Kruh / The Ring (2002/111/USA, Japonsko/Thriller, Horor, Mysteriózní) 62%

22.07.2018 12:45
JEDNOU VĚTOU
„Než zemřeš, uvidíš ..."

OBSAH
Zní to jako další z neuvěřitelných příběhů. Existuje videopáska plná obrazů jako vystřižených z těch nejtíživějších snů. Tam, kde byla přehrána, zazní záhy telefon s varováním, že ten, kdo ji zhlédl, zemře přesně za sedm dnů. Rachel Kellerová (Naomi Wattsová), reportérka renomovaného deníku, přirozeně odmítá uvěřit takové fantaskní informaci, jenomže když dojde k záhadné a nevysvětlitelné smrti čtyř teenagerů, rozhodne se přijít celé věci na kloub, protože jednou z "obětí" byla její neteř. Není to vůbec jednoduché, ale nakonec i ona pásku získá, i ona si ji promítne, se svým malým synkem, a telefon skutečně vzápětí zazvoní. Zbývá jen sedm dní a nocí, aby s přítelem Noahem (Martin Henderson) nalezla způsob, jak zachránit sebe i svého jediného syna. Netuší  jak dlouhou, smrtí a zoufalstvím zahalenou cestu, se s Noahem budou muset vydat.Základem tohoto projektu se stal japonský filmový horor režiséra Hideo Nakaty, který byl do asijských kin uveden v lednu roku 1998 a doslova přes noc se stal kultovním titulem v zemi vycházejícícho slunce. Měl totiž všechny nezbytné esence dobrého hrůzostrašného snímku, který vám patřičně zvýší hladinu adrenalinu v krvi a doslova zatlačí do sedadel v kině řekl režisér Gore Verbinski, který se publiku představil komedií HON NA MYŠ.  Dodejme, že příběh filmu KRUH, zahalený až mystickým tajemstvím, je transponován do současné Ameriky a na mimořádné věrohodnosti a autenticitě mu dodávají, kromě pečlivě propracovaného scénáře a přesvědčivých hereckých výkonů, i skvělé vizuální efekty.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
O tomhle filmu se vlastně ani nedá dost dobře říct, že je to horor. Úvodní scéna sice diváka docela "našponuje", ale pak se snímek začne tvářit spíše jako dramatický thriller a do ryze hororových vod se vrátí opět až v závěrečné čtvrthodině. Tím ovšem nechci tvrdit, že snad divák nebude větší část filmu napjatý a nebude mít u toho snímku strach. Pravdou ale je, že já jsem se nevyděsil. Nicméně film je to skutečně zajímavý a napínavý, nevím do jaké míry je zachována idea původního japonského hororu, ale mně se tenhle originální námět líbil dost. Z herců mě zaujal přes nepříliš rozsáhlý prostor hlavně malý David Dorfman, který ve své roli působil opravdu přesvědčivě a chvílemi skoro až "dospělácky" vážně. Ostatní herci už tak výrazní nebyli, ale u tohoto snímku to nebylo až tak podstatné, tady byla důležitá atmosféra, a ta se skutečně povedla navodit velmi dobře. (Radyo) 4*

Neobvyklý horor, u kterého jsem několikrát skutečně měl chuť pořádně zařvat. Ne snad hrůzou, ale spíš bezradností sdílenou s ústředními oběťmi. Film vám nedovolí – až na minimum výjimek – si vydechnout. Ponurá, zdánlivě bezvýchodná atmosféra částečně opadne teprve v samém závěru. Takže fakt psycho. Ne příliš strašidelné, ale psycho. Co mě naopak zklamalo, bylo finální rozuzlení postrádající skutečnou razantnost a dechberoucí pointu. Tohle jsem napsal ve komentáři k japonskému Ringu a až na poslední větu to samé bohužel nemohu napsat o americkém Kruhu. Kam se poděla „psycho“ atmosféra? Kde jsou hrůzná neviditelná zjevení číhající za každým rohem? Podobná sterilita jako u amerického Kruhu hororům obvykle spíš prospívá než ubližuje (neviděné děsí nejvíc), ale nemůžu nesrovnávat s originálem, který dokázal tíživost ústřední situace zužitkovat o deset procent lépe. V čem naopak remake vyniká, je technické zpracování. Samotné video, kvalitní kamera a množství ponurých filtrů skutečně ježí chlupy. Některé obrázky jsou jako vyjmuté z těch nejděsivějších nočních můr. A nejen ony vypadají dobře, taky Naomi Watts dává filmu něco, co originál postrádal. Až jsem si místy říkal, jestli není na horor příliš hezká. :-) Moje tři hvězdičky tedy akceptujete pouze v případě, že vám unikla VHSka s původním Ringem, Kruh na dnešní hororové poměry není až tak špatný. (Matty) 3*

