Akta Pentagon: Skrytá válka / The Post (2017/116/USA, Velká Británie/Drama, Thriller, Životopisný, Historický) 71%

06.08.2018 15:36
JEDNOU VĚTOU
„Vydavatelka Katharine a její šéfredaktor Ben riskují své kariéry a dokonce i osobní svobodu, aby odhalili skandální, desetiletí trvající tajemství o válce ve Vietnamu."

OBSAH
Film líčí příběh novinářů deníků The Washington Post a The New York Times, kteří zveřejnili tajnou zprávu označovanou jako Pentagon Papers o angažovanosti americké vlády během války ve Vietnamu. Snaha o ututlání skutečností trvající čtyři prezidentská období donutila první americkou vydavatelku Kate Graham (Meryl Streep) a ambiciózního šéfredaktora Bena Bradleeho (Tom Hanks) z deníku The Washington Post vyhlásit vládě bezprecedentní válku o zveřejnění tajné vládní zprávy Pentagon Papers.(Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Spielberg se v těch politických tématech nějak našel. Možná až moc. Víc, než by musel. Když jsem si pustil Akta Pentagon, tak zkraje záběry z Vietnamu neměly chybu. Dokonce jsem si říkal, že bych si klidně dokázal představit nějakej film z Vietnamu, u kterého by mi vůbec nevadilo, že se třeba opakuje. Jenže po chvíli příběh směřuje tam, kam potřebuje a tak se rozjíždí příběh novinářů, který mě totálně umrtvil. Jak kdyby už v Americe chtěli zfilmovat každý hovno. (Malarkey) 3*

Ortodoxní demokrat a liberál Spielberg cítil potřebu kout, dokud je železo „fake news“ žhavé a svůj příběh sedmdesátkového WikiLeaks vyslal na dvě bojiště, kde se místo meči máchá pery a odvážnými rozhodnutími. Na jednom tisk bojuje za svobodu slova a nezávislost s řídící mocí a na druhém se žena v řídící pozici snaží probít z mužského obklíčení. Myšlenkově je to bezesporu ušlechtilé (byť žurnalista bez vlastní politické nezávislosti přináší do tohoto boje jistou dvojsečnost), nicméně nebudu kvůli tomu přehlížet mramorový chlad sterility, schematičnost a autorskou rutinu. Palec nahoru za Kaminskiho kompozice, pečlivou práci s kancelářskými detaily (future plakát na All the President´s Men či poster sloupkaře Arta Buchwalda jakožto Strýčka Sama „Have I ever lied to you?“) a taky skutečnost, že se Hanks s třemi čelními drenážemi na pot osobně dočkal patetického jásotu, který mu jako členu posádky Apollo 13 kdysi unikl. (Gilmour93) 3*

