Všechny prachy světa / All the Money in the World (2017/135/USA/Drama, Krimi, Mysteriózní, Thriller) 64%
05.09.2018 16:41
JEDNOU VĚTOU
„Příběh únosu šestnáctiletého Johna Paula Gettyho III. a zoufalý pokus oddané matky přesvědčit jeho dědečka, miliardáře Jean Paula Gettyho, aby zaplatil výkupné."
OBSAH
Film sleduje únos šestnáctiletého Johna Paula Gettyho III (Charlie Plummer) a zoufalou snahu jeho milující matky Gail (Michelle Williams) přesvědčit Johnova miliardářského dědečka (Christopher Plummer), aby zaplatil výkupné. Když to Getty senior odmítne a narůstá prchlivost a brutalita únosců, snaží se Gail jeho rozhodnutí zvrátit. Když život jejího syna visí na vlásku, obrátí se zoufalá Gail na Gettyho poradce (Mark Wahlberg) a sotva myslitelné spojenectví v závodě s časem nakonec ukáže, že bezpodmínečná a trvalá láska má větší hodnotu, než peníze.(Vertical Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
O téhle látce se mluvilo úplně z jiných důvodů než těch, které by měly milovníky filmů zajímat. Vyštípání Kevina Spaceyho, na vyloženě poslední chvíli nahrazení Christopherem Plummerem, a s tím spojená řada otázek a názorových rozkolů. Přitom je podstatnější, že další kus režisérské legendy je víceméně zklamáním. Snímek Ridleyho Scotta působí sice vznešeně, ovšem více pak mdle až nudně, i kvůli skokům v čase neumí vtáhnout, nedokáže rozvířit tepovou frekvenci. Chybí dílčí pointy, chybí zajímavost postav, chybí schopnější dramaturg. Točíme se okolo únosu vnuka ropného miliardáře Jeana Paula Gettyho, který byl totálním obchodníkem i totálním skrblíkem. Dohadoval se, smlouval, než pustil dolar. A za kluka odmítl zaplatit. Utahaný scénář, špatně napsané postavy, překvapivě slabé herecké výkony (nejen Mark Wahlberg, který se jen dostává z místa A do místa B, aby si v místě C trochu zamoralizoval, ale za mě bohužel i Michelle Williams). Řemeslně to každopádně vypadá dokonale, to se musí nechat. Jenže na to jsme si u mistra Scotta už tak nějak zvykli. Výborně nasnímaný italský venkov i chlad kulis zbohatlíků, to je radost. Ovšem po nedochuceném Konzultantovi nebo recyklaci vetřelčího tématu je to další krok stranou. Škoda ho.. (castor) 3*
Nikdy nepřestanu obdivovat Ridleyho smysl pro obrazový detail, to je fakt jedinečný filmařský rukopis (počasí, dým, barva kostýmů, atd. ) . Co sedá těžko obdivovat je poměrně velká dějová rozvleklost, chyběla mně tam větší a údernější dialogová složka, jako třeba ta při jednání o "půjčce". Spousta scén byla do nikam a ubraly tak čas třeba závěrečné hledačce ve městě, to se mohlo určitě více vymazlit. S hereckým výkonem celého ansáblu jsem spokojen s pojetím únosu už tolik ne. (Enšpígl) 3*
Další studie toho, že peníze nekazí charakter, jen jej obnaží.. Wolskiho šedivé vyblinkané filtry vše až urputně stylizují do retra, náhradník Plummer v roli bezcharakterního magnáta s kamenným srdcem nemá moc co hrát, předražený Wahlberg může hrát leda s dětmi mikádo a celý tento příběh o pomíjivé moci peněz a stockholmsko-kalábrijských syndromech působí hrozně bezkrevně. R.Scott si Scarpův scénář vybral kvůli provokativnosti Gettyho příběhu, ale prachsprostá rutina ji rozmělnila v prach. Skoro se chce říct, že největší trik, který kdy ďábel Spacey předvedl, bylo sáhnout na kolínko nezletilého chlapce a pak…ze Všech prachů světa zmizel.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Ridley Scott je démon. Ve svých osmdesáti točí zhruba jeden film ročně a ještě na dálku radí jiným tvůrcům, jak navazovat niť v pokračováních jeho klasik. Jenže občas je prostě jako váš dědeček, co ve stejném věku řídí auto stylem, jež vás nutí sedět v neustálém dosahu volantu, zatímco jste pro jistotu dvakrát obtočeni pásem. Co kdyby... Hrozně rád bych prohlásil, že po tápajícím Vetřelec: Covenant jsme se dočkali zas jednou hutné látky, kterou Ridley jenom adaptuje podle neprůstřelného scénáře z cizí ruky, jenže Všechny prachy světa se pravděpodobně do historie zapíší jen oním nešťastným skandálem s přeobsazením Kevina Spaceyho. Přineslo to spoustu laciného PR, parádní příležitost pro Christophera Plummera a nakonec z toho snad vypadne i nějaká ta soška. Jakákoliv nominace pro samotného Scotta je ale zřejmě největší záhadou letošní sezóny červených koberců.
Ale abychom příliš nepředbíhali, snímek pojednává o únosu Johna Paula Gettyho III, teenagera, jenž se tak dlouho poflakoval nočními ulicemi Říma, až si ho vytipovala mafiánská úderka. Proč? Protože jde o vnuka slavného ropného miliardáře Jeana Paula Gettyho (prvního). Jeho zfilmovaný životopis by zřejmě vydal na zajímavější film, protože Getty kdysi přijel na hranici Saudské Arábie a Kuvajtu už jako zkušený vrtač, a vnutil místním šejkům deset milionů dolarů (plus milion za každý další rok) výměnou za šedesátiletou opci na kus pouště, který byl podle všech průzkumu vyschlý až do zemského jádra.
O pár měsíců a vrtů později začalo tryskat černé zlato, které do roku 1955 udělalo z Gettyho nejbohatšího Američana a o pár let později i nejbohatšího člověka na planetě a vůbec prvního dolarového miliardáře. Ano, i při započtení inflace je jeho jmění ve srovnání s dnešními IT boháči relativně malé, ale tenkrát skutečně neměl konkurenci. A hlavně to byl Skrblík - přes neuvěřitelné bohatství s každým smlouval, ve svém sídle nechal pro služebnictvo nainstalovat telefonní automat na mince a na arabských tržnicích nakupoval cetky, které pak v amerických aukcích prodával za stotisícinásobky. Obchodník každým coulem, co nikdy neodolal možnosti vydělat další dolar.
