Mission: Impossible III / Mission: Impossible III (2006/126/USA, Německo, Čína/Akční, Dobrodružný, Thriller) 76%

06.08.2018 10:47
JEDNOU VĚTOU
„Mise začíná 04:05:06."

OBSAH
Mission: Impossible a Tom Cruise. Dva filmové pojmy, které se staly do určité míry synonymem. Tajný agent Ethan Hunt, pro něhož není splnění žádné mise nemožné, se vrací už potřetí a přivádí ho jeden z nejvyhledávanějších režisérů současnosti J. J. Abrams. V jeho pojetí se Mission: Impossible stala moderním akčním filmem, který nabízí divákům kromě zvýšené hladiny adrenalinu i chytrou zápletku s řadou zvratů. Ve chvíli, kdy agent Ethan Hunt uslyší okřídlenou formulku, že se právě vyslechnuté zadání jeho další mise samo automaticky zničí za pět vteřin, určitě nepředpokládá, že ho čeká asi nejtěžší úkol v jeho dosavadní kariéře, který navíc komplikuje fakt, že tentokrát je to i osobní. "Mise začíná hodně přímočaře, jako záchranná akce, kterou provází spousta explozí a kaskadérských výkonů. Záhy ale zjistíte, že nic není takové, jak se zdá, a prosté potěšení z akční podívané doplní hlubší emoce. Chceme prostě, aby diváci dostali víc, než očekávají, a aby se na konci filmu cítili lépe než na jeho začátku," říká režisér Abrams, který je výkonným mozkem nejpopulárnějších seriálů současnosti Ztraceni a Alias.Stejně jako ve druhém díle, kdy tím děsil štáb v čele s režisérem Johnem Woo, se i tentokrát Tom Cruise rozhodl točit většinu akčních scén sám. "Trénoval jsem celý rok, dokonce i během natáčení Války světů. Když už jsem se rozhodl zvládnout sám ty kaskadérské kousky, nemohl jsem si dovolit vypadat v záběrech trapně, nebo si třeba při nějakém skoku zlomit kotník," říká hlavní hvězda filmu.Tom Cruise ale není jediné "velké jméno", které zdobí tuto akční podívanou. V roli hlavního záporáka, bezohledného obchodníka se zbraněmi Owena Daviana, se představí Philip Seymour Hoffman, čerstvý držitel Oscara za nejlepší mužský herecký výkon, dále Laurence Fishburne (trilogie Matrix), Ving Rhames (první dva díly série Mission: Impossible) nebo Keri Russell (Údolí stínů).(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Mission impossible 3 už je konečně realitou a hrdě hledí na své dva předchůdce. Hledí na ně z patra s vážnou tváří, protože pro Ethana Hunta se svět změnil. Ze světa plného špionáže se stal svět plný lásky. Je to obrovská změna, která se dá přirovnat maximálně ke krátkému manželství Jamese Bonda, které oblíbený Blofeld rychle ukončil. Poprvé se do této role v celovečerním filmu dostane můj milovaný obdivovaný a za poslední díl Aliasu i trochu nenáviděný J. J. Abrams. Tohohle člověka jsem začal obdivovat, když se mi do rukou dostala seriálová záležitost jménem Alias, která z Jennifer Garner udělala Jamese Bonda v sukni. Alias hodně ovlivnil dnešní seriály a do televize přinesl pár koncepcí, nápadů a scénáristických kliček, které se hlavně v MI 3 hodně projevují. Proto se stává JJ největším plusem, ale i mínusem celého filmu. Celý film je velmi seriálový. Do seriálové koncepce JJ přidal svou oblíbenou a už maličko ohranou scénaristickou kličku(na začátku filmu vidíte situaci na konci filmu, která se odehraje, poté se děj dostane před ní odvypráví se a nakonci celého filmu zjistíte, že je to vlastně trochu jinak ). Používal to v Aliasu, myslím že i víc než jednou v Lostu a tady je to také. Další co mě zklamalo byli úvodní neuvěřitelně krátké a primitivní titulky. Jako by JJ chyběla potřebná hravost s kterou by vymyslel úvodní titulkovou sekvenci více filmovou a hlavně více promyšlenou. Oblíbenému jazykovému kurzu se ani Tom Cruise nevyhnul a po Jennifer Garner si majitelé dabingu užijí i tuhle hvězdu pěkně česky :) a jde mu to :). Ted k tomu co se JJ povedlo. Tom Cruise tentokrát zapoměl na svou Katie Holmes doma a konečně zase hraje. Možná toho klučinu se slavným úsměvem nenávidíte, ale pro mě zůstává velmi kvalitním hercem. JJ s Tomem posouvají celou postavu Ethana Hunta do realnějších obrysů než byl nesmrtelný Ethan Hunt v minulých dílech. Konečně také Ethan našel důstojného soupeře. Oscarový P. S. Hoffman je zpět v roli úplně jiné než byla role spisovatele homosexuála. Působí velmi skutečně a opravdu vás přesvědčí o tom kým je a to arogantním prodejcem zbraní. Jednoznačně poráží oba dva záporáky z minulých dílů a nasazuje laťku poměrně vysoko pro čtvrtý díl, kterého se doufám dočkáme. Jediná smůla Owena Damiena je konec filmu a jeho duel s Ethanem, který je lehce odfláknutý a zkrácený. JJ má ještě jednu jistotu a to je jeho velmi kvalitní zvládnutí akčních scén. Ozbrojený konvoj s vězněm jede po mostě. Najednou letí rakety, které vyhodí první a poslední auto do vzduchu. V ten okamžik proletí něco jako dálkově řízená stíhačka všem nad hlavami ... John Woo možná v HK byl tvůrce toho nejlepšího z akčních filmů, ale JJ se svou trojkou MI přejíždí jeho dvojku na plné čáře. Ať už je to souboj na mostě nebo duel v prostoru větrných elektráren, tak jako tak kvalita JJ Abramse dotváří tuto akční bombu. Kdo nezná jeho seriály a má rád MI jednoznačně dá 5*. (tak napotřetí stále nechápu, jak je možný udržet to smrtelné tempo, takže plné hodnocení. (Djkoma) 4*

