Strážce zákona (MR 73) / MR 73 (2008/120/Francie/Krimi, Drama, Thriller) 74%

10.07.2018 15:27
JEDNOU VĚTOU
„Marseillský policista dostal příležitost napravit to, co zkazil. Má ochránit ženu před vrahem, který zabil její rodiče.“

OBSAH
Marseillský policista dostal příležitost napravit to, co zkazil. Má ochránit ženu před vrahem, který zabil její rodiče.Thriller podle skutečné události je zahalen do temného roucha kruté beznaděje a bezpráví. Kriminální policista Louis Schneider alkoholem řeší těžkou havárii své ženy. V opilosti unese autobus, je zatčen a je mu odebráno vyšetřování čtyř brutálních vražd bohatých žen. Zbaven policejní hodnosti, nezbývá mu nic jiného, než vzniklé problémy řešit po svém…(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hnusné prostředí, hnusné zločiny. Korupce, brutalita, fašistické praktiky. Mrtví lidé, zraněná zvířata. Situace je špatná a bude ještě horší. Světlé vyhlídky žádné. A ve všem tom marastu se plácá napůl střízlivý Auteuil, přepnutý tentokrát do režimu „pozdní Lanďák“. V týrání svých hrdinů jsou francouzští režiséři světovými mistry, jak krom torture porn hororů ukazují i extrémně ponuré detektivky typu Strážce zákona. Marchala nezajímá jen tělo a možnosti jeho deformace, ale i duše, díky čemu je vykonstruovaná beznaděj alespoň „teoreticky“ podložená existenciální filozofií. Konstantami jsou jenom zrození a smrt. Obojí na nás režisér bez milosti vyvrhne ve finále, jenž svou patetickou veletragičností (bude se jmenovat Louis) zavírá do malé temné komory veškeré realistické kvality snímku (zpočátku ještě přítomné). Na pozérskou vážnost posledních minut jsem reagoval smíchem, což ovšem neznamená, že by mi načrtnutí lidského bytí jako věčné topení se ve sračkách, jichž stále přibývá, bylo docela nesympatické... 70% Zajímavé komentáře: Radek99, gudaulin, da-a. (Matty) 3*

Čekal jsem parádní kriminálku, ale jelikož je problém od jakékoliv francouzské kriminálky něco čekat, nakonec jsem čekal vlastně cokoliv. MR 73 tak už ze začátku vypadal dost zvláštně. Hrozně se stříhalo, příběh lítal z jedné strany k druhé a k tomu se absolutně zarostlej Daniel Auteuil upíjel jak stará děfka před potratem s tím, že to příběhu dá opravdu hodně, když si pro nás připraví jednoho, naprosto neschopnýho anti-hrdinu, kterej se utápí ve sračkách a přitom je správcem zákona ve francouzských službách. Tak se také stalo, že jsem hrozně těžce vnímal celý průběh filmu a výsledná čtvrthodinka ve mně vybouchla jak atomovka v Hirošimě. Ta závěrečná scéna totiž byla tou nejsilnější scénou, co jsem za poslední dobu viděl. Škoda jen, že k tak obrovské překombinovanosti jsem nevěděl, jak velký důsledek na všechny ostatní herce ve filmu měla. (Malarkey) 3*

S psychologií policejních postav umí Olivier pracovat jako nikdo jinej o tom žádná. S čím mám trošku problém je způsob vypravění, přišlo mě jako by tu nebyla dostatečná schopnost vyhrábnout tu dřeň, tu osobní Danovu psychárnu, ze který se by se mě tajil tajil dech od 0:00:01 až do 2:00:00. Dějová linka s navracejícím se vrahem podle mýho byla zpytečná a film odváděla od psycho krimi k napínavějšímu, ale také tuctovějšímu thrilleru a divákova pozornost se tak musela začít dělit a tedy i tupit mezi Danovu postavu a postavu přežívší dcery a to výrazně ubíralo na temnotě, kterou v sobě měla Danova postava a díky které šla z filmu zvláštní rezignovaně depresivní atsmoféra. Z mýho pohledu to chtělo jiný scénaristický zpracování a ovál by nás dech dávno zašlých časů straých francouzských filmů především ze 70.let. Takto připoměl starý dobrý časy pouze vynikající závěr. Nebylo to špatný, ale někdo chtěl až příliš podstatných věcí najednou a ono umět umíchat kvalitní lečo chce víc než jen dobré přísady. (Enšpígl) 3*

