Vanilkové nebe / Vanilla Sky (2001/136/USA/Mysteriózní, Romantický, Sci-Fi, Thriller) 71%
15.10.2018 17:56
Zajímavost k filmu
- O postavu Rebeccy sa uchádzali Annette Bening a Toni Collette.
- David Aames (Tom Cruise) nosí hodinky značky IWC Mark XV.
- Píseň "All The Right Friends" od známé rockové kapely R.E.M. byla určena speciálně pro tento film. Jedná se o nejstarší skladbu z rané éry této kapely, která do té doby nikdy nebyla vyrobena a oficiálně vydána.
- Mezi hosty na Davidově narozeninové oslavě si můžete všimnout i Stevena Spielberga.
- Název "Vanilla Sky" byl zvažován už pro předchozí Croweův film - Na pokraji slávy.
- Ve filmu je i několik odkazů na film Na pokraji slávy, včetně některých záběrů.
- Kurt Russell souhlasil s natáčením, aniž by četl scénář.
- Penelope Cruz hrála i v předloze tohoto snímku s názvem Abre los ojos (1997).
- V počáteční scéně můžeme na Davidově autě vidět kontrolní nálepku s datem 2/30/01. Údajně šlo o chybu, nálepky si prostě při filmování nikdo nevšimnul. Vyvolala pak několik dalších interpretací filmu.
- Studio tlačilo Crowea, aby z filmu odstranil budovy dvojčat, které jsou při některých záběrech viditelné. Crowe je ve filmu ponechal jako památku.
- Písnička "I Fall Apart" je na soundtracku věnována Julianně Gianni. To je jméno postavy Cameron Diaz, ta skladbu skutečně nazpívala.
- V Davidově ložnici je plakát filmu Jules et Jim (1962). Jde o francouzský film, ve kterém je scéna, jak žena se svým milencem spadne v autě z mostu. Ve filmu je více odkazů na tento film.
- Během Davidova večírku se někdo zmiňuje o kytaře ve skleněném pouzdře. Měl jí dostat od Dannyho Bramsona k minulým narozeninám. Danny Bramson byl hudebním dozorem při natáčení filmu.
- Během scény, kdy vyslýchá McCabe Davida v cele, můžeme vidět v pozadí černou tabuli, kde je napsané slovo DREAM.
- Jméno postavy Kurta Russella McCabe bylo inspirováno prvním albem Nancy Wilson, které se jmenovalo "Live at McCabe´s Guitar Shop". Nancy Wilson je manželka Camerona Crowa.
- Narozeniny Davida Aamese jsou 22. září 1968.
- Cameron Crowe a Tom Cruise se oba snažili přemluvit legendárního režiséra Billyho Wildera, aby se objevil ve filmu, ale odmítnul.
- Doktora Curtise McCabe mohli hrát mimo jiné i Michael Keaton, Harrison Ford nebo Alec Baldwin.
JEDNOU VĚTOU
„Láska Nenávist Sny Život Práce Hra Přátelství Sex.“
OBSAH
Mladý newyorský nakladatel a vyhlášený sukničkář David Aames (Tom Cruise) umí žít. Proč ne, když je pohledný, charismatický mladý muž plný elánu a navíc ani zdaleka nemusí počítat každý dolar. Přesto má pocit, že mu stále něco uniká. Jedné noci potká dívku svých snů, Sofii (Penelope Cruz), a i když je velkým stratégem milostných pletek, vzápětí ji ztratí. Davidova partnerka (Cameron Diaz) brzy pochopí, že on se Sofie jen tak nevzdá. Julie jí zase nemíní postoupit své místo. Automobilová nehoda, při níž je David těžce zraněn v obličeji, je důsledkem a tečkou za jejich vyhroceným vztahem. Pro Davida se ale možná otvírá zcela nová životní kapitola... Není to poprvé, kdy se američtí filmaři zhlédli v díle svých evropských kolegů a rozhodli se dát mu nový kabát. Právě to potkalo i Toma Cruise a jeho produkční partnerku Paulu Wagnerovou. Ihned po projekci španělského filmu ABRE LOS OJOS (1997) se rozhodli vykoupit práva a dokonce požádali Alejandra Amenábara, aby se znovu ujal režie. Když odmítl, oslovili Camerona Crowea, se kterým spolupracovali na jeho mimořádně úspěšném autorském filmu JERRY MAGUIRE, v němž Tom Cruise vytvořil titulní roli. Někdejší novinář Cameron Crowe se i tentokrát ujal práce na scénáři, protože - jak uvedl - ho film ABRE LOS OJOS inspiroval k vlastnímu pohledu na svět náhodného sexu a na lidi, kteří se teprve učí nést odpovědnost za vlastní životy. Není bez zajímavosti dodat, že Penélope Cruzová si roli Sofie zopakovala, tentokrát ovšem po boku Toma Cruise.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hezky udělané. Skvěle zahrané.Velmi komplikované, ale pro někoho to bude až moc....Pořádně jsem to pobral až po druhém shlédnutí. Spíše jsem tedy kapku dával pozor na detaily. Myšlenka je zajímavá a myslím si, že něco takového by se časem mohlo udělat, jen nevím kam dali tolik těl, protože nebude moc lidí kterým tento svét bude vyhovovat. Cameron Crowe skvěle zvládnul režii tohoto trochu náročněšího snímku. (Djkoma) 4*
Líbilo se mi, že pro tenhle film vybrali tak dokonalou muziku. Dokonce je to snad i první Americký film, ve kterém jsem slyšel Sigur Rós. Díky ním ten film také slušně šlapal. Jen jsem měl celých 135 minut problém se ve filmu zorientovat. Fakt se mi nelíbí, když dvě hodiny koukám na film, vím o něm hovno, a v poslední čtvrthodině mi ve filmu vysvětlí, co celá dvouhodina znamenala. A že to vysvětlení opravdu stálo za to. Tak nějak mi příjde, že když autoři neví, tak vždycky utečou do scénáře stejného, jako dopadl tenhle film. Neřikám, že by byl kdovíjak špatný, ale pokud si z něj budu něco pamatovat, tak ten křivej Cruisův ksicht a muziku, která filmu samotnému neskutečně pomohla. I když jsem to poslal do průměru. (Malarkey) 3*
Není to špatný film, na běžnou hollywoodskou produkci přinejmenším zajímavý, ale v porovnání s původním španělským Abre los ojos toho nabízí mnohem méně. Příběh mi připadal jednoznačnější, jasnější a méně podněcující myšlení. Možná právě proto, že jsem věděl, co mě čeká. Mnohé scény, nejenom ty s Penélope, připomínají doslovné citace Otevři oči, ale režii se mi zdála těžkopádnější. Croweovi chybí Amenábarova lehkost. Když doslovně nekopíruje, zahrnuje nás tunami vysvětlujících dialogů. Vše dosáhne obludných proporcí ve finální několikaminutové (!) jízdě výtahem (kdyby třeba jezdili nahoru a dolů, ale oni jedou pořád nahoru). Celkové pojetí filmu a postav se však liší. Vanilkové nebe má na mnoha místech blízko ke komedii. Tom snení takový hajzl jako Cézar, jehož hajzlovství bylo podle mě pro film klíčové. Sofie Penélope Cruz tady je spíše roztomilým diblíkem se španělským přízvukem, nikoliv plnohodnotnou tragickou postavou (dokonce se neživí jako mim(ka), nýbrž jako „obyčejná“ tanečnice). Kámoš hlavního hrdiny byl redukován na přihrávače vtípků. Postavy prostě postrádají svou výjimečnost, jsou příliš hollywoodské, příliš průhledné. Největším kladem Vanilkového nebe je parádní soundtrack (REM, Bob Dylan, Chemical Brothers…), ale stejně zamrzí, když je největším kladem tak slibného námětu soundtrack. Jak bych to vnímal, kdybych filmy viděl v opačném pořadí, nedokážu posoudit. 65% (Matty) 3*
OLDIES FILMU
Dvou a půl minutová délka není norma jen tak pro legraci. Pokud tenhle časový limit splníte, možná se ještě vejdete do trailerové škatulky, kde je všechno príma a divák nepodlehá záchvatům spánku. Další kroky přes tuhle hranici bývají na vlastní nebezpečí a nemluvím jen o tříminutových ukázkách od velkých blockbusterových hráčů, kteří si takový exces můžou dovolit. Stačí dvě-tři vteřinky a natažená stopáž může trailer navždy pohřbít. O to víc si pak cením těch, kteří přes pomyslnou čáru překročí a přesto po celou dobu válí ve velkém. Vanilla Sky se mezi ně řadí. Trailer táhne vlastně už od počátku, zavčas se přenese i přes (nuuudnou) romantickou vložku s Penélope Cruz, která podle mě skřípe jak dveře od sklepa, a nakonec vás uchvátí parádním finále. Akorát ten Tom ... achjo. Možná s tím má co dělat právě mírná averze vůči vrchnímu scientologovi Cruiseovi (poslední dobou se mi nemůžete divit;), ale na full house u mě prostě i tak skvělá upoutávka nedosáhne. Těsně, ale přece.