Čekal jsem, že The Post bude dobrý film. Nečekal jsem, že bude takřka bezchybný. Lze na něm obdivovat mnohé, obzvlášť při vědomí, že projekt byl ohlášen v březnu 2017 a v prosinci šel do kin, ale nejvíc mě bavilo, jak se v něm na rovině vyprávění i stylu neustále střetávají různé subsvěty (rodina a práce, muži a ženy, kamarádi a kolegové, The Washington Post a The NY Times), což filmu z větší části založenému na tom, že se pár lidí v místnosti probírá obrovským množstvím dat nebo o něčem zásadním rozhoduje, dodává dynamiku a vrstevnatost. Odlišnost světů, mezi nimiž se postavy pohybují, si přitom uvědomuje zejména díky Kamińského kameře a dokonalé režijní kontrole předkamerového prostoru. Skoro zde není záběru, který by něco nesděloval svou kompozicí, rozmístěním herců, samozřejmostí, s jakou si postavy podmaňují určité prostředí (Kay se lépe cítí doma, Ben v redakci), kontrastem dění v předním a zadním plánu, rychlostí a směrem pohybu kamery... Nikdy to přitom nepůsobí návodně, ale naopak jako něco zcela přirozeného a organického. Třeba vnučky pobíhající v pozadí na zahradě během pracovního rozhovoru Bena a Kay nebo prostý švenk kamery na portrét hrdinčina otce visící na sloupu, okolo kterého dotyčná prochází dodávají scénám mimořádnou emocionální hloubku, aniž by to vyznělo sentimentálně a zpomalilo vyprávění. Přestože se na nás hlavně v první polovině, pokrývající několik dní, neustále valí množství informací (v té druhé je pole možností, jak se může vyprávění dál vyvíjet, výrazně zúžené a odehrává se z velké části během jediného dne, takže je ještě napínavější), díky přehlednosti, s jakou je film natočen, se v nich bez problému orientujete a víte, oč komu běží. Tematicky jde jednak o prequel Všech prezidentových mužů, jednak o další spielbergovský příběh o absentujícím otci, rodině (hlavně kvůli ní je důležitý noční rozhovor s dcerou, byť ten bude pro mnohé iritujícím důkazem, že Spielberg nezvládá konce) a občasné nutnosti obejít některá pravidla, abyste udrželi demokracii naživu. Teprve potřetí u Spielberga (po Purpurové barvě a Obrovi) ve středu dění stojí ženská hrdinka, ke které se všechny dějové a motivické linie - boj s vládou, společenskými očekáváním, vlastní sebedůvěrou - sbíhají (prvně se přitom protnou zhruba v polovině filmu - do té doby Kay do obsahu novin nezasahuje). The Post je tak relevantní nejen coby kritika neomezené moci a obhajoba svobodných médií, ale také jako vyprávění o ženě, která musí vše riskovat, aby mužům předvedla, že je stejně schopná jako oni a dosáhnout tak na individuální rovině téže svobody, o kterou usilují noviny, aby mohly bez postihů psát o pochybných vládních aktivitách (právě scény, ve kterých se Meryl Streep nachází v obklíčení mužů, kteří jí v doslovném i přeneseném významu brání v pohybu a kterým se nejdříve podřizuje a postupně se jim naučí čelit, patří k těm nejsilnějším). Spielbergova novinka to pro svou zdánlivou neakčnost (zejména pro toho, kdo kromě slov nebude věnovat pozornost i tomu, co film sděluje obrazem) především u neamerických diváků nebude mít snadné, ale jestli se vám líbil Lincoln, z The Post byste měli být nadšeni, ač jde o ještě méně okázalou podívanou (nejepičtější scéna zachycuje tisk a distribuci novin). 90% (Matty) 5*

