Žena v kleci / Keeper of Lost Causes, The (2013/97/Dánsko, Německo, Švédsko, Norsko/Thriller, Mysteriózní, Krimi) 72%

09.09.2018 14:17
Po tragické přestřelce, při níž jeden z jeho kolegů přišel o život a další ochrnul, je komisař Carl Morck přeložen do sklepní kanceláře nově zřízeného Oddělení Q, jež má za úkol protřídit nedořešené a odložené případy a jehož jedinými zaměstnanci jsou komisař Morck a jeho nový asistent Assad. Stačí jediný den a paličatý komisař se přes výslovný zákaz střemhlav vrhá do řešení případu Merete Lynggaardové, populární političky, která před pěti lety záhadně zmizela při plavbě na trajektu. Jediným svědkem je její duševně nemocný bratr, který byl po události nalezen v podpalubí. Případ byl uzavřen jako jednoznačná sebevražda. Dvojici vyšetřovatelů se však takové vysvětlení nezdá a vydávají se na cestu, která je zavede hluboko do podsvětí plného násilí a zášti, jež se skrývá za kultivovanou tváří Skandinávie. Strhující dánský thriller z pera scénáristy filmového hitu Muži, kteří nenávidí ženy je prvním dílem filmové série o Oddělení Q podle bestsellerů Jussiho Adlera-Olsena.(Aerofilms)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Mám pocit, že jakmile si jednou vytvoříte lásku pro skandinávské detektivky, nikdy se Vám z duše již nevytratí. O to větší radost mi dělá, že v té sérii knížek, které nikdy nestihnu přečíst, se naštěstí objevila i taková, kterou se Seveřani rozhodli zfilmovat. K sérii příběhů Oddělení Q od Olsena jsem se ještě nestihl dostat, ale Žena v kleci mě zaujala na první pohled. Horší to bylo v momentě, kdy jsem film rozkoukal. Trvalo mi totiž tak půl hodiny, než jsem si na plno dokázal zvyknout na Carla. Jeho postava byla taková nevýrazná, nemastná až neslaná, ale vše to vynahrazoval Assad, který roli sympaťáka nastavil hned od počátku. Postupem času jsem si ale zvykl na vyšetřování obou a hodně tomu pomohl i samotný příběh, který vysloveně neměl chybu. Závěr byl sice trošku děravej a odfláklej, ale pro to nadšení a radost z toho, že Seveřani se rozhodli něco takového zfilmovat nemůžu dát méně, než čtyři hvězdičky. (Malarkey)
 
Tvůrci a herci
Mikkel Norgaard (Režie), Peter Aalbak Jensen (Produkce), Louise Vesth (Produkce), Patrik Andrén (Hudba), Uno Helmersson (Hudba), Johan Söderqvist (Hudba), Eric Kress (Kamera), Morten Egholm (Střih), Martin Schade (Střih), Rie Hedegaard (Casting), Anja Philip (Casting), Rasmus Thjellesen (Scénografie), - (Kostýmy), Nikolaj Arcel (Scénář), Jussi Adler-Olsen (kniha) (Předloha), Peter Plaugborg (Herec), Nikolaj Lie Kaas (Herec), Troels Lyby (Herec), Soren Pilmark (Herec), Fares Fares (Herec), Sonja Richter (Herec), Patricia Schumann (Herec), Mikkel Boe Folsgaard (Herec), Michael Brostrup (Herec), Marijana Jankovic (Herec), Claes Ljungmark (Herec), Eric Ericson (Herec), Bebiane Ivalo Kreutzmann (Herec)
 
