Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road (2015/120/Austrálie, USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný, Thriller) 85%

29.07.2018 13:12
JEDNOU VĚTOU
„Budoucnost patří šílencům."

OBSAH
Šílený Max, pronásledovaný svou pohnutou minulostí, je přesvědčen, že jediný způsob jak přežít, je vydat se na osamělou pouť. Narazí však na skupinu prchající pustinou ve vyzbrojeném obrněném vozidle, v jejímž čele stojí elitní Imperator Furiosa. Citadelu, odkud prchají, tyranizuje Immortan Joe, kterému kdosi odcizil něco nenahraditelného. Rozzuřený vojenský vůdce svolá všechny své gangy a ve vysokooktanové silniční válce nemilosrdně pronásleduje prchající rebely.(Warner Bros. CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tak šílený film jsem hodně dlouho neviděl. Skoro to vypadá, jak kdyby si George Miller natočil svůj nejujetější sen, tak jak ho fakt viděl a prožil. Nikdo mu do něj nekecal, nekafral a on si to prostě udělal přesně tak, jak chtěl. Šílenství, bezmoc a beznaděj je z postapokalyptického světa dýchat na tisíc dvěstě světelných let. Hardy, Hoult a Theron jsou pak naprosto parádní sázkou na hereckou jistotu. Horší už je to s některými tak moc šílenými momenty, že ani přes ně jsem přejít nedokázal a jediné, co mi po těch scénách zbylo, tak nepochopená tvář, která vlastně doteď pořádně nepostřehla, co to vlastně viděla. Jedno je ale jasné. Tak dobře natočenou akci, kde digitální efekty se ztratí před skutečnou akční jízdou, jsem hodně dlouho neviděl. Jestli jsem vůbec něco takového v tomhle tisíciletí viděl. Těžko říct. Spíš ne. (Malarkey) 4*

Vývoj nezastavíš. Nejdřív jen pomstychtivý Max, pak Mad Max a jeho pes a teď Mad Furiosa a její pes Max. S ukradnutou harémovou líhní a na podvozku Tatra se ti dva postaví všem, chybí už jen Čagin na Kamazu.. Popojíždění po australských okreskách vystřídalo akční hromobití na planetě Tatooine, šéfkuchař Seale slavnostně zahájil vizuální bakanálie, kaskadéři předvádí božský vítr a co si budeme nalhávat, nějaká větší košatost příběhu by byla stejně nepatřičná jako Nedvěd hrající na elektricko-plamenometnou kytaru Stánky. Miller s tučným měšcem Warner Bros. za pasem neuvěřitelně zamachroval a já doma vysypal z oblečení tolik písku, že by to stačilo na atletické doskočiště. Zkrátka tam, kam před 35 lety přijel režisér na kole bez přehazovačky a odrazek, vjel nyní na nadupané silniční motorce. Ale abyste si nemysleli, já cyklistiku docela rád.. P.S.: Přál bych si, aby nyní z režiséra napojením na přístroje udělali Immortana George a já se mohl za dalších 35 let podívat, kam až zase vystoupaly možnosti filmových tvůrců. Vývoj nezastavíš.. (Gilmour93) 4*

Měl jsem dlouho dopředu obavy o to, jestli George Miller během minulých třiceti let definitivně nezcvoknul. A jak se ukázalo, zcvoknul... ale rozhodně velmi originálním způsobem;) A výsledkem jeho práce je vizuálně dokonalá (opět spolupráce s věhlasným kameramanem, držitelem Oscara a několikanásobným nominantem k tomu) přehlídka fyzických degenerátů, která díky stylizaci asi nejvíc připomíná Třístovku, a která je mnohem víc Fury Road než Mad Max. Max Rockatansky je tu totiž asi do poloviny filmu v podstatě pasivním účastníkem děje, a jeho největší akce v druhé polovině filmu se odehraje mimo záběr (vážně). K tomu bouří nebo dojem etických dilemat a minulých traumat navozuje překvapivě rozmanitá hudba, a co je hlavní, odehrávají se naprosto neskutečné a nevídané kaskadérské kejkle. Nechápu, jak něco takového technicky jde natočit, a už vůbec mi hlava nebere, jak je možné, že něco takového někdo byl ochoten zafinancovat, protože - a to je největší průšvih čtvrtého Maxe - tady nedává smysl naprosto nic:) A přitom by bylo tak zajímavé dovědět se něco o tom, jak celá Immortanova říše funguje... ale to není a myslím, že ani nikdy nebylo Millerovou ambicí. Tenhle sedmdesátiletý blázen se prostě potřeboval vybouřit, a povedlo se mu to naprosto dokonale:) Kde jinde najdete cisternu s mateřským mlékem, davy vzývající "V8", a hlavně postapokalyptický ekvivalent válečného bubeníka/vlajkonoše v podobě soundsystému s osmi bubeníky a s kapelmajstrem bez očí, na gumě, a s plamenometem v elektrické kytaře?:)) Jedině v comicsech, řekl bych. Doomsday se svými obtloustlými skotskými pankáči, motokrosem a kankánem je ve srovnání s Fury Road úplné nic. Tenhle film je v jednotlivostech naprosto zvrácený, v celku nedává nejmenší smysl, je výsměchem postavě Mad Maxe jak jsme ho znali, a přesto si nemůžu pomoct, a zíral jsem přikovaný očima k obrazovce na to, co se dá ve filmu vytvořit. A to se mi nestalo už opravdu hodně dlouho. Takže co s tím? Je to neskutečný nářez, ale trvá dvě hodiny, a jakékoliv rozmluvy kohokoliv o čemkoliv naprosto selhávají. Jo, to když se tu nepříčetně řve (a že se tu řve hodně;)), to je jiná:) Dát tomu osmdesátku, to bych si asi musel nafackovat. Ale rozhodně je to pozoruhodná a naprosto nekompromisní událost filmových dějin. (Gemini) 3*