Od prvních vteřin nekompromisně nesmlouvavá, v akčních momentech nadživotní se strhující trikovou stránkou a ve správné chvíli vždy parádně odlehčená, thrillerová pecka, která v posledních letech nemá ve špionážním subžánru obdoby (vyjma Bournů, kteří jsou však v úplně jiné lize). Abramsova režie šlape přesně jako švýcarské hodinky, které se nezaseknou ani v komorněji laděných scénách zasnoubeného tajného agenta (návrat domů po neúspěšné akci patří k tomu nejdojímavějšímu) a díky geniálnímu castingu ani v té nejslabší chvilce nesklouzne k teatrálnosti. Oscarový Phillip Seymour Hoffman je chladnokrevný zmrd jako nikdo jiný, Ving Rhames sype suché hlášky jedna radost, Michelle Monaghan hraje víc než jenom „krásku v nesnázích“ a i Tom Cruise je sledovatelný, i když i zde občas zahraje svou obvyklou pózu. Ale i tak je M:I-3 tou nejlepší možnou jednohubkou, která může z vod standardního hollywoodského mainstremu spatřit světlo světa. (Isherwood) 4*

Mám velký problém s tím, když se něco, co je postaveno na VELKÉ nadsázce a nereálně nabušené zábavné akci, a co se nebere příliš vážně (pamatujete na vrtulník svištící si to lehce nedobrovolně pod Kanálem, že?:) Pamatujete si Tomboye s jiskřivými kovbojskými botkami, kterak si ojíždí podrážky v láskyplném objetí se silným jednostopým vozidlem, že?:)) , najednou snaží vytvářet dojem, že tentokrát je to fakt smrtelně vážné a OSOBNÍ (btw pozdravme Daniela Kamenného Ksichta Craiga, který má tentýž "problém";)) Nechápu, co to J. J. Abramse popadlo - jak dokazuje pět akcí našlapaných sezón Alias, zábavnou akci s téměř neprůstřelným hlavním hrdinou dělat umí. Ale ne, on prostě musel natočit kus příhod děsně tajného agenta, ve kterém prokládá pro mě zcela neslučitelné složky absolutně nereálné akce a úchylárny typu miniaturních bomb v mozcích s hlubokými a strašně vypjatými emocionálními "tentokrát už to není legrace, ale skutečný život" scénami s frekvencí hodnou stroboskopu. A to jsou tu ještě scény zcela zbytečné akce pro akci samotnou, ať už jde o free climbing pod vatikánskými krovy nebo běhání po mostě ve stylu "jedna plus jedna, tam a zpět". Tohle se prostě vážně nepovedlo. A ano, je to i tím, že Cruise není z mého pohledu ani zdaleka takový sexuální objekt jako Jenn Garner;) Ale vážně - kde jsou ti, co se posmívali Woově příspěvku do série za jeho klasickou baletní choreografii, za pompézní hlášky pronášené s výrazem operetního padoucha? Mně přijde daleko směšnější "miluju tě a teď už se neptej a vpal mi těch 220 do hlavy":) Jistě, je tu výborný Philip Seymour Hoffman, je tu výborná technická stránka, ale jako celek to na mě absolutně nezabírá. Restek-p a 60%, ale jenom proto, že i u Casina Royale jsem šel docela vysoko. (Gemini) 4*