2013/96/Dánsko, Německo, Švédsko/Thriller, Mysteriózní, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Komisár Carl Morck (Nikolaj Lie Kaas) a jeho asistent Assad (Fares Fares) jazdia na automobile Peugeot 508.
- Jedná se o filmovou adaptaci prvního dílu dánské série případů oddělení Q v čele s komisařem Carlem Morckem. Autorem literární předlohy je Jussi Adler-Olsen. Knižní sérii v České republice vydává nakladatelství Host.ikkel Norgaard (Režie), Peter Aalbak Jensen (Produkce), Louise Vesth (Produkce), Patrik Andrén (Hudba), Uno Helmersson (Hudba), Johan Söderqvist (Hudba), Eric Kress (Kamera), Morten Egholm (Střih), Martin Schade (Střih), Rie Hedegaard (Casting), Anja Philip (Casting), Rasmus Thjellesen (Scénografie), - (Kostýmy), Nikolaj Arcel (Scénář), Jussi Adler-Olsen (kniha) (Předloha), Peter Plaugborg (Herec), Nikolaj Lie Kaas (Herec), Troels Lyby (Herec), Soren Pilmark (Herec), Fares Fares (Herec), Sonja Richter (Herec), Patricia Schumann (Herec), Mikkel Boe Folsgaard (Herec), Michael Brostrup (Herec), Marijana Jankovic (Herec), Claes Ljungmark (Herec), Eric Ericson (Herec), Bebiane Ivalo Kreutzmann (Herec)
JEDNOU VĚTOU
„Paličatý detektiv znovu otevírá případ zmizelé političky. "

OBSAH
Po tragické přestřelce, při níž jeden z jeho kolegů přišel o život a další ochrnul, je komisař Carl Morck přeložen do sklepní kanceláře nově zřízeného Oddělení Q, jež má za úkol protřídit nedořešené a odložené případy a jehož jedinými zaměstnanci jsou komisař Morck a jeho nový asistent Assad. Stačí jediný den a paličatý komisař se přes výslovný zákaz střemhlav vrhá do řešení případu Merete Lynggaardové, populární političky, která před pěti lety záhadně zmizela při plavbě na trajektu. Jediným svědkem je její duševně nemocný bratr, který byl po události nalezen v podpalubí. Případ byl uzavřen jako jednoznačná sebevražda. Dvojici vyšetřovatelů se však takové vysvětlení nezdá a vydávají se na cestu, která je zavede hluboko do podsvětí plného násilí a zášti, jež se skrývá za kultivovanou tváří Skandinávie. Strhující dánský thriller z pera scénáristy filmového hitu Muži, kteří nenávidí ženy je prvním dílem filmové série o Oddělení Q podle bestsellerů Jussiho Adlera-Olsena.(Aerofilms)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Mám pocit, že jakmile si jednou vytvoříte lásku pro skandinávské detektivky, nikdy se Vám z duše již nevytratí. O to větší radost mi dělá, že v té sérii knížek, které nikdy nestihnu přečíst, se naštěstí objevila i taková, kterou se Seveřani rozhodli zfilmovat. K sérii příběhů Oddělení Q od Olsena jsem se ještě nestihl dostat, ale Žena v kleci mě zaujala na první pohled. Horší to bylo v momentě, kdy jsem film rozkoukal. Trvalo mi totiž tak půl hodiny, než jsem si na plno dokázal zvyknout na Carla. Jeho postava byla taková nevýrazná, nemastná až neslaná, ale vše to vynahrazoval Assad, který roli sympaťáka nastavil hned od počátku. Postupem času jsem si ale zvykl na vyšetřování obou a hodně tomu pomohl i samotný příběh, který vysloveně neměl chybu. Závěr byl sice trošku děravej a odfláklej, ale pro to nadšení a radost z toho, že Seveřani se rozhodli něco takového zfilmovat nemůžu dát méně, než čtyři hvězdičky. (Malarkey) 4*

Film, který díky vysvětlujícím flashbackům ztrácí na napětí a atmosféře nepostrádá pár tvrddších scén, hlavně stomatologistickou vložku ocení i nejmenší zoubeček v naší puse, disponuje kvalitním hereckým výkonem všech podstatných herců jejichž postavy jsou bohužel krapet odfláklý, vyjma asistenta Assada, jehož minolst by mě docela zajímala, na druhou stranu fakt, že byl asistent zrovna náhodou muslim na mně nepůsobil přirozeně. Na jednu koukačku je film naprosto v pohodě, ale na nějaký nadšenecký repete to nevidím. (Enšpígl) 3*