VELKÁ RECENZE
Původně jsem se chtěl pozastavit nad českým distribučním názvem, který zve div ne na novou sci-fi pecku od Rolanda Emmericha (nebo spin-off případů Foxe Muldera a Dany Scullyové), ale i Všechny prezidentovy muže jsem si kdysi půjčoval s představou, že půjde o něco ve stylu Expendables, a Frost/Nixon budí spíš dojem boxerského mače než verbální přestřelky ve studiu. Tyhle novinářské filmy prostě musí jít štěstíčku trochu naproti - přeložit název jako Washington Post nebo podobně by bylo okamžitou vývrtkou do červených čísel, bez ohledu na sály plněné studenty mediálních oborů, kteří by měli Akta Pentagon jako povinnou četbu, z níž by jim naskakovala - stejně jako jejich západním kolegů v sedmdesátkách při sledování zmíněných Prezidentových mužů - okamžitá erekce a touha svrhnout pomocí dvou odstavců nějaký ten zlovolný režim doma nebo ve světě.
Neustálého ohánění Všemi prezidentovými muži se jen tak nezbavíme. Konverzační majstrštyk Alana J. Pakuly má nosné téma (aféru Watergate), skvělé obsazení (Hoffman, Redford, Robards) a je tak nějak považován za etalon ve svém subžánru. Je v něm vidět ona mravenčí práce, důraz na ověřování zdrojů a sonda do zákulisí novinářského řemesla. Spielberg na něj po 42 letech od premiéry navazuje, resp. mu předchází, protože je poslední záběr Akt Pentagon prvním záběrem Všech prezidentových mužů. A aby toho nebylo málo, loni měl ještě premiéru snímek Mark Felt: Man Who Brought Down the White House o agentovi s přezdívkou Hluboké hrdlo, který byl hlavním zdrojem novinářů ve Všech prezidentových mužů. A co Duel Frost/Nixon? Taky se kolem toho taky motá, takže až přijdete z Akt Pentagon, můžete si naordinovat tematický maraton.
Akta Pentagon se věnují staršímu průšvihu americké vlády, o kterém jste určitě slyšeli. Válka ve Vietnamu byla katastrofou kosmických rozměrů, jejíž následky se snažil Pentagon před veřejností ze všech sil tajit, zatímco ve snaze udržet si čistý štít sypal do válečného mlejnku další peníze a životy mladých kluků. Pár lidí se svědomím však propašovalo tajné zprávy a udělalo fotokopie. První vlaštovka se objevila v New York Times, který měl vždycky všechno první. Ve Washington Post ale nelenili a začali se pídit po zdroji. Šéfredaktor Ben Bradlee (podstatně lidumilnější Tom Hanks, ve srovnání se skvělým, ale přísným Robardsem v Pakulově snímku) odmávne riskantní investigativu i přesto, že majitelka novin Katherine Graham (Meryl Streep) hodlá jít s vlastní kůží na trh - během několika dní doslova zamíří s Postem na burzu - a jakýkoliv skandál by mohl dekády budovanou hodnotu novin spláchnout do záchodu.
Zbytek už si určitě domyslíte, aniž byste bloumali po Wikipedii. Novináři se vykašlou na tlak politiků a vlhké sny mamonářů, začnou dělat svou práci a skládat dohromady střípky skládanky. Kde už jsme to jenom viděli? Ne, teď už se nevracíme do sedmdesátých let, stačí se rozhlédnout kolem. Netřeba tuhle recenzi politizovat, aby si všichni čtenáři uvědomili, že univerzální pravdy vyřčené ve Spielbergově novém filmu platí stejně tak kdysi jako dnes. A po dvou celospolečenských volbách, parlamentních a prezidentských, si pravděpodobně sílu mediální masírky uvědomují všichni, stejně jako fenomén fake news a neuvěřitelnou moc sociálních sítí, které se tradičním novinovým titulům drze vysmívají. I proto je Spielbergův film náplastí všem staromilným idealistům, protože symbolickým návratem o čtyřicet let zpátky ukazuje jednodušší časy, kdy se sice bojovalo na obou stranách barikády tvrdě, ale pravda neměla padesát odstínů, byla trumfem slepé spravedlnosti a pomohla zajistit, že platilo padni komu padni.