A teď si představte, že mu italská mafie unese vnuka a chce výměnou 17 milionů dolarů. Za mladíka, který v životě ještě nic nedokázal, a navíc je v péči matky, jež se rozvedla s Gettyho synem. Ne, žádné vyjednávání s únosci a teroristy. Jen je nechte vydusit... mohl bych vám odvyprávět celý příběh, který sice nemá podobné grády jako celý Gettyho životopis, ale rozhodně si při jeho čtení řeknete, že je zralý na zfilmování. A byl by to vynikající materiál i ve chvíli, kdy by si autor knižní předlohy nevymyslel některé neexistující postavy a nedělal v posloupnosti událostí zbytečné zkratky.
Postava Marka Wahlberga, kterýžto měl do kin pravděpodobně svým obličejem nalákat diváky, totiž ve skutečnosti vůbec neexistovala a i ve filmu je jaksi navíc, aby diváka provedla zprvu neuvěřitelně kostrbatým rejem flashbacků a scén ze současnosti. Scott pracuje s dvouhodinovou stopáží, které by nejvíc slušelo velké měřítko a silný tah na branku. Místo toho nás ale hodinu točí v kruhu nesouvisejícími návraty do Gettyho minulosti a hlemýždím vyjednáváním s teroristy. Udržet divákovu pozornost se nedaří, protože flashbacky jsou skoupé na pointu a jejich inflace nutí zapomenout, jak je to vlastně s Gettym juniorem. Plummerovi přitom stačí jeden pohyb obočí, abyste pochopili, že jde o skrblíka a kapitalistu, jenž zaplatí dva dolary jen ve chvíli, kdy si bude moci alespoň jeden odepsat z daní.
Hlavní tíha příběhu je tedy na matce uneseného teenagera (Michelle Williams) a Fletcheru Chaseovi (Mark Wahlberg), Gettyho agentovi pro všechno a bývalému úderníkovi ze CIA. Wahlberg je v téhle poloze asi stejně přesvědčivý jako kostěné brýle na jeho nose, zvlášť když vysvětluje, že nenosí bouchačku, protože mu dělá bouli na saku. Zhruba po hodině kličkujícího děje se konečně natrvalo přesuneme do současnosti, a ačkoliv Christopher Plummer hraje opravdu spíše třetí housle (ve filmu je dohromady deset minut), Ridley se konečně chopí otěží a nabídne nám alespoň thrillerovou koncovku.
Je to ale příliš málo a příliš pozdě. Celé to okounění v prvních dvou aktech vyjde vniveč. Michelle Williams hraje jako o život, ale nepodaří se jí pospojovat těch pár indícií, které líný scénář divákovi nabízí. Italští únosci jsou jenom figurkami a Gettyho vnuk v podání Charlieho Plummera (žádný příbuzenský vztah k Christopherovi, bohužel) je pouze jakýmsi oživlým MacGuffinem. Obrovsky promarněný potenciál nezachraňuje ani jindy zručná Scottova režie. Filmu tak chybí jak duše, tak ksicht, protože výrazný color grading a přehnané ulpívání na detailech tentokrát spíš než velké plátno evokují snahu o velké plátno v podání moderní televizních minisérií.
V redakční diskuzi jsem tohle téma rozebíral, protože Gettyho únosu by mnohem víc slušela minisérie ve stylu American Crime Story, tak jak to předloni naznačil Ryan Murphy s O.J. Simpsonem a letos s Giannim Versacem. A světe div se, už v březnu má premiéru minisérie Trust, kterou režíruje Danny Boyle - o únosu Gettyho III. Marka Wahlberga hraje Brendan Fraser a Gettyho skrblíka Donald Sutherland. Nechci rovnou tvrdit, že má Boyle lépe rozdané karty, ale Scott ve své dvouhodinovce jednotlivé linie rozkošatil natolik, že už je nikdy nedokázal dostat na jedinou kolej. Minisérie dovolí téhle komplikované historce ze života lépe vytesat postavy a věnovat víc prostoru té nejzajímavější, magnátovi Gettymu. Toho by ve Scottově variantě nespasil snad nikdo. Plummer protlačí k divákovi pár hvězdných okamžiků, ale ten Zlatý glóbus má opravdu spíš za mediální humbuk, než za dobře napsanou postavu.
Už od první scény má přitom zkušenější divák jasno v tom, že na Gettym film stojí a padá. Škoda, že to někdo zapomněl říct scenáristovi, který až po hodině pochopí, že se měl víc věnovat fiktivnímu Wahlbergovi, jehož Fletcher působí od půlky filmu příliš strojeně, když konečně začne jednat, aniž by však publikum tušilo, co je to vlastně za člověka. Místo aby tyhle narychlo rozestavěné figurky črtaly další a další vrstvy Plummerova charakteru, rozehrávají si bokem vlastní, velmi nepřesvědčivou partii, jež graduje až školácky nezvládnutou honičkou v italských kulisách, která jako by se Gettyho už vůbec netýkala. Místo aby Scott ve finále přetáhnul diváka přes nos katarzí, servíruje dva různé filmy, mezi kterými postavy nevědomky přebíhají. Na festivalech to lze maskovat za umění, v intencích hollywoodské žánrovky je to ale vyložený průšvih, který nelze zakrýt hezkou kamerou a slavnými tvářemi.
Zatímco čtyři roky starý Konzultant byl polarizujícím snímkem, kterému se dalo ledacos odpustit díky experimentálnímu scénáři Cormaca McCarthyho, u Všech prachů na světě už se do hlavy vkrádá kacířská myšlenka o další legendě, jež nestihla včas odejít. Ridleyho klasiky milujeme a přejeme mu do dalších let ještě hodně elánu. Kromě dobrého scenáristy by ale zjevně potřeboval i přísného producenta a mimořádně schopného dramaturga. A jestli ani to nepomůže, bude mu ten řidičák od režisérské sesle někdo muset sebrat. To abychom při vzpomínání na prvního Vetřelce zároveň nemuseli vytěsňovat další tři, čtyři filmy, kterými se ho snažil Ridley "vylepšit". Méně je někdy více, a tahle ani ryba, ani rak, resp. ani kriminálka, ani thriller, je cennou lekcí v tom, že i mistr tesař se v pokročilém věku může utnout nikoliv jen jednou.
O FILMU
Začátek bohatství
Příběh filmu Všechny prachy světa začal tím, že si producent Quentin Curtis zajistil práva na zfilmování knihy Johna Pearsona Painfully Rich: The Outrageous Fortune and Misfortunes of the Heirs of J. Paul Getty, která popisuje nechvalně proslulý únos v rodině amerického průmyslníka J. P. Gettyho. S myšlenkou na natočení filmu se obrátil na scénáristu Davida Scarpu.
