Matrix Revolutions / The Matrix Revolutions (2003/129/USA, Austrálie/Akční, Sci-Fi) 73%
06.08.2018 14:25
2003/129/USA, Austrálie/Akční, Sci-Fi
Zajímavost k filmu
- Celému obsazení Matrix Reloaded a Matrix Revolutions, včetně castingu, bylo během natáčení dohromady vytvořeno okolo 1,618 účesů.
- V australském studio bylo použito přes 1,056 kilometrů elektrických kabelů na propojení techniky.
- Během natáčení Matrix Reloaded a Matrix Revolutions bylo pro Nea ušito 46 kabátů.
- Pro natáčení Matrix Reloaded a Matrix Revolutions bylo vytvořeno 384 párů slunečních brýlí.
- Pro celou trilogii bylo vytvořeno přes 7,500 kostýmů.
- Na velitelství obrany Zionu bylo použito 79 monitorů či obrazovek a 5,1 km kabelů na jejich propojení.
- Každý Sentinel se skládá z 1,015 jednotlivých částí.
- Jedna z mnoha použitých kamer, "First-Unit camera", natočila přes 1 milion stop filmu.
- Premiéra filmu byla spuštěna v mnoha hlavních městech ve stejný čas: 6:00 v Los Angeles, 9:00 v New Yorku, 14:00 v Londýně, 17:00 v Moskvě, 23:00 v Tokyu a 1:00 v Sydney.
- Závěrečná bitva Smitha a Nea je inspirována finálním soubojem z korejského filmu Na útěku.
- Roh ulice, na kterém v kráteru bojují Neo a Smith, je stejný roh, ze kterého Neo telefonuje z telefonní budky v Matrixu.
- Vědma kouří cigarety značky „Double Destiny“ (Dvojitý osud).
- Během závěrečné bitky Nea se Smithem i během titulků můžeme slyšet sloku sanskrtu: „Asatoma Sat Gamaya, Tamasoma Jyotir Gamaya, Mrityorma Anritam Gamaya,“ což znamená „Vyveď mě z nevědomí do reality, vyveď mě temnoty do světla, vyveď mě z jsoucna do věčnosti.“
- Pro boj Nea se Smithem ve vzduchu byla postavena speciální konstrukce zvaná „The Tuning Fork“, schopná 360° rotace.
- Jméno přestupní stanice mezi Světem strojů a Matrixem je Mobil Ave. Mobil je anagramem slova Limbo, což je jakási přestupní stanice mezi Nebem a Zemí.
- Byl postaven pouze jeden model bojového robota, který vážil přes 2 tuny.
- Mnoho kapek ve finálním souboji je tvořeno jednoduchým kódem Matrixu, jaký můžeme ve filmu vidět na monitorech. Tento efekt byl použit, aby tvůrci naznačili rozklad Matrixu.
- Poslední scéna v parku je jedinou chvílí z celé série, kdy uvidíme zelenou barvu a modrou oblohu v Matrixu.
- Seraph je jednotné číslo hebrejského slova Seraphim, které se dá volně přeložit jako „hořící“, ale i jako „andělé“.
- Sati znamená v nepálštině „přítel“.
JEDNOU VĚTOU
„Svět lidí se potácí na pokraji zkázy, ale stále ještě zbývá poslední naděje ..."
OBSAH
V posledním pokračování trilogie o Matrixu se dostane Neo (Keanu Reeves) společně s Trinity (Carrie-Anne Moss) a Morpheem (Laurence Fishburne) do finálové bitvy proti počítačovým vládcům univerza. Zion je v podstatě dobytou baštou lidského odporu, vzbouřenci přicházejí o jednu loď za druhou a zrada číhá i v jejich řadách. Neo má navíc problém se svojí jedinečností. Není to však jenom manipulace? A jak rozlišit lidskost od pouhé iluze? Začíná akčnější a napínavější příběh, než oba dva předešlé ...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Závěrečný díl trilogie Matrix už nelze brát jako samostatně fungující film, ale jako přímé pokračování useknutého Reloaded. Wachowští se nezdržují zbytečným vysvětlováním, ale hází diváka do příběhu po hlavě a nechávají jej, ať se v hektické situaci na plátně i mezi postavami zorientuje sám. Ty mu to neulehčují, mluví v obvyklých hádankách a dvojsmyslech, zkáza se blíží a hlavní postava se ocitá někde mimo oba dosud známé světy... Obával jsem se, že tvůrci zabřednou do tenat zbytečného vysvětlování a prohlubování naznačených odboček a možností, ale naštěstí hned ze začátku eliminovali všechny komplikace a nechali závěrečnou část své trilogie řítit se kupředu jako rozjetý vlak v kolejích anime a videoher, kde lidé v bojových robotech bojují proti statisícům sentinelů a souboj hrdinů probíhá na nebi, mezi zdmi mrakodrapů i v obrovských přívalech vody, aniž by je nějak zdržovaly fyzikální zákony. Wachowští obracejí naruby mýtus superhrdiny, stejně jako se neobtěžují tím, aby diváka oblažovali nějakým ultrašťastným koncem... Snažím se příliš neupadávat do euforických stavů, ale Matrix Revolutions mi splnil sen fanouška science fiction a dosud se z toho zážitku vzpamatovávám. Trilogie Matrix pro mě bude jednou z nejgeniálnějších filmových ság, co jsem kdy viděl, možná geniálnější než Hvězdné války. Jen se bojím, že pro běžného diváka bude Revolutions velmi těžko stravitelný film.. (Douglas) 4*
Pokračování odvážného pokračování geniálního filmu. Dlouhá cesta je u konce a vše lze nejlépe s odstupem pár shlédnutí nebo let hodnotit. Svým způsobem je jistě Revolutions nejslabším dílem trilogie, hlavně kvůli své slabší první půlce, ale to je vynahrazeno v závěru, který bych řekl překračuje nejméně o pár světelných let většinu akčních/sci-fi filmů. Megalomanský závěr, kterému nechybí snad nic (podle někoho možná trochu přebývá délka). Stylovost celé trilogie vybroušena do posledního záhybu Neových brýlí a choreografie akce úplně z jiné planety ( i když Club Hell mohl být trochu lepší... vzhledem k fyzikálním zákonům:)). Pro mnohé diváky tohle bude velká stopka, protože právě závěr je opravdu jak pro koho. Mě osobně však i po letech dokáže zmrazit před obrazovkou (raději bych projektor tak 50x50m :-))) a nepustit do prvních náznaků titulků. Slabé 4* jsou hlavně kvůli "modrému poli" a celkovým 67%, protože závěr trilogie si aspoň to červené pole zaslouží. Jinak jediná výtka k trilogii, kterou ani styl ani akce ani postavy nedokáží utlumit, je, že Wachowski natočili tolik mnohavrstvý příběh a tak komplikovaný svět, že ho nedokázali "dostatečně" vysvětlit o představit divákovi pouze z filmového plátna, ale pro bližší a možná i úplné pochopení je nutné hledat dále ve zdrojích jako jsou hry, internet, knihy a další.... (Djkoma) 4*
Vývoj jednotlivých postav je vytěsněn až kamsi na okraj, stejně tak akční scény "komorního" charakteru, na kterých stála vizuální kouzla prvních dvou dílů. Místo toho se na diváka valí apokalyptická bitevní scenérie rozměrů ne menších než kolosálních. Nefunguje to úplně tak jak má, je to jen jakási dojezdovka, ale příběh se má uzavřít, jak ví každý slušný vypravěč. Je to především zásluhou Dona Davise, Juno Reactor a armády grafiků a animátorů nebo jak se jim dneska říká, že vám ty dějově slabší momenty nepřijdou tak hrozné. Ale 130 minut je mnoho, zbytečně mnoho, a to se může realizační tým třeba stavět na hlavu. Forma pohltila obsah a zachránila tak pro třetí díl matrixovské ságy třiapůlkové hodnocení. (Gemini) 4*
V.I.M. FILMU
Publikum série Matrix je rozděleno na více méně dvě skupiny, které si nemohou přijít na jméno. Pro jedny je Reloaded a Revolutions dvojfilmem roku 2003, pro druhé ústup z pozic vytyčených prvním dílem. Zatímco si početně menší skupina libuje v tom, jak jsou dialogy nosné a „vše v nich souvisí se vším“, kontrují jiní, že více blábolů a nesmyslně kryptických dialogů v hollywoodském mainstreamu již dlouho nebylo. Podobně sporným je vývoj postav a příběhu, akce, triky, výkony herců - výčet položek by mohl pokračovat ještě dlouho. Zkrátka, Reloaded a Revolutions by rády byly "něčím víc než jen filmem," ale ve své podstatě jde jen "o trochu lepší komercí." Revolutions to ve většině případů schytala naplno a její hodnocení je ještě nižší než u Reloaded, kde Architekt špikoval svou řeč slovy jako "ergo" nebo "concordantly".Trojka podle některých ještě více upomíná na to, že sága, jíž producent Joel Silver od začátku natáčení Reloaded prezentoval jako dopředu promyšlenou trilogii, která byla na papíře dřív než padla klapka prvního Matrixu, je ve skutečnosti 1+2. Přičemž položka 2 vznikla z čistě racionálního důvodu přispořit nějakou tu libru na důchod.
Přiznávám, rozjezd Revolutions mi i po několikáté projekci připadá trochu rozpačitý, protože navázání na Reloaded není úplně bezešvé, některé méně důležité vedlejší postavy přišly dost zkrátka (od v Reloaded slibně exponované Persephony jsem očekával víc) a Vědma, kterou už nehraje Gloria Foster postrádá potřebný šmrnc a šibalství. Ale tím jsou mé výtky vyčerpány a na řadu přicházejí nehrané divácké orgazmy – dialogy jsou alespoň pro mě naprosto srozumitelné a baví mě jak zkomornělá mesiášská linie, tak dodnes bravurní válečné scény, které jsou snem každého fanouška sci-fi a anime. Miluji závěrečný super burly brawl a přestřelku ve vzduchoprázdnu hlavou dolů, kterou považuji za vrchol akčně/riggingového umění té doby a vědoucí připomenutí nejlepší akční scény roku 1999 v mramorové hale.
Oceňuji to, že se Wachowští rozhodli narušit unisexovou ikoničnost Keanu Reevese a v závěru si musí sáhnout opravdu hluboko na dno, a stejně tak mě baví, jak se jednotlivé díly Matrixu vyvracejí, aby dospěly k (pro mě) zajímavé syntéze. Což je příjemné narušení stereotypu sequelů, kdy se ve většině případů dělají na minulost jen jemné narážky, natož aby se rozvíjel nějaký koncept. Matrix je pro mě nejkomplexnější trilogie (ano, víc než Pán prstenů). Vím, že žádný z dílů trilogie není bez chyb. Ale to, co mi bylo v Revolutions bratry Wachowskými nabídnuto, mi připadá jako důstojné, elegantní, vkusné a jak intelektuálně, tak emocionálně chytlavé zakončení, které dodnes vzbuzuje mnohé rozhořčené diskuze. Díky alespoň za to. Není totiž nic horšího, než když film nevzbudí ani odmítavé reakce a každý jej naprosto ignoruje. Vím, že ty, kdo to vidí jinak, na matrixovou víru nepřesvědčím. Ale alespoň jste si mě přečetli. Thanx :-)
P.S. Nevím jak vy, jdu si pustit skladbu Navras z příslušného soundtracku, kde spolu svádí urputný hudební boj Don Davis a Juno Reactor.