Takových happyendů zas tolik není, takže při jejich adaptaci očekáváte absolutní špičku, zvlášť když se chtějí otřít o etalon žánru. A úplně neuškodí, když se v jednom studiu sejdou Spielberg, Hanks a Streep, no ne? Akta Pentagon jsou přesně tou látkou, po které Spielberg občas bez váhání skočí. Jenže jeho politicky zabarvené snímky patří do slabšího ranku. Amistad i Lincoln jsou bohužel snímky, ve kterých emoce ustupují jakési přehnané opatrnosti - tohle je důležité téma, musíme ho správně a hlavně seriózně uchopit. Je to vidět hlavně na úvodu snímku, kde skvělí herci mluví a mluví a mluví, aby diváka patřičně exponovali do událostí doby a představili elitní novinářský tým Washington Postu.
Nemusím snad dodávat, že dnes mají novináři mainstreamovou pověst formovanou spíš Pavlem Novotným než Erikem Taberym a že je celá země v osidlech mediálních oligarchů, takže ono sedmdesátkové retro zní trochu jako z pohádky o dvanácti měsíčcích. Větší průšvih ale je, že Spielberg nedokáže diváka vtáhnout do děje prostřednictvím strachu o postavy nebo osud americké demokracie a svobody slova. Tohle není jako Mnichov nebo Most špionů, kde jde doslova o kejhák. Redakce Washington Postu bojuje o neuchopitelné ideály, které jdou mimo většinu mainstreamového publika - to si Spielberg nakloní až ve druhé půli, kdy novináři konečně drapnou zdroje a začnou chrlit slova v trochu fotogeničtějším balení.
Příběh Akt Pentagon je důležitý, ale bohužel to nedokáže přesvědčivě sdělit komukoliv mimo okruh uvědomělých intelektuálů, kteří do kina jdou s nabiflovaným politickým dějepisem. O to víc si ale všimnou, že jindy skvělí herci jen rutinně deklamují a přivádějí tak historii k životu jako by bezkrevně předčítali z titulní stránky tehdejšího vydání Washington Postu. Ne, tohle k uhranutí davů nestačí, Stevene.
Možná jsem na snímek až moc přísný, ale Spielberg ho chtěl natočit právě proto, že je během Trumpovy administrativy TAK poplatný době. A právě proto si na něm měl dát záležet a netočit ho v mezičase mezi produkcí a postprodukcí Ready Player One. Nedá tolik práce vysledovat mezi řádky, že jsou Akta Pentagon vlastně jen angažovanou bokovkou, v níž zcela absentuje tvůrčí zápal, kterým jindy Spielberg umí strhnout kohokoliv. Bylo to vidět i v Mostě špionů, kdy byl zas a znovu vidět špičkový vypravěč, co z polozapomenutého příběhu udělal velkolepou báchorku, při níž lze v rámci jedné scény plakat radostí i steskem. O takové horské dráze plné emocí si tu můžete nechat jenom zdát.
Akta Pentagon jsou vážná… odborná… historická. A právě v tom bohužel mírně zatuhlá. Čert vem, že tuhle hru Akademie prohlédla a Spielbergovi nepřisypala už v nominacích. Čert vem, že z toho nebude druhý Schindlerův seznam. Snímek má pořád své nezpochybnitelné kvality, pro které lidé z oboru přimhouří oko a budou držet basu se západními kolegy. Ta sedmička je ale skutečný strop, protože druhým přimhouřeným okem nelze nevidět, že má poslední Spielberg blízko spíš k opravdu solidní televizní minisérii než k dalšímu milníku stříbrného plátna.