„Samozřejmě, že jsem o tom únosu věděl, ale ve skutečnosti jsem vždy chtěl udělat něco o penězích a o tom, jak řídí a utvářejí životy lidí. Když se nad tím zamyslíte, ovlivňují mnoho našich rozhodnutí, počínaje tím, koho si vybereme pro celoživotní partnerství, až po to, kde se rozhodneme bydlet, jakou práci si vybereme atd. A samozřejmě ovlivňují i lidi bez peněz v tom smyslu, že jejich výběr a možnosti jsou omezené. Ale peníze ovlivňují emocionálně dokonce i bohaté lidi v tom smyslu, že jim dávají svobodu a moc, ale záleží na tom, jak s tím naloží. Když mi Quentin řekl o svém nápadu na film, moje první reakce byla: ‚Jo, to dítě co přišlo o ucho?‘, a on řekl: ‚Víš, zajímavé na tom je také to, že v té době byl Getty nejbohatší člověk na světě a klidně si mohl dovolit to výkupné zaplatit, měl miliardu dolarů a únosci požadovali 17 miliónů, což pro něj bylo něco jako parkovací poplatek a přesto to odmítl zaplatit.‘ To upoutalo moji pozornost. Odpověděl jsem: ‚Jdu do toho.‘“, vzpomíná Scarpa.
Scarpu zaujalo téma Gettyho všeobecně známého skrblictví toho, co představovalo po emoční stránce.
Scarpa poznamenává: „Překážkou nebylo zaplacení výkupného na záchranu vnuka - byla to psychologická překážka, nemohl se prostě smířit s tím, že by se vzdal svých peněz. A tak se příběh vyvíjí ze standardního thrilleru ve studii o tom, jaký vliv mají peníze na tohoto muže, jaký dopad to má na jeho rodinu a dokonce i na únosce. Nejdůležitější je život dítěte a on nedokáže najít ani jeden důvod, který by ho přesvědčil, aby zaplatil. Dokonce i takto zámožný člověk, nejbohatší na světě, je rukojmím svých peněz.“
Scarpa při psaní scénáře stavěl příběh na samotném únosu a zcela novým způsobem kombinoval dva respektované žánry.
„Únos byl páteří scénáře, ale vracíme se zpět v čase do chlapcova dětství a prostředí, které formovalo Gettyho. Nejtěžším úkolem bylo vyvážit drama únosu s klasickým životopisným příběhem a my jsme oba tyto nesourodé žánry propojili. Cílem bylo přesunovat se v jednom příběhu mezi thrillerem odehrávajícím se v přítomnosti a shakespearovským rodinným dramatem s kořeny v minulosti.“, poznamenává Scarpa.
Scarpův scénář byl v roce 2015 zařazen na seznam nejoblíbenějších dosud nenatočených scénářů Black List. Když si producenti Dan Friedkin a Bradley Thomas ze společnosti Imperative Entertainment scénář přečetli, okamžitě je nadchl.
„Měl obrovský záběr.“, řekli o scénáři partneři ze společnosti Imperative Entertainment. „Dobové dílo odehrávající se na třech kontinentech vypráví neuvěřitelný příběh o osobní tragédii, která zasáhla jednu z nejbohatších a nejmocnějších rodin na světě. Okamžitě jsme věděli, že pokud ten příběh správně natočíme, bude z něj výborný a působivý film. Od té chvíle jsme si vytkli za cíl natočit podle scénáře film a už jsme věděli, že na tento úkol je ten pravý jen jeden režisér.“
Ridley Scott neměl o film o zločinu v Gettyho rodině zájem… dokud si nepřečetl scénář. „Jméno Getty mi něco připomnělo, samozřejmě jsem věděl, kdo to je a věděl jsem, co se stalo, ale nijak zvlášť mě to nezajímalo. Ale po přečtení pár řádek a po setkání s Danem a Bradleym jsem věděl, že jsem v dobrých rukou. Téma i scénář byly skvělé a byl jsem si naprosto jistý, že chci ten film natočit.“, vzpomíná Scott.
Scott poukazuje na fascinující rozporuplnost J. Paula Gettyho - námětem článků na titulních stranách novin byla jeho pověstná lakota stejně jako jeho obchodní prozíravost a koneckonců i jeho mecenášství.
„Měl odvahu i dobrý nos. V roce 1948 by člověk neletěl na Střední východ, aby tam koupil ropu a práva k pozemkům, pokud by se mu nedostávalo odvahy a chytrosti. Byl to skvělý člověk, ale jen do chvíle, než se ho zeptali, kolik zaplatí za svého vnuka, a on na to řekl ‚Nic.‘ Každého to šokovalo až do morku kostí. Ale vyslal tím také vzkaz únoscům. Lidé, kteří unášejí jiné lidi, jsou v podstatě teroristé, a v současnosti s nimi vlády nevyjednávají. Takže Getty svým přístupem předběhls dobu. Myslel to opravdu vážně? Myslím, že určitě ne - z jeho strany to byl jasný vzkaz únoscům. A lidé zapomínají, že byl v mnoha ohledech filantrop. V době, kdy začal uvažovat o svém odkazu, již stavěl budovu dnešního nádherného muzea Getty Villa v Santa Monice, které je zdarma přístupné veřejnosti.“, poznamenává Scott.
Původně hrál Gettyho Kevin Spacey, který byl díky důkladnému speciálnímu líčení a masce od slavného magnáta k nerozeznání. Ale když mnoho mužů herce veřejně obvinilo ze sexuálního obtěžování, došlo ke střetu umění a reálného života. Krátce poté se Scott společně s partnery ze společnosti Imperative Entertainment, kteří film i přetáčené scény plně financovali, rozhodli Spaceyho nahradit a znovu natočit všechny jeho scény s držitelem Oscara Christopherem Plummerem.
„Jakmile jsme byli s těmito strašlivými obviněními obeznámeni, pouze šest týdnů před plánovaným uvedením do kin, nepřipadalo pro nás v úvahu uvést film tak, jak byl původně natočen. Nemohli jsme s dobrým svědomím tato tvrzení ignorovat a nijak na ně nereagovat. Když jsme se s Ridleym rozhodli přeobsadit do role Gettyho Christophera Plummera, všichni herci a členové štáb nám vyjádřili podporu a velmi ochotně nám vyšli vstříc a my jim nemůžeme dostatečně poděkovat za jejich neúnavné úsilí během celého procesu.“, řekl Dan Friedkin.
Důvodem pro toto rozhodnutí nebylo pouze údajné Spaceyho nevhodné chování, ale také respekt k obětavým hercům a členům filmového štábu, kteří do tvorby filmu vložili svůj čas a odborné schopnosti a znalosti. Jak uvedla společnost Sony Pictures: „Film není dílem jednoho člověka. Na tomto filmu s velkým fyzickým a mravním nasazením pracovalo dalších 800 herců, scénáristů, výtvarných umělců, řemeslných umělců a členů filmového štábu, někteří celá léta, včetně jednoho z hlavních režisérů filmu. Bylo by velmi nespravedlivé potrestat všechny tyto lidi za provinění jednoho z herců ve vedlejší roli.“
J. Paul Getty žil pozoruhodný, a dá se říci i filmový, život. Milionářem se stal ve svých 24 letech, a v mládí hojně navštěvoval večírky, na kterých popíjel společně s bohatými a slavnými lidmi, a vůbec mu nezáleželo na jeho jmění, aby nakonec vrátil do „rodinného podniku“. Stal se z něj disciplinovaný a bezohledný kapitalista, ale také mecenáš umění a architektury. Mimo jiné se zasloužil o stavbu napodobeniny Hadrianovy vily v kalifornském Malibu, která je nyní známa jako muzeum Getty Villa. Getty byl velmi rozporuplný muž - nepředstavitelně bohatý a bezmezně skrblický, milující i krutý.
