Ready Player One: Hra začíná / Ready Player One (2018/140/USA/Akční, Sci-Fi, Dobrodružný) 59%

15.08.2018 11:55
JEDNOU VĚTOU
„Lidé přicházejí do OASIS kvůli tomu, co tam mohou dělat. Ale zůstávají tam kvůli tomu, čím mohou být."

OBSAH
Děj filmu legendárního režiséra Stevena Spielberga je zasazen do roku 2045, kdy se svět ocitá na pokraji chaosu a kolapsu. Lidé však nalezli spásu v OASIS, rozsáhlém světě virtuální reality, který vytvořil geniální a excentrický James Halliday (Mark Rylance). Když Halliday zemře, odkáže své nesmírné bohatství prvnímu člověku, který najde Velikonoční vajíčko ukryté někde v OASIS. Odstartuje tak zběsilý závod, který pohltí celý svět. Když se k závodu o nalezení Velikonočního vajíčka rozhodne přidat nenápadný mladý hrdina Wade Watts (Tye Sheridan), je vržen do šílené, realitě na hony vzdálené honby za pokladem ve fantaskním světě mystérií, nečekaných objevů a nebezpečí.(Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Steven Spielberg využil veškeré zkušenosti z předchozích filmů a vměstnal je do své sci-fi novinky Ready Player One. K těm zkušenostem ale navíc použil všechen ten talent, co má, bez kterého by vlastně neudělal kariéru a připravil tak vzorový blockbuster, který prostě musí bavit. Jenže on šel se svojí drzostí ještě dál a klasický blockbuster rozdělil na hranou a kreslenou formu, kde ta kreslená má prim. A aby toho nebylo málo, tak v závěru tu kreslenou vměstnal do reality, aby nám všem vytřel zrak a ukázal to, jaký génius mu dřímá v hlavě. Klobouk dolů. Ready Player One je prostě mazec. Využívá všechno z osmdesátek a devadesátek. Naráží na tolik popkulturních bodů, až mi z toho bylo teskně. Když si například pohraje s Osvicením od Kubricka, tak si až říkám, jestli to Steven s tou genialitou nepřehnal. Jenže ono těch geniálních momentů tu není zase tak moc, čímž ve mně trošku hlodá otázka, jestli toho z těch osmdesátek a devadesátek nemohl vytěžit víc. Třeba hudebně se tu mohl vysloveně vyřádit. Každopádně to beru, natočil to podle sebe. Třeba závěr měl naprosto perfektní grády. Sice si tu Mark Rylance totálně urval kus filmu pro sebe, ale to mi popravdě vůbec nevadí. Jsem rád, že na něj Steven narazil a jsem ještě raději, že ho obsazuje. V Mostu špionů mi totiž dokázal, jak velký herec je. No a tady to zase bez problémů zopakoval. Nádhera. A já doufám, že to není poslední nádhera v podobě spolupráce Spielberg - Rylance. Tím ale nechci říct, že by si ostatní herci nezasloužili pochvalu. Jen konstatuji, že zbytek herců je tu na stejné úrovni, jako celý film. (Malarkey) 4*

Příjemná a svižná jízda zábavním parkem, který se nesoustředí tolik na odkazy 80'/90', ale spíše na příběh a zjednodušeně přímočarou hlavní dějovou linii. Rozsah knihy je částečně opomenut, což ve filmu vyjde ku prospěchu, vůči knize mírně chybí přesah např. do školství apod., čímž by se vysvětlilo, proč se OASIS, tak masově rozšířila. Hledisko ať časové (nalezení tří klíčů opravdu nemá trvat pár dní) nebo prostorové (ne, fakt zrovna bff z virtuálního světa nebydlí vždy za rohem) je hodně zjednodušené. Stejně tak z knihy, kde se čas od času umře, postavy prožívají a vyvíjejí se, je v tomhle případě o dost jednodušší zábava a především reálný svět se dostává na druhou kolej a spíše nudí. Všechnu zábavnost má hlavně virtuální svět, kde se s odkazy a pomrknutími nešetří, ale to jen na první pohled, protože ve mě zůstal pocit, že tam toho mohlo být více a případně to mohlo být lépe využito. Proto 4* s pocitem výborně odvedené práce, která bude většině diváků stačit a vyhovovat, pro mě mírná chuť dostat ještě o trochu víc;-). PS: záporák i IOI příliš nefunguje, Rylance vynikající, Osvícení boží ( i když si myslím, že tady je např. dost nesmysl, že by nikdo z Hallidayových fanoušků nikdy nekoukal na Osvícení v jeho muzeu, s tím, co se okolo easter eggu dělo a jak moc blázniví jeho fanoušci v předloze jsou.. navíc vztah Spielberg Kubrick víme;-)). PPS: sociální podtext a snaha domyslet virtuální svět do skutečného jako dobrý, ale spíš na efekt (ach ta fyzika a budovy:)) (Djkoma) 4*

Mně ten film proměnil v malý nadšený dítě, děkuji pane Spielbergu vůbec jsem netušil že tyhle pocity ještě můžu mít, to nadšení z každýho záberu, netrpělivé těšení se na další záběr. Ready Player ve mně vyvolal absolutní filmovou euforii, jakou už ani nepamatuji. Přitom to v poslední době vypadalo, že si se Stevenem vůbec nerozumíme, naštěstí čte moje komentáře a vzal si mé výtky k srdci a vznikla tahle jedinečná filmová nádhera. Hravý, zábavný, originální, dělaný s absolutní láskou k filmům, ke snům, k tomu když jsme byli děti a měli svoje světy a těch filmových odkázů, už se novináři nemusí Stevena ptát, který filmy má rád, kteří režiséři ho baví, mimochodem já nevěřím ani tomu, že záporák jménem Nolan je náhodný jméno a koukněte se na Spielberga jak vypadal za mlada a koukněte se na hlavního hrdinu tohoto filmu, ale možná se mně to jen zdá, nevím. Co vím však jistě, že tenhle film mně dal to nejvíc co od filmů můžu dostat, velikou radost. (Enšpígl) 5*

VELKÁ RECENZE
Od chvíle, kdy se z Ready Player One od Ernesta Clinea stal bestseller, bylo jasné, že tahle geekovská modla zamíří na velké plátno. Všichni se samozřejmě děsili toho, jak se vyvolené studio porve s tím, že jde o bezbřehý mix popkulturních odkazů. U Warner Bros. to ale vyřešili fištrónsky a ukecali do režie Stevena Spielberga, jemuž se velmi těžko říká ne.