Postavy a obsazení
• Tom Hanks - Ben Bradlee
• Meryl Streep - Kay Graham
• Sarah Paulson - Tony Bradlee
• Bob Odenkirk - Ben Bagdikian
• Tracy Letts - Fritz Beebe
• Bradley Whitford - Arthur Parsons
• Bruce Greenwood - Robert McNamara
• Carrie Coon - Meg Greenfield
• Matthew Rhys - Daniel Ellsberg
• Alison Brie - Lally Weymouth
• Jesse Plemons - Roger Clark
• Zach Woods - Anthony Essaye
• David Cross - Howard Simons
• Pat Healy - Phil Geyelin
• Michael Stuhlbarg - Abe Rosenthal
• Jessie Mueller - Judith Martin
• Stark Sands - Don Graham
• Neal Huff - Tom Winship

Ocenění
Academy Awards
2018 - Amy Pascal, Kristie Macosko Krieger, Steven Spielberg (Nejlepší film)
2018 - Meryl Streep (Hlavní herečka)

Golden Globes
2018 - Nejlepší film - drama (nominace)
2018 - Meryl Streep (Nejlepší herečka - drama) (nominace)
2018 - Tom Hanks (Nejlepší herec - drama) (nominace)
2018 - Steven Spielberg (Nejlepší režie) (nominace)
2018 - Josh Singer (Nejlepší scénář) (nominace)
2018 - John Williams (Nejlepší hudba) (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2017 - Janusz Kamiński (Nejlepší kamera) (nominace)

Alliance of Women Film Journalists EDA Awards
2018 - Nejlepší obsazení (nominace)
2018 - Liz Hannah, Josh Singer (Nejlepší scenář) (nominace)

American Cinema Editors Awards
2018 - Michael Kahn a Sarah Broshar (Nejlepší střih – film (drama)) (nominace)

Art Directors Guild Awards
2018 - Nejlepší výprava – periodický film

Americký filmový institut
2018 - Nejlepších deset filmů roku 2017
    
Austin Film Critics Association
2018 - Nejlepších deset filmů roku 2017

Casting Society of America Awards
2018 - Rori Bergman, Karlee Fomalont, Ellen Lewis a Kate Sprance (Nejlepší casting – velkorozpočtový film (drama)) (nominace)

Cena národní společnosti filmových kritiků
2018 - Michael Stuhlbarg (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

Central Ohio Film Critics Association
2018 - Nejlepší film (nominace)
2018 - Liz Hannah a Josh Singer (Nejlepší původní scénář) (nominace)
2018 - John Williams (Nejlepší hudba) (nominace)
2018 - Nejlepší herecké obsazení (nominace)
2018 - Tracy Letts (Herečka roku)

Critics' Choice Movie Awards
2018 - Nejlepší film (nominace)
2018 - Steven Spielberg (Nejlepší režisér) (nominace)
2018 - Liz Hannah a Josh Singer (Nejlepší původní scénář) (nominace)
2018 - Michael Kahn a Sarah Broshar (Nejlepší střih (nominace)
2018 - John Williams (Nejlepší skladatel) (nominace)

Dallas–Fort Worth Film Critics Association
2018 - Nejlepších deset filmů roku 2017 (nominace)
2018 - Steven Spielberg (Nejlepší režisér) (nominace)
2018 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2018 - Tom Hanks (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)

Denver Film Critics Society
2018 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)

Detroit Film Critics Society
2018 - Nejlepší herecké obsazení (nominace)
2018 - Michael Kahn a Sarah Broshar (Nejlepší střih (nominace)

Georgia Film Critics Association
2018 - Nejlepší herecké obsazení (nominace)
2018 - John Williams (Nejlepší skladatel) (nominace)
2018 - Rick Carter, Kim Jennings a Deborah Jensen (Nejlepší výprava)  (nominace)

Houston Film Critics Society
2018 - Nejlepší film  (nominace)
2018 - John Williams - (Nejlepší původní hudba)  (nominace)

Humanitas Prize
2018 - Nejlepší film – drama (nominace)
    
IndieWire Critics Poll
2017 - Nejlepší film (nominace)

Indiana Film Journalists Association
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Nejlepší obsazení (nominace)

Iowa Film Critics Association
2018 - John Williams (Nejlepší původní hudba) (nominace)

National Board of Review
2018 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli)
2018 - Nejlepší film

New York Film Critics Online
2018 - Nejlepších deset filmů roku 2017

North Carolina Film Critics Association
2018 - Nejlepší film
2018 - Steven Spielberg (Nejlepší režisér) (nominace)
2018 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2018 - Tom Hanks (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2018 - John Williams (Nejlepší skladatel) (nominace)
2018 - Michael Kahn a Sarah Broshar (Nejlepší střih (nominace)

North Texas Film Critics Association
2018 - Nejlepší film
2018 - Nejlepší obsazení
2018 - Steven Spielberg (Nejlepší režisér) (nominace)
2018 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2018 - Tom Hanks (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2018 - Janusz Kamiński (Nejlepší kamera) (nominace)