VELKÁ RECENZE
Jak jinak než pozdě, ale přece, je tu recenze na Matrix Revolutions. Jelikož tentokrát jsem byl nesmírně líný a vůbec jsem se nepřipravoval a tudíž nevím, jaké informace dal do oběhu český distributor, tak vůbec nevím co Vám můžu prozradit, a co bych měl na opak před Vámi zatajit, proto pokud jste film ještě neviděli a víte, že ho chcete vidět, raději nečtěte dál, protože sám nevím kolik důležitého prozradím. No a abych řekl pravdu, nemám tušení, kde mám začít. Prej tady potřebujete uklidit ty záchodky. Možná by stálo za to připomenout, kde skončil Matrix Reloaded, protože Revolutions se s ničím nepáře a začíná tam, kde byl předchozí díl uťat. Byl to asi nějak takhle: Neo poté co v reálném světě zastavil chobotničky rukou, stejně jako kulky v prvním Matrixu, upadá do "bezvědomí" a je přenesen do jedné z lodí, prohánějících se kanály reálného světa. Shodou náhod je položen vedle osoby, do které se stihl proměnit agent Smith, a která pravděpodobně zapříčinila předčasné odpálení EMP, a tím defakto lidskou porážku v docích, místě kde se snažili lidé zabránit chobotničkám v pokračování kopání cesty do Ziónu, posledního lidského města. Titulky.
Titulky, opět stylové alá zdrojový kód Matrix, a Neo leží na zemi někde mezi světem lidským a světem počítačovým na místě kde vládne strojvůdce (jen tak mimochodem zaměstnáváho ho ten francouzský chlapík, kterému Neo ve dvojce vyfoukl klíčníka). Trinity a Morpheus jdou za vědmou, ta jim řekne, kde že ten Neo je. Nedá se nic dělat, jde se na návštěvu za Merovingianem, kde ho musí přesvědčit (konečně zas nějaká ta řežba, a bullet time), ať jim Nea pěkně vrátí zpět. Tuto scénu si pořádně vychutnejte, protože pokud si dobře pamatuju, je to předposlední scéna v Matrixu, pokud nepočítáte za scény v Matrixu setkání vědmy a architekta apod. Mezitím v reálném světě lidi bojují, bojují, bojují a bojují proti chobotničkám a jiným strojům a celkem bezúspěšně se jim snaží zabránit dobít Zión. Tyto scény nahrazují boje v Matrixu a více či méně připomínají Hvězdné války, ale vůbec ne Matrix. Nebo vám snad přijde desítky kulometů střílejících do miliónu chobotniček jako Matrixovská scéna. Mně teda ne, i když přiznávám má to něco do sebe, je to správně akční, ale jak jsem řekl, už to není Matrix, na který jste byli zvyklí z předchozích dvou dílů.
Zase ty sloupy.Mezitím Neo je zpět a vymůže si na svých spolubojovnících jednu loď se kterou se on a Trinity pokusí dostat do centra města strojů (nikdo už pěkně dlouho, nebyl blíž než 10 km.), tudíž je téměř nemožné dostat se někam do středu, jak to chce udělat Neo. Proč tam Neo chce se divák dozvídá, až když tam Neo je, a jelikož je to pro děj filmu důležité, tak Vám to musím zamlčet. A mezitím se do chobotniček střílí a střílí tudíž ne Matrix ale Star wars. A přichází závěrečná scéna, která stála neuvěřitelných 40 miliónů dolarů (celý první Matrix stál 63 milionů), ve které se rozhodne konečně mezi Neem a Smithem (vsadím se, že hláška: "Program Smith se vymknul kontrole.", Vám bude znít v hlavě ještě dlouho). Opět Vám nemůžu říct kdo vyhraje a kdo je poraženým, protože to je důležité pro děj a jestli chcete Matrix Revolutions vidět, zkazil bych Vám překvápko, jediné co snad můžu říct je trochu zašmodrchaná věta, že pro lidstvo to dopadne dobře, ale pro diváka nejhůře, jak to mohlo dopadnout. Možná i tato zašmodrchaná věta prozrazuje víc, než by měla, ale já Vás na začátku varoval.
To bych spláchnul tu dějovou stránku a teď se můžu vesele pustit do kritiky všeho ostatního. To, že se Matrix změnil v Hvězdný války jsem už zmínil několikrát, takže touto větou to potvrzuji, a už se k tomu snad nebudu vracet, ale nic nezaručuju, protože mě to tolik naštvalo, že se o tom ještě určitě, i když nechtěně zmíním. Ale vraťme se zpět do Matrixu. Scény velké, dejme tomu bojové jsou v programu pouze dvě a to bojová scéna v Merovingianově klubu, který se výstižně jmenuje CLUB HELL, kde se nevyskytuje Neo, ale za to tu je Morpheus, Trinity a ochránce vědmy, takže o bitky s Merovigianovou ochrankou není nouze, protože Merovigian zaměstnává jen zkušené lidi (nebo spíš prográmky), takže bodyguardi běhaní po stropě, jako by neexistovala žádná přitažlivost (vždyť to je Matrix). Jak tvrdí tvůrci, nejsou to žádné laciné digitální efekty, ale všechno to jsou pravý lidé zavěšeni ve speciálních postrojích, které jim umožňují pohybovat se hlavou vzhůru.
Smith je celý rudý vzteky.Neo, tedy Keanu Reeves se od dvojky moc nezměnil, jen ho asi psychicky tíží, že je spasitel a jestli něco neudělá, tak lidstvo vyhyne, a bude po legraci. Trinity se také moc nezměnila, akorát bych řekl, že vizuálně zestárla, asi má moc strachů o svého miláčka spasitele, do kterého je ještě více zamilovaná, než v předchozích dílech, i když tentokrát si tvůrci odpustili laciné scény sexu mezi nimi a omezili se na líbání (toho je dost, možná přespříliš). No, ale proč pořád něco plácám o změnách? No bude to tím, že se asi někdo změnil. Jelikož jsem nejmenoval Morpheuse, čekáte, že by to mohl být on, ale ten je pořád stejný. Takže další postava, která nás provází všemi díly je... áno je to vědma. Jelikož její představitelka z předchozích dílů zemřela, museli autoři vymyslet jak do příběhu zakomponovat novou tvář. Dejme tomu, že se jim to povedlo. Z dalších postav by se dal jmenovat ten nepříjemně vlezlý klučík z Reloaded (omlouvám se, ale nemůžu si vzpomenout na jméno), který opět dostal prostor být vlezlý (těm co viděli Animatrix to tak nepřipadá), a manželka nového operátora (bratr Tanka), která se svou kámoškou brání Zión, tak urputile, že to je neuvěřitelné.
Reálný svět se bratrům Wachovským docela zdařil, ale jelikož jsme ho poznali už v Reloaded, nestojí to téměř za zmínku. Možná bych mohl říct, že město strojů je opravdu dokonalé, a má správný nádech šedé budoucnosti (možná přítomnosti :-)). Dokonce tentokrát uvidíme i oblohu se sluníčkem a jak říká Trinity je to nádhera, alespoň co se vizuální stránky týče. Vizuální stránka je tentokrát opravdu dokonalá, vždyť závěrečný souboj s agentem Smithem se odehrává za deště, a pokud budete dávat pozor a zapojíte trochu představivost, poznáte v dešti zdrojový kód programu Matrix, protože tvůrci si nechali speciálně kvůli této scéně vyrobit a vyvinout stroj na veliké dešťové kapky, takže to skutečně vypadá, tak jak to vypadat má (už víte kde je těch 40 miliónů, které padly na tuto scénu).
I když pro mne byl Matrix Revolutions zklamáním najde se řada těch co tvrdí, že nejlepší byl Matrix, potom Revolutions, pak dlouho nic a někde v dáli až Reloaded. Já si myslím, že by to mělo být srovnáno, tak jak to jde za sebou. Pozitivní (pro někoho negativní) je, že konec se dá vysvětlit více způsoby, takže sklaní fanoušci budou mít zase nějakou dobu o čem filozofovat. Ale pokud chcete pochopit Matrix, tak jak to zamýšleli autoři, měli by jste vidět navíc Animatrix a dohrát až do konce hru Enter the Matrix, a i přesto to možná nebude stačit, takže poslední možnost je seznámit se s bratry Wachovskými, což bude složité, protože nikdo cizí se k nim nesmí přiblížit na deset metrů, a to je pro komunikaci přece jen veliká vzdálenost.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Po událostech z druhého dílu, Neo a Bane leží v bezvědomí na ošetřovně ve vznášedle Hammer. Mezitím se však ukáže, že Neova mysl se nachází ve virtuální stanici metra „Mobil Ave“, přechodným místem mezi Matrixem a reálným světem. V této stanici metra potkává „rodinu“ programů, včetně dívky Sati, jejíž otec Neovi prozradí, že jediná cesta, jak se odsud dostat, je metrem řízeným Strojvůdcem, programem pracujícím pro Merovejce. Ten však Nea odmítá převézt, a tak je Neo nucen zůstat na stanici.
Seraph kontaktuje Morphea a Trinity a předá jim vzkaz od Vědmy, která je informuje o Neově poloze. Seraph, Morpheus a Trinity vstoupí do klubu Hel, kde konfrontují Merovejce a přinutí ho propustit Nea. Toho trápí vize o Městě strojů, proto navštíví Vědmu, které vysvětlí své vize: agent Smith má v plánu zničit Matrix a záhy i reálný svět. Vědma jen odpovídá, že „vše, co má začátek, má i konec“, a že válka rozhodne. Po Neově odchodu k Vědmě vtrhnou Smithové, kteří přemění Vědmu, Serapha a Sati v další Smithe.
V reálném světě, posádka Hammeru a již zničeného Nebukadnezaru nalezne Niobinu loď, Logos. Vyslýchají nově probuzeného Banea, nicméně ten si ohledně bývalého masakru nic nepamatuje. Vzhledem k blížícímu se boji o Sión se vznášedla vrací zpět, nicméně Neo požaduje jedno vznášedlo pro cestu do Města strojů. Niobe mu nabídne Logos. Proto Neo v doprovodu Trinity odlétá pryč, leč během cesty Bane, který se na loď infiltroval, napadne Trinity. Neo si uvědomí, že Bane je ve skutečnosti jen další Smith, a propukne rvačka. Během boje Neo sice přijde o zrak, nicméně je schopen vidět cokoliv, co souvisí se stroji a Matrixem, a Banea zabije. Společně s Trinity pokračují do Města strojů.
