Tři mušketýři / The Three Musketeers (1973/105/Španělsko, USA, Panama, Velká Británie/Akční, Dobrodružný, Komedie, Romantický) 57%

22.07.2018 12:46
JEDNOU VĚTOU
„Roku 1625 se rolnický syn D'Artagnan vydává z Gaskoňska do Paříže, kde se díky svému šermýřskému umění stane mušketýrem krále Ludvíka XIII."

OBSAH
Jeden za všechny, všichni za jednoho! Adaptace slavného románu Alexandra Dumase natočená v rozsáhlé koprodukci.
Oč by bylo chudší dětství každého z nás, kdyby nepoznal věrné přátele na život a na smrt Athose, Porthose, Aramise a d'Artagnana. Neustále bude Alexander Dumas udílet lekci všem, kdo chtějí psát dobrodružnou literaturu či bavit celou rodinu. Tři mušketýři vyprávějí příběh o odvaze, cti, přátelství, věrné lásce, ale zároveň o zradě, intrikách a podlosti. A tak se nám vždy znovu a znovu zatají dech, když mladý gaskoňský šlechtic d'Artagnan, vybaven několika tolary, mečem, matčiným balzámem na rány a otcovým dopisem pro pana de Tréville, starého přítele rodiny, potká na jedné ze svých zastávek Rocheforta a v okénku zahlédne krásnou tvář Milady de Winter. Příběh začíná a my víme, že se máme nač těšit! Filmová verze z roku 1973 v režii Richarda Lestera nazírá příběh Tří mušketýrů s lehkým odstupem, který mnohé pobavil a některé pobouřil.(Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
No, řekněme si to na rovinu - jsem příliš mladý na Gérarda Barraye a (i když to tak mnohdy nevypadá) příliš starý na to, abych se nechal oblbnout verzí z roku 1993 (nebo nedej bože něčím ještě mladším) a prohlásil ji za tu nejlepší. Proto tvrdím, že střední cesta je skutečně zlatá. Hvězdy své (v některých případech i naší) doby předvádějí efektní souboje a zákeřné intriky umocněné krásnou výpravou. Vše vhodně doplňuje humor kavalírských mušketýrů a D'Artagnanova sluhy Plancheta. I když "jisté odchylky" od knižní předlohy by se našly, za krásnou Faye Dunaway a stejně proradného Rocheforta (plus důstojně intrikánský Charlton Heston) jsem ochoten odpustit leccos. (Gemini) 4*

Je jen málo filmů (neřkuli dobrodružných), na které se při každém uvedení dívám s takovou chutí jako na Lesterovy Mušketýry. Důvod je prostý – skvělé herecké obsazení, které vytvořilo jiskřivou souhru dobra (zejména čtyřhvězdí nezapomenutelných tváří v modrých přehozech s bílými kříži) i zla (Rochefort-Richelieu-de Winter, to je trojlístek padouchů, jejichž rafinovanost a šarm jsou nedostižné), fantasticky lehkonohá a nápaditá choreografie soubojů, nádherná výprava, velmi laskavá ironie vzhledem k Dumasově předloze a zejména – kouzlo. Velké, krásné a strhující kouzlo přátelství čtyř skvělých mužů, pro které je čest nad život a jednota nad jedince. Esence dobrodružných filmů, esence "rytířství". Richard Lester to zkrátka a dobře parádně natočil, dal filmu patřičné tempo a poetiku, která se jen tak nezadaří. Ve výsledku se jedná o rozhodně nejlepší filmové Mušketýry a o jeden z nejlepších dobrodružných filmů všech dob. Trvalka. (Marigold) 3*