Online Film Critics Society
2018 - Nejlepší obsazení

Online Film and Television Association
2018 - Nejlepší film (nominace)
2018 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2018 - John Williams (Nejlepší skladatel) (nominace)
2018 - Nejlepší obsazení (nominace)
2018 - Nejlepší filmový plakát (nominace)

Phoenix Critics Circle
2018 - Michael Kahn a Sarah Broshar (Nejlepší střih (nominace)
2018 - Liz Hannah a Josh Singer (Nejlepší scénář) (nominace)
2018 - Nejlepší záhadný nebo thrillerový film (nominace)

Producers Guild of America Awards
2018 - Amy Pascal, Steven Spielberg, Kristie Macosko Krieger (Nejlepší producenti – film)

San Diego Film Critics Society
2017 - Michael Kahn a Sarah Broshar (Nejlepší střih (nominace)
2017 - Nejlepší herecké obsazení (nominace)

San Francisco Film Critics Circle
2017 - Michael Kahn a Sarah Broshar (Nejlepší střih (nominace)

Satellite Awards
2018 - John Williams (Nejlepší skladatel) (nominace)

Seattle Film Critics Society
2017 - Film roku  (nominace)
2017 - Nejlepší herecké obsazení  (nominace)
2017 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)

Southeastern Film Critics Association
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Nejlepší herecké obsazení  (nominace)

St. Louis Film Critics Association
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Steven Spielberg (Nejlepší režisér) (nominace)
2017 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2017 - Tom Hanks (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2017 - Michael Kahn a Sarah Broshar (Nejlepší střih (nominace)
2017 - John Williams (Nejlepší původní hudba) (nominace)

Washington D.C. Area Film Critics Association
2017 - Meryl Streep (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2017 - Nejlepší herecké obsazení  (nominace) (nominace)
2017 - Nejlepší zobrazení Washingtonu D.C. (nominace)

Women Film Critics Circle
Ocenění Karen Morley (nominace)

DABING
V českém znění: Zlata Adamovská - Meryl Streep (Kay), Jiří Dvořák - Tom Hanks (Ben), Jana Mařasová - Sarah Paulson (Tony), Jan Vondráček - Bob Odenkirk (Ben), Pavel Soukup - Tracy Letts (Fritz), Zbyšek Pantůček - Bradley Whitford (Arthur), Jakub Saic - Bruce Greenwood (Robert), Svatopluk Schuller - Matthew Rhys (Daniel), Antonie Talacková - Alison Brie (Lally), Dana Černá - Carrie Coon (Meg), Radek Kuchař - Jesse Plemons (Roger), Radek Hoppe - Michael Stuhlbarg (Abbe), Tomáš Juřička - David Cross (Howard), Vojtěch Hájek - Zach Woods (Anthony), Marek Libert - Pat Healy (Phil), Petr Neskusil - Rick Holmes (Murray), Klára Sochorová - Jennifer Dundas (Liz), Petra Jindrová - Deirdre Lovejoy (Debbie), Bohdan Tůma, Igor Bareš, Radovan Vaculík, Petr Burian, Ivo Novák, Vladimír Kudla, Jitka Moučková, Pavlína Kostková Dytrtová, Helena Němcová, Pavel Dytrt, Eliška Sochorová, Antonie Barešová
Překlad: Veronika Sysalová
Dialogy: Alena Fišerová
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Připravila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2018¨

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.2.2018 Vertical Ent.
Premiéra USA: 22.12.2017 20th Century Fox
Promiéra Velká Británie: 19.1.2018 Entertainment One
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 11.7.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 11.7.2018 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 2 289 822
Tržby celkem - $ 179 800 000
Návštěvnost v ČR 15 057
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000

