Otevři oči / Abre los ojos (1997/117/Španělsko, Francie, Itálie/Mysteriózní, Romantický, Sci-Fi, Thriller) 78%
15.10.2018 17:56
1997/117/Španělsko, Francie, Itálie/Mysteriózní, Romantický, Sci-Fi, Thriller
Zajímavost k filmu
- Ve filmu seCésar (Eduardo Noriega) objeví kráčející prázdnou ulicí Gran Vía nacházející se v Madridu a to zcela bez aut a lidí. Tato scéna ze stala terčem diskuze kvůli filmu Ďáblův advokát (1997), kde se hlavní hrdina, kterého ztvárnil Keanu Reeves, taktéž objeví sám kráčející absolutně prázdnou ulicí Fifth Avenue v New Yorku. Pochybovalo se o tom, která ze scén byla plagiátorem té druhé, protože oba filmy byly zvěřejněny v tom samém roce.
- Ve scéně, kdy César (Eduardo Noriega) jde to Sofiina (Penélope Cruz) bytu a strhává ze zdi její fotky, lze spatřit obrázek "Sandmana", což je populární komiksová kniha, která pojednává o světě snů. Její autor je Neil Gainman.
- Režisér filmu Alejandro Amenábar dostal nápad na scénář po děsivých nočních můrách, které se mu zdávaly, když byl nakažen chřipkou.
- Penélope Cruz hraje postavu Sofie i v Croweově remaku s názvem Vanilla Sky (2001).
- Pro Césarův byt byly použity stejné kulisy, jako pro byt Davida ve filmu Carne Trémula (1997) režiséra Pedra Almodóvara, ve kterém si také zahrála Penélope Cruz.
- Píseň, která zní v nočním klubu, kam César poprvé přichází, je skladba "Rising Son" od skupiny Massive Attack, ve které je často opakována fráze "dream on (sni)".
- Tom Cruise řekl, že to byl on, kdo se snažil po telefonu koupit filmová práva na remake hned potom, co poprvé viděl tento film.
JEDNOU VĚTOU
„Láska Nenávist Sny Život Práce Hra Přátelství Sex v evropském podání.“
OBSAH
Vyhlášený frajírek a holkař César (Eduardo Noriega) se na jednom večírku seznámí s dívkou Sofií (Penelope Cruz) a zamiluje se do ní. Césarova žárlivá přítelkyně Nuria se rozhodne mu pomstit a narazí schválně do betonové zdi. César nehodu přežije, ovšem následky jsou tragické: má znetvořený obličej. Lékaři mu sdělí, že by nepomohl ani chirurgický zákrok. César však stále miluje Sofii, ale jednoho dne se všechno změní, protože doktoři objevili nový způsob...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Prvních přibližně dvacet třicet minut ještě takříkajíc „jde“. Sledujeme milostný trojúhelník s tragickými následky. Hlavní hrdina César má všechno, žije si jako ve snu, ale pak, v jediném okamžiku, o vše přijde. Snad to byl zásah vyšší moci, snad osud, že hrozivou dopravní nehodu sice přežil, avšak zaplatil za ni (vzhledem k obsahu až neslušně) lákavou tělesnou schránkou. Nyní svou odpudivou fasádou automaticky odpuzuje každou pohlednou dívku a také ta z minulosti, čarokrásná Sofie, se od něj odvrací. Jeho tvář je stejně pokřivená jako jeho charakter. Zasloužil si to? Nezasloužil si to? Proč vede dlouhé dialogy s psychiatrem? Koho zabil? Tyhle otázky jsem si kladl během prvních minut, přesvědčený, že s trochou vypětí, třeba za pomocí scénáře, najdu odpovědi. Avšak pak se cosi zvrtne, Césarova zohyzděná tvář najednou zohyzděná není. Ale jenom dočasně. Sofie se mění v jeho bývalou zhrzenou milenku, Nurii. Ale jenom občas. Přestává být jasné, co je realita, co sen, co svět, do kterého César uniká za bdělého stavu. Jasné mi to nebylo ani po odhalení nečekané pointy, vysvětlující vše příliš racionálním způsobem, aby to mohla být pravda. Celý film je buď geniálně spletitý a po několikerém zhlédnutí dávající smysl, anebo jenom přehnaně komplikovaný a poznamenaný chorou myslí Philipa K. Dicka a režisérovými vlastními sny (z obojího totiž Alejandro Amenábar při natáčení vycházel). Film se však nevyznačuje pouze obtížnou „čitelností“, která nikdy není otravná, má rovněž výtečné herecké obsazení a mnoho nádherně zrežírovaných scén. V hlavní roli Euardo Noriega. Část filmu skrytý pod maskou či (nepříliš zdařilým) make-upem. Celý film sobecký, egoistický parchant. Vaše sympatie si stejně získá a společně s nim budete toužit zjistit, kde ksakru vězí pravda. 80% (Matty) 4*
