Čínská čtvrť / Chinatown (1974/131/USA/Krimi, Drama, Thriller, Mysteriózní, Film-Noir) 85%

20.09.2018 11:10
JEDNOU VĚTOU
„Manželka inženýra Mulwraye nechá sledovat svého muže soukromým detektivem Jackem Nicholsonem kvůli podezření z nevěry. Manžel sice náhle zemře, ale najatý vyšetřovatel chce svou práci dokončit..."

OBSAH
Film Romana Polanského CHINATOWN vytvořil významný milník ve filmové historii a brzy se stal pro příznivce detektivního žánru kultovním. Jack Nicholson ve filmu ztělesňuje soukromého detektiva Jake Gittese žijícího v temném morálním klimatu prosluněné předválečné jižní Kalifornie. Gittes je najat krásnou a noblesní dámou (Faye Dunaway) pro vypátrání nevěry jejího manžela. Během vyšetřování je však zapleten do víru zapomenutých podvodů a křivd, které odhalují spletitou síť osobních a politických skandálů vrcholících do jedné, nezapomenutelné noci v Čínské čtvrti. Ve vedlejší roli si zahrál legendární John Huston a film získal Oscara za scénář napsaný Robertem Townem. Chinatown je film zachycující ztracenou éru precizně vytvářených filmů, které za sebou nechávají stálý odkaz.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nedávno jsem tenhle skvost viděl asi popáté, ale konečně poprvé v širokoúhlém neořízlém formátu (ostuda našich distributorů, že tento jeden z nejlepších filmů 70.let nikdy nevyšel na DVD s čes.podporou). Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen. Chinatown disponuje mimořádně hutnou, až tíživou atmosférou sluncem spálených ulic letního Los Angeles 30.let minulého století, kdy pozvolna gradující děj začíná jako vcelku obyčejná noirovsky laděná detektivka, aby pak v závěru přerostla do drama až antických rozměrů. Jacka Nicholsona jsem viděl hrát už v mnoha a mnoha filmech, ale tady v mých očích zahrál svojí životní postavu. To samé lze říct o Faye Dunaway. Hudba Jerryho Goldsmitha se pak místama dotýká až dokonalosti, při jeho melodicky výrazném ´Love Theme´ saxofon nikdy nezněl sladčeji. Při oscarovém udílení tehdy byla silná konkurence (Kmotr II., Skleněné peklo atd.), ale stejně se nemohu zbavit pocitu, že páni akademici tehdy spali, když z 11 nominací přiřkli Polanskimu majstrštyku jedinou sošku - za scenář. Můj TOP 10 film. (Lima) 5*

Je to dobré. Velmi dobré, ale pro mě rozhodně ne tolik legendární, jak o tomhle snímku někteří básní. Jack Nicholson nepatří mezi mé velké oblíbence, ale zde padne do postavy naprosto dokonale a to nemluvím o skvělé Faye Dunaway. Jako obvykle si pan režisér hodí menší roličku, která je tentokrát poměrně šílená, ale potěší. Čínská čtvrť je zajímavým snímkem, který mi dost připomíná film noir, který mám tolik rád. Možná je to chybějící napětí, které bych chtěl v každém okamžiku snímku, nebo to chtělo větší zajímavost pro diváka, který chvílemi může přestat dávat pozor a o nic extra významného nepřijde. Chybí tady to "něco", co dělá z velmi dobrých filmů, filmy úžasné. Třeba na podruhé to naleznu, ale u Romana Polanskiho tomu moc nevěřím. (Djkoma) 4*

Čínská čtvrť má charakterizovat rozpoložení mysli, které Gittse neustále sužuje, je to strach z neúspěchu a neschopnost mu čelit. Zkorumpovaní úředníci, milostná aférka, vražda – to všechno je jenom vedlejším proudem víceméně ovlivňujícím proud hlavní, Gittsovu mysl. Čínská čtvrť je brilantním retro filmem-noir (škoda, že nebyla natočena černobíle), ale zároveň psychologickým dramatem znázorňujícím na jedinci stav celé soudobé společnosti (Amerika 70. let. - Vietnam, aféra Watergate). Sledovat jej není snadné, Polanského režie může někomu připadat příliš uspávací. Film se místy opravdu vznáší v podivně bezdějovém oparu, aby byl znenadání narušen náhlým dramatickým zvratem, obvykle doprovázeným stylovou hudbou Jerryho Goldsmithe. Právě od těchto zásadních momentů se příběh odráží k nějakému ději, jenže nabraná rychlost mu zpravidla nevydrží příliš dlouho a ve výsledku bylo mé nutkání zdřímnout si vždy silnější než nutkání dozvědět se pointu. Vinil bych spíše příliš střídmou Polanského režii nežli Oscarový scénář Roberta Townea, plný pečlivě vystavěných dialogů i fungující nadsázky. Když ne režisér, pak herci scénář využili k mimořádným výkonům. Jako velký obdivovatel Jacka Nicholsona se nebojím napsat, že právě v Čínské čtvrti předvádí svůj nejbarvitější výkon. 80% (Matty) 4*