No, řekněme že Kruh je natočen velmi efektně. Tak efektně, že z toho spousta lidí měla špatné spaní a vyjekávala, kdykoliv zapnula televizi a v ní byl jenom šum. Říkejme si tomu přehnané očekávání, ale k mrazivé a děsivé dokonalosti Oka tady chybí asi tolik co Gábině Partyšové k sympatickému projevu. Nevím nakolik je tento nedostatek dán iniciativou emerických filmařů, japonský originál jsem neviděl a asi se to ani hned tak nezmění, ale s logikou je na tom Verbinského filmek celkem na štíru. Pro příklad třeba strom na stěně Samařina pokojíku...kdypak ho asi vypálila, holčina jedna šikovná? No nebudu na Kruh kydat jenom špínu, rozhodně se na něj dobře dívá a méně otrlá část divácké obce (jako třeba moje milá milá) je z něj dokonce vyděšená, takže svůj úkol plní v pohodě a profesionálně, v rámci jistých možností. Ale k budování kultu kolem tohohle filmu by nikdy dojít nemělo, nemá na to. (Gemini) 3*

V.I.M. FILMU
U málokterého žánru se trendy mění tak rychle jako u hororu. Většinou jde o celkem levné filmy, takže když se něco chytne, dorazí hned další rok následovatelé, vykrádačky a sequely. Viděli jsme to několikrát. Jednu dobu se chodilo na slashery, před pár lety na remaky slasherů, potom přišly variace na Saw a torture porno obecně a v poslední době to jsou duchařiny a pokusy navázat na hity Jamese Wana. A před patnácti lety to byly divné japonské holčičky. Můžeme za to poděkovat hlavně Kruhu a kdy jindy než teď, když Gore Verbinski posílá do kin svou novinku Lék na život?
S tím děkováním to je samozřejmě trochu složitější, protože ačkoliv Kruh byla ve své době pecka a i dnes dovede s člověkem solidně zamávat, ti následovatelé a další předělávky japonských pecek už obvykle za moc nestály. My se teď však budeme věnovat Samaře. Když se v roce 2002 objevila v amerických a evropských kinech, udělala celkem vyrvál. Jednoduše proto, že děsila a strašila trochu jinak, než na co byl západní divák zvyklý. Známe sériové vrahy, démony, monstra i klasické duchy, ale podivná holka v bílém s černými vlasy? Videokazeta, na které se děje cosi, co nedovede ani hororový znalec úplně rozklíčovat? A k tomu klika v podobě režiséra, jenž má výrazně víc talentu než většina hororových harcovníků? Tady zkrátka vyšlo všechno a povedlo se zkombinovat kvalitní lidi před i za kamerou s neokoukaným přístupem ke strašením.
Diváci, tedy až na těch asi sedm znalců originálu, tehdy vlastně moc nevěděli, jak ke Kruhu přistupovat. Bylo to nové, bylo těžké připravit se na to, jakým způsobem se tu bude pracovat s atmosférou a jak bude fungovat monstrum. Verbinski spolu s herecky naprosto přesnou Naomi Watts dovedl celou dobu člověka pomalu směrovat tam, kam chtěl. Dokázal vyvolat dojem, že se děje něco podivného, něco znepokojující, ale nedá se úplně říct, co to je. Nehrálo se tu podle pravidel, která pár let před tím stačil zadupat do země Vřískot. Kruh hodinu a půl dovedl vzbuzovat dojem, že se „něco“ stane, jen nikdo moc nevěděl co. Co je sakra na té kazetě? Co se děje s tím divným klukem? Co je zač Brian Cox? A co ta zatracená studna? Hodně otázek, málo odpovědí a čím dál tím mrazivější pocit, že netušíte, co se stane v další minutě.
Verbinski zvládl vzít látku, která byla pro západní diváky neznámá. Upravil ji tak, aby fungovala v USA i v Evropě, zároveň zanechal specifika originálu, jenž je upřímně o dost slabší než remake, a vypustil to celé na nepřipravené fanoušky. A dalších několik let jsme chodili jen na podobné filmy. A žádný z nich za moc nestál a to i v případě, že se nových verzí ujali autoři těch původních. Po pár letech bublina splaskla a letošní neúspěch Kruhů ukázal, že možná definitivně. Není vyloučené, že se za pár let dočkáme dalšího pokusu vyvařit látku znovu, ať už v podobě sequelu nebo předělávky, ale momentálně je u ledu. Na druhou stranu když tuhle patnáct let starou pecku pustíte někomu, kdo o ní nikdy neslyšel a bude k ní přistupovat stejně nepřipravený jako diváci tehdy v kině, užije si nejspíš pořádnou jízdu. Samara má totiž pořád svoje kouzlo a mezi hororové ikony se řadí bez nejmenších výhrad.