Hodně modelová, stylová, až přestylizovaná detektivka, která nadhled, sarkamus a spád předlohy nahrazuje celou řadou formálních i motivických klišé. Mikkel Norgaard má prst na tepu doby, vždyť se podílel na seriálovém politickém dramatu Borgen. Oproti otřesně zbabranému a impotentnímu Hypnotizérovi je Žena v kleci mnohem fotogeničtější, dravější a ostřejší, byť někdy jde snahou vyvést diváka z míry zbytečně za hranu samoúčelnosti. Zásadnější problém mám s postavou Carla, který je ve filmové verzi učebnicovým příkladem severského samotáře a depkaře... jenže knižní předobraz je mnohem humornější a živější, což ho odlišuje od generického zásobníku mračících se frajerů na vodce s xanaxem. Lie Kaas to možná doma uhraje na svou star power, ale jeho Carl prostě není zajímavá postava a interakce hrdiny s filmovým parťákem Asadem šlape proti knize tak na čtvrt plynu. Klidně bych si tuhle detektivku dokázal představit o něco delší, odvážnější a vymazlenější. Kdyby tolik pozornosti, kolik věnují trhání zubu, zaměřili tvůrci na postavy, mohlo to být něco víc než solidní seriálový pilot s metrosexuálním vizuálem. [65%] (Marigold) 3*

VELKÁ RECENZE
Populární knižní krimi série dánského spisovatele Jussiho Adler-Olsena (vyšla i u nás) se dočkala filmového zpracování své první části. Pokračování už je na cestě, neboť Žena v kleci se stala nejúspěšnějším dánským filmem za posledních 10 let. Částečně díky značné oblibě knižní předlohy, částečně díky scénáristovi Nikolaji Arcelovi, který se proslavil scénářem ke švédské verzi Mužů, kteří nenávidí ženy.
Hlavní hrdina, komisař Carl (Nikolaj Lie Kaas s kamennou tváří – jednou by mohl hrát např. Punishera), je po nevydařené akci (jeden kolega mrtvý, druhý ochrnutý) převelen do nově vzniklého oddělení s názvem Q, kde dostane za úkol třídit staré nevyřešené případy. Takže nejhorší práce, kterou na policejní stanici mohl dostat, navíc má k dispozici jediného kolegu, nadšeného a mimořádně aktivního Araba, který doposud jen razítkoval poštu. Přesto hned první případ, na který Carl sáhne, se rozhodne se zpožděním vyřešit. Jde o oblíbenou mladou političku, která před pěti lety záhadně zmizela při plavbě na trajektu…
Asi není žádný spoiler, že ona politička v tomto případě nespáchala sebevraždu, jak se píše v policejním spisu, ale že byla unesena s úmyslem zabití nějakým psychopatem. Film se jmenuje Žena v kleci, takže se i dá předpokládat, že únosce svou oběť drží v nějakém zařízení a čeká na svou příležitost. To se ostatně dovíte téměř z počátku, protože film soustavně stříhá mezi dvojicí nesourodých detektivů a lapenou ženou, kterak se vypořádává s neblahým osudem. Takže v tomto ohledu je divák vždy o krok napřed před jeho hrdiny. Ti téměř celou dobu nevědí, zdali ještě pohřešovaná žije, nebo jestli je už dávno mrtvá a oni se honí za nově nabytými stopami zbytečně. Tento způsob filmového vyprávění však podle mě nefunguje, protože připravuje diváka o napětí a momenty překvapení, což je oboje u severských detektivek naprosto zásadní ingredience.
Moc se mi líbil motiv záporáka k jeho činům (a ne, není v tom politika). Na druhou stranu jsem ale nepochopil, proč unesenou hned nezabije a proč ji místo toho drží zavřenou, navíc za tak komplikovaných podmínek (které tady nebudu rozmazávat). Trochu problém jsem měl i s ústředním hrdinou, který není zrovna dvakrát sympatický a je těžké se s ním ztotožnit, zvlášť když je to takový studený čumák s vizáží ranaře po flámu. Spíš jsem měl sklony ho litovat, když jsem viděl, jak se neukotvený potácí zpackaným životem a nemá sílu ani zatnout tipec nevychovanému synovi. Mnohem zajímavější je jeho arabský parťák, který působí mnohem sympatičtěji, optimističtěji a je místy i vtipný.
Žena v kleci se od většiny ostatních severských thrillerů, které se v poslední době dostaly díky své výraznosti i do našich kin, odlišuje tím, že není výrazná téměř ničím. Zmínění Muži, kteří nenávidí ženy byli podstatně lépe napsaní, měli zajímavější postavy, byli lépe vyprávěni a měli působivější atmosféru. Lovci hlav zase oplývali krvavými scénami a množstvím černého humoru. Žena v kleci je oproti nim šedivější řadová detektivka, která má přeci jen depresivnější a naturalističtější nádech než detektivky americké. Např. záběry z „klece“ vypadají jako něco ze Saw.
Přesto film není špatný. Režie je celkem zdařilá, herci nadprůměrní, výtvarná stránka filmu působivá. Na poli 90 minut snímek celkem šlape, ale doplácí na nedopečený příběh obsahující spoustu scénáristických berliček (podivné náhody, nelogičnosti atd.) a na nepříliš zajímavé a zjednodušené postavy. Jde však o slibný rozjezd série, na jejíž další díly jsem upřímně zvědavý. Ten nápad s odloženými a nedořešenými případy v oddělení Q mi totiž přijde velmi zajímavý a nosný.