VELKÁ RECENZE
Hlavním hrdinou neobvyklého příběhu je bohatý David Aemes, kterému rodiče odkázali značný majetek. Žije v New Yorku, bude mu třiatřicet let a je majitelem tří časopisů a světového vydavatelství. Jednoho dne ráno ho probudí hlas opakující španělsky slova "Otevři oči". Když vstane a vydá se do města, zjistí, že něco není v pořádku. Ulice jsou úplně prázdné a všude na křižovatkách svítí červená. Vzápětí se však ukáže, že všechno byl jen sen a David se probouzí vedle své milenky Julie. Odjíždí do města, aby se sešel se správní radou, která by se ho sice nejraději zbavila, ale protože vlastní většinu rodinné firmy, je nucena s ním jednat. _ Ve věznici se David, který má na obličeji podivnou masku a odmítá mluvit, setká s psychiatrem Curtisem McCabem, který má napsat znalecký posudek. David je totiž odviněn z vraždy.
Vzpomíná na oslavu svých narozenin, kam jeho kamarád Brian přivedl půvabnou španělskou krásku Sofii. Ta Davida okouzlí, že se jí věnuje celý večer navzdory nelibosti Briana i Julie. Nakonec jí odveze domů a stráví s ní noc v příjemné rozhovoru. Sledovali přitom televizní program o společnosti nazvané Lidská existence, která se zabývá hibernací. Ráno čeká před Sofiiným domem Julie. David k ní nastoupí a ona ho při zběsilé jízdě obviní ze zrady. Nakonec schválně havaruje. David pak v parku vypráví Sofii o svém snu, ve kterém se vyboural v autě své milenky Julie, která nehodu nepřežila. _ David opět mluví ve věznici. Stěžuje si na své živé sny. Ví, že byl měsíc v komatu, ví, že má znetvořený obličej. Tommy ho varuje před správní radou, která chce využít jeho zranění a zbavit se ho.
David se zlobí na lékaře, že mu nedokáží pomoci, zlobí se na Sofii, která se dál schází s Brianem a když ji vidí, jak se s ním objímá, opije se. Ráno se probudí na ulici. _ McCabe ho ve vězení přesvědčuje, aby si sundal masku, protože je vyléčen. Doma se o něj stará Sofie, když se však na ni David jednoho rána podívá, vidí Julii. Ta mu však tvrdí, že se jmenuje Sofie a nikdy neměla autonehodu. Mladík ji spoutá a zavolá policii. Na policejní stanici za ním pak přijde Tommy, který mu ukáže fotografie zmlácené Julie. Tvrdí, že díky jeho postavení se vše podaří ututlat a on bude propuštěn. Pokud to však udělá znovu, nikdo už mu nepomůže. David si všimne muže, který ho sleduje.
Ten mu tvrdí, že spolu podepsali dohodu, a že David může vzít život zpět do svých rukou, že dokáže ovládat okolí. _ McCabe se ve vězení dostává tomu podstatnému. Když se Davida ptá, zda zabil Sofii, zmatený muž si vzpomene. Zabil dívku, která se měnila z Julie v Sofii a naopak. David ve vězeňské televizi vidí další pořad o společnosti Lidská existence a na něco si vzpomene. S McCabem spěchá do sídla firmy, kde vyjdou najevo další podivné a překvapivé skutečnosti
O FILMU
Španělský romantický thriller Alejandra Amenábara OTEVŘI OČI (ABRE LOS OJOS) z roku 1997, se stal inspiratívním podnětem pro vznik snímku VANILKOVÉHO NEBE. Producentce Paule Wagnerové se tento film velice líbil stejně jako Tomu Cruisovi a režisérovi Cameronu Croweovi a poskytl jim příležitost ke spolupráci. Viděli jsme film OTEVŘI OČI každý samostatně a pak jsme se na něj šli podívat společně a shodli jsme se na tom, že je to správná volba. VANILKOVÉ NEBE je něco jako dobrá interpretace velké písně. Vzdali jsme hold původnímu filmu a šli jsme do našeho projektu s nadějí, že přineseme další zajímavé pojetí tohoto původního námětu. Přál jsem si, říká Cameron Crowe dovést publikum na zajímavou cestu světem citů. Myslím, že lidé přicházejí do kina s přáním, vydat se za nevšedním dobrodružstvím a tento film je nenásilně doprovází k bizarním a vášnivým stavům v jejich srdci. Vystavěli jsme příběh vizuálně i fabulačně tak, aby se divák stále více přibližoval vlastnímu tématu. VANILKOVÉ NEBE nesplňuje jen očekávání filmových tvůrců, ale především publika.
Filmové drama se stupňuje až do krajnosti. Překračuje rámec konvenčního příběhu, ale současně je velmi upřímné a citově hluboké. Pokud jde o zobrazení životní pravdy, je zde mnoho prvků a vrstev, které skládají konečné vyznění. Skutečně je příběh Vanilkoveho nebe doveden v mnoha směrech až do krajnosti. Crowe dodává, že chtěl v tomto novém milléniu proniknout hlouběji ke smyslu lásky a sexu, a film OTEVŘI OČI byl také podnětem ke zkoumání tohoto tématu. Chtěl jsem natočit film o světě náhodného sexu a o mladých lidech, kteří na sebe berou odpovědnost za své životy, říká Crowe. Všechno máte před sebou jako v laboratoři na Petriho misce a můžete začít zkoumat. Doufám, že jsme vedli hodnotný dialog s Amenábarovým původním filmem. Producentka Paula Wagnerová přiovnává Croweův režijní styl k činnosti dirigenta, který diriguje symfonii. Výkony herců jsou takové, jak jim to kvalita dialogů dovoluje - a film VANILKOVÉ NEBE má, stejně jako ostatní Croweovy filmy, vynikající dialogy, které si divák nadlouho zapamatuje. Film je romantickým příběhem o hledání věčnosti v lásce. Má humor, je velmi citový, ale současně má charakter thrilleru, když hrdina David Aames objevuje pravdu o lásce, o světě a o sobě samém.
A stejně jako Crowea nadchlo toto téma, byl nadšený i spoluprací s Tomem Cruisem. Tom je pro režiséra darem, řekl. Do všeho co dělá vnáší citové jádro a proto se obecenstvo může s jeho hrdinou - zde Davidem Aamesem -, opravdu ztotožnit. Tom vytváří iluzi skutečného světa. Všechno, co autor vložil do scénáře, dokáže k režisérově spokojenosti velmi přesvědčivě vyjádřit. Současně má pro režiséra Crowea i Toma Cruise jen samou chválu. Myslím, že VANILKOVÉ NEBE je krajní mezí toho, co Crowe dovede filmem vyprávět. Je to vynikající scenárista, neméně dobrý režisér a dovede úžasně pracovat s herci. Při spolupráci s ním se snažíte překonat sama sebe. Cruise popisuje charakter svého hrdiny s velkým zaujetím. Stejně jako Crowe ho charakterizuje jako prince New Yorku , který dostal do vínku veškeré schopnosti, tvrdě pracuje na nicotnostech a je v zásadě symbolem toho, čím by si lidé přáli být. Je to chlapík s velkým potenciálem a filmový příběh je jeho cestou k vlastnímu probuzení, vysvětluje Cruise. To je ovšem cena, kterou platí za to, že ignoroval city ostatních lidí. Pro herce je to velký charakter ke ztvárnění.
Láska se v Davidově životě objeví v podobě skromné a citlivé Sofie Seranové, kterou ztělesňuje Penélope Cruzová. Ambiciozní a optimistická Sofie vyzařuje pozitivní, zemitou sílu a sexualitu, což velice nabourá Davidův vyumělkovaný svět, plný patolízalů a oportunistů. Je to podle Davida Aamese poslední bezelstná dívka v New Yorku. Cruzová přiznává, že velmi usilovala o tuto roli. V podstatě ji pokládala za svou doménu od té doby, co ztělesnila Sofii ve španělském filmu OTEVŘI OČI. Nemusela ani Crowea ani Wagnerovou příliš mnoho přesvědčovat, protože ti ji od začátku pokládali za ,svou? Sofii. Obsazení Penélope byl vlastně hold původnímu filmu, říká Wagnerová. V Cameronově režii ovšem vytvořila zcela odlišný charakter. Crowe připouští: Získat Penélope pro titulní roli bylo mým snem. Vytvořila totiž perfektní spojení s původní Amenábarovou inspirací... a soukromě jsem se doslechl, že byla rozhodnuta jít za každým, kdo by pracoval na remaku filmu OTEVŘI OČI a pohrozit mu kulometem, pokud by ji neobsadil. Crowe se směje a dodává: Tu jsem si řekl: to je ta pravá vášeň, potřebná pro mou hlavní hrdinku. Crowe popisuje, jak oba hlavní představitelé Penélope i Tom byli pro své role zapáleni, a že to vytvořilo i báječnou atmosféru ve filmu.
Doslova jsem se do této dvojice prostřednictvím objektivu zamiloval, , říká Crowe. Skutečně jsem chodil denně na natáčení pln dychtivosti, až uvidím jejich společné scény, a budu moci sledovat, jak se jejich vztahy vyvíjejí a proplétají. Velice tvrdě jsme pracovali, ale měli jsme společnou vášeň, připouští Cruise a má také mnoho co říci o své partnerce. Penélope do své postavy perfektně a s úžasnou elegancí vnášela realitu a humánnost. Každý by se byl do ní musel zamilovat, proto je jen logické, že se to přihodilo Davidu Aamesovi. Ačkoli role Cruzové ve filmu OTEVŘI OČI a VANILKOVÉ NEBE jsou prakticky totožné, Cruzové se podařilo z těchto dvou Sofií vytvořit dvě rozdílné ženy. Ve skutečnosti to nejsou stejné role. Cítila jsem, jako by to byly dva naprosto odlišné filmy, říká Cruzová. Cameron vnesl do svého filmu mnohem více lásky mezi Sofii a Davida. Také se ve VANILKOVÉM NEBI dozvíte mnohem více o Sofii z jejího vztahu k Davidovi. Proto mi vůbec nepřipadalo, že v tomto filmu jen opakuji roli, kterou jsem už předtím hrála. Při natáčení VANILKOVÉHO NEBE vznikaly komické situace z podobnosti příjmení Penélope Cruzové a Toma Cruise i z identických křestních jmen Camerona Crowea a Cameron Diazové. Penélope nakonec překřtil režisér na Lupe. Španělka Cruzová zase vyslovovala Croweho křestní jméno se španělským přízvukem jako Camaron, což ve španělštině znamená krab. Pro Cameron Diazovou se vžilo oslovení CD.
Ano, rozhodli se mě tak oslovovat, ale chvíli mi trvalo, než jsem si na to zvykla. Obvykle jsem byla jedinou Cameron na natáčení. Jenže když zde lidé oslovovali režiséra, instinktivně jsem jim odpovídala. Vždy je to dost překvapilo, ale nebylo to špatné. Ale jinak to, že jsem dostala nové jméno, byla pro mne legrace, říká Cameron. Diazová popisuje Julii Gianniovou, což je postava, kterou ztělesňuje, jako zranitelnou ženu, navzdory jejímu sebevědomí a půvabu. Nachází se právě v emocionálně nejisté situaci, jaká je společná mnoha ženám. Julie je společenská dívka, která dobře zvládá situace, v nichž se lidé, a zejména muži, cítí volně a dobře. Ale pouze to jí nestačí, zejména, když pozná Davida Aamese a zamiluje se do něho. Navzájem se nijak neujišťují o své lásce. Na počátku jejich vztahu je to příjemné. Ale když se s Julií setkáváme ve filmu, je v situaci, kdy se pokouší definovat, jakým směrem, se jejich vztah ubírá, a to ovlivňuje její veškerý život. Diazová vysvětluje, že ji tato role přitahovala, protože Julie není jen výjimečná osobnost, ale také někdo, s kým se může řada jiných žen ztotožnit.
Je jí 27 let, nemá pevný citový vztah a i její pracovní kariéra je ve stadiu změny, říká Diazová. Cítí se bez pevného zakotvení ve společnosti, někdy je dost zoufalá a právě tehdy potká Davida Aamese. Zamiluje se do něj a věří, že i on k ní chová podobné city, ale jejich vztah nijak nespěje k naplnění. Pomalu si vědomuje, že on ji nehodlá chránit, že ji jako rytíř také nezaštítí, a tak postupně ztrácí svou jistotu. Diazová dodává: Myslím, že každá žena takový moment ve svém životě prožila, když zjistila, že od partnerského vztahu se jí nedostává toho, co potřebuje. Místo aby tedy odešla, setrvává v něm. Asi jsme všechny stejně posedlé a když nám On nezavolá, spěcháme k jeho domu jen abychom se přesvědčily, že za okny se svítí. Tak je tomu i s Julií, se všemi důsledky, které z toho plynou. Chápu čím prošla. Byla to čistá bolest, a když cítíte bolest, děláte ty největší hlouposti. Kdyby měla nějakou jinou šanci, nebo si uměla najít jinou perspektivu, pravděpodobně by se také jinak zachovala. Ovšem vztah Diazové k Tomu Cruisovi mimo scénu byl mnohem srdečnější než Juliin filmový vztah k Davidu Aamesovi.
Tom vnesl do své postavy mnoho lidskosti, říká. Má sám ve své povaze vše to, co filmový David nemá a je pozorný, soucitný a jemný. David Aames by měl mít všechny tyto Tomovy vlastnosti, ale nedokáže je dát lidem najevo. Nedokáže nic z toho projevit ani svým přátelům, ani se nedovede nadchnout pro svou práci. Žije v sebestředném světě, což neznamená, že je špatný. Pouze žije vzdálen skutečnému životu, sice pohodlně, ale nakonec dosti osamocen. Dobře se rozvíjející přátelství mezi filmovými soupeřkami Diazovou a Cruzovou a konečně i s filmovým objektem jejich zájmu Cruisem, zaručilo všem třem výbornou atmosféru během natáčení. Cruzová řekla: Byl to pocit přátelství a hravosti, který nám vytvořil prostředí, v níž jsme dokázali odvést co nejlepší práci, a vzájemně poznat a objevit charaktery svých hrdinů. Podle Penélope Cruzové jí režisér Crowe velmi pomáhal tím, že s ní často zkoušel mimo natáčení, dával jí nové podněty a seznamoval ji s některými uměleckými postupy. Byla to velmi organická herecká práce , řekla. Cameron a Tom vytvořili velmi plodnou uměleckou atmosféru, v níž bylo možno uplatnit nové nápady. Cameron mě neustále podněcoval, abych také experimentovala. neustále se mnou během natáčení hovořil a navrhoval různé způsoby, jak vyjádřit můj charakter. Byla to velmi vzrušující práce.
Diazová s tímto názorem souhlasí. Cameron a Tom jsou dva lidé, s nimiž jsem si už dlouho přála spolupracovat. Takže jsem uvítala tuto příležitost. Cameron je nejmilejší člověk, jakého kdy tento svět nosil. Je velmi ohleduplný a nadaný. Protože svou práci dobře zná, dovede velmi pomáhat všem hercům. Také Tom dodává partnerovi velkou oporu a pokud šlo o natáčení, byl zde pro nás každou minutu. Cameron zase přesně ví, co chce. A jestliže to tak děláte, je nesmírně nadšený, takže si nepřejete nic jiného, než mu udělat radost. Po dobu natáčení panovala výborná atmosféra a celý team, v čele s Cameronem a Tomem, byl okouzlující. Skutečně jsme byli kreativně spojeni a hovořili jsme stejným jazykem, což prodchnulo prostředí velkým optimismem a energií. Všichni jsme spolu navzájem velmi dobře vycházeli. Stejný pocit vyjádřil i Crowe. Přiznal že je velkým fanouškem svých herců, nikoli jen pro jejich herecký talent, ale proto, jací jsou. Jsou to všechno lidé, kteří se náruživě těší z každé minuty procesu tvorby a to mě velmi inspirovalo. říká. Penélope se vrhla do práce na své roli a stejně se zachovala i Cameron. I Tom je tradičně známý svou vášní k práci. Je pravdou, že řada známých hvězd má svou práci jako koníčka a to je pak také vidět na jejich výkonech. Cameron Diazová, Penélope Cruzová, Kurt Russel a Jason Lee - to všechno jsou profesionálové a přinášejí svou hravost i do filmů, v nichž účinkují, říká Tom Cruise. Vytvořili jsme při natáčení společenství lidí, kteří pracovali se stejným zápalem a usilovali o stejný cíl - udělat co nejlepší film. A také způsob práce režiséra Crowea směřoval k tomuto cíli.
Vedle zkušenosti, kterou Cameron Diazová získala při spolupráci s režisérem Crowem, dostala od něj ještě zvláštní dárek v podobě písně, která vyjadřovala její charakter. Julie mění své povolání, z modelky se stává zpěvačka a natáčí album, vysvětluje Diazová . Má céděčko, které vytvořila a snaží se v celém městě získat zájemce o svou hudbu. Její píseň je přirozeně inspirována jejím životem a tak se podle toho i jmenuje I Fall Apart. (Rozpadám se). Cameron Crowe je ženat s Nancy Wilsonovou ze skupiny Heart. Vyrostla jsem při poslouchání této rockové kapely a často jsem hleděla na obal desky, na níž byla vyobrazena tato krásná, talentovaná žena. Já i má sestra jsem ji velmi obdivovaly a byly jsme snad 400krát na jejím koncertě. A najednou za mnou Cameron přišel a řekl mi. ,Chtěli bychom, abys zpívala tu píseň. Nancy na ní pracovala a chce za tebou přijít a zazpívat ti ji, protože by ráda znala tvůj názor.? Naprosto jsem ztrnula: Nancy Wilsonová chce znát můj názor? Diazová a Wilsonová posléze tu píseň nahrály ve stejném studiu, kde Fleetwood Mac nahrál album Rumors, které pak lámalo všechny prodejní rekordy. Celá zkušenost byla opravdu skvělá dodává Diazová. Samozřejmě přidali na hlase Nancy Wilsonové, takže dominuje nad mým, ale opravdu mě to velice potěšilo. Je pochopitelné, že hudba je jednou z integrálních součástí Croweova režijního stylu. Hercům se také tento vliv hudby velice zamlouval. Ve skutečnosti během natáčení scén víkendového večírku v Davidově bytě hrála hudba bez přestání při všech záběrech. Scéna vypadala velmi slavnostně a tak služby, asistenti kamery i další členové štábu prakticky tančili, když připravovali dekoraci na natáčení.
Není to poprvé, kdy se američtí filmaři zhlédli v díle svých evropských kolegů a rozhodli se dát mu nový kabát. Právě to potkalo i Toma Cruise a jeho produkční partnerku Paulu Wagnerovou. Ihned po projekci španělského filmu Abre Los Ojos (Otevři oči, 1997) se rozhodli vykoupit práva a dokonce požádali Alejandra Amenábara, aby se znovu ujal režie. Když odmítl, oslovili Camerona Crowea, se kterým spolupracovali na jeho mimořádně úspěšném autorském filmu Jerry Maguire, v němž Tom Cruise vytvořil titulní roli. Někdejší novinář Cameron Crowe se i tentokrát ujal práce na scénáři, protože - jak uvedl - ho film Abre Los Ojos inspiroval k vlastnímu pohledu na svět náhodného sexu a na lidi, kteří se teprve učí nést odpovědnost za vlastní životy. Není bez zajímavosti dodat, že Penélope Cruzová si roli Sofie zopakovala, tentokrát ovšem po boku Toma Cruise.
V době od Svátku Díkůvzdání na konci listopadu, do Vánoc, probíhalo natáčení v New Yorku, v lokalitách od Central Parku do horní západní části Manhattanu až po Times Square, Soho a Brooklyn. Nejzajímavější části filmu se odehrávaly právě na Times Square, kdy např. Cruise v roli Davida Aamese nasedá do svého sportovního vozu a kameraman sleduje jeho jízdu z jeřábu. Co udělalo právě tyto scény zajímavými byl fakt, že produkci se podažilo tuto lokalitu, která patří k nejživějším v New Yorku, mít po celou jednu neděli k dispozici zcela vylidněnou. "Od začátku jsem chtěl natočit Davida Aamese na opuštěném Times Square," řekl režiér Crowe. "Je to scéna z Davidova snu, kdy si připadá na světě tragicky opuštěný." Pro záběry Davidovy kanceláře propůjčil prostory k filmování magazin Vanity Fair také v srdci Manhattanu - na Times Square. Poté se produkce odstěhovala do Los Angeles, kde se natáčely interiéry ve Studiu Paramount.
Ocenění:
Academy Awards
2002 - Píseň (nominace)
Golden Globes
2002 - Cameron Diaz (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2002 - Paul McCartney (Nejlepší originální píseň) (nominace)
Razzies
2001 - Penélope Cruz (Nejhorší herečka) (nominace)
DABING
V českém znění: Gustav Bubník - Tom Cruise (David Aames), Jitka Moučková - Penélope Cruz (Sofia Serranová), Regina Řandová - Cameron Diaz (Julie Gianniová), Libor Hruška - Kurt Russell (McCabe), Antonín Navrátil - Jason Lee (Brian Shelby), Martin Velda - Noah Taylor (Edmund Ventura), Martin Kolár - Timothy Spall (Thomas Tipp), Hana Krtičková - Tilda Swinton (Rebecca Dearbornová), Radovan Vaculík - Michael Shannon (Aaron), Eva Spoustová - Alicia Witt (Libby), Michal Michálek, Jana Mařasová, Petr Oliva, Jaroslav Kaňkovský, Libor Terš, Aleš Červeň, Petr Burian, Ladislav Novák, Jiří Kvasnička, Inka Šecová, Zuzana Schulzová, Milan Slepička, Ivana Měřičková, Miloslav Študent, Pavlína Dytrtová, Bohdan Tůma (titulky)
Překlad: Lenka Pospíchalová
Dialogy: Veronika Kernová
Produkce: Iva Koudelková
Režie: Bohdan Tůma
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro HCE v roce 2002
Premiéra ČR: 24.1.2002 Bontonfilm
Premiéra USA: 14.12.2001 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 26.08.2002 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 9 013 509
Tržby celkem - $ 203 388 341
Návštěvnost v ČR 93 071
Náklady (Rozpočet) - $ 68 000 000
FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Vanilkové nebe gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-093/
Mysteriózní / Romantický, USA, 2001
Režie: Cameron Crowe, Hrají: Tom Cruise, Penélope Cruz
Otevři oči gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-094/
Mysteriózní / Romantický, Španělsko / Francie, 1997
Režie: Alejandro Amenábar, Hrají: Eduardo Noriega, Penélope Cruz
„Láska Nenávist Sny Život Práce Hra Přátelství Sex.“
OBSAH
Mladý newyorský nakladatel a vyhlášený sukničkář David Aames (Tom Cruise) umí žít. Proč ne, když je pohledný, charismatický mladý muž plný elánu a navíc ani zdaleka nemusí počítat každý dolar. Přesto má pocit, že mu stále něco uniká. Jedné noci potká dívku svých snů, Sofii (Penelope Cruz), a i když je velkým stratégem milostných pletek, vzápětí ji ztratí. Davidova partnerka (Cameron Diaz) brzy pochopí, že on se Sofie jen tak nevzdá. Julie jí zase nemíní postoupit své místo. Automobilová nehoda, při níž je David těžce zraněn v obličeji, je důsledkem a tečkou za jejich vyhroceným vztahem. Pro Davida se ale možná otvírá zcela nová životní kapitola... Není to poprvé, kdy se američtí filmaři zhlédli v díle svých evropských kolegů a rozhodli se dát mu nový kabát. Právě to potkalo i Toma Cruise a jeho produkční partnerku Paulu Wagnerovou. Ihned po projekci španělského filmu ABRE LOS OJOS (1997) se rozhodli vykoupit práva a dokonce požádali Alejandra Amenábara, aby se znovu ujal režie. Když odmítl, oslovili Camerona Crowea, se kterým spolupracovali na jeho mimořádně úspěšném autorském filmu JERRY MAGUIRE, v němž Tom Cruise vytvořil titulní roli. Někdejší novinář Cameron Crowe se i tentokrát ujal práce na scénáři, protože - jak uvedl - ho film ABRE LOS OJOS inspiroval k vlastnímu pohledu na svět náhodného sexu a na lidi, kteří se teprve učí nést odpovědnost za vlastní životy. Není bez zajímavosti dodat, že Penélope Cruzová si roli Sofie zopakovala, tentokrát ovšem po boku Toma Cruise.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hezky udělané. Skvěle zahrané.Velmi komplikované, ale pro někoho to bude až moc....Pořádně jsem to pobral až po druhém shlédnutí. Spíše jsem tedy kapku dával pozor na detaily. Myšlenka je zajímavá a myslím si, že něco takového by se časem mohlo udělat, jen nevím kam dali tolik těl, protože nebude moc lidí kterým tento svét bude vyhovovat. Cameron Crowe skvěle zvládnul režii tohoto trochu náročněšího snímku. (Djkoma) 4*
Líbilo se mi, že pro tenhle film vybrali tak dokonalou muziku. Dokonce je to snad i první Americký film, ve kterém jsem slyšel Sigur Rós. Díky ním ten film také slušně šlapal. Jen jsem měl celých 135 minut problém se ve filmu zorientovat. Fakt se mi nelíbí, když dvě hodiny koukám na film, vím o něm hovno, a v poslední čtvrthodině mi ve filmu vysvětlí, co celá dvouhodina znamenala. A že to vysvětlení opravdu stálo za to. Tak nějak mi příjde, že když autoři neví, tak vždycky utečou do scénáře stejného, jako dopadl tenhle film. Neřikám, že by byl kdovíjak špatný, ale pokud si z něj budu něco pamatovat, tak ten křivej Cruisův ksicht a muziku, která filmu samotnému neskutečně pomohla. I když jsem to poslal do průměru. (Malarkey) 3*
Není to špatný film, na běžnou hollywoodskou produkci přinejmenším zajímavý, ale v porovnání s původním španělským Abre los ojos toho nabízí mnohem méně. Příběh mi připadal jednoznačnější, jasnější a méně podněcující myšlení. Možná právě proto, že jsem věděl, co mě čeká. Mnohé scény, nejenom ty s Penélope, připomínají doslovné citace Otevři oči, ale režii se mi zdála těžkopádnější. Croweovi chybí Amenábarova lehkost. Když doslovně nekopíruje, zahrnuje nás tunami vysvětlujících dialogů. Vše dosáhne obludných proporcí ve finální několikaminutové (!) jízdě výtahem (kdyby třeba jezdili nahoru a dolů, ale oni jedou pořád nahoru). Celkové pojetí filmu a postav se však liší. Vanilkové nebe má na mnoha místech blízko ke komedii. Tom snení takový hajzl jako Cézar, jehož hajzlovství bylo podle mě pro film klíčové. Sofie Penélope Cruz tady je spíše roztomilým diblíkem se španělským přízvukem, nikoliv plnohodnotnou tragickou postavou (dokonce se neživí jako mim(ka), nýbrž jako „obyčejná“ tanečnice). Kámoš hlavního hrdiny byl redukován na přihrávače vtípků. Postavy prostě postrádají svou výjimečnost, jsou příliš hollywoodské, příliš průhledné. Největším kladem Vanilkového nebe je parádní soundtrack (REM, Bob Dylan, Chemical Brothers…), ale stejně zamrzí, když je největším kladem tak slibného námětu soundtrack. Jak bych to vnímal, kdybych filmy viděl v opačném pořadí, nedokážu posoudit. 65% (Matty) 3*
OLDIES FILMU
Dvou a půl minutová délka není norma jen tak pro legraci. Pokud tenhle časový limit splníte, možná se ještě vejdete do trailerové škatulky, kde je všechno príma a divák nepodlehá záchvatům spánku. Další kroky přes tuhle hranici bývají na vlastní nebezpečí a nemluvím jen o tříminutových ukázkách od velkých blockbusterových hráčů, kteří si takový exces můžou dovolit. Stačí dvě-tři vteřinky a natažená stopáž může trailer navždy pohřbít. O to víc si pak cením těch, kteří přes pomyslnou čáru překročí a přesto po celou dobu válí ve velkém. Vanilla Sky se mezi ně řadí. Trailer táhne vlastně už od počátku, zavčas se přenese i přes (nuuudnou) romantickou vložku s Penélope Cruz, která podle mě skřípe jak dveře od sklepa, a nakonec vás uchvátí parádním finále. Akorát ten Tom ... achjo. Možná s tím má co dělat právě mírná averze vůči vrchnímu scientologovi Cruiseovi (poslední dobou se mi nemůžete divit;), ale na full house u mě prostě i tak skvělá upoutávka nedosáhne. Těsně, ale přece.
VELKÁ RECENZE
Hlavním hrdinou neobvyklého příběhu je bohatý David Aemes, kterému rodiče odkázali značný majetek. Žije v New Yorku, bude mu třiatřicet let a je majitelem tří časopisů a světového vydavatelství. Jednoho dne ráno ho probudí hlas opakující španělsky slova "Otevři oči". Když vstane a vydá se do města, zjistí, že něco není v pořádku. Ulice jsou úplně prázdné a všude na křižovatkách svítí červená. Vzápětí se však ukáže, že všechno byl jen sen a David se probouzí vedle své milenky Julie. Odjíždí do města, aby se sešel se správní radou, která by se ho sice nejraději zbavila, ale protože vlastní většinu rodinné firmy, je nucena s ním jednat. _ Ve věznici se David, který má na obličeji podivnou masku a odmítá mluvit, setká s psychiatrem Curtisem McCabem, který má napsat znalecký posudek. David je totiž odviněn z vraždy.
Vzpomíná na oslavu svých narozenin, kam jeho kamarád Brian přivedl půvabnou španělskou krásku Sofii. Ta Davida okouzlí, že se jí věnuje celý večer navzdory nelibosti Briana i Julie. Nakonec jí odveze domů a stráví s ní noc v příjemné rozhovoru. Sledovali přitom televizní program o společnosti nazvané Lidská existence, která se zabývá hibernací. Ráno čeká před Sofiiným domem Julie. David k ní nastoupí a ona ho při zběsilé jízdě obviní ze zrady. Nakonec schválně havaruje. David pak v parku vypráví Sofii o svém snu, ve kterém se vyboural v autě své milenky Julie, která nehodu nepřežila. _ David opět mluví ve věznici. Stěžuje si na své živé sny. Ví, že byl měsíc v komatu, ví, že má znetvořený obličej. Tommy ho varuje před správní radou, která chce využít jeho zranění a zbavit se ho.
David se zlobí na lékaře, že mu nedokáží pomoci, zlobí se na Sofii, která se dál schází s Brianem a když ji vidí, jak se s ním objímá, opije se. Ráno se probudí na ulici. _ McCabe ho ve vězení přesvědčuje, aby si sundal masku, protože je vyléčen. Doma se o něj stará Sofie, když se však na ni David jednoho rána podívá, vidí Julii. Ta mu však tvrdí, že se jmenuje Sofie a nikdy neměla autonehodu. Mladík ji spoutá a zavolá policii. Na policejní stanici za ním pak přijde Tommy, který mu ukáže fotografie zmlácené Julie. Tvrdí, že díky jeho postavení se vše podaří ututlat a on bude propuštěn. Pokud to však udělá znovu, nikdo už mu nepomůže. David si všimne muže, který ho sleduje.
Ten mu tvrdí, že spolu podepsali dohodu, a že David může vzít život zpět do svých rukou, že dokáže ovládat okolí. _ McCabe se ve vězení dostává tomu podstatnému. Když se Davida ptá, zda zabil Sofii, zmatený muž si vzpomene. Zabil dívku, která se měnila z Julie v Sofii a naopak. David ve vězeňské televizi vidí další pořad o společnosti Lidská existence a na něco si vzpomene. S McCabem spěchá do sídla firmy, kde vyjdou najevo další podivné a překvapivé skutečnosti
O FILMU
Španělský romantický thriller Alejandra Amenábara OTEVŘI OČI (ABRE LOS OJOS) z roku 1997, se stal inspiratívním podnětem pro vznik snímku VANILKOVÉHO NEBE. Producentce Paule Wagnerové se tento film velice líbil stejně jako Tomu Cruisovi a režisérovi Cameronu Croweovi a poskytl jim příležitost ke spolupráci. Viděli jsme film OTEVŘI OČI každý samostatně a pak jsme se na něj šli podívat společně a shodli jsme se na tom, že je to správná volba. VANILKOVÉ NEBE je něco jako dobrá interpretace velké písně. Vzdali jsme hold původnímu filmu a šli jsme do našeho projektu s nadějí, že přineseme další zajímavé pojetí tohoto původního námětu. Přál jsem si, říká Cameron Crowe dovést publikum na zajímavou cestu světem citů. Myslím, že lidé přicházejí do kina s přáním, vydat se za nevšedním dobrodružstvím a tento film je nenásilně doprovází k bizarním a vášnivým stavům v jejich srdci. Vystavěli jsme příběh vizuálně i fabulačně tak, aby se divák stále více přibližoval vlastnímu tématu. VANILKOVÉ NEBE nesplňuje jen očekávání filmových tvůrců, ale především publika.
Filmové drama se stupňuje až do krajnosti. Překračuje rámec konvenčního příběhu, ale současně je velmi upřímné a citově hluboké. Pokud jde o zobrazení životní pravdy, je zde mnoho prvků a vrstev, které skládají konečné vyznění. Skutečně je příběh Vanilkoveho nebe doveden v mnoha směrech až do krajnosti. Crowe dodává, že chtěl v tomto novém milléniu proniknout hlouběji ke smyslu lásky a sexu, a film OTEVŘI OČI byl také podnětem ke zkoumání tohoto tématu. Chtěl jsem natočit film o světě náhodného sexu a o mladých lidech, kteří na sebe berou odpovědnost za své životy, říká Crowe. Všechno máte před sebou jako v laboratoři na Petriho misce a můžete začít zkoumat. Doufám, že jsme vedli hodnotný dialog s Amenábarovým původním filmem. Producentka Paula Wagnerová přiovnává Croweův režijní styl k činnosti dirigenta, který diriguje symfonii. Výkony herců jsou takové, jak jim to kvalita dialogů dovoluje - a film VANILKOVÉ NEBE má, stejně jako ostatní Croweovy filmy, vynikající dialogy, které si divák nadlouho zapamatuje. Film je romantickým příběhem o hledání věčnosti v lásce. Má humor, je velmi citový, ale současně má charakter thrilleru, když hrdina David Aames objevuje pravdu o lásce, o světě a o sobě samém.
A stejně jako Crowea nadchlo toto téma, byl nadšený i spoluprací s Tomem Cruisem. Tom je pro režiséra darem, řekl. Do všeho co dělá vnáší citové jádro a proto se obecenstvo může s jeho hrdinou - zde Davidem Aamesem -, opravdu ztotožnit. Tom vytváří iluzi skutečného světa. Všechno, co autor vložil do scénáře, dokáže k režisérově spokojenosti velmi přesvědčivě vyjádřit. Současně má pro režiséra Crowea i Toma Cruise jen samou chválu. Myslím, že VANILKOVÉ NEBE je krajní mezí toho, co Crowe dovede filmem vyprávět. Je to vynikající scenárista, neméně dobrý režisér a dovede úžasně pracovat s herci. Při spolupráci s ním se snažíte překonat sama sebe. Cruise popisuje charakter svého hrdiny s velkým zaujetím. Stejně jako Crowe ho charakterizuje jako prince New Yorku , který dostal do vínku veškeré schopnosti, tvrdě pracuje na nicotnostech a je v zásadě symbolem toho, čím by si lidé přáli být. Je to chlapík s velkým potenciálem a filmový příběh je jeho cestou k vlastnímu probuzení, vysvětluje Cruise. To je ovšem cena, kterou platí za to, že ignoroval city ostatních lidí. Pro herce je to velký charakter ke ztvárnění.
Láska se v Davidově životě objeví v podobě skromné a citlivé Sofie Seranové, kterou ztělesňuje Penélope Cruzová. Ambiciozní a optimistická Sofie vyzařuje pozitivní, zemitou sílu a sexualitu, což velice nabourá Davidův vyumělkovaný svět, plný patolízalů a oportunistů. Je to podle Davida Aamese poslední bezelstná dívka v New Yorku. Cruzová přiznává, že velmi usilovala o tuto roli. V podstatě ji pokládala za svou doménu od té doby, co ztělesnila Sofii ve španělském filmu OTEVŘI OČI. Nemusela ani Crowea ani Wagnerovou příliš mnoho přesvědčovat, protože ti ji od začátku pokládali za ,svou? Sofii. Obsazení Penélope byl vlastně hold původnímu filmu, říká Wagnerová. V Cameronově režii ovšem vytvořila zcela odlišný charakter. Crowe připouští: Získat Penélope pro titulní roli bylo mým snem. Vytvořila totiž perfektní spojení s původní Amenábarovou inspirací... a soukromě jsem se doslechl, že byla rozhodnuta jít za každým, kdo by pracoval na remaku filmu OTEVŘI OČI a pohrozit mu kulometem, pokud by ji neobsadil. Crowe se směje a dodává: Tu jsem si řekl: to je ta pravá vášeň, potřebná pro mou hlavní hrdinku. Crowe popisuje, jak oba hlavní představitelé Penélope i Tom byli pro své role zapáleni, a že to vytvořilo i báječnou atmosféru ve filmu.
Doslova jsem se do této dvojice prostřednictvím objektivu zamiloval, , říká Crowe. Skutečně jsem chodil denně na natáčení pln dychtivosti, až uvidím jejich společné scény, a budu moci sledovat, jak se jejich vztahy vyvíjejí a proplétají. Velice tvrdě jsme pracovali, ale měli jsme společnou vášeň, připouští Cruise a má také mnoho co říci o své partnerce. Penélope do své postavy perfektně a s úžasnou elegancí vnášela realitu a humánnost. Každý by se byl do ní musel zamilovat, proto je jen logické, že se to přihodilo Davidu Aamesovi. Ačkoli role Cruzové ve filmu OTEVŘI OČI a VANILKOVÉ NEBE jsou prakticky totožné, Cruzové se podařilo z těchto dvou Sofií vytvořit dvě rozdílné ženy. Ve skutečnosti to nejsou stejné role. Cítila jsem, jako by to byly dva naprosto odlišné filmy, říká Cruzová. Cameron vnesl do svého filmu mnohem více lásky mezi Sofii a Davida. Také se ve VANILKOVÉM NEBI dozvíte mnohem více o Sofii z jejího vztahu k Davidovi. Proto mi vůbec nepřipadalo, že v tomto filmu jen opakuji roli, kterou jsem už předtím hrála. Při natáčení VANILKOVÉHO NEBE vznikaly komické situace z podobnosti příjmení Penélope Cruzové a Toma Cruise i z identických křestních jmen Camerona Crowea a Cameron Diazové. Penélope nakonec překřtil režisér na Lupe. Španělka Cruzová zase vyslovovala Croweho křestní jméno se španělským přízvukem jako Camaron, což ve španělštině znamená krab. Pro Cameron Diazovou se vžilo oslovení CD.
Ano, rozhodli se mě tak oslovovat, ale chvíli mi trvalo, než jsem si na to zvykla. Obvykle jsem byla jedinou Cameron na natáčení. Jenže když zde lidé oslovovali režiséra, instinktivně jsem jim odpovídala. Vždy je to dost překvapilo, ale nebylo to špatné. Ale jinak to, že jsem dostala nové jméno, byla pro mne legrace, říká Cameron. Diazová popisuje Julii Gianniovou, což je postava, kterou ztělesňuje, jako zranitelnou ženu, navzdory jejímu sebevědomí a půvabu. Nachází se právě v emocionálně nejisté situaci, jaká je společná mnoha ženám. Julie je společenská dívka, která dobře zvládá situace, v nichž se lidé, a zejména muži, cítí volně a dobře. Ale pouze to jí nestačí, zejména, když pozná Davida Aamese a zamiluje se do něho. Navzájem se nijak neujišťují o své lásce. Na počátku jejich vztahu je to příjemné. Ale když se s Julií setkáváme ve filmu, je v situaci, kdy se pokouší definovat, jakým směrem, se jejich vztah ubírá, a to ovlivňuje její veškerý život. Diazová vysvětluje, že ji tato role přitahovala, protože Julie není jen výjimečná osobnost, ale také někdo, s kým se může řada jiných žen ztotožnit.
Je jí 27 let, nemá pevný citový vztah a i její pracovní kariéra je ve stadiu změny, říká Diazová. Cítí se bez pevného zakotvení ve společnosti, někdy je dost zoufalá a právě tehdy potká Davida Aamese. Zamiluje se do něj a věří, že i on k ní chová podobné city, ale jejich vztah nijak nespěje k naplnění. Pomalu si vědomuje, že on ji nehodlá chránit, že ji jako rytíř také nezaštítí, a tak postupně ztrácí svou jistotu. Diazová dodává: Myslím, že každá žena takový moment ve svém životě prožila, když zjistila, že od partnerského vztahu se jí nedostává toho, co potřebuje. Místo aby tedy odešla, setrvává v něm. Asi jsme všechny stejně posedlé a když nám On nezavolá, spěcháme k jeho domu jen abychom se přesvědčily, že za okny se svítí. Tak je tomu i s Julií, se všemi důsledky, které z toho plynou. Chápu čím prošla. Byla to čistá bolest, a když cítíte bolest, děláte ty největší hlouposti. Kdyby měla nějakou jinou šanci, nebo si uměla najít jinou perspektivu, pravděpodobně by se také jinak zachovala. Ovšem vztah Diazové k Tomu Cruisovi mimo scénu byl mnohem srdečnější než Juliin filmový vztah k Davidu Aamesovi.
Tom vnesl do své postavy mnoho lidskosti, říká. Má sám ve své povaze vše to, co filmový David nemá a je pozorný, soucitný a jemný. David Aames by měl mít všechny tyto Tomovy vlastnosti, ale nedokáže je dát lidem najevo. Nedokáže nic z toho projevit ani svým přátelům, ani se nedovede nadchnout pro svou práci. Žije v sebestředném světě, což neznamená, že je špatný. Pouze žije vzdálen skutečnému životu, sice pohodlně, ale nakonec dosti osamocen. Dobře se rozvíjející přátelství mezi filmovými soupeřkami Diazovou a Cruzovou a konečně i s filmovým objektem jejich zájmu Cruisem, zaručilo všem třem výbornou atmosféru během natáčení. Cruzová řekla: Byl to pocit přátelství a hravosti, který nám vytvořil prostředí, v níž jsme dokázali odvést co nejlepší práci, a vzájemně poznat a objevit charaktery svých hrdinů. Podle Penélope Cruzové jí režisér Crowe velmi pomáhal tím, že s ní často zkoušel mimo natáčení, dával jí nové podněty a seznamoval ji s některými uměleckými postupy. Byla to velmi organická herecká práce , řekla. Cameron a Tom vytvořili velmi plodnou uměleckou atmosféru, v níž bylo možno uplatnit nové nápady. Cameron mě neustále podněcoval, abych také experimentovala. neustále se mnou během natáčení hovořil a navrhoval různé způsoby, jak vyjádřit můj charakter. Byla to velmi vzrušující práce.
Diazová s tímto názorem souhlasí. Cameron a Tom jsou dva lidé, s nimiž jsem si už dlouho přála spolupracovat. Takže jsem uvítala tuto příležitost. Cameron je nejmilejší člověk, jakého kdy tento svět nosil. Je velmi ohleduplný a nadaný. Protože svou práci dobře zná, dovede velmi pomáhat všem hercům. Také Tom dodává partnerovi velkou oporu a pokud šlo o natáčení, byl zde pro nás každou minutu. Cameron zase přesně ví, co chce. A jestliže to tak děláte, je nesmírně nadšený, takže si nepřejete nic jiného, než mu udělat radost. Po dobu natáčení panovala výborná atmosféra a celý team, v čele s Cameronem a Tomem, byl okouzlující. Skutečně jsme byli kreativně spojeni a hovořili jsme stejným jazykem, což prodchnulo prostředí velkým optimismem a energií. Všichni jsme spolu navzájem velmi dobře vycházeli. Stejný pocit vyjádřil i Crowe. Přiznal že je velkým fanouškem svých herců, nikoli jen pro jejich herecký talent, ale proto, jací jsou. Jsou to všechno lidé, kteří se náruživě těší z každé minuty procesu tvorby a to mě velmi inspirovalo. říká. Penélope se vrhla do práce na své roli a stejně se zachovala i Cameron. I Tom je tradičně známý svou vášní k práci. Je pravdou, že řada známých hvězd má svou práci jako koníčka a to je pak také vidět na jejich výkonech. Cameron Diazová, Penélope Cruzová, Kurt Russel a Jason Lee - to všechno jsou profesionálové a přinášejí svou hravost i do filmů, v nichž účinkují, říká Tom Cruise. Vytvořili jsme při natáčení společenství lidí, kteří pracovali se stejným zápalem a usilovali o stejný cíl - udělat co nejlepší film. A také způsob práce režiséra Crowea směřoval k tomuto cíli.
Vedle zkušenosti, kterou Cameron Diazová získala při spolupráci s režisérem Crowem, dostala od něj ještě zvláštní dárek v podobě písně, která vyjadřovala její charakter. Julie mění své povolání, z modelky se stává zpěvačka a natáčí album, vysvětluje Diazová . Má céděčko, které vytvořila a snaží se v celém městě získat zájemce o svou hudbu. Její píseň je přirozeně inspirována jejím životem a tak se podle toho i jmenuje I Fall Apart. (Rozpadám se). Cameron Crowe je ženat s Nancy Wilsonovou ze skupiny Heart. Vyrostla jsem při poslouchání této rockové kapely a často jsem hleděla na obal desky, na níž byla vyobrazena tato krásná, talentovaná žena. Já i má sestra jsem ji velmi obdivovaly a byly jsme snad 400krát na jejím koncertě. A najednou za mnou Cameron přišel a řekl mi. ,Chtěli bychom, abys zpívala tu píseň. Nancy na ní pracovala a chce za tebou přijít a zazpívat ti ji, protože by ráda znala tvůj názor.? Naprosto jsem ztrnula: Nancy Wilsonová chce znát můj názor? Diazová a Wilsonová posléze tu píseň nahrály ve stejném studiu, kde Fleetwood Mac nahrál album Rumors, které pak lámalo všechny prodejní rekordy. Celá zkušenost byla opravdu skvělá dodává Diazová. Samozřejmě přidali na hlase Nancy Wilsonové, takže dominuje nad mým, ale opravdu mě to velice potěšilo. Je pochopitelné, že hudba je jednou z integrálních součástí Croweova režijního stylu. Hercům se také tento vliv hudby velice zamlouval. Ve skutečnosti během natáčení scén víkendového večírku v Davidově bytě hrála hudba bez přestání při všech záběrech. Scéna vypadala velmi slavnostně a tak služby, asistenti kamery i další členové štábu prakticky tančili, když připravovali dekoraci na natáčení.
Není to poprvé, kdy se američtí filmaři zhlédli v díle svých evropských kolegů a rozhodli se dát mu nový kabát. Právě to potkalo i Toma Cruise a jeho produkční partnerku Paulu Wagnerovou. Ihned po projekci španělského filmu Abre Los Ojos (Otevři oči, 1997) se rozhodli vykoupit práva a dokonce požádali Alejandra Amenábara, aby se znovu ujal režie. Když odmítl, oslovili Camerona Crowea, se kterým spolupracovali na jeho mimořádně úspěšném autorském filmu Jerry Maguire, v němž Tom Cruise vytvořil titulní roli. Někdejší novinář Cameron Crowe se i tentokrát ujal práce na scénáři, protože - jak uvedl - ho film Abre Los Ojos inspiroval k vlastnímu pohledu na svět náhodného sexu a na lidi, kteří se teprve učí nést odpovědnost za vlastní životy. Není bez zajímavosti dodat, že Penélope Cruzová si roli Sofie zopakovala, tentokrát ovšem po boku Toma Cruise.
V době od Svátku Díkůvzdání na konci listopadu, do Vánoc, probíhalo natáčení v New Yorku, v lokalitách od Central Parku do horní západní části Manhattanu až po Times Square, Soho a Brooklyn. Nejzajímavější části filmu se odehrávaly právě na Times Square, kdy např. Cruise v roli Davida Aamese nasedá do svého sportovního vozu a kameraman sleduje jeho jízdu z jeřábu. Co udělalo právě tyto scény zajímavými byl fakt, že produkci se podažilo tuto lokalitu, která patří k nejživějším v New Yorku, mít po celou jednu neděli k dispozici zcela vylidněnou. "Od začátku jsem chtěl natočit Davida Aamese na opuštěném Times Square," řekl režiér Crowe. "Je to scéna z Davidova snu, kdy si připadá na světě tragicky opuštěný." Pro záběry Davidovy kanceláře propůjčil prostory k filmování magazin Vanity Fair také v srdci Manhattanu - na Times Square. Poté se produkce odstěhovala do Los Angeles, kde se natáčely interiéry ve Studiu Paramount.
Ocenění:
Academy Awards
2002 - Píseň (nominace)
Golden Globes
2002 - Cameron Diaz (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2002 - Paul McCartney (Nejlepší originální píseň) (nominace)
Razzies
2001 - Penélope Cruz (Nejhorší herečka) (nominace)
DABING
V českém znění: Gustav Bubník - Tom Cruise (David Aames), Jitka Moučková - Penélope Cruz (Sofia Serranová), Regina Řandová - Cameron Diaz (Julie Gianniová), Libor Hruška - Kurt Russell (McCabe), Antonín Navrátil - Jason Lee (Brian Shelby), Martin Velda - Noah Taylor (Edmund Ventura), Martin Kolár - Timothy Spall (Thomas Tipp), Hana Krtičková - Tilda Swinton (Rebecca Dearbornová), Radovan Vaculík - Michael Shannon (Aaron), Eva Spoustová - Alicia Witt (Libby), Michal Michálek, Jana Mařasová, Petr Oliva, Jaroslav Kaňkovský, Libor Terš, Aleš Červeň, Petr Burian, Ladislav Novák, Jiří Kvasnička, Inka Šecová, Zuzana Schulzová, Milan Slepička, Ivana Měřičková, Miloslav Študent, Pavlína Dytrtová, Bohdan Tůma (titulky)
Překlad: Lenka Pospíchalová
Dialogy: Veronika Kernová
Produkce: Iva Koudelková
Režie: Bohdan Tůma
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro HCE v roce 2002
Premiéra ČR: 24.1.2002 Bontonfilm
Premiéra USA: 14.12.2001 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 26.08.2002 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 9 013 509
Tržby celkem - $ 203 388 341
Návštěvnost v ČR 93 071
Náklady (Rozpočet) - $ 68 000 000
FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Vanilkové nebe gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-093/
Mysteriózní / Romantický, USA, 2001
Režie: Cameron Crowe, Hrají: Tom Cruise, Penélope Cruz
Otevři oči gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-094/
Mysteriózní / Romantický, Španělsko / Francie, 1997
Režie: Alejandro Amenábar, Hrají: Eduardo Noriega, Penélope Cruz
Tvůrci a herci
Cameron Crowe (Režie), Paula Wagner (Produkce), Cameron Crowe (Produkce), Tom Cruise (Produkce), Nancy Wilson (Hudba), John Toll (Kamera), Joe Hutshing (Střih), Mark Livolsi (Střih), Gail Levin (Casting), Catherine Hardwicke (Scénografie), Betsy Heimann (Kostýmy), Cameron Crowe (Scénář), Alejandro Amenábar (původní scénář) (Scénář), Tom Cruise (Herec), Penélope Cruz (Herec), Cameron Diaz (Herec), Kurt Russell (Herec), Jason Lee (Herec), Noah Taylor (Herec), Timothy Spall (Herec), Tilda Swinton (Herec), Delaina Mitchell (Herec), Shalom Harlow (Herec), Ivana Milicevic (Herec), Johnny Galecki (Herec), W. Earl Brown (Herec), Alicia Witt (Herec), Ken Leung (Herec), Steven Spielberg (Herec), William Mapother (Herec), Christie Will (Herec), Jennifer Aspen (Herec), Jonathan Sanger (Herec), Brent Sexton (Herec), Michael G. Kehoe (Herec), Laura Fraser (Herec), Michael Shannon (Herec), Cameron Watson (Herec), Roger Lim (Herec), Tommy Lee (Herec), Conan O'Brien (Herec), Mark Kozelek (Herec), John Fedevich (Herec), Jean Carol (Herec), Armand Schultz (Herec), Stacey Sher (Herec), James Murtaugh (Herec), Oona Hart (Herec), Jennifer Griffin (Herec)
2001/136/USA/Mysteriózní, Romantický, Sci-Fi, Thriller
- O postavu Rebeccy sa uchádzali Annette Bening a Toni Collette.
- David Aames (Tom Cruise) nosí hodinky značky IWC Mark XV.
- Píseň "All The Right Friends" od známé rockové kapely R.E.M. byla určena speciálně pro tento film. Jedná se o nejstarší skladbu z rané éry této kapely, která do té doby nikdy nebyla vyrobena a oficiálně vydána.
- Mezi hosty na Davidově narozeninové oslavě si můžete všimnout i Stevena Spielberga.
- Název "Vanilla Sky" byl zvažován už pro předchozí Croweův film - Na pokraji slávy.
- Ve filmu je i několik odkazů na film Na pokraji slávy, včetně některých záběrů.
- Kurt Russell souhlasil s natáčením, aniž by četl scénář.
- Penelope Cruz hrála i v předloze tohoto snímku s názvem Abre los ojos (1997).
- V počáteční scéně můžeme na Davidově autě vidět kontrolní nálepku s datem 2/30/01. Údajně šlo o chybu, nálepky si prostě při filmování nikdo nevšimnul. Vyvolala pak několik dalších interpretací filmu.
- Studio tlačilo Crowea, aby z filmu odstranil budovy dvojčat, které jsou při některých záběrech viditelné. Crowe je ve filmu ponechal jako památku.
- Písnička "I Fall Apart" je na soundtracku věnována Julianně Gianni. To je jméno postavy Cameron Diaz, ta skladbu skutečně nazpívala.
- V Davidově ložnici je plakát filmu Jules et Jim (1962). Jde o francouzský film, ve kterém je scéna, jak žena se svým milencem spadne v autě z mostu. Ve filmu je více odkazů na tento film.
- Během Davidova večírku se někdo zmiňuje o kytaře ve skleněném pouzdře. Měl jí dostat od Dannyho Bramsona k minulým narozeninám. Danny Bramson byl hudebním dozorem při natáčení filmu.
- Během scény, kdy vyslýchá McCabe Davida v cele, můžeme vidět v pozadí černou tabuli, kde je napsané slovo DREAM.
- Jméno postavy Kurta Russella McCabe bylo inspirováno prvním albem Nancy Wilson, které se jmenovalo "Live at McCabe´s Guitar Shop". Nancy Wilson je manželka Camerona Crowa.
- Narozeniny Davida Aamese jsou 22. září 1968.
- Cameron Crowe a Tom Cruise se oba snažili přemluvit legendárního režiséra Billyho Wildera, aby se objevil ve filmu, ale odmítnul.
- Doktora Curtise McCabe mohli hrát mimo jiné i Michael Keaton, Harrison Ford nebo Alec Baldwin.
Odkazy
Hrají:
Tom Cruise, Penélope Cruz, Cameron Diaz, Kurt Russell, Jason Lee, Noah Taylor, Timothy Spall, Tilda Swinton, Delaina Mitchell, Shalom Harlow, Ivana Milicevic, Johnny Galecki, W. Earl Brown, Alicia Witt, Ken Leung, Steven Spielberg, William Mapother, Christie Will Wolf, Jennifer Aspen, Jonathan Sanger, Brent Sexton, Michael G. Kehoe, Laura Fraser, Michael Shannon, Cameron Watson, Roger Lim, Tommy Lee, Conan O'Brien, Mark Kozelek, John Fedevich, Jean Carol, Armand Schultz, Stacey Sher, James Murtaugh, Oona Hart, Jennifer Griffin, Tim Hopper, Mark Bramhall, Jan Munroe, Christy Meyers, Ray Proscia