Thelma / Thelma (2017/116/Norsko, Francie, Dánsko, Švédsko/Thriller, Drama, Romantický) 69%
05.09.2018 15:52
Zajímavost k filmu
- Jedná se o první film režiséra Joachima Triera, který byl promítán v kinech v České republice.
JEDNOU VĚTOU
„Co kdyby se vaše nejtemnější touhy začaly plnit?"
OBSAH
Křehká Thelma právě nastoupila na vysokou školu. I přes urputnou snahu jejích rodičů kontrolovat každý její krok poprvé zakouší nezávislost a vír studentského života. Když se však zamiluje do krásné spolužačky Anji, začnou se v jejím okolí dít nevysvětlitelné a děsivé události a Thelma s hrůzou zjišťuje, že jejich příčinou je možná ona samotná. Uhrančivý thriller o nejtemnějších lidských touhách, rodinných prokletích a zakázané lásce natočil jeden z nejtalentovanějších skandinávských tvůrců současnosti Joachim Trier.(Aerofilms)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jedna lesbická láska, jedna depresivní famílie a jedno nemilé tajemství. Ujetí Norové experimentují. První polovina je velmi svěží a působivá, úvodní sekvence dokonale zamrazí. Nakonec se ale mladá katolička přeci jen dočká univerzity, na jejíž půdě začne poznávat skutečný život se všemi vrcholy i pády. Postupně zároveň odhalujeme jedno (nadpřirozené) rodinné tajemství, které bude souviset právě se znepokojivým objevováním dívčiny vlastní osobnosti a sexuality. Podmanivé pojetí sešněrované náboženskými mantinely začne víc prostupovat k nahánění rodinných kostlivců, což sice přinese několik netriviálních témat k zamyšlení, ale rovněž rozmělní i to zajímavé, co jsme předchozí desítky minut sledovali. A solidně zamotá hlavu. Prostě první polovina je vizuálně je seversky odtažitá, příběhově přitažlivá a nepřeplácaná, druhá rovněž, ale už to prostě (možná nakombinováním dalších prvků) místy drhne. Co dodává na podmanivosti celého snímku je naprosto přesvědčivá Eili Harboe. Když si skládá střípky svého dětství, diváka mrazí, když se nejistě usmívá nad hloupými otázkami svých vrstevníků, znovu z toho mrazí. Potěší i debutující „něco mezi Alicií Vikander a Rosarií Dawson“ Kaya Wilkins nebo představitelé hrdinčiných rodičů. Ponuré i křehké zároveň. Ale něco mi tam nakonec (k těm čtyřem hvězdám) chybělo. (castor) 3*
Ze začátku se mě líbilo jak film pracuje s naznáky, ale když jsem zjistil, že celý film bude o naznácích mé nadšení opadlo, naštěstí se do toho všeho vesralo to podstatný, lidská osamělost v kombinaci s tím co Thelma nafasovala do sudiček to vyznělo hodně originálně, ale zase mě tady s těma pěti hvězdama neblbněte hlavu. (Enšpígl) 3*
Různorodé recenze a hodnocení mě lákaly. A už jen takový detail jako nezvykle (skoro až nepříjemně) pomalý nájezd kamery na Thelmu v úvodu naznačoval, že film asi nepůjde vyšlapanými cestičkami. Což mi snímek potvrzoval po celou svoji dobu. Člověk si velmi rychle najde vztah k hlavní hrdince, vnímá společně s ní její nejistotu, ostych, ale zároveň také studiem na vysoké škole získanou svobodu. A když si k tomu člověk přidá její rodiče, sympatie k Thelmě ani nemohly být vyšší. S tím souvisely i výčitky svědomí vyvolávané výchovou manipulátora v podobě papínka. Jenže pak se začnou dít věci…a krom výborného hereckého výkonu hlavní protagonistky si člověk může plnými doušky vychutnávat působivou atmosféru a slušnou porci napětí. Navíc je tu pořád přítomná ta otázka; jsou to, co vidíme, jen představy/upravené vzpomínky či naopak pravda? K závěru mě už ale snímek pomalu přestával bavit, „přemisťování“ se totiž náhle rozšířilo i o další „jevy“ a mé nadšení takřka opadlo. Za většinu filmu dám ještě slušné 4*. (Sarkastic) 4*
VELKÁ RECENZE
Jméno Trier je ve filmovém světě spojeno především s šokantním Larsem, ovšem i jeho jmenovec (a podle všeho vzdálený příbuzný) Joachim už více než dekádu patří k velmi zajímavým evropským tvůrcům. Odzbrojující dramata mu předloni vynesly i americkou štaci s názvem Hlasitější než bomby. Letos zaujal hororovým thrillerem Thelma, který si vysloužil norskou nominaci na cizojazyčného Oscara. V sebevražedné konkurenci Hvězdných válek se v půlce prosince dostane i do naší distribuce a pár diváků by návratu Lukea Skywalkera přece jen měl odloudit.