VELKÁ RECENZE
Už skoro rok uplynul od našeho posledního názorového střetu přímo v jedné recenzní kolonce. Ač bych před projekcí nevěřil, že zrovna u M:I:3 se budou naše pohledy tolik rozcházet, stalo se: a to tak, že velmi výrazně nad rámec pouhého „rozestupu dvou hvězdiček“ v hodnocení. Proto přidávám svou trošku do ohnivého mlýna - sice ne tak ucelenou (nemá cenu duplikovat krátké, ale už tak výživné informace o filmu a příběhové složce), jako spíš akcentující hlavní klady Cruiseovy „nesplnitelné“ mise.
Hned zkraje přiznávám, že imfova argumentace bezprostředně po projekci mě přesvědčila hlavně v obsahových ohledech. Zápletka je znovu „cheesy“. Nedokázal bych ji sice odsoudit českým skoro-ekvivalentem „laciný“, ale připouštím, že odvolávat se při její primitivnosti na zákony hollywoodských blockbusterů by zasmrádalo alibismem. Abrams nepřispěl s ničím originálním, a tak znovu fantazíruje pouze v okoukaném prostředí zrádců uvnitř agentury, předmětů, jež je nutné z jakéhosi důvodu získat a nepoučitelných záporáků, kteří šablonu „ještě než zemřeš, povím ti, jak jsem to udělal“ variují pouze zlehka. Novinkou je jen nadmíru osobní konflikt hajzla s hrdinou (výtečně zpracovaný díky P. S. Hoffmanovi) a zvýrazněný partnerský motiv (ne že by se o něj Woo nepokoušel, ale... škoda slov). Abrams umí láskyplné struny rozvibrovat už v romantické scéně na střeše, tak akorát podpořené něžnými klavírními tóny, a sežral jsem mu i další etudy z Huntova milostného života. Jenže ten tíživý pocit ze ztráty bližního, jenž by měl Hunta hnát až do zemdlení, jsem stejně jako imf necítil. Abrams se o něj přitom evidentně mnohokrát pokoušel, nejviditelněji v samotném závěru... bezvýsledně.
I přes nedostatečnou hloubku prožitku udělal Hunt velké psychologické pokroky - od vraždící mašiny k šikovnému chlápkovi, který prostě chce a musí nakopat zadek každému zplozenci temné strany Síly. Už to není akčnější Bond, ale původní agentské eso comicsových parametrů říznuté „normálním“ Jasonem Bournem. Právě v M:I:3 se ukazuje, jak daleko do budoucnosti nakročil Paul Greengrass v Bournově mýtu. Abrams nemá tolik odvahy, aby Hunta zbavil supermanských choutek (při létání mezi mrakodrapy jsem mu to docela zazlíval), ačkoliv mu je tenhle přístup evidentně blízký. Přesto Huntovi i mírnější dávky člověčenství i obyčejné (a jakž takž uvěřitelné) lidské motivace v akci dost prospívají. Abrams si díky nim totiž může dovolit pojmout jeho misi jako nonstop akci, která přitom samotnou AKCI v tradičně vypíchnutém duchu osmdesátých a devadesátých let pozbývá. U Abramse nehrozí, že by si záporák a klaďas jeli rozbít hubu někam za město k moři, tak jako u Wooa, nebo že by vám dopřál tetelit se při čekání na tu „cool honičku“, tak jak bývá zvykem u Michaela Baye. Nechápejte mě špatně: proti téhle taktice primárně nic nenamítám, koncepci, kterou volí Abrams ale považuju za mnohem účelnější a v jistém smyslu slova i lepší. Kompaktnost a sevřenost M.I:3 jsou mými svědkem.
Konzistence ve způsobu vyprávění šlechtí třetí Misi ze všeho nejvíc (hodně to souvisí s minulým odstavcem). Při přecházení z akce do klidu využívá Abrams jedněch a těch samých technik, což zkrátka napomáhá angažovat se do Huntova pobíhání mnohem víc než by si zasloužil klasický „eye-candy“ blockbuster. Už úvodní přestřelka naznačí, že máloco je tak sexy jako samopal v rukou Toma Cruise a že Abrams umí kombinovat efektnost s přehledností a přitom ještě perfektně pracovat s dráhou kamery v prostoru bojiště. Fascinující je jednak neustálé prolínání jednotlivých pohybů (viz kamerová jízda okolo agentky prchající do dodávky, do níž seshora přiletí Hunt na laně), hlavně ale obrovský cit pro „výměnu“ kulis za reálné prostředí, v němž se jakoby náhodou odehrává obrovská přestřelka.
Nejlepším dokladem je přepadovka na dálničním mostu, v níž se místo elegantních obrazů z jedné explozivní tahanice, dočkáme „špinavého“ pojetí akce, v němž obligátní zpomalovačky vyklízejí pozice ve prospěch roztřesených a mázlých záběrů, ve prospěch celkového mapování terénu. Abrams tu excelentně pracuje s hloubkou záběru, miliony na triky vráží do ostření mezi Huntovou zaprášenou tváří a vrtulníkem s ozbrojenci, kteří mají ukazováček na spoušti několik desítek metrů za ním. Tenhle přístup, v němž se přes klasické coolózní exhibice přetahují atributy opravdového záznamu (podpořené mj. kamerou, která svou „reportážní“ trajektorií nápadně připomíná záběry z televizních zpráv) má za důsledek syrový, avšak stále efektní feeling adrenalinové paseky uprostřed skutečného, „dýchajícího“ bojiště (jakkoliv pečlivě designovaného).
Scéna na dálnici přitom vůbec nevybočuje z celkové struktury agentských frajeřinek. A právě v tom vidím největší přínos Abramse. Jeho partitura poskládaná z not Bournea, Aliasu a opulentních akčňáků posledních let má ohromný šmrnc, energii dodávanou neustálým střihem, prolínačkami a divokým způsobem odstření, s velkou šanci být po delší pauze filmem, který vymezí mantinely pro budoucí směr hollywoodských veleprodukcí. Rád po něm půjdu s Abramsem až k jedenáctému Star Treku.
Nuže... trojce Mission: Impossible možná chybí existenciální palčivost Bournova mýtu i samonosné cool záběry, které by nám Michael Bay mohl dodat s každým druhým mrknutím svého megalomanského oka. Jenže na skutečnosti, že jsme na tak kvalitní a osobitý prototyp letního akčňáku čekali minimálně dva roky, to vůbec nic nemění. Jděte po něm a zítra si „nalaďte“ naše rádio, kde se budou trenky třetího Mission: Impossible propírat ještě dlouho a zase z trochu jiné perspektivy.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Nejobtížnější a nejosobnější mise Ethana Hunta, který tentokrát bojuje nejen o záchranu světa, ale také o život milované ženy. Špičkový agent IMF Ethan Hunt opustil aktivní službu a věnuje se výcviku nováčků. Usadil se a je zasnoubený se sympatickou zdravotní sestrou Julií, která ovšem nic netuší o jeho minulosti ani současné práci. Domnívá se, že pracuje na ministerstvu dopravy. Okolnosti však Ethana donutí vydat se ještě jednou do terénu, když je požádán, aby vedl záchranný tým s úkolem osvobodit agentku Farrisovou, která padla do rukou překupníka se zbraněmi Daviana. V riskantní akci sice dívku osvobodí, ta však zemře v odlétající helikoptéře, když exploduje mikronálož, kterou jí Davian implantoval do mozku. Jediným výsledkem akce je poškozený počítačový disk, ze kterého experti zjistí, že Davian hodlá prodat ve Vatikánu neznámému kupci za osm set padesát milionů záhadnou ničivou zbraň, nazvanou králičí packa. Ethan se rozhodne obchod překazit, ale ještě předtím se ožení s Julií. V komplikované akci se týmu sice podaří proniknout do Vatikánu, překazit schůzku a zmocnit se Daviana, Ethan se ho však marně pokouší vyslechnout. Navíc je cestou tým přepaden dvěma vrtulníky. Osvobozený zločinec Ethanovi slíbí, že se mu pomstí na Julii. Podle vzkazu, který mu před smrtí stihla poslat Farrisová, je šéf IMF zrádce, spolupracující s Davianem. Ethan spěchá do nemocnice, přijde však pozdě. Julia byla unesena a Davian dává Ethanovi osmačtyřicet hodin na to, aby mu přinesl

