Temné stíny / Dark Shadows (2012/113/USA, Austrálie/Komedie, Horor, Fantasy) 63%
15.10.2018 17:55
Zajímavost k filmu
- Ve scéně, která se odehrává na večírku, se objeví i slavný americký rockový zpěvák Alice Cooper.
- Carolyn Stoddard (Chloë Grace Moretz) byla již čtvrtým vlkodlakem v sérii Dark Shadows, ale první ženského pohlaví.
- Scéna na „Vdovském vrchu“ byla točena před zeleným plátnem.
- V závěru roku 2012 se jednalo o 7. nejvýdělečnější hororovou komedii, 8. nejvýdělečnější film s tematikou 70. let, 10. nejvýdělečnější film o upírech, 4. nejvýdělečnější snímek, který režíroval Tim Burton a hrál v něm Johny Depp (Barnabas Collins) a konečně 708. nejvýdělečnější film se zohledněním inflace.
- Johnny Depp koupil po smrti Bely Lugosiho jeho dům v Las Vegas, v němž si nechal zbudovat upíří místnost, kde nechybí ani upírské masky, kápě, tesáky, špičáky, plakáty slavných upírských filmů a také vzácná kopie románu „Drákula“. Dům jej stál okolo 2,3 milionů amerických dolarů a přezdívá se mu hrad.
- Hned v úvodu filmu v čase 0:01:12 je možné vidět záběr plující lodě, který pochází z filmu Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (2003), kde Johnny Depp rovněž účinkoval.
- Natáčanie filmu prebiehalo vo Veľkej Británii, Škótsku a Kanade. Scény v lese sa nakrúcali v Black Parku vo Veľkej Británii, ktorý susedí s Pinewood štúdiom.
- Hůl Barnabase Collinse (Johnny Depp) je „pozůstatkem“ z původního seriálu. Má stejný design a je jen trochu pozměněná.
- Podle slov Tima Burtna byli on, Johnny Depp a Michelle Pfeiffer jediní z celého tvůrčího týmu, kteří znali původní seriál Temné stíny (od r. 1966).
- Režisér Tim Burton a představitel Barnabase Collinse Johnny Depp se o projektu bavili již od natáčení filmu Sweeney Todd: Ďábelsky holič z Fleet Street (2007).
- Po filmu Sweeney Todd: Ďábelsky holič z Fleet Street (2007) se jedná již o druhý film, ve kterém postava Johnnyho Deppa zabila postavu Helen Bonham Carter, protože mu lhala.
- Barnabas Collins je podle slov režiséra Tima Burtona postava, kterou chtěl hrát Johnny Depp od malička.
- Kostýmy a celý šatník Johnnyho Deppa bol uložený vo výstavnej miestnosti v Santa Monice, kde sú uložene všetky kostýmy z každého filmu, v ktorom hral. Je to podmienka, ktorú má v každej zmluve.
- Jonathan Frid, Lara Parker, David Selby a Kathryn Leigh Scott, představitelé Barnabase Collinse, Angelique, Quentina Collinse a Josette DuPres z původního seriálu Temné stíny (od r. 1966), se ve filmu objevili během happeningu.
- Snímek byl do kin distribuován pod krycím názvem Night Moves.
- Aby vytvořil maskér Joel Harlow křídově bílou pleť Barnabase Collinse (Johnny Depp), musel nanášet olejové barvy hned v několika vrstvách.
- Po filmu Lůno (2010) se Eva Green a Hannah Murray sešly již u druhého projektu.
- Červený kabriolet Angelique Bouchard (Eva Green) je Plymouth Barracuda z roku 1970.
- Studio Warner Bros koupilo práva na remake seriálu již v roce 2007, ale záhy byl Hollywood paralyzován stávkou scenáristů, která projekt na několik let oddálila.
- Johnny Depp se podílel na produkci snímku prostřednictvím své společnosti Infinitum Nihil.
JEDNOU VĚTOU
„Každá rodina má své démony."
OBSAH
V roce 1752 vypluli Joshua a Naomi Collinsovi se svým synem Barnabasem lodí z anglického Liverpoolu, aby začali nový život v Americe. Ale ani oceán jim nepomůže v tom, aby unikli záhadnému prokletí, které jejich rodinu pronásleduje. Uplyne dvacet let a Barnabasovi leží svět u nohou - tedy aspoň město Collinsport ve státě Maine. Majitel panství Collinwood - Barnabas je bohatý pán, má moc a je to notorický playboy…dokud neudělá zásadní chybu - zlomí totiž srdce Angelique Bouchard . Angelique je čarodějnice každým coulem. Přichystá mu horší osud, než je samotná smrt: promění ho v upíra a pak ho upálí zaživa. O dvě stě let později se Barnabas nechtěně dostane ze své hrobky a přichází do naprosto jiného světa roku 1972. Vrací se na panství Collinwood a zjistí, že z kdysi velkolepého panství jsou dnes jen ruiny. Zbytku rozpadlé rodiny Collinsů se daří o něco lépe, každý skrývá své temné tajemství. Hlava rodiny Elizabeth Collins Stoddard přivolá blízkou psychiatričku Dr. Julii Hoffman, aby jim pomohla vyřešit rodinné trápení. V usedlosti žije také neúspěšný bratr Elizabeth Roger Collins její pubertální dcera, rebelka Carolyn a Rogerův předčasně vyspělý 10ti letý syn David Collins. Rodinná záhada se přenese i na správce Willieho Loomise, kterého hraje Jackie Earle Haley a na Davidovu novou chůvu Victorii Winters.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Co se Vám na tom zase páni odborníci nelíbí, co? Pokaždé, když jdu na jeho film, tak je mi jasné, že to bude neortodoxní příběh...a ono tomu opět tak je. Někdy točí film, aby si nějakou škváru vydělal, jako třeba Planeta opic. No a někdy si prostě a jednoduše splní jeden z řady snů, které se mu v portfóliu stále sčítají. A co, že film stál 150 milionů dolarů, když to zamáznul pan produkční Johnny Depp, který ještě má tak potřebu řešit peníze. Mně se Temné stíny moc líbili. Bylo v nich přesně to, co jsem si přál...a co, že to všecko bylo hrozně vokaté. Postavy neměly chybu, herci je zahráli naprosto fantasticky, hudba mě také neuvěřitelně bavila, atmosféra byla opět parádně kouzelná a příběh byl přesně takový, jaký bych od Tima očekával. Ani, co se týče vizualizace, nemám výhrady. Já fakt nevidím jediný závažnější problém. U Tima se mi ještě líbí i to, že do filmu zve buď známé, ale jedinečné tváře nebo neokoukané a originální herce. A ani tady nezklamal. Všecko na tom filmu mi nádherně sedlo. A i když nebyl nijak zvlášť originální a některé scény bych klidně i vynechal, já jsem se u něj bavil. A když už nic jiného, tak Eva Green každýmu chlapovi musela udělat obrovskou radost. (Malarkey) 4*