Thelma v řadě ohledů připomíná letošní Raw, jedná se totiž o velmi podobný námět i žánr: coming of age body horor o mladé slušňačce, která po nástupu na vysokou začne objevovat úplně nový svět. Katolicky vychovaná Thelma tak proniká do tajů alkoholu, drog, sexuality a jen tak mimochodem zjišťuje, že s ní možná není všechno tak úplně v pořádku. Nemám tím na mysli její pravděpodobnou lesbickou orientaci jako spíše nevysvětlitelné epileptické záchvaty, které ale možná vysvětlení mají. Kdo ví…
U srovnání s Raw ještě chvilku zůstanu, přesně totiž ukazuje rozdílné přístupy obou filmů (a do značné míry i národních kinematografií). Francouzské pojetí stálo na brutálně naturalistickém a prvoplánově šokujícím zobrazení tělesných nechutností, pod nimiž se však skrývaly poměrně plytké myšlenky. Thelma jde jinou cestou - vizuálně je seversky odtažitá, nepřeplácaná, a její hororovost pochází zevnitř. Nakonec vlastně ani nestojí na nadpřirozenu, to pouze umožňuje ukázat na rizika přísně náboženské výchovy, potlačené sexuality, přílišné kontroly či neuspořádaných rodinných vztahů. V tom je velká síla Thelmy, jelikož tato témata do nějaké míry souzní téměř s každým.
Téměř dvouhodinová stopáž je občas docela ubíjející, překvapivě nejvýrazněji v poslední půlhodině. Samotný závěr to však vynahradí a nabídne příjemně nepříjemné podněty k dalšímu přemýšlení. Trier natočil lehce nepřívětivý, ovšem nápaditý film, který k chladné prosincové atmosféře výborně sedí. Pro každého, kdo si chce trochu znepříjemnit rozjásaný advent, ideální záležitost.
Ocenění:
Sitges Film Festival
2017 - Eskil Vogt, Joachim Trier (Nejlepší scénář)
2017 - Joachim Trier (Zvláštní cena poroty)
2017 - Joachim Trier (Stříbrný Mélies: Nejlepší celovečerní film)
DABING
V českém znění: Ivana Korolová - Eili Harboe (Thelma), Martin Zahálka - Anders Mossling (Dr. Paulsson), Kristýna Valová - Kaya Wilkins (Anja), Anna Brousková - Ellen Dorrit Petersen (Unni), Matěj Převrátil - Steinar Klouman Hallert (Kristoffer), Adéla Nováková - Ingrid Giaver (Julie), Bohdan Tůma, Zbyšek Horák, Radka Stupková, Klára Nováková, Jiří Krejčí, Jiří Köhler, Kateřina Petrová, Petra Jindrová
Překlad: Marta Bartošková
Zvuk: Jaroslav Novák
Produkce: Petr Smyczek
Dialogy a režie: Marek Tomažič
Pro HBO vyrobila Společnost SDI Media v roce 2018
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.12.2017 Aerofilms
Premiéra USA: 21.0.2017 (Fantastic Fest)
Premiéra Norsko: 15.9.2017 SF Norge
Premiéra Francie: 22.11.2017 Le Pacte
Premiéra Dánsko: 30.11.2017 Camera Film
Premiéra Švédsko: 17.11.2017 TriArt Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 357 543
Tržby celkem - $ 1 500 000
Návštěvnost v ČR 3657
Náklady (Rozpočet) - EU 5 009 000
„Co kdyby se vaše nejtemnější touhy začaly plnit?"