VELKÁ RECENZE
Rozklad osobnosti v přímém přenosu.
Jenže ne zpovzdálí, ale zevniř. Divák je  vtažen přímo do žaludku a jater policajta  zničeného rodinnou tragédií a následným  chlastem. Odtamtud, z vnitřností rozežraných  beznadějí a alkoholem, sledujeme svět plný  hnusu a špíny lidských myslí. Svět, který  ztratil barvy a vše je jen šedé a  bezútěšné. Dokonce ani ty zvratky nejsou  výrazně oranžové, jen divně šedozelené a  krvavé šmouhy na zohavených ženských tělech  nejsou jasně rudé, ale špinavě hnědé až  černé, jak u rozkládající se mršiny  tlející na skládce odpadků, jako na kusu  páchnoucího masa ušpiněného popelem a  hnijící zeleninou. Vítejte ve světě policajta  kriminálky Louise Schneidera. Ve světě, ve  kterém spravedlnost je slepá a bezzubá stařena  (svázaná do kozelce a umlácená masovým  vrahem, jehož totožnost nesmí být zveřejněna  kvůli „vyššímu zájmu“ a zachování  čistého štítu policie).
Ve světě, kde  zachránit sám před sebou zbytky své duše  znamená vzít MR 73, to jediné, co zbylo po  kamarádovi a vydat se do kláštera, ne za Bohem  a jeho nespolehlivými mlýny, ale uklidit ze  světa jeden lidský odpad. A pak uklidit i po  svém zmršeném životě. Velmi působivý,  ovšem neskutečně depresivní film.  
Mimochodem, natočeno podle skutečného  případu. S jednou naprosto šílenou scénou.  Doživotní vězeň Charles Subra stojí před  propouštěcí komisí a jsou mu čteny  předchozí tresty: loupež – 2 roky, pokus o  vraždu – 4 roky (?!), znásilnění nezletilé  – 7 roků (propuštěn po 5!), dvojnásobná  vražda – doživotí. A pak má ten člověk  (já bych ho tak nenazýval) dojemný proslov o  tom, jak ve vězení šel do sebe a našel Boha a  jak po propuštění chce pomáhat lidem. To  sedlo. Matka Tereza by slzu zamáčkla. Můj  názor? Jakkoli nejsem pro trest smrti, tak  naprosto nesouhlasím s tím, aby se vrah (a teď  nemyslím toho Subru, který mimochodem hned  týden nato oběsil spoluvězně, ale jakýkoli  vrah) mohl ještě někdy v životě dostat na  svobodu. Za vraždu automaticky doživotí, bez  jakékoli šance na propuštění. A žádné  zasrané humanistické řečičky o resocializaci  a „nápravě“ odsouzeného mě nezajímají,  to je přece zcela irelevantní!!!
To jako, když  se zločinec „napraví“ (čti bude tak velmi  laskav, že už dál vraždit nebude), tak jím  zavražděná oběť zase obživne a bude si taky  moci užívat života, stejně jako si bude  užívat života na svobodě ten vrah?

DABING
V českém znění: Libor Hruška – Daniel Auteuil (Louis Schneider), Andrea Elsnerová – Olivia Bonamy (Justína Maxenceová), Ilona Svobodová – Catherine Marchal (Marie Angéliová), Jiří Dvořák - Francis Renaud (Kovalski), Ludvík Král - Gérald Laroche (Georges Matéo), Tomáš Racek - Guy Lecluyse (Jumbo), Miloš Vávra - Philippe Nahon (Charles Subra), Dalimil Klapka - Clément Michu (Émile Maxence), Jitka Moučková - Virginie Arnaud (Hélene Maxenceová), Libor Terš - Moussa Maaskri (Ringwald), Tomáš Borůvka, Petr Meissel, Petra Tišnovská, Nikola Navrátil, Zuzana Skalická, Jiří Valšuba, Filip Švarc (titulky), a další.
Produkce: Markéta Kubánková
Překlad: Dagmar Němcová
Zvuk: Dan Němec
Dialogy: Janka Unruhová
Režie českého znění: Alice Hurychová
Vyrobilo: pro TV Barrandov Barrandov Studio, Dabing, 2009

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: -
Premiéra Velká Británie: 16.2.2009 (Glasgow Film Festival)
Premiéra Francie: 12.03.2008 Gaumont Distribution
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 10.2.2011 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 13 200 000
Náklady (Rozpočet) - $ 9 500 000
 
Tvůrci a herci
Olivier Marchal (Režie), Cyril Colbeau-Justin (Produkce), Jean-Baptiste Dupont (Produkce), Bruno Coulais (Hudba), Denis Rouden (Kamera), Raphaele Urtin (Střih), - (Casting), Ambre Fernandez (Scénografie), Marie-Laure Lasson (Kostýmy), Pierre Mertens (Zvuk), Pascal Thiollier (Masky), Olivier Marchal (Scénář), Daniel Auteuil (Herec), Olivia Bonamy (Herec), Catherine Marchal (Herec), Francis Renaud (Herec), Gérald Laroche (Herec), Guy Lecluyse (Herec), Philippe Nahon (Herec), Louise Monot (Herec), Yasmine Lafitte (Herec), Grégory Gadebois (Herec), Christine Chansou (Herec), Anne Charrier (Herec), Dan Bronchinson (Herec), Thierry Perkins-Lyautey (Herec), Gérard Dubouche (Herec), Swan Demarsan (Herec)
 
2008/120/Francie/Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Okrem prístavného mesta Marseille sa natáčalo aj na viacerých miestach severofrancúzskeho regiónu Île-de-France.
- MR 73, celým názvem Manurhin MR 73, je francouzský revolver z roku 1973 ráže .38 Special nebo .357 Magnum s možností přestavby na 9mm, vyráběné ve třech délkových variantách. Revolver byl standardní výbavou francouzských zvláštních a taktických jednotek.
- Hlavní hrdina filmu jezdí v automobilu Volvo 121 (1967), soudní policie v automobilech Chrysler 300C a velitelka Marie Angéli v kupé Chrysler Crossfire. Zásahová policie na začátku filmu přijíždí v Hummerech H3.