Co se Vám na tom zase páni odborníci nelíbí, co? Pokaždé, když jdu na jeho film, tak je mi jasné, že to bude neortodoxní příběh...a ono tomu opět tak je. Někdy točí film, aby si nějakou škváru vydělal, jako třeba Planeta opic. No a někdy si prostě a jednoduše splní jeden z řady snů, které se mu v portfóliu stále sčítají. A co, že film stál 150 milionů dolarů, když to zamáznul pan produkční Johnny Depp, který ještě má tak potřebu řešit peníze. Mně se Temné stíny moc líbili. Bylo v nich přesně to, co jsem si přál...a co, že to všecko bylo hrozně vokaté. Postavy neměly chybu, herci je zahráli naprosto fantasticky, hudba mě také neuvěřitelně bavila, atmosféra byla opět parádně kouzelná a příběh byl přesně takový, jaký bych od Tima očekával. Ani, co se týče vizualizace, nemám výhrady. Já fakt nevidím jediný závažnější problém. U Tima se mi ještě líbí i to, že do filmu zve buď známé, ale jedinečné tváře nebo neokoukané a originální herce. A ani tady nezklamal. Všecko na tom filmu mi nádherně sedlo. A i když nebyl nijak zvlášť originální a některé scény bych klidně i vynechal, já jsem se u něj bavil. A když už nic jiného, tak Eva Green každýmu chlapovi musela udělat obrovskou radost. Prakticky nehodnotitelný film. Bod zvratu, na který se Burton tímto filmem již definitivně dostal, mě zahrnuje pocity nevědomosti, co je opravdu ironie, satira, parodie a co je myšleno zcela vážně. Tady se smývají rozdíly mezi stylem a nevkusem... Proto na mě působí Temné stíny jako extrémně nevyrovnaná všehochuť, kterou si Burton namíchal ze všeho (prvky, styly, humor, herci), co miluje do podoby, která se stala jemu natolik typickou, až vám každý moment filmu přijde jako "už někdy viděný". Tím nemyslím nápadně podobné rány z brokovnice směrem na Evu Green, které ve mě evokovaly pohled na Sarah Connor v druhém Terminátorovi, ale... Vrchol nebo dno, možná obojí, ale rozhodně zvrácená zábava, která s mým vynikajícím doprovodem pozvedla nedělní odpoledne mezi vrchol týdne:). Btw: rozpočet 150 milionů? To si nechali ten hrad rodu Collinsů fakt postavit? PS: kde vzala Eva Green najednou prsa? (Djkoma) 3*
Johnny Depp s vizáží Víta Bárty z Věcí veřejnejch předvede s Evou Green tzv. demoliční soulož, která se stává zároveń první filmovou souloží, kterou nikdo z nás nemůže nepodobit. Timík mě nezklamal a postupně do mě tankoval elixír nadšení z toho, že prostě existují věci mezi nebem a zemí, který vlastně neexistují, ale díky Timovi alespoň na pár minut nepochybujeme o jejich existenci. Samozřejmě jen dobrá režie by tady nestačila, musí přijít ruku v ruce s hereckejma výkonama a ty tady byly parádní. Johnny si tu svoji ručičí mimiku může fakt nechat patentovat. Ještě nikdy mě duel DepBurt nevyděsil tak moc jako tady, když jsem uviděl Depíka jako vražedného upíra začal jsme panakařit, že Vít Bárta prorazil do filmu a preventivně hledal v kinosále odposlouchávací zařízení. Naštěstí se na place brzo objevila Eva Evičkovna Greenova a já zapomněl i svoje příjmení. Jako Evičku můžu už od Snílku, ale tady vypadala jako definice významu slova sex. Jak asi Depíkovi chutnaly ty červený krajkový kalhotky co si Evička slíkla a dala je Vítu Bártovi eeee teda Depíkovi na ksicht. Stačej jedny kalhotky Evičky a myšlenky na Víta Bártu a člověk už neví co mele. Komedie, fantazie, ale především romantická Burtovinka se skvělým hereckým obsazením a live koncertem nejhnusnější ženský na světě, Alice Coopera. První stíny, který budu vyhledávat nejenom v tropických parnech. (Enšpígl) 4*
VELKÁ RECENZE
Měli jsme ho rádi. A milovali jsme jeho filmy. On nás ale postupně poztrácel. „Věčně svůj“ Tim Burton se dlouho opakoval, a když zkusil něco jiného, buď se spálil kasovně, anebo si nazlobil své ortodoxní příznivce. Jenže když se nechal najmout pro disneyovskou Alenku v říši divů, byla z toho miliarda dolarů a s tím i jistota, že věčně rozčepýřený chlapec si bude smět až do smrti točit cokoliv se mu zlíbí. Kdo si však myslel, že Burton statutu hitmakera využije opravdu odvážně a kousne do nejtužšího možného sousta, zmýlil se.
Z Burtona je naopak definitivně popíkář. Řemeslně na výši, herci se mu cpou do filmu tak vehementně, že může i do role posledního zahradníka obsadit známou tváří, a na triky je taky vždy dost peněz. Jenže na výrazný autorský otisk v promakaném filmu, který by krásně děsil i příští generace, zapomeňte.
Temné stíny totiž vyznívají jako zakázková, dost povrchní a leckdy odfláklá práce, za níž by člověk tipoval spíš rutinéra imitujícího Tima Burtona… než onoho skutečného klasika.
Filmové oživení zapadlé soap-opery ze 70. let o prokletém upírovi Barnabasovi, který roztržitě tápe v moderních časech, vykazuje spoustu burtonovských trademarků. Výtvarné vlivy německého expresionismu nebo hororů studia Hammer najdeme i v téhle barvotiskové rodinné oddychovce. I tady se Burton mazlí se zrůdami a zrůdičkami a raduje se s nimi víc než s nudnými pozemšťany (i když jsou sebevíc spanilí). A samozřejmě tu neschází jeho manželka Helena Bonham Carter, pro kterou by Burton našel místo nejspíš i ve válečném drámu o výcviku mariňáků. Jeho stará prostě musí být všude, jinak bude doma dusno. I když je tedy spousta věcí tam, kde je rádi vidíme, pod vlivem nedbalého příběhu Temné stíny stejně připomínají jen vykalkulovaný derivát: Odvozeninu ze starších burtonovek, z Addamsovy rodiny, spikleneckých upířin. Film barevný tak jako Alenka, tematicky dohraný po vzoru Twilight a marketingově postavený na „pirátovi“ Johnny Deppovi. Takže… miliardový hit na míru?