Plummera fascinovalo naprosto rozporuplné chování J. Paula Gettyho, jeho rozporuplná morálka a povaha a jeho složité rodinné vztahy.
„Byl jsem nadšený, když mi Ridley zavolal a nabídl tu roli - vždycky jsem s ním chtěl pracovat a tohle je úchvatné téma. Rád hraji reálné lidi, protože už samotná příprava je fascinující, a v tomto filmu se jedná o velmi neobyčejnou postavu. A scénář je napsaný tak dobře, že jsem okamžitě věděl, že do toho chci jít.“, říká Plummer.
Plummer samozřejmě znal příběh nechvalné proslulého únosu i Gettyho překvapivou reakci, ale o samotném Gettym toho moc nevěděl.
Ocenění:
Academy Awards
2018 - Christopher Plummer (Vedlejší herec) (nominace)
Golden Globes
2018 - Michelle Williams (Nejlepší herečka - drama) (nominace)
2018 - Ridley Scott (Nejlepší režie) (nominace)
2018 - Christopher Plummer (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
BAFTA
2018 - Christopher Plummer (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Tereza Chudobová - Michelle Williams (Gail Harrisová), Ladislav Županič - Christopher Plummer (J. Paul Getty), Pavel Vondra - Mark Wahlberg (Fletcher Chase), Filip Jančík - Romain Duris (Cinquanta), Vladislav Beneš - Timothy Hutton (Oswald Hinge), David Štěpán - Charlie Plummer (John Paul Getty III), Matěj Havelka - Charlie Shotwell (John Paul Getty III - 7 let), Marek Libert - Andrew Buchan, Giampiero Judica (John Paul Getty II, Sgro), Ivo Novák - Andrea Piedimonte Bodini (Corvo), Svatopluk Schuller - Rainer Sellien (Otto Lam + titulky), Kristina Jelínková - Charlotte Beckett (Annie), Antonín Navrátil - Marco Leonardi (Mammoliti), Petr Gelnar - Nicolas Vaporidis, Giuseppe Bonifati (Il Tamia 'Chipmunk', Giovanni Iacovoni), Bohuslav Kalva - Clive Wood (Bullimore), Linda Křišťálová - Maya Kelly (Aileen Gettyová - 6 let), Oldřich Hajlich - Guglielmo Favilla (Piccolino), Miroslava Součková - Adele Tirante (Maria), Adéla Nováková - Anna Devlin (Aileen Gettyová - 15 let), Jan Szymik, Jiří Ployhar, Jitka Jirsová
Překlad: Milan Stejskal
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Dialogy: Luděk Koutný
Režie: Martin Kot
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2018
2. DABING (JOJ)
V českém znění: Eva Novotná - Michelle Williams (Gail Harrisová), Zdeněk Junák - Christopher Plummer (J. Paul Getty), Tomáš Sagher - Mark Wahlberg (Fletcher Chase), Petr Štěpán - Romain Duris (Cinquanta), Vladimír Hauser - Timothy Hutton (Oswald Hinge), Jiří Daniel - Charlie Plummer (John Paul Getty III), Aleš Zbořil - Andrew Buchan (John Paul Getty II)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.1.2018 Vertical Ent.
Premiéra USA: 25.12.2017 Sony Pictures
Premiéra Itálie: 4.1.2018 Lucky Red
Premiéra Velká Británie: 12.1.2018 Sony Pictures UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 13.6.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 13.6.2018 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 1 150 953
Tržby celkem - $ 57 000 000
Návštěvnost v ČR 7 497
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
Zajímavost k filmu
- Celosvětová premiéra proběhla 18. prosince 2017 v Los Angeles v Kalifornii.
- Fletcher Chase (Mark Wahlberg) nosí hodinky Rolex Submariner.
- Film způsobil kontroverzi ohledně „gender pay gap“, když vyplula na povrch informace, že za přetáčení bylo Marku Wahlbergovi vyplaceno 1 500 000 amerických dolarů, zatímco honorář Michelle Williams činil pouhých 1 000 dolarů. Oba přitom hráli hlavní role. Mark Wahlberg se následně rozhodl svůj honorář věnovat hnutí Time's Up.
- Roli Gail Harris (Michelle Williams) si měla původně zahrát Natalie Portman.
- John Paul Getty III si pár let po událostech popisovaných ve filmu zahrál roli scénáristy ve filmu Wima Wenderse Stav věcí (1982).
- Film mal mať pôvodne premiéru na AFI Feste, ale spoločnosť Sony ju stiahla po sérii obvinení zo sexuálneho útoku proti Kevinovi Spaceymu. Ten mal v opilosti v roku 1986 obťažovať iba 14-ročného Anthonyho Rappa, ktorý sa s tým rozhodol vyjsť na povrch po škandále a podobných obvineniach producenta Harveyho Weinsteina.
- Ridley Scott sa rozhodol pretočiť všetky scény Kevina Spaceyho ako J. Paula Gettyho len 6 týždňov pred oficiálnym dátumom vydania 22.12.2017. Christopher Plummer sa tejto príležitosti chopil a vo filme postavu stvárnil. Len pretáčacie scény, kde vystupujú aj Michelle Williams (Gail Harris) a Mark Wahlberg (Fletcher Chase) si vyžiadali desať natáčacích dní naviac.
- Gary Oldman a Jack Nicholson boli zvažovaní do role J. Paula Gettyho.
„Příběh únosu šestnáctiletého Johna Paula Gettyho III. a zoufalý pokus oddané matky přesvědčit jeho dědečka, miliardáře Jean Paula Gettyho, aby zaplatil výkupné."