V.I.M. FILMU
Čínská čtvrť je jednou z těch velkých hollywoodských klasik, jejichž odkaz je tak silný, že si je kdekdo vybírá mezi nejlepší filmy všech dob. O pozicích v různých anketách se dá polemizovat – ale kupříkladu to, že scénář Čínské čtvrti je i po čtyřiceti letech dáván na akademické půdě za vzor mistrovského díla, je zcela bez diskuze.
Scenárista Robert Towne měl v hlavě trilogii o tom, jak se soukromý očko J. J. Gittes prodírá dusivým prostředím korupce a zločinu v  Los Angeles. Jeho první část (druhá se jmenuje Dva Jakeové, třetí nevznikla) se rozvíjí okolo spekulací s vodou a s pozemky. To ale na začátku tohohle příběhu nemůže nikdo tušit. A nejmíň pak samotný detektiv Gittes, jenž se nechal jednoduše najmout na další fušku, během které má jakési bohaté paničce přinést důkazy o nevěře jejího manžela. Upřímně, není to nic, co by tohohle čmuchala nad věcí, který radši mává cynickými bonmoty než bouchačkou, nějak unavit. Natož rozhodit. Jenže jen co odezní několik úvodních seznamovacích scén (pokud chcete vidět jak se má bryskně charakterizovat hlavní postava, pusťte si je), začne se pátrání a s ním i samotný příběh stáčet nečekaným směrem, jenž páchne opravdovým průšvihem.
Nicholsonovi byla tahle role psána na tělo. A je to na výsledku vidět. Polanski si na Čínské čtvrti odjakživa pochvaloval jak spolupráci s hlavní hvězdou, tak i jeho talent podat sebehorší linku scénáře takovým způsobem, že najednou zní přesně, zvučně a laská po uších výrazně víc než na papíře. Nicholson je v téhle škatulce chytráckého detektiva nenahraditelný, a i když polovinu stopáže chodí po plátně se zafačovaným nosem (znáte jiný film, který by si dovolil takhle odvážně „kompromitovat“ hlavní postavu?), divák musí žrát každou jeho průpovídku. Čínská čtvrť je přitom vlastně tragickým melodramatem, ve kterém je s neohroženým detektivem vytrvale manipulováno a všelijak jinak zametáno, aniž by si to on vůbec stihl uvědomit… alespoň do chvíle, než jedné noci zase navštíví Čínské město.
Polankého snímek okouzluje svým stylem, který pečlivě navazuje na gangsterky třicátých a čtyřicátých let (jednoho z jejich nejslavnějších autorů, Jona Hustona, obsadil Polanski do majestátní role zámožného starouše, který v pozadí tahá za nitky), zároveň ale přináší nové prvky, jež rozhodly o tom, jak si budeme představovat konec 30. let nejen v L. A. Atmosférická hudba Jerryho Goldsmithe a do pískových barev utopené obrazy kameramana Johna A. Alonza nastavily opojný standard, k němuž se celá řada následníků odkazovala, nebo jej rovnou kopírovala.
Je zajímavé číst Polanského pochybnosti o tom, že z Čínské čtvrti nevymáčkl úplně všechno, co z ní šlo v rámci vizualizace dostat. Ale možná právě proto, že se tolik času tráví v interiérech a je v nich tolik přepečlivě vysoustružených dialogů, může tohle retro zároveň lahodit oku, a zároveň zůstat silným a vlastně dost intimním filmem. Je to drama o tom, jak snadno může systém zločinu, korupce a vlivových vazeb vyjebat s dalším jedincem, který si v hlavě nechal ještě nějaké ideály. A tahle výpověď je o to působivější, že oním jedincem je cool detektiv, který si celou dobu myslel, jak má všechno na háku a dokáže tímhle prostředím dravě proplouvat jako štika: S cigárem v koutku, s úšklebkem na tváři a s krásnou Faye Dunaway v posteli.
Jeho bolestivé vystřízlivění utnou „necitlivě“ závěrečné titulky. O to víc času ale budete mít vy na to, aby ve vás rezonovalo....