Niobe a Morpheus, jakožto členové posádky Hammeru, naberou kurz do Siónu, který je pod masivním útokem strojů. Mezitím v těžkých bojích v Siónu smrtelně zraněný kapitán Mifune pokyne jistému mladíkovi, aby otevřel bránu pro Hammera. Hammer ihned po příletu aktivuje EMP, čímž zničí útočící stroje, leč i siónskou obranu. Lidé se proto uchýlí do chrámu, kde vyčkají na další stroje v domnění, že to bude jejich poslední boj. Mezitím v blízkosti Města strojů jsou na Logos pod pilotováním Nea a Trinity vystřeleny tisícovky robotických bomb. Ty sice Neo úspěšně ničí díky mentálním schopnostem, ovšem kvůli jejich obrovskému počtu jsou nuceni vzlétnout nad temná oblaka, kde spatří pravé slunce a měsíc. Po opětovném pádu do temnoty zničeného světa ztratí kontrolu nad vznášedlem, kvůli čemuž havarují ve Městě strojů. Při srážce Trinity umírá a Neo vstupuje do nitra města, kde se setkává s „Deus Ex Machina“, vůdcem všech strojů. Neo jej varuje, že Smith hodlá dobýt Matrix i reálný svět, a proto nabízí strojům, že zastaví Smithe výměnou za mír mezi lidmi a stroji. Vůdce strojů souhlasí, proto se druhá vlna strojů v Siónu stáhne zpět.
Stroje opět napojí Nea do Matrixu. Uvnitř něj Neo zjišťuje, že všechny obyvatele Matrixu Smith přeměnil ve své další kopie. Sebejistý Smith vykračuje vpřed, hodlá porazit Nea. Po zdlouhavém a náročném boji Neo pochopí, že porazit Smithe není schopen. Proto využije sám sebe jako přenašeče – nechá se proměnit v dalšího ze Smithů a stroje v reálném světě skrz něj vyšlou výboj energie. To zapříčiní smrt všech Smithů, včetně Nea samotného.
Stroje ustupují ze Siónu, kde se konečně oslavuje konec války se stroji, Morpheus se radostí objímá s Niobe a Neovo tělo je kamsi odvezeno stroji. Celý Matrix se restartuje a Architekt se setkává s Vědmou v parku. Shodují se na tom, že mír vydrží „tak dlouho, jak jen to bude možné“, a že všem lidem bude nabídnuto odpojit se od Matrixu, jelikož stroje nalezly jiný zdroj energie. Vědma vzápětí mluví se Sati a myslí si, že se Neo jednou vrátí. Seraph se ptá Vědmy, jestli věděla, co se stane, ale ta jen odpoví, že nevěděla, nýbrž věřila.
O NATÁČENÍ
Po spoustě náročného tréninku, předvádění vlastního způsobu boje kung-fu a zapojení kaskadérů do Matrixu, podstoupili hlavní představitelé - Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Laurence Fishburne a Hugo Weaving - společně s choreografem boje trilogie, uměleckým mistrem, specialistou Yenem Wo Pingem a jeho týmem před druhým a třetím dílem pětiměsíční výcvik včetně zkoušek. Denní výcvik probíhal v letadlovém hangáru v Santa Monice, který byl schopen pojmout objemnou filmovou pohyblivou scénu a navíc kaskadérský tým Matrixu, který byl svou velikostí oproti původnímu téměř trojnásobný.
Po velmi tvrdém čtyřměsíčním tréninku prvního filmu „se herci dostali do mnohem lepší formy a přistupovali k našim požadavkům s daleko větším porozuměním,“ říká Wo Ping.
„Trénink pro tyto dva filmy byl pravděpodobně třikrát těžší než příprava pro první film,“ uznává Reeves, který věnoval boji kung-fu nejméně sedm hodin denně. „Neovy prvky kung-fu a skoky jsou mnohem důmyslnější.“
I když se Reeves zotavoval z potíží se zády a měl v pohybujistá omezení, dál zkoušel a točil Matrix, takže mu Wo Ping vyšel vstříc choreografií, která byla více založena na boji rukou než na výkopech. „Čím víc jsem dělal, tím víc po mně chtěli,“ prohlašuje obětavý herec. „A tak jestliže jsem jeden den udělal dobře jednu věc, chtěli, abych druhý den udělal dvakrát tolik. Později, při natáčení po mně Bros chtěli věcí sedm! Byla to velmi dobrá zábava, ale zároveň hodně náročná práce, kdy byl nepříjemný led můj přítel.“ (Během zkoušek Reeves seděl ve vaně plné ledu.)
„Nikdo jiný na sebe není tvrdší než Keanu,“ poznamenává Moss. „Několikrát se stalo, že jsem si chtěla zakrýt oči i uši, znepokojená, že zašel příliš daleko, ale věřila jsem mu a schvalovala to. Dokázal dotáhnout kvalitu boje a fyzičnost na takovou úroveň, jaká se myslím dosud nepodařila žádnému americkému herci.“
„Keanu je výjimečný,“ skládá poctu Wo Ping. „Je na sebe velice náročný, věčně nespokojený s vlastním výkonem - i v okamžiku, kdy je to dobré! Udělal jsem všechno pro to, aby to byla ta úroveň, kterou hledá.“
Reeves cítí, že takový náročný trénink je jediný způsob, jak dosáhnout takové úrovně technické rychlosti, která je nutná k dosažení vize Wachowských, aby film vzbudil respekt. „Wo Ping, Larry a Andy chtějí, aby boje byly tak efektní, jak jen to jde,“ říká. „Mají rádi podívanou a chtějí pobavit. Jsou zaujati jevy - pozitivními i negativními dohromady, jako oheň, který může působit destruktivně a zároveň ohřát. Takové sekvence vyžadují.“
Vzpružující bojové sekvence Revolutions - Club Hell Coat Check zúčtování, Neův brutální boj s Bane na palubě Logosu a jeho urputná bitva s agentem Smithem známá jako Super Burly Brawl - je výsledek silné syntézy choreografa, filmových tvůrců a herců. „Wo Pingovy styly a filozofie Wachowských do sebe z hlediska příběhu neobyčejně dobře zapadají.“ Říká producent Joel Silver. „Za zřetelný bojem antagonisty a protagonisty ve zkoušce fyzické vůle demonstruje bojem rozvíjející se charakter. V Matrixu v Dojo souboji, kdy Neo poprvé začíná rozvíjet svůj potenciál, a v Reloaded Burly Brawl, je také vyzván tvrdou kritikou Smitha, aby sám sebe pozvedl na úplně novou úroveň. V Revolutions musí Neo a Smith zvětšit své schopnosti až do bodu, kde mají stejnou sílu a ta je nesmírná.“
Bratři chtějí, aby Super Brawl boj vyjadřoval Neovu i Smithovu nepřemožitelnost,“ vysvětluje Wo Ping. „Pokouším se najít energii sekvencí těchto dvou různých bojovníků, která je neslučitelná s bojem, kde musí oba buď zvítězit, nebo být poraženi. Díky vytrvalosti Keana a Huga jsme mohli této bojové energie dosáhnout.“
Podle Silvera je filmový výtěžek zcela mimořádný. „The Super Burly Brawl je jako závěrečný komiksový sešit. Bitva mezi dvěma superhrdiny způsobí na světě chaos, který jsme nikdy předtím nezažili,“ popisuje. „Je fantastická zkušenost pozorovat Wachowské, jak v Revolutions rozvinuli Neovu a Smithovu rivalitu do této konečné až neuvěřitelné rezoluce.“
Filmování Super Brawl zabralo osm týdnů a vyžadovalo měsíce příprav produkčního týmu, který rozvíjel inovační technická vybavení k realizaci vize Wachowských a uskutečnění bombastických sekvencí. Scénář přepečlivě choreografovaných zápasů je umístěn do prudkého deště, začíná v zaplavených ulicích, obležených agentem Smithem, a pak přichází stoupání vysoké 2500 stop. Probleskující obloha, svištění opuštěného vznášedla a srážka s masivním kráterem, kde je konečně zemí otřásající konflikt Nea a Smitha rozhodnut.
Byla vytvořena zařízení k výrobě obzvlášť velkých dešťových kapek, které mohou být osvětleny a jsou viditelnější než typický „filmový déšť“. Nebylo sice praktické ohřívat velké množství vody používané v sekvencích, ale zařízení ji nepřetržitě recyklovalo a čistilo.
„Natáčení první sekce Super Brawl, kde dochází ke konfrontaci Nea Smitha - na ulici v prudkém dešti bylo fantastické,“ rozplývá se Hugo Weaving. Aby se vyhnul poranění, učil se pro Reloaded a Revolutin „být bytřejší“. „Mám opravdu rád déšť. Vzpružoval mě a dodával mi energii. V kráteru jsme bojovali v bahně, a to bylo to daleko těžší.“
Filmování směsice konfrontační akce a dialogu v kráteru bylo pro Weavinga největší výzvou. „Déšť byl tak silný, že mluvit s bublinami a proudy vody v ústech bylo velmi obtížné. Člověk neslyšel mluvit ani sám sebe, takže bylo těžké najít ten správný tón. Neměl jsem ani ponětí, jak to zní.“
Tři velké řady diváků agenta Smitha byly simulovány pomocí kombinace dablérů, „figuríny“ vytvořil Art Department a CGI Smiths spolu s týmem VTX. Dabléři vybaveni maskami Smitha stáli v zadní řadě a kontrolovali pohyby hlavy dvou řad vevnitř spojených figurín, takže každý Smith synchronicky pokračoval v boji.
K vytvoření realistického dojmu stavu beztíže při vzduchových sekvencích pro Brawl spolupracoval kaskadérský a bojovný umělecký tým s vizuální produkcí, aby „doladil přesun“ - speciálním zařízením umožňujícím hercům a kaskadérům simulovat stav beztíže při boji. (Zkoušky ukázaly první způsob, kdy natáčení probíhalo v NASA na speciálním místě určeném k tréninku kosmonautů se simulovanou nulovou gravitací, jako nepraktický.) Tato bojová sekce popírající gravitaci byla zinscenována ve „vejci,“ prostorném boxu. Ten byl při natáčení boje izolován modrým stínidlem a později spojen s VTF backgroundem - deštěm nasáklého pohledu na město.
K dosažení všech akrobatických a kaskadérských výkonů bylo v Revolutions použito velké množství různých zařízení a postrojů, včetně univerzálního „točícího se pásu - twisty belt“. Propracoval ho umělecký koordinátor, kaskadér a dublér Chad Stahelski. Je to zařízení, které umožňuje předvádění lehkých rotací nejrůznějších směrů, jako je salto nazad, back flip do hvězdy. Dalším důležitým zařízením je neblaze proslulý „Yag rig,“, ze kterého má umělec tendenci zvracet. Je na bázi gyroskopu, jenž simuluje volný pád.