OBSAH
Film sleduje únos šestnáctiletého Johna Paula Gettyho III (Charlie Plummer) a zoufalou snahu jeho milující matky Gail (Michelle Williams) přesvědčit Johnova miliardářského dědečka (Christopher Plummer), aby zaplatil výkupné. Když to Getty senior odmítne a narůstá prchlivost a brutalita únosců, snaží se Gail jeho rozhodnutí zvrátit. Když život jejího syna visí na vlásku, obrátí se zoufalá Gail na Gettyho poradce (Mark Wahlberg) a sotva myslitelné spojenectví v závodě s časem nakonec ukáže, že bezpodmínečná a trvalá láska má větší hodnotu, než peníze.(Vertical Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
O téhle látce se mluvilo úplně z jiných důvodů než těch, které by měly milovníky filmů zajímat. Vyštípání Kevina Spaceyho, na vyloženě poslední chvíli nahrazení Christopherem Plummerem, a s tím spojená řada otázek a názorových rozkolů. Přitom je podstatnější, že další kus režisérské legendy je víceméně zklamáním. Snímek Ridleyho Scotta působí sice vznešeně, ovšem více pak mdle až nudně, i kvůli skokům v čase neumí vtáhnout, nedokáže rozvířit tepovou frekvenci. Chybí dílčí pointy, chybí zajímavost postav, chybí schopnější dramaturg. Točíme se okolo únosu vnuka ropného miliardáře Jeana Paula Gettyho, který byl totálním obchodníkem i totálním skrblíkem. Dohadoval se, smlouval, než pustil dolar. A za kluka odmítl zaplatit. Utahaný scénář, špatně napsané postavy, překvapivě slabé herecké výkony (nejen Mark Wahlberg, který se jen dostává z místa A do místa B, aby si v místě C trochu zamoralizoval, ale za mě bohužel i Michelle Williams). Řemeslně to každopádně vypadá dokonale, to se musí nechat. Jenže na to jsme si u mistra Scotta už tak nějak zvykli. Výborně nasnímaný italský venkov i chlad kulis zbohatlíků, to je radost. Ovšem po nedochuceném Konzultantovi nebo recyklaci vetřelčího tématu je to další krok stranou. Škoda ho.. (castor) 3*
Nikdy nepřestanu obdivovat Ridleyho smysl pro obrazový detail, to je fakt jedinečný filmařský rukopis (počasí, dým, barva kostýmů, atd. ) . Co sedá těžko obdivovat je poměrně velká dějová rozvleklost, chyběla mně tam větší a údernější dialogová složka, jako třeba ta při jednání o "půjčce". Spousta scén byla do nikam a ubraly tak čas třeba závěrečné hledačce ve městě, to se mohlo určitě více vymazlit. S hereckým výkonem celého ansáblu jsem spokojen s pojetím únosu už tolik ne. (Enšpígl) 3*
Další studie toho, že peníze nekazí charakter, jen jej obnaží.. Wolskiho šedivé vyblinkané filtry vše až urputně stylizují do retra, náhradník Plummer v roli bezcharakterního magnáta s kamenným srdcem nemá moc co hrát, předražený Wahlberg může hrát leda s dětmi mikádo a celý tento příběh o pomíjivé moci peněz a stockholmsko-kalábrijských syndromech působí hrozně bezkrevně. R.Scott si Scarpův scénář vybral kvůli provokativnosti Gettyho příběhu, ale prachsprostá rutina ji rozmělnila v prach. Skoro se chce říct, že největší trik, který kdy ďábel Spacey předvedl, bylo sáhnout na kolínko nezletilého chlapce a pak…ze Všech prachů světa zmizel.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Ridley Scott je démon. Ve svých osmdesáti točí zhruba jeden film ročně a ještě na dálku radí jiným tvůrcům, jak navazovat niť v pokračováních jeho klasik. Jenže občas je prostě jako váš dědeček, co ve stejném věku řídí auto stylem, jež vás nutí sedět v neustálém dosahu volantu, zatímco jste pro jistotu dvakrát obtočeni pásem. Co kdyby... Hrozně rád bych prohlásil, že po tápajícím Vetřelec: Covenant jsme se dočkali zas jednou hutné látky, kterou Ridley jenom adaptuje podle neprůstřelného scénáře z cizí ruky, jenže Všechny prachy světa se pravděpodobně do historie zapíší jen oním nešťastným skandálem s přeobsazením Kevina Spaceyho. Přineslo to spoustu laciného PR, parádní příležitost pro Christophera Plummera a nakonec z toho snad vypadne i nějaká ta soška. Jakákoliv nominace pro samotného Scotta je ale zřejmě největší záhadou letošní sezóny červených koberců.
Ale abychom příliš nepředbíhali, snímek pojednává o únosu Johna Paula Gettyho III, teenagera, jenž se tak dlouho poflakoval nočními ulicemi Říma, až si ho vytipovala mafiánská úderka. Proč? Protože jde o vnuka slavného ropného miliardáře Jeana Paula Gettyho (prvního). Jeho zfilmovaný životopis by zřejmě vydal na zajímavější film, protože Getty kdysi přijel na hranici Saudské Arábie a Kuvajtu už jako zkušený vrtač, a vnutil místním šejkům deset milionů dolarů (plus milion za každý další rok) výměnou za šedesátiletou opci na kus pouště, který byl podle všech průzkumu vyschlý až do zemského jádra.
O pár měsíců a vrtů později začalo tryskat černé zlato, které do roku 1955 udělalo z Gettyho nejbohatšího Američana a o pár let později i nejbohatšího člověka na planetě a vůbec prvního dolarového miliardáře. Ano, i při započtení inflace je jeho jmění ve srovnání s dnešními IT boháči relativně malé, ale tenkrát skutečně neměl konkurenci. A hlavně to byl Skrblík - přes neuvěřitelné bohatství s každým smlouval, ve svém sídle nechal pro služebnictvo nainstalovat telefonní automat na mince a na arabských tržnicích nakupoval cetky, které pak v amerických aukcích prodával za stotisícinásobky. Obchodník každým coulem, co nikdy neodolal možnosti vydělat další dolar.
A teď si představte, že mu italská mafie unese vnuka a chce výměnou 17 milionů dolarů. Za mladíka, který v životě ještě nic nedokázal, a navíc je v péči matky, jež se rozvedla s Gettyho synem. Ne, žádné vyjednávání s únosci a teroristy. Jen je nechte vydusit... mohl bych vám odvyprávět celý příběh, který sice nemá podobné grády jako celý Gettyho životopis, ale rozhodně si při jeho čtení řeknete, že je zralý na zfilmování. A byl by to vynikající materiál i ve chvíli, kdy by si autor knižní předlohy nevymyslel některé neexistující postavy a nedělal v posloupnosti událostí zbytečné zkratky.
Postava Marka Wahlberga, kterýžto měl do kin pravděpodobně svým obličejem nalákat diváky, totiž ve skutečnosti vůbec neexistovala a i ve filmu je jaksi navíc, aby diváka provedla zprvu neuvěřitelně kostrbatým rejem flashbacků a scén ze současnosti. Scott pracuje s dvouhodinovou stopáží, které by nejvíc slušelo velké měřítko a silný tah na branku. Místo toho nás ale hodinu točí v kruhu nesouvisejícími návraty do Gettyho minulosti a hlemýždím vyjednáváním s teroristy. Udržet divákovu pozornost se nedaří, protože flashbacky jsou skoupé na pointu a jejich inflace nutí zapomenout, jak je to vlastně s Gettym juniorem. Plummerovi přitom stačí jeden pohyb obočí, abyste pochopili, že jde o skrblíka a kapitalistu, jenž zaplatí dva dolary jen ve chvíli, kdy si bude moci alespoň jeden odepsat z daní.