Alejandro Amenábar potvrzuje svoje kvality. Herecké obsazení nemá chybu, možná snad kromě Najwa Nimri, která mi moc nesedla (Penélope Cruz mi to vynahradila:)). Nejvíce mě však oslovil scénář a příběh samotný. Sukničkář, který ženy jen využívá se konečně zamiluje a jeho minulost v podobě poslední zhýralé milenky mu háže klacky pod nohy. Především závěr, může být pro někoho zbytečně velké sci-fi, ale právě to dává filmu krásný nádech snové verze reality. Bohužel pro Abre los ojos, byl natočen americký remake Vanilkové nebe, který film prakticky kompletně kopíruje a jen přeobsadil postavy a přidal New York. Oba tyto filmy jsou velmi silné, ale ten, který uvidíte první na vás bude mít větší vliv a vyvolá více emocí. Velmi silný snímek, který patří k tomu nejlepšímu, co bylo ve Španělsku natočeno. Teď už jen otevřete oči.... (Djkoma) 4*
Rok 1997 byl pro jednu z nejvýraznějších španělských osobností naprosto zlomovým. Mezníkem byla spolupráce s Pedrem Almodóvarem (Na dno vášně) i role Sofie v dramatu Otevři oči, který ve Španělsku posbíral osm výročních cen Goya a jeho kvality zafungovaly i na MFF v Berlíně nebo v Tokyu. Ano, Penélope Cruz (zahrála si i v americkém remaku) je pro mnohé hlavním lákadlem k ochutnání spletité cesty v horečnatých snech – přeci jenom se Amenábar mezinárodně proslavil až hororem Ti druzí a výtečným Hlasem moře o sedm let později. Režisér mísí milostné melodrama, film noir, přisýpá prvky sci-fi a nezapomíná ani na několik moralitou zavánějících mouder. Sebestředný hrdina César se tu pohybuje mezi dvěma ženami, svým egem, pohádkovým bohatstvím, zvnějšku manipulovanou realitou a děsivými sny. Na oslavě vlastních narozenin pozná okouzlující Sofii, čímž rozohní žárlivou „přítelkyni“ Nuriu.. Oslavenec ignoruje vše kolem, podle všeho se konečně zamiloval. Následky jsou ovšem děsivé. Sebevražedná nehoda pošle Nurii na onen svět a Césarovi ošklivě znetvoří obličej.. Hlouběji se dostat pod kůži Abre los ojos je tvrdý oříšek. Překvapeními nabitý děj je přes všechny klady podivný (stejně jako jeho hvězdný remake), lépe řečeno bizardní. Rozjezd působí úplně jinak, než kde snímek nakonec skončí. Má své skvostné momenty, i hůře vyřešené pasáže. Vše to ale diriguje talentovaný Alejandro Amenábar, poctivě buduje atmosféru a dokonale vede herce. Čarokrásnou Cruz nebo přesvědčivého frajírka Eduarda Noriegu. Jen velká škoda, že jsem (asi jako řada jiných) viděl nejprve profláklý americký remake Camerona Crowea. (castor) 4*
VELKÁ RECENZE
-
Ocenění:
Tokyo IFF
1998 - Alejandro Amenábar (Velká cena Tokia) (nominace)
DABING
V českém znění: Saša Rašilov - Eduardo Noriega (César), Jitka Moučková - Penélope Cruz (Sofía), Jaromír Meduna - Chete Lera (Antonio), Martin Písařík - Fele Martínez (Pelayo), Kateřina Lojdová - Najwa Nimri (Nuria), Pavel Rímský - Gérard Barray (Duvernois), Marek Libert, Libor Hruška, Jiří Plachý, Ivo Hrbáč, Tereza Bebarová, Jaroslav Kaňkovský, Radek Hoppe, Šárka Vondrová (jako Šárka Brázdová) a další.