„Skákání vypadá lehce, ale je to velká dřina. Naučit se používat tělo a propracovat načasování mezi vámi a týmem,“ poznamenává Stahelski. „Nejdůležitější je být flexibilní, musíte kopat a dávat rány a ještě potřebujete sílu, abyste dostali tělo do vyžadované pozice.“
„Byla to vyčerpávající práce, provádět kung-fu i skoky v dešti, ale Hugo, Chad a kaskadérský tým byli skvělí,“ přiznává Reeves. (Navíc, co se týče jeho práce v Super Brawl, Reeves také ukázal části boje s Banem na palubě Logosu, přestože mu protetický make-up znázorňující Neovo zraněné oko několikrát znemožnil vidění.)
„Keanu se potluče a má na kvalitu práce velmi vysoké nároky, ale nikdy nezatěžuje mě nebo ostatní herce,“ připojuje Weving. „Naslouchá a já s ním opravdu pracuji rád.“
Další bojovou sekvencí v Revolutions, která odporuje gravitaci, je Wo Ping v Clubu Hell Coat Check. Trinity, Morfeus a Seraf proniknou do podzemního night clubu na Matrixu, aby se postavili Merovingianovi, který vypsal odměny na jejich hlavy. Na strop byl umístěn dráhový systém s jištěním, herci a kaskadéři byli vzhůru nohama a twisty belt umožňoval řadu pohybů nutných ke zdařilé akrobatické rvačce. Složité pohyby herců musí být v souladu s veškerou ostatní technikou.
„Když jsem kráčela k setu Hell Clubu, vzpomněla jsem si, jak jsme s Keanu v Matrixu točili Lobby sekvenci,“připojuje Carrie-Anne Moss, která si při tréninku pro Reloaded a Revolutions zlomila nohu. „Stres, aby každý pohyb byl v souladu s výbuchy a vším ostatním, byl obrovský. Poté, co jsem si zlomila nohu, bylo složité se ke skokům vrátit. Ale Chad a jeho tým mi skutečně pomohli. Nejistě jsem udělala pár pohybů a najednou se od Bros ozvalo hurá!, což nebývá časté. Natáčení doplňkových scén v Hell Clubu pro mě bylo jedním z nejsvětlejších bodů tohoto projektu.“
„Postoj Carrie-Anne k těmto projektům byl: „Řekněte mi, co chcete, a já to udělám,“ říká Reeves s obdivem. „Je nádhernou a inspirující součástí toho celého.“
„Carrie-Anne je moc dobrá a já jsem ji vždycky povzbuzoval, aby si víc věřila,“ říká Wo Ping. „Vždycky jsem pro ni navrhl extrémně silný a rychlý výkop, kterému říkáme scorpion kick. Používala tento trik při počátečním boji (Reloaded) a znovu v Club Hell (Revolutions). Trénovala ho více než šest měsíců. Předvedla ho opravdu s velkou silou a dokonalou přesností.“
Tento pro Trinity typický výkop se objevuje v souboji v Club Hell, Double Eagle, mohutná rána, když je zavěšená nad zemí. „Musela jsem kopnout toho chlapíka, až se praštil do zdi a ztuhl. Pokaždé, když jsem to udělala, zavřela jsem oči a neotevřela je, dokud neřekli, že je v pořádku. Bála jsem se, že bude mít otřes mozku nebo jiné zranění,“ říká Moss. „Ale on držel a dělal to rád. Kaskadéři - ženy i muži jsou velmi zvláštní lidé.“
Bojové scény v Club Hell obsahovaly daleko více skoků než sekvence v Matrixu,“ říká Silver. „Je vzrušující vidět, jak jsme byli schopni rozšiřovat a zdokonalovat toto umění - od prvního filmu k Revolutions, kde je vrchol.“
Při natáčení dobývání Zionu bylo použito speciální hydraulické zařízení, na němž jsou vojáci a dobrovolníci zasaženi a oslabeni davem vražedných Sentinelů. Tato „vzdušná jízda,“ typicky používaná k simulaci motocyklového pohybu před zelenou obrazovkou, byla upravená produkcí Matrixu k rychlému uchopení, lomcování a vrhání kaskadérů. (Kaskadéři mu dali přezdívku „PMS Machine“to je „Please Make it Stop“ - Prosím zastavte to.)
Filmování scén popisujících statečný útok dobrovolníků Zee a Charry proti robotům byl daleko náročnější, než herci očekávali. „Skákali jsme, probíhali tunely a přistávali na kolenou, byli jsme úplně zničení,“ říká Nona Gaye, představitelka Zee, obyvatelky Zionu, která bojuje s roboty za shledání se svým mužem Linkem, hlavním členem Morfeovy posádky. „Opravdu to bylo náročnější, než jsem si myslela, ale každá modřina stála za to. Obléhání bylo neskutečné.“
Jada Pinkett Smith předvedla v Matrix Reloaded své bojové umění.
V Revolutions ukazuje obratnost Niobe - pilotuje povstalecké vznášedlo mechanickým kanálem za trvalého silného útoku ničených Sentinelů. „Ve scénáři najdeme zmínku o vypouklých svalech Niobe při řízení lodi, takže jsem vycházela ze skutečnosti, že by bylo dobré mít aspoň nějaké,“ říká Pinkett Smith, které se krátce před začínajícím tréninkem narodila dcera Wilow. „Možná, že to není vidět, ale natáčení této sekvence bylo drsné. Bros chtěli, aby řízení této velké, těžké lodi plazící se kanálem vypadalo tak realisticky, jak jen to je možné. Bylo na tom mnoho práce - udržet tělo v napětí, aby to vypadalo, že pohybujete lodí takové velikosti.“
S prací na Matrixu se příprava, realizace i stupeň vylepšování skoků, boje a kaskadérské práce nedá srovnat. „Všichni jsme zničení,“ uzavírá supervizor a koordinátor kaskadérů R. A. Rondell. „Dosáhli jsme v těchto filmech tak fantastické úrovně, že jakákoliv další práce bude špetka zklamání. Obratnost a odbornost tohoto štábu umožnila dosáhnout něčeho, co nemá hranic. Natočili jsme 70 záběrů denně, abychom vytvořili dokonalý magický moment. Stali jsme se takovými hyperpuntičkáři, že bude zklamání nepokračovat ještě dál.
Ocenění:
Razzies
2003 - Lana Wachowski, Lilly Wachowski (Nejhorší režisér) (nominace)
DABING
1.DABING (VHS, DVD, Blu-ray, TV, UHD)
V českém znění: Vladimír Dlouhý - Keanu Reeves (Neo), Petr Oliva - Laurence Fishburne (Morpheus), Veronika Gajerová - Carrie-Anne Moss (Trinity), Pavel Šrom - Hugo Weaving (Agent Smith), Dana Černá - Jada Pinkett Smith (Niobe), Jaroslava Obermaierová - Mary Alice (vědma), Pavel Vondra - Harold Perrineau (Link), Simona Postlerová - Monica Bellucci (Persefona), Pavel Soukup - Harry Lennix (Lock), Jiří Schwarz - Lambert Wilson (Merovingian), Eva Spoustová - Essie Davis (Maggie), Bohdan Tůma - Collin Chou (Seraf), Jan Vondráček - Bernard White (Rama-Kandra), Jiří Plachý - Helmut Bakaitis (Architekt), Ludvík Král, Jiří Valšuba, Luděk Čtvrtlík - Cornel West (radní West), Libor Terš - Nathaniel Lees (Mifune), Zbyšek Pantůček, Radovan Vaculík - Bruce Spence (Strojvedoucí), Ivo Novák, Vladimír Kudla - David Roberts (Roland), Jiří Zavřel - Anthony Zerbe (radni Hamann), Libuše Švormová - Robyn Nevin (radní Dillardová), Tereza Chudobová - Nona Gaye (Zee), Tereza Bebarová, Jitka Moučková, Irena Hrubá - Gina Torres (Cas), Patricie Soukupová - Tanveer K. Atwal (Sati), Jan Vondráček - Bernard White (Rama-Kandra), Jiří Plachý - Helmut Bakaitis (Architekt), Daniel Tůma - Clayton Watson (kluk), David Suchařípa - Ian Bliss (Bane) a další
Překlad: Nikola Bruder
Produkce: Jiří Beránek
Zvuk: Miloš Zajdl
Dialogy a režie: Jitka Tošilová
Vyrobila: AVF Studio Zero pro Warner Home Video 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.11.2003 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 5.11.2003 Warner Bros. US
Premiéra Austrálie: 5.11.2003 Village Roadshow AU
Premiéra Velká Británie: 5.11.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.3.2004 (VHS) Warner Home Video, 6.4.2004 (DVD) Warner Home Video
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 8.12.2008 Maxicbox
Poprvé na DVD: 7.4.2004 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 8.12.2008 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 28 638 584
Tržby celkem - $ 424 988 211
Návštěvnost v ČR 277 096
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
FILMY V SÉRII
Matrix gastonrolinc.webnode.cz/news/a0215/
Akční / Sci-Fi, USA, 1999
Režie: Lilly Wachowski, Lana Wachowski, Hrají: Keanu Reeves, Laurence Fishburne
Matrix Reloaded gastonrolinc.webnode.cz/news/a0216/
Akční / Sci-Fi, USA / Austrálie, 2003
Režie: Lilly Wachowski, Lana Wachowski, Hrají: Keanu Reeves, Laurence Fishburne
Matrix Revolutions gastonrolinc.webnode.cz/news/a0217/
Akční / Sci-Fi, USA / Austrálie, 2003
Režie: Lilly Wachowski, Lana Wachowski, Hrají: Keanu Reeves, Laurence Fishburne
The Matrix Resurrections gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/matrix-resurrections-the-matrix-resurrections-2021-usa-akcni-sci-fi-v-priprave/
Akční / Sci-Fi, USA, 2001
Režie: Lana Wachowski, Hrají: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss
„Svět lidí se potácí na pokraji zkázy, ale stále ještě zbývá poslední naděje ..."
