Slovo policajta / Parole de flic ( 1985/98/Francie/Akční, Krimi, Thriller, Drama) 60%
22.07.2018 12:47
1985/98/Francie/Akční, Krimi, Thriller, Drama
Zajímavost k filmu
- Alain Delon (Eugéne Grindel) z filmu Nebuďte policajta, má na služebním průkazu stejnou fotografii, jaká je na plakátu k filmu Slovo policajta (1985), který též režíroval José Pinheiro.
JEDNOU VĚTOU
„Bývalý policajt se vrací z Afriky do Francie, aby vyšetřil a pomstil smrt své milované dcery."
OBSAH
Z hněvu a ze zoufalství nad neschopností justice potrestat vraha své manželky se uchýlí bývalý lyonský inspektor Daniel Pratt na jeden africký ostrov. Tam ho zastihne zpráva, že zavraždili i jeho dceru, která studovala v Lyonu. Stala se obětí záhadné teroristické skupiny, která zastřelila několik mladých lidí při krádeži zboží ze skladu. Podobných případů už policie zaznamenala více, ale pátrání je bezvýsledné.Pratt se vrátí do Francie a snaží se vypátrat vraha zpočátku s pomocí bývalého spolužáka Stéphanea Reinera, který vede vyšetřování a dá mu jako spolupracovnici mladou inspektorku Sabine Clémentovou.Brzy však Pratt postupuje v rozporu s Reinerovým pátráním...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když si Alain film produkuje, odrazí se to vždycky v jeho kvalitě. Už jsme měli výhrady k mnoha "jeho" filmům, Slovo policajta je takovým reservoárem všeho, co lze jím produkovaným filmům vytýkat. Scénář je jak máslo, hlaďoučký, krásně namazaný pro velkého tvrďáka. Už ten wrestlerský vstup na pláži je blbej jak necky, a nenechte se odradit, nebudeme se pohybovat v Karibiku, ale po Lyonu. Hlavního padoucha snadno uhodnete, některé vedlejší motivy jsou až trapně namazané ("jsem tak sama"), že se až začnete stydět za Alaina. On se ale nestydí ani za mák a ještě si nakonec střihne anglicky zpívaný duetek. Jenomže film odsejpá a já jsem viděl tolik horších věcí... (dopitak) 4*
Jestli si Delon o sobě myslí, že je Charles Bronson, …tak já mu to věřím! Ira Dei má tentokráte podobu zkušenosti, vysportovaného bronzového těla, ocelově modrého pohledu, něco mála šedin a nonšalantní arogance. Způsob oprávněné vendety je nekompromisní a i když lze vznést směrem k Pinheirovi režii několik námitek, francouzská krimi znovu potvrdila přitažlivost svou neučesaností, syrovostí a experimenty s diváckým očekáváním (viz.cirkusový závěr). Je fakt, že hudba místy připomínala Kamaráda do deště, ale schválně si pusťte z tohoto období nějaký film od Michaela Manna - ostatně, Parole de flic své ovlivnění americkým krimi nikterak neskrývá.. Alaine, byl bys tak laskav a naloupal mi teď před Vánocemi nějaké ořechy? (Gilmour93) 4*
Nejhorší Delonův film, který jsem viděl. Je cítit snaha dostat do klasické francouzské kriminálky americké trendy a hudbu, která sem však vůbec nepasuje a celý Delon je taková malá parodie sama sebe. Jsem milovník starého Delona, uhlazeného elegána, který nikam extra neběhá nebo nevyvádí, ale už jen jeho chůze nebo pohled vzbuzuje respekt, který se mi v tomto filmu vůbec nedostávalo. (Djkoma) 1*
VELKÁ RECENZE
Bývalý policista Daniel Pratt před deseti lety opustil policii i Francii, protože se nedokázal smířit se smrtí manželky a nemohoucností policie. Usadil se v rybářské vesnici na malém africkém ostrově, kde si otevřel malý bar. Z poklidného života ho však jednoho dne vytrhne telegram, že jeho mladá dcera Mylene zemřela. Vrátí se do Lyonu od svého přítele a od bývalého kolegy Stefana Reinera se dozví, že jeho dcera byla při vykrádání továrního skladu společně s několika kamarády zastřelena bandou neznámých samozvaných "strážců pořádku", která už nějaký čas ve městě řádí a likviduje různé pochybné existence.