VELKÁ RECENZE
Manželka inženýra Mulwraye nechá sledovat svého muže soukromým detektivem Jackem Nicholsonem kvůli podezření z nevěry. Manžel sice náhle zemře, ale najatý vyšetřovatel chce svou práci dokončit...
Samotářský soukromý detektiv je najat atraktivní dámou z vysoké společnosti, aby vypátral milostné avantýry jejího manžela. Při pátrání odhalí spleť politických skandálů a vražedných lstí, které se střetnou jedné nezapomenutelné noci v Čínské čtvrti. Čínská čtvrť zachycuje ztracenou éru v mistrně utkaném filmu, který zůstává nadčasovým klenotem. Film Romana Polanského "Chinatown" vytvořil významný milník ve filmové historii a brzy se stal pro příznivce detektivního žánru kultovním. Jack Nicholson ve filmu ztělesňuje soukromého detektiva Jake Gittese žijícího v temném morálním klimatu prosluněné předválečné jižní Kalifornie. Gittes je najat krásnou a noblesní dámou pro vypátrání nevěry svého manžela. Během vyšetřování je však zapleten do víru obojetností, zapomenutých podvodů a křivd, které odhalují spletitou síť osobních a politických skandálů vrcholících do jedné, nezapomenutelné noci v ... čínské čtvrti (Chinatown).
Film získal Oscara za nejlepší scénář. Jack Nicholson získal za svou roli v tomto filmu Zlatý glóbus a cenu BAFTA a byl nominován na Oscara. Faye Dunaway byla za svou roli nominována na Oscara, Zlatý glóbus a cenu BAFTA. John Huston byl za svou roli nominován na Zlatý glóbus a cenu BAFTA. Film dále získal tři Zlaté glóby (v kategoriích nejlepší film-drama, režie a scénář) a dvě ceny BAFTA (kategorie nejlepší režie a scénář). Film byl dále nominován na osm Oscarů (kategorie nejlepší film, režie, kamera, výprava, kostýmy, zvuk, střih, hudba), jeden Zlatý glóbus (kategorie nejlepší hudba) a šest cen BAFTA (kategorie nejlepší výprava, kamera, kostýmy, film, střih, hudba).
Čínská čtvrť je ukázkou toho nejlepšího možného scénáře, který mohl být napsán. Neexistuje v něm zbytečná scéna nebo přebytečný dialog. Vše je na sebe úzce navázáno v příběhu, v jehož pozadí se odehrává velká vodní aféra hodna nejlepších mafiánských filmů. Přitom málokdo ví, že právě tato aféra má svůj původ ve skutečné události, k níž došlo na samém počátku 20. století. Herecké výkony jsou na špičkové úrovni. Nenajdete zde slabého herce, jak z řad hlavních, tak vedlejších postav. Stejné je to s hudbou, kamerou, střihem i režií. Vše je až puntičkářsky dokonalé a samotný závěr možná některým přijde předběžně utnutý, ale mě to k vyznění toho všeho dokonale stačilo. Prostě chvála, chvála, chvála, i přes fakt, že se to celé místy někdy dlouze vleklo. 85%
Čínská čtvrť (v americkém originále: Chinatown) je americký kriminální film z roku 1974. Režisérem filmu je Roman Polanski. Hlavní role ve filmu ztvárnili Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez a John Hillerman.

Ocenění:
Academy Awards
1975 - Robert Towne (Původní scénář)
1975 - Nejlepší film (nominace)
1975 - Roman Polanski (Režie) (nominace)
1975 - Jack Nicholson (Hlavní herec) (nominace)
1975 - Faye Dunaway (Hlavní herečka) (nominace)
1975 - John A. Alonzo (Kamera) (nominace)
1975 - Střih (nominace)
1975 - Jerry Goldsmith (Dramatická hudba) (nominace)
1975 - Výprava (nominace)
1975 - Kostýmy (nominace)
1975 - Mix zvuku (nominace)

Golden Globes
1975 - Nejlepší film - drama
1975 - Jack Nicholson (Nejlepší herec - drama)
1975 - Roman Polanski (Nejlepší režie)
1975 - Robert Towne (Nejlepší scénář)
1975 - Faye Dunaway (Nejlepší herečka - drama) (nominace)
1975 - John Huston (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1975 - Jerry Goldsmith (Nejlepší hudba) (nominace)