VELKÁ RECENZE
Nevím, kdo tohle dovolil a kdo to zaplatil, ale do smrti mu za to budu vděčný. Šílený Max: Zběsilá cesta je film, který by papírově neměl nikdy vzniknout. Bylo okolo něj tolik produkčních problémů, že už to vypadalo skoro jako The Man Who Killed Don Quixote Terryho Gilliama, a už první obrázky a po nich trailery ukázaly, že tohle zkrátka nebude klasický blockbuster, na nějž si zajde rodina do multiplexu po nedělním nákupu a obědu v Mekáči. Takové diváky by mohl Šílený Max možná i zabít. To je ovšem jejich problém. Já se na něj těšil dobrých patnáct let a je lepší, než jsem kdy vůbec mohl doufat!
Můžeme si dělat srandu z George Millera, že natočil dva díly Happy Feet a má pracky i v rodinné limonádě Babe: Galantní prasátko. Můžeme namítat, že od posledního Šíleného Maxe, který navíc vznikal tak, že do něj Miller vlastně moc nemohl kecat, uběhlo už třicet let. Ale taky se na to můžeme vykašlat a jednoduše přijmout fakt, že se režisérovi jeho srdcovku podařilo po spoustě let dotlačit do výroby a nakonec i do kin a udělal to evidentně bez kompromisů. A na to se vyplatilo počkat. Kdybych chtěl, našel bych u Zběsilé cesty pár drobností, s nimiž nejsem možná úplně spokojený, dělat to však nebudu. Nechci. Tahle výprava do světa po apokalypse bojuje totiž o diváckou přízeň trošku jinak než obyčejné blockbustery. A v tom je její síla.
Nový Šílený Max na diváky vlastně kašle. Chcete příběh, zvraty nebo dokonce humor? Chcete pohodovou letní podívanou, po níž kinosál smrdí popcornem a do které puberťáci svítí mobilem, když si píšou SMS? Chcete film, na nějž můžete vzít mladšího bráchu i rodiče a všichni odejdou víceméně spokojeni? Máte smůlu. Max Rockatansky tohle na skladě nemá. Nebude se vám podbízet. Místo toho vás s rozběhem nakopne do koulí a vám se to ještě bude líbit. Jde totiž o absolutní divočinu, která na začátku šlápne na plyn a nesundá z něj nohu, dokud není na úplném konci. Tentokrát to nemyslím obrazně, protože tenhle akční nářez je v podstatě jedna velká honička. To, co jste viděli v trailerech, si roztáhněte na dvě hodiny a máte víceméně představu, jak Šílený Max vypadá. Jen je to celé ještě mnohem lepší.
Miller má totiž řemeslo v malíku a jeho naháněčky po pouštích dovedou uhranout, ať už zrovna koukáte na vizuálně vypiplanou a přestylizovanou akci během hrůzné pouštní bouře, souboj kamionu s bagrem nebo na poctivou řezničinou citující druhý díl. Režisér má všechno dokonale pod kontrolou a v jednu chvíli vytáhne brutální osobní souboj jeden na jednoho, aby o pár vteřin později rozpoutal ohnivé inferno s několika vybuchujícími monstry na čtyřech kolech. No a do toho všeho tu jezdí kamion, na němž jsou namontované obří bubny a visí na něm kytarista, jenž k celému tomuhle akčnímu peklu přidává luxusní muziku a ještě se ohání plamenometem. V akčních scénách jednoduše Miller kombinuje poctivou brutalitu, kterou si vyzkoušel na starých filmech, s moderní prací s kamerou, hudbou a triky a sype ze sebe jeden bizarně brutální nebo komický nápad za druhým. A ty nejvíc eye-candy momenty umí ideálně prodat. Jestli jste si mysleli, že jste už v akčním žánru viděli všechno, Miller vás přesvědčí o opaku. A bude mu to trvat tak dvacet minut. Co se akční stránky týče, podobně intenzivní pocit něčeho nového a zároveň skvěle zvládnutého jsem měl asi u prvních Transformerů. Tohle jde ale mnohem dál.
Absence příběhu ovšem neznamená, že bychom dostali nezajímavé hrdiny a svět. Miller sice nemá potřebu hrabat se v emocích Maxe nebo Furiosy, ale díky postavě válečníka Nuxe, jenž jim jde po krku, dostaneme možnost okouknout si svět budoucnosti ze všech stran. A není to hezká podívaná. Většinu stopáže zabírá honička kamionu hrdinů s desítkami protivníků a jelikož pro Maxe jako takového jde spíš o jednu z mnoha epizod života v pustině, dostává víc prostoru prostředí jako takové a šílenství, které se v něm odehrává. Miller jde za hranici. Někdo by řekl, že za hranici dobrého vkusu, já říkám za hranici toho, co jste si mysleli, že je možné ve velkém studiovém filmu ukázat. Slovo „šílený“ film vystihuje dokonale, protože civilizace, kterou záporák Joe tvoří a vládne jí, působí sice spíš barbarsky, funguje však krásně. Armády psychopatů žene dopředu absolutní víra ve spasení díky hrdinské smrti v boji, do toho se míchá severská mytologie a Joeův vztah k „jeho“ lidem, ať už jde o vlastní rodinu nebo způsob, jakým hodlá zajistit přežití lidstva, vás nejspíš minimálně znervózní. Miller tak ani tady nevyměknul.
Nový Šílený Max kultovní trilogii rozhodně nedělá ostudu, ovšem hodnocení, jaké má, si zaslouží především kvůli tomu, že je jiný než ostatní blockbustery. Má vlastní tvář. Možná není úplně hezká na pohled, ale rozhodně se vám zapíše do mozku tak, že na ni jen tak nezapomenete. Podobně jako třeba Cuarónovi Potomci lidí je i tenhle film řemeslně bezchybný, ale vlastně dost nepříjemný a dokáže vzbudit emoce, o jakých se běžným blockbusterům ani nezdá. A ten pocit, že jste viděli něco jiného a hlavně něco víc než další velký film, je k nezaplacení. Tohle je výjimečné dílo.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Země se v nejmenované blízké budoucnosti po ničivé jaderné válce o zdroje jako je ropa a voda stala vyprahlou nehostinnou pustinou, v níž zbytky lidí přežívají sdruženy v klanech nebo v malých opevněných či jinak chráněných osadách. Max Rockatansky, bývalý policista z před-apokalyptických dob, cestuje krajinou jako samotář. Trpí halucinacemi a děsivými sny, v nichž ho zemřelí lidé včetně jeho dcery obviňují, že je nezachránil.
Během osamocené poutě je chycen skupinou přívrženců Immortana Joea z blízké osady Citadela. Immortan Joe je vůdce osady, který si udržuje nadvládu díky zdroji podzemní vody – velmi ceněné komodity, kterou nazývá aquacola. Hýčká si harém nejplodnějších žen (často unesených odjinud), jejichž potomci se stávají válečníky v jeho armádě. Udržuje také obchodní styky s nedalekými osadami Bullet Farm (kde se vyrábí střelivo) a Gas Town (zde se vyrábí palivo).
Do Gas Townu je poslán spolu s ozbrojeným doprovodem kamion The War Rig s cisternou pro benzín, řidičkou je Furiosa, která má v hierarchii jeho armády vyšší hodnost. Vyjde najevo, že konvoj sjel z cesty směrem k nepřátelskému území. Immortan po tomto zjištění běží do skrytých místností harému a sezná, že pět jeho mladých manželek určených k plození dětí chybí. Na zemi a po zdech jsou nápisy:
    „OUR BABIES WILL NOT BE WARLORDS“ (Naše děti nebudou válečníci)
    „WE ARE NOT THINGS“ (Nejsme věci)
Opatrovnice mu řekne, že nejsou jeho majetkem a že samy prosily Furiosu, aby je odvezl co nejdále od Immortana. Furiosa mezitím míří na východ, odkud pochází (z kmene Vuvalini–arcimatek, jako dítě byla unesena) a kde má existovat čisté místo plné zeleně. Projíždí přes území klanu Krkounů a musí odrážet jejich ataky. V patách jsou jejímu konvoji již i jednotky Immortana. Pronásledování se účastní i oslabený Nux, řidič stíhacího vozu. Jako zásobárna krve mu slouží univerzální dárce Max, který je přivázán na kůlu na přídi vozu. Furiosa se snaží uniknout pronásledovatelům v písečné bouři. Nux se drží kamionu, ale je smeten z cesty. On i Max přežijí, ale automobil je zcela zničen.
Po bouři se Max probere a spatří Furiosu s pěti mladými ženami Joea (Capable, Cheedo, Toast, Dag a Angharad – která je v pokročilém stupni těhotenství). Po krátce potyčce s Furiosou, do níž zasáhne i Nux, chce Max odjet s kamionem pryč, ale kvůli instalovanému imobilizéru ujede pouze několik desítek metrů. Max nakonec souhlasí s doprovodem Furiosy a dívek. Nuxe vyzvedne stíhající armáda Immortana.
Furiosa projíždí přes kaňon ovládaný gangem motorkářů, jimž slíbila za volný průjezd palivo. Nicméně se nepočítalo s pronásledovateli a z obchodu sejde. Motorkáři odpálí nálože a zablokují pronásledovatele (přes zával se prozatím dostane jen Immortan se svým monster truckem The Gigahorse) a zaútočí na kamion. Po odražení jejich útoku nastává souboj s vozidlem Immortana, během něhož spadne z kamionu těhotná Angharad a je přejeta Immortanovým vozidlem, ačkoli ten strhl ihned volant do strany při snaze přejetí své manželky a nastávajícího potomka zabránit. Snaha byla marná, Angharad i s dítětem jsou mrtvi. Nux byl vysazen na kamion, aby jej zastavil, což se mu nezdařilo.
Furiosa seznámí Maxe s cílem své jízdy, bájným místem plný zeleně, který si pamatuje z mládí. Kamion zapadne v blátě na nehostinném ponurém místě. Nux se stane spojencem. Pronásledující armádu se podaří zpomalit pomocí výbušnin, nicméně jeden ze spojenců Immortana, Bullet Farmer pokračuje ve stíhání na pásovém vozidle. Nux pomůže Maxovi s vyproštěním kamionu z bahna. Furiosa opětuje palbu Bullet Farmera a oslepí jej. Max nařídí poodjet s kamionem opodál a jde skoncovat s Bullet Farmerem a jeho doprovodem. Po chvíli se vrací i s pytlem plným zbraní a munice. Cesta může pokračovat.
Později narazí na stožár elektrického vedení s nahou ženou prosící o pomoc. Max tuší léčku, ale Furiose je místo povědomé. Vyjde z tahače a uvede svůj původ. Nahá žena svolá svůj klan arcimatek, k němuž kdysi Furiosa patřila. Žen z klanu však mnoho nepřežilo a Furiosa je zdrcená po zjištění, že oním zeleným rájem je nyní ponurá bažina, kterou nedávno projížděli. Skupina se poté rozhodne jet dále na východ v naději na nalezení vhodného místa pro nový domov. Max se vydává vlastní cestou, ale záhy skupinu dojede a poradí Furiose vrátit se do Citadely. Ta je totiž nyní prakticky nechráněná. Ačkoli to vypadá bláznivě, šance na přežití jsou přece jen poněkud větší než bloumat pouští. Znamená to však prorazit si cestu zpět a zablokovat Immortanovu armádu v kaňonu. Furiosa i ostatní nakonec souhlasí.
Během bojů s Immortanovými vozidly při zpáteční cestě je Furiosa vážně zraněna. Immortan Joe se dostane před kamion a snaží se ho zbrzdit. Podaří se mu získat zpět ženu Toast, ta nakonec odvede dostatečně jeho pozornost a Furiose se podaří odtrhnout mu z obličeje dýchací masku, čímž ho zabije. Nux se obětuje a havaruje s kamionem, zablokuje tak cestu dalším pronásledujícím automobilům. Max poskytne transfúzi krve Furiose.
Po příjezdu do Citadely utiskovaný lid oslavuje smrt Immortana. Kyne jim naděje na lepší život a spravedlivější příděly vody. Furiosa a zbývající dívky jsou přijaty zpět. Max se opět vydává na samotářskou pouť vyprahlou pouští.