Pratt se seznámí s mladou komisařkou Sabine Clément, která má případ na starosti, odmítne však Reinerovu žádost, aby se vrátil domů a celou věc přenechal policii. Od svého známého, překupníka zbraní, se dostane na stopu party Abela Salema, vzápětí však jen o vlásek unikne bombě nastražené v jeho hotelovém pokoji. Útočiště najde u Sabine, která odmítla Renoirův návrh, aby rozzlobeného Pratta hlídala. Stanou se milenci. Zatímco Sabine pokračuje v oficiálním pátrání, Pratt si opatří zbraň a vydá se po stopách bandy. Stane se svědkem jejich dalšího vražedného útoku, proti partě mladých, kteří si uspořádali erotický mejdan. Zasáhne a jednoho z útočníků postřelí a prohledá. Podle věcí, které u něho najde, se rychle propátrá ke jménům ostatních členů bandy.
Zatímco Abel v nemocnici zabije postřeleného kumpána, aby nemohl nic prozradit, Pratt se vydá za dalším ze střelců a v souboji ho zabije. Zbylí členové bandy chtějí Pratta zabít, místo něj však postřelí Sabine. Když zuřící Pratt po návštěvě nemocnice najde pod svým autem další bombu, ozbrojí se a vydá se do noci za pomstou. Zlikviduje dalšího z vrahů, unikne policii, která se ho pokusí zastavit a nakonec odhalí překvapivou totožnost muže, který byl organizátorem a hlavou celé bandy.
Za snímkem stojí sám Alain Delon podílející se na scénáři a snažil se tím povzbudit již znatelně uvadající zájem o kriminálky gangsterského typu, jejichž kromě Delona byli hereckými veterány i Lino Ventura či Jean Gabin. Delon v roce natáčení zrovna slavil své padesátiny a tak si snímek zřejmě udělil jako dárek. Těžko říct. Natočeno to není špatně, ale do očí až neuvěřitelně bije jednoduchost děje a jeho přímočarost. Příběh o pomstě, v tomto případě otce za svoji zavražděnou dceru, bylo v minulém století u filmařů vděčné téma, avšak především po akční stránce. Tady se spíše jedná o drama. Nějaká ta akce tu sice je, ale jen v rámci nutnosti. Smůlou je však dějová předvídavost. Těžko říci jak ve své době, ale dnes to po divácké stránce hodně kazí filmový zážitek i pro diváka vidějícího tento film vůbec poprvé. Herecký výkon Alaina Delona je však i nyní naprosto neoddiskutovatelný. Aby ne, má vtom již mnohaletou zkušenost. Film jako takový sice zase až tak ohromná pecka není, ale za shlédnutí rozhodně stojí. Snad už kvůli té své nenáročnosti příběhu. K odpočinkové filmové zábavě velice vhodné.
DABING
V českém znění: Pavel Trávníček - Alain Delon (Daniel Pratt), Vladislav Beneš - Jacques Perrin (Stéphane Reiner), Martina Menšíková - Fiona Gélin (Sabine Clementová), Miroslav Táborský - Dominique Valera (Brice - jeden z lumpů), Eva Kubíková - Eva Darlan (paní Reinerová), Miroslav Hanuš - Jean-François Stévenin (Sylvain Dubor), Roman Hájek, Jaroslav Vlach, Luděk Čtvrtlík, Jan Szymik, Milan Slepička, Zdeněk Dušek, Vladimír Fišer (titulky)
Překlad: Kateřina Vinšová
Dialogy: Ivan Žáček
Dramaturgie: Zuzana Kopečková
Zvuk: Zdeněk Hrubý
Hudební spolupráce: Jiří Svoboda
Střihová spolupráce: Ivana Kratochvílová
Vedoucí výroby: Jiřina Finková
Režie českého znění: Marie Fronková
Vyrobila: tvůrčí skupina Aleny Poledňákové a Vladimíra Tišnovského, Česká televize 1996
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 21.8.1985
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1991 (VHS) Lucernafilm Video, 17.05.2007 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 21.5.2007 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
FILMY V SÉRII
„Bývalý policajt se vrací z Afriky do Francie, aby vyšetřil a pomstil smrt své milované dcery."
