Dívka, která si hrála s ohněm / Flickan som lekte med elden (2009/129/Švédsko, Dánsko, Německo/Mysteriózní, Thriller, Krimi, Drama) 69%

04.08.2018 11:43
JEDNOU VĚTOU
„Filmové zpracování druhého dílu slavné knižní trilogie Stiega Larssona.

OBSAH
Filmové zpracování druhého dílu slavné knižní trilogie Stiega Larssona. Novinář spolupracující s časopisem Milénium a jeho partnerka jsou zavražděni krátce před publikováním materiálu o dětské prostituci, korupci a obchodu s bílým masem. Na zbrani nalezené na místě činu se najdou otisky Lisbeth Salanderové (Noomi Rapace), která se po roce stráveném v zahraničí vrátila zpět do Švédska, aby svému poručníkovi připomněla jejich starou dohodu. Její poručník je ale brzy nalezen mrtvý a Lisbeth je i v tomto případě podezřelou číslo jedna. Policie po Lisbeth zahajuje celostátní pátrání, podporované mediální kampaní, ve které se vytahují na světlo skandální informace o její potenciální nebezpečnosti a problematické minulosti. Novinář Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) je ale přesvědčen o její nevině...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nečekal jsem, že po prvním díle půjde dvojka tak šíleným způsobem dolů a přiznám se, že to vůbec nechápu. Když jsem četl knihu, tak jsem si jedním okem řikal, že ten nápad zase tak dobrý není, oproti jedničce. Na druhou stranu je to dobře napsaný a klasicky se to dobře čte. Měl jsem tak knížku zfouklou do pár dnů a okamžitě jsem se vydal na samotný film. Ten mě hnedka od začátku neskutečně překvapil. Je hrozně nepřehlednej, přítelkyně, která knížku nečetla, ani v půlce filmu pořádně nevěděla o čem to je...a ve výsledku některé scény vyzní neskutečně televizně. Mrzí mě, že to takhle hrůzně dopadlo. Nenapadlo mě, že by si Švédi nechali svojí hrdost takhle zprasit, ale stalo se. Ve výsledku pak celá řada scén vyzní neskutečně nelogicky a příjde Vám jakobyste dvě hodiny koukali na něco a ve výsledku by Vám to nedalo vůbec nic a jestli jo, tak jenom trošek z toho, jak ve skutečnosti geniální ten příběh je. Každopádně dám čtyři hvězdy. Celkový nápad je neskutečný a pořád je to vcelku solidní oproti jiným kriminálkám. Nakonec jsem ale zvědavej, jak si poradili s posledním dílem, protože ten točil stejný režisér. Doufám, že to nedopadne podobně. (Malarkey) 4*

Oproti knize, zahlcené informacemi, z nichž si sami musíme vyextrahovat podstatné, nabízí film jenom fakta nezbytná pro pochopení zápletky. Nahuštění mnoha set stránek do dvou hodin znemožňuje věnovat prostor něčemu jinému než kriminálnímu vyšetřování. Přitom síla knih tkví v množství propracovaných postav (zejména ženských), z nichž zde dostávají výraznější prostor jenom Lisbeth a Mikael. Na to, aby z ní někdo udělal našlapanou detektivku, obsahuje předloha málo akčních scén a hodně vysvětlování, které je ve filmu řešeno tím nejotravnějším způsobem – dvě postavy sedí, v lepším případě jdou a vedou nekonečný dialog. Žádný nápad, jen mechanický převod slov z psané do audiovizuální podoby. Zapojení diváka je minimální, vzhledem k nijak podnětné práci s kamerou a mizanscénou takřka nulové. Neustále střídání vypravěčů z pochopitelných důvodů odpadlo, s ním bohužel také nečernobílé vykreslení postav. Zlí jsou zlí, hodní hodní. Zatímco první díl byl atmosférický, nápaditě vyprávěný a herecky vděčný, dvojka je jenom tak nějak nemastně neslaně ospalá. 60% (Matty) 3*