O FILMU
„Tom a J.J. divákům servírují přesně to, co od filmu čekají,“ říká producentka Paula Wagner. „V M:I - III je všechno - humor i city, akci i napětí.“
O tom, zda využije příležitosti přivést k životu své vlastní představy o pokračování slavné série Mission: Impossible, nepřemýšlel J.J. Abrams ani minutu. „Když za mnou přišel Tom s nabídkou, zda bych nechtěl režírovat tenhle film, můj souhlas padnul ještě před tím, než dokončil otázku,“ říká Abrams. „Příležitost pracovat na filmu ze série Mission: Impossible je scénáristický i režijní olymp. A pokud máte možnost spolupracovat s lidmi jako je Tom nebo ostatní herci v tomto filmu, můžete na plátně vykreslit zajímavé a emocionálně nabité portréty jednotlivých postav.“
„S Tomem jsme už od začátku mluvili o tom, že chceme natočit film, který by měl překvapivě osobní a intimní dějovou linii,“ pokračuje Abrams. „Když slyšíte název Mission: Impossible, jako první si představíte spoustu extrémních situací, skvělou akci a neuvěřitelné kaskadérské kousky. Základní myšlenkou bylo využít příležitosti zkombinovat tyto prvky s intimním, milostným příběhem a znázorněním opravdových přátelství mezi postavami - člověk tak dostane možnost je lépe poznat a bude si je moci i více oblíbit.“
„Naším záměrem nebylo natočit film o špiónovi, ale o muži, který je špiónem. Může to znít jako hraní se slovy, ale když se tím opravdu necháte vést, začnou vyplouvat na povrch zajímavé otázky - a odpovědi na ně jsou emocionální a zajímavé. Spoustě lidí pomohou se s hlavním hrdinou v některých ohledech ztotožnit,“ říká Abrams.
„Velký problém, kterému ve svém každodenním životě čelí spousta lidí, je vyvážení osobního a pracovního života,“ říká Cruise. „Jak se můžete věnovat práci, kterou máte rádi, aniž byste zanedbávali svou manželku a děti? Tenhle problém jsme posunuli do extrému: nejen, že musí Ethan tyto dva světy umně vyvážit, ale vzhledem k tomu, že pracuje jako špion, je jeho domácí život prací silně ovlivněn. Vzali jsme skutečný problém a posunuli jej na velmi zábavnou a extrémní úroveň.“
V rámci toho filmaři usadili Ethana Hunta do nové životní situace. Když se s ním setkáváme na začátku filmu, je už mimo aktivní službu a věnuje se tréninku nových agentů. Díky této změně se mu otevírají různé možnosti - včetně svatby. Své nastávající ženě však samozřejmě nemůže říct celou pravdu. Prozatím ji udržuje v domnění, že se živí výzkumy v oblasti dopravy.
Hlavní ženské role se zhostila Michelle Monaghan, pro níž je po vedlejších úlohách ve filmech Mr. & Mrs. Smith, Kiss Kiss Bang Bang a televizním pořadu Boston Public postava Huntovy nastávající manželky dosud největší hereckou příležitostí. „Budete mít možnost spatřit jeho zranitelnou stránku,“ říká herečka. „Nepřijdete o všechnu tu zábavu a intriky, které od filmu očekáváte, ale hlavního hrdinu příběhu budete tentokrát vnímat úplně jiným způsobem.“
Abrams podotýká, že scénáristický tým si dal mimořádně záležet na tom, aby Huntovi postavil do cesty rovnocenného protivníka. Role děsivého, chytrého a záhadného obchodníka se zbraněmi a informacemi Owena Daviana se zhostil čerstvě oscarový herec Philip Seymour Hoffman. „Až dosud jsem nikdy nehrál v akčním filmu, přestože jsem vždycky chtěl,“ říká Hoffman. „S J.J.em se neformálně znám už spoustu let a s Tomem jsem pracoval na filmu Magnolia. To byly dvě ingredience, které mě k filmu lákaly, a když jsem si přečetl scénář, přibyla k nim třetí. Říkal jsem si, že pro tenhle projekt - s těmito lidmi a tímto scénářem - přišel správný čas.“
Ethan Hunt však není sám. Tentokrát tvoří součást jeho týmu IMF Luther Strickell - jediný člověk, kterého jsme mohli vidět i ve dvou předchozích pokračováních - Declan, Zhen, a Lyndsey. Laurence Fishburne se zhostil role Brassela, vedoucího jednotky Impossible Mission Force, a Billy Crudup jeho pravé ruky Musgravea.
Ving Rhames se vrátil do role počítačového experta Luthera Strickella, jehož vztah k Ethanovi je v tomto filmu zobrazen mnohem důkladněji než dříve. „V prvních dvou filmech se spolu nikdy nebavili o svém soukromí,“ říká Rhames. „Tihle dva muži jsou spolupracovníci i přátelé; a tentokrát se baví i o věcech, o kterých přátelé skutečně debatují. V tomhle J.J. děj výrazně obohatil - zobrazil kromě pracovních záležitostí i jejich lidskou stránku.“
Jonathan Rhys Meyers se hraje Declana, experta na přepravu. Potřebujete-li něco nebo někoho přepravit - ať už pomocí letadla, auta, lodě, kluzáku helikoptéry či motorky - můžete s ním počítat. Buďte však připraveni na jeho leckdy výstřední chování. „Declan je šílený Ir, který má dokonalý smysl pro improvizaci,“ říká Rhys Meyers, který se nedávno objevil v hlavní roli filmu Woodyho Allena Match Point - Hra osudu. „Patří k nastupující generaci agentů IMF - Ethan jej zaučuje. Má v sobě ten smysl pro risk, který Ethan u členů svého týmu vidí rád.“
Maggie Q patří v Asii k největším hvězdám bojových filmů. Po svém celovečerním debutu, hongkongském hitu Ocelový mumraj, se objevila také ve svém prvním americkém filmu - akčním snímku Křižovatka smrti 2 s Jackiem Chanem.
„Žila jsem v Hong Kongu osm let a ani jsem nepřemýšlela o tom, že bych měla v nějakém americkém filmu hrát,“ říká herečka. „A teď přišla má první větší zaoceánská role a je to rovnou velkofilm s Tomem Cruisem. Všechno funguje v mnohem větších měřítkách než v Hong Kongu. Návrat do Ameriky pro mě byl skutečným kulturním šokem.“