O PRODUKCI
Režisér, scénárista a producent George Miller nás ve filmu „Šílený Max: Zběsilá cesta“ zavede do nenapodobitelného šíleného světa, ve kterém za ohlušujícího burácení motorů zuří vysokooktanová silniční válka. Duchovním otcem Duchovní otec kultovní trilogie „Šílený Max“ posunul hranice současné kinematografie, aby mohl divákům ukázat krásu a chaos svého postapokalyptického světa a bájného bojovníka silnic, který do něj byl uvržen hrou osudu.
Miller chtěl vždy natočit film, který by byl od začátku do konce dech beroucí honičkou. „Vnímám akční filmy jako určitou vizuální hudbu a ‚Zběsilá cesta’ je někde mezi divokým rockovým koncertem a operou.“, poznamenává Miller. „Chci diváky uchvátit a vzít je na divokou jízdu a během ní jim představit postavy a události, které předcházely tomuto příběhu.“
Producent Doug Mitchell, který s Millerem spolupracuje již 35 let, říká, že desetileté úsilí přivést film „Šílený Max: Zběsilá cesta“ na plátna kin byla vzrušující jízda sama o sobě. „George je kreativní génius, ale zároveň je také do jisté míry pragmatický. Film takového rozsahu mohl být natočen právě díky této jeho intuitivní kombinaci vlastností. Při natáčení jsme se párkrát museli potýkat se svízelnými situacemi, ale užili jsme si i dost veselých chvilek, a já jsem hrdý na to, že se mi dostalo privilegia prožít to impozantní dobrodružství po jeho boku.“
Pro Millera to všechno začalo mnohem dřív. Koncem sedmdesátých let 20. století právě dokončil studium medicíny, ho přivedla jeho vášeň pro první akční filmy a filmy s automobilovými honičkami k vytvoření vlastního, čistě vizuálního jazyka. Na základě svých zkušeností z praxe lékaře na pohotovosti napsal a natočil příběh osamělého člověka, který se po rozpadu společnosti ocitá v surovém světě terorizovaném psychotickými silničními gangy.
Miller poznamenává: „Vždy mě fascinovalo, jak se společnosti vyvíjejí, jak mohou být někdy neuvěřitelně inspirující a někdy zase znepokojující. Když si odmyslíte složitost moderní doby, ocitnete se v úsporném světě, ve kterém platí elementární zákony, a vy můžete vyprávět alegorické příběhy vycházející ze samotné podstaty přežití.“
Když Miller sehnal peníze na napjatý rozpočet, dal dohromady burácející motorky z lunaparků a stará nabušená auta, rovnou z herecké akademie obsadil do hlavní role tehdy neznámého Mela Gibsona a vyrazil na pusté silnice v okolí australského Melbourne, aby zde s lidmi řítícími se skutečnou rychlostí skutečnými vozidly zachytil syrovou energii kataklyzmatické řady živě točených kaskadérských kousků.
„Tady v Austrálii je auto nedílnou součástí kultury, ve které je auto prakticky považováno za zbraň.“, poznamenává scénárista Nico Lathouris, který je Millerovým přítelem již od školních let a který v prvním filmu hrál postavu zvanou Grease Rat. „Jako lékař George ošetřoval mladíky po děsivých autohaváriích a žádný z nich to nebral příliš vážně, všichni měli spíše sklon chvástat se historkami, ve kterých byl někdo vážně zraněn nebo dokonce zemřel. Věděl, že to, co dělá, je jen dočasné řešení daleko většího problému a tento film byl jeho způsob, jak podstatu tohoto problému pochopit.“
Výsledkem byl film „Šílený Max“, který zaplavil plátna kin v roce 1979 a způsobil nebývalý rozruch v celé motoristické kultuře. S tím, jak se z „Šíleného Maxe“ stávala legenda, si Miller vybudoval značku specialisty na akční automobilové honičky a vytváření poutavých světů dalšími dvěma filmy - kultovním filmem „Šílený Max 2 - Bojovník silnic“ a operně laděným pokračováním „Šílený Max a Dóm hromu“.
„Jednou z myšlenek, které stály u zrodu filmu prvního filmu ‚Šílený Max’ a která platí i pro film ‚Šílená cesta’, byla koncepce Alfreda Hitchcocka natáčet filmy, které by mohli sledovat diváci na celém světě bez titulků.“, odpovídá Miller. „Snažíte se dosáhnout toho, co dokáží skvělá hudební díla - bez ohledu na vaše rozpoložení vás přenesou na místo mimo váš vnitřní svět, a když z něj druhou stranou vyjdete, uvědomíte si, že jste prožili něco neobyčejného. A přesně tohle jsme těmito filmy chtěli dosáhnout.“
Drsná, poničená krajina, nervy deroucí akce, minimalistické dialogy a pestré obsazení rolí, které Miller použil v trilogii „Šílený Max“, stálo na počátku vzniku zcela nového žánru a inspirovalo celé generace umělců ze všech oblastí filmové tvorby. Tom Hardy, představitel hlavní role Maxe Rockatanskyho ve filmu „Šílený Max: Zběsilá cesta“, říká: „George vlastně vynalezl postapokalyptickou atmosféru, kterou dnes vidíme v tolika videohrách a filmech. Je to jeho plátno, na které stále maluje všemi prostředky, které má po ruce. Být s ním v tomhle filmu je jako sednout si s ním do jeho pokojíčku s hračkami a jeho fantazie je tak obrovská, že se místo ve filmu ocitnete v Georgeově hlavě“.
Charlize Theron, představitelka nové postavy Imperátorky Furiosy, potvrzuje, že tímto filmem Miller vytvořil zcela novou ojedinělou vizi, a to dokonce i v návaznosti na bohatý odkaz předchozích filmů. „George v tomto filmu vytvořil věrný obraz svého, tolik milovaného světa. Kdokoliv do něj může vstoupit a prožít cosi velkolepého. Pro lidi, kteří si tyto filmy zamilovali, je v něm pár skutečných skvostů, a myslím, že zároveň vytvořil něco, co osloví novou generaci, která nevyrostla na filmu ‚Šílený Max'. A právě to je na filmu ‚Zběsilá cesta' to krásné.“
Nicholas Hoult, který hraje Nuxe, člena Joeova gangu War Boys, a sám se k této generaci počítá, souhlasí. „Na Georgeovi je neuvěřitelné to, že dokáže vytvořit něco tak rozsáhlého, ale co má v sobě i opravdovou intimitu.“, říká Hoult. „Každý dílek celého toho mýtického vyprávění s sebou nese myšlenku, takže i z té nejnepatrnější podrobnosti se dozvíte vše, co potřebujete vědět o jednotlivých postavách a jejich prostředí.“
Je to vnitřní svět ožívající v Millerově představivosti a Mitchell k tomu dodává: „Neplatí žádná omezení co do jeho hloubky a rozměrů. ‚Zběsilá cesta’ je ve skutečnosti jen špičkou ledovce, pod povrchem se toho skrývá mnohem víc. George strávil mnoho let přemýšlením o tomto světě a stále odhaluje jeho nová tajemství.“
Dlouhá pouť, na jejímž konci vstoupí dnešní diváci do Millerovy šílené budoucnosti ve filmu „Šílený Max: Zběsilá cesta“, překonávala po dobu více než deseti let hranice všech kontinentů. Na designu a realizaci autentického postapokalyptického světa se podílel talent stovek umělců, od vytvoření 3 500 rozkreslených scénářů až po výrobu tisíců rekvizit a kostýmů. V logistické operaci nebývalého rozsahu proháněla monumentální produkce herce, štáb a 150 ručně postavených pojízdných vozidel 120 dnů namibijskými pouštěmi, ve kterých se v četných scénách odehrávaly skutečné silniční války.