OBSAH
Z hněvu a ze zoufalství nad neschopností justice potrestat vraha své manželky se uchýlí bývalý lyonský inspektor Daniel Pratt na jeden africký ostrov. Tam ho zastihne zpráva, že zavraždili i jeho dceru, která studovala v Lyonu. Stala se obětí záhadné teroristické skupiny, která zastřelila několik mladých lidí při krádeži zboží ze skladu. Podobných případů už policie zaznamenala více, ale pátrání je bezvýsledné.Pratt se vrátí do Francie a snaží se vypátrat vraha zpočátku s pomocí bývalého spolužáka Stéphanea Reinera, který vede vyšetřování a dá mu jako spolupracovnici mladou inspektorku Sabine Clémentovou.Brzy však Pratt postupuje v rozporu s Reinerovým pátráním...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když si Alain film produkuje, odrazí se to vždycky v jeho kvalitě. Už jsme měli výhrady k mnoha "jeho" filmům, Slovo policajta je takovým reservoárem všeho, co lze jím produkovaným filmům vytýkat. Scénář je jak máslo, hlaďoučký, krásně namazaný pro velkého tvrďáka. Už ten wrestlerský vstup na pláži je blbej jak necky, a nenechte se odradit, nebudeme se pohybovat v Karibiku, ale po Lyonu. Hlavního padoucha snadno uhodnete, některé vedlejší motivy jsou až trapně namazané ("jsem tak sama"), že se až začnete stydět za Alaina. On se ale nestydí ani za mák a ještě si nakonec střihne anglicky zpívaný duetek. Jenomže film odsejpá a já jsem viděl tolik horších věcí... (dopitak) 4*
Jestli si Delon o sobě myslí, že je Charles Bronson, …tak já mu to věřím! Ira Dei má tentokráte podobu zkušenosti, vysportovaného bronzového těla, ocelově modrého pohledu, něco mála šedin a nonšalantní arogance. Způsob oprávněné vendety je nekompromisní a i když lze vznést směrem k Pinheirovi režii několik námitek, francouzská krimi znovu potvrdila přitažlivost svou neučesaností, syrovostí a experimenty s diváckým očekáváním (viz.cirkusový závěr). Je fakt, že hudba místy připomínala Kamaráda do deště, ale schválně si pusťte z tohoto období nějaký film od Michaela Manna - ostatně, Parole de flic své ovlivnění americkým krimi nikterak neskrývá.. Alaine, byl bys tak laskav a naloupal mi teď před Vánocemi nějaké ořechy? (Gilmour93) 4*
Nejhorší Delonův film, který jsem viděl. Je cítit snaha dostat do klasické francouzské kriminálky americké trendy a hudbu, která sem však vůbec nepasuje a celý Delon je taková malá parodie sama sebe. Jsem milovník starého Delona, uhlazeného elegána, který nikam extra neběhá nebo nevyvádí, ale už jen jeho chůze nebo pohled vzbuzuje respekt, který se mi v tomto filmu vůbec nedostávalo. (Djkoma) 1*
VELKÁ RECENZE
Bývalý policista Daniel Pratt před deseti lety opustil policii i Francii, protože se nedokázal smířit se smrtí manželky a nemohoucností policie. Usadil se v rybářské vesnici na malém africkém ostrově, kde si otevřel malý bar. Z poklidného života ho však jednoho dne vytrhne telegram, že jeho mladá dcera Mylene zemřela. Vrátí se do Lyonu od svého přítele a od bývalého kolegy Stefana Reinera se dozví, že jeho dcera byla při vykrádání továrního skladu společně s několika kamarády zastřelena bandou neznámých samozvaných "strážců pořádku", která už nějaký čas ve městě řádí a likviduje různé pochybné existence.
Pratt se seznámí s mladou komisařkou Sabine Clément, která má případ na starosti, odmítne však Reinerovu žádost, aby se vrátil domů a celou věc přenechal policii. Od svého známého, překupníka zbraní, se dostane na stopu party Abela Salema, vzápětí však jen o vlásek unikne bombě nastražené v jeho hotelovém pokoji. Útočiště najde u Sabine, která odmítla Renoirův návrh, aby rozzlobeného Pratta hlídala. Stanou se milenci. Zatímco Sabine pokračuje v oficiálním pátrání, Pratt si opatří zbraň a vydá se po stopách bandy. Stane se svědkem jejich dalšího vražedného útoku, proti partě mladých, kteří si uspořádali erotický mejdan. Zasáhne a jednoho z útočníků postřelí a prohledá. Podle věcí, které u něho najde, se rychle propátrá ke jménům ostatních členů bandy.
Zatímco Abel v nemocnici zabije postřeleného kumpána, aby nemohl nic prozradit, Pratt se vydá za dalším ze střelců a v souboji ho zabije. Zbylí členové bandy chtějí Pratta zabít, místo něj však postřelí Sabine. Když zuřící Pratt po návštěvě nemocnice najde pod svým autem další bombu, ozbrojí se a vydá se do noci za pomstou. Zlikviduje dalšího z vrahů, unikne policii, která se ho pokusí zastavit a nakonec odhalí překvapivou totožnost muže, který byl organizátorem a hlavou celé bandy.