DABING
V českém znění: Zlata Adamovská - Meryl Streep (Kay), Jiří Dvořák - Tom Hanks (Ben), Jana Mařasová - Sarah Paulson (Tony), Jan Vondráček - Bob Odenkirk (Ben), Pavel Soukup - Tracy Letts (Fritz), Zbyšek Pantůček - Bradley Whitford (Arthur), Jakub Saic - Bruce Greenwood (Robert), Svatopluk Schuller - Matthew Rhys (Daniel), Antonie Talacková - Alison Brie (Lally), Dana Černá - Carrie Coon (Meg), Radek Kuchař - Jesse Plemons (Roger), Radek Hoppe - Michael Stuhlbarg (Abbe), Tomáš Juřička - David Cross (Howard), Vojtěch Hájek - Zach Woods (Anthony), Marek Libert - Pat Healy (Phil), Petr Neskusil - Rick Holmes (Murray), Klára Sochorová - Jennifer Dundas (Liz), Petra Jindrová - Deirdre Lovejoy (Debbie), Bohdan Tůma, Igor Bareš, Radovan Vaculík, Petr Burian, Ivo Novák, Vladimír Kudla, Jitka Moučková, Pavlína Kostková Dytrtová, Helena Němcová, Pavel Dytrt, Eliška Sochorová, Antonie Barešová
Překlad: Veronika Sysalová
Dialogy: Alena Fišerová
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Připravila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2018¨

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.2.2018 Vertical Ent.
Premiéra USA: 22.12.2017 20th Century Fox
Promiéra Velká Británie: 19.1.2018 Entertainment One
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 11.7.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 11.7.2018 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 2 289 822
Tržby celkem - $ 179 800 000
Návštěvnost v ČR 15 057
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
 
Tvůrci a herci
Steven Spielberg (Režie), Kristie Macosko Krieger (Produkce), Amy Pascal (Produkce), Steven Spielberg (Produkce), John Williams (Hudba), Janusz Kamiński (Kamera), Sarah Broshar (Střih), Michael Kahn (Střih), Ellen Lewis (Casting), Rick Carter (Scénografie), Ann Roth (Kostýmy), Brian Chumney (Zvuk), Richard Hymns (Zvuk), Drew Kunin (Zvuk), Jane DiPersio (Masky), Josh Singer (Scénář), Liz Hannah (Scénář), Meryl Streep (Herec), Tom Hanks (Herec), Sarah Paulson (Herec), Bob Odenkirk (Herec), Alison Brie (Herec), Tracy Letts (Herec), Carrie Coon (Herec), David Cross (Herec), Jesse Plemons (Herec), Bruce Greenwood (Herec), Bradley Whitford (Herec), Philip Casnoff (Herec), Pat Healy (Herec), Matthew Rhys (Herec), Zach Woods (Herec), John Rue (Herec), Michael Stuhlbarg (Herec), Coral Pena (Herec), Austyn Johnson (Herec), Rick Holmes (Herec), Stark Sands (Herec), Will Denton (Herec), Deirdre Lovejoy (Herec), Gary Wilmes (Herec), Justin Swain (Herec), Sasha Spielberg (Herec), Dan Bittner (Herec), Kenneth Tigar (Herec), David Aaron Baker (Herec), John Henry Cox (Herec), Dan Bucatinsky (Herec), David Costabile (Herec), Annika Boras (Herec), Carolyn McCormick (Herec), Susan Blackwell (Herec), Kelly AuCoin (Herec), Cotter Smith (Herec), Ben Livingston (Herec), Rick Crom (Herec), Fenton Lawless (Herec), Joel Nagle (Herec), Estelle Bajou (Herec), Armand Schultz (Herec), Robert Arensen (Herec), Neal Huff (Herec), Rob Tunstall (Herec), Stephen Mailer (Herec)
 