Virtuální realita Oasis, v níž celý svět hledá tajuplný easter egg (a s ním spojené pohádkové bohatství), tak mohla ožít s minimem tragických kompromisů. Na filmu je docela vidět, že do něj Spielberg sehnal všechno, po čem toužil. Asi největší "zádrhel" ale spočívá v tom, že se legendární filmař zcela záměrně držel zpátky.
Zatímco do vás knižní předloha sype jedno pomrknutí za druhým, film je v tomhle směru nadmíru opatrný a 80% popkulturních odkazů jde velmi snadno propásnout. Spielberg totiž Clineovo geekaření nebere jako hlavní chod, ale jen jako milou omáčku, která vlastně není zas tak důležitá.
Ano, vlastně je to špatná zpráva pro všechny, kteří chtěli mermomocí vidět X nebo Y. Zároveň je však potřeba si uvědomit, že by tenhle boj asi nešel vyhrát. V knize je tolik roztodivných kombinací, že by to chtělo alespoň minisérii, kdežto Spielberg točil celovečerní film. Řada věcí tak logicky musela ustoupit nebo úplně zmizet, zároveň ale není těžké pochopit, že všechno to škrtání umetlo cestičku k lepšímu filmu.
Abych se tedy konečně dostal k jádru pudla - Ready Player One je zábavná a obdivuhodně svižná blockbusterová jízda, kterou si v kině užije celá rodina. Spielbergův film za 140 minut prakticky nezpomalí, což je úctyhodný výkon, za který můžou právě režijní zkušenosti. Místo vršení odkazů se totiž klade důraz na budování vlastního světa, vlastních hrdinů a vlastních popcornových atrakcí.
V samotné realitě roku 2044 to bohužel taková hitparáda není a lidští hrdinové také mají svoje rezervy. Jakmile se ale děj přenese do Oasis (a naštěstí je to hned a strávíme tam podstatnou část filmu!), všechno chytne ten správný náboj a není si moc na co stěžovat. Jistě, Spielberg překopal většinu ústředních úkolů a samozřejmě scuknul měsíce děje do několika dnů. Kupodivu to ale není problém, jelikož nové scény šlapou stejně dobře jako ty původní a je z nich konstantně cítit účast Ernesta Clinea.
Autor předlohy se výrazně podílel na scénáři, a něco mi říká, že právě díky němu je zachován duch knižního Ready Player One. Film totiž stihne rozdat stejná moudra, vyvolat stejné emoce a vůbec je až nečekaně rozumný v každém adaptačním ohledu. Leckdo samozřejmě řekne, že se unikátní román rozporcoval do hezkého blockbusteru pro všechny generace. Spielberg ale na hraně mezi geekařením a líbivou jistotou balancuje nadmíru zručně, a i když se raději přiklání k tomu druhému, vždycky to udělá proto, aby se mu obsáhlý příběh nerozsypal pod rukama.
Na jednu stranu tak filmu chybí důkladnější vysvětlovačky, globálnější měřítko a daleko větší kanonáda popkulturních crossoverů. Na druhou jdou ale tahle rozhodnutí pokaždé svést na to, že by se film vychýlil z kurzu a zabloudil do série nekonečných odboček, jež by značnou část diváků mohly nudit.
I tak mě dost štve, že filmové Ready Player One podtaktovalo Daita a Shota, že se moc nepovedli záporáci (sebranka z IOI je trestuhodně neschopná) a že tu nejsou wow momenty z ranku "na 10 vteřin se zastaví Arnold" nebo "McKellenův Gandalf bojuje po boku Radcliffova Harryho Pottera". 140 minut je ale holt 140 minut a Spielberg je stará škola, která moc dobře ví, že když neopečuje Parzivala, Art3mis a Hallidaye, nespasí ho ani tisíc geekovských pomrknutí.
Neutíkejte tedy do kina na oslnivou žánrovou revoluci. Připravte se spíš na dobře odvedenou spielbergovinu, která stojí hlavně na tvůrci Oasis (Mark Rylance je jako Halliday famózní), řemeslně jisté akci a zábavném pátrání po velkém tajemství. Nečtenáře, kteří budou na film koukat z druhé strany, tu koneckonců čeká spousta parádních překvapení. Zkuste se tedy oprostit od předlohy a užít si virtuální dobrodružství, jemuž se přeci jen daří stát na vlastních nohách.

O FILMU
Před více než třiceti lety bylo jen těžko přestavitelné, že by se člověk mohl přihlásit do počítače, vytvořit si vlastní profil - pravdivý či vymyšlený - a okamžitě se spojil s lidmi kdekoliv na světě. Ale co kdybyste se za 30 let mohli přihlásit, stát se vlastním osobním avatarem - pravým nebo vymyšleným - a komunikovat s lidmi v nekonečném virtuálním světě? Představte si ty možnosti… a nebezpečí.