Nic proti kvalitním literárním předlohám a nic proti proslulé trojici mušketýřů, kteří byli ve skutečnosti čtyři, ale pokud je tohle nejlepší přepis legendárního románu, nedivím se, že pozdější adaptace si z předlohy vypůjčili jen některé pasáže a s předlohou pracovali velmi volně. Předně mně nesedí samotné obsazení většiny rolí a nezlobte se na mě, tihle mušketýři to byli klauni z manéže než nějací představitelé, kterým mám věřit jejich udatnost. Nesympatičtí a to jsem s nima měl trávit téměř dvě hodiny. Ani představitelé záporáků to u mě nevytáhli nikam vysoko a ve svých rolích nezaujali. Co na tom, že se film poměrně věrně drží své předlohy, když je oproti ní docela nudný, v šermířských soubojích to nestrhne, hudba na dvě věci a režisér? Dovolte, abych se zmínil o tom, jak je Mark Lester dneska brán za neschopa, ačkoliv kdysi, ano před třiceti lety, natočil snímky poměrně divácky atraktivní. Tenhle se k nim z mého pohledu spolehlivě nezařadí. Jeho režisérský styl je naprosto bez štávy a jiných potřebných ingrediencí. Mně se to nelíbilo. 40% (kingik) 2*

V.I.M. FILMU
Tak jako potřebuje každá generace svého Robina Hooda, tak si zaslouží i vlastní Tři mušketýry. Každá taková divácká sorta většinou propadne pocitu, že interpretace, která v jejich dětských a adolescentních letech nejčastěji okupovala televizní obrazovky, je prostě nejlepší. Jen ta „jejich“ přebíjí ostatní… což je hezký příklad nostalgického nadšení, ale jen naše generace má v tomhle  i zcela objektivně pravdu! :) Tři mušketýři z pod taktovky Richarda Lestera jsou číslem jedna.
Tahle klasická americko-britská (a celkově setsakramentsky mezinárodní) verze totiž nestihla zestárnout, přestože ji z vysílacích schémat postupně vytlačily shity typu Muž se železnou maskou s božským Leem, kung-fu Mušketýr nebo necitlivě zhollywoodizovaná verze s mlaďochy Charlie Sheenem a Chrisem O´Donellem. I když si jejich tvůrci byli vědomi, že receptura k podchycení Dumasovy předlohy již byla nalezena a několikrát i s úspěchem aplikována, nepodařilo se jim zkombinovat dobrodružství, romantiku, humor a napětí, ceděné přes zvuky křížících se kordů, v tak účinném poměru.
Nad celkovou vyvážeností a mnohostrunností „Mušketýrů z let sedmdesátých“ lze žasnout, přestože emocionálně nejsilnější pasáže přinesl až druhý díl. V tom prvním se rozestavěly figury, a to natolik šťastně, že se v nich jak uživil velehvězdný potenciál slavných obličejů, tak se podařilo i vdechnout literárním figurám život. Yorkův D´Artagnan přichází do velkého světa jako vzor rozevlátého vášnivého hrdiny, jeho tři mušketýři přesně vyplňují škatulky „moudrý elegán“, „rázný chlapák s tajemstvím“ i „vtipálek do nepohody“. Vysloužil-li si pak navíc kardinál Richelieu image lišky podšité, jíž nevěří ani žáci základní školy v hodinách dějepisu, pak na tom měl podíl jistě i tento film se spikleneckým pohledem Charltona Hestona, jehož svou zbraní podporuje i ideální prototyp druhého záporáka vizáže Christophera Lee (Má jedno oko a touží po stejných dívkách jako náš hrdina? Pak je dobře, že se se mu šlape po krku hned od první minuty…)
Mohli bychom pokračovat výčtem i dalších postav, jelikož těch výrazných se tu pohybuje snad desítka. Není to ale prvotně zásluha vytříbeného castingu, jako spíš vizitka filmu, ve kterém všechno funguje natolik dobře, že hlavní charaktery a jejich příběhy vystupují ze svižného dobrodružství a dostávají se do popředí divákovy pozornosti. Tři mušketýři měli pod vedením amerického režiséra Richarda Lestera nebývalý švunk, ale i jasnou tvář, u níž se šlo bavit bez pocitu zabíjení času u sterilních skopičin, ve kterých nejde o nic vážného. Tuhle špičku žánru šlechtil šmrnc a ona si jej zvládla dodnes udržet. Stejně jako cit pro prodávání každého jednotlivého momentu - těch vtipných (tlouštík Planchet!), rošťácky romantických, či dokonce veskrze akčních (všechny šermovačky potěší i po letech, přestože se v nich zuřivě nestříhá a hrdinové skotačí většinou jen v mezích starosvětských bijáků o chrabrých hrdinech).
Dodatek: Dlouho byste hledali film se třemi podobně fešnými herečkami ve výrazných vedlejších rolích, z nichž každá je typově úplně jiná… a jednou z nich je i Raquel Welch, kvůli které byla nepochybně kdysi dávno vynalezena věc zvaná korzet.