„Zhen je velmi ostrá a tvrdá dívka - má mnohem blíže k činům než ke slovům,“ popisuje Maggie svou filmovou postavu. „Je to šedá eminence každé akce. Ethan je ten, který je vidět, zatímco ona se v zákulisí stará o to, aby všechno fungovalo podle plánu.“
Keri Russell, která si zahrála již v Abramsově prvním televizním seriálu Felicity, ztvárnila Lindsey Ferris, která jako jediný nováček prokazuje takové schopnosti, aby ji Ethan pasoval na plnohodnotného člena týmu IMF.
Pro Laurence Fishburnea byla herecká účast na tomto filmu splněným dětským snem. „Byl to seriál, na který jsem se jako malý utíkal domů dívat,“ říká herec. „Hráli jsme si na Impossible Mission Force a předstírali jsme, že jsme tajní agenti a že máme všechny ty jejich technické vychytávky. A teď jsem jejich šéf, ten člověk nad panem Phelpsem. Jsem ten, kdo posílá obálky. Kdo by si nechal takovou příležitost ujít?“
V průběhu natáčení seriálů Ztraceni a Alias si J.J. Abrams vytvořil svůj vlastní vizuální styl. Vzhledem k tomu, že veškeré dění pramení z jeho velmi přirozeně vykreslených postav, upřednostňuje před stylizovanými, zpomalenými a freneticky sestříhanými akčními scénami přirozený a realistický přístup.
Přenesením Abramsova charakteristického akčního stylu na stříbrné plátno byl pověřen legendární režisér akčních sekvencí Vic Armstrong. „Všechny počáteční diskuse s J.J.em se týkaly stylu,“ zdůrazňuje Armstrong. „J.J. se chtěl na akčních sekvencích podepsat - a mým úkolem je zkopírovat v těchto pasážích obecný styl režiséra. Potřebujete bezešvý přechod mezi akcí a zbytkem filmu - po celou dobu se pohybujete v jednom světě. Jakmile se nám podařilo vytvořit tohle prolínání, začal jsem podrobně zkoumat akční scény a zjišťovat, co bude třeba udělat.“
Aby dokázal všechny komplikované akční sekvence pořádně naplánovat, využíval Abrams naplno technologií, které mu umožnily vytvořit zjednodušenou počítačovou simulaci nadcházejících scén. Díky tomu mohla jednotlivá oddělení zjistit, co bude která scéna vyžadovat, a náležitě se připravit. Teprve poté začala samotná realizace scény.
Jednou z nich byla i sekvence na mostě. „Je v ní spousta aut, s nimiž musíte udělat v reálu to, co vidíte na obrazovce, což vyžaduje různé speciální úpravy. Většinu z nich řídí kaskadéři, takže v nich musí být pevná výztuha,“ vysvětluje koordinátor speciálních efektů Dan Sudick. „Pak musíme vymyslet, jak auta ke všem těm otočkám, kotoulům a výbuchům přimět. Někdy trvá natočení několikaminutové sekvence celé týdny.“
Filmový veterán Armstrong, který se tomuto povolání věnuje už přes 40 let, se s Cruisem setkal už při natáčení velkofilmu Válka světů, proto pro něj nebylo překvapením, že se herec vrhá do všech kaskadérských kousků s velkým nadšením sám.
„Považuji to za součást herecké profese,“ říká Cruise. „Nesmíte se vystavovat přehnaným rizikům, ale pokud si dokážete nějaký kaskadérský kousek nacvičit a pak scéně dodat na realističnosti tím, že jej sám zahrajete, pak je to pro publikum, které si může říct ‚Wow, to je opravdu on!‘, o poznání větší zážitek.“
V dalším akční scéně, která se neobešla bez dávky kaskadérského umění, se Cruise snaží na jednom z vozidel utéci zásahu rakety. Po jejím výbuchu je vymrštěn a dopadá na druhé straně mostu na jedno ze zaparkovaných aut. „Dopadne na něj tak tvrdě, že rozbije sklo na zadních dveřích,“ říká Armstrong. „Po explozi jsme s ním pomocí zařízení bouchli o stranu auta. A skutečně do ní narazil - přiletěl vodorovně vzduchem. Ten náraz prohnul dveře. A pak jsme to natáčeli ještě dvakrát nebo třikrát. Tom má opravdovou kuráž - na podobný přírůstek do portfolia by mohl být velmi pyšný kterýkoliv kaskadér.“ <>Obrázek nenalezen<> Na tyto dechberoucí kousky se Cruise připravoval mnoho měsíců. „Už v době, kdy jsem musel plnit své povinnosti v souvislosti s uvedením Války světů, jsem během cestování každý den trénoval. Ráno jsem si dal rozcvičku a pak jsem trénoval ‚dynamický pohyb‘,“ říká herec. Dynamický pohyb, kterého často využívají horolezci, je založen nikoliv na rovnováze, ale na kinetické energii. Tento způsob pohybu je velmi náročný a vyžaduje velké úsilí, aby se člověku podařilo udržet svou hybnost, ale pokud dokáže správně využít těžiště svého těla, může se pohybovat efektivněji, než kdyby zakládal pohyb na rovnováze.
„Tom Cruise se v tomhle filmu vystavil většímu nebezpečí, než jsem kdy viděl,“ říká Wagner. „Ať už skáče z dvacetimetrové budovy, visí z auta s bouchačkama v ruce, je odhazován tlakovými vlnami, střílí padouchy nebo zachraňuje lidi, je to všechno doopravdy on. Což ale neznamená, že by byl nezodpovědný nebo riskoval se svým zdravím. Je si zcela vědom toho, jaká nebezpečí obnáší každý kaskadérský výkon, do kterého se pouští. Když tam stojím jako producentka a vidím, jak se můj dlouholetý produkční partner a hlavní hvězda filmu nechává převálcovat náklaďákem, je to silně znervózňující, ale v té chvíli se uklidňuji tím, že to má absolutně pod kontrolou. Je to prostě kaskadér - a dokáže být velmi, velmi precizní.“
Pro Keri Russell, která neměla s kaskadérskou profesí až do tohoto filmu žádné zásadní zkušenosti, byly Cruisovy dovednosti téměř nezbytné. „Skok z šestipatrové budovy není věc, která by pro mě byla denním chlebem,“ směje se herečka. „Poprvé to bylo velmi děsivé - bušilo mi srdce, ale hodně mi pomohla Tomova přítomnost. Řekl: ‚Je to hračka, pojďme na to. Cítíš to vzrušení?‘ A pak jsme skočili.“