OBSAH
V posledním pokračování trilogie o Matrixu se dostane Neo (Keanu Reeves) společně s Trinity (Carrie-Anne Moss) a Morpheem (Laurence Fishburne) do finálové bitvy proti počítačovým vládcům univerza. Zion je v podstatě dobytou baštou lidského odporu, vzbouřenci přicházejí o jednu loď za druhou a zrada číhá i v jejich řadách. Neo má navíc problém se svojí jedinečností. Není to však jenom manipulace? A jak rozlišit lidskost od pouhé iluze? Začíná akčnější a napínavější příběh, než oba dva předešlé ...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Závěrečný díl trilogie Matrix už nelze brát jako samostatně fungující film, ale jako přímé pokračování useknutého Reloaded. Wachowští se nezdržují zbytečným vysvětlováním, ale hází diváka do příběhu po hlavě a nechávají jej, ať se v hektické situaci na plátně i mezi postavami zorientuje sám. Ty mu to neulehčují, mluví v obvyklých hádankách a dvojsmyslech, zkáza se blíží a hlavní postava se ocitá někde mimo oba dosud známé světy... Obával jsem se, že tvůrci zabřednou do tenat zbytečného vysvětlování a prohlubování naznačených odboček a možností, ale naštěstí hned ze začátku eliminovali všechny komplikace a nechali závěrečnou část své trilogie řítit se kupředu jako rozjetý vlak v kolejích anime a videoher, kde lidé v bojových robotech bojují proti statisícům sentinelů a souboj hrdinů probíhá na nebi, mezi zdmi mrakodrapů i v obrovských přívalech vody, aniž by je nějak zdržovaly fyzikální zákony. Wachowští obracejí naruby mýtus superhrdiny, stejně jako se neobtěžují tím, aby diváka oblažovali nějakým ultrašťastným koncem... Snažím se příliš neupadávat do euforických stavů, ale Matrix Revolutions mi splnil sen fanouška science fiction a dosud se z toho zážitku vzpamatovávám. Trilogie Matrix pro mě bude jednou z nejgeniálnějších filmových ság, co jsem kdy viděl, možná geniálnější než Hvězdné války. Jen se bojím, že pro běžného diváka bude Revolutions velmi těžko stravitelný film.. (Douglas) 4*
Pokračování odvážného pokračování geniálního filmu. Dlouhá cesta je u konce a vše lze nejlépe s odstupem pár shlédnutí nebo let hodnotit. Svým způsobem je jistě Revolutions nejslabším dílem trilogie, hlavně kvůli své slabší první půlce, ale to je vynahrazeno v závěru, který bych řekl překračuje nejméně o pár světelných let většinu akčních/sci-fi filmů. Megalomanský závěr, kterému nechybí snad nic (podle někoho možná trochu přebývá délka). Stylovost celé trilogie vybroušena do posledního záhybu Neových brýlí a choreografie akce úplně z jiné planety ( i když Club Hell mohl být trochu lepší... vzhledem k fyzikálním zákonům:)). Pro mnohé diváky tohle bude velká stopka, protože právě závěr je opravdu jak pro koho. Mě osobně však i po letech dokáže zmrazit před obrazovkou (raději bych projektor tak 50x50m :-))) a nepustit do prvních náznaků titulků. Slabé 4* jsou hlavně kvůli "modrému poli" a celkovým 67%, protože závěr trilogie si aspoň to červené pole zaslouží. Jinak jediná výtka k trilogii, kterou ani styl ani akce ani postavy nedokáží utlumit, je, že Wachowski natočili tolik mnohavrstvý příběh a tak komplikovaný svět, že ho nedokázali "dostatečně" vysvětlit o představit divákovi pouze z filmového plátna, ale pro bližší a možná i úplné pochopení je nutné hledat dále ve zdrojích jako jsou hry, internet, knihy a další.... (Djkoma) 4*
Vývoj jednotlivých postav je vytěsněn až kamsi na okraj, stejně tak akční scény "komorního" charakteru, na kterých stála vizuální kouzla prvních dvou dílů. Místo toho se na diváka valí apokalyptická bitevní scenérie rozměrů ne menších než kolosálních. Nefunguje to úplně tak jak má, je to jen jakási dojezdovka, ale příběh se má uzavřít, jak ví každý slušný vypravěč. Je to především zásluhou Dona Davise, Juno Reactor a armády grafiků a animátorů nebo jak se jim dneska říká, že vám ty dějově slabší momenty nepřijdou tak hrozné. Ale 130 minut je mnoho, zbytečně mnoho, a to se může realizační tým třeba stavět na hlavu. Forma pohltila obsah a zachránila tak pro třetí díl matrixovské ságy třiapůlkové hodnocení. (Gemini) 4*
V.I.M. FILMU
Publikum série Matrix je rozděleno na více méně dvě skupiny, které si nemohou přijít na jméno. Pro jedny je Reloaded a Revolutions dvojfilmem roku 2003, pro druhé ústup z pozic vytyčených prvním dílem. Zatímco si početně menší skupina libuje v tom, jak jsou dialogy nosné a „vše v nich souvisí se vším“, kontrují jiní, že více blábolů a nesmyslně kryptických dialogů v hollywoodském mainstreamu již dlouho nebylo. Podobně sporným je vývoj postav a příběhu, akce, triky, výkony herců - výčet položek by mohl pokračovat ještě dlouho. Zkrátka, Reloaded a Revolutions by rády byly "něčím víc než jen filmem," ale ve své podstatě jde jen "o trochu lepší komercí." Revolutions to ve většině případů schytala naplno a její hodnocení je ještě nižší než u Reloaded, kde Architekt špikoval svou řeč slovy jako "ergo" nebo "concordantly".Trojka podle některých ještě více upomíná na to, že sága, jíž producent Joel Silver od začátku natáčení Reloaded prezentoval jako dopředu promyšlenou trilogii, která byla na papíře dřív než padla klapka prvního Matrixu, je ve skutečnosti 1+2. Přičemž položka 2 vznikla z čistě racionálního důvodu přispořit nějakou tu libru na důchod.
Přiznávám, rozjezd Revolutions mi i po několikáté projekci připadá trochu rozpačitý, protože navázání na Reloaded není úplně bezešvé, některé méně důležité vedlejší postavy přišly dost zkrátka (od v Reloaded slibně exponované Persephony jsem očekával víc) a Vědma, kterou už nehraje Gloria Foster postrádá potřebný šmrnc a šibalství. Ale tím jsou mé výtky vyčerpány a na řadu přicházejí nehrané divácké orgazmy – dialogy jsou alespoň pro mě naprosto srozumitelné a baví mě jak zkomornělá mesiášská linie, tak dodnes bravurní válečné scény, které jsou snem každého fanouška sci-fi a anime. Miluji závěrečný super burly brawl a přestřelku ve vzduchoprázdnu hlavou dolů, kterou považuji za vrchol akčně/riggingového umění té doby a vědoucí připomenutí nejlepší akční scény roku 1999 v mramorové hale.
Oceňuji to, že se Wachowští rozhodli narušit unisexovou ikoničnost Keanu Reevese a v závěru si musí sáhnout opravdu hluboko na dno, a stejně tak mě baví, jak se jednotlivé díly Matrixu vyvracejí, aby dospěly k (pro mě) zajímavé syntéze. Což je příjemné narušení stereotypu sequelů, kdy se ve většině případů dělají na minulost jen jemné narážky, natož aby se rozvíjel nějaký koncept. Matrix je pro mě nejkomplexnější trilogie (ano, víc než Pán prstenů). Vím, že žádný z dílů trilogie není bez chyb. Ale to, co mi bylo v Revolutions bratry Wachowskými nabídnuto, mi připadá jako důstojné, elegantní, vkusné a jak intelektuálně, tak emocionálně chytlavé zakončení, které dodnes vzbuzuje mnohé rozhořčené diskuze. Díky alespoň za to. Není totiž nic horšího, než když film nevzbudí ani odmítavé reakce a každý jej naprosto ignoruje. Vím, že ty, kdo to vidí jinak, na matrixovou víru nepřesvědčím. Ale alespoň jste si mě přečetli. Thanx :-)
P.S. Nevím jak vy, jdu si pustit skladbu Navras z příslušného soundtracku, kde spolu svádí urputný hudební boj Don Davis a Juno Reactor.
VELKÁ RECENZE
Jak jinak než pozdě, ale přece, je tu recenze na Matrix Revolutions. Jelikož tentokrát jsem byl nesmírně líný a vůbec jsem se nepřipravoval a tudíž nevím, jaké informace dal do oběhu český distributor, tak vůbec nevím co Vám můžu prozradit, a co bych měl na opak před Vámi zatajit, proto pokud jste film ještě neviděli a víte, že ho chcete vidět, raději nečtěte dál, protože sám nevím kolik důležitého prozradím. No a abych řekl pravdu, nemám tušení, kde mám začít. Prej tady potřebujete uklidit ty záchodky. Možná by stálo za to připomenout, kde skončil Matrix Reloaded, protože Revolutions se s ničím nepáře a začíná tam, kde byl předchozí díl uťat. Byl to asi nějak takhle: Neo poté co v reálném světě zastavil chobotničky rukou, stejně jako kulky v prvním Matrixu, upadá do "bezvědomí" a je přenesen do jedné z lodí, prohánějících se kanály reálného světa. Shodou náhod je položen vedle osoby, do které se stihl proměnit agent Smith, a která pravděpodobně zapříčinila předčasné odpálení EMP, a tím defakto lidskou porážku v docích, místě kde se snažili lidé zabránit chobotničkám v pokračování kopání cesty do Ziónu, posledního lidského města. Titulky.
Titulky, opět stylové alá zdrojový kód Matrix, a Neo leží na zemi někde mezi světem lidským a světem počítačovým na místě kde vládne strojvůdce (jen tak mimochodem zaměstnáváho ho ten francouzský chlapík, kterému Neo ve dvojce vyfoukl klíčníka). Trinity a Morpheus jdou za vědmou, ta jim řekne, kde že ten Neo je. Nedá se nic dělat, jde se na návštěvu za Merovingianem, kde ho musí přesvědčit (konečně zas nějaká ta řežba, a bullet time), ať jim Nea pěkně vrátí zpět. Tuto scénu si pořádně vychutnejte, protože pokud si dobře pamatuju, je to předposlední scéna v Matrixu, pokud nepočítáte za scény v Matrixu setkání vědmy a architekta apod. Mezitím v reálném světě lidi bojují, bojují, bojují a bojují proti chobotničkám a jiným strojům a celkem bezúspěšně se jim snaží zabránit dobít Zión. Tyto scény nahrazují boje v Matrixu a více či méně připomínají Hvězdné války, ale vůbec ne Matrix. Nebo vám snad přijde desítky kulometů střílejících do miliónu chobotniček jako Matrixovská scéna. Mně teda ne, i když přiznávám má to něco do sebe, je to správně akční, ale jak jsem řekl, už to není Matrix, na který jste byli zvyklí z předchozích dvou dílů.
Zase ty sloupy.Mezitím Neo je zpět a vymůže si na svých spolubojovnících jednu loď se kterou se on a Trinity pokusí dostat do centra města strojů (nikdo už pěkně dlouho, nebyl blíž než 10 km.), tudíž je téměř nemožné dostat se někam do středu, jak to chce udělat Neo. Proč tam Neo chce se divák dozvídá, až když tam Neo je, a jelikož je to pro děj filmu důležité, tak Vám to musím zamlčet. A mezitím se do chobotniček střílí a střílí tudíž ne Matrix ale Star wars. A přichází závěrečná scéna, která stála neuvěřitelných 40 miliónů dolarů (celý první Matrix stál 63 milionů), ve které se rozhodne konečně mezi Neem a Smithem (vsadím se, že hláška: "Program Smith se vymknul kontrole.", Vám bude znít v hlavě ještě dlouho). Opět Vám nemůžu říct kdo vyhraje a kdo je poraženým, protože to je důležité pro děj a jestli chcete Matrix Revolutions vidět, zkazil bych Vám překvápko, jediné co snad můžu říct je trochu zašmodrchaná věta, že pro lidstvo to dopadne dobře, ale pro diváka nejhůře, jak to mohlo dopadnout. Možná i tato zašmodrchaná věta prozrazuje víc, než by měla, ale já Vás na začátku varoval.