OBSAH
Křehká Thelma právě nastoupila na vysokou školu. I přes urputnou snahu jejích rodičů kontrolovat každý její krok poprvé zakouší nezávislost a vír studentského života. Když se však zamiluje do krásné spolužačky Anji, začnou se v jejím okolí dít nevysvětlitelné a děsivé události a Thelma s hrůzou zjišťuje, že jejich příčinou je možná ona samotná. Uhrančivý thriller o nejtemnějších lidských touhách, rodinných prokletích a zakázané lásce natočil jeden z nejtalentovanějších skandinávských tvůrců současnosti Joachim Trier.(Aerofilms)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jedna lesbická láska, jedna depresivní famílie a jedno nemilé tajemství. Ujetí Norové experimentují. První polovina je velmi svěží a působivá, úvodní sekvence dokonale zamrazí. Nakonec se ale mladá katolička přeci jen dočká univerzity, na jejíž půdě začne poznávat skutečný život se všemi vrcholy i pády. Postupně zároveň odhalujeme jedno (nadpřirozené) rodinné tajemství, které bude souviset právě se znepokojivým objevováním dívčiny vlastní osobnosti a sexuality. Podmanivé pojetí sešněrované náboženskými mantinely začne víc prostupovat k nahánění rodinných kostlivců, což sice přinese několik netriviálních témat k zamyšlení, ale rovněž rozmělní i to zajímavé, co jsme předchozí desítky minut sledovali. A solidně zamotá hlavu. Prostě první polovina je vizuálně je seversky odtažitá, příběhově přitažlivá a nepřeplácaná, druhá rovněž, ale už to prostě (možná nakombinováním dalších prvků) místy drhne. Co dodává na podmanivosti celého snímku je naprosto přesvědčivá Eili Harboe. Když si skládá střípky svého dětství, diváka mrazí, když se nejistě usmívá nad hloupými otázkami svých vrstevníků, znovu z toho mrazí. Potěší i debutující „něco mezi Alicií Vikander a Rosarií Dawson“ Kaya Wilkins nebo představitelé hrdinčiných rodičů. Ponuré i křehké zároveň. Ale něco mi tam nakonec (k těm čtyřem hvězdám) chybělo. (castor) 3*
Ze začátku se mě líbilo jak film pracuje s naznáky, ale když jsem zjistil, že celý film bude o naznácích mé nadšení opadlo, naštěstí se do toho všeho vesralo to podstatný, lidská osamělost v kombinaci s tím co Thelma nafasovala do sudiček to vyznělo hodně originálně, ale zase mě tady s těma pěti hvězdama neblbněte hlavu. (Enšpígl) 3*
Různorodé recenze a hodnocení mě lákaly. A už jen takový detail jako nezvykle (skoro až nepříjemně) pomalý nájezd kamery na Thelmu v úvodu naznačoval, že film asi nepůjde vyšlapanými cestičkami. Což mi snímek potvrzoval po celou svoji dobu. Člověk si velmi rychle najde vztah k hlavní hrdince, vnímá společně s ní její nejistotu, ostych, ale zároveň také studiem na vysoké škole získanou svobodu. A když si k tomu člověk přidá její rodiče, sympatie k Thelmě ani nemohly být vyšší. S tím souvisely i výčitky svědomí vyvolávané výchovou manipulátora v podobě papínka. Jenže pak se začnou dít věci…a krom výborného hereckého výkonu hlavní protagonistky si člověk může plnými doušky vychutnávat působivou atmosféru a slušnou porci napětí. Navíc je tu pořád přítomná ta otázka; jsou to, co vidíme, jen představy/upravené vzpomínky či naopak pravda? K závěru mě už ale snímek pomalu přestával bavit, „přemisťování“ se totiž náhle rozšířilo i o další „jevy“ a mé nadšení takřka opadlo. Za většinu filmu dám ještě slušné 4*. (Sarkastic) 4*
VELKÁ RECENZE
Jméno Trier je ve filmovém světě spojeno především s šokantním Larsem, ovšem i jeho jmenovec (a podle všeho vzdálený příbuzný) Joachim už více než dekádu patří k velmi zajímavým evropským tvůrcům. Odzbrojující dramata mu předloni vynesly i americkou štaci s názvem Hlasitější než bomby. Letos zaujal hororovým thrillerem Thelma, který si vysloužil norskou nominaci na cizojazyčného Oscara. V sebevražedné konkurenci Hvězdných válek se v půlce prosince dostane i do naší distribuce a pár diváků by návratu Lukea Skywalkera přece jen měl odloudit.