Hlavní tíha příběhu je tedy na matce uneseného teenagera (Michelle Williams) a Fletcheru Chaseovi (Mark Wahlberg), Gettyho agentovi pro všechno a bývalému úderníkovi ze CIA. Wahlberg je v téhle poloze asi stejně přesvědčivý jako kostěné brýle na jeho nose, zvlášť když vysvětluje, že nenosí bouchačku, protože mu dělá bouli na saku. Zhruba po hodině kličkujícího děje se konečně natrvalo přesuneme do současnosti, a ačkoliv Christopher Plummer hraje opravdu spíše třetí housle (ve filmu je dohromady deset minut), Ridley se konečně chopí otěží a nabídne nám alespoň thrillerovou koncovku.
Je to ale příliš málo a příliš pozdě. Celé to okounění v prvních dvou aktech vyjde vniveč. Michelle Williams hraje jako o život, ale nepodaří se jí pospojovat těch pár indícií, které líný scénář divákovi nabízí. Italští únosci jsou jenom figurkami a Gettyho vnuk v podání Charlieho Plummera (žádný příbuzenský vztah k Christopherovi, bohužel) je pouze jakýmsi oživlým MacGuffinem. Obrovsky promarněný potenciál nezachraňuje ani jindy zručná Scottova režie. Filmu tak chybí jak duše, tak ksicht, protože výrazný color grading a přehnané ulpívání na detailech tentokrát spíš než velké plátno evokují snahu o velké plátno v podání moderní televizních minisérií.
V redakční diskuzi jsem tohle téma rozebíral, protože Gettyho únosu by mnohem víc slušela minisérie ve stylu American Crime Story, tak jak to předloni naznačil Ryan Murphy s O.J. Simpsonem a letos s Giannim Versacem. A světe div se, už v březnu má premiéru minisérie Trust, kterou režíruje Danny Boyle - o únosu Gettyho III. Marka Wahlberga hraje Brendan Fraser a Gettyho skrblíka Donald Sutherland. Nechci rovnou tvrdit, že má Boyle lépe rozdané karty, ale Scott ve své dvouhodinovce jednotlivé linie rozkošatil natolik, že už je nikdy nedokázal dostat na jedinou kolej. Minisérie dovolí téhle komplikované historce ze života lépe vytesat postavy a věnovat víc prostoru té nejzajímavější, magnátovi Gettymu. Toho by ve Scottově variantě nespasil snad nikdo. Plummer protlačí k divákovi pár hvězdných okamžiků, ale ten Zlatý glóbus má opravdu spíš za mediální humbuk, než za dobře napsanou postavu.
Už od první scény má přitom zkušenější divák jasno v tom, že na Gettym film stojí a padá. Škoda, že to někdo zapomněl říct scenáristovi, který až po hodině pochopí, že se měl víc věnovat fiktivnímu Wahlbergovi, jehož Fletcher působí od půlky filmu příliš strojeně, když konečně začne jednat, aniž by však publikum tušilo, co je to vlastně za člověka. Místo aby tyhle narychlo rozestavěné figurky črtaly další a další vrstvy Plummerova charakteru, rozehrávají si bokem vlastní, velmi nepřesvědčivou partii, jež graduje až školácky nezvládnutou honičkou v italských kulisách, která jako by se Gettyho už vůbec netýkala. Místo aby Scott ve finále přetáhnul diváka přes nos katarzí, servíruje dva různé filmy, mezi kterými postavy nevědomky přebíhají. Na festivalech to lze maskovat za umění, v intencích hollywoodské žánrovky je to ale vyložený průšvih, který nelze zakrýt hezkou kamerou a slavnými tvářemi.
Zatímco čtyři roky starý Konzultant byl polarizujícím snímkem, kterému se dalo ledacos odpustit díky experimentálnímu scénáři Cormaca McCarthyho, u Všech prachů na světě už se do hlavy vkrádá kacířská myšlenka o další legendě, jež nestihla včas odejít. Ridleyho klasiky milujeme a přejeme mu do dalších let ještě hodně elánu. Kromě dobrého scenáristy by ale zjevně potřeboval i přísného producenta a mimořádně schopného dramaturga. A jestli ani to nepomůže, bude mu ten řidičák od režisérské sesle někdo muset sebrat. To abychom při vzpomínání na prvního Vetřelce zároveň nemuseli vytěsňovat další tři, čtyři filmy, kterými se ho snažil Ridley "vylepšit". Méně je někdy více, a tahle ani ryba, ani rak, resp. ani kriminálka, ani thriller, je cennou lekcí v tom, že i mistr tesař se v pokročilém věku může utnout nikoliv jen jednou.
O FILMU
Začátek bohatství
Příběh filmu Všechny prachy světa začal tím, že si producent Quentin Curtis zajistil práva na zfilmování knihy Johna Pearsona Painfully Rich: The Outrageous Fortune and Misfortunes of the Heirs of J. Paul Getty, která popisuje nechvalně proslulý únos v rodině amerického průmyslníka J. P. Gettyho. S myšlenkou na natočení filmu se obrátil na scénáristu Davida Scarpu.
„Samozřejmě, že jsem o tom únosu věděl, ale ve skutečnosti jsem vždy chtěl udělat něco o penězích a o tom, jak řídí a utvářejí životy lidí. Když se nad tím zamyslíte, ovlivňují mnoho našich rozhodnutí, počínaje tím, koho si vybereme pro celoživotní partnerství, až po to, kde se rozhodneme bydlet, jakou práci si vybereme atd. A samozřejmě ovlivňují i lidi bez peněz v tom smyslu, že jejich výběr a možnosti jsou omezené. Ale peníze ovlivňují emocionálně dokonce i bohaté lidi v tom smyslu, že jim dávají svobodu a moc, ale záleží na tom, jak s tím naloží. Když mi Quentin řekl o svém nápadu na film, moje první reakce byla: ‚Jo, to dítě co přišlo o ucho?‘, a on řekl: ‚Víš, zajímavé na tom je také to, že v té době byl Getty nejbohatší člověk na světě a klidně si mohl dovolit to výkupné zaplatit, měl miliardu dolarů a únosci požadovali 17 miliónů, což pro něj bylo něco jako parkovací poplatek a přesto to odmítl zaplatit.‘ To upoutalo moji pozornost. Odpověděl jsem: ‚Jdu do toho.‘“, vzpomíná Scarpa.