VELKÁ RECENZE
Ne, ne a ne a je mi lhostejné, že mezi 1120 hodnoceními jsem jediný, kdo dává tak nízkou známku! Prostě bytostně nesnáším postup při převedení klasiky na filmové plátno, když si režisér a scénárista zpupně myslí, že jsou lepší, než autor románové předlohy, že původní román již vyčichl a že je tedy nutné jej jaksi trochu předělat! Nejhorší na tom je, že klasik se už nemůže bránit. Doufám, že alespoň chodí Richarda Lestera strašit!!!
Udělat z mušketýrů komedii nebo parodii, proč ne?! Ale pak je třeba se držet žánru, jako jsme to viděli u němé adaptace. Ta se šikovně vyhnula smrti Constancie. Zde parodie a komedie moc nefunguje. To cítil i Lester a tak mu komediální nápřah prvního dílu sklouzl do něčeho beztvarého v dílu druhém. Však se kritici také do Lestera pustili za zmatení žánru. Proč týpci typu Lestera s absolutně neromantickou povahou lezou do tohoto žánru a przní ho? Ať si vymyslí něco svého z této doby a na tom se vydovádí. Jenže to by nebylo možné stavět na slavném díle, kdy právě jeho sláva a proslulost přitáhne diváky do kina. Ten za každou cenu humor jde až do trapností. Je obrovská legrace, když se nešikovnému vrahu nepodaří Constancii propíchnout dlouhým mečem přes mříž zpovědnice a celou zpovědnici zbourá způsobem, že se složí, jak domek z karet. Výborný fórek!
Chybělo už jen namíchat do zvuku dávku smíchu pro ty, co by ten fórek nerozesmál! Pro mě jsou stále nepřekonatelní Tři mušketýři od mistra romantických filmů Bernarda Borderie, který absolutně ctil předlohu velikého Dumase. Kdyby to bylo možné, měl by existovat paragraf za prznění klasiky v jakémkoliv uměleckém oboru! Sazbou za toto provinění by bylo, třeba právě u literatury, denně stát přivázaný na náměstí u kůlu, po dobu jednoho měsíce, a pod dozorem, a v předpažených rukou držet výtisk zprzněného díla nepřetržitě 2 hodiny. Při upadnutí díla - šleh rákoskou a prodloužení trestu o další den! Vsaďte se, že by takováto exekuce byla vykonána jen jednou. Pak by se už nikdo nikdy neodvážil. (PaRi)

SKUTEČNOST
Tři mušketýři (Les Trois Mousquetaires) je nejznámější román francouzského spisovatele Alexandra Dumase staršího. V širším slova smyslu pak jde o Dumasovu románovou trilogii líčící životní osudy gaskoňského šlechtice d'Artagnana a jeho přátel, tří mušketýrů Athose, Porthose a Aramise, od roku 1625 do d'Artagnanovy smrti roku 1673. Tato trilogie se skládá z těchto románů:
- Tři mušketýři (Les Trois Mousquetaires, 1844),
- Tři mušketýři po dvaceti letech (Vingt ans apres, 1845),
- Tři mušketýři ještě po deseti letech aneb Vikomt de Bragelonne (Le vicomte de Bragelonne, ou Dix ans plus tard, 1847–1850).
Všechny tři romány napsal Alexandre Dumas starší, stejně jako většinu svých nejznámějších děl ve spolupráci s profesorem historie Augustem Maquetem. Jako podklad jim posloužily fiktivní d'Artagnanovy paměti Les Mémoires de Monsieur d'Artagnan, capitaine lieutenant de la premiere compagnie des Mousquetaires du Roi (1700, Paměti hraběte d'Artagnana, kapitána-lieutenanta první setniny královských mušketýrů, česky 1930 a 2013) francouzského spisovatele Gatiena de Courtilz de Sandrase (1644–1712).