„Na Georgeovi je ohromující to, že je plně motivován filmem, na který je stoprocentně soustředěn.“, říká P. J. Voeten, producent a první asistent režie a veterán série „Šílený Max“ od filmu „Šílený Max a Dóm hromu“. „Jeho neuvěřitelná vytrvalost a obrovský smysl pro detail nastavují laťku tak vysoko, že s sebou strhne všechny kolem sebe.“
„Po celých šest měsíců, kdy jsme na tom filmu pracovali, jsme si ani trochu neoddechli.“, dosvědčuje Theron. „Ale dělat něco tak náročného a výpravného je právě to, v čem si George libuje. Vidí možnosti, které by nikdo jiný nikdy nedokázal rozpoznat.“
Právě natáčení v reálu způsobilo to, že se z filmu „Šílený Max“ stala legenda a Miller a jeho tým spolupracovníků posunuli živé natáčení až na hranice jeho možností a nastavili tak vysokou laťku. „Svět filmu ‚Šílený Max' je nadsazený, ale není to fantazie.“, vysvětluje Miller. „ ‚Zběsilá cesta’ byla příležitostí, jak pomocí nejnovějších technologií ten svět a jeho energii zachytit v plném rozsahu. Mohli jsme kamery umístit všude tam, kde to v minulosti nebylo možné, protože skvělý robotický systém Edge Arm nám umožnil proplétat se s nimi mezi bojujícími stranami. Když se bojovalo na vozidlech, zavěsili jsme herce na lanka a potom je v počítači vymazat. Když vidíte Maxe viset mezi dvěma vozidly hlavou dolů, tak to byl Tom Hardy. Když se Toma pevně drží Furiosa, tak to se ho držela Charlize Theron. A když vidíte, jak Nux leze na předek vozidla, tak to byl Nicholas Hoult.“
Pro Houlta to byl čistý adrenalin. „Nic se nevyrovná tomu, když pod vámi burácí velký motor V-8 a vy slyšíte, jak se kolem vás řítí náklaďáky, vybuchují bomby a vidíte lidi zmítající se na stožárech.“
„Pokud vás napadne, že kaskadérské kousky jsou příliš extrémní nebo že exploze je příliš přehnaná, tak vás mohu ujistit, že to tak bylo… viděl jsem to na vlastní oči.“, ujišťuje Hardy. „Bylo to akční natáčení od rána do večera. Bylo to šílené a nesmírně impozantní a všechno to vymyslel a udělal George.“
Pro člověka, který se ocitne uprostřed toho všeho, se některé věci nikdy nezmění. „Při tom všem bourání s auty v poušti pociťujete zvláštní intenzivní potěšení. Přestáváte jednat rozumově a řídíte se jen svými instinkty a jednáte spontánně. Což neznamená, že to nebylo šílené.“, usmívá se Miller. „Ale abych parafrázoval jedno staré rčení: ‚Nemusíte být šílení, abyste natočili film ‚Šílený Max', ale pomůže to.“
Od úpadku starého světa uplynulo již 45 let. Neplatí žádné zákony, neexistují energetické sítě, není voda a nikdo nemá slitování. Ve filmu „Šílený Max: Zběsilá cesta“, je civilizace pouhou vzpomínkou, a to jen pro několik málo lidí. Největší světové ekonomiky se rozpadly, pobřežní města byla vymazána z povrchu zemského a v důsledku válek o vodu a ropu je nedostatek potravin a vzduch je otrávený. Poslední zbytky lidstva sdružené v divokých kmenech brázdí pustiny Wastelandu nebo se snaží přežít v blízkosti Citadely, pevnosti protkané jeskynním systémem, kam je čerpána voda z jediné podzemní zásobárny vody v širokém okolí. Kontrolou nad základními životními potřebami ovládá Citadela a její spojenci, Gas Town a Bullet Farm, celý Wasteland.
„Když se ocitnete v ponuré budoucnosti s omezenými zdroji, tak je to vlastně jako byste se ocitli zpátky ve středověku.“, poznamenává Miller. „Lidé pouze přežívají. Vytratila se čest a na empatii či soucit nezbývá čas. To vede ke vzniku přesně vyvážené hierarchie - několik mocných doslova stojí nad mnoha obyčejnými lidmi a nad morálkou. A do tohoto světa přichází Max, který se jen snaží uniknout před svými démony.“
Max Rockatansky se poprvé objevil v prvním Millerově filmu z roku 1979 a celosvětový ohlas na tuto postavu překvapil dokonce i jejího tvůrce. „Uvědomil jsem si, že jsem podvědomě použil klasický mytologický archetyp.“, říká. „V Japonsku říkali Maxovi osamělý samuraj Ronin. Ve Francii považovali ten film za ‚western na kolech ' a Maxe za osamělého pistolníka. Ve Skandinávii někteří lidé říkali, že jim Max připomínal osamoceného vikingského válečníka putujícího nehostinnou krajinou.“
Když Miller obsadil do hlavní role Toma Hardyho, věděl, že našel herce, který mytickou postavu ztvární věrohodně. Miller k tomu poznamenává: „Mnoho herců je opatrných a dávají si pozor, ale někteří jsou zapálení bojovníci, a to je právě Tom. Vůbec se nebojí. Čekal jsem, až přijde někdo jako Tom, a věděl jsem, že v sobě objeví Maxova nezdolného ducha.“
Miller vycítil Hardyho rtuťovitou energii, která mu připomínala jeho první setkání s Melem Gibsonem, když ho před třemi desítkami let obsadil do role Maxe v prvním filmu série. „Jeho charizma vychází z určitých paradoxů, díky kterým si podmaňuje diváky.“, říká režisér. „Tom je otevřený, a přesto tajemný; tvrdý, a přesto zranitelný. Vyzařuje srdečnost, ale i jistý prvek nebezpečnosti.“
Když byl do kin uveden první film, Hardymu bylo šest let, ale vyrůstal se silným povědomím o legendě o bojovníkovi silnic. Jakmile pochopil režisérův záměr, bylo mu jasné, že jeho úkolem není vrátit se k původní postavě, ale vytvořit novou. „Melův Max se stal kultem.“, vypráví Hardy. „Ale když mě George požádal, abych tuhle roli hrál já, začal jsem s Melem spolupracovat na Maxově proměně pro děj tohoto filmu. Je to skvělý film a velká čest hrát tu roli.“
Hardy se nicméně obrátil na Gibsona a požádal ho o souhlas. „Dali jsme si oběd a všechno bylo v pohodě. Předal mi pochodeň.“ Max Rockatansky v Hardyho podání se vynořuje jako veterán jakési pouštní války se schopnostmi, které mu umožňují přežít o samotě, a nese si v sobě ponaučení, že jakýkoliv vztah v nepřátelském světě vede pouze k zármutku. „Max je člověk, který chce jen jít domů, ale žádný domov už není.“, říká Hardy. „Není nic, jen ticho, bolest a zkáza. Žije ve světě, kde lidskost nemá místo, a přesto po ní prahne. Ale v tomto světě vztah něco stojí.“
Na začátku filmu se setkáváme s Maxem, který pozoruje mrtvou, jednotvárnou prázdnotu Plání ticha, kam dojel ve svém otlučeném autě Interceptor, posledním pozůstatku z jeho starého života. „Viděl spoustu mrzačení a hrůz a vše, na čem mu kdy záleželo, je pryč.“, poznamenává Hardy. „Ale přestože z mnoha důvodů už nemá pro co žít, jeden důvod, aby se vzepřel smrti, zůstal. Nebude připraven zemřít, dokud nezjedná spravedlnost za všechno, o co ho připravili.“