Thelma v řadě ohledů připomíná letošní Raw, jedná se totiž o velmi podobný námět i žánr: coming of age body horor o mladé slušňačce, která po nástupu na vysokou začne objevovat úplně nový svět. Katolicky vychovaná Thelma tak proniká do tajů alkoholu, drog, sexuality a jen tak mimochodem zjišťuje, že s ní možná není všechno tak úplně v pořádku. Nemám tím na mysli její pravděpodobnou lesbickou orientaci jako spíše nevysvětlitelné epileptické záchvaty, které ale možná vysvětlení mají. Kdo ví…
U srovnání s Raw ještě chvilku zůstanu, přesně totiž ukazuje rozdílné přístupy obou filmů (a do značné míry i národních kinematografií). Francouzské pojetí stálo na brutálně naturalistickém a prvoplánově šokujícím zobrazení tělesných nechutností, pod nimiž se však skrývaly poměrně plytké myšlenky. Thelma jde jinou cestou - vizuálně je seversky odtažitá, nepřeplácaná, a její hororovost pochází zevnitř. Nakonec vlastně ani nestojí na nadpřirozenu, to pouze umožňuje ukázat na rizika přísně náboženské výchovy, potlačené sexuality, přílišné kontroly či neuspořádaných rodinných vztahů. V tom je velká síla Thelmy, jelikož tato témata do nějaké míry souzní téměř s každým.
Téměř dvouhodinová stopáž je občas docela ubíjející, překvapivě nejvýrazněji v poslední půlhodině. Samotný závěr to však vynahradí a nabídne příjemně nepříjemné podněty k dalšímu přemýšlení. Trier natočil lehce nepřívětivý, ovšem nápaditý film, který k chladné prosincové atmosféře výborně sedí. Pro každého, kdo si chce trochu znepříjemnit rozjásaný advent, ideální záležitost.
Ocenění:
Sitges Film Festival
2017 - Eskil Vogt, Joachim Trier (Nejlepší scénář)
2017 - Joachim Trier (Zvláštní cena poroty)
2017 - Joachim Trier (Stříbrný Mélies: Nejlepší celovečerní film)
DABING
V českém znění: Ivana Korolová - Eili Harboe (Thelma), Martin Zahálka - Anders Mossling (Dr. Paulsson), Kristýna Valová - Kaya Wilkins (Anja), Anna Brousková - Ellen Dorrit Petersen (Unni), Matěj Převrátil - Steinar Klouman Hallert (Kristoffer), Adéla Nováková - Ingrid Giaver (Julie), Bohdan Tůma, Zbyšek Horák, Radka Stupková, Klára Nováková, Jiří Krejčí, Jiří Köhler, Kateřina Petrová, Petra Jindrová
Překlad: Marta Bartošková
Zvuk: Jaroslav Novák
Produkce: Petr Smyczek
Dialogy a režie: Marek Tomažič
Pro HBO vyrobila Společnost SDI Media v roce 2018
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.12.2017 Aerofilms
Premiéra USA: 21.0.2017 (Fantastic Fest)
Premiéra Norsko: 15.9.2017 SF Norge
Premiéra Francie: 22.11.2017 Le Pacte
Premiéra Dánsko: 30.11.2017 Camera Film
Premiéra Švédsko: 17.11.2017 TriArt Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 357 543
Tržby celkem - $ 1 500 000
Návštěvnost v ČR 3657
Náklady (Rozpočet) - EU 5 009 000
Tvůrci a herci
Joachim Trier (Režie), Thomas Robsahm (Produkce), Ola Flottum (Hudba), Jakob Ihre (Kamera), Olivier Bugge Coutté (Střih), Yngvill Kolset Haga (Casting), Roger Rosenberg (Scénografie), Ellen Dahli Ystehede (Kostýmy), Morten Solum (Zvuk), Louise Kjar (Masky), Nina Elise Johansen (Masky), Joachim Trier (Scénář), Eskil Vogt (Scénář), Eili Harboe (Herec), Kaya Wilkins (Herec), Ellen Dorrit Petersen (Herec), Henrik Rafaelsen (Herec), Marte Magnusdotter Solem (Herec), Anders Mossling (Herec), Camilla Belsvik (Herec), Sigve Boe (Herec), Isabel Christine Andreasen (Herec), Irina Eidsvold Toien (Herec)
2017/116/Norsko, Francie, Dánsko, Švédsko/Thriller, Drama, Romantický
- Jedná se o první film režiséra Joachima Triera, který byl promítán v kinech v České republice.
Odkazy
Hrají:
Eili Harboe, Kaya Wilkins, Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Camilla Belsvik, Sigve Bøe, Isabel Christine Andreasen, Irina Eidsvold Tøien, Lars Berge, Ingrid Jørgensen Dragland, Jonas Jörgensen, Steinar Klouman Hallert, Ingrid Giæver, Gorm Alexander Foss Grømer, Martha Kjørven