Scarpu zaujalo téma Gettyho všeobecně známého skrblictví toho, co představovalo po emoční stránce.
Scarpa poznamenává: „Překážkou nebylo zaplacení výkupného na záchranu vnuka - byla to psychologická překážka, nemohl se prostě smířit s tím, že by se vzdal svých peněz. A tak se příběh vyvíjí ze standardního thrilleru ve studii o tom, jaký vliv mají peníze na tohoto muže, jaký dopad to má na jeho rodinu a dokonce i na únosce. Nejdůležitější je život dítěte a on nedokáže najít ani jeden důvod, který by ho přesvědčil, aby zaplatil. Dokonce i takto zámožný člověk, nejbohatší na světě, je rukojmím svých peněz.“
Scarpa při psaní scénáře stavěl příběh na samotném únosu a zcela novým způsobem kombinoval dva respektované žánry.
„Únos byl páteří scénáře, ale vracíme se zpět v čase do chlapcova dětství a prostředí, které formovalo Gettyho. Nejtěžším úkolem bylo vyvážit drama únosu s klasickým životopisným příběhem a my jsme oba tyto nesourodé žánry propojili. Cílem bylo přesunovat se v jednom příběhu mezi thrillerem odehrávajícím se v přítomnosti a shakespearovským rodinným dramatem s kořeny v minulosti.“, poznamenává Scarpa.
Scarpův scénář byl v roce 2015 zařazen na seznam nejoblíbenějších dosud nenatočených scénářů Black List. Když si producenti Dan Friedkin a Bradley Thomas ze společnosti Imperative Entertainment scénář přečetli, okamžitě je nadchl.
„Měl obrovský záběr.“, řekli o scénáři partneři ze společnosti Imperative Entertainment. „Dobové dílo odehrávající se na třech kontinentech vypráví neuvěřitelný příběh o osobní tragédii, která zasáhla jednu z nejbohatších a nejmocnějších rodin na světě. Okamžitě jsme věděli, že pokud ten příběh správně natočíme, bude z něj výborný a působivý film. Od té chvíle jsme si vytkli za cíl natočit podle scénáře film a už jsme věděli, že na tento úkol je ten pravý jen jeden režisér.“
Ridley Scott neměl o film o zločinu v Gettyho rodině zájem… dokud si nepřečetl scénář. „Jméno Getty mi něco připomnělo, samozřejmě jsem věděl, kdo to je a věděl jsem, co se stalo, ale nijak zvlášť mě to nezajímalo. Ale po přečtení pár řádek a po setkání s Danem a Bradleym jsem věděl, že jsem v dobrých rukou. Téma i scénář byly skvělé a byl jsem si naprosto jistý, že chci ten film natočit.“, vzpomíná Scott.
Scott poukazuje na fascinující rozporuplnost J. Paula Gettyho - námětem článků na titulních stranách novin byla jeho pověstná lakota stejně jako jeho obchodní prozíravost a koneckonců i jeho mecenášství.
„Měl odvahu i dobrý nos. V roce 1948 by člověk neletěl na Střední východ, aby tam koupil ropu a práva k pozemkům, pokud by se mu nedostávalo odvahy a chytrosti. Byl to skvělý člověk, ale jen do chvíle, než se ho zeptali, kolik zaplatí za svého vnuka, a on na to řekl ‚Nic.‘ Každého to šokovalo až do morku kostí. Ale vyslal tím také vzkaz únoscům. Lidé, kteří unášejí jiné lidi, jsou v podstatě teroristé, a v současnosti s nimi vlády nevyjednávají. Takže Getty svým přístupem předběhls dobu. Myslel to opravdu vážně? Myslím, že určitě ne - z jeho strany to byl jasný vzkaz únoscům. A lidé zapomínají, že byl v mnoha ohledech filantrop. V době, kdy začal uvažovat o svém odkazu, již stavěl budovu dnešního nádherného muzea Getty Villa v Santa Monice, které je zdarma přístupné veřejnosti.“, poznamenává Scott.
Původně hrál Gettyho Kevin Spacey, který byl díky důkladnému speciálnímu líčení a masce od slavného magnáta k nerozeznání. Ale když mnoho mužů herce veřejně obvinilo ze sexuálního obtěžování, došlo ke střetu umění a reálného života. Krátce poté se Scott společně s partnery ze společnosti Imperative Entertainment, kteří film i přetáčené scény plně financovali, rozhodli Spaceyho nahradit a znovu natočit všechny jeho scény s držitelem Oscara Christopherem Plummerem.
„Jakmile jsme byli s těmito strašlivými obviněními obeznámeni, pouze šest týdnů před plánovaným uvedením do kin, nepřipadalo pro nás v úvahu uvést film tak, jak byl původně natočen. Nemohli jsme s dobrým svědomím tato tvrzení ignorovat a nijak na ně nereagovat. Když jsme se s Ridleym rozhodli přeobsadit do role Gettyho Christophera Plummera, všichni herci a členové štáb nám vyjádřili podporu a velmi ochotně nám vyšli vstříc a my jim nemůžeme dostatečně poděkovat za jejich neúnavné úsilí během celého procesu.“, řekl Dan Friedkin.
Důvodem pro toto rozhodnutí nebylo pouze údajné Spaceyho nevhodné chování, ale také respekt k obětavým hercům a členům filmového štábu, kteří do tvorby filmu vložili svůj čas a odborné schopnosti a znalosti. Jak uvedla společnost Sony Pictures: „Film není dílem jednoho člověka. Na tomto filmu s velkým fyzickým a mravním nasazením pracovalo dalších 800 herců, scénáristů, výtvarných umělců, řemeslných umělců a členů filmového štábu, někteří celá léta, včetně jednoho z hlavních režisérů filmu. Bylo by velmi nespravedlivé potrestat všechny tyto lidi za provinění jednoho z herců ve vedlejší roli.“
J. Paul Getty žil pozoruhodný, a dá se říci i filmový, život. Milionářem se stal ve svých 24 letech, a v mládí hojně navštěvoval večírky, na kterých popíjel společně s bohatými a slavnými lidmi, a vůbec mu nezáleželo na jeho jmění, aby nakonec vrátil do „rodinného podniku“. Stal se z něj disciplinovaný a bezohledný kapitalista, ale také mecenáš umění a architektury. Mimo jiné se zasloužil o stavbu napodobeniny Hadrianovy vily v kalifornském Malibu, která je nyní známa jako muzeum Getty Villa. Getty byl velmi rozporuplný muž - nepředstavitelně bohatý a bezmezně skrblický, milující i krutý.
Plummera fascinovalo naprosto rozporuplné chování J. Paula Gettyho, jeho rozporuplná morálka a povaha a jeho složité rodinné vztahy.