Chvíli ticha přeruší burácení přeplňovaných motorů, když Maxe obkrouží členové divoké smečky loupeživého gangu War Boys, kteří poutníka přepadnou a potom ho odtáhnou do Citadely, pevnosti s nejsilnějším opevněním ve Wastelandu, kde auto přestaví a z Maxe se stane živý inventář.
V Citadele se setkáváme s Furiosou, jejíž hněv rozpoutá nastávající silniční válku. Furiosina cesta bojovnice ve světě, kde se ženy zotročují, je to první, na co se Miller při přípravě realizace filmu „Šílený Max: Zběsilá cesta“ zaměřil, a sám režisér říká, že Charlize Theron bojovala velmi realisticky. „Charlize je velmi silná žena, nejen po fyzické stránce, ale také duchem.“, poznamenává. „Zároveň si člověk uvědomuje její zranitelnost. Není to přetvářka. Charlize je nepochybně žena, ale hraje postavu, která nedává svou ženskost najevo a dokáže obstát v mužském světě. Prožila život plný smutku a bolesti, ale není čas nad tím naříkat. Prostě tam musí jít a být tvrdá a jako herečka má Charlize v sobě odhodlání a schopnosti jít tam beze strachu.“
Charlize Theron cítila, že Miller v postavě Furiosy stvořil alfa-ženu, jakou ještě nikdy neviděla, zejména ne v akčních scénách. „Když mi George řekl, že chce vytvořit postavu bojovnice silnic, která se může směle postavit vedle této kultovní jako rovná s rovným, věřila jsem mu a on mě nezklamal. Příběh počítal se dvěma postavami, které se do sebe nezamilují, dokonce se ani nespřátelí, protože na takovém místě není pro vztahy místo.“ V kombinaci s Hardym se tento střet stal ještě napjatější. „Byla jsem se šťastná, když jsem hrála vedle Toma Hardyho a vnímala jeho energii. Jeho herectví je impozantní.“, sděluje nám. „Chtěla jsem pro sebe nastavit laťku stejně vysoko, jako on.“
Pokud jde o Hardyho, žasnul nad tím, jaké emoce dokázala Theron vložit do postavy s minimalistickými dialogy při téměř konstantně probíhající akci. „Charlize je těžká váha.“, říká. „Jen velmi málo herců na celém světě má tak obrovskou sílu, působivé vystupování a zevnějšek, ale zároveň vyzařuje tak velkou zranitelnost.“
Jako elitní vládkyně Citadely jezdí Furiosa v mobilním válečném stroji War Rig, nejcennějším vozidle ve službách Immortana Joea, vojenského vůdce ovládajícího území Wastelandu. Když Miller tvořil složitou a impozantní postavu padoucha, zvažoval, jak velké schopnosti, intelekt a nenasytnou touhu po moci má postava mít, aby v civilizaci upadající do záhuby dokázala nejen přežít, ale také v ní uspět a prosperovat. Immortan Joe nalezne odpověď ve vodě, Aqua Cola. Je to jedno z mála skutečných platidel ve Wastelandu a on ho používá ke směně za jiné komodity - paliva z Gas Townu a munice z Bullet Farm - a k podrobení nemocných a hladovějících mas, které se nastěhovali do Citadely.
Vysoko na vrcholku jeho pevnosti jsou nejstřeženější komnaty, odkud Immortan řídí své operace, a jeho nejcennější poklad, jeho Pět Manželek. Ví, že jeho dva přeživší synové nemají naději udržet jeho tvrdě vybojované prvenství. Jeho první syn je Rictus Erectus, dítě v obrovitém těle muže; a druhý syn Corpus Colossus je vyspělý intelekt v těle dítěte. „Žádný z nich není schopen převzít vládu po Immortanově smrti, proto Immortan uvěznil zdravá mladá děvčata do klimatizované trezorové místnosti a oplodňuje je, aby mu porodily zdravého dědice.“, vypráví Miller.
Obsadit roli Warlorda netrvalo režisérovi dlouho. V prvním filmu „Šílený Max“ obsadil Hugh Keays-Byrnea do role škodolibého psychopata Toecuttera. V té době se neformální herec volně brázdící krajinu na motorce nabídl, že pomůže dát dohromady obsazení, že stačí, když Miller dodá motorky a on pak pojede v čele 3denní spanilé jízdy ze Sydney na místo natáčení filmu „Šílený Max“ u Melbourne. Když Miller přijel na místo natáčení, k jeho velkému překvapení proměnil Keays-Byrne nesourodou skupinu herců na skutečný motorkářský gang.
„Přesně takové charizma jsem notně potřeboval pro film ‚Zběsilá cesta'.“, říká Miller. „Hugh ve filmu nosí masku, takže si ho nikdo nesplete s Toecutterem, a má úžasné oči a podmanivý hlas. Je to milý chlapácký medvídek, který postavě propůjčuje skutečnou hravost. Síla jeho osobnosti přidala filmu něco navíc. Byl skutečným zdrojem energie pro naše War Boys.“
Na základě vlastní smyšlené legendy přesvědčil War Boys o své nesmrtelnosti a poslání přivést je do Valhaly, ráje bojovníků, takže se vrhají do silničních s náboženským zápalem. Další jejich modlou je ocel a motory V-8 a jako Black Fingers se uprostřed Citadely starají o členy Immortanovy armády, doplňují „palivo“ z Krevní banky a prodlužují a prodlužují tak jejich krátké životy.
„Pokud by někdo popíral Immortanovo božství, stáhnul by ho zaživa z kůže.“, říká Keays-Byrne. „Pokud se na celou situaci podíváme z jeho pohledu, lidé umírají v důsledku masivního znečištění životního prostředí, a proto vytvořil chovný program, krevní banky, mléčné banky, hydroponické stanice a spoustu dalších opatření zajišťujících přežití lidstva. Udržuje své War Boys při síle pomocí nenakažené krve, protože kdyby umírali na choroby, nemohli by za něj bojovat. Miluje své hochy. Stejně jako všichni diktátoři.“
„Je to tak trochu morální dilema.“, říká scénárista Brendan McCarthy. „Immortan se snaží zachránit lidskou rasu vyřešením problému se současnou genetickou poruchou, ale chce to udělat tak, aby zachoval svou, již oslabenou, pokrevní linii. Používá k tomu brutální vražedné metody a založil náboženství, které mu má zajistit fanatickou oddanost jeho War Boys.“
Nicholas Hoult hraje Nuxe, který za svůj krátký selhávající život dosáhl maxima, jakého War Boy může dosáhnout - prestižní pozici řidiče s vlastním autem upraveným ve stylu hot rod a motorem V8 vyrytým na hrudi. „Každý v tomto filmu je pouhým zbožím, a přesto můžeme u Nuxe pozorovat bujarost mládí.“, říká Miller. „I když vede velmi mizerný život a ví, že tady dlouho nebude, je schopen se radovat, a Nick má tuhle energii vrozenou. Je to skvělý herec, mimořádně disciplinovaný, silný a také velmi zábavný. Z Nicka vyzařuje mladistvá bujarost, podle které poznáte, kterou postavu hraje.“
Pro Houlta byly zlatým dolem zabezpečené webové stránky, které dlouho před začátkem natáčení Miller vytvořil a umístil na ně spoustou videí kostýmů, doplňků, kaskadérských zkoušek a referenčních materiálů, aby si herci mohli nastudovat historii postav. „Umožnilo mi to uvědomit si, pro je Nux pořád tak optimistický.“, poznamenává herec. „O světě toho moc neví, jediné, co ví, je, že nebude dlouho žít. Na krku má nádory, které pojmenoval Larry a Barry a se kterými se svým způsobem skamarádil, přestože ho zabíjejí. Právě jeho relativní nevinnost a entusiasmus přivedli Nuxe na cestu, kterou se ve filmu ubírá.“