Překlad: Šárka Holišová-de Garcia
Zvuk: Richard Tomíček
Produkce: Petra Chalupová, Zdena Sirotková
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobilo: Studio S Pro Alfa pro Levné knihy 2007
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 16.4.1999 (New York City, New York)
Premiéra Francie: 18.11.1998 AFMD
Peremiéra Španělsko: 19.12.1997 Sogepaq Distribución
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.3.2007 Levné knihy
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby celkem - $ 9 000 000
Náklady (Rozpočet) - Pts 370 000 000
FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Vanilkové nebe gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-093/
Mysteriózní / Romantický, USA, 2001
Režie: Cameron Crowe, Hrají: Tom Cruise, Penélope Cruz
Otevři oči gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-094/
Mysteriózní / Romantický, Španělsko / Francie, 1997
Režie: Alejandro Amenábar, Hrají: Eduardo Noriega, Penélope Cruz
„Láska Nenávist Sny Život Práce Hra Přátelství Sex v evropském podání.“
OBSAH
Vyhlášený frajírek a holkař César (Eduardo Noriega) se na jednom večírku seznámí s dívkou Sofií (Penelope Cruz) a zamiluje se do ní. Césarova žárlivá přítelkyně Nuria se rozhodne mu pomstit a narazí schválně do betonové zdi. César nehodu přežije, ovšem následky jsou tragické: má znetvořený obličej. Lékaři mu sdělí, že by nepomohl ani chirurgický zákrok. César však stále miluje Sofii, ale jednoho dne se všechno změní, protože doktoři objevili nový způsob...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Prvních přibližně dvacet třicet minut ještě takříkajíc „jde“. Sledujeme milostný trojúhelník s tragickými následky. Hlavní hrdina César má všechno, žije si jako ve snu, ale pak, v jediném okamžiku, o vše přijde. Snad to byl zásah vyšší moci, snad osud, že hrozivou dopravní nehodu sice přežil, avšak zaplatil za ni (vzhledem k obsahu až neslušně) lákavou tělesnou schránkou. Nyní svou odpudivou fasádou automaticky odpuzuje každou pohlednou dívku a také ta z minulosti, čarokrásná Sofie, se od něj odvrací. Jeho tvář je stejně pokřivená jako jeho charakter. Zasloužil si to? Nezasloužil si to? Proč vede dlouhé dialogy s psychiatrem? Koho zabil? Tyhle otázky jsem si kladl během prvních minut, přesvědčený, že s trochou vypětí, třeba za pomocí scénáře, najdu odpovědi. Avšak pak se cosi zvrtne, Césarova zohyzděná tvář najednou zohyzděná není. Ale jenom dočasně. Sofie se mění v jeho bývalou zhrzenou milenku, Nurii. Ale jenom občas. Přestává být jasné, co je realita, co sen, co svět, do kterého César uniká za bdělého stavu. Jasné mi to nebylo ani po odhalení nečekané pointy, vysvětlující vše příliš racionálním způsobem, aby to mohla být pravda. Celý film je buď geniálně spletitý a po několikerém zhlédnutí dávající smysl, anebo jenom přehnaně komplikovaný a poznamenaný chorou myslí Philipa K. Dicka a režisérovými vlastními sny (z obojího totiž Alejandro Amenábar při natáčení vycházel). Film se však nevyznačuje pouze obtížnou „čitelností“, která nikdy není otravná, má rovněž výtečné herecké obsazení a mnoho nádherně zrežírovaných scén. V hlavní roli Euardo Noriega. Část filmu skrytý pod maskou či (nepříliš zdařilým) make-upem. Celý film sobecký, egoistický parchant. Vaše sympatie si stejně získá a společně s nim budete toužit zjistit, kde ksakru vězí pravda. 80% (Matty) 4*