Ocenění:
Golden Globes
1975 - Raquel Welch (Nejlepší herečka - komedie nebo muzikál)
1975 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie (nominace)

BAFTA
1975 - David Watkin (Nejlepší kamera) (nominace)
1975 - Nejlepší střih (nominace)
1975 - Michel Legrand (Hudba) (nominace)
1975 - Kostýmy (nominace)
1975 - Výprava (nominace)

DABING
1.DABING (kino)
V českém znění: Jiří Zahajský - Oliver Reed (Athos), Jana Hlaváčová - Raquel Welch (Constance de Bonacieux), Ladislav Županič - Richard Chamberlain (Aramis), Petr Oliva - Michael York (D'Artagnan), Karel Hlušička - Frank Finlay (Porthos), Jan Přeučil - Christopher Lee (Rochefort), Klára Jerneková - Geraldine Chaplin (královna), Svatopluk Beneš - Jean-Pierre Cassel (král Ludvík XIII.), Bedřich Prokoš - Spike Milligan (Bonacieux), Mirko Musil - Roy Kinnear (Planchet), František Hanus - Georges Wilson (Treville), Josef Abrhám - Simon Ward (vévoda Buckingham), Hana Talpová - Faye Dunaway (Milady / Lady de Winter), Jiří Holý - Charlton Heston (kardinál Richelieu), Josef Patočka - Joss Ackland (D'Artagnanův otec), Eva Svobodová - Gretchen Franklin (D'Artagnanova matka), Jan Víšek (zbrojnoš), Jiří Krampol (šílenec s ohněm na hlavě), Bedřich Šetena - William Hobbs (vrah), Zdeněk Blažek, Ladislav Krečmer, Jan Bartoš - Ángel del Pozo (Jussac), Zdeněk Jelínek, Stanislav Bruder, - Rodney Bewes (špion), Rudolf Široký - Francis De Wolff (námořní kapitán), Pavel Spálený, Karel Fořt , Lubomír Bryg, František Miroslav Doubrava, Jiří Smutný a další
Zvuk: Tomáš Bělohradský
Střih: Josef Barták
Zvukové efekty: Marie Fronková
České dialogy: Zdena Psůtková
Režie českého znění: Bedřich Fronk
Vyrobilo: Filmové studio Barrandov Dabing 1976

2.DABING (Nova) (zkrácen rozhovor Ludvíka XIII. s kardinálem Richelieu při hře v šachy)
V českém znění: Petr Oliva - Oliver Reed (Athos), Martina Hudečková - Raquel Welch (Constance de Bonacieux), Jaromír Meduna - Richard Chamberlain (Aramis), Libor Terš - Michael York (D'Artagnan), Pavel Rímský - Frank Finlay (Porthos), Martin Kolár - Christopher Lee (Rochefort), Mahulena Bočanová - Geraldine Chaplin (královna), Rudolf Jelínek - Jean-Pierre Cassel (král Ludvík XIII.), Jan Vlasák - Roy Kinnear (Planchet), Libor Hruška - Simon Ward (vévoda Buckingham), Dana Batulková - Faye Dunaway (Milady / Lady de Winter), Otakar Brousek - Charlton Heston (kardinál Richelieu).
Překlad: Tereza Chudobová
Produkce: Evelyna Vrbová, Marcela Bártová
Zvuk: Jiří Kříž
Dialogy a režie českého znění: Jiří Ptáček
Vyrobila: LS Productions dabing pro ČNTS Nova 1997