To bych spláchnul tu dějovou stránku a teď se můžu vesele pustit do kritiky všeho ostatního. To, že se Matrix změnil v Hvězdný války jsem už zmínil několikrát, takže touto větou to potvrzuji, a už se k tomu snad nebudu vracet, ale nic nezaručuju, protože mě to tolik naštvalo, že se o tom ještě určitě, i když nechtěně zmíním. Ale vraťme se zpět do Matrixu. Scény velké, dejme tomu bojové jsou v programu pouze dvě a to bojová scéna v Merovingianově klubu, který se výstižně jmenuje CLUB HELL, kde se nevyskytuje Neo, ale za to tu je Morpheus, Trinity a ochránce vědmy, takže o bitky s Merovigianovou ochrankou není nouze, protože Merovigian zaměstnává jen zkušené lidi (nebo spíš prográmky), takže bodyguardi běhaní po stropě, jako by neexistovala žádná přitažlivost (vždyť to je Matrix). Jak tvrdí tvůrci, nejsou to žádné laciné digitální efekty, ale všechno to jsou pravý lidé zavěšeni ve speciálních postrojích, které jim umožňují pohybovat se hlavou vzhůru.
Smith je celý rudý vzteky.Neo, tedy Keanu Reeves se od dvojky moc nezměnil, jen ho asi psychicky tíží, že je spasitel a jestli něco neudělá, tak lidstvo vyhyne, a bude po legraci. Trinity se také moc nezměnila, akorát bych řekl, že vizuálně zestárla, asi má moc strachů o svého miláčka spasitele, do kterého je ještě více zamilovaná, než v předchozích dílech, i když tentokrát si tvůrci odpustili laciné scény sexu mezi nimi a omezili se na líbání (toho je dost, možná přespříliš). No, ale proč pořád něco plácám o změnách? No bude to tím, že se asi někdo změnil. Jelikož jsem nejmenoval Morpheuse, čekáte, že by to mohl být on, ale ten je pořád stejný. Takže další postava, která nás provází všemi díly je... áno je to vědma. Jelikož její představitelka z předchozích dílů zemřela, museli autoři vymyslet jak do příběhu zakomponovat novou tvář. Dejme tomu, že se jim to povedlo. Z dalších postav by se dal jmenovat ten nepříjemně vlezlý klučík z Reloaded (omlouvám se, ale nemůžu si vzpomenout na jméno), který opět dostal prostor být vlezlý (těm co viděli Animatrix to tak nepřipadá), a manželka nového operátora (bratr Tanka), která se svou kámoškou brání Zión, tak urputile, že to je neuvěřitelné.
Reálný svět se bratrům Wachovským docela zdařil, ale jelikož jsme ho poznali už v Reloaded, nestojí to téměř za zmínku. Možná bych mohl říct, že město strojů je opravdu dokonalé, a má správný nádech šedé budoucnosti (možná přítomnosti :-)). Dokonce tentokrát uvidíme i oblohu se sluníčkem a jak říká Trinity je to nádhera, alespoň co se vizuální stránky týče. Vizuální stránka je tentokrát opravdu dokonalá, vždyť závěrečný souboj s agentem Smithem se odehrává za deště, a pokud budete dávat pozor a zapojíte trochu představivost, poznáte v dešti zdrojový kód programu Matrix, protože tvůrci si nechali speciálně kvůli této scéně vyrobit a vyvinout stroj na veliké dešťové kapky, takže to skutečně vypadá, tak jak to vypadat má (už víte kde je těch 40 miliónů, které padly na tuto scénu).
I když pro mne byl Matrix Revolutions zklamáním najde se řada těch co tvrdí, že nejlepší byl Matrix, potom Revolutions, pak dlouho nic a někde v dáli až Reloaded. Já si myslím, že by to mělo být srovnáno, tak jak to jde za sebou. Pozitivní (pro někoho negativní) je, že konec se dá vysvětlit více způsoby, takže sklaní fanoušci budou mít zase nějakou dobu o čem filozofovat. Ale pokud chcete pochopit Matrix, tak jak to zamýšleli autoři, měli by jste vidět navíc Animatrix a dohrát až do konce hru Enter the Matrix, a i přesto to možná nebude stačit, takže poslední možnost je seznámit se s bratry Wachovskými, což bude složité, protože nikdo cizí se k nim nesmí přiblížit na deset metrů, a to je pro komunikaci přece jen veliká vzdálenost.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Po událostech z druhého dílu, Neo a Bane leží v bezvědomí na ošetřovně ve vznášedle Hammer. Mezitím se však ukáže, že Neova mysl se nachází ve virtuální stanici metra „Mobil Ave“, přechodným místem mezi Matrixem a reálným světem. V této stanici metra potkává „rodinu“ programů, včetně dívky Sati, jejíž otec Neovi prozradí, že jediná cesta, jak se odsud dostat, je metrem řízeným Strojvůdcem, programem pracujícím pro Merovejce. Ten však Nea odmítá převézt, a tak je Neo nucen zůstat na stanici.
Seraph kontaktuje Morphea a Trinity a předá jim vzkaz od Vědmy, která je informuje o Neově poloze. Seraph, Morpheus a Trinity vstoupí do klubu Hel, kde konfrontují Merovejce a přinutí ho propustit Nea. Toho trápí vize o Městě strojů, proto navštíví Vědmu, které vysvětlí své vize: agent Smith má v plánu zničit Matrix a záhy i reálný svět. Vědma jen odpovídá, že „vše, co má začátek, má i konec“, a že válka rozhodne. Po Neově odchodu k Vědmě vtrhnou Smithové, kteří přemění Vědmu, Serapha a Sati v další Smithe.
V reálném světě, posádka Hammeru a již zničeného Nebukadnezaru nalezne Niobinu loď, Logos. Vyslýchají nově probuzeného Banea, nicméně ten si ohledně bývalého masakru nic nepamatuje. Vzhledem k blížícímu se boji o Sión se vznášedla vrací zpět, nicméně Neo požaduje jedno vznášedlo pro cestu do Města strojů. Niobe mu nabídne Logos. Proto Neo v doprovodu Trinity odlétá pryč, leč během cesty Bane, který se na loď infiltroval, napadne Trinity. Neo si uvědomí, že Bane je ve skutečnosti jen další Smith, a propukne rvačka. Během boje Neo sice přijde o zrak, nicméně je schopen vidět cokoliv, co souvisí se stroji a Matrixem, a Banea zabije. Společně s Trinity pokračují do Města strojů.
Niobe a Morpheus, jakožto členové posádky Hammeru, naberou kurz do Siónu, který je pod masivním útokem strojů. Mezitím v těžkých bojích v Siónu smrtelně zraněný kapitán Mifune pokyne jistému mladíkovi, aby otevřel bránu pro Hammera. Hammer ihned po příletu aktivuje EMP, čímž zničí útočící stroje, leč i siónskou obranu. Lidé se proto uchýlí do chrámu, kde vyčkají na další stroje v domnění, že to bude jejich poslední boj. Mezitím v blízkosti Města strojů jsou na Logos pod pilotováním Nea a Trinity vystřeleny tisícovky robotických bomb. Ty sice Neo úspěšně ničí díky mentálním schopnostem, ovšem kvůli jejich obrovskému počtu jsou nuceni vzlétnout nad temná oblaka, kde spatří pravé slunce a měsíc. Po opětovném pádu do temnoty zničeného světa ztratí kontrolu nad vznášedlem, kvůli čemuž havarují ve Městě strojů. Při srážce Trinity umírá a Neo vstupuje do nitra města, kde se setkává s „Deus Ex Machina“, vůdcem všech strojů. Neo jej varuje, že Smith hodlá dobýt Matrix i reálný svět, a proto nabízí strojům, že zastaví Smithe výměnou za mír mezi lidmi a stroji. Vůdce strojů souhlasí, proto se druhá vlna strojů v Siónu stáhne zpět.
Stroje opět napojí Nea do Matrixu. Uvnitř něj Neo zjišťuje, že všechny obyvatele Matrixu Smith přeměnil ve své další kopie. Sebejistý Smith vykračuje vpřed, hodlá porazit Nea. Po zdlouhavém a náročném boji Neo pochopí, že porazit Smithe není schopen. Proto využije sám sebe jako přenašeče – nechá se proměnit v dalšího ze Smithů a stroje v reálném světě skrz něj vyšlou výboj energie. To zapříčiní smrt všech Smithů, včetně Nea samotného.
Stroje ustupují ze Siónu, kde se konečně oslavuje konec války se stroji, Morpheus se radostí objímá s Niobe a Neovo tělo je kamsi odvezeno stroji. Celý Matrix se restartuje a Architekt se setkává s Vědmou v parku. Shodují se na tom, že mír vydrží „tak dlouho, jak jen to bude možné“, a že všem lidem bude nabídnuto odpojit se od Matrixu, jelikož stroje nalezly jiný zdroj energie. Vědma vzápětí mluví se Sati a myslí si, že se Neo jednou vrátí. Seraph se ptá Vědmy, jestli věděla, co se stane, ale ta jen odpoví, že nevěděla, nýbrž věřila.
O NATÁČENÍ
Po spoustě náročného tréninku, předvádění vlastního způsobu boje kung-fu a zapojení kaskadérů do Matrixu, podstoupili hlavní představitelé - Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Laurence Fishburne a Hugo Weaving - společně s choreografem boje trilogie, uměleckým mistrem, specialistou Yenem Wo Pingem a jeho týmem před druhým a třetím dílem pětiměsíční výcvik včetně zkoušek. Denní výcvik probíhal v letadlovém hangáru v Santa Monice, který byl schopen pojmout objemnou filmovou pohyblivou scénu a navíc kaskadérský tým Matrixu, který byl svou velikostí oproti původnímu téměř trojnásobný.
Po velmi tvrdém čtyřměsíčním tréninku prvního filmu „se herci dostali do mnohem lepší formy a přistupovali k našim požadavkům s daleko větším porozuměním,“ říká Wo Ping.