Alejandro Amenábar potvrzuje svoje kvality. Herecké obsazení nemá chybu, možná snad kromě Najwa Nimri, která mi moc nesedla (Penélope Cruz mi to vynahradila:)). Nejvíce mě však oslovil scénář a příběh samotný. Sukničkář, který ženy jen využívá se konečně zamiluje a jeho minulost v podobě poslední zhýralé milenky mu háže klacky pod nohy. Především závěr, může být pro někoho zbytečně velké sci-fi, ale právě to dává filmu krásný nádech snové verze reality. Bohužel pro Abre los ojos, byl natočen americký remake Vanilkové nebe, který film prakticky kompletně kopíruje a jen přeobsadil postavy a přidal New York. Oba tyto filmy jsou velmi silné, ale ten, který uvidíte první na vás bude mít větší vliv a vyvolá více emocí. Velmi silný snímek, který patří k tomu nejlepšímu, co bylo ve Španělsku natočeno. Teď už jen otevřete oči.... (Djkoma) 4*
Rok 1997 byl pro jednu z nejvýraznějších španělských osobností naprosto zlomovým. Mezníkem byla spolupráce s Pedrem Almodóvarem (Na dno vášně) i role Sofie v dramatu Otevři oči, který ve Španělsku posbíral osm výročních cen Goya a jeho kvality zafungovaly i na MFF v Berlíně nebo v Tokyu. Ano, Penélope Cruz (zahrála si i v americkém remaku) je pro mnohé hlavním lákadlem k ochutnání spletité cesty v horečnatých snech – přeci jenom se Amenábar mezinárodně proslavil až hororem Ti druzí a výtečným Hlasem moře o sedm let později. Režisér mísí milostné melodrama, film noir, přisýpá prvky sci-fi a nezapomíná ani na několik moralitou zavánějících mouder. Sebestředný hrdina César se tu pohybuje mezi dvěma ženami, svým egem, pohádkovým bohatstvím, zvnějšku manipulovanou realitou a děsivými sny. Na oslavě vlastních narozenin pozná okouzlující Sofii, čímž rozohní žárlivou „přítelkyni“ Nuriu.. Oslavenec ignoruje vše kolem, podle všeho se konečně zamiloval. Následky jsou ovšem děsivé. Sebevražedná nehoda pošle Nurii na onen svět a Césarovi ošklivě znetvoří obličej.. Hlouběji se dostat pod kůži Abre los ojos je tvrdý oříšek. Překvapeními nabitý děj je přes všechny klady podivný (stejně jako jeho hvězdný remake), lépe řečeno bizardní. Rozjezd působí úplně jinak, než kde snímek nakonec skončí. Má své skvostné momenty, i hůře vyřešené pasáže. Vše to ale diriguje talentovaný Alejandro Amenábar, poctivě buduje atmosféru a dokonale vede herce. Čarokrásnou Cruz nebo přesvědčivého frajírka Eduarda Noriegu. Jen velká škoda, že jsem (asi jako řada jiných) viděl nejprve profláklý americký remake Camerona Crowea. (castor) 4*
VELKÁ RECENZE
-
Ocenění:
Tokyo IFF
1998 - Alejandro Amenábar (Velká cena Tokia) (nominace)
DABING
V českém znění: Saša Rašilov - Eduardo Noriega (César), Jitka Moučková - Penélope Cruz (Sofía), Jaromír Meduna - Chete Lera (Antonio), Martin Písařík - Fele Martínez (Pelayo), Kateřina Lojdová - Najwa Nimri (Nuria), Pavel Rímský - Gérard Barray (Duvernois), Marek Libert, Libor Hruška, Jiří Plachý, Ivo Hrbáč, Tereza Bebarová, Jaroslav Kaňkovský, Radek Hoppe, Šárka Vondrová (jako Šárka Brázdová) a další.