OLDIES FILMU
Pokud je trailer dobrý, tak za pět let zestárne jen minimálně. Ten na Kruh nezestárnul ani trošku. Verbinski a jeho kamera, která ladí všechny obrazy do neosobní šedé barvy, navodí během několika vteřin tu pravou depresivní atmosféru. Postupná gradace pomocí hudby, rychlých střihů a patřičně tajemných nebo úderných hlášek udělá zbytek. Přiznávám se, že i teď, téměř pět let potom, co jsem Kruh viděl, jsem byl z dvouminutové ukázky patřičně nervózní. A to je dobře. Verbinski tehdy pracoval s něčím, co bylo většině diváků naprosto neznámé a tím pádem na ně ukázka působila neskutečně atmosféricky a intenzivně. Po všech Nenávistech a Pulsech by si však člověk myslel, že dnes už ho podobně tajemně střižený trailer nemůže překvapit. Není to pravda. Kruh dokáže stále nahnat strach a naznačit divákovi, že v tomhle případě opravdu nepůjde o další hororovou variaci na téma „bacha, ten chlap má sekeru.“ Nic neukáže a ani nic podstatného neprozradí, ale atmosféra a Naomi Watts se vám zkrátka do hlavy dostanou. Před pěti lety bych automaticky vyrazil do kina, jenom abych zjistil, co to je sakra za film. Dnes si alespoň pustím DVD a už poněkolikáté se přesvědčím, že v případě Kruhu je mezi kvalitou ukázky a kvalitou filmu rovnítko.