„Trénink pro tyto dva filmy byl pravděpodobně třikrát těžší než příprava pro první film,“ uznává Reeves, který věnoval boji kung-fu nejméně sedm hodin denně. „Neovy prvky kung-fu a skoky jsou mnohem důmyslnější.“
I když se Reeves zotavoval z potíží se zády a měl v pohybujistá omezení, dál zkoušel a točil Matrix, takže mu Wo Ping vyšel vstříc choreografií, která byla více založena na boji rukou než na výkopech. „Čím víc jsem dělal, tím víc po mně chtěli,“ prohlašuje obětavý herec. „A tak jestliže jsem jeden den udělal dobře jednu věc, chtěli, abych druhý den udělal dvakrát tolik. Později, při natáčení po mně Bros chtěli věcí sedm! Byla to velmi dobrá zábava, ale zároveň hodně náročná práce, kdy byl nepříjemný led můj přítel.“ (Během zkoušek Reeves seděl ve vaně plné ledu.)
„Nikdo jiný na sebe není tvrdší než Keanu,“ poznamenává Moss. „Několikrát se stalo, že jsem si chtěla zakrýt oči i uši, znepokojená, že zašel příliš daleko, ale věřila jsem mu a schvalovala to. Dokázal dotáhnout kvalitu boje a fyzičnost na takovou úroveň, jaká se myslím dosud nepodařila žádnému americkému herci.“
„Keanu je výjimečný,“ skládá poctu Wo Ping. „Je na sebe velice náročný, věčně nespokojený s vlastním výkonem - i v okamžiku, kdy je to dobré! Udělal jsem všechno pro to, aby to byla ta úroveň, kterou hledá.“
Reeves cítí, že takový náročný trénink je jediný způsob, jak dosáhnout takové úrovně technické rychlosti, která je nutná k dosažení vize Wachowských, aby film vzbudil respekt. „Wo Ping, Larry a Andy chtějí, aby boje byly tak efektní, jak jen to jde,“ říká. „Mají rádi podívanou a chtějí pobavit. Jsou zaujati jevy - pozitivními i negativními dohromady, jako oheň, který může působit destruktivně a zároveň ohřát. Takové sekvence vyžadují.“
Vzpružující bojové sekvence Revolutions - Club Hell Coat Check zúčtování, Neův brutální boj s Bane na palubě Logosu a jeho urputná bitva s agentem Smithem známá jako Super Burly Brawl - je výsledek silné syntézy choreografa, filmových tvůrců a herců. „Wo Pingovy styly a filozofie Wachowských do sebe z hlediska příběhu neobyčejně dobře zapadají.“ Říká producent Joel Silver. „Za zřetelný bojem antagonisty a protagonisty ve zkoušce fyzické vůle demonstruje bojem rozvíjející se charakter. V Matrixu v Dojo souboji, kdy Neo poprvé začíná rozvíjet svůj potenciál, a v Reloaded Burly Brawl, je také vyzván tvrdou kritikou Smitha, aby sám sebe pozvedl na úplně novou úroveň. V Revolutions musí Neo a Smith zvětšit své schopnosti až do bodu, kde mají stejnou sílu a ta je nesmírná.“
Bratři chtějí, aby Super Brawl boj vyjadřoval Neovu i Smithovu nepřemožitelnost,“ vysvětluje Wo Ping. „Pokouším se najít energii sekvencí těchto dvou různých bojovníků, která je neslučitelná s bojem, kde musí oba buď zvítězit, nebo být poraženi. Díky vytrvalosti Keana a Huga jsme mohli této bojové energie dosáhnout.“
Podle Silvera je filmový výtěžek zcela mimořádný. „The Super Burly Brawl je jako závěrečný komiksový sešit. Bitva mezi dvěma superhrdiny způsobí na světě chaos, který jsme nikdy předtím nezažili,“ popisuje. „Je fantastická zkušenost pozorovat Wachowské, jak v Revolutions rozvinuli Neovu a Smithovu rivalitu do této konečné až neuvěřitelné rezoluce.“
Filmování Super Brawl zabralo osm týdnů a vyžadovalo měsíce příprav produkčního týmu, který rozvíjel inovační technická vybavení k realizaci vize Wachowských a uskutečnění bombastických sekvencí. Scénář přepečlivě choreografovaných zápasů je umístěn do prudkého deště, začíná v zaplavených ulicích, obležených agentem Smithem, a pak přichází stoupání vysoké 2500 stop. Probleskující obloha, svištění opuštěného vznášedla a srážka s masivním kráterem, kde je konečně zemí otřásající konflikt Nea a Smitha rozhodnut.
Byla vytvořena zařízení k výrobě obzvlášť velkých dešťových kapek, které mohou být osvětleny a jsou viditelnější než typický „filmový déšť“. Nebylo sice praktické ohřívat velké množství vody používané v sekvencích, ale zařízení ji nepřetržitě recyklovalo a čistilo.
„Natáčení první sekce Super Brawl, kde dochází ke konfrontaci Nea Smitha - na ulici v prudkém dešti bylo fantastické,“ rozplývá se Hugo Weaving. Aby se vyhnul poranění, učil se pro Reloaded a Revolutin „být bytřejší“. „Mám opravdu rád déšť. Vzpružoval mě a dodával mi energii. V kráteru jsme bojovali v bahně, a to bylo to daleko těžší.“
Filmování směsice konfrontační akce a dialogu v kráteru bylo pro Weavinga největší výzvou. „Déšť byl tak silný, že mluvit s bublinami a proudy vody v ústech bylo velmi obtížné. Člověk neslyšel mluvit ani sám sebe, takže bylo těžké najít ten správný tón. Neměl jsem ani ponětí, jak to zní.“
Tři velké řady diváků agenta Smitha byly simulovány pomocí kombinace dablérů, „figuríny“ vytvořil Art Department a CGI Smiths spolu s týmem VTX. Dabléři vybaveni maskami Smitha stáli v zadní řadě a kontrolovali pohyby hlavy dvou řad vevnitř spojených figurín, takže každý Smith synchronicky pokračoval v boji.
K vytvoření realistického dojmu stavu beztíže při vzduchových sekvencích pro Brawl spolupracoval kaskadérský a bojovný umělecký tým s vizuální produkcí, aby „doladil přesun“ - speciálním zařízením umožňujícím hercům a kaskadérům simulovat stav beztíže při boji. (Zkoušky ukázaly první způsob, kdy natáčení probíhalo v NASA na speciálním místě určeném k tréninku kosmonautů se simulovanou nulovou gravitací, jako nepraktický.) Tato bojová sekce popírající gravitaci byla zinscenována ve „vejci,“ prostorném boxu. Ten byl při natáčení boje izolován modrým stínidlem a později spojen s VTF backgroundem - deštěm nasáklého pohledu na město.
K dosažení všech akrobatických a kaskadérských výkonů bylo v Revolutions použito velké množství různých zařízení a postrojů, včetně univerzálního „točícího se pásu - twisty belt“. Propracoval ho umělecký koordinátor, kaskadér a dublér Chad Stahelski. Je to zařízení, které umožňuje předvádění lehkých rotací nejrůznějších směrů, jako je salto nazad, back flip do hvězdy. Dalším důležitým zařízením je neblaze proslulý „Yag rig,“, ze kterého má umělec tendenci zvracet. Je na bázi gyroskopu, jenž simuluje volný pád.
„Skákání vypadá lehce, ale je to velká dřina. Naučit se používat tělo a propracovat načasování mezi vámi a týmem,“ poznamenává Stahelski. „Nejdůležitější je být flexibilní, musíte kopat a dávat rány a ještě potřebujete sílu, abyste dostali tělo do vyžadované pozice.“
„Byla to vyčerpávající práce, provádět kung-fu i skoky v dešti, ale Hugo, Chad a kaskadérský tým byli skvělí,“ přiznává Reeves. (Navíc, co se týče jeho práce v Super Brawl, Reeves také ukázal části boje s Banem na palubě Logosu, přestože mu protetický make-up znázorňující Neovo zraněné oko několikrát znemožnil vidění.)
„Keanu se potluče a má na kvalitu práce velmi vysoké nároky, ale nikdy nezatěžuje mě nebo ostatní herce,“ připojuje Weving. „Naslouchá a já s ním opravdu pracuji rád.“
Další bojovou sekvencí v Revolutions, která odporuje gravitaci, je Wo Ping v Clubu Hell Coat Check. Trinity, Morfeus a Seraf proniknou do podzemního night clubu na Matrixu, aby se postavili Merovingianovi, který vypsal odměny na jejich hlavy. Na strop byl umístěn dráhový systém s jištěním, herci a kaskadéři byli vzhůru nohama a twisty belt umožňoval řadu pohybů nutných ke zdařilé akrobatické rvačce. Složité pohyby herců musí být v souladu s veškerou ostatní technikou.
„Když jsem kráčela k setu Hell Clubu, vzpomněla jsem si, jak jsme s Keanu v Matrixu točili Lobby sekvenci,“připojuje Carrie-Anne Moss, která si při tréninku pro Reloaded a Revolutions zlomila nohu. „Stres, aby každý pohyb byl v souladu s výbuchy a vším ostatním, byl obrovský. Poté, co jsem si zlomila nohu, bylo složité se ke skokům vrátit. Ale Chad a jeho tým mi skutečně pomohli. Nejistě jsem udělala pár pohybů a najednou se od Bros ozvalo hurá!, což nebývá časté. Natáčení doplňkových scén v Hell Clubu pro mě bylo jedním z nejsvětlejších bodů tohoto projektu.“
„Postoj Carrie-Anne k těmto projektům byl: „Řekněte mi, co chcete, a já to udělám,“ říká Reeves s obdivem. „Je nádhernou a inspirující součástí toho celého.“
„Carrie-Anne je moc dobrá a já jsem ji vždycky povzbuzoval, aby si víc věřila,“ říká Wo Ping. „Vždycky jsem pro ni navrhl extrémně silný a rychlý výkop, kterému říkáme scorpion kick. Používala tento trik při počátečním boji (Reloaded) a znovu v Club Hell (Revolutions). Trénovala ho více než šest měsíců. Předvedla ho opravdu s velkou silou a dokonalou přesností.“
Tento pro Trinity typický výkop se objevuje v souboji v Club Hell, Double Eagle, mohutná rána, když je zavěšená nad zemí. „Musela jsem kopnout toho chlapíka, až se praštil do zdi a ztuhl. Pokaždé, když jsem to udělala, zavřela jsem oči a neotevřela je, dokud neřekli, že je v pořádku. Bála jsem se, že bude mít otřes mozku nebo jiné zranění,“ říká Moss. „Ale on držel a dělal to rád. Kaskadéři - ženy i muži jsou velmi zvláštní lidé.“
Bojové scény v Club Hell obsahovaly daleko více skoků než sekvence v Matrixu,“ říká Silver. „Je vzrušující vidět, jak jsme byli schopni rozšiřovat a zdokonalovat toto umění - od prvního filmu k Revolutions, kde je vrchol.“
Při natáčení dobývání Zionu bylo použito speciální hydraulické zařízení, na němž jsou vojáci a dobrovolníci zasaženi a oslabeni davem vražedných Sentinelů. Tato „vzdušná jízda,“ typicky používaná k simulaci motocyklového pohybu před zelenou obrazovkou, byla upravená produkcí Matrixu k rychlému uchopení, lomcování a vrhání kaskadérů. (Kaskadéři mu dali přezdívku „PMS Machine“to je „Please Make it Stop“ - Prosím zastavte to.)