O NATÁČENÍ
M:I - III dodržuje nepsané pravidlo, že špionážní thrillery zavedou diváka na exotická zahraniční místa. Abrams nicméně podotýká, že tato místa nejsou ve filmu samoúčelně, ale tvoří nedílnou součást příběhu. Location manageři a hlavní výtvarník Scott Chambliss na jejich výběru úzce spolupracovali s Abramsem. Na pořadu dne byly mimo jiné velké sekvence z Vatikánu, ze střech domů v Šanghaji a z berlínské továrny.
„Navštívil jsem ta nejúžasnější místa, jaká na světě jsou,“ rozplývá se Chambliss, který při hledání vhodných natáčecích lokací procestoval pořádný kus světa. „Každá země, kterou jsme navštívili, nabízela obrovské možnosti a zároveň velké komplikace. Hledali jsme místa, která by dokázala podtrhnout děj. V našem filmu nejde o fantastický svět a není to ani příběh z nějaké historické epochy. Každé místo, které jsme chtěli použít, na nás muselo působit zcela důvěryhodně.“
Hlavní natáčení začalo v Římě. První vzrušující akční sekvence se odehrává na Tiberu, který protéká středem města. Natáčení na natolik veřejně přístupném místě způsobilo velký rozruch a přitáhlo spoustu zvědavců a paparazziů, kteří se shromáždili na březích a mostech přes řeku.
Z Říma se produkce přesunula do krásného zámku v Casertě poblíž Neapole. Chamblissovým úkolem bylo přetvořit monumentální pevnost ve vatikánské nádvoří. „Součástí scény bylo shromáždění tří set lidí v gigantické rotundě. Potřebovali jsme, aby ten dav působil trochu výrazně, jinak by se v té obrovské stavbě tak trochu ztratil. Proto jsme se ponořili do studia různých veřejných i neveřejných vatikánských ceremonií. Nakonec jsme zjistili, že při těchto obřadech nemají předepsanou jednotnou barvu všech látek a oděvů, proto jsme vytvořili tucty obřích papežských praporů.“
Odtud se produkce přesunula do čínské Šanghaje. Abrams si už od začátku představoval, že se jedna ze sekvencí bude odehrávat na Dálném východě. Poté, co křížem krážem procestovali Japonsko, si filmaři udělali výlet do Číny, kde našli místo jako žádné jiné. <>Obrázek nenalezen<> „Šanghaj je futuristické město, který je jako vystřižené z nějaké sci-fi,“ říká Abrams. „Také je to ale město, na kterém je názorně vidět, jaké oběti s sebou přináší rozvoj - stará sousedství jsou demolována, aby uvolnila místo obřím kancelářským budovám. Bylo to fascinující - starobylé budovy v kontrastu s hypermoderními stavbami budoucnosti.“
Produkce také zjistila, že nedaleko Šanghaje se nachází spousta rybářských vesnic, v nichž žijí lidé už po několik staletí stále stejným způsobem života. Toto prostředí jim přišlo tak zajímavé, že se rozhodli dát ve filmu prostor i jemu.
Nakonec se produkce vrátila domů do Spojených států - přičemž pro Abramse mělo ono „domů“ téměř doslovný význam. Když pro film připravovali dům Ethana Hunta, požádal Abrams Chamblisse, aby jej navrhnul podle jeho vlastního domu. „Tím mi to hodně zjednodušil,“ říká Chambliss. „Stačilo zavolat jeho ženě Katie a zeptat se jí, jestli bych si mohl přijít nafotit nějaké obrázky.“
Režisér však nebyl připraven na to, s jakou dokonalostí se výtvarníkům podaří jeho dům napodobit. „J.J. se i trochu vyděsil,“ říká Michelle Monaghan. „Procházel tím domem a užasle říkal věci jako: ‚Tohle je má koupelna.‘ Bylo to hodně legrační.“