2017/116/USA, Velká Británie/Drama, Thriller, Životopisný, Historický
 
Zajímavost k filmu
-  Benjamin C. Bradlee (Tom Hanks) a jeho žena Sally Quinn (Sarah Paulson) boli dlhoročnými susedmi Stevena Spielberga na Long Islande.
- Natáčanie trvalo od mája do júla 2017 a film bol zostrihaný už o 2 týždne. Celkovo trval proces od napísania scenáru po finálny strih len 9 mesiacov.
- Ve filmu je v jednu chvíli vidět v redakci plakát k filmu Všichni prezidentovi muži (1976), který pojednává o aféře Watergate a dějem v podstatě navazuje na Akta Pentagon.
- Jednoho z protestujících demonstrantů si zahrál nejmladší syn režiséra filmu Destry Allyn Spielberg.
- Tajemnou ženu, která přinesla do redakce balíček (v krabici od bot) s tajným materiálem, hrála Sasha Spielberg, což je mimochodem dcera režiséra filmu Stevena Spielberga.
- Závěr filmu odkazuje na skandál, který vypukl ve Spojených státech poté, co do sídla Demokratické strany v komplexu Watergate násilně vnikli pracovníci aparátu republikánského prezidenta Richarda Nixona. Ti byli pověřeni úkolem umístit do budovy odposlech. O události začali psát reportéři deníku The Washington Post . Případ vedl až k rezignaci prezidenta USA a je dodnes považován za největší kauzu v dějinách žurnalistiky.
- Americký prezident Donald Trump chtěl film vidět s předstihem v Bílém domě a následně v letním sídle Camp David.
- Jedná se o už 28. spolupráci Stevena Spielberga a Johna Williamse.
- Natáčení začalo v New Yorku 30. května 2017 a skončilo 6. listopadu 2017.
- Režisér Steven Spielberg k režírování filmu prohlásil: „Když jsem si přečetl první návrhy scénáře, řekl jsem si, že tohle nemůže čekat dva nebo tři roky. Tohle se musí odvyprávět dnes.“
- Skladbu, která se objevuje v prvním traileru, složil francouzský skladatel Yoann Lemoine, alias Woodkid a její název je „Run Boy Run“. Zároveň je to třetí film, ve kterém se objevují Woodkidovy skladby.
- Skladateľ John Williams uprednostnil prácu na tomto filme pred projektom Ready Player One (2018).
- Film je už piatou spoluprácou režiséra Stevena Spielberga a herca Toma Hanksa.
 
Odkazy
 

Hrají:

Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson, Bob Odenkirk, Tracy Letts, Bradley Whitford, Bruce Greenwood, Matthew Rhys, Alison Brie, Carrie Coon, Jesse Plemons, David Cross, Zach Woods, Pat Healy, John Rue, Rick Holmes, Philip Casnoff, Stark Sands, Will Denton, Deirdre Lovejoy, Jennifer Dundas, Austyn Johnson, Michael Stuhlbarg, Gary Wilmes, Justin Swain, Sasha Spielberg, Coral Peña, Dan Bittner, Kenneth Tigar, David Aaron Baker, Stephen Mailer, John Henry Cox, Dan Bucatinsky, David Costabile, Annika Boras, Carolyn McCormick, Susan Blackwell, Kelly AuCoin, Cotter Smith, Ben Livingston, Stephen Rowe, Rick Crom, Fenton Lawless, Brendan Burke, Sonny Valicenti, Joel Nagle, Seth Barrish, Steve Witting, Gary Galone, Estelle Bajou, Armand Schultz, Robert Arensen, Neal Huff, Rob Tunstall, John F. Kennedy (a.z.), Lyndon B. Johnson (a.z.), Dwight D. Eisenhower (a.z.), Mark Falvo, Walter Cronkite (a.z.), Marko Caka, Doris McCarthy, Harry S. Truman (a.z.), Jordan Baker, Bryan Burton, Odiseas Georgiadis, Thaddeus Daniels, Michael Cyril Creighton, Robert G. McKay, Michael Devine, Jessie Mueller, Caleb Eberhardt, Johanna Day