To je základní premisou bestseleru Ernesta Clinea Ready Player One, která upoutala představivost jednoho z nejuznávanějších a nejúspěšnějších filmových tvůrců všech dob: Stevena Spielberga. „Je to jedno obrovské dobrodružství odehrávající se ve dvou diametrálně odlišných světech.“, říká režisér. „Myslím, že Ernest Cline je vizionář, který napsal román o budoucnosti, která se vlastně ani moc neliší od toho, kam směřujeme s vývojem virtuální reality.“
Spisovatel přiznává, že jeden z lidí, kteří ho nejvíce ovlivnili při psaní jeho prvního románu, byl Spielberg. „Je těžké kvantifikovat, do jaké míry Spielbergovo dílo ovlivnilo můj život a zájmy, ale kdybych v mládí a v době dospívání neměl trvalý přísun jeho filmů, nikdy bych nenapsal román Ready Player One. Stejně jako všechny, kdo v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století vyrůstali s vášní pro film, jeho dílo ovlivnilo i mě. Natolik, že to nakonec poznamenalo i můj román a styl, jakým jsem se ho rozhodl napsat, a odráží se to v celé knize.“
Film „Ready Player One: Hra začíná“ je zasazen do roku 2045, kdy technologie umožní lidem vstupovat do digitálního světa zvaného OASIS, ve kterém můžete jít, kam chcete, dělat co chcete, být kýmkoliv či čímkoliv chcete být. V době, kdy populaci sužuje nezaměstnanost, chudoba, přelidnění a beznaděj, „je vhodný čas uniknout do virtuálního světa, ve kterém můžete prostřednictvím svého avatara prožívat neobyčejný život.“, říká Spielberg. „Potřebujete k tomu pouze svou fantazii, která vás zavede daleko do OASIS. Ale když utíkáte před realitou, tak svým způsobem přicházíte o jakýkoliv skutečný mezilidský kontakt. Takže přestože je to zábavný příběh, ale obsahuje i sociální poselství.“
Producentka Kristie Macosko Krieger, která se Spielbergem spolupracuje již více než dvě desetiletí, dodává: „Na tomto filmu zajímavé i to, že na pozadí veškeré akčnosti upozorňuje na závažná témata, která jsou zároveň aktuální i nadčasová. Je to příběh o dospívání, který vyzdvihuje pouta přátelství, nalezení první lásky a akceptování sebe sama i ostatních. Je to scifi epos s typicky Spielbergovským člověčenstvím.“
Cline prozrazuje, že k napsání románu ho inspirovaly některé významné okamžiky v mládí. „Původní nápad pochází ze hry Adventure pro počítače Atari, první videohry, ve které bylo ukryto tzv. velikonoční vajíčko - její vývojář Warren Robinett vytvořil ve hře tajnou místnost, ve které bylo ukryto jeho jméno. To bylo poprvé, kdy jsem ve virtuálním světě našel něco, co tam ukryl jeho tvůrce. Byl to silný zážitek, který na mě hluboce zapůsobil. Byl jsem také velký fanoušek díla Roalda Dahla, zejména knih s Willym Wonkou, a jednoho dne mě napadlo: Co kdyby byl Willy Wonka vývojářem videoher místo výrobce cukrovinek? Začal jsem přemýšlet o všech rébusech a hádankách, které by po sobě mohl tento excentrický miliardář zanechat, aby našel důstojného nástupce, a věděl jsem, že jsem přišel na něco velkého.”
Z Clineova excentrického miliardáře se stal samotářský spolutvůrce OASIS James Halliday, kterého ve filmu ztvárnil Mark Rylance. „Celý svět žije v jeho snu - snu, ze kterého vytvořil celý svět.“, říká Spielberg. „Ale když zemřel, neměl žádné dědice, takže světu odkázal soutěž: Všechno zdědí ten, kdo první splní tři úkoly, za jejichž splnění bude vždy odměněn jedním klíčem, a potom najde Velikonoční vejce ukryté kdesi v OASIS.“
Za svého života Halliday nabídl lidem únik z reality. Po smrti jim nabídl budoucnost s nadějí - hru ve hře, ve které bylo hlavní cenou jeho obrovské jmění a úplné vlastnictví OASIS.
Spielberg poznamenává: „Určitě si dokážete představit, že se všichni snažili Velikonoční vejce najít, včetně našeho velmi nepravděpodobného mladého hrdiny Wadea Wattse.“
Vítězství by znamenalo naprostou změnu života a Wade věnoval každou bdělou hodinu luštění vodítek a tomu, aby byl, v souladu se svým bojovým pokřikem, „první u klíče, první u Vejce.” Z pátrání se však stává něco mnohem většího než hledání pokladu, když si i se svými přáteli z Horní pětky uvědomí, že v sázce je něco mnohem důležitějšího než peníze.
Představitel Wadea Wattse Tye Sheridan říká: „OASIS se snaží získat mamutí korporace Innovative Online Industries, neboli IOI, a pokud se jim to podaří, budou mít nad vším naprostou kontrolu. Našich pět postav, kterým se říká ‚gunters’ - z anglického egG Hunters, jsou outsideři a člověk jim musí fandit, protože k účasti ve hře mají ten správný důvod. Chtějí soutěž vyhrát, aby zachránili OASIS.“
Už v době prvního vydání v srpnu 2011 vzbudila kniha Ready Player One velký rozruch. Kniha nejen naplnila očekávání, ale značně je velkolepým. Úspěšný titul, číslo 1 na žebříčku bestsellerů deníku New York Times, vyšel ve více než 50 zemích. Na plánech na zfilmování knihy se však začalo pracovat dlouho před jejím vydáním.
Producent Donald De Line vzpomíná: „Knihu jsem četl více než rok před jejím vydáním a moc se mi líbila. Podle mě jsou různé důvody, proč se ten příběh líbí tolika lidem; každý si ve světě, na který se může napojit, najde to své. Člověk nemusí být hráč, protože chápe lidské aspekty pro cestu, na kterou se musí Wade Watts vydat, aby se z něj stal hrdina příběhu. A také je to úžasné dobrodružství a všechny ty zmínky o popkultuře.“
Téměř všechny tyto zmínky evokují ducha konkrétní dekády, ke které má Cline silný vztah: osmdesátá leta minulého století. Cline vysvětluje: „Halliday stavěl svou hru na věcech, které měl rád, a to mě nadchlo, protože jsem si uvědomil, že jeho nadšení by mohlo být vyjádřením toho mého. V osmdesátých letech jsem byl teenager, a proto to byla nevýznamnější dekáda ve formování mé osobnosti. V té době jsem také dostal svou první herní konzoli a první počítač. A byl to také úsvit internetové éry.