Ocenění:
The Saturn Awards
2007 - Nejlepší akční/dobrodružný/thriller film (nominace)
2007 - J.J. Abrams (Nejlepší režie) (nominace)
2007 - Tom Cruise (Nejlepší herec) (nominace)
2007 - Philip Seymour Hoffman (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2007 - Daniel Sudick, Patrick Tubach, Roger Guyett, Russell Earl (Nejlepší speciální efekty) (nominace)

DABING
V českém znění: Pavel Vondra - Tom Cruise (Ethan Hunt), Jolana Smyčková - Michelle Monaghan (Julia), Tomáš Juřička - Philip Seymour Hoffman (Owen Davian), Jan Maxián - Jonathan Rhys Meyers (Declan), Martin Kolár - Ving Rhames (Luther), Lucie Svobodová - Maggie Q (Zhen), Jiří Hromada - Laurence Fishburne (Theodore Brassel), Svatopluk Schuller - Billy Crudup (Musgrave), Martin Sobotka - Simon Pegg (Benji) + Greg Grunberg (Kevin), Jitka Ježková - Keri Russell (Lindsey Farris), Jan Vondráček, Lucie Kožinová, Zuzana Skalická, Zbyšek Pantůček, Dalimil Klapka, Radek Hoppe, Petr Burian, Dagmar Čárová, Jana Hermachová a Miriam Chytilová
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: David Pavlíček a Jiří Peřina
Dialogy a režie: Martin Kolár
Vyrobil: Tvůrčí skupina Josefa Petráska pro Magic Box 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 4.5.2006
Premiéra USA: 5.5.2006 Paramount Pictures
Premiéra Německo: 4.5.2006
Premiéra Čína: 20.7.2006
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 16.11.2006 (DVD) Magic Box
Poprvé na DVD: 16.11.2006 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 2.5.2012 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 6 528 752
Tržby celkem - $ 397 850 012
Návštěvnost v ČR 61 655
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000

FILMY V SÉRII
Mission: Impossible gastonrolinc.webnode.cz/news/a0206/
Akční / Dobrodružný, USA, 1996
Režie: Brian De Palma, Hrají: Tom Cruise, Jon Voight