Překlad: Šárka Holišová-de Garcia
Zvuk: Richard Tomíček
Produkce: Petra Chalupová, Zdena Sirotková
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobilo: Studio S Pro Alfa pro Levné knihy 2007
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 16.4.1999 (New York City, New York)
Premiéra Francie: 18.11.1998 AFMD
Peremiéra Španělsko: 19.12.1997 Sogepaq Distribución
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.3.2007 Levné knihy
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby celkem - $ 9 000 000
Náklady (Rozpočet) - Pts 370 000 000
FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Vanilkové nebe gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-093/
Mysteriózní / Romantický, USA, 2001
Režie: Cameron Crowe, Hrají: Tom Cruise, Penélope Cruz
Otevři oči gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-094/
Mysteriózní / Romantický, Španělsko / Francie, 1997
Režie: Alejandro Amenábar, Hrají: Eduardo Noriega, Penélope Cruz
Tvůrci a herci
Alejandro Amenábar (Režie), Fernando Bovaira (Produkce), José Luis Cuerda (Produkce), Mariano Marín (Hudba), Alejandro Amenábar (Hudba), Hans Burmann (Kamera), María Elena Sáinz de Rozas (Střih), - (Casting), - (Scénografie), Concha Solera (Kostýmy), José Vinader (Zvuk), Daniel Goldstein (Zvuk), Ricardo Steinberg (Zvuk), Patrick Ghislain (Zvuk), Sylvie Imbert (Masky), Alejandro Amenábar (Scénář), Mateo Gil (Scénář), Eduardo Noriega (Herec), Penélope Cruz (Herec), Fele Martínez (Herec), Najwa Nimri (Herec), Gérard Barray (Herec), Tristán Ulloa (Herec), Alejandro Amenábar (Herec), Chete Lera (Herec), Jorge de Juan (Herec), Miguel Palenzuela (Herec), José Ángel Egido (Herec), Isabel Serrano (Herec)
- Ve filmu seCésar (Eduardo Noriega) objeví kráčející prázdnou ulicí Gran Vía nacházející se v Madridu a to zcela bez aut a lidí. Tato scéna ze stala terčem diskuze kvůli filmu Ďáblův advokát (1997), kde se hlavní hrdina, kterého ztvárnil Keanu Reeves, taktéž objeví sám kráčející absolutně prázdnou ulicí Fifth Avenue v New Yorku. Pochybovalo se o tom, která ze scén byla plagiátorem té druhé, protože oba filmy byly zvěřejněny v tom samém roce.
- Ve scéně, kdy César (Eduardo Noriega) jde to Sofiina (Penélope Cruz) bytu a strhává ze zdi její fotky, lze spatřit obrázek "Sandmana", což je populární komiksová kniha, která pojednává o světě snů. Její autor je Neil Gainman.
- Režisér filmu Alejandro Amenábar dostal nápad na scénář po děsivých nočních můrách, které se mu zdávaly, když byl nakažen chřipkou.
- Penélope Cruz hraje postavu Sofie i v Croweově remaku s názvem Vanilla Sky (2001).
- Pro Césarův byt byly použity stejné kulisy, jako pro byt Davida ve filmu Carne Trémula (1997) režiséra Pedra Almodóvara, ve kterém si také zahrála Penélope Cruz.
- Píseň, která zní v nočním klubu, kam César poprvé přichází, je skladba "Rising Son" od skupiny Massive Attack, ve které je často opakována fráze "dream on (sni)".
- Tom Cruise řekl, že to byl on, kdo se snažil po telefonu koupit filmová práva na remake hned potom, co poprvé viděl tento film.
Odkazy
Hrají:
Eduardo Noriega, Penélope Cruz, Fele Martínez, Najwa Nimri, Gérard Barray, Tristán Ulloa, Alejandro Amenábar, Chete Lera, Jorge de Juan, Miguel Palenzuela, José Ángel Egido, Isabel Serrano, Pedro Miguel Martínez, Luis García, Luis Fernández de Eribe