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 29.03.1974 20th Century Fox
Premiéra Španělsko: 20.12.1973
Premiéra Velká Británie: 25.3.1974
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

FILMY V SÉRII
Tři mušketýři: Královniny přívěsky gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/bbb88/
Francie / Itálie, Dobrodružný / Romantický / Historický, 1961
Režie: Bernard Borderie, Hrají: Gérard Barray, Mylene Demongeot

Tři mušketýři: Pomsta Milady de Winter gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/bbb89/
Francie / Itálie, Dobrodružný / Romantický / Historický, 1961
Režie: Bernard Borderie, Hrají: Gérard Barray, Mylene Demongeot
 
Tři mušketýři gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a036/
Akční / Dobrodružný, Španělsko / USA, 1973
Režie: Richard Lester, Hrají: Oliver Reed, Raquel Welch

Tři mušketýři 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a044/
Akční / Dobrodružný / Komedie / Romantický, Španělsko / Panama / USA / Velká Británie, 1974
Režie: Richard Lester, Hrají: Oliver Reed, Raquel Welch

Tři mušketýři gastonrolinc.webnode.cz/news/a054/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1993
Režie: Stephen Herek, Hrají: Charlie Sheen, Kiefer Sutherland

Tři mušketýři gastonrolinc.webnode.cz/news/a055/
Dobrodružný / Akční, Německo / Francie, 2011
Režie: Paul W.S. Anderson, Hrají: Logan Lerman, Matthew Macfadyen
 
Tři mušketýři: D'Artagnan gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/bbb90/
Francie, Dobrodružný / Akční / Historický, 2023
Režie: Martin Bourboulon, Hrají: François Civil, Vincent Cassel

Tři mušketýři: Milady gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/bbb91/
Francie, Dobrodružný / Akční / Historický, 2023
Režie: Martin Bourboulon, Hrají: Eva Green, Vincent Cassel
 
Tvůrci a herci
Richard Lester (Režie), Ilya Salkind (Produkce), Michael Salkind (Produkce), Michel Legrand (Hudba), David Watkin (Kamera), John Victor-Smith (Střih), Miriam Brickman (Casting), Brian Eatwell (Scénografie), Yvonne Blake (Kostýmy), Roy Charman (Zvuk), Simon Kaye (Zvuk), - (Masky), George MacDonald Fraser (Scénář), Alexandre Dumas pere (podle novely), Alexandre Dumas st. (kniha) (Předloha), Oliver Reed (Herec), Raquel Welch (Herec), Richard Chamberlain (Herec), Michael York (Herec), Frank Finlay (Herec), Christopher Lee (Herec), Geraldine Chaplin (Herec), Jean-Pierre Cassel (Herec), Spike Milligan (Herec), Georges Wilson (Herec), Simon Ward (Herec), Faye Dunaway (Herec), Charlton Heston (Herec), Joss Ackland (Herec), Michael Gothard (Herec), Sybil Danning (Herec), Ángel del Pozo (Herec), Francis De Wolff (Herec), Nicole Calfan (Herec), Roy Kinnear (Herec), Richard Briers (Herec), Rodney Bewes (Herec), Anna Gaylor (Herec)
 
1973/105/Španělsko, USA, Panama, Velká Británie/Akční, Dobrodružný, Komedie, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Christopher Lee se ve filmu i v jeho pokračování Čtyři mušketýři 2 (1974) o všechny bojové scénky s kordem postaral sám, neboť je vynikající šermíř.
- Během natáčení byl Oliver Reed těžce zraněn. Poté, co byl bodnut během bojové scény u mlýna do krku, téměř zemřel.
- Herci Charlton Heston a Raquel Welch neměli společný volný čas a mnohdy se na place nesetkali. Některé scény jsou proto natáčeny s jejich dvojníky.
- Nejdříve se mělo natáčet v Maďarsku, ale režisérovi se nelíbila totalita panující v této zemi. Nakonec filmování probíhalo ve Španělsku.
 
Odkazy