Ocenění:
Robert Awards (Danish Film Awards)
2014 - Louise Vesth, Mikkel Norgaard, Peter Aalbak Jensen (Nejlepší dánský film) (nominace)
2014 - Mikkel Norgaard (Nejlepší režisér) (nominace)
2014 - Nikolaj Lie Kaas (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2014 - Sonja Richter (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2014 - Fares Fares (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2014 - Nikolaj Arcel (Nejlepší scénář) (nominace)
2014 - Eric Kress (Nejlepší kamera) (nominace)
2014 - Rasmus Thjellesen (Nejlepší výprava) (nominace)
2014 - Stine Thaning (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2014 - Martin Schade, Morten Egholm (Nejlepší střih) (nominace)
2014 - Morten Jacobsen, Thomas Foldberg, Tina Helmark (Nejlepší masky) (nominace)
2014 - Johan Söderqvist, Patrik Andrén, Uno Helmersson (Nejlepší hudba) (nominace)
2014 - Hans Moller (Nejlepší zvuk) (nominace)
2014 - Ivan Kondrup Jensen, Jeppe N. Christensen, Rikke Hovgaard Jorgensen (Nejlepší vizuální efekty) (nominace)
2014 - Louise Vesth, Mikkel Norgaard, Peter Aalbak Jensen (Divácká cena: Drama) (nominace)

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Marek Holý - Nikolaj Lie Kaas (Carl Morck), Bohdan Tůma - Fares Fares (Assad), Anna Brousková - Sonja Richter (Merete), Ladislav Županič - Soren Pilmark (Marcus Jacobsen), Jaroslav Horák - Claes Ljungmark (Larsson), Jana Postlerová - Lane Lind (ředitelka), Libor Terš - Troels Lyby (Hardy), Jakub Saic, Šárka Vondrová, Vojtěch Hájek, Irena Hrubá, Jitka Jirsová, Jana Páleníčková, Svatopluk Schuller, Radek Škvor
Produkce: Zuzana Špeciánová
Překlad a dialogy: Datel Union
Zvuk: Roman Čapek, Miloš Sommer
Režie: Martin Těšitel
Vyrobilo Studio Soundwave v roce 2015