VELKÁ RECENZE
16letá Kate Embryová a 17letá Becca Kotlerová si doma povídají o záhadné videokazetě. Podle jistých řečí ten, kdo snímek zhlédne, zemře do sedmi dnů. Kate prozradí, že před sedmi dny kazetu viděla, když byla se svým přítelem na chatce v Shelter Mountain. Dívky se tomu smějí, ale po sérii několika podezřelých situací (včetně samovolného zapnutí televizoru) Kate umírá na infarkt. Becca, která byla svědkem jejího úmrtí, musí být hospitalizována v psychiatrickém zařízení.
Katiin bratranec Aidan je rozrušen její smrtí. Po pohřbu se Ruth Embryová obrátí na svou sestru Rachel Kellerovou s prosbou o prošetření záhadného úmrtí své dcery Kate. Rachel, která pracuje jako novinářka, jí přislíbí pomoc. Pátrání ji dovede do Shelter Mountain Inn, kde objeví onu videokazetu. Pustí si ji v téže chatce, jako předtím Kate, poté zazvoní telefon a dívčí hlas jí oznámí: „sedm dní“. Vyděšená Rachel kontaktuje svého bývalého přítele Noaha Claye, aby jí s případem pomohl. Varuje ho však, co mu hrozí, pokud se na kazetu podívá. Noah její historce příliš nevěří, ale řekne jí, ať mu udělá kopii. Rachel tak učiní. Při kopírování si povšimne zvláštní věci, videokazeta nemá časový kód, jakýsi identifikátor, který by měla obsahovat každá páska. Nepopsaná videokazeta tedy nebyla vyrobena pomocí elektronického záznamu.
Videokazeta obsahuje sekvenci podivných scén jako ze zlého snu, je zde opakující se motiv kruhu, vysoký žebřík, maják na pobřeží, žena, která si češe vlasy a později skáče z útesu, záběr na zrcadlo, ve kterém mizí dívka s dlouhými černými vlasy zakrývajícími její tvář, mrtví koně na pláži, třínohé kůzle, moucha, stonožka, hemžící se červi, studna atd.
Krátce po zhlédnutí pásky Rachel začne krvácet z nosu a zažije různé neobvyklé až fantaskní situace (např. když při přehrávání zmáčkne pauzu v momentě, kdy je na snímku moucha, dokáže ji setřít z obrazovky). Když se pak podívá na své fotky, její obličej je na každé z nich rozmazaný. Je to jako cejch smrti. Rachel z kazety identifikuje maják, nachází se na ostrově Moesko. Žena ze snímku je Anna Morganová, která na ostrově žila se svým manželem Richardem. Rachel dále zjistí, že Anna velmi toužila po dítěti, ale nebylo jim přáno. Když si přivedli domů adoptovanou dceru Samaru, začaly se na ostrově dít tragické věci. Koně zešíleli a utopili se, nešťastná Anna, která je tolik milovala, spáchala posléze sebevraždu.
Rachel také navštíví jejího manžela Richarda, ale ten se s ní odmítne o celé záležitosti bavit a pošle ji pryč. Místní lékařka dr. Grasniková ji informuje, že Anna trpěla halucinačními vizemi, které nabíraly na intenzitě, když byla poblíž Samara. Obě (Anna i Samara) byly poslány k vyšetření do psychiatrického zařízení. Noah jde mezitím tento ústav prověřit a zjistí, že o Samaře existoval videozáznam, ale ten nyní chybí.
Rachel se nevzdává a pokračuje ve shromažďování informací. V domě Morganových objeví krabici, z níž vyleze stonožka (byla ve scéně na videokazetě) a ve které najde chybějící záznam (ten z ústavu odnesl pan Morgan). Rachel si záznam pustí. Samara se na něm přiznává, že nemůže spát a že už nechce nikomu ubližovat. Terapeut jí říká, že zatím musí zůstat v ústavu. Rachel je poté vyrušena Richardem Morganem, jenž jí a jejímu synovi Aidanovi věští jistou smrt (Aidan totiž záznam na videokazetě také viděl, v nestřežený okamžik si pustil kopii kazety, což jeho matku velmi zasáhlo). Pak Morgan spáchá s pomocí elektřiny sebevraždu ve vaně. Rachel utíká pryč.
Na ostrov přijíždí Noah a společně s Rachel jdou prozkoumat koňskou stáj, kde Samaru držel její „otec“ Richard, jenž ji vinil ze všeho zlého, co se na ostrově stalo. Když strhnou tapetu, na stěně se objeví silueta stromu a Rachel si vzpomene, že jej viděla v Shelter Mountain. Po příjezdu na místo odhalí pod podlahou chatky studnu, ve které Rachel najde kostru Samary, a uvědomí si, že ji sem živou svrhla její matka Anna. Samara pak žila ještě rovných sedm dní. Dvojice informuje úřady a pozůstatky Samary jsou řádně pohřbeny.
Rachel uklidňuje Aidana, že už je vše v pořádku. Aidan je rozčilen a tvrdí, že Samara nikdy nespí, přičemž se mu spustí krev z nosu. Noah je ve svém bytě, kde se mu zničehonic zapne televizní obrazovka. Je na ní studna, z níž vylézá Samara a záhy vkročí do místnosti. Zděšený Noah se pokouší dostat pryč z jejího dosahu, ale Samara se v momentě přemístí k němu. Odhalí svou pravou tvář a podívá se přímo na něj. Noaha nalezne mrtvého v jeho bytě Rachel, Noah má stejně zsinalý obličej jako předtím Kate. Rachel se vrátí domů a spálí původní videokazetu. Nemůže pochopit, proč ona nezemřela. Poté jí dojde, že vytvořila kopii – nepřerušila cyklus, což je možnost, jak zachránit svého syna Aidana. Pomáhá mu se zkopírováním videokazety (té kopie, kterou odhodila pod nábytek poté, co zjistila, že se na ni Aidan podíval). Aidan se zeptá, co se stane lidem, kteří se na ni podívají, Rachel mu neodpoví a film končí.
Kruh (v anglickém znění The Ring) je americký psychologický horor z roku 2002 amerického režiséra Gore Verbinskiho. Jedná se o remake staršího japonského hororového snímku Ringu (japonsky ???) z roku 1998, jehož předlohou byl stejnojmenný román japonského spisovatele Kodži Suzukiho.
Film popisuje pátrání novinářky po osudech rodiny zobrazené na záhadné videokazetě, po jejímž zhlédnutí zazvoní divákovi telefon, v němž mu dívčí hlas oznámí, že do sedmi dnů zemře. Zaznamenal komerční úspěch a zabodoval i u kritiky.