„Byl jsem zvědavý, jestli se kniha bude líbit pouze lidem přibližně mého věku, pro které jsou osmdesátá leta nostalgickou vzpomínkou.”, pokračuje Cline. „Ale v tomto případě tomu tak nebylo, protože román vypovídá o tom, jak žijeme teď. Většina z nás má skutečnou identitu a virtuální identitu ve formě profilů na sociálních sítích. A podobně jako avatary v románu můžeme své profily upravovat podle toho, jak chceme, aby nás lidé viděli.“
Producent Dan Farah, Clineův dlouholetý kolega a první člověk, kterému svěřil svou knihu, dodává: „Měl jsem štěstí, že mi Ernie dal přečíst první koncept své knihy. Už od začátku jsem si uvědomoval její kulturní závažnost a aktuálnost. A s postupem času se zdá, že se čím dál tím víc izolujeme a omezujeme reálné mezilidské interakce - posíláme textové zprávy, zveřejňujeme příspěvky na internetu, udržujeme kontakty s druhými lidmi a sledujeme jejich životy prostřednictvím sociálních médií. Román Ready Player One líčí, jak by mohla společnost vypadat, pokud tento trend bude pokračovat. Je to sice fikce, ale ne příliš nepravděpodobná. Kniha popisuje, jek by naše společnost mohla skutečně vypadat.“
Scénárista Zak Penn prozrazuje, že se shodou okolností s Clinem seznámil při práci na jiném herním projektu. Penn poznamenává: „Pracoval jsem na dokumentárním filmu o konci počítačů Atari a mezi lidmi, se kterými jsem o tom měl mluvit, byl Ernie Cline, takže jsme se sešli a spřátelili jsme se ještě předtím, než jsem si začal dělat poznámky.“
Cline říká: „Když se ke štábu přidal Zak, napsal úžasnou pracovní verzi scénáře, který vystihoval ducha mého románu a upravil ho pro film. Byl velmi vstřícný a všechny navrhované změny se mnou konzultoval. Právě jeho pracovní verze scénáře zaujala Stevena natolik, že si přečetl můj román. Byla to nádherná spolupráce a jsem Zakovi velmi vděčný za jeho obrovskou zásluhu na zfilmování románu Ready Player One.“
Když byla pracovní verze scénáře hotová, nastal čas vybrat režiséra. De Line říká: „Věděli jsme, že potřebujeme někoho, kdo dokáže brilantně vyprávět příběh filmovými prostředky, vizuálně i dějově, a zároveň režiséra, který zvládá technologie - a Steven Spielberg takový člověk určitě je. Samozřejmě, že vždy bude první na seznamu, ale realisticky vzato, jaké jsou šance, že ho skutečně získáte? Ale vždy je dobré mít nějaký sen,“ usmívá se, „takže jsem řekl: ‚Jasně, dáme to Spielbergovi.‘ A on si to hned přečet a moc se mu to líbilo.“
Spielberg potvrzuje: „Poslali mi knihu i scénář, který jsem si přečetl jako první. Myšlenka dvou oddělených světů vedle sebe mi naprosto učarovala. Potom jsem si přečetl knihu a nadchla mě její hloubka a množství vrstev. Bylo to ezoterické; bylo to děsivé; bylo to čtivé… Byl jsem unesen!“ Cline i Farah shodně prohlašují, že získat Spielberga jako režiséra filmu „bylo víc než splněný sen”. Farah k tomu k tomu dodává: „Když jste se Stevenem na place, tak vás to předem nutí být nostalgický - s vědomím, že si chcete tyto chvíle zapamatovat a potom na ně po zbytek života vzpomínat.“
Cline dodává: „Dokonce i teď mi to připadá neskutečné… Pořád nad tím žasnu.“
Stejně to cítili i herci. Lena Waithe, která ve filmu hraje Wadeova nejlepšího přítele Aech, potvrzuje: „Steven Spielberg dal pro lidi mé generace filmu doslova nový význam a výrazně ovlivnil naši kulturu. Myslím, že kdyby měl někdo vložit všechny jeho filmy do časové schránky, podaly by smysluplný obraz o vývoji a růstu našeho světa. Takže být součástí jeho odkazu pro mě a pro nás všechny hodně znamenalo.“
Při zfilmování románu filmoví tvůrci velmi dbali na to, aby respektovali knižní předlohu i řady jejích fanoušků. „Ale,“ připouští Spielberg, “při adaptaci literárního díla pro film se musí každá kniha přizpůsobit filmovým výrazovým prostředkům. Myslím, že se nám nakonec podařilo k vyprávění skutečně nádherného příběhu zvolit ty správné prvky.”
„Ve filmu jsme museli spoustu věcí sloučit a některé věci přesunout, ale pořád zůstává zachována podstata mého původního příběhu.“, ujišťuje Cline. „Když se mě na to ptají fanoušci knihy, tak je ujišťuji, že není důvod k obavám - že já sám jsem také neměl žádné obavy ode dne, kdy Steven Spielberg podepsal smlouvu na natočení tohoto filmu.“
Jedna ze změn se týkala i samotného režiséra. Spielberg vysvětluje: „V knize bylo hodně zmínek o mých filmech, které jsem od osmdesátých let režíroval nebo produkoval, ale nechtěl jsem, aby nastavoval l zrcadlo tomu, co jsem od té doby udělal. Pár zmínek jsme ve filmu nechali, ale ty v první řadě představují kulturní vlivy dalších filmařů, umělců, módních návrhářů a hudebníků z této doby.”
Ačkoliv je děj zasazen do Columbusu v Ohiu, film „Ready Player One: Hra začíná“ se natáčel v Anglii a velká část natáčení probíhala ve studiích společnosti Warner Bros. v Leavesdenu.
Natáčení posunulo hranice filmové techniky, když Spielberg spolupracoval mimo jiné s génii na vizuální efekty ze společností ILM a Digital Domain, aby přenesl diváky do fantastického světa OASIS. Aby ještě více zvýraznil absolutní kontrast mezi OASIS a drsným skutečným světem, Spielberg natáčel scény z reálného světa na film, zatímco scény ve virtuálním prostředí se točily digitálně.
Vrstvy, které jsme museli natočit, abychom dostali OASIS na plátno, byly jednou z nejkomplikovanějších věcí, jaké jsem kdy dělal.“, říká ostřílený režisér. „Bylo nutné nasnímat pohyb, živé herecké výkony, počítačovou animaci… Bylo jako natáčet čtyři filmy najednou.“
Spielberg dokonce použil současné nástroje virtuální reality k přímému natáčení ve futuristické virtuální realitě OASIS. Macosko Krieger uvádí podrobnosti: „S nasazenými brýlemi pro virtuální realitu mohl de facto vstupovat na digitální scény, mít 360°rozhled po okolním prostředí a určit úhly, pod kterými budou kamery snímat scény, a jak se to bude natáčet. Dělali jsme to tak poprvé a Stevenovi se otevíralo velké množství možností. Bylo to ale náročné, takže jsem rád, že ten film měl na povel on.“
Navzdory technickému pokroku, Spielberg zdůrazňuje: „Nikdy nenatáčím filmy kvůli technologii; pouze ji používám k tomu, abych mohl lépe vyprávět příběh. Technologie slouží k realizaci tohoto typu filmu, ale potom by měla zmizet, abyste se soustředili na příběh a postavy.“


O OBSAZENÍ
Na první pohled Wade Watts neodpovídá typické představě hrdiny. Spielberg říká: „Ve všech filmech z osmdesátých let, které jsem režíroval nebo produkoval, byli hrdinové outsideři, a Wade nepochybně je outsider. Je to bystrý, ale sociálně poněkud znevýhodněný mladík, který se nachází ve velmi nešťastné etapě života: jeho rodiče zemřeli a on žije se svou tetou a jejím současným přítelem na zchátralém vertikálním parkovišti karavanů v Columbusu v Ohiu, kterému se říká Komíny. Spokojený je jedině když se snaží vyhrát Hallidayovu soutěž ve virtuální OASIS.“
Tye Sheridan potvrzuje: „Wade Jamese Hallidaye zbožňuje a věnoval bezpočet hodin studiu i těch nejmenších detailů jeho života, ve snaze najít jakýkoliv náznak, který by mu pomohl v jeho snaze být ‚první u Vejce’“.