Tak veselo po komerční stránce asi nebude. Temné stíny nicméně jsou přímočarou hororovou komedií pro masy, která nevymýšlí žádné umělecké složitosti a po divácích nevyžaduje namáhavější spolupráci.
Koná se jednoduchý a povrchní rej gagů, které se trefují tu líp, tu hůř, a leckdy koketují s pocitem „what the fuck“. Ten se v hlavě rozezní jak u finále a jeho „velkých odhalení“, tak i u překvapivých sexuálních scén – alespoň v těch je ale cítit trochu řeřavější autorský přístup, protože orální uspokojování se v rodinné komedii nevidí každý den a vášnivá soulož mezi Deppem a čarodějkou Evou Green dává názorný návod, jak oživit sterilní a ufňukanou romantiku ze ságy Twilight.
Vůbec Eva Green a bohatá prezentace jejího sex-appealu je tím nejpamátnějším, co Temné stíny přináší. Ostatní radosti jsou spíš drobné, a to i když jde o gagy, popkulturní narážky nebo třeba psychoanalytická pomrknutí (ano, Hitchcockova oblíbená záměna ejakulace a příbojových vln se vrací na plátna). Průběžné fórky nicméně fungují spíš jako zpestření příběhu, který sám o sobě nemá kdovíjaký tah a spíš nerušeně plyne. Pouze lehce baví, než že by mohl výrazněji zasáhnout.
Burton zkrátka servíruje produkt bez vyšších ambicí, vybavený podmanivou výpravou, vymakanými maskami, drahými triky a velmi efektní hudební dramaturgií. Je to řemeslně čistý průplach, do kterého se bohužel nevešlo tolik fištrónu jako do Smrt jí sluší nebo Čarodějek z Eastwicku.
O FILMU
Váhavý upír s neodolatelným kouzlem. Tajemná naivka, která je k němu neúprosně přitahována. Žárlivá fúrie, která je zároveň svůdkyně a čarodějnice. Podivná rodina se strašidelným starým sídlem, kde se na každém rohu skrývá tajemství.
To jsou některé typické znaky populárního seriálu z pozdních 60. let, který změnil tvář tehdejší televize. V době, která ve všem přinesla spoustu změn, přišel seriál „Temné stíny“, který otřásl stojatými vodami soap opery se svojí unikátní směsicí gotických záhad, romance a melodramatu. Mladí lidé najednou začali pospíchat domů, aby mohli v televizi sledovat podivné zvraty v Collinsově rodině. V době, kdy neexistovaly DVD rekordéry ani videorekordéry, bylo sledování epizod „Temných stínů“ kultovní záležitostí pro generaci oddaných fanoušků. Jedním z obdivovatelů seriálu byl Tim Burton, který sám dospěl ve filmaře bořícího svým originálním imaginativním stylem mýty. Burton o seriálu říká: „Měl svoje specifické kouzlo. Byla to sice soap opera, ale s podivným, nadpřirozeným pozadím,“ vysvětluje. Johnny Depp, který ve filmu ztvárnil Barnabase Collinse, vzpomíná: „Nic podobného v té době nevysílali, nebo aspoň ne ve dne. Nic, kde by byli upíři, duchové a čarodějnice. Ten žánr mě vždycky přitahoval, už jako malého kluka, takže jakmile jsem poznal ‘Temné stíny’, už jsem se jich nepustil.
Pravdivost Deppových slov je zřejmá. O několik desítek let později Depp totiž nejenže hraje ve filmu na motivy seriálu hlavní roli, ale je i jeho producentem, společně s Richardem D. Zanuckem, Grahamem Kingem, Christi Dembrowski a Davidem Kennedym. Film „Temné stíny“ zároveň představuje jeho již osmou spolupráci s režisérem Tim Burtonem, navazuje tak na jejich obdivuhodné filmové partnerství. „Pochopitelně hned mě napadlo, že pokud má někdo vdechnout život tomuto projektu, musí to být Tim,“ říká Johny Depp. „Hned se do toho také nadchnul a tak jsme projekt začali připravovat,“ dodává. „Johnny dává vždycky do všeho 100 %, a do tohoto projektu byl od začátku obzvlášť nadšený,“ říká Burton. „Mně se zase líbilo, kam až můžeme zajít s příběhem, a věděl jsem, že natáčení bude velká legrace,“ dodává. Producent Richard D. Zanuck, který s režisérem pracuje přes deset let, říká: „Tim Burton je asi hlavní důvod, proč dodnes točím filmy. Je to umělec v pravém smyslu slova - skvělý technik s mimořádně barvitou představivostí, kterou umí přenést na filmové plátno se svým vlastním podpisem.“
Při přenášení „Temných stínů“ na filmové plátno Burton usiloval o zachování ducha show, přestože si byl vědom toho, že je tak trochu neuchopitelý. „Seriál nejde předělat naprosto přesně, protože měl víc než 1200 epizod a jeho duch byl vždy tak trochu nepolapitelný, ale pro nás byl přesto vždy inspirací,“ vysvětluje producent. Producent Graham King nicméně zdůrazňuje, že nemusíte být fanoušek seriálu ani dokonce nemusíte mít takový věk, abyste si seriál pamatovali, pokud si film chcete užít. „Víme, že po světě chodí spousta fanoušků ‘Temných stínů’ a že mezi ně patří i Tim a Johnny. No a tak jsme chtěli na jednu stranu zachovat určitou úctu k seriálu, ale na straně druhé jsme natočili film pro současné diváky, a k tomu se ještě přidal magický rukopis Tima Burtona. Film je pojat ve velkém, má spoustu mimořádných postav, a sám sebe nebere příliš vážně. Je legrační a zároveň podivný jako peklo.“
Chris Dembrowski k tomu říká: „Věděl jsem, že Johny a Tim ‘Temným stínům’ vdechnou nový život a že jejich magiku přivedou zpět svým originálním způsobem. Podle mého názoru původní fanoušci tuhle verzi moc ocení, a zároveň film přitáhne i nové diváky,“ vysvětluje. Producent David Kennedy spolupracoval s tvůrcem původního seriálu, již zemřelým Danem Curtisem, a Curtis svěřil Kennedymu zřejmě jeho nejoriginálnější nápad. Kennedy vysvětluje, že satirický rozměr Burtonovy reinkarnace „Temných stínů“ byl od počátku součástí Curtisovy vize. „Když Tim a Johnny mluvili o tom, co by chtěli udělat s ‘Temnými stíny’, tak ten příběh vnímali s takovým humorem, že jsem prostě věděl, že je ve správných rukou. Upřímně si nemyslím, že bez nich dvou a bez Christi by ten film vůbec mohl vzniknout,“ dodává producent.„Vím samozřejmě, že nejskalnější fanoušci původního seriálu budou říkat, že ten v sobě neměl tolik humoru. A budou mít pravdu. Jenže Dan chtěl, aby náš film v sobě humor měl, a já za sebe musím říct, že jsem moc rád, co nakonec z filmu je. Pro mě osobně je ten film můj splněný sen.“
Být součástí filmu „Temné stíny“ bylo splněným snem i pro hvězdnou Michelle Pfeiffer, která sama sebe nazývá skalní fanynkou seriálu. „Byla jsem tím seriálem přímo posedlá,“ říká herečka. „Byl to vlastní první upírský seriál vysílaný v televizi vůbec. Moje máma si zřejmě řekla, že když ho dávají odpoledne, že se na něj klidně můžu dívat, ale já jsem při jeho sledování stejně měla pokaždé pocit, jako bych porušovala nějaká pravidla, protože ten seriál byl hrůzostrašný a zároveň na svoji dobu dost sexy,“ vysvětluje Michelle Pfeiffer.
Seth Graham Smith, autor scénáře a spoluautor námětu (společně s Johnem Augustem), říká: „Chtěli jsme ve filmu mít opravdovou hrůzu, stejně jako i romanci, touhu a komedii. Pro mě byla nejzábavnější snaha spojit všechny tyto prvky dohromady,“ dodává.
Velká část vtipných scén má původ v tom, že Barnabas Collins je něco jako ryba na suchu: svůdník z 18. století, který zlomí srdce čarodějce bez srdce jménem Angelique. Když Barnabas přizná, že miluje jinou, konkrétně éterickou Josette, rozhodně se Angelique pomstít se oběma: Josette připraví o život, zatímco Barnabasovi připraví život věčný, jenže v těle upíra. Jenže takový život vlastně nestojí za nic, protože Angelique se rozhodne Barnabase pohřbít navždy v rakvi, nebo aspoň do nejbližší budoucnosti.
Zhruba o 200 let později se Barnabas dostane ze své hrobky díky nešikovnému týmu stavebních dělníků. Venku je rok 1972, a tak je svět pochopitelně o dost jiný, než jaký ho znal Barnabas. „Díky téhle zápletce jsme měli spoustu nápadů,“ říká Johny Depp. „První z nich je představa elegantního muže z 18. století, který byl proklet a uzamčen v rakvi po dobu 200 let, se vrací v roce 1972 - z hlediska estetiky asi v nejhorší možné době, kdy lidé přijali za své téměř cokoli od ošklivých panenek přes drhané šperky a hrozny ze smůly až po lávové lampy. A právě o téhle době jsme si říkali, že bude pro upíra ideální, protože právě on dokáže nejlépe ocenit absurditu všech těch věcí,“ vysvětluje Johnny Depp. Tim Burton, který byl v 70. letech teenagerem, souhlasí a říká: „Nešlo nám primárně o to dělat si z té doby legraci, ale spíš o to dívat se na ní z jiné perspektivy. Samozřejmě že v každé době najdete podivné věci, ale když se na to všechno podíváte zpětně, tak zrovna 70. léta jsou divnější než jiné dekády,“ říká režisér.
Jako cizinec v cizí době se Barnabas vrací na jediné místo, které zná, a to je kdysi velkolepé sídlo Collinwood Manor. Jenže Barnabas najde sídlo v otřesném stavu a své zbylé příbuzné stejně zruinované. Burton o tom říká: „Moji snahou bylo zachytit dynamiku téhle rodiny, která je o něco jiná než úplně normální rodina. Chci říct, že každá rodina má svoji vlastní dynamiku, a právě to mě nejvíc zajímalo.“
„Jeho jméno bylo Barnabas Collins, a byl to jeden z nejlepších mužů, jaké tahle rodina kdy měla.”
Postavu upíra Barnabase Collince vymyslel Dan Curtis a původně ji ztvárnil Jonathan Frid. Přestože hrdina se v seriálu objevil až zhruba rok po jeho začátku, sledovanost díky němu okamžitě vyskočila do nebeských výšin a stal se symbolem seriálu.
„Barnabas byla přelomová postava - hlavní hrdina, který je upír,“ říká Graham Smith. „Přestože z dnešního pohledu se to nemusí zdát nijak zvláštní, na konci 60. let to bylo neuvěřitelně bizarní,“ dodává. Zajímavé je, že již řadu let před vznikem Burtonovy filmové verze „Temných stínů“ byl Johnny Depp vybrán tvůrcem seriálu, aby ztvárnil roli Barnabase. Curtis společně s Davidem Kennedym dlouho chtěli převést seriál na filmové plátno, a v polovině první dekády 21. století oslovili Johnnyho Deppa s nápadem na film a s tím, že by v něm měl hrát hlavní roli. Depp říká: „Byl jsem poctěn tím, že ve mně Dan viděl Barnabase Collinse.“ Herec také vysvětluje, že jeho postava je poctou herci, který ztvárnil postavu jako první. „Při každé výrazu jsem se vracel k famóznímu ztvárnění mého hrdiny Jonathanem Fridem.
Pro Burtona měla práce s Deppem jednu velkou výhodu v podobě hercovy schopnosti vydat ze sebe maximum. „Johnny je ochotný vyzkoušet úplně cokoli. Pokaždé přichází s novými nápady, které nás oba těší. Zanuck k tomu říká: „Každá spolupráce těch dvou přináší neuvěřitelné výsledky - Tim přichází se skvělými nápady a Johny je realizuje na plátně. Navzájem se skvěle znají, takže Johny pozná už jenom z Timova výrazu, jestli se mu něco líbí nebo ne, nebo Timovi stačí říct jedno dvě slova a Johnny hned ví, co Tim chce.“
Tvůrce make-upu Joel Harlow odpovídal za přeměnu Deppa v Barnabase, na čemž spolupracoval s hercem a Burtonem ve snaze zachytit hrdinovu zvláštní vizáž. Vyzkoušeli společně několik variant, než byli spokojeni s perfektní podobu hrdiny, který je sice nemrtvý, ale zároveň pořád docela pohledný chlap. Použili jsme několik vrstev make-upu, aby měl Barnabas dostatečně křídový vzhled. „Když jsme ho poprvé na place viděli na monitoru, byl celý bílý,“ říká Harlow. „My jsme přitom ale použili celou řadu různých barev,“ vysvětluje Harlow. Aby byl vytvořen kontrast s bledou kůží, Harlow obkroužil Deppovy oči tmavými stíny a zvýraznil jeho lícní kosti, aby Barnabas vypadal víc mrtvolně.
Asi nejtypičtějším znakem každého upíra jsou jeho tesáky, a Depp jich dostal na výběr hned několik. Harlow k tomu říká: „Měli jsme několik druhů, jedny byly zahnutější, jiné rovné, jedny kratší a jiné delší. Některé dokonce vypadly jako zuby chřestýše. Měly jsme také sadu, která se aktivovala, jakmile Depp otevřel pusu.“ Dalším z Barnabasových výrazných rysů byly jeho dlouhé nehty zvýrazňující jeho dlouhé prsty. „Na těch prstech bylo pro mě něco zajímavého, a to konkrétně to, jak se upír dotýká věcí. Taky si myslím, že to prospělo emocionální kvalitě výrazu hlavního hrdiny.“
„Tim chtěl, aby Barnabas byl citlivý na dotek,“ vysvětluje Harlow. „Jeho ruce svým způsobem ukazují cestu, jako kdyby dokázaly věci cítit. To se může na první pohled zdá být jednoduché, ale ve skutečnosti je to poměrně složité, protože jeho prsty musejí vypadat tence a hladce, jenže když k rukám cokoli přidáte, tak je to hned vidět. Muselo to také být pevné, aby se prsty neohýbaly ve chvíli, kdy se věcí dotýká, protože to by okamžitě iluzi narušilo.“
„Ty ruce pomohly spoluvytvářet moji postavu,“ konstatuje Johnny Depp. „Musel jsem se sice učit, jak se dotýkat věcí nebo je sbírat za situace, kdy byly 8 cm od mých skutečných prstů, ale stálo to za to, protože to moji postavu skvěle dotvořilo.“
Graham King říká: „Johnny se do role prostě ponořil. Jeho nasazení jste mohli vidět již na tom, jak ochotně absolvoval hodiny a hodiny make-upu, jakož i na jeho samotném výkonu. Johnnyho herectví je založeno na opravdovosti a je pro něj nejpřirozenější věcí na světě. Nikdo nedokáže postavy tohoto typu lépe než on,“ dodává King.
„Rodina je jediné skutečné bohatství."
Když se Barnabas vrátí na Collinwoodské panství, tak jediná osoba zná jeho skutečnou identitu a ví, že je upír, a to hlava rodiny Elisabeth Collins Stoddard. Rodině řekne, že to je vzdálený příbuzný, a jeho podivné chování vysvětlí tím, že pochází z Anglie. „Myslím si, že Barnabas v Elizabeth našel spřízněnou duši, protože se snažila pozvednout rodinné jméno a je oddaná obnově staré slávy rodiny,“ říká Depp.
Michelle Pfeiffer, která ztvárnila roli Elizabeth, k tomu říká: „Vnější dojem je pro ni velmi důležitý. Je velmi hrdá na jméno Collins, přestože během doby to jméno hodně upadlo. Ta rodina je také dost divná, ale nikdo z nich si neuvědomuje, jak divní vlastně jsou,“ konstatuje herečka.
Michelle Pfeiffer vzpomíná na to, jak se dověděla, že Tim Burton připravuje filmovou verzi jejího oblíbeného seriálu: „Ta informace mě tak nadchla, že jsem udělala něco, co normálně nedělám; zavolala jsem mu a řekla jsem si o roli v jeho filmu. V té době neexistoval žádný scénář, a tak jsem mu řekla: ‘Sice nevím, jestli se v tom filmu nějaká role najde, ale chtěla bych, abys věděl, že jsem velká fanynka tohohle seriálu.’ Věděla jsem, že bych si vyčítala, kdybych to neudělala, protože jsem tu roli opravdu moc chtěla.“
„Vítejte do Collinwoodu. Měli byste si nás představit v lepší den.”
Burton, který Michelle Pfeiffer režíroval už před 20 lety ve filmu „Batman se vrací“, říká: „Byl jsem nadšený z toho, že jsem Michelle získal pro roli Elizabeth, protože ona se do projektu vyloženě nadchla a protože jsem věděl, že bude v tom neskutečném světě naprosto skutečná. A pro roli hlavy rodiny se skvěle hodila i proto, že k ní všichni mladší herci naprosto vzhlíželi.“
Zatímco Elizabeth se zoufale snaží rodinu Collinsových pozvednout, je ve filmu i postava, která touží jí poslat ke dnu. Je to čarodějnice jménem Angelique Bouchard, ve 20. století spíše známá pod jménem Angie. „Angelique byla před dávnými lety Barnabasem zavržena, a nikdy se přes to nepřenesla,“ vysvětluje Tim Burton. „Vztahy jako byl tenhle, kdy je těžké skončit, jsme zažili všichni, jenže ona to dotáhla do extrému, který přetrval staletí,“ říká režisér.
Eva Green ve filmu ztvárnila ženu, která ví, jak se má pomstít. Herečka o své postavě říká: „U ní je všechno znásobené - její bolest, její touha, její pomstychtivost. Je to skvělá postava, a musím říct, že jí nevidím nutně jen jako zlou. Její srdce bylo kdysi zlomeno, a tak když se znovu objeví Barnabas, je to pro ni šok. Je totiž sice na vrcholu své moci, ale zároveň je i zranitelná, protože Barnabas je její slabé místo. Myslí si, že on jí miluje stejně jako jeho, akorát že se to bojí dát najevo. Ona ho chce vlastnit, až do každé nejmenší části.“
„Eva mě napadla jako první, když jsem pomyslel na Angelique,“ říká Tim Burton. „Byl jsem moc spokojený, že jsem jí pro tuhle roli získal, protože své postavě dodala tolik, kolik jsem si ani nedokázal představit. Měla skvělé nápady, práce s ní byla legrace a každý den mě příjemně překvapovala.“
„Byla jsem vždycky Timovou fanynkou,“ říká Eva Green. „Je sám kreativní, ale zároveň je přístupný nápadům jiných, což je z pohledu herce ideální kombinace. Postavu Angelique jsme oba chápali stejně. Ani jeden jsme jí nevnímali jako jednoznačně zápornou postavu; i Tim dobře chápal její bolest.“
Angelique je žena, která se během času měnila. V 18. století to byla služebná s tmavými vlasy. Ve 20. století vystupuje jako Angie, generální ředitelka společnosti Angel Bay a úspěšná blonďatá top manažerka. „Tim chtěl, aby v současnosti vypadala jako splněný americký sen,“ říká Eva Green. „Je naprosto perfektní. Až moc. Perfektní make-up, rudé rty, platinové vlasy. Je plná lesku a zároveň je sofistikovaná. Jenže jak se Barnabas dostane z jeho hrobky, její vnější fasáda začíná pomalu opadávat.“ A aby všechno pro Angelique bylo ještě horší, tak se zdá, že o Barnabase přijde i podruhé kvůli stejné ženě. Nová vychovatelka u Collinsů Victoria Winters totiž vypadá neuvěřitelně podobně jako Barnabasem kdysi milovaná Josette DuPres, žena, která si před dvěma stoletími získala jeho srdce a zaplatila za to životem.
DABING
V českém znění: Filip Čáp - Johnny Depp (Barnabas Collins), Ilona Svobodová - Michelle Pfeiffer (Elizabeth Collins Stoddardová), Martina Menšíková - Helena Bonham Carter (Dr. Julia Hoffmanová), Tereza Bebarová - Eva Green (Angelique Bouchardová), Ivana Korolová - Bella Heathcote (Victoria Wintersová), Terezie Taberyová - Chloë Grace Moretz (Carolyn Stoddardová), Jindřich Žampa - Gulliver McGrath (David Collins), Zdeněk Mahdal - Jackie Earle Haley (Willie Loomis), Libor Bouček - Jonny Lee Miller (Roger Collins), Bohuslav Kalva - Christopher Lee (Clarney), Zuzana Slavíková - Susanna Cappellaro (Naomi Collinsová), Klára Sochorová, Petr Burian, Robert Hájek, Zbyšek Horák, Antonín Navrátil, Veronika Veselá, Otto Rošetzký, Klára Urbanová a další
Překlad: Martin Massaniec
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2012
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.5.2012 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 11.5.2012 Warner Bros. US
Premiéra Austrálie: 10.5.2012
Premiéra Velká Británie: 11.5. 2012
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 26.9.2012 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 26.9.2012 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 7 365 805
Tržby celkem - $ 245 500 000
Návštěvnost v ČR 73 187
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
„Každá rodina má své démony."
OBSAH
V roce 1752 vypluli Joshua a Naomi Collinsovi se svým synem Barnabasem lodí z anglického Liverpoolu, aby začali nový život v Americe. Ale ani oceán jim nepomůže v tom, aby unikli záhadnému prokletí, které jejich rodinu pronásleduje. Uplyne dvacet let a Barnabasovi leží svět u nohou - tedy aspoň město Collinsport ve státě Maine. Majitel panství Collinwood - Barnabas je bohatý pán, má moc a je to notorický playboy…dokud neudělá zásadní chybu - zlomí totiž srdce Angelique Bouchard . Angelique je čarodějnice každým coulem. Přichystá mu horší osud, než je samotná smrt: promění ho v upíra a pak ho upálí zaživa. O dvě stě let později se Barnabas nechtěně dostane ze své hrobky a přichází do naprosto jiného světa roku 1972. Vrací se na panství Collinwood a zjistí, že z kdysi velkolepého panství jsou dnes jen ruiny. Zbytku rozpadlé rodiny Collinsů se daří o něco lépe, každý skrývá své temné tajemství. Hlava rodiny Elizabeth Collins Stoddard přivolá blízkou psychiatričku Dr. Julii Hoffman, aby jim pomohla vyřešit rodinné trápení. V usedlosti žije také neúspěšný bratr Elizabeth Roger Collins její pubertální dcera, rebelka Carolyn a Rogerův předčasně vyspělý 10ti letý syn David Collins. Rodinná záhada se přenese i na správce Willieho Loomise, kterého hraje Jackie Earle Haley a na Davidovu novou chůvu Victorii Winters.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Co se Vám na tom zase páni odborníci nelíbí, co? Pokaždé, když jdu na jeho film, tak je mi jasné, že to bude neortodoxní příběh...a ono tomu opět tak je. Někdy točí film, aby si nějakou škváru vydělal, jako třeba Planeta opic. No a někdy si prostě a jednoduše splní jeden z řady snů, které se mu v portfóliu stále sčítají. A co, že film stál 150 milionů dolarů, když to zamáznul pan produkční Johnny Depp, který ještě má tak potřebu řešit peníze. Mně se Temné stíny moc líbili. Bylo v nich přesně to, co jsem si přál...a co, že to všecko bylo hrozně vokaté. Postavy neměly chybu, herci je zahráli naprosto fantasticky, hudba mě také neuvěřitelně bavila, atmosféra byla opět parádně kouzelná a příběh byl přesně takový, jaký bych od Tima očekával. Ani, co se týče vizualizace, nemám výhrady. Já fakt nevidím jediný závažnější problém. U Tima se mi ještě líbí i to, že do filmu zve buď známé, ale jedinečné tváře nebo neokoukané a originální herce. A ani tady nezklamal. Všecko na tom filmu mi nádherně sedlo. A i když nebyl nijak zvlášť originální a některé scény bych klidně i vynechal, já jsem se u něj bavil. A když už nic jiného, tak Eva Green každýmu chlapovi musela udělat obrovskou radost. (Malarkey) 4*
Co se Vám na tom zase páni odborníci nelíbí, co? Pokaždé, když jdu na jeho film, tak je mi jasné, že to bude neortodoxní příběh...a ono tomu opět tak je. Někdy točí film, aby si nějakou škváru vydělal, jako třeba Planeta opic. No a někdy si prostě a jednoduše splní jeden z řady snů, které se mu v portfóliu stále sčítají. A co, že film stál 150 milionů dolarů, když to zamáznul pan produkční Johnny Depp, který ještě má tak potřebu řešit peníze. Mně se Temné stíny moc líbili. Bylo v nich přesně to, co jsem si přál...a co, že to všecko bylo hrozně vokaté. Postavy neměly chybu, herci je zahráli naprosto fantasticky, hudba mě také neuvěřitelně bavila, atmosféra byla opět parádně kouzelná a příběh byl přesně takový, jaký bych od Tima očekával. Ani, co se týče vizualizace, nemám výhrady. Já fakt nevidím jediný závažnější problém. U Tima se mi ještě líbí i to, že do filmu zve buď známé, ale jedinečné tváře nebo neokoukané a originální herce. A ani tady nezklamal. Všecko na tom filmu mi nádherně sedlo. A i když nebyl nijak zvlášť originální a některé scény bych klidně i vynechal, já jsem se u něj bavil. A když už nic jiného, tak Eva Green každýmu chlapovi musela udělat obrovskou radost. Prakticky nehodnotitelný film. Bod zvratu, na který se Burton tímto filmem již definitivně dostal, mě zahrnuje pocity nevědomosti, co je opravdu ironie, satira, parodie a co je myšleno zcela vážně. Tady se smývají rozdíly mezi stylem a nevkusem... Proto na mě působí Temné stíny jako extrémně nevyrovnaná všehochuť, kterou si Burton namíchal ze všeho (prvky, styly, humor, herci), co miluje do podoby, která se stala jemu natolik typickou, až vám každý moment filmu přijde jako "už někdy viděný". Tím nemyslím nápadně podobné rány z brokovnice směrem na Evu Green, které ve mě evokovaly pohled na Sarah Connor v druhém Terminátorovi, ale... Vrchol nebo dno, možná obojí, ale rozhodně zvrácená zábava, která s mým vynikajícím doprovodem pozvedla nedělní odpoledne mezi vrchol týdne:). Btw: rozpočet 150 milionů? To si nechali ten hrad rodu Collinsů fakt postavit? PS: kde vzala Eva Green najednou prsa? (Djkoma) 3*
Johnny Depp s vizáží Víta Bárty z Věcí veřejnejch předvede s Evou Green tzv. demoliční soulož, která se stává zároveń první filmovou souloží, kterou nikdo z nás nemůže nepodobit. Timík mě nezklamal a postupně do mě tankoval elixír nadšení z toho, že prostě existují věci mezi nebem a zemí, který vlastně neexistují, ale díky Timovi alespoň na pár minut nepochybujeme o jejich existenci. Samozřejmě jen dobrá režie by tady nestačila, musí přijít ruku v ruce s hereckejma výkonama a ty tady byly parádní. Johnny si tu svoji ručičí mimiku může fakt nechat patentovat. Ještě nikdy mě duel DepBurt nevyděsil tak moc jako tady, když jsem uviděl Depíka jako vražedného upíra začal jsme panakařit, že Vít Bárta prorazil do filmu a preventivně hledal v kinosále odposlouchávací zařízení. Naštěstí se na place brzo objevila Eva Evičkovna Greenova a já zapomněl i svoje příjmení. Jako Evičku můžu už od Snílku, ale tady vypadala jako definice významu slova sex. Jak asi Depíkovi chutnaly ty červený krajkový kalhotky co si Evička slíkla a dala je Vítu Bártovi eeee teda Depíkovi na ksicht. Stačej jedny kalhotky Evičky a myšlenky na Víta Bártu a člověk už neví co mele. Komedie, fantazie, ale především romantická Burtovinka se skvělým hereckým obsazením a live koncertem nejhnusnější ženský na světě, Alice Coopera. První stíny, který budu vyhledávat nejenom v tropických parnech. (Enšpígl) 4*
VELKÁ RECENZE
Měli jsme ho rádi. A milovali jsme jeho filmy. On nás ale postupně poztrácel. „Věčně svůj“ Tim Burton se dlouho opakoval, a když zkusil něco jiného, buď se spálil kasovně, anebo si nazlobil své ortodoxní příznivce. Jenže když se nechal najmout pro disneyovskou Alenku v říši divů, byla z toho miliarda dolarů a s tím i jistota, že věčně rozčepýřený chlapec si bude smět až do smrti točit cokoliv se mu zlíbí. Kdo si však myslel, že Burton statutu hitmakera využije opravdu odvážně a kousne do nejtužšího možného sousta, zmýlil se.
Z Burtona je naopak definitivně popíkář. Řemeslně na výši, herci se mu cpou do filmu tak vehementně, že může i do role posledního zahradníka obsadit známou tváří, a na triky je taky vždy dost peněz. Jenže na výrazný autorský otisk v promakaném filmu, který by krásně děsil i příští generace, zapomeňte.
Temné stíny totiž vyznívají jako zakázková, dost povrchní a leckdy odfláklá práce, za níž by člověk tipoval spíš rutinéra imitujícího Tima Burtona… než onoho skutečného klasika.
Filmové oživení zapadlé soap-opery ze 70. let o prokletém upírovi Barnabasovi, který roztržitě tápe v moderních časech, vykazuje spoustu burtonovských trademarků. Výtvarné vlivy německého expresionismu nebo hororů studia Hammer najdeme i v téhle barvotiskové rodinné oddychovce. I tady se Burton mazlí se zrůdami a zrůdičkami a raduje se s nimi víc než s nudnými pozemšťany (i když jsou sebevíc spanilí). A samozřejmě tu neschází jeho manželka Helena Bonham Carter, pro kterou by Burton našel místo nejspíš i ve válečném drámu o výcviku mariňáků. Jeho stará prostě musí být všude, jinak bude doma dusno. I když je tedy spousta věcí tam, kde je rádi vidíme, pod vlivem nedbalého příběhu Temné stíny stejně připomínají jen vykalkulovaný derivát: Odvozeninu ze starších burtonovek, z Addamsovy rodiny, spikleneckých upířin. Film barevný tak jako Alenka, tematicky dohraný po vzoru Twilight a marketingově postavený na „pirátovi“ Johnny Deppovi. Takže… miliardový hit na míru?
Tak veselo po komerční stránce asi nebude. Temné stíny nicméně jsou přímočarou hororovou komedií pro masy, která nevymýšlí žádné umělecké složitosti a po divácích nevyžaduje namáhavější spolupráci.
Koná se jednoduchý a povrchní rej gagů, které se trefují tu líp, tu hůř, a leckdy koketují s pocitem „what the fuck“. Ten se v hlavě rozezní jak u finále a jeho „velkých odhalení“, tak i u překvapivých sexuálních scén – alespoň v těch je ale cítit trochu řeřavější autorský přístup, protože orální uspokojování se v rodinné komedii nevidí každý den a vášnivá soulož mezi Deppem a čarodějkou Evou Green dává názorný návod, jak oživit sterilní a ufňukanou romantiku ze ságy Twilight.
Vůbec Eva Green a bohatá prezentace jejího sex-appealu je tím nejpamátnějším, co Temné stíny přináší. Ostatní radosti jsou spíš drobné, a to i když jde o gagy, popkulturní narážky nebo třeba psychoanalytická pomrknutí (ano, Hitchcockova oblíbená záměna ejakulace a příbojových vln se vrací na plátna). Průběžné fórky nicméně fungují spíš jako zpestření příběhu, který sám o sobě nemá kdovíjaký tah a spíš nerušeně plyne. Pouze lehce baví, než že by mohl výrazněji zasáhnout.
Burton zkrátka servíruje produkt bez vyšších ambicí, vybavený podmanivou výpravou, vymakanými maskami, drahými triky a velmi efektní hudební dramaturgií. Je to řemeslně čistý průplach, do kterého se bohužel nevešlo tolik fištrónu jako do Smrt jí sluší nebo Čarodějek z Eastwicku.
O FILMU
Váhavý upír s neodolatelným kouzlem. Tajemná naivka, která je k němu neúprosně přitahována. Žárlivá fúrie, která je zároveň svůdkyně a čarodějnice. Podivná rodina se strašidelným starým sídlem, kde se na každém rohu skrývá tajemství.
To jsou některé typické znaky populárního seriálu z pozdních 60. let, který změnil tvář tehdejší televize. V době, která ve všem přinesla spoustu změn, přišel seriál „Temné stíny“, který otřásl stojatými vodami soap opery se svojí unikátní směsicí gotických záhad, romance a melodramatu. Mladí lidé najednou začali pospíchat domů, aby mohli v televizi sledovat podivné zvraty v Collinsově rodině. V době, kdy neexistovaly DVD rekordéry ani videorekordéry, bylo sledování epizod „Temných stínů“ kultovní záležitostí pro generaci oddaných fanoušků. Jedním z obdivovatelů seriálu byl Tim Burton, který sám dospěl ve filmaře bořícího svým originálním imaginativním stylem mýty. Burton o seriálu říká: „Měl svoje specifické kouzlo. Byla to sice soap opera, ale s podivným, nadpřirozeným pozadím,“ vysvětluje. Johnny Depp, který ve filmu ztvárnil Barnabase Collinse, vzpomíná: „Nic podobného v té době nevysílali, nebo aspoň ne ve dne. Nic, kde by byli upíři, duchové a čarodějnice. Ten žánr mě vždycky přitahoval, už jako malého kluka, takže jakmile jsem poznal ‘Temné stíny’, už jsem se jich nepustil.
Pravdivost Deppových slov je zřejmá. O několik desítek let později Depp totiž nejenže hraje ve filmu na motivy seriálu hlavní roli, ale je i jeho producentem, společně s Richardem D. Zanuckem, Grahamem Kingem, Christi Dembrowski a Davidem Kennedym. Film „Temné stíny“ zároveň představuje jeho již osmou spolupráci s režisérem Tim Burtonem, navazuje tak na jejich obdivuhodné filmové partnerství. „Pochopitelně hned mě napadlo, že pokud má někdo vdechnout život tomuto projektu, musí to být Tim,“ říká Johny Depp. „Hned se do toho také nadchnul a tak jsme projekt začali připravovat,“ dodává. „Johnny dává vždycky do všeho 100 %, a do tohoto projektu byl od začátku obzvlášť nadšený,“ říká Burton. „Mně se zase líbilo, kam až můžeme zajít s příběhem, a věděl jsem, že natáčení bude velká legrace,“ dodává. Producent Richard D. Zanuck, který s režisérem pracuje přes deset let, říká: „Tim Burton je asi hlavní důvod, proč dodnes točím filmy. Je to umělec v pravém smyslu slova - skvělý technik s mimořádně barvitou představivostí, kterou umí přenést na filmové plátno se svým vlastním podpisem.“
Při přenášení „Temných stínů“ na filmové plátno Burton usiloval o zachování ducha show, přestože si byl vědom toho, že je tak trochu neuchopitelý. „Seriál nejde předělat naprosto přesně, protože měl víc než 1200 epizod a jeho duch byl vždy tak trochu nepolapitelný, ale pro nás byl přesto vždy inspirací,“ vysvětluje producent. Producent Graham King nicméně zdůrazňuje, že nemusíte být fanoušek seriálu ani dokonce nemusíte mít takový věk, abyste si seriál pamatovali, pokud si film chcete užít. „Víme, že po světě chodí spousta fanoušků ‘Temných stínů’ a že mezi ně patří i Tim a Johnny. No a tak jsme chtěli na jednu stranu zachovat určitou úctu k seriálu, ale na straně druhé jsme natočili film pro současné diváky, a k tomu se ještě přidal magický rukopis Tima Burtona. Film je pojat ve velkém, má spoustu mimořádných postav, a sám sebe nebere příliš vážně. Je legrační a zároveň podivný jako peklo.“
Chris Dembrowski k tomu říká: „Věděl jsem, že Johny a Tim ‘Temným stínům’ vdechnou nový život a že jejich magiku přivedou zpět svým originálním způsobem. Podle mého názoru původní fanoušci tuhle verzi moc ocení, a zároveň film přitáhne i nové diváky,“ vysvětluje. Producent David Kennedy spolupracoval s tvůrcem původního seriálu, již zemřelým Danem Curtisem, a Curtis svěřil Kennedymu zřejmě jeho nejoriginálnější nápad. Kennedy vysvětluje, že satirický rozměr Burtonovy reinkarnace „Temných stínů“ byl od počátku součástí Curtisovy vize. „Když Tim a Johnny mluvili o tom, co by chtěli udělat s ‘Temnými stíny’, tak ten příběh vnímali s takovým humorem, že jsem prostě věděl, že je ve správných rukou. Upřímně si nemyslím, že bez nich dvou a bez Christi by ten film vůbec mohl vzniknout,“ dodává producent.„Vím samozřejmě, že nejskalnější fanoušci původního seriálu budou říkat, že ten v sobě neměl tolik humoru. A budou mít pravdu. Jenže Dan chtěl, aby náš film v sobě humor měl, a já za sebe musím říct, že jsem moc rád, co nakonec z filmu je. Pro mě osobně je ten film můj splněný sen.“
Být součástí filmu „Temné stíny“ bylo splněným snem i pro hvězdnou Michelle Pfeiffer, která sama sebe nazývá skalní fanynkou seriálu. „Byla jsem tím seriálem přímo posedlá,“ říká herečka. „Byl to vlastní první upírský seriál vysílaný v televizi vůbec. Moje máma si zřejmě řekla, že když ho dávají odpoledne, že se na něj klidně můžu dívat, ale já jsem při jeho sledování stejně měla pokaždé pocit, jako bych porušovala nějaká pravidla, protože ten seriál byl hrůzostrašný a zároveň na svoji dobu dost sexy,“ vysvětluje Michelle Pfeiffer.
Seth Graham Smith, autor scénáře a spoluautor námětu (společně s Johnem Augustem), říká: „Chtěli jsme ve filmu mít opravdovou hrůzu, stejně jako i romanci, touhu a komedii. Pro mě byla nejzábavnější snaha spojit všechny tyto prvky dohromady,“ dodává.
Velká část vtipných scