Tři dny ke svobodě / The Next Three Days (2010/128/USA, Francie/Krimi, Drama, Romantický, Thriller) 81%

15.08.2018 11:06
JEDNOU VĚTOU
„Má 72 hodin, aby zachránil to nejcennější ve svém životě."

OBSAH
Život se zdá být pro Johna Brennana (Russell Crowe) perfektní až do chvíle, kdy je jeho žena Lara (Elizabeth Banksová) zatčena kvůli vraždě, kterou údajně nespáchala. Tři roky, než padne rozsudek, se John snaží udržet rodinu pohromadě, vychovává jejich syna Luka (Ty Simpkins) a učí na univerzitě. Mezitím usilovně pátrá po každém dostupném důkazu, aby dokázal, že je jeho žena nevinná. Po zamítnutí posledního odvolání začne mít Lara sebevražedné sklony a John se rozhodne pro jediné možné řešení: pomoci své ženě uprchnout z vězení. Nechce se nechat odradit tím, že je bez šance, ani tím, že s tím nemá žádné zkušenosti a snaží se vymyslet a propracovat plán útěku. Ponoří se do nebezpečného a neznámého světa a skutečně riskuje vše pro ženu, kterou miluje.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Mám Russella hrozně rád. Tváří se na filmovém plátně jako neskutečně férovej chlap. Doufám, že je takový i ve skutečnosti, protože taky právě kvůli tomu mám filmy s ním tak moc rád. I Tři dny ke svobodě je supr film. A to především díky němu. Vždyť on se naprosto nádherně na plátně mění, jako když chameleon mění barvy. Jednou je to zatrpklý tatík a napodruhý je z něj cítit neuvěřitelná odplata. Takhle se měnit na plátně dokáže snad jenom on. Radost na to koukat. Do toho perfektní hudba, solidní scénář, který sice novotou nečerpá, ale pořád nezklame a parádní akční scéna, na kterou budu ještě hodně dlouho vzpomínat. Co víc od takového filmu chtít? (Malarkey) 4*

Bez očekávání směrem ke spokojenosti. Přes scofieldovské plánování a vychytralost učitele, až po famózní (skoro hodinový) útěk. Vše funguje jak má, Crowe opět potvrzuje kvality, Elizabeth Banks je kus i bez hromady makeupu a Liam Neeson má v hrdle (děsivý) poklad. Po skončení filmu jsem byl nadšen, celý plán útěku je výborný, v mnohém logický a předvídá v mezích lidských možností. Naneštěstí mám s filmem jeden menší problém (spoiler) a tím je především jednoznačný postoj Haggise na straně Brennana a jeho ženy. Stačilo si odpustil svoje dovysvětlení celé vraždy (které mě osobně napadlo už když si četl Brennan spisy o vraždě) a film by získal větší působivost. Ukázkových 90%. (Djkoma) 5*

Tak tohle je film Nevinná v bleděmodrým. Jen s tím rozdílem, že Nevinná je mladej film přímočaře uhánějící do finále, kdežto Tři dny ke svobodě je spíš usedlejší filmeček, která má na všechno dost času a nikam se nežene. V první části je to spíš o filmařině a hereckých výkonech. Rejža hodně lpí na tom, nám představit Russella jako milujícího tátu i manžela, naprosto neschopnýho nějaký tvrdý a rychlý akce a to se mu podařilo dokonale. Spíš bych totiž uvěřil tomu že Russell umí uvařit svíčkovou a uplést prošívanou vestičku s vzorky srnek než že by dokázal dát někomu ránu. Velkou zásluhu na tom má samozřejmě samotný Russell, který zde dostává víc prostoru než má anorektička v posteli. On vůbec herecký výkon Russella je zážitek, milující táta a současně chvilkový ranař, dvě různé herecké polohy a obě mu v jednom jediným filmu uvěříte. To fakt klobouk dolů. Naopak klobouk na hlavě pokud jde o důvěryhodnost plánu a následnou realizaci, moc mě film nepřesvědčil, ale čert to vem, protože akční část filmu stojí za to. Auto honička má v sobě víc adrenalinu než kdejakej akční bijásek a musí být v nominaci na ceny Taurus i kdyby nechtěla. Nejvíc se mě však líbila scéna, kdy Elizabeth chytne Russella za ruku a řekne "tohle zvládnu já" a pak následuje krátký záběr jak se Russellovi třese ruka. Připadalo mě to hrozně reálné, protože i ten nejchlapovičtější chlap musí mít svůj stres strop. Možná nepatrná scéna v gejzíru těch velkých, ale na moje hodnocení měla velmi podstatný vliv. (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
Každý režisér touží po uznání a pro většinu filmařů je největším uznáním pravděpodobně Oscar. Spousta z nich se k němu nikdy ani nepřiblíží, pár se k němu dostane na dosah ruky a někteří si ho nakonec po letech práce odnesou domů. Paul Haggis na to šel trošku jinak. V roce 1993 natočil drama Red Hot, které nikdo neviděl, pak se přesunul do televize a o jedenáct let později vyhrál s dramatem Crash plešouna za nejlepší film a scénář a jeho kolega Hughes Winborne byl oceněn za střih. Filmařský vrchol měl tedy Haggis rychle za sebou.
Následující drama V údolí Elah potvrdilo Haggisovy režisérské kvality a zajistilo mu respekt Hollywoodu i náročnějších filmových diváků. V loňském roce tedy přišel čas dát o sobě vědět i těm méně náročným. Rovnou na začátku je nutno říct, že thriller Tři dny ke svobodě je nejkomerčnější a pravděpodobně nejslabší „velký“ film Paula Haggise. Po zámořském komerčním neúspěchu a průměrných recenzích to vypadalo, že tenhle oscarový režisér šlápnul poprvé vedle, žádný průšvih se ale naštěstí nekoná. Nejslabší Haggis je totiž pořád zatraceně dobrá zábava a mnohem zajímavější podívaná než třeba nejlepší Shawn Levy nebo Mark Steven Johnson.
Fakt je ale ten, že tentokrát žádné komplikované drama nedostanete. Tři dny ke svobodě je poctivý jednoduchý thriller, jehož hrdinou je středoškolský učitel John Brennan, který se musí vyrovnat s tím, že jeho manželku Laru obvinila policie z vraždy a následně ji poslala na pár let za katr. Důkazy mluví jasně, soudy jsou neoblomné a počet lidí, kteří věří v Lařinu nevinu, každým dnem klesá. John se však se svou drahou polovičkou nehodlá jen tak rozloučit a rozhodne se ukecat bývalého mistra na útěky, aby se s ním podělil o své zkušenosti. John teď s pomocí jeho rad musí vymyslet, jak manželku osvobodit a dostat se s ní i s malým synem bezpečně ze země. Jednoduché? Víceméně ano. Efektní? Taky.
Tři dny ke svobodě jsou thriller z ranku Uprchlíka a podobných filmů, v nichž musí hrdina, jenž vždy respektoval zákon a dodržoval předpisy, porušit pravidla, aby dosáhl toho, co je správné. Moc originální to sice není, ale v případě, že se na šikmou plochu vydává někdo, kdo umí hrát, může to být hodně napínavé. A Russell Crowe odvedl v tomhle případě vynikající práci. I když si z něj posledních pár měsíců děláme trošku srandu kvůli jeho klubajícímu se pupku, tentokrát mu jeho "tatíkovský" look získává body navíc. Zatímco Robin Hood by tlustý být neměl, středoškolský učitel žijící ve spokojeném manželství klidně nějaké to kilo navíc mít může. Díky tomu se v akčních scénách zadýchá a při automobilové honičce bude vypadat jako člověk bojující o život a svobodu a ne jako naštvaný Jason Bourne. Crowovi tahle civilní herecká poloha sluší a bez potíží mu uvěříte, že když bere do ruky pistoli a jde vykrást drogové doupě, ani trochu se mu do toho nechce, protože má plné gatě.
John Brennan je vůbec sympatická postava a nelze mu nefandit. Odmítá přijmout fakt, že jeho manželka by vlastně mohla být vinná a dělá vše pro to, aby ji zachránil. Jako amatér ale dostává permanentně po tlamě od gangsterů, kteří se ho pokouší obrat o peníze, nezvládne vymyslet dokonalý plán, většinou pár věcí pokazí a chvilku po tom, co přesvědčí policii, že se fakt nesnaží dostat svou ženu z vězení, se z nervozity pozvrací. Je to obyčejný chlap, který své nedostatečné hrdinské schopnosti dorovnává obrovským odhodláním a vůli. Někomu takovému nelze nefandit. Crowe veškerou pozornost strhává na sebe a nestačí mu ani Elizabeth Banks a ani Liam Neeson, jenž se objeví dohromady tak na dvě minuty.
Tři dny ke svobodě jsou povedený film. Jedinou výraznější nevýhodou by mohlo být to, že tu nenajdete moc neokoukaných prvků. Na druhou stranu Haggis režíruje svižně a dokáže bavit od začátku do konce. Škoda, že na úplný závěr trochu vyměkne a morální nejednoznačnost a nejistota, jestli je Lara za mřížemi neprávem nebo svou šéfovou skutečně zavraždila, zmizí ve zbytečném epilogu. Ukončit film o pět minut dřív by bylo lepší. Pořád je to ale výtečně odrežírovaná a skvěle zahraná napínavá podívaná, která patří mezi to nejzajímavější, co se v žánru za posledních pár měsíců událo. Poctivá a dobře odvedená práce.

O FILMU
Co byste dělali, kdyby zatkli najednou osobu, kterou milujete a byla by pryč možná navždy? Co kdyby jediná možnost, jak dostat rodinu zase dohromady, bylo spáchat zločin, který nemá moc šancí na úspěch? A kdyby se vám to podařilo - co potom?
 Tyhle otázky se stanou hodně reálnými v napínavém thrilleru scénáristy a režiséra Paula Haggise Tři dny ke svobodě. Haggis a jeho herecká hvězda Russell Crowe nabídnou divákovi thriller s hrdinou, kterého v současných thrillerech často nepotkáte: Russell Crowe hraje bystrého, inteligentního, systematického, ale jinak nijak pozoruhodného muže. Své činy podniká ze zoufalství, z nutnosti a především z lásky.
Haggis je dobře známý a obdivovaný kvůli svým psychologicky nabitým dramatům, v kterých zkoumá morálku. Film Crash, který napsal i režíroval, získal Oscara za nejlepší původní scénář a nejlepší film. Oscara získal i další jeho film - V údolí Elah; Oscary si odnesl též jako scénárista filmů Million dollar baby, Dopisy z Iwo Jimy a za film Vlajky našich otců. Paulovi Haggisovi ale žánr thrillerů cizí není, vzhledem k tomu, že je autorem scénáře kritikou oceňované bondovky Casino Royale. S thrillery se rozhodně počítalo, když spolu Paul Haggis a producent Michael Nozik založili v roce 2008 producentskou společnost Hwy 61. Oba byli ale fascinovaní, když jim vedoucí příprav jejich společnosti ukázal francouzský thriller Pour Elle.
Haggis i Nozik cítili, že hlavní premisa by mohla vytvořit opravdu působivý americký film.  "Vždy jsem chtěl natočit thriller, především takový, kde by v popředí byla láska," říká Haggis. “Tady jsme měli klasický scénář jak od Hitchcocka - úplně obyčejný muž, který se v tomto případě vrhne do mimořádných okolností. Nemůže se dívat na to, jak trpí jeho žena i syn tím, že byli od sebe odtrženi.   Ale když zjistí, co to obnáší, aby ji dostal z vězení,  musí si položit velmi složitou otázku: "Zachránil bys ženu, kterou miluješ, i kdybys věděl, že tím, co uděláš se z tebe stane někdo, koho nebude ona už schopna milovat?"  "Tohle mě vždy k nějakému tématu přitahuje -- nějaká otázka, na kterou neznám sám odpověď. Když takovou otázku najdu, vím, že mám film.  Ale tento film je také o podstatě a síle důvěry -- co to znamená, když někomu věříte, ať se děje cokoli, když mu nikdo jiný nevěří, když všechny důkazy stojí proti -- když si takový člověk už ani sám nevěří."
Nozik cítil, že výsledný film by mohl být lákavý pro diváky, jako je on sám. "Jako diváka mě vždy přitahují výrazné postavy, úžasný příběh a napínavá zápletka, která mě nutí sledovat, co bude dál. Jako divák v kině tohle nacházím zřídka a jako producent rovněž, " říká Nozik. "Tohle byla perfektní záležitost pro Paula, který umí vytvořit v rámci struktury komerčního thrilleru zcela skutečné, dramatické postavy."
Haggis a Nozik tento projekt ukázali do společnosti Lionsgate, která s Haggisem spolupracovala na filmu Crash. Lionsgate zakoupila práva na francouzský film Pour Elle od producentských společností Wild Bunch a Fidélité Films. A Marc Missonnier i Olivier Delbosc ze společnosti Fidélité se k projektu rovněž přidali.
Haggis se pustil do práce na remaku původního filmu. Jeho protagonista John Brennan je profesorem angličtiny na státní univerzitě v Pittsburghu. Je to milující manžel a obětavý otec. Velmi rychle ale John zažívá skutečnou hrůzu, když jeho ženu Laru obviní z vraždy, kterou, jak ona tvrdí, nespáchala.
Uplynou tři roky, když se s touto rodinou setkáváme podruhé. Lara byla usvědčena z vraždy a je ve vězení. Odvolání bylo zamítnuto. Syn Luke se matce víc a víc odcizuje a John má strach, že Lara spáchá sebevraždu. Popoháněn neochvějným přesvědčením, že je jeho žena nevinná, John uvěří, že má jedinou možnost, jak zachránit svou ženu a rodinu. Ačkoliv není k tomu, aby vzal právo do vlastních rukou a zinscenoval útěk z vězení, jakkoli vybaven, rozhodne se spáchat zločin, přestože šance na úspěch je mizivá. A v momentu, kdy si úřady uvědomí, že Lara Brennanová utekla, začnou tikat hodiny.
"Způsob, jakým se John na tento úkol připravuje - hledá na internetu, pročítá knihy, vyptává se muže, který byl kdysi sám obviněn, ale teď je z něj spisovatel - ukazuje, jaký John ve skutečnosti je," říká Nozik, "John nikdy nebyl zločinec, je to akademik, který ví, jak se dělají rešerše a umí hledat. A to ho vede celým tím procesem zjišťování, jak pomoci své ženě utéct z vězení a pak dál opět žít jako rodina. Nemá moc peněz a tak musí ve filmu udělat celou řadu rozhodnutí, aby mu plán vyšel."
Už když psal Haggis scénář, představoval si, že hlavní roli Johna Brennana bude hrát Oscarem ověnčený Russell Crowe. který hrál úžasně v tak rozdílných filmech jako je Gladiátor, Čistá duše, Odvrácená strana světa a The Insider. "Russell patří k nejlepším hercům naší doby," tvrdí Haggis. “Hodí se skoro do každého filmu, ale do tohoto filmu se hodí naprosto přesně, protože mnoho ze záměru tohoto filmu musí být zprostředkováno beze slov. Pootočení hlavy, nebo pohyb očí nám musí sdělit, co si Johan Brennan myslí, jak se rozhodl, co bude jeho další krok. Russell je typ herce, který se naprosto otevře a nechá vás nahlédnout přímo do svého srdce, hluboko do temných koutů své duše."