Wade je jediný gunter, se kterým nejdříve objeví pod svým pravým já. Jakmile se přesune do OASIS, Wade zmizí ve svém avatarovi Parzivalovi, jehož jméno má po rytíři, který našel Svatý grál. O své dvojroli Sheridan říká: „Wade a Parzival jsou naprosto odlišní; Parzival je vším, čím Wade není. Wade je poněkud vzdorovitý kluk, plachý a uzavřený, zatímco Parzival je sebevědomý, odvážný, nápaditý a velmi zručný.“
Parzival je také společenštější. Spielberg k tomu poznamenává: „Jediné přátele má v OASIS. S nikým z nich se nikdy nepotkal, pouze s jejich avatary, a tak mu to vyhovuje. Všechno, na čem mu záleží, existuje v této virtuální rovině.“
Nejbližší a očividně největší Parzivalovým přítelem je do výšky čnící Aech, kterého Lena Waithe identifikuje „částečně muž, částečně stroj. Má obrovské svaly, ale je také velmi chladný, prostě naprosto bezva. Aech je v OASIS známý jako špičkový mechanik, který dokáže postavit či opravit téměř cokoliv. Je to prostě úžasná persona, kterou si vytvořila moje postava, ale zároveň si uvědomuje, že něco před svým nejlepším přítelem tají.“
Když Waithe používá zájmena ženského rodu, prozrazuje tím tajemství své postavy. Spielberg potvrzuje: „Ukáže se, že Aech zastupuje Helenu, Afroameričanku, která se z vlastních důvodů rozhodla pro avatara opačného pohlaví.“
„Myslím, že Helena nechce, aby ji lidé soudili pouze podle pohlaví či aby si na základě pohlaví mysleli, že je méně schopná či zdatná, a to jsem chápala.“, říká Waithe. „Když je chlap, tak některé věci se berou jako samozřejmost a nikdo o nich nepochybuje - například to, že je skvělý mechanik. Ta role měla několik poloh, které se mi opravdu zamlouvaly. Moc se mi líbí, že o mojí postavě se mluví jako o něm i o ní, což je velmi pokročilé smýšlení a odráží náš současný způsob života. Můžeme si vybrat zájmena, se kterými se ztotožňujeme.“
„Lena je úžasný přírodní živel a podala vynikající výkon.“, říká Spielberg. „Helen v jejím podání byla jedna z našich nejoblíbenějších postav - dokonalá kombinace síly, stylu a legrace.“
Přestože Parzival a Aech jsou přátelé, když jde o hru, je Parzival neústupný a s nikým se „nebratříčkuje“ a raději pracuje sám. Ale všechno se změní, když se osobně setká d Art3mis, otevře mu mysl a srdce takovým způsobem, jakým by to byl nikdy nečekal. Art3mis nesoucí jméno řecké bohyně lovu je mezi guntery tak trochu legendou díky svému agresivnímu stylu hry.
Art3mis je tvrdá, nebojácná a velmi odhodlaná, takže v tomto smyslu působí trochu vražedným dojmem.“, říká Olivia Cooke, která hraje Art3mis a její alter ego Samanthu. „Ale její důvody pro účast v soutěži jsou jiné než u ostatních gunterů. Z vlastní zkušenosti ví, jak hrozné věci se budou dít, pokud IOI získá výhradní kontrolu nad OASIS, a proto chce vyhrát ve jménu vyššího dobra.“
Na rozdíl od některých lidí a jejich avatarů „Samantha a Art3mis jsou v podstatě stejné, až na pár rozdílů, mezi které patří i jistá Samanthina nespolehlivost v určitých věcech. „Ale co se týče morálky, cílů a zásadovosti… v tomto ohledu se Samantha snaží být důsledná.“
 je závod ulicemi virtuálního New Yorku bez jakýchkoliv omezení - závod, který dosud nikdy nikdo nevyhrál a ty, kdo se o to pokusili, to „totálně vodrovnalo“, což znamená, že je to stálo všechno.
Hned na začátku závodu Parzivala ohromí, že slavná Art3mis zaujme místo hned vedle něj - ona na motorce Kaneda z filmu „Akira“ a on v autě DeLorean z filmu „Návrat do budoucnosti.”, poznamenává Olivia Cooke. „Parzival ji na dálku tak trochu zbožňoval, ale Art3mis si téměř nevšímá až do chvíle, dokud při závodě neukáže, co v něm je. A to je začátek jejich bouřlivého, slibně se rozvíjejícího vztahu. Nejdříve si o něm myslí, že není tak docela upřímný - že chce jen vyhrát závod pro osobní zisk. Ale později s překvapením zjistí, že mu upřímně záleží na lidech a zachování Hallidayovy vize OASIS. Ale i tak chce Art3mis vyhrát… dokud Parzival nevyhraje první kolo soutěže a neprojeví se záludnost IOI. V tu chvíli si skutečná Samantha uvědomí, že musí odstoupit a sejít se s Wadem.“
Wade však vůbec netuší, co to má znamenat, když ho Samantha osloví šokujícím pozdravem: ‚Vítej mezi povstalci, Wade.’“
Spielberg poznamenává, „Jeden z nejfantastičtějších okamžiků tohoto příběhu je, když se obě postavy - které se znaly pouze jako avatarové - setkají jako lidské bytosti. Když se konečně setkají ve skutečném světě, dochází k velmi zajímavému procitnutí.“
Sheridan dodává: „Moc se mi líbí poselství filmu ‚Ready Player One: Hra začíná‘ o tom, jak důležité je přijmout sebe sama takového, jaký člověk je. Hrdinové tohoto filmu nejsou stejní. Nemělo by záležet na rase, pohlaví, věku či fyzickém vzhledu.“
Olivia Cooke byla do filmu obsazena ještě před Sheridanem, takže podmínkou pro to, aby roli dostal, byla jejich vzájemná interakce a porozumění. Macosko Krieger vzpomíná: „Už od začátku jsme si byli na 99 % jistí, že Tye byl náš Wade, ale potřebovali jsme, aby přišel na zkoušku s Olivií. Jakmile spolu začali ti dva hrát, od první sekundy jsme věděli, že jsou pro role Wadea a Samanthy perfektní.“
Když se po dlouhých pěti letech objeví na výsledkové tabuli hry OASIS jako jediné a první jméno Parzival, stane se z něj přes noc celebrita… a terč. Mocný šéf IOI Nolan Sorrento považoval Wadea za hrozbu a proto drasticky zvýšil vklad, o který se hraje - život nebo smrt.
Spielberg říká: „Sorrento nechce, aby nějaký nadutec vyhrál Hallidayovo jmění. Chce ho získat pro sebe a udělá cokoliv, jen aby zastavil Wadea. A myslím tím opravdu cokoliv. Teď se Wade s někým spojit, a by splnil další dva úkoly dříve než hráči armády IOI nazývaní Sixeři.“
A tak se zrodila Horní pětka: Wade/Parzival, Samantha/Art3mis, Helen/Aech a další dva členové týmu, Daitó a Šó.
Silný a rychlý japonský samurajský bojovník Daitó v podání Wina Morisakiho mistrovsky ovládá meč a bojová umění. Je to avatar mladého vyznavače zenové filozofie jménem Toširó. Morisaki vzpomíná: „Prošel jsem konkurzem v Japonsku a potom jsem přijel do Los Angeles na schůzku se Stevenem. Když mi sdělili, že jsem tu roli dostal, nemohl jsem tomu ani uvěřit. Je to můj první mezinárodní film, a proto jsem z toho tak nadšený.“
Nováček Philip Zhao byl obsazen do role Šó, tvrdého nindži, který se ve skutečném světě jmenuje Zhou a jeho věk je překvapením i pro jeho přátele. Mladý herec byl pro tuto roli vybrán ze stovek dalších mladých nadějných účastníků otevřeného castingu na základě videa ukazujícího jeho akční schopnosti, které do castingu poslal jeho otec. Zhao říká: “ Šó je přidrzlý 11letý kluk, který nesnáší, když ho někdo posuzuje podle věku. Jeho vzorem je Daitó, kterého obdivuje, a snaží se chovat jako dospělý, protože tají svou skutečnou totožnost.” S odvahou a vyzrálostí, která neodpovídá jeho věku, si Zhou získá více než respekt svých vrstevníků.
„Vždycky rád spolupracuji s mladými herci, takže jsem nadšeně uvítal, když byli do rolí obsazení Tye, Olivia, Lena, Win a Philip.“, říká Spielberg. „Dokázali se zhostit svých rolí a oproti scénáři k nim přidat něco navíc, a to je přesně to, co vždycky hledám.“
Virtuální svět OASIS - stejně jako tříetapovou soutěž o jeho dědictví - vymyslel nadaný, byť poněkud excentrický, James Halliday. Lidé Hallidaye zbožňují, Protože Halliday lidem nabídl únik z jejich jinak beznadějných životů, všichni, zejména pak gunteři, ho zbožňovali. Gunteři jsou hrdí na to, že o Hallidayovi ví všechno, co se jen vědět dá, až do těch nejtriviálnějších maličkostí. Je ironií, že tento slavný samotářský multimiliardář po své smrti umožnil doslova každému naprostý přístup ke svému životu prostřednictvím svých puntičkářsky podrobných deníků, ve kterých byly zaznamenány všechny události, všechny záliby a slabůstky, všechny úspěchy a prohry. A někde v těchto kronikách jeho života jsou skryta vodítka k výhře v soutěži o jeho dědictví.
„Je docela hezké zahrát si tak těžko postižitelnou postavu.“, říká Mark Rylance, představitel Hallidaye a jeho čaroději podobnému avatara Anoraka, který hru řídí. Přestože je hlavním aktérem příběhu a jeho přítomnost se prolíná celým filmem, „Halliday se objevuje jen zřídka, což umožnilo uchovat jisté pochybnosti a tajemství obestírající jeho osobu.“, dodává herec.
„Ready Player One: Hra začíná“ je již třetím filmem, který Rylance natočil se Spielbergem. Režisér podotýká: „Mark s citem ztvárnil Jamese Hallidaye, s trochou zranitelnosti a jistou ostýchavostí. Podařilo se mu vytvořit postavu, která je blízká a drahá mému srdci.“
Rylance říká, že uvítal možnost s režisérem opět spolupracovat. „Určitě se může stát, že když s někým opakovaně spolupracujete, můžete se dostat jinam a riskovat trochu víc. Ale se Stevenem je nejzábavnější, když se na place stane něco nečekaného - když se scéna odchýlí určitým směrem nebo se spontánně vyvine. Okamžitě ho to velmi nadchne a ještě to podporuje, a u tohoto filmu to nebylo tak úplně samozřejmé, když uvážíte, že se musel zabývat také spoustou nových technologií.“
OASIS byla Hallidayovým duchovním dítětem, ale na jejím vývoji spolupracoval se svým nejlepším přítelem Ogdenem Morrowem, který byl také jeho společníkem v jejich společnosti Gregarious Games. De Line vysvětluje: „Halliday a Morrow byli géniové a velmi blízcí přátelé. Halliday miloval počítače, ale v mezilidských vztazích byl poněkud bezradný, a je zajímavé, že v tomto směru se mu dost podobal Wade Watts. Ale Morrow byl jeho pravý opak.“
Představitel Ogdena Morrowa Simon Pegg poznamenává, „Halliday byl hnací tvůrčí silou za OASIS, ale právě Ogden Morrow se značnou měrou podílel na realizaci a rozšíření jeho nápadu až k lidem.“
V počátcích společnosti Gregarious Games, když byl virtuální svět OASIS ještě v plenkách, pracoval u Hallidaye a Morrowa nesmírně horlivý stážista, jehož hlavním úkolem bylo správně vyřizovat jejich objednávky kávy. Jeho jméno? Nolan Sorrento.
Nolan Sorrento urazil notný kus cesty od dob, kdy dělal poskoka ve společnosti Gregarious Games. Představitel této role Ben Mendelsohn říká: „Nolan začal jako taková nula, ale stal se z něj šéf druhé největší společnosti na světě, Innovative Online Industries. Kontrolují veškerý hardware a vybavení, které je potřebné ke hře ve virtuální OASIS. Jinými slovy, ‚Chcete brýle, haptickou kombinézu, rukavice či něco jiného? Dobrá. Přijďte ke mně.’“
Avšak přesto, že získal enormní bohatství a moc, není intrikánský Sorrento spokojený s tím, že je jenom druhý, a V převzetí OASIS by mu už nikdo nezabránil. Udělá cokoliv, aby vyhrál Hallidayovu soutěž - a neznamená to, že by něco dělal osobně.
„Sorrento disponuje obrovskými zdroji, tak co se všemi těmi malými hráči tam venku? Může si jich koupit tisíce a poslat je do OASIS, aby tam pro něj ty tři klíče našli.“, říká Mendelsohn. Sorrentovi přisluhovači se nazývají Sixeři, protože nepoužívají jména, ale identifikují se pouze podle čísel. Aby mohl Sixerům dodávat informace, zřídil oddělení zvané Oology Department - skupinu chytrých mladých mužů a žen, která se se celý den a každý den snaží přijít na kloub Hallidayovým tajemstvím.
Ale opravdoví gunteři, jako je Horní pětka, se nedají koupit. Cline říká: „Wade a ostatní gunteři si uvědomují, že pokud IOI získá kontrolu na OASIS, charakter celého místa se změní, takže představa, že by OASIS převzal nějaký průmyslový konglomerát, který by ji zpoplatnil a je připravil o svobodu, je pro ně děsivá. A Nolan, jako jakýsi bezcitný korporátní parazit, zosobňuje je zosobněním všeho, čeho se obávají. Pro něj je všechno jen o penězích a kontrole, vůbec ne o lásce k OASIS, jak bylo od samého začátku zamýšleno.“
Spielberg byl Mendelsohnovým fanouškem ještě předtím, než byl obsazen do filmu „Ready Player One: Hra začíná“. Spielberg to potvrzuje: „Poprvé jsem Bena viděl v televizním seriálu ‚Bloodline‘ a úplně jsem si ho zamiloval. Řekl jsem si: ‚Nevím kdy ani co, ale s tímhle chlapíkem určitě něco natočím.‘ Ben je velmi univerzální herec s širokým záběrem. Dokáže zahrát cokoliv; dokáže zahrát kohokoliv.”
Jejich obdiv je vzájemný. „Pokud znáte Stevenovy zásady a potom osobně zažijete, jak pracuje, uvědomíte si, že má hluboce zakořeněný smysl pro film - jeho dynamiku, emoční vyvrcholení, rytmus příběhu …“, poznamenává Mendelsohn. „Na poli filmové tvorby je absolutní jedničkou. Nikdo jiný nemá to, co on. Nikdo.“
I když jeho Sixeři Oologisté pracují přesčas, nemá Sorrento vůbec šanci, že by mohli porazit Wadea. Zaměstnal dva nelítostné vymahače operující v různých rovinách. Lovec odměn známý jako i-R0k, kterého namluvil T. J. Miller, pronásleduje Parzivala v OASIS. Není pochyb, jak nebezpečná je tato postava, protože je, až na torzo, celá opancéřovaná, a celkový zlověstný vzhled dokresluje otevřená lebka s obrovskými tesáky. A zároveň je šéfka bezpečnosti IOI F’Nale Zandor v patách Wadea Wattse ve fyzickém světě.
Hannah John-Kamen, která hraje F’Nale, říká: „Je to žena vyslaná na misi. Je pevně odhodlaná zastavit Wadea a jeho přátele a za každou cenu jim zabránit ve vítězství. F’Nale vlastně v knize ani není, takže jsem ji nemohla použít jako vodítko. Ale když mi Steven tu roli popisoval, řekl: ‚Je to žena, kterou bys nikdy nepřivedla domů, abys ji představila matce.‘, a já jsme to hned pochopila.“, usmívá se.
F’Nale a i-R0k jsou jediné hlavní postavy, se objeví výhradně ve své sféře. Všichni ostatní střídavě mění svou identitu z té skutečné na avatara a naopak. A pro herce, režiséra a tým pro speciální efekty s tím byla spojena řada specifických problémů.

Ocenění:
Academy Awards
2019 - David Shirk, Grady Cofer, Matthew E. Butler, Roger Guyett (Nejlepší vizuální efekty) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) (nominace)
2019 - Nejlepší vizuální efekty

Florida Film Critics Circle Awards
2018 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

The Saturn Awards
2019 - Nejlepší sci-fi
2019 - Steven Spielberg (Nejlepší režie) (nominace)
2019 - Alan Silvestri (Nejlepší hudba) (nominace)
2019 - Nejlepší speciální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Robin Pařík - Tye Sheridan (Wade Watts / Parzival), Terezie Taberyová - Olivia Cooke (Samantha / Art3mis), Jana Zenáhlíková - Lena Waithe (Helen / Aech), Tomáš Borůvka - Mark Rylance (James Halliday / Anorak), Svatopluk Schuller - Ben Mendelsohn (Sorento), Michal Holán - T.J. Miller (I-R0k), Petr Lněnička - Simon Pegg (Ogden Morrow), Irena Máchová - Hannah John-Kamen (F'Nale Zandor), Jiří Köhler - Win Morisaki (Daito - realita), Libor Terš - Win Morisaki (Daito - virtuální svět), Matěj Havelka - Philip Zhao (Sho - realita), Jindřich Žampa - Philip Zhao (Sho - virtuální svět), Kateřina Petrová - Susan Lynch (teta Alice), Pavel Vondra - Ralph Ineson (Rick), Jaroslava Brousková - Clare Higgins (paní Gilmorová), Barbora Fišerová - Perdita Weeks (Kira), Bohdan Tůma - Vic Chao (Goro), Zbyšek Horák - Turlough Convery (vedoucí vědec Sixeru), Anna Theimerová - Rona Morison (mladá vědkyně), Otto Rošetzký - James Dryden (tlustý věděc), Radek Škvor - Joe Hurst (kudrnatý vědec), Jan Szymik - Tom Turner (zaměstnanec IOI), Ladislav Novák - Paul Barnhill (Sorentův rádce), David Štěpán - Georgie Farmer (hráč X1 v reklamě), Karolína Křišťálová - Rosanna Beacock a Emily Beacock (sestry Gradyovy), Martina Bucková, Filip Damek, Petr Hrach, Tomáš Hospodský, Lukáš Polifka, Dana Procházková
Překlad: Jakub Racek
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner, Lukáš Polifka, Roman Čadek
Výsledný mix: Shepperton International
Dialogy a režie: Ladislav K.J. Novák
Vyrobilo studio LS Productions - 2018

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.3.2018 Vertical Ent.
Premiéra USA: 30.3.2018 Warner Bros. US
Premiéra Velká Británie: 19.3.2018 (London)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 18.7.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 18.7.2018 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 28 518 838
Tržby celkem - $ 582 900 000
Návštěvnost v ČR 181 221
Náklady (Rozpočet) - $ 175 000 000
 
Tvůrci a herci
Steven Spielberg (Režie), Donald De Line (Produkce), Dan Farah (Produkce), Kristie Macosko Krieger (Produkce), Steven Spielberg (Produkce), Alan Silvestri (Hudba), Janusz Kamiński (Kamera), Michael Kahn (Střih), Lucy Bevan (Casting), Ellen Lewis (Casting), Adam Stockhausen (Scénografie), Kasia Walicka-Maimone (Kostýmy), Richard Hymns (Zvuk), Chris Munro (Zvuk), Catherine Heys (Masky), Zak Penn (Scénář), Ernest Cline (Scénář), Tye Sheridan (Herec), Olivia Cooke (Herec), Ben Mendelsohn (Herec), Mark Rylance (Herec), Simon Pegg (Herec), Lena Waithe (Herec), T.J. Miller (Herec), Philip Zhao (Herec), Win Morisaki (Herec), Hannah John-Kamen (Herec), Ralph Ineson (Herec), Susan Lynch (Herec), Clare Higgins (Herec), Laurence Spellman (Herec), Perdita Weeks (Herec), Kit Connor (Herec), Simone Kirby (Herec), Lynne Wilmot (Herec), Blake Ridder (Herec), Letitia Wright (Herec), Kae Alexander (Herec), Paul Barnhill (Herec), Daniel Zolghadri (Herec), Sandra Dickinson (Herec)
 
2018/140/USA/Akční, Sci-Fi, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Písnička, která hraje v úvodu filmu, je „Jump“ od Van Halen.
- Samantha (Olivia Cooke) má na sobě v jedné ze scén v reálném světě tričko s motivem z alba „Unknown Pleasures“ od britské kapely Joy Divison.
- Jako konzultant se na filmu podílel Masi Oka.
- V knize Wade (Tye Sheridan) není tak hloupý, aby svou identitu prozradil sám, bohužel se ale zaregistroval do výuky dostupné v rámci OASIS pod svým pravým jménem a uvedl své reálné bydliště.
- K masivnímu rozšíření OASIS v takovémto rozsahu došlo i díky možnosti vzdělávat se (chodit do školy) online. Autory mnoha výukových programů byli Ogden (Simon Pegg) a jeho žena Kira (Perdita Weeks). V knize se první klíč ukrývá na planetě, na které se nachází virtuální školy.
- Ogden (Simon Pegg) má v OASIS avatar čaroděje Oga – scéna, kde spolu Art3mis (Olivia Cooke) a Perzival (Tye Sheridan) tančí, se v knižní předloze odehrává na oslavě jeho narozenin. Og má v knize obecně větší roli, závěrečný souboj absolvují Perzival a jeho přátelé přímo u Oga, který je chrání před IOI.
- Avatarem Aech (Lena Waithe) v knize je na radu její maminky bílý muž, aby se Aech ve virtuálním světě lépe prosadila.
- Knižní James Halliday (Mark Rylance) si představoval, že hráči (gunteři) budou spolupracovat – k odemčení třetí brány jsou v knize potřeba nikoliv tři klíče získané jednotlivcem, ale tři třetí klíče třech hráčů.
- Pro děj knihy je zásadní tvorba skupiny Rush, konkrétně deska „2112“ (z roku 1976). Skladba „The Temples of Syrinx“ přímo souvisí se získáním jednoho z klíčů.
- Postava Art3mis se jmenuje ve světě mimo OASIS Samantha Evelyn Cook. Zajímavou „náhodou“ je pak fakt, že její představitelkou je Olivia Cooke. Až na nadbytečnou samohlásku na konci hereččina jména jsou jejich příjmení prakticky totožná.
- Ready Player One je prvním filmem Stevena Spielberga od Indiana Jones a Království křišťálové lebky (2008) natočeným na kameru Panavision.
- Steven Spielberg natáčel Akta Pentagon: Skrytá válka (2017), zatímco čekal na Industrial Light & Magic, než vytvoří téměř 1 500 digitálních efektů pro Ready Player One.
- OASIS je vlastně zkratka. Jde o ontologicky antropocentrickou senzorickou imerzní simulaci. Toto vysvětlení nalezneme v románu Ernesta Clinea, avšak ve filmu nikoliv.
- Ready Player One byl dodán do některých kin pod pseudonymem „Deep Blue“. Deep Blue je superpočítač, který je známý ke hraní šachů.
- Během scény uvnitř obchodu, lze v pozadí vidět létající RV z filmu Spaceballs (1987), a také mech oblek od Ripley (Sigourney Weaver) z Vetřelců (1986).
- Janea Douglase, z herního YouTube kanálu „outsidexbox“, lze vidět ve scéně za mužem s číslem 665312 na přilbě.
- Puška od Art3mis (Olivia Cooke) je z videohry „Gears of War“.
- Režisér Steven Spielberg oslovil Geneho Wildera, aby se objevil ve filmu, ale Wilder odmítl.
- Steven Spielberg v rozhovoru prohlásil, že Ready Player One byl třetí nejtěžší film, který vytvořil ve své kariéře, hned po Čelistech (1975) a Zachraňte vojína Ryana (1998).
- Natáčelo se ve Velké Británii.
 
Odkazy