Všichni War Boys mají vyholené hlavy, tetování, ornamentální jizvy a jako znamení příslušnosti k Immortanovu gangu celá těla namalovaná na bílo, takže si Hoult musel oholit hlavu a každý den před natáčením sedět dvě hodiny v maskérském přívěsu. „Když tak podstatným způsobem změníte svůj vzhled, pomůže vám to poznat i další stránky své osobnosti.“, říká Hoult. Přestože si to užíval, připouští, že záviděl Theron, jak to měla jednoduché. „Charlize vejde, nalíčí si čelo a jde ven. U mě to bylo pořád něco jako ‚Vydrž chvíli …'“
Theron potvrzuje: „Já jsem se jen zeptala: ‚Kde je líčidlo? OK, tak já zase jdu.'“ Protože herečka trávila hodně času ve Furiosině tahači War Rig, měla v kabině taštičku s make-upem a malé zrcátko, aby se mohla upravit během natáčení.
Když Furiosa se svým tahačem a celým konvojem z plánované pravidelné cesty do Gas Townu, je jasné, že má jiné plány, a v Immortanově království nastane poprask. Nerozzuří ho to, že přichází i svou Imperátorku, dokonce ani o tahač War Rig… zuří kvůli nákladu, který veze. V trezorové místnosti, ve které držel své chovné ženy, zůstala jen Miss Giddy, jejich mateřský symbol a učitelka, a prostý vzkaz načmáraný na zdi: „Nejsme věci.“
Theron nepovažuje Furiosin čin za hrdinský, dokonce ani za čin motivovaný soucitem. „Je opakem hrdinky v klasickém smyslu slova.“, tvrdí Theron. „Její motivací jsou úplně obyčejné lidské chyby. Podle mě hrálo nejdůležitější roli to, že už se jako žena nechtěla cítit méněcenná ve světě, kde ženy jsou dobré jen pro jednu věc, a to k rození dětí. A rozhodne se Immortanovi vzít to, na čem mu záleží nejvíc, protože on ji před lety připravil o to nejcennější, když ji unesl od její matky a potom se jí zbavil. Podle mě to udělal proto, aby to těm bastardům neprošlo, a to se mi na ní líbí.“
Lathouris konstatuje, že podobnost mezi Furiosou a Maxem není náhodná. „Je stejného ražení jako Max. Její příběh se od toho jeho moc neliší. Také v životě hodně ztratila a její smutek se také proměnil v touhu po odplatě.“ A Immortan hodlá pro pomstu použít vše, co má.
Když se rozezní válečné bubny, Nux je právě v Krevní bance, kde ho Organic Mechanic dává do pořádku tím, že mu vpíchne dávku „vysokooktanové šílené krve“, kterou odebrali nejnovějšímu univerzálnímu dárci v Citadele - Maxovi, který má nyní na obličeji masku, je nakrátko ostříhán, ocejchován, spoutaný zavěšen hlavou dolů a jeho krev teče intravenózní trubičkou přímo do Nuxe. „Maxe nechávají naživu jen proto, že jeho krev je zdravá a neobsahuje rakovinné buňky.“, vysvětluje McCarthy. „Krev hraje v tomto filmu důležitou roli a věta „Nalej to tam“ je téměř komicky dvojsmyslná. Do aut se dolévá „benzzín“, jak se mu říká kánonu ‚Šílený Max', a do War Boys se zase doplňuje krev.“
Nux ví, že už mu moc života nezbývá, a Furiosina vzpoura je jeho poslední šance zemřít tak, aby se zapsal do historie. Hardy říká: „Nux tam chce jít a stanout v čele toho velkolepého pronásledování, ale aby to mohl udělat, musí si s sebou vzít Maxe jako svou ‚živou krevní konzervu '.“
Hoult dodává: „Nux Maxe potřebuje, ale také ho bere jako zábavu. Max je vyděšený a je mu mizerně, ale Nuxovi to připadá k popukání legrační. Nastala největší chvíle jeho života.“
Max se řítí do silniční války připoután na kapotě rychle jedoucího auta a s každým tepem srdce ztrácí další krev, zatímco mu kolem hlavy létají tuny valících se kovových součástí havarovaných aut. Armáda Citadely se společně s gangy vedenými šéfem Gas Townu a Bullet Farmerem ze tří stran žene písčitou krajinou směrem k tahači War Rig, který chtějí napadnout ze všech stran. V zběsilém burácení motorů se Planinami nese dunění hardcore rocku řvoucího na plné pecky, kterým Doof Warrior svolává eskadry smrti.
Armáda není jediným nebezpečím, které ve Wastelandu tahači War Rig hrozí: každá trhlina, díra, kaňon a mokřina znamená hrozbu od mrchožravého kmene Buzzard žijícího pod zemí, nebo od Rock Riders, kteří nepřetržitě číhají skryti ve zrádných kaňonech, kterými musí rebelové projet. Dokonce i z oblohy jim hrozí nebezpečí v podobě toxické bouře doprovázené vířícím tornádem prachu a ohně.
Stále živý Max, připoutaný k jednomu z War Boys, se tedy ocitá na stejném písečném bojišti jako Furiosa a Manželky. Ve srovnání s hnusem a úpadkem kolem něj jsou krásné a nezkažené, ale on má oči jen pro tahač War Rig - svou jedinou šanci na útěk. Nejdříve se bude muset dostat přes Furiosu.
Po strhujícím úvodu, ve kterém oba bojovníci využívají všechny zbraně a cokoliv je v jejich dosahu, včetně Nuxe a všech pěti Manželek, skončí vzájemný jejich boj nerozhodně. „Max a Furiosa začínají jako protivníci, kteří chtějí start skutečně zabít jeden druhého.“, říká McCarthy. „Jsou jako dvě primitivní zvířata, která jsou nejlepší svého druhu, a v každém ohledu se jeden druhému vyrovnají.“
Když si Max a Furiosa uvědomí, že šance na přežití bude vyšší, když spojí své síly, místo aby bojovali každý zvlášť, uzavřou křehký mír, do kterého je svou obětí zahrnut dokonce i Nux. „Nux se vydává zabít Furiosu a přivést zpátky uprchlá děvčata, ale to se mu nikdy nepodaří.“, říká Hoult. „Jakmile zanechá pokusů o splnění svého úkolu, utvoří všichni malou skupinku, ve které navzájem spolupracují a přivedou ho zpět k životu.“
Při obsazování rolí Pěti Manželek Miller spolupracoval a americkou ředitelkou castingu Ronnou Kress a Nikki Barret vedla v Austrálii castingy, kterých se zúčastnili herci z mnoha zemí a s různými hereckými zkušenostmi. Miller měl vizi manželek jako melodii a chtěl, aby to byla skupina jednotlivých děvčat, z nichž každá by hrála svou notu. „Pět manželek je v tomto filmu klasický MacGuffin, objekt, který chce každý získat pro sebe.“, poznamenává Miller. „Musíte být schopni každou z nich okamžitě vnímat individuálně uprostřed divoké honičky pustinami Wastelandu.“
Do role Splendid Angharad, přirozené vůdkyně Manželek, byla obsazena bývalá modelka, herečka Rosie Huntington-Whiteley, roli její zástupkyně Capable získala Riley Keogh. Zoë Kravitz je tvrdá a chytrá Toast the Knowing; Courtney Eaton hraje bezstarostnou Cheedo the Fragile; a Abbey Lee se ujala role Dag.