Mission: Impossible II gastonrolinc.webnode.cz/news/a0207/
Akční / Dobrodružný, USA / Německo, 2000
Režie: John Woo, Hrají: Tom Cruise, Dougray Scott

Mission: Impossible III gastonrolinc.webnode.cz/news/a0208/
Akční / Dobrodružný, USA / Německo, 2006
Režie: J.J. Abrams, Hrají: Tom Cruise, Philip Seymour Hoffman

Mission: Impossible - Ghost Protocol gastonrolinc.webnode.cz/news/a0209/
Akční / Dobrodružný, USA / Spojené arabské emiráty, 2011
Režie: Brad Bird, Hrají: Tom Cruise, Paula Patton

Mission: Impossible - Národ grázlů gastonrolinc.webnode.cz/news/a0210/
Akční / Dobrodružný, Čína / Hong Kong, 2015
Režie: Christopher McQuarrie, Hrají: Tom Cruise, Simon Pegg

Mission: Impossible - Fallout gastonrolinc.webnode.cz/news/a274/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: Christopher McQuarrie, Hrají: Tom Cruise, Henry Cavill
 
Mission: Impossible Odplata - První část gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaa1/
USA, Akční / Dobrodružný / Thriller, USA, 2022
Christopher McQuarrie, Hrají: Tom Cruise, Rebecca Ferguson

Mission: Impossible Odplata - Druhá část gastonrolinc.webnode.cz/news/mission-impossible-8-mission-impossible-8-pripravuje-se/
Akční / Dobrodružný / Thriller, USA, 2023
Režie: Christopher McQuarrie, Hrají: Tom Cruise, Hayley Atwell
 
Tvůrci a herci
J.J. Abrams (Režie), Paula Wagner (Produkce), Tom Cruise (Produkce), Michael Giacchino (Hudba), Daniel Mindel (Kamera), Maryann Brandon (Střih), Nick Gibbs (Střih), Mary Jo Markey (Střih), April Webster (Casting), Scott Chambliss (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Carmen Flores De Tanis (Zvuk), Mark P. Stoeckinger (Zvuk), Jeff Wexler (Zvuk), Matthew Sordello (Zvuk), Deborah Rutherford (Masky), Roberto Orci (Scénář), Alex Kurtzman (Scénář), J.J. Abrams (Scénář), Tom Cruise (Herec), Philip Seymour Hoffman (Herec), Ving Rhames (Herec), Billy Crudup (Herec), Michelle Monaghan (Herec), Jonathan Rhys Meyers (Herec), Keri Russell (Herec), Maggie Q (Herec), Simon Pegg (Herec), Eddie Marsan (Herec), Laurence Fishburne (Herec), Bahar Soomekh (Herec), Jeff Chase (Herec), Bellamy Young (Herec), Greg Grunberg (Herec), Sasha Alexander (Herec), Rose Rollins (Herec), Jaymes Butler (Herec), Paolo Bonacelli (Herec), Aaron Paul (Herec), Timothy Omundson (Herec), Barney Cheng (Herec), Tracy Middendorf (Herec), Brandon Molale (Herec), George Cheung (Herec), Sean O'Bryan (Herec), Jonathan Dixon (Herec), Niccolo Senni (Herec), José Zúniga (Herec), Carla Gallo (Herec), Andrea Sartoretti (Herec)
 
2006/126/USA, Německo, Čína/Akční, Dobrodružný, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Keri Russell a Jonathan Rhys Meyers si spolu zahrali aj o rok neskôr, vo filme Cesta do New Yorku (2007).
- Zbraň, kterou vyndal Ethan Hunt (Tom Cruise) z kufříku při přestřelce na mostě, je Heckler & Koch G36K.
- Ethan Hunt (Tom Cruise)  nosí hodinky značky Casio G-Schock MTG-910D a Theodore Brassel (Laurence Fishburne) nosí TAG Heuer Monaco.
- V jednom rozhovore povedal novinár Simonovi Peggovi (Benji Dunn), že je pravdepodobne príliš veľký pre Veľkú Britániu, a tak ide do Hollywoodu. Herec na to spontánne reagoval vetou: „Nie je to tak, že budem hneď hrať v Mission: Impossible 3, ale v niečom takom." O šesť mesiacov neskôr bol Pegg súčasťou projektu.
- Ve filmu se objeví italský supersport Lamborghini Gallardo, vyráběné od roku 2003.
- Natáčanie začalo v júli 2005 v meste Rím, ďalej sa natáčalo v Čine, Nemecku, Taliansku, USA a vo Vatikáne.
- Scéna, ve které je Ethan (Tom Cruise) výbuchem rakety vymrštěn na auto, není generovaná počítačem. Jedná se o práci kaskadérů s lany.
- Tom Cruise musel několik scén natočit na jeden pokus.
- Režisér J. J. Abrams do filmu vložil několik odkazů na svůj další projekt - seriál Lost (Ztraceni). Například v titulcích můžeme vidět poděkování „Hanso Foundation“ (Imaginární firma seriálové postavy) nebo přímo ve filmu logo jiné fiktivní společnosti na budově, kde má Tom Cruise, alias Ethan Hunt, ukradnout "králičí packu".
- Nejdražší projekt své doby debutujícího filmového režiséra.
 
Odkazy