Oproti jedničce, která byla - aspoň dle mého vkusu - výrazným filmem, i když šla trochu jinou cestou než knižní předloha (ve které byly postavy poněkud komplikovanější, a zajímavý byl i jejich různý pohled na stejné věci), je ohnivzdorná dívka kvalitativním sešupem. Kdybyste neznali hlavní postavy a nezajímaly vás jejich další osudy, dívali byste se na tuctovou detektivku s politickošpionážními aspekty, a to navíc místy přehnanou (až neuvěřitelnou) způsobem diametrálně odlišným od obou zbývajících dílů trilogie. Způsobem, který možná fungoval na stránkách románu (nevím, nečetl jsem, a po tetované dívce to ani nemám v plánu), ale na plátně působí směšně hlavně v naturalistickém závěru, který, ač se nejdříve tváří jako monstrózní vyvrcholení, je ve skutečnosti jen přestupní stanicí před bezprostředně navazujícím třetím dílem, se kterým de facto tvoří jeden celek. Navíc jsem měl díky radikálnímu zjednodušení příběhu pocit, že ze mě scénárista dělá pitomce, jak to bylo celé prosté a běžící kupředu bez ohledu na nějaký realismus. Možná to má na svědomí už sám Larsson, a možná - jak už jsem jednou vzpomenul - to v knize funguje, ale pro filmovou podobu příběhu je to šlápnutí o pořádný kus vedle. Jediným pozitivem bez nejmenší poskvrnky tak jsou - opět, podle mého laického vnímání - precizní technické aspekty filmu a Yasmine Garbi alias Lisbethina přítelkyně Miriam Wu;) Prostředek trilogie o novináři bez bázně a hany a hackerce bez sociálních vazeb se tedy příliš nepovedl. Není to katastrofa a dívat se na to dá, a navíc se bez toho neobejdete, pokud chcete někdy vidět opět výrazně lepší finále, ale byť relativní, zklamání to prostě je. 60% (Gemini) 3*