„Byl jsem nadšený, když mi Ridley zavolal a nabídl tu roli - vždycky jsem s ním chtěl pracovat a tohle je úchvatné téma. Rád hraji reálné lidi, protože už samotná příprava je fascinující, a v tomto filmu se jedná o velmi neobyčejnou postavu. A scénář je napsaný tak dobře, že jsem okamžitě věděl, že do toho chci jít.“, říká Plummer.
Plummer samozřejmě znal příběh nechvalné proslulého únosu i Gettyho překvapivou reakci, ale o samotném Gettym toho moc nevěděl.
Ocenění:
Academy Awards
2018 - Christopher Plummer (Vedlejší herec) (nominace)
Golden Globes
2018 - Michelle Williams (Nejlepší herečka - drama) (nominace)
2018 - Ridley Scott (Nejlepší režie) (nominace)
2018 - Christopher Plummer (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
BAFTA
2018 - Christopher Plummer (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Tereza Chudobová - Michelle Williams (Gail Harrisová), Ladislav Županič - Christopher Plummer (J. Paul Getty), Pavel Vondra - Mark Wahlberg (Fletcher Chase), Filip Jančík - Romain Duris (Cinquanta), Vladislav Beneš - Timothy Hutton (Oswald Hinge), David Štěpán - Charlie Plummer (John Paul Getty III), Matěj Havelka - Charlie Shotwell (John Paul Getty III - 7 let), Marek Libert - Andrew Buchan, Giampiero Judica (John Paul Getty II, Sgro), Ivo Novák - Andrea Piedimonte Bodini (Corvo), Svatopluk Schuller - Rainer Sellien (Otto Lam + titulky), Kristina Jelínková - Charlotte Beckett (Annie), Antonín Navrátil - Marco Leonardi (Mammoliti), Petr Gelnar - Nicolas Vaporidis, Giuseppe Bonifati (Il Tamia 'Chipmunk', Giovanni Iacovoni), Bohuslav Kalva - Clive Wood (Bullimore), Linda Křišťálová - Maya Kelly (Aileen Gettyová - 6 let), Oldřich Hajlich - Guglielmo Favilla (Piccolino), Miroslava Součková - Adele Tirante (Maria), Adéla Nováková - Anna Devlin (Aileen Gettyová - 15 let), Jan Szymik, Jiří Ployhar, Jitka Jirsová
Překlad: Milan Stejskal
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Dialogy: Luděk Koutný
Režie: Martin Kot
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2018
2. DABING (JOJ)
V českém znění: Eva Novotná - Michelle Williams (Gail Harrisová), Zdeněk Junák - Christopher Plummer (J. Paul Getty), Tomáš Sagher - Mark Wahlberg (Fletcher Chase), Petr Štěpán - Romain Duris (Cinquanta), Vladimír Hauser - Timothy Hutton (Oswald Hinge), Jiří Daniel - Charlie Plummer (John Paul Getty III), Aleš Zbořil - Andrew Buchan (John Paul Getty II)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.1.2018 Vertical Ent.
Premiéra USA: 25.12.2017 Sony Pictures
Premiéra Itálie: 4.1.2018 Lucky Red
Premiéra Velká Británie: 12.1.2018 Sony Pictures UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 13.6.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 13.6.2018 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 1 150 953
Tržby celkem - $ 57 000 000
Návštěvnost v ČR 7 497
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
Tvůrci a herci
Ridley Scott (Režie), Chris Clark (Produkce), Quentin Curtis (Produkce), Mark Huffam (Produkce), Ridley Scott (Produkce), Bradley Thomas (Produkce), Kevin J. Walsh (Produkce), Dan Friedkin (Produkce), Daniel Pemberton (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Claire Simpson (Střih), Carmen Cuba (Casting), Arthur Max (Scénografie), Janty Yates (Kostýmy), David Scarpa (Scénář), John Pearson (kniha) (Předloha), Michelle Williams (Herec), Mark Wahlberg (Herec), Charlie Plummer (Herec), Christopher Plummer (Herec), Timothy Hutton (Herec), Romain Duris (Herec), Andrew Buchan (Herec), Olivia Grant (Herec), Marco Leonardi (Herec), Maurizio Lombardi (Herec), Teresa Mahoney (Herec), Charlie Shotwell (Herec), Francesca Inaudi (Herec), Mario Opinato (Herec), Andrea Piedimonte Bodini (Herec), Giulio Base (Herec), Riccardo De Torrebruna (Herec)
2017/135/USA/Drama, Krimi, Mysteriózní, Thriller
- Celosvětová premiéra proběhla 18. prosince 2017 v Los Angeles v Kalifornii.
- Fletcher Chase (Mark Wahlberg) nosí hodinky Rolex Submariner.
- Film způsobil kontroverzi ohledně „gender pay gap“, když vyplula na povrch informace, že za přetáčení bylo Marku Wahlbergovi vyplaceno 1 500 000 amerických dolarů, zatímco honorář Michelle Williams činil pouhých 1 000 dolarů. Oba přitom hráli hlavní role. Mark Wahlberg se následně rozhodl svůj honorář věnovat hnutí Time's Up.
- Roli Gail Harris (Michelle Williams) si měla původně zahrát Natalie Portman.
- John Paul Getty III si pár let po událostech popisovaných ve filmu zahrál roli scénáristy ve filmu Wima Wenderse Stav věcí (1982).
- Film mal mať pôvodne premiéru na AFI Feste, ale spoločnosť Sony ju stiahla po sérii obvinení zo sexuálneho útoku proti Kevinovi Spaceymu. Ten mal v opilosti v roku 1986 obťažovať iba 14-ročného Anthonyho Rappa, ktorý sa s tým rozhodol vyjsť na povrch po škandále a podobných obvineniach producenta Harveyho Weinsteina.
- Ridley Scott sa rozhodol pretočiť všetky scény Kevina Spaceyho ako J. Paula Gettyho len 6 týždňov pred oficiálnym dátumom vydania 22.12.2017. Christopher Plummer sa tejto príležitosti chopil a vo filme postavu stvárnil. Len pretáčacie scény, kde vystupujú aj Michelle Williams (Gail Harris) a Mark Wahlberg (Fletcher Chase) si vyžiadali desať natáčacích dní naviac.
- Gary Oldman a Jack Nicholson boli zvažovaní do role J. Paula Gettyho.
Odkazy
Hrají:
Michelle Williams, Mark Wahlberg, Charlie Plummer, Christopher Plummer, Timothy Hutton, Romain Duris, Andrew Buchan, Olivia Grant, Marco Leonardi, Maurizio Lombardi, Teresa Mahoney, Charlie Shotwell, Francesca Inaudi, Mario Opinato, Andrea Piedimonte Bodini, Giulio Base, Riccardo De Torrebruna, Nicolas Vaporidis, Gino Nardella, Charlotte Beckett, Anna Devlin, Roy McCrerey, Edward Bukowian-Bryła