BAFTA
1975 - Roman Polanski (Nejlepší režie)
1975 - Jack Nicholson (Nejlepší herec v hlavní roli)
1975 - Robert Towne (Scénář)
1975 - Nejlepší film (nominace)
1975 - Faye Dunaway (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
1975 - John Huston (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1975 - John A. Alonzo (Nejlepší kamera) (nominace)
1975 - Nejlepší střih (nominace)
1975 - Jerry Goldsmith (Hudba) (nominace)
1975 - Kostýmy (nominace)
1975 - Výprava (nominace)

New York Film Critics Circle
1974 - Jack Nicholson (Nejlepší herec)
1974 - Robert Towne (Nejlepší scénář) (nominace)

DABING
1.DABING (ČST, DVD)
V českém znění: František Němec - Jack Nicholson (Gittes), Jana Preissová - Faye Dunaway (Evelyn), Jiří Holý - John Huston (Cross), Ladislav Mrkvička - Perry Lopez (Escobar), Zdeněk Ornest - John Hillerman (Yelburton), Alena Vránová - Dianne Ladd (Ida), Jarmila Švehlová - Nandu Hinds (Sophie), Ladislav Potměšil - Burt Young (Curly), Stanislav Fišer - John Mantell (Walsh), Dalimil Klapka - Darell Zwerling (Mulwray), Miloš Hlavica - Bruce Glover (Duffy), Radan Rusev - Roy Jenson (Mulvihill), Bohuslav Kalva - Dick Bakalyan (Loach), Jiří Ornest - Roman Polanski (prcek s nožem), Mirko Musil - Jack O'Rear (Marty), Milan Stehlík - James Hong (Kan), Vladimír Salač - Jerry Fujikawa (zahradník), Jiří Prager - Allan Warnick (úředník na katastru), Jiří Adamíra - Charles Knapp (Mortician), Svatopluk Skládal - Roy Roberts (Bagby), Miroslav Saic - Lee De Broux (policejní strážník), Bohumil Bezouška - Rance Howart (farmář), Jiří Havel - Paul Jenkins (policista), Milan Mach - James O'Rear (advokát), Ladislav Krečmer - Noble Willingham (radní), Ladislav Trojan - George Justin (holič), Oldřich Janovský - Doc Erickson (zákazník u holiče), Marie Marešová - Fritzi Burr (Mulwrayova sekretářka), Jana Dítětová - Cecil Elliott (Emma Dillová), Jiří Plachý (soudce), Jiří Zavřel (farmářův poskok), Petr Pospíchal (kripl), Karel Chromík a další...
Překlad: Jaromír Kvapil
Dialogy: Zdeněk Štěpán
Dramaturgie: Věra Pokojová, Boris Adamec
Hudební spolupráce: Miloš Holeček
Zvuk: Pavel Skála
Asistent režie: Vít Pešina
Vedoucí výrobního štábu: Miloš Novák
Režie č. znění: Zdeněk Hruška st.
Připravila: Hlavní redakce pořadů ze zahraničí ČST Praha, r. 1987

2.DABING (Nova)
V českém znění: Jan Schánilec - Jack Nicholson (Gittes), Hana Maciuchová - Faye Dunaway (Evelyn), Ilja Prachař - John Huston (Cross), Alexej Pyško, Tomáš Juřička, Bohuslav Kalva + (titulky), Sabina Laurinová, Ludmila Molínová
Zvuk: Ing. Jaromír Svoboda
Produkce: Zdena Sirotková, Jana Prášilová
Překlad, dialogy a režie: Kateřina Šustrová
Vyrobilo: Studio dabing AB Barrandov pro ČNTS Nova 1994

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 20.6.1974 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.2001 H.C.E.
Poprvé na DVD: 6.11.2013 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 29 200 000
Náklady (Rozpočet) - $ 6 000 000

FILMY V SÉRII
Čínská čtvrť gastonrolinc.webnode.cz/news/a105/
Drama / Mysteriózní, USA, 1974
Režie: Roman Polanski, Hrají: Jack Nicholson, Faye Dunaway

Přelet nad kukaččím hnízdem gastonrolinc.webnode.cz/news/a102/
Drama, USA, 1975
Režie: Miloš Forman, Hrají: Jack Nicholson, Louise Fletcher

Pošťák vždy zvoní dvakrát gastonrolinc.webnode.cz/news/a103/
Krimi / Drama, USA / Západní Německo, 1981
Režie: Bob Rafelson, Hrají: Jack Nicholson, Jessica Lange

Čest rodiny Prizziů gastonrolinc.webnode.cz/news/a104/
Komedie / Drama, USA, 1985
Režie: John Huston, Hrají: Jack Nicholson, Kathleen Turner
 