O FILMU
Základem tohoto projektu se stal japonský filmový horor režiséra Hideo Nakaty, který byl do asijských kin uveden v lednu roku 1998 a doslova přes noc se stal kultovním titulem v zemi vycházejícícho slunce. "Měl totiž všechny nezbytné esence dobrého hrůzostrašného snímku, který vám patřičně zvýší hladinu adrenalinu v krvi a doslova zatlačí do sedadel v kině" řekl režisér Gore Verbinski, který se publiku představil komedií HON NA MYŠ. Dodejme, že příběh filmu KRUH, zahalený až mystickým tajemstvím, je transponován do současné Ameriky a na mimořádné věrohodnosti a autenticitě mu dodávají, kromě pečlivě propracovaného scénáře a přesvědčivých hereckých výkonů, i skvělé vizuální efekty.

Ocenění
The Saturn Awards
2003 - Nejlepší horor
2003 - Naomi Watts (Nejlepší herečka)
2003 - Bill Sturgeon, Jean Ann Black, Rick Baker (Nejlepší masky)

DABING
V českém znění: Jitka Moučková - Naomi Watts (Rachel Kellerová), Pavel Chalupa - Martin Henderson (Noah), Oldřich Hajlich - David Dorfman (Aidan), Eliška Pohorská - Amber Tamblyn (Katie), Jitka Ježková - Rachael Bella (Becca), Jarmila Švehlová - Lindsay Frost (Ruth), Ladislav Frej - Brian Cox (Richard Morgan), Dana Syslová - Jane Alexander (dr. Grasniková), Jiří Ptáčník - Richard Lineback (recepční v motelu), Jana Mařasová - Pauley Perrette (Beth), Dana Batulková, Vítězslav Bouchner, Otmar Brancuzský, Jana Hermachová, Lenka Horáková, Daniel Margolius, Josef Nedorost, Michaela Sajlerová, Patricie Soukupová, David Suchařípa, Klára Šumanová, Jana Tabrea, Klára Vodenková
Překlad: Daniela Margoliusová
Dialogy a režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov studio dabing 2003

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.2.2003
Premiéra USA: 18.10.2002 DreamWorks
Premiéra Japonsko: 2.11.2002 Asmik Ace Entertainment
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.9.2003 Universal
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 12 504 326
Tržby celkem - $ 249 348 933
Návštěvnost v ČR 152 649
Náklady (Rozpočet) - $ 48 000 000
 
FILMY V SÉRII
Ring gastonrolinc.webnode.cz/news/a030/
Horor / Mysteriózní, Japonsko, 1998
Režie: Hideo Nakata, Hrají: Nanako Macušima, Hirojuki Sanada

Ring 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a028/
Horor / Mysteriózní, Japonsko, 1999
Režie: Hideo Nakata, Hrají: Miki Nakatani, Hitomi Sató

Ring 0 - Zrození gastonrolinc.webnode.cz/news/a029/
Horor / Thriller / Drama, Japonsko, 2000
Režie: Norio Curata, Hrají: Jukie Nakama, Seiiči Tanabe

Kruh gastonrolinc.webnode.cz/news/a030/
Thriller / Horor, USA / Japonsko, 2002
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Naomi Watts, Martin Henderson

Kruh 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a031/
Horor / Thriller, USA, 2005
Režie: Hideo Nakata, Hrají: Naomi Watts, Simon Baker

Kruhy gastonrolinc.webnode.cz/news/a032/
Drama / Horor, USA, 2017
Režie: F. Javier Gutiérrez, Hrají: Matilda Anna Ingrid Lutz, Zach Roerig
 