VELKÁ RECENZE
Lisbeth Salander je zpátky i s tunou železa na málo usměvavém obličeji, černou koženou bundou, dračím tetováním, nadšením pro hackování a různé technické vychytávky... a s asociálností, anarchií a homosexualitou kolující v žilách. Autor předlohy Stieg Larsson byl zapáleným bojovníkem za liberální hodnoty (však na něj švédští extrémisté uvalili rozsudek smrti a dokonce existují konspirační teorie, že se postarali i o jeho předčasný skon) a do Lisbeth zkoncentroval všechno, čeho se „spořádané veřejné mínění“ bojí, případně tím opovrhuje. Právě proto je to tak hutná a vrstevnatá postava a čtenáře i diváky Mužů, kteří nenávidí ženy bavila mnohem víc než všechno kolem (včetně ústřední detektivní zápletky). Ve dvojce už je Lisbeth suverénní hlavní postavou a samotný zločin, který se tu vyšetřuje, úzce souvisí s její minulostí.
Vrátil se totiž i advokát Bjurman s jeho zrzavou kšticí, úlisným obličejem, podezřelou minulostí a divnými představami o tom, co všechno obnáší pozice kurátora pro kriminálníky v podmínce. Lisbeth s ním minule nekompromisně zatočila (vibrátor bez lubrikačního gelu je svině), ale neznámí lidé osloví Bjurmana s požadavkem dívku vypátrat a advokát začenichá možnost pomstít se. Zanedlouho sám, i když ne zcela podle svých představ (tentokrát to nebude vibrátor, co se mu zanoří do těla), přispěje k tomu, aby se z Lisbeth stala hlavní podezřelá v případu trojnásobné vraždy.
Aby toho nebylo málo, dvě ze zmíněných obětí jsou kolegové druhého protagonisty, novináře Blomkvista, a děravá čela jsou „odměnou“ za šťourání se v mezinárodním obchodu s bílým masem z Ruska. Blomkvist rozběhne pátrání, které se stejně jako v jedničce ponoří hluboko do minulosti a propojí většinu protagonistů pavučinou dávných vztahů a zločinů. Film se odehrává ve dvou liniích (linie Lisbeth a linie Blomkvist), což je ale trochu problém, protože Lisbeth je jednak zajímavější postava, jednak se zápletka soustředí na její minulost (konečně se dozvíme, proč upekla toho ošklivého pána v autě a zabředla tak do bahna kriminálů a psychiatrických ústavů). Ne že by Blomkvistova linie výrazně kazila rytmus vyprávění, je s tou hlavní propletená docela solidně a když se ti dva na konci konečně setkají tváří v tvář, citlivější divák bude dojat. Lisbeth je ale zkrátka Lisbeth a už jen díky své povaze a způsobu řešení problémů má lepší scény (vypořádání se s členy motocyklového gangu je nejzábavnější moment filmu).
Blomkvist je v podání Nyqvista opět ten „sympatický, ale málo důrazný ňouma“ (už se vážně těším, jak tu postavu uchopí Craig pod Fincherovým dohledem) a byla mu přisouzena dějová linie, která se tak trochu rozplyne ve vzduchoprázdnu. Obchod s dívkami pašovanými z Ruska se postupně z příběhu vytratí a zůstane jen hrabání se v minulosti Lisbeth. Předlohu jsem nečetl, ale mám podezření, že v knížce budou některé motivy a dějové linie rozpracovanější a dotaženější. Něco nám zřejmě osvětlí třetí film, něco prostě zmizelo z hledáčku tvůrců. Na rozdíl od jedničky tak chybí pocit dějové hutnosti i jisté osudovosti. V podstatě béčková zápletka s béčkovými rekvizitami (bolest necítí blonďatý zabiják snad vypadl přímo z bondovek) by se vyjímala v libovolném německém kriminálním seriálu, ale v „adaptaci jednoho z největších bestsellerů naší doby“ překvapuje spíš tím nechtěným a nepříjemným způsobem.
Není to jediný důvod, proč film budí televizní dojem. Především je na něm už „od oka“ vidět, že zatímco jednička byla natočena primárně pro kina, tohle mířilo hlavně do televize (ve Skandinávii byla celá trilogie uvedena jako šestidílný seriál). Změnil se režisér, formát i celkové vyznění. Muži, kteří nenávidí ženy je precizní filmařina s vydatně „pomalou a mrazivou“ severskou atmosférou (místy se až člověk ptá, co na tom chce Fincher remakovat), dvojka je už „jen“ standardní řemeslo. Natočit někdo něco takového u nás, zvolíme jej filmařem roku, ale v rámci trilogie Milénium jde rozhodně o krok zpátky.
Dívka, která si hrála s ohněm za předpokladu, že by jí produkce a tvůrci věnovali stejnou péči jako Mužům, kteří nenávidí ženy, mohla být nadprůměrným zástupcem vymírajícího žánru „moderní kriminální thriller“. Dokonce i ty staromódně brakové prvky (nezničitelný zabiják, nečekané odhalování rodinných vztahů ve stylu kakaového znamínka velikosti švédské koruny) by se daly dobře zapojit, třeba televizní Sherlock si s tím poradil velmi zručně. Zůstal však dojem jisté nedopečenosti. Nad běžnou televizní produkci tak ohnivou tetovanou dívku povyšuje jen epický rozmach a výtečná (a výtečně zahraná) hlavní postava. Stačí vám to jako důvod pro návštěvu kina?

Ocenění:
European Film Awards
2010 - Daniel Alfredson (Cena diváků) (nominace)

Guldbaggen
2009 - Peter Mokrosinski (Nejlepší kamera) (nominace)
2009 - Cena diváků (nominace)

DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Jan Šťastný - Michael Nyqvist (Mikael Blomkvist), Týna Průchová - Noomi Rapace (Lisbeth Salanderová), Martin Stránský, Petra Hanžlíková, Veronika Bajerová, Michal Jagelka, René Slováčková, Ivana Andrlová - Yasmine Garbi (Miriam Wu), Milan Slepička - Johan Kylén (Jan Bublanski), Bedřich Šetena - Anders Ahlbom (Dr. Peter Teleborian), Bohdan Tůma, Marcela Nohýnková, Zbyšek Pantůček, Jaroslav Horák - Ralph Carlsson (Gunnar Björk), Karel Richter - Per Oscarsson (Holger Palmgren), Marek Libert - Georgi Staykov (Alexander Zalachenko), Rozita Erbanová, Vojtěch Hájek, a další
Překlad: Martin Gust
Zvuk: Matěj Večeřa
Produkce: Markéta Kratochvílová
Dialogy a režie: Soňa Bubníková
Vyrobilo: Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové Studio Budíkov pro Bontonfilm v roce 2010

2. DABING (ČT)
V českém znění: Ivan Trojan - Michael Nyqvist (Mikael Blomkvist), Tereza Bebarová - Noomi Rapace (Lisbeth Salanderová), Lucie Juřičková - Lena Endre (Erika Bergerová), Jiří Štěpnička - Peter Andersson (Nils Bjurman), Aleš Procházka - Jacob Ericksson (Christer Malm), Hana Ševčíková - Sofia Ledarp (Malin Eriksonová), Anna Suchánková - Yasmine Garbi (Miriam Wu), Miroslav Táborský - Johan Kylén (Jan Bublanski), Oldřich Vlach - Per Oscarsson (Holger Palmgren), Jiří Čapka - Ola Wahlström (Per-Ake Sandström), Jaromír Meduna - Georgi Staykov (Alexander Zalachenko), Ernesto Čekan - Micke Spreitz (Ronald Niedermann), Petr Oliva - Ralph Carlsson (Gunnar Björk), Marek Holý - Paolo Roberto (Paolo Roberto), Martin Písařík - Hans Christian Thulin (Dag Svensson), Kateřina Lojdová - Tanja Lorentzon (Sonja Modigová), Lukáš Hlavica - Niklas Hjulström (Richard Ekström), Anna Remková - Jennie Silfverhjelm (Mia Bergmanová), Jan Vlasák - Anders Ahlbom (Peter Teleborian), Andrea Elsnerová - Annika Hallin (Annika Gianniniová), Pavel Šrom - Michalis Koutsogiannakis (Dragan Armanskij), Marek Libert, Petr Vágner, Filip Jančík, Stanislav Lehký, Jana Postlerová, Ljuba Krbová, Stanislav Lehký, Ivo Novák, Ludmila Molínová, Kryštof Hádek, Jaroslav Kaňkovský, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Azita Haidarová
Dialogy: Alena Fišerová
Dramaturg: Zuzana Kopečková
Mistr zvuku: Zdeněk Dušek
Asistentka režie: Eva Maxová
Vedoucí výroby: Pavel Fuchs
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Vladimír Tišnovský
Režie: Jiří Kodeš
Vyrobila: Česká televize 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.11.2010 Bontonfilm
Premiéra USA: 27.12.2010
Premiéra Dánsko: 18.9.2009
Premiéra Německo: 4.2.2010 NFP
Premiéra Švédsko: 18.9.2009
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 13.12.2010 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 250 343
Tržby celkem - $ 67 100 000
Návštěvnost v ČR 12 722
Náklady (Rozpočet) - $ 4 000 000
 
FILMY V SÉRII
Muži, kteří nenávidí ženy gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/a0141/
Krimi / Drama, Švédsko / Dánsko, 2009
Režie: Niels Arden Oplev, Hrají: Michael Nyqvist, Noomi Rapace

Dívka, která si hrála s ohněm gastonrolinc.webnode.cz/news/a0142/
Mysteriózní / Thriller, Švédsko / Dánsko, 2009
Režie: Daniel Alfredson, Hrají: Michael Nyqvist, Noomi Rapace

Dívka, která kopla do vosího hnízda gastonrolinc.webnode.cz/news/a0143/
Krimi / Drama, Švédsko / Dánsko, 2009
Režie: Daniel Alfredson, Hrají: Michael Nyqvist, Noomi Rapace

Muži, kteří nenávidí ženy gastonrolinc.webnode.cz/news/a204/
Krimi / Drama, USA / Švédsko, 2011
Režie: David Fincher, Hrají: Daniel Craig, Rooney Mara