Tvůrci a herci
Roman Polanski (Režie), Robert Evans (Produkce), Jerry Goldsmith (Hudba), John A. Alonzo (Kamera), Stanley Cortez (Kamera), Sam O'Steen (Střih), Jane Feinberg (Casting), Mike Fenton (Casting), Richard Sylbert (Scénografie), Anthea Sylbert (Kostýmy), John Wilkinson (Zvuk), Lee Harman (Masky), Roman Polanski (Scénář), Robert Towne (Scénář), Jack Nicholson (Herec), Faye Dunaway (Herec), John Hillerman (Herec), John Huston (Herec), Perry Lopez (Herec), Burt Young (Herec), Bruce Glover (Herec), Joe Mantell (Herec), Roy Jenson (Herec), Diane Ladd (Herec), Darrell Zwerling (Herec), James Hong (Herec), Roman Polanski (Herec), Richard Bakalyan (Herec), Noble Willingham (Herec), Jesse Vint (Herec), Rance Howard (Herec), Roy Roberts (Herec), Lee de Broux (Herec), Belinda Palmer (Herec), Paul Jenkins (Herec), Beulah Quo (Herec), Nandu Hinds (Herec)
 
1974/131/USA/Krimi, Drama, Thriller, Mysteriózní, Film-Noir
 
Zajímavost k filmu- Podle časopisu Empire byl k Čínské čtvrti napsán nejlepší scénář všech dob. (bohhous22)
- Scenárista Robert Towne a Roman Polanski sedeli v dome režiséra a už dva mesiace sa trápili nad úpravou scenára. Presnejšie, Towne sa trápil menej, radšej chodil von so svojím psom a fajčil fajku. Polanski bol nahnevaný. „Ten jeho prekliaty pes mi v tej rozpálenej miestnosti ležal pri nohách a slintal. Bob plnil izbu dymom a bojoval za každé slovo, ako keby mali byť vytesané do mramoru," sťažoval sa Peterovi Biskindovi, keď ho britský žurnalista spovedal pre svoju knihu Bezstarostní jazdci, zúriví býci. (Zdroj: sme.sk)
- Roli Evelyn Mulwray odmítla Ali MacGraw.
- Noah Cross (John Huston) byl zařazen Americkou filmovou institucí v žebříčku nejzápornějších postav amerického filmu na 16. příčku.
- V roce 2008 byl snímek zařazen na 2. pozici v Top 10 Americké filmové instituce v kategorii mysteriózní.
- Pôvodne mal byť kameramanom William A. Fraker, s ktorým už Polanski spolupracoval na horore Rosemaryino dieťa (1968), ale na nátlak producenta, kvôli obavám prílišného spojenectva režiséra a kameramana, ustúpil a angažoval Johna A. Alonza.
- Robert Towne napsal scénář Čínské čtvrti speciálně pro svého přítele Jacka Nicholsona a získal pro film jediného Oscara v roce, v němž cenám Akademie dominoval Kmotr II (1974).
- V roce 1991 byl snímek zařazen do Národního filmového registru kongresové knihovny USA.
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí".
- První film z plánované trilogie o J.J. Gittesovi a Los Angeles. Druhou část, The Two Jakes (1990), režíroval Jack Nicholson.
- Scénárista Robert Tone původně dostal nabídku na 125 000 dolarů a sepsání scénáře pro film The Great Gatsby (1974). Cítil však, že by nedosáhl úrovně předlohy F. Scotta Fitzgeralda, přijal proto nabídku na 25 000 dolarů a napsání vlastního příběhu.
- Hudbu měl původně složit Phillip Lambro, ale na poslední chvíli jej producent Robert Evans propustil. Jerry Goldsmith tak měl na zkomponování hudby deset dní.
- C.O. Ericsson, výkonný producent filmu, si zahraje bankéře v holičství, který se začne hádat s Jakem.
- Jake Gittes byl pojmenován podle producenta Harryho Gittese.
- Původní scénář měl přes 300 stran.
- Film byl zamýšlen jako první z plánované trilogie.
- Roli Evelyn Mulwray měla původně dostat producentova žena, ale nedošlo na to kvůli rozvodu s ním, protože se zamilovala do Steva McQueena.
- Jack Nicholson nosil ve filmu košile s vyšitým "Jake Gittes", aby se do postavy lépe dostal
- Peter Bogdanovich odmít nabízenou režii filmu, čehož později velmi litoval.
- Hotel "El Macondo" je pojmenován podle imaginárního města z románu Sto roků samoty od G. G. Márqeuze.
 
Odkazy