Filmování scén popisujících statečný útok dobrovolníků Zee a Charry proti robotům byl daleko náročnější, než herci očekávali. „Skákali jsme, probíhali tunely a přistávali na kolenou, byli jsme úplně zničení,“ říká Nona Gaye, představitelka Zee, obyvatelky Zionu, která bojuje s roboty za shledání se svým mužem Linkem, hlavním členem Morfeovy posádky. „Opravdu to bylo náročnější, než jsem si myslela, ale každá modřina stála za to. Obléhání bylo neskutečné.“
Jada Pinkett Smith předvedla v Matrix Reloaded své bojové umění.
V Revolutions ukazuje obratnost Niobe - pilotuje povstalecké vznášedlo mechanickým kanálem za trvalého silného útoku ničených Sentinelů. „Ve scénáři najdeme zmínku o vypouklých svalech Niobe při řízení lodi, takže jsem vycházela ze skutečnosti, že by bylo dobré mít aspoň nějaké,“ říká Pinkett Smith, které se krátce před začínajícím tréninkem narodila dcera Wilow. „Možná, že to není vidět, ale natáčení této sekvence bylo drsné. Bros chtěli, aby řízení této velké, těžké lodi plazící se kanálem vypadalo tak realisticky, jak jen to je možné. Bylo na tom mnoho práce - udržet tělo v napětí, aby to vypadalo, že pohybujete lodí takové velikosti.“
S prací na Matrixu se příprava, realizace i stupeň vylepšování skoků, boje a kaskadérské práce nedá srovnat. „Všichni jsme zničení,“ uzavírá supervizor a koordinátor kaskadérů R. A. Rondell. „Dosáhli jsme v těchto filmech tak fantastické úrovně, že jakákoliv další práce bude špetka zklamání. Obratnost a odbornost tohoto štábu umožnila dosáhnout něčeho, co nemá hranic. Natočili jsme 70 záběrů denně, abychom vytvořili dokonalý magický moment. Stali jsme se takovými hyperpuntičkáři, že bude zklamání nepokračovat ještě dál.
Ocenění:
Razzies
2003 - Lana Wachowski, Lilly Wachowski (Nejhorší režisér) (nominace)
DABING
1.DABING (VHS, DVD, Blu-ray, TV, UHD)
V českém znění: Vladimír Dlouhý - Keanu Reeves (Neo), Petr Oliva - Laurence Fishburne (Morpheus), Veronika Gajerová - Carrie-Anne Moss (Trinity), Pavel Šrom - Hugo Weaving (Agent Smith), Dana Černá - Jada Pinkett Smith (Niobe), Jaroslava Obermaierová - Mary Alice (vědma), Pavel Vondra - Harold Perrineau (Link), Simona Postlerová - Monica Bellucci (Persefona), Pavel Soukup - Harry Lennix (Lock), Jiří Schwarz - Lambert Wilson (Merovingian), Eva Spoustová - Essie Davis (Maggie), Bohdan Tůma - Collin Chou (Seraf), Jan Vondráček - Bernard White (Rama-Kandra), Jiří Plachý - Helmut Bakaitis (Architekt), Ludvík Král, Jiří Valšuba, Luděk Čtvrtlík - Cornel West (radní West), Libor Terš - Nathaniel Lees (Mifune), Zbyšek Pantůček, Radovan Vaculík - Bruce Spence (Strojvedoucí), Ivo Novák, Vladimír Kudla - David Roberts (Roland), Jiří Zavřel - Anthony Zerbe (radni Hamann), Libuše Švormová - Robyn Nevin (radní Dillardová), Tereza Chudobová - Nona Gaye (Zee), Tereza Bebarová, Jitka Moučková, Irena Hrubá - Gina Torres (Cas), Patricie Soukupová - Tanveer K. Atwal (Sati), Jan Vondráček - Bernard White (Rama-Kandra), Jiří Plachý - Helmut Bakaitis (Architekt), Daniel Tůma - Clayton Watson (kluk), David Suchařípa - Ian Bliss (Bane) a další
Překlad: Nikola Bruder
Produkce: Jiří Beránek
Zvuk: Miloš Zajdl
Dialogy a režie: Jitka Tošilová
Vyrobila: AVF Studio Zero pro Warner Home Video 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.11.2003 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 5.11.2003 Warner Bros. US
Premiéra Austrálie: 5.11.2003 Village Roadshow AU
Premiéra Velká Británie: 5.11.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.3.2004 (VHS) Warner Home Video, 6.4.2004 (DVD) Warner Home Video
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 8.12.2008 Maxicbox
Poprvé na DVD: 7.4.2004 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 8.12.2008 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 28 638 584
Tržby celkem - $ 424 988 211
Návštěvnost v ČR 277 096
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
FILMY V SÉRII
Matrix gastonrolinc.webnode.cz/news/a0215/
Akční / Sci-Fi, USA, 1999
Režie: Lilly Wachowski, Lana Wachowski, Hrají: Keanu Reeves, Laurence Fishburne
Matrix Reloaded gastonrolinc.webnode.cz/news/a0216/
Akční / Sci-Fi, USA / Austrálie, 2003
Režie: Lilly Wachowski, Lana Wachowski, Hrají: Keanu Reeves, Laurence Fishburne
Matrix Revolutions gastonrolinc.webnode.cz/news/a0217/
Akční / Sci-Fi, USA / Austrálie, 2003
Režie: Lilly Wachowski, Lana Wachowski, Hrají: Keanu Reeves, Laurence Fishburne
The Matrix Resurrections gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/matrix-resurrections-the-matrix-resurrections-2021-usa-akcni-sci-fi-v-priprave/
Akční / Sci-Fi, USA, 2001
Režie: Lana Wachowski, Hrají: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss
Tvůrci a herci
Andy Wachowski (Režie), Lana Wachowski (Režie), Joel Silver (Produkce), Don Davis (Hudba), Bill Pope (Kamera), Zach Staenberg (Střih), Shauna Wolifson (Casting), Mali Finn (Casting), Owen Paterson (Scénografie), Kym Barrett (Kostýmy), Dane A. Davis (Zvuk), David E. Campbell (Zvuk), Peter Robb-King (Masky), Andy Wachowski (Scénář), Lana Wachowski (Scénář), Keanu Reeves (Herec), Laurence Fishburne (Herec), Carrie-Anne Moss (Herec), Hugo Weaving (Herec), Ian Bliss (Herec), Collin Chou (Herec), Lachy Hulme (Herec), Nathaniel Lees (Herec), Harry Lennix (Herec), Robyn Nevin (Herec), David Roberts (Herec), Lambert Wilson (Herec), Bruce Spence (Herec), Jada Pinkett Smith (Herec), Monica Bellucci (Herec), Anthony Brandon Wong (Herec), Nona Gaye (Herec), Anthony Zerbe (Herec), Harold Perrineau (Herec), Kate Beahan (Herec), Gina Torres (Herec), Helmut Bakaitis (Herec), David Bowers (Herec), Genevieve O'Reilly (Herec), Robert Mammone (Herec), Christopher Kirby (Herec), Rupert Reid (Herec), Mary Alice (Herec), Bernard White (Herec), Joe Manning (Herec)
- Celému obsazení Matrix Reloaded a Matrix Revolutions, včetně castingu, bylo během natáčení dohromady vytvořeno okolo 1,618 účesů.
- V australském studio bylo použito přes 1,056 kilometrů elektrických kabelů na propojení techniky.
- Během natáčení Matrix Reloaded a Matrix Revolutions bylo pro Nea ušito 46 kabátů.
- Pro natáčení Matrix Reloaded a Matrix Revolutions bylo vytvořeno 384 párů slunečních brýlí.
- Pro celou trilogii bylo vytvořeno přes 7,500 kostýmů.
- Na velitelství obrany Zionu bylo použito 79 monitorů či obrazovek a 5,1 km kabelů na jejich propojení.
- Každý Sentinel se skládá z 1,015 jednotlivých částí.
- Jedna z mnoha použitých kamer, "First-Unit camera", natočila přes 1 milion stop filmu.
- Premiéra filmu byla spuštěna v mnoha hlavních městech ve stejný čas: 6:00 v Los Angeles, 9:00 v New Yorku, 14:00 v Londýně, 17:00 v Moskvě, 23:00 v Tokyu a 1:00 v Sydney.
- Závěrečná bitva Smitha a Nea je inspirována finálním soubojem z korejského filmu Na útěku.
- Roh ulice, na kterém v kráteru bojují Neo a Smith, je stejný roh, ze kterého Neo telefonuje z telefonní budky v Matrixu.
- Vědma kouří cigarety značky „Double Destiny“ (Dvojitý osud).
- Během závěrečné bitky Nea se Smithem i během titulků můžeme slyšet sloku sanskrtu: „Asatoma Sat Gamaya, Tamasoma Jyotir Gamaya, Mrityorma Anritam Gamaya,“ což znamená „Vyveď mě z nevědomí do reality, vyveď mě temnoty do světla, vyveď mě z jsoucna do věčnosti.“
- Pro boj Nea se Smithem ve vzduchu byla postavena speciální konstrukce zvaná „The Tuning Fork“, schopná 360° rotace.
- Jméno přestupní stanice mezi Světem strojů a Matrixem je Mobil Ave. Mobil je anagramem slova Limbo, což je jakási přestupní stanice mezi Nebem a Zemí.
- Byl postaven pouze jeden model bojového robota, který vážil přes 2 tuny.
- Mnoho kapek ve finálním souboji je tvořeno jednoduchým kódem Matrixu, jaký můžeme ve filmu vidět na monitorech. Tento efekt byl použit, aby tvůrci naznačili rozklad Matrixu.
- Poslední scéna v parku je jedinou chvílí z celé série, kdy uvidíme zelenou barvu a modrou oblohu v Matrixu.
- Seraph je jednotné číslo hebrejského slova Seraphim, které se dá volně přeložit jako „hořící“, ale i jako „andělé“.
- Sati znamená v nepálštině „přítel“.
Odkazy
Hrají:
Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Ian Bliss, Collin Chou, Lachy Hulme, Nathaniel Lees, Harry Lennix, Robyn Nevin, David Roberts, Lambert Wilson, Bruce Spence, Jada Pinkett Smith, Monica Bellucci, Anthony Brandon Wong, Nona Gaye, Anthony Zerbe, Harold Perrineau, Kate Beahan, Gina Torres, Helmut Bakaitis, David Bowers, Genevieve O'Reilly, Robert Mammone, Christopher Kirby, Rupert Reid, Mary Alice, Bernard White, Joe Manning, Kevin Michael Richardson, Clayton Watson, Rene Naufahu