Za snímkem stojí sám Alain Delon podílející se na scénáři a snažil se tím povzbudit již znatelně uvadající zájem o kriminálky gangsterského typu, jejichž kromě Delona byli hereckými veterány i Lino Ventura či Jean Gabin. Delon v roce natáčení zrovna slavil své padesátiny a tak si snímek zřejmě udělil jako dárek. Těžko říct. Natočeno to není špatně, ale do očí až neuvěřitelně bije jednoduchost děje a jeho přímočarost. Příběh o pomstě, v tomto případě otce za svoji zavražděnou dceru, bylo v minulém století u filmařů vděčné téma, avšak především po akční stránce. Tady se spíše jedná o drama. Nějaká ta akce tu sice je, ale jen v rámci nutnosti. Smůlou je však dějová předvídavost. Těžko říci jak ve své době, ale dnes to po divácké stránce hodně kazí filmový zážitek i pro diváka vidějícího tento film vůbec poprvé. Herecký výkon Alaina Delona je však i nyní naprosto neoddiskutovatelný. Aby ne, má vtom již mnohaletou zkušenost. Film jako takový sice zase až tak ohromná pecka není, ale za shlédnutí rozhodně stojí. Snad už kvůli té své nenáročnosti příběhu. K odpočinkové filmové zábavě velice vhodné.
DABING
V českém znění: Pavel Trávníček - Alain Delon (Daniel Pratt), Vladislav Beneš - Jacques Perrin (Stéphane Reiner), Martina Menšíková - Fiona Gélin (Sabine Clementová), Miroslav Táborský - Dominique Valera (Brice - jeden z lumpů), Eva Kubíková - Eva Darlan (paní Reinerová), Miroslav Hanuš - Jean-François Stévenin (Sylvain Dubor), Roman Hájek, Jaroslav Vlach, Luděk Čtvrtlík, Jan Szymik, Milan Slepička, Zdeněk Dušek, Vladimír Fišer (titulky)
Překlad: Kateřina Vinšová
Dialogy: Ivan Žáček
Dramaturgie: Zuzana Kopečková
Zvuk: Zdeněk Hrubý
Hudební spolupráce: Jiří Svoboda
Střihová spolupráce: Ivana Kratochvílová
Vedoucí výroby: Jiřina Finková
Režie českého znění: Marie Fronková
Vyrobila: tvůrčí skupina Aleny Poledňákové a Vladimíra Tišnovského, Česká televize 1996
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 21.8.1985
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1991 (VHS) Lucernafilm Video, 17.05.2007 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 21.5.2007 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
FILMY V SÉRII
Tři muži na zabití gastonrolinc.webnode.cz/news/a037/
Thriller / Krimi, Francie, 1980
Režie: Jacques Deray, Hrají: Alain Delon, Dalila Di Lazzaro
Bojovník gastonrolinc.webnode.cz/news/a039/
Krimi / Drama, Francie, 1983
Režie: Robin Davis, Alain Delon, Hrají: Alain Delon, François Périer
Smrt darebáka gastonrolinc.webnode.cz/news/a040/
Krimi, Francie, 1977
Režie: Georges Lautner, Hrají: Alain Delon, Ornella Muti
Slovo policajta
Akční / Krimi, Francie, 1985
Režie: José Pinheiro, Hrají: Alain Delon, Jacques Perrin
Režie: Jacques Deray, Hrají: Alain Delon, Dalila Di Lazzaro
Bojovník gastonrolinc.webnode.cz/news/a039/
Krimi / Drama, Francie, 1983
Režie: Robin Davis, Alain Delon, Hrají: Alain Delon, François Périer
Smrt darebáka gastonrolinc.webnode.cz/news/a040/
Krimi, Francie, 1977
Režie: Georges Lautner, Hrají: Alain Delon, Ornella Muti
Slovo policajta
Akční / Krimi, Francie, 1985
Režie: José Pinheiro, Hrají: Alain Delon, Jacques Perrin
Tvůrci a herci
José Pinheiro (Režie), Jacques Bar (Produkce), Alain Delon (Produkce), Pino Marchese (Hudba), Richard Andry (Kamera), Jean-Jacques Tarbes (Kamera), Claire Pinheiro (Střih), Frederique Ducray (Casting), Luc Etienne (Casting), André Obadia (Casting), Théobald Meurisse (Scénografie), Marie-Françoise Perochon (Kostýmy), Louis Gimel (Zvuk), Jean-Paul Loublier (Zvuk), Laurence Azouvy (Masky), Paul Le Marinel (Masky), Alain Delon (Scénář), José Pinheiro (Scénář), Alain Delon (Herec), Jacques Perrin (Herec), Fiona Gélin (Herec), Jean-François Stévenin (Herec), Vincent Lindon (Herec), Mouss Diouf (Herec), Luis Marques (Herec), Marc Andréoni (Herec), Stéphane Ferrara (Herec), Eva Darlan (Herec), Jean-Yves Chatelais (Herec), Frédéric Deban (Herec)
- Alain Delon (Eugéne Grindel) z filmu Nebuďte policajta, má na služebním průkazu stejnou fotografii, jaká je na plakátu k filmu Slovo policajta (1985), který též režíroval José Pinheiro.
Odkazy