Všech pět přiletělo do Sydney, aby zde absolvovaly tři týdny trvající filmové a kostýmové zkoušky, pohybovou průpravu s australskou choreografkou Meryl Tankard a studium svých postav s hercem Nico Lathourisem. V rámci přípravy také strávili určitý čas s feministickou dramatičkou Eve Ensler, která v Kongu pracovala se ženami potýkajícími se s problémy znásilňování.
Toto setkání bylo přínosné zejména pro Rosie Huntington-Whiteley, představitelky jediné z Pěti Manželek, jejíž znásilnění mělo za následek početí. „Eve Ensler byla skvělá velmi realisticky nám vše přiblížila.“, vzpomíná. „Splendid je vůdčí a mimořádně silná. Ke všem svým sestrám má mateřský přístup, ale v souvislosti se svým těhotenstvím prožívá rozporuplné emoce. Udělala jsem si vlastní průzkum a mnohokrát jsem mluvila s Eve a Georgem o tom, jak protichůdné pocity bude moje postava mít k dítěti, které nosí. Navenek je hodně kurážná, ale často je lehkomyslná, a já vím, že je to projev bolesti nad tím, co jí Immortan provedl, a možnosti, že i přesto by mohla to dítě milovat.“
Postava Riley Keogh, Capable, má také svou něžnou a soucitnou stránku, která se projeví, když v tahači War Rig objeví schovaného Nuxe, který se právě chystá zemřít při zmařeném pokusu o zastavení tahače. Keogh říká: „Protože Manželky viděli Immortan ve chvílích, kdy byl zranitelný, Capable ví, že vůbec není božský, jak věří Nux. Když potkává Nuxe, pocítí empatii a nalézá nový smysl života. Začne jim na sobě opravdu záležet.“
Hoult dodává: „Nux vyrostl v drsném světě, takže to, že mu Capable naslouchala a starala se o něj, bylo pro něj něco téměř nepochopitelného. Je tak trochu jako štěně. Od té chvíle tu byl jen pro ni. Ona je jediný člověk, který vidí, že může změnit svůj život a ukazuje mu zcela nové věci, které dosud byly mimo rámec jeho chápání.“
Na druhém konci spektra je Toast, která má ambice stát se bojovnicí stejně jako Furiosa. Kravitz poznamenává: „Tyto dívky nikdy nemuseli nic dělat samy a najednou se ocitly v závodě o život. Musí se bránit a nabíjet zbraně pro Furiosu, a jediná Toast je připravena stoupnout si na plošinu a bojovat. Nezbývá čas na dlouhé přemýšlení či si cokoliv dvakrát rozmyslet; pořád je kolem někdo, kdo si pro tebe jde.“
Lee, modelka debutující ve filmu, upoutala během castingu Millerovu pozornost pro roli Dag. Ve snaze udělat si o herečkách představu, požádal adeptky na role Manželek, aby místo čtení scénáře zahráli něco z filmu či televize. „Kdyby některá chtěla sehrát velmi rytmické psaní na počítači z filmu ‚Síť' nebo něco komického, například scénu s papouškem skupiny Monty Python… to, co si vybraly, mi hodně napovědělo, jaké by mohly být jako herečky.“, prozrazuje Miller.
Lee byla jediná, která si vybrala skupinu Monty Python, a trefně se z ní stal „třídní komik“ skupiny. „Dag přináší úlevu svou veselou povahou.“, říká Lee, která jako Australanka vyrůstala obklopena fenoménem filmu „Šílený Max“. „Nosí v sobě smutek a z něj pramení její komičnost; je to její obranný mechanismus. Její jméno je odvozeno od slova ‚daggy', což je roztomilé označení pro člověka, který tak trochu excentrický, nepraktický. Je rozmarná, což by se chybně dalo vykládat jako nervozita, ale její rozmarnost pramení z toho, že citlivě vnímá, co kolem ní děje.“
Život napodobil to, co se odehrává na scéně, když Lee dostala něco jako panický záchvat poté, kdy viděla, jak se Keays-Byrne v plné parádě se všemi insigniemi Immortana Joea řítí s burácejícím motorem směrem k tahači War Rig. Miller vzpomíná: „Řekla, že když viděla Hugha poprvé jako filmovou postavu, vyvolalo to v ní hrozné pocity. A to je právě Hugh; je to velmi milý kluk, ale těma svýma očima za divoce vypadající maskou vás dokáže donutit uhnout pohledem.“
Eaton, které bylo v době natáčení filmu 16 let, hraje Fragile, nejmladší a nejvíce naivní Manželku. „Fragile se nenarodila někde jinde.“, popisuje svou postavu Eaton. „Narodila se v Citadele a nezná nic jiného než tento život. Takže když se ocitne tam venku, zapůsobí to na ni. Chce se vrátit k něčemu bezpečnému a stabilnímu, kde má jídlo a vodu a ví, že nezemře. Je tak trochu jako týraná manželka, která se vždy vrací k tomu, kdo ji týrá.“ Miller říká: „Všechny ženy jsou zranitelné, protože nikdy nebyly tam venku v pustině Wasteland a, jak říká Furiosa, tam venku to bolí. Ze všech nejzranitelnější je Fragile, ale ve filmu postupně nachází svou vnitřní sílu.“
Fragile má nejmenší motivaci najít Green Place, svěží oázu, kterou si Furiosa pamatuje ze svého dětství a ve které, jak pevně věří, naleznou Manželky lepší život pro sebe i pro Splendidino nenarozené dítě. „Furiosa nepropadla beznaději jako Max.“, poznamenává Miller. „Je vyhořelá, ale stále se chce ještě jednou pokusit utéct z Wastelandu, ne kvůli sobě, ale kvůli oněm mladým ženám, které mají ještě pořád naději. Chce je dopravit do oázy Green Place, aby našla smysl svého vlastního života.“
Stejně jako Max, je i Furiosa opatrná a neplýtvá zbytečně důvěrou, ale vzhledem k okolnostem, postavení a nezbytnosti je určitá důvěra zasloužená. „Furiosina cestu znemožní její setkání s Maxem.“, podotýká Theron. „Najednou spolu na této cestě za nadějí uvíznou na místě, kde ve skutečnosti žádná naděje není.“
„Max a Furiosa jsou si velmi podobní a vyvine se mezi nimi nevyslovené porozumění spřízněných duší.“, poznamenává Hardy. „Pokud člověku na něčem nebo na někom záleží, je to nebezpečné, a přesto jim na sobě záleží. Není to příběh o lásce, ale poznávají vzájemně v tom druhém něco, co je nutí spojit se a pomáhat si jít dál.“
Když Immortan rozpoutá peklo, aby získal zpět svůj majetek, Max zahájí protiútok, aby mohl tahač War Rig pokračovat v cestě a držel jim Warlorda od těla. „V této malé skupině si Max všímá pouta a soudržnosti lidí, kteří prokazatelně dělají něco, co má význam, a to mu po dlouhé době umožňuje zapomenout na své problémy.“, říká Hardy. „Ve světě, kde jde jen o přežití a není k čemu se upnout, jsou chvíle lidskosti neobyčejně působivé.“
Lathouris upozorňuje, že díky lidskosti, které je svědkem, se Max mění z pozorovatele na účastníka, a dodává: „Max utíkal před svým lepším já, ale v tahači War Rig ho jeho lepší já dohonilo, a byla to Furiosa. Nejdříve se chtějí navzájem zabít a nakonec je za ní a za její věc Max ochoten obětovat svůj. To, co se v Maxovi zlomilo, dokáže vyléčit jen láska.“
„Jsme svědky toho, jak se mění ve šlechetnějšího a spolehlivějšího muže.“, říká Miller. „Vidíme, jaké by jeho lepší já mohlo být. Takové, jako je Furiosa. Je nelítostná ve svém odhodlání. Její srdce je málem zlomeno na cestě, na kterou se vydávají, ale společně najdou způsob, jak čelit chaosu okolního světa a dojít spásy.“

