlacz (Biedronka), Vojtěch Hájek - Antoni Królikowski (Beksa), Martin Sobotka - Tomasz Schuchardt (Kobra), Anna Brousková - Karolina Staniec (Beata), Filip Jančík - Michal Zurawski (Czarny), Klára Sochorová - Monika Kwiatkowska (Matka), Jan Škvor - Filip Gurlacz (Rogal), Rudolf Kubík, Bohdan Tůma, Roman Hájek, Radovan Vaculík, Tomáš Juřička, Bohuslav Kalva, Radka Stupková, Radek Hoppe, Ivo Novák, Miroslava Součková, Martina Kechnerová, Radka Malá, Ladislav Cigánek, Robin Pařík, Jan Köhler, Tereza Těšitelová
Překlad: Kateřina Eliášová
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Zdeněk Mahdal ml.
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy: Veronika Kernová
Režie: Martin Těšitel
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.3.2015 CinemArt
Premiéra Polsko: 19.09.2014 Kino Świat
Premiéra USA: 14.11.2014 (Denver International Film Festival)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 26.08.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 7 765 000
 
Tvůrci a herci
Jan Komasa (Režie), Michal Kwiecinski (Produkce), Antoni Lazarkiewicz     (Hudba), Marian Prokop (Kamera), Michał Czarnecki (Střih), - (Casting), Grzegorz Piatkowskii (Scénografie), Marek Warszewski (Scénografie), Dorota Roqueplo (Kostýmy), Daniel Pellerin (Zvuk), - (Masky), Jan Komasa (Scénář), Max Riemelt (Herec), Zofia Wichłacz (Herec), Tomasz Schuchardt (Herec), Michał Żurawski (Herec), Monika Kwiatkowska (Herec), Krzysztof Stelmaszyk (Herec), Bartosz Porczyk (Herec), Marcin Korcz (Herec), Józef Pawłowski (Herec), Anna Próchniak (Herec), Maurycy Popiel (Herec), Jaśmina Polak (Herec), Antoni Królikowski (Herec), Wojciech Solarz (Herec), Stanisław Penksyk (Herec), Tadeusz Chudecki (Herec), Mads Hjulmand (Herec)
 
2014/127/Polsko/Drama, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se ve městech Wroclaw, Walim, Swiebodzice, Varšava a Lodži Lodzkie v Polsku.
- Ve filmu pracovalo přes 3 000 komparzistů a bylo použito 5 000  tun trosek, díky nimž tvůrci znovu vytvořili Varšavu zničenou válkou.
- České postprodukční studio UPP pro film vytvořilo více než 420 trikových záběrů. Od retuší současných prvků, až po kompletní vytvoření částí města ve 3D.