Dívka v pavoučí síti gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0250/
Krimi / Drama, USA, 2018
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Claire Foy, Sylvia Hoeks
 
Tvůrci a herci
Daniel Alfredson (Režie), Soren Starmose (Produkce), Jacob Groth (Hudba), Peter Mokrosinski (Kamera), Mattias Morheden (Střih), Tusse Lande (Casting), Maria Haard (Scénografie), Jan Olof Agren (Scénografie), Cilla Rörby (Kostýmy), Niels Arild (Zvuk), Carl Aage Hansen (Zvuk), Jenny Fred (Masky), Jonas Frykberg (Scénář), Stieg Larsson (kniha) (Předloha), Michael Nyqvist (Herec), Noomi Rapace (Herec), Lena Endre (Herec), Peter Andersson (Herec), Michalis Koutsogiannakis (Herec), Annika Hallin (Herec), Sofia Ledarp (Herec), Per Oscarsson (Herec), Micke Spreitz (Herec), Paolo Roberto (Herec), Magnus Krepper (Herec), Tehilla Blad (Herec), Reuben Sallmander (Herec), Georgi Staykov (Herec), Anders Ahlbom (Herec), Johan Kylén (Herec), Jacob Ericksson (Herec)
 
2009/129/Švédsko, Dánsko, Německo/Mysteriózní, Thriller, Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Jedná se o jediný film trilogie, který má stejný název v angličtině i švédštině.
- Do role Ronalda Niedermana si filmaři původně vybrali Dolpha Lundgrena. Ten ale roli odmítl, a tak ji získal Micke Spreitz. Kdyby roli Lundgren přijal, byla by to jeho první role ve filmu z jeho rodné země.
- V momentě, kdy se koná meeting vydavatelů v kanceláři Milénia, je možné zahlédnout stoh časopisů, kde je velice nápadně zachycena kopie EXPA, anti-fašistického magazínu, který v roce 1995 pomáhal zakládat Stieg Larsson, autor knih.
- Jméno V. Kulla na dvěřích bytu Salanderové (Noomi Rapace) je odkazem na dům Villa Villekulla ze švédského filmu Pippi dlouhá punčocha (1969).
- V knize, která je předlohou filmu, se vyskytuje jedna skutečná postava, a to Paolo Roberto, ve Švédsku známý bývalý profesionální boxer. Přestože nebylo nezbytně nutné, aby boxera hrál skutečný Paolo Roberto, s účastí na natáčení ochotně souhlasil. Byla to jeho již čtvrtá filmová role.
- Film Dívka, která si hrála s ohněm je natočen podle druhé částí trilogie „Millenium“, švédského novináře a spisovatele Stiega Larssona (1954-2004). Od roku 2005, kdy ve Švédsku vyšla první kniha, se celá trilogie stala velkým mezinárodním bestsellerem s 21 milióny prodanými knihami ve více než 40 zemích. Sám Larsson se bohužel velkého triumfu svého díla nedožil – zemřel náhle v roce 2004, krátce poté co předal rukopisy knih svému švédskému vydavateli.
- Poslední scéna, kdy Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) nachází Lisbeth Salanderovou (Noomi Rapace), se v knize odehrává v noci. Na to navazuje i to, že když Ronald Niederman (Micke Spreitz) přijde do kůlny a najde Alexandera Zalachenka (Georgi Staykov) a myslí si, že je Lisbeth oživlá mrtvola. Trpí totiž strachem ze tmy. Na základě toho poté uteče ze statku. Ve filmu se tato scéna však odehrávala ve dne.
- V knižní předloze autor poměrně detailně popisuje, v jaké poloze leží Lisbeth ve svém hrobě, v takzvané poloze plodu. Má nohy přitažené k hlavě a ruku umístěnou tak, že se jí do vzniklého prostoru nedostane hlína a ona se tak neudusí. Uvážíme-li, že ve filmu Lisbeth leží na zádech a hlína jí padá přímo na obličej, měla by se teoreticky během pár minut udusit.
 
Odkazy