2.DABING (ČT)
V českém znění: Jiří Dvořák - Nikolaj Lie Kaas (Carl Morck), Vilém Udatný - Fares Fares (Assad), René Slováčková - Sonja Richter (Merete), Miloslav Mejzlík - Soren Pilmark (Marcus Jacobsen), Karel Richter - Claes Ljungmark (Larsson), Jan Šťastný - Troels Lyby (Hardy), Dana Hradiláková - Marie-Louise Coninck (Ulla Jensenová), Ivo Novák - Michael Brostrup (Bak), Svatopluk Schuller - Rasmus Botoft (Tage), Eva Spoustová - Camilla Slyngborg (hlasatelka), Lucie Štěpánková - Marijana Jankovic (Tereza), Pavel Tesař, Karel Gult, Zbyšek Horák, Kateřina Lojdová, Josef Pejchal, Jana Postlerová, Martin Stránský, Martina Šťastná, Veronika Bajerová, Michal Gulyáš, Roman Hajlich, Milada Vaňkátová, David Voráček, Mikuláš Pánek (titulky)
Překlad: Helena Březinová
Dramaturgie: Jiří Flígl
Mistr zvuku: Ladislav Krýsl
Asistentka režie: Hana Zapletalová
Vedoucí produkce: Hana Haladová
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Dialogy a režie: Mikuláš Pánek
Vyrobila Česká televize 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 31.10.2013 Aerofilms
Premiéra Dánsko: 3.10.2013 Nordisk Film Den.
Premiéra Německo: 23.1.2014 NFP
Premiéra Švédsko: 30.1.2014 (Göteborg International Film Festival)
Norsko: 17.1.2014 Nordisk Film Nor.
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 25.9.2015 Bohemia MP
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 148 108
Návštěvnost v ČR 1 453
Náklady (Rozpočet) - EUR5 000 000

FILMY V SÉRII
Žena v kleci gastonrolinc.webnode.cz/news/a0275/
Krimi / Thriller, Dánsko / Německo, 2013
Režie: Mikkel Norgaard, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Zabijáci gastonrolinc.webnode.cz/news/a0272/
Thriller / Krimi, Dánsko / Německo, 2014
Režie: Mikkel Norgaard, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Vzkaz v láhvi gastonrolinc.webnode.cz/news/a0271/
Krimi / Drama, Dánsko / Německo, 2016
Režie: Hans Petter Moland, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Složka 64 gastonrolinc.webnode.cz/news/slozka-64-journal-64-2018-119-dansko-nemecko-krimi-mysteriozni-thriller-82/
Krimi / Mysteriózní, Dánsko / Německo, 2018
Režie: Christoffer Boe, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Marco gastonrolinc.webnode.cz/news/marco-marco-2021-125-dansko-krimi-50/
Drama / Krimi, Dánsko, 2021
Režie: Martin Zandvliet, Hrají: Ulrich Thomsen, Zaki Youssef

Tvůrci a herci
Mikkel Norgaard (Režie), Peter Aalbak Jensen (Produkce), Louise Vesth (Produkce), Patrik Andrén (Hudba), Uno Helmersson (Hudba), Johan Söderqvist (Hudba), Eric Kress (Kamera), Morten Egholm (Střih), Martin Schade (Střih), Rie Hedegaard (Casting), Anja Philip (Casting), Rasmus Thjellesen (Scénografie), - (Kostýmy), Rasmus Damsgaard (Zvuk), Tina Helmark (Masky), Sofie de Mylius (Masky), Nikolaj Arcel (Scénář), Jussi Adler-Olsen (kniha) (Předloha), Peter Plaugborg (Herec), Nikolaj Lie Kaas (Herec), Troels Lyby (Herec), Soren Pilmark (Herec), Fares Fares (Herec), Sonja Richter (Herec), Patricia Schumann (Herec), Mikkel Boe Folsgaard (Herec), Michael Brostrup (Herec), Marijana Jankovic (Herec), Claes Ljungmark (Herec), Eric Ericson (Herec), Bebiane Ivalo Kreutzmann (Herec)
 
2013/97/Dánsko, Německo, Švédsko, Norsko/Thriller, Mysteriózní, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Režisér Tom Harper měl požadavek, aby byla vesnice Crythin Gifford, která leží v Dorsetu, zcela opuštěná. Natáčelo set také v londýnské čtvrti King's Cross, na nádraží, v Old Royal Naval College, v Greenwichi a na dalších místech v Londýně a v Anglii.
- Filmaři se u druhého filmu rozhodli použít stejné kulisy vnitřních částí domu Eel Marsh House, ve kterých v roce 2011 natáčel režisér James Watkins a jednotlivé místnosti rozšířili.
- Adrian Rawlins, který hraje Dr. Rhodese, ztvárnil Arthura Kidda v původní verzi The Woman in Black (1989).
- Tvůrčí tým se oproti prvnímu dílu nezměnil.
 
Odkazy