Tvůrci a herci
Gore Verbinski (Režie), Laurie MacDonald (Produkce), Walter F. Parkes (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Bojan Bazelli (Kamera), Craig Wood (Střih), Denise Chamian (Casting), Tom Duffield (Scénografie), Julie Weiss (Kostýmy), Tim Holland (Zvuk), Lee Orloff (Zvuk), Jean Ann Black (Masky), Ehren Kruger (Scénář), Hiroši Takahaši (původní scénář), Naomi Watts (Herec), Martin Henderson (Herec), Brian Cox (Herec), David Dorfman (Herec), Jane Alexander (Herec), Lindsay Frost (Herec), Amber Tamblyn (Herec), Rachael Bella (Herec), Daveigh Chase (Herec), Shannon Cochran (Herec), Richard Lineback (Herec), Adam Brody (Herec), Alan Blumenfeld (Herec), Pauley Perrette (Herec), Sasha Barrese (Herec), Sara Rue (Herec), Joe Sabatino (Herec), Joe Chrest (Herec), Gary Carlos Cervantes (Herec)
 
2002/111/USA, Japonsko/Thriller, Horor, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Podle postavy Aidana (David Dorfman) se pojmenovala horor punková kapela Aiden.
- Aidan (David Dorfman) oslovuje svoji matku (Naomi Watts) vždy jejím jménem.
- Brian Cox byl jediným hercem, o kterém se uvažovalo do role Richard Morgana.
- Role matky byla nabídnuta Jennifer Love Hewitt, ta však odmítla.
- Snímek byl inspirací pro hororovou videoherní sérii „F.E.A.R“.
- Naomi Watts získala cenu Saturn v kategorii nejlepší herečka.
- Film vyhrál cenu Golden Trailer za nejoriginálnější trailer.
- Daveigh Chase vyhrála cenu MTV Movie v kategorii nejlepší padouch.
- Dlouho před premiérou filmu byla kazeta s nahrávkou vypuštěna jako komerční, stále je i k sehnání.
- Morganova farma se ve skutečnosti jmenuje ,,Emerald Glen Farm", je ve městě Monroe, stát Washington. Byt, ve kterém bydlí Rachel (Naomi Watts), najdeme na 1200 Western Avenue v centru Seattlu. Číslo bytu Rachel je 601. Redakce, ve které Rachel pracuje, se nachází ve městě Santa Ana, California.
- Původně se měl film natáčet v Bostonu, ale bezpečnostní problémy spojené s teroristickým útokem 11. září 2001 donutily tvůrce filmu přestěhovat natáčení na jiné místo.
- Aby tvůrci zabránili zákazu promítání v anglických kinech, vystřihnuli scénu potyčky s nožem.
- Ve filmu je patrno několik odkazů na filmy Alfreda Hitchcocka, konkrétně Okno do dvora (1954), Psycho (1960) a Rodinné spiknutí (1976).
- Strom s ohnivě červenými listy je javor japonský (pro účely filmu byl postaven umělý). Ovoce stromu je známo jako „samara“.
- V americké i původní japonské verzi je jméno holčičky spojeno s příběhem o smrti. Jméno „Samara“ odkazuje na příběh W. Somerseta Maughama (Appointment in Samarra) o muži, který potká Smrt na tržišti a uprchne do města Samara.
- Chrise Coopera můžete vidět v Noahově (Martin Henderson) bytě. Jeho fotografie je v novinách, na kterých má Noah položen šálek kávy.
- Mnoho scén bylo z finální verze vystřiženo, např.: Vražda Samary (Daveigh Chase) trvala déle a byla brutálnější. Původně se ji nepodařilo zabít sáčkem přes hlavu, musela být proto usmrcena opakovanými údery kamenem do hlavy a studny. Testovací verze také ukazovala vraždy páchané Chrisem Cooperem.
- Scénář upravoval i Scott Frank.
- Film se měl původně jmenovat „Ring“, podobně jako originální japonská verze Ringu (1998).
- Mezi dinosaury na nočním stolku Aidana (David Dorfman) je také japonská hračka podobající se velrybě. Jedná se o „Musuku“ z animovaného filmu Blue Submarine No. 6 (1998).
 
Odkazy