Ocenění:
Academy Awards
2016 - Margaret Sixel (Střih)
2016 - Colin Gibson (Výprava)
2016 - Jenny Beavan (Kostýmy)
2016 - Makeup
2016 - Mix zvuku
2016 - Střih zvuku
2016 - Doug Mitchell, George Miller (Nejlepší film) (nominace)
2016 - George Miller (Režie) (nominace)
2016 - John Seale (Kamera) (nominace)
2016 - Vizuální efekty (nominace)

Golden Globes
2016 - Nejlepší film - drama (nominace)
2016 - George Miller (Nejlepší režie) (nominace)

BAFTA
2016 - Nejlepší střih
2016 - Kostýmy
2016 - Masky
2016 - Výprava
2016 - John Seale (Nejlepší kamera) (nominace)
2016 - Zvuk (nominace)
2016 - Vizuální efekty (nominace)

San Sebastián IFF
2015 - George Miller (Cena FIPRESCI Film roku)

Florida Film Critics Circle Awards
2015 - Nejlepší film
2015 - George Miller (Nejlepší režisér)
2015 - John Seale (Nejlepší kamera)
2015 - Nejlepší vizuální efekty
2015 - Charlize Theron (Nejlepší herečka) (nominace)
2015 - Junkie XL (Nejlepší hudba) (nominace)
2015 - Nejlepší výprava a dekorace (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2015 - George Miller (Nejlepší režisér)
2015 - John Seale (Nejlepší kamera)
2015 - Nejlepší výprava
2015 - Nejlepší film (nominace)
2015 - Nejlepší střih (nominace)

AACTA International Awards
2016 - Nejlepší film
2016 - George Miller (Nejlepší režie)
2016 - Charlize Theron (Nejlepší herečka) (nominace)

DABING
V českém znění: Sabina Laurinová - Charlize Theron (Furiosa), Igor Bareš - Tom Hardy (Max), Petr Neskusil - Nicholas Hoult (Nux), René Slováčková - Abbey Lee (Dag), Jiří Krejčí - Josh Helman (Slit), Terezie Taberyová - Zoë Kravitz (Toast), Klára Jandová - Riley Keough (Capable), Klára Sochorová - Rosie Huntington-Whiteley (Angharad), Jiří Schwarz - Hugh Keays-Byrne (Immortan Joe), Radka Malá, Jakub Saic, Kristýna Skružná, Bohuslav Kalva, Ladislav Cigánek, Klára Nováková, Radana Herrmannová, Šárka Vondrová, Jana Hermachová, Adéla Kubačáková, Zbyšek Horák, Antonín Navrátil, Bohdan Tůma, Svatopluk Schuller, Libor Terš
Překlad: Iveta Kristek Pavlovičová
Dialogy: Ivan Kotmel
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Jiří Balcárek
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.5.2015 Freeman Ent.
Premiéra USA: 15.5.2015 Warner Bros. US
Premiéra Austrálie: 14.5.2015 Roadshow Entertainment
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.9.2015 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.9.2015 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 21 910 342
Tržby celkem - $ 378 858 340
Návštěvnost v ČR 149 713
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
 
FILMY V SÉRII
Šílený Max gastonrolinc.webnode.cz/news/a088/
Sci-Fi / Akční, Austrálie, 1979
Režie: George Miller, Hrají: Mel Gibson, Joanne Samuel

Šílený Max 2 - Bojovník silnic gastonrolinc.webnode.cz/news/a089/
Sci-Fi / Akční, Austrálie, 1981
Režie: George Miller, Hrají: Mel Gibson, Bruce Spence

Šílený Max a Dóm hromu gastonrolinc.webnode.cz/news/a090/
Sci-Fi / Akční, Austrálie, 1985
Režie: George Miller, George Ogilvie, Hrají: Mel Gibson, Tina Turner

Šílený Max: Zběsilá cesta gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a091/
Sci-Fi / Akční, Austrálie / USA, 2015
Režie: George Miller, Hrají: Tom Hardy, Charlize Theron
 
Tvůrci a herci
George Miller (Režie), Doug Mitchell (Produkce), George Miller (Produkce), P.J. Voeten (Produkce), Junkie XL (Hudba), John Seale (Kamera), Margaret Sixel (Střih), Nikki Barrett (Casting), Ronna Kress (Casting), Colin Gibson (Scénografie), Jenny Beavan (Kostýmy),  (Zvuk), Anita Morgan (Masky), Niqui da Silva (Masky), Lian van Wyk (Masky), Lesley Vandervalt (Masky), George Miller (Scénář), Nick Lathouris (Scénář), Brendan McCarthy (Scénář), Tom Hardy (Herec), Charlize Theron (Herec), Nicholas Hoult (Herec), Hugh Keays-Byrne (Herec), Rosie Huntington-Whiteley (Herec), Zoë Kravitz (Herec), Riley Keough (Herec), Josh Helman (Herec), Nathan Jones (Herec), Megan Gale (Herec), Angus Sampson (Herec), Abbey Lee (Herec), John Howard (Herec), Courtney Eaton (Herec), Richard Carter (Herec), iOTA (Herec), Stephen Dunlevy (Herec), Ben Smith-Petersen (Herec)
 
2015/120/Austrálie, USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Bavič Sean Hape (iOTA), který ve filmu hraje zběsilého kytaristu jménem Coma The Doof Warrior, uvedl: „Vědel jsem, že George Miller měl pro mou postavu vypracovaný příběh. Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne) našel Comu v opuštěné jeskyni a ujal se ho. Postupem času se z něj stal hudebník. Já jsem si tento příběh trošku přikrášlil. Má verze je, že Coma byl nalezen s hlavou své mrtvé matky. Když se ho Immortan Joe rozhodl zachránit, Coma si z hlavy ušil masku, kterou oblékal, když táhl do boje. Uctíval tím památku zemřelé matky."
- Natáčelo se především v Namibii na ploše cca 3000 kilometrů čtverečných.
- Pro film byl angažováno na tři sta kaskadérů. Mezi nima byli i umělci z Cirque du Soleil a olympijští atleti.
- Vůz záporáka jménem Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne), nazývaný THE GIGAHORSE, byl postaven ze dvou Cadillaků DeVille z roku 1959.
- Vůz, který na začátku snímku zničí Maxovi (Tom Hardy) se nazývá INTERCEPTOR a vznikl přestavbou Fordu XB Falcon Coupé z roku 1974.
- V jednom z Maxových (Tom Hardy)  flashbacků lze na pár minut zahlédnout záběr z prvního filmu Šílený Max (1979), při kterém umírá Toecutter (Hugh Keays-Byrne).
- Ve filmu lze nalézt mnoho odkazů na minulé díly, např. hrací skříňka, kterou má jedna z manželek, je téměř identická s tou, kterou Max (Mel Gibson) ve filmu Šílený Max 2 - Bojovník silnic (1981) daroval divokému chlapci. Na ten samý díl odkazuje také scéna, kdy Maxovi (Tom Hardy) selže brokovnice.
- Filmová vozidla se poprvé objevila v klipu kapely Five Finger Death Punch v klipu "Rising Sun" a to už měsíc před premiérou filmu.
- Každé vozidlo, které bylo ve filmu, je pojizdné a řiditelné.
- Některé tahače ve filmu, jako třeba „The War Rig", jsou postaveny na podvozcích českého výrobce automobilů Tatra. Černý náklaďák WAR RIG je Tatra T141 poháněná dvěma přeplňovanými osmiválcovými motory s kabinou Chevroletu ze 40. let.
- Po několika neúspěšných vyjednáváních se Miller snažil projekt udat jako kombinaci animáku a videohry (od tvůrců "God of War"). Oba projekty by byly vyvíjeny souběžně a v době premiéry v roce 2011/2012 by se navzájem komerčně podpořily. Na oba projekty by bylo potřeba sehnat přibližně 150 milionů dolarů a tolik peněz nikdo do rezivějící značky investovat nechtěl.
- Po natočení Happy Feet (2006) uvažoval Miller v roce 2007, jestli čtvrtého Šíleného Maxe nenatočit jako 3D animák. Mel Gibson by mohl svou postavu nadabovat bez ohledu na rostoucí věk a co se týče designu, měl by Miller naprosto volnou ruku. Animátoři by mohli navrhnout úplně cokoliv. Myšlenka brutálního animovaného filmu ve stylu japonského Akiry (1988) ale nebyla investorům po chuti a slíbených sto milionů dolarů na hraný film nebylo k dispozici pro animák.
 
Odkazy