Jakmile si Russell Crowe přečetl scénář, sešel se s Paulem Haggisem v Londýně. "Všechno se to seběhlo hrozně rychle. Crash byl úžasný film a samozřejmě také vynikající vizitka," říká herec. Croweovi se velmi líbila pevná struktura Haggisova scénáře, události a jejich sled, které vytvářejí napětí a zároveň skličující, byť realistické překážky, které postavy musí řešit. "To napětí se mi moc líbilo. Když se rozhodnete natočit takovýto thriller, musíte umět vyprávět komplexní příběh. Je zřejmé, že tato komplexita se v práci Paula Haggise vyskytuje, patří mezi jeho speciality. Takže jsem věděl, že natočíme skvělý film."
"Obsazení ústřední role Lary Brennanové bylo ošemetné. Lara je asi milou ženou a matkou, ale není zcela jasné, zda tahle rychlá a temperamentní žena vlastně svého šéfa zabila, či ne. Filmoví tvůrci našli kombinaci kvalit, které hledali, u Elizabeth Banksové, která hrála v rozličných filmech jako jsou W., Spiderman a "30 Rock," říká Paul Haggis, "Elizabeth je úžasná herečka. Může být dívkou od vedle, ale má v sobě také úžasnou sílu a oheň."
Banksová poznamenává, že její postava úspěšné ženy s kariérou v korporaci se neliší v mnohém od současných žen. "Lara je ambiciózní a snaží se vytvářet rovnováhu mezi prací a rolí matky a zároveň chce udržovat skvělý vztah s láskou svého života. Když ji od její lásky odvlečou, jsou z toho oba zničeni, ale postaví se k tomu každý po svém," říká Banksová. "Tenhle film není ve skutečnosti o tom, jestli je ta žena vinná či ne. Ten film je o tom, co může být u soudu dokázáno a jestli na tom někomu, kdo vás miluje záleží a věří vám, ať se stane cokoli."

DABING
V českém znění: Jiří Schwarz - Russell Crowe (John Brennan), René Slováčková - Elizabeth Banks (Lara Brennanová), Otakar Brousek ml. - Lennie James (poručík Nabulsi), Radek Hoppe - Jonathan Tucker (David), Petra Hanžlíková - Olivia Wilde (Nicole), Zdeněk Mahdal - Jason Beghe (detektiv Quinn), Kateřina Petrová - Trudie Styler (Dr. Lifsonová), Irena Hrubá - Aisha Hinds (detektiv Collerová), Pavel Vondra - RZA (Mouss) + Kevin Corrigan (Alex), Jana Hermachová - Helen Carey (Grace Brennanová), Antonín Navrátil - Daniel Stern (Meyer Fisk), Jaromír Meduna - Brian Dennehy (George Brennan) + Liam Neeson (Damon Pennington), Jakub Saic - Allan Steele (Harris), Kateřina Velebová - Rachel Deacon (zdravotní sestra), Jakub Nemčok - Ty Simpkins (Luke), Anna Nemčoková - Peyton Grace Allen (Carrie)
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 20.1.2011 Bioscop
Premiéra USA: 19.11.2010 Lionsgate US
Premiéra Francie: 8.12.2010 Metropolitan FilmExport
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 15.6.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 15.6.2011 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 2 661 725
Tržby celkem - $ 67 448 651
Návštěvnost v ČR 25 368
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Nevinná gastonrolinc.webnode.cz/news/a70/
Krimi / Drama, Francie / Španělsko, 2008
Režie: Fred Cavayé, Hrají: Vincent Lindon, Diane Kruger

Tři dny ke svobodě gastonrolinc.webnode.cz/news/a0246/
Krimi / Drama, USA / Francie, 2010
Režie: Paul Haggis, Hrají: Russell Crowe, Elizabeth Banks
 
Tvůrci a herci
Paul Haggis (Režie), Marc Missonnier (Produkce), Michael Nozik (Produkce), Olivier Delbosc (Produkce), Danny Elfman (Hudba), Stéphane Fontaine (Kamera), Jo Francis (Střih), Randi Hiller (Casting), Laurence Bennett (Scénografie), Abigail Murray (Kostýmy), Lon Bender (Zvuk), Marc Fishman (Zvuk), Renee Tondelli (Zvuk), Mark Ulano (Zvuk), Kelley Mitchell (Masky), Paul Haggis (Scénář), Fred Cavayé (Scénář), Guillaume Lemans (Scénář), Russell Crowe (Herec), Elizabeth Banks (Herec), Moran Atias (Herec), Jason Beghe (Herec), Aisha Hinds (Herec), Ty Simpkins (Herec), Olivia Wilde (Herec), Daniel Stern (Herec), Helen Carey (Herec), Brian Dennehy (Herec), Derek Cecil (Herec), Liam Neeson (Herec), Jonathan Tucker (Herec), RZA (Herec), Tyrone Giordano (Herec), James Ransone (Herec), Nazanin Boniadi (Herec), Kevin Corrigan (Herec), Lennie James (Herec), Trudie Styler (Herec), Sean Huze (Herec), Tamara Gorski (Herec), Aaron Bernard (Herec), Jake Andolina (Herec), John W. Iwanonkiw (Herec), Jason Baker (Herec), Bruce A. Young (Herec), Patrick Brennan (Herec), Remy Nozik (Herec), Michael Buie (Herec), Glenn Taranto (Herec), Melissa Jackson (Herec), Tom Quinn (Herec)
 
2010/128/USA, Francie/Krimi, Drama, Romantický, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- John Brennan (Russell Crowe) nosí hodinky značky Hamilton.
- Žiadne auto použité vo filme nemá vpredu poznávaciu značku.
- Keď rodina prechádza cez letiskovú bezpečnosť, obraz Usámu bin Ládina je jasne vidieť na obrazovke počítača agenta ako súčasť galérie hľadaných zločincov použitej na kontrolu cestujúcich.
- Telefónne a faxové čísla na laboratórne práce sú aktuálne čísla pre zdravotnícke služby v Monroeville, PA, a skutočné zdravotnícke laboratóriá.
- Elizabeth Banks už predtým hrala ženu obvinenú z vraždy v seriáli Zákon a poriadok: Špeciálna jednotka (od r. 1999).
- Při natáčení scén v metru povolilo město Pittsburgh štábu natáčet v metru každý den dvě hodiny. Dokonce mu dalo k dispozici vlastní kolej.
- Elizabeth Banks navštívila před natáčením ženskou věznici, kde rozmlouvala s vězenkyněmi a několik hodin strávila v malé cele, aby se vžila do své role.
- Liam Neeson musel kvůli jediné scéně ve filmu přiletět do Pittsburghu až z Vancouveru, kde natáčel jiný film. Scéna byla natočena za jeden den.
- Jakmile si Russell Crowe přečetl scénář, sešel se s Paulem Haggisem v Londýně. „Všechno se to seběhlo hrozně rychle. Crash byl úžasný film a samozřejmě také vynikající vizitka," říká herec. Croweovi se velmi líbila pevná struktura Haggisova scénáře, události a jejich sled, které vytvářejí napětí a zároveň skličující, byť realistické překážky, které postavy musí řešit.
- Už když psal Paul Haggis scénář, představoval si, že hlavní roli Johna Brennana bude hrát Oscarem ověnčený Russell Crowe.
- Režisér filmu Paul Haggis a herečka Olivia Wilde mají narozeniny ve stejný den.
- Ve scéně, kdy se utíkající dvojice schovává v davu fanoušku týmu Pittsburg Penguins, si můžeme na jednom z fandů všimnout dresu Jaromíra Jágra s číslem 68.
- Metoda otevírání zámku u auta pomocí tenisového míčku, která byla ve filmu použita, byla vyvrácena v pořadu Bořiči mýtů, v němž se dvojice expertů filmovými triky zabývá.
- Jedná se o předělávku úspěšného francouzského snímku Nevinná (2008) s Vincentem Lindonem a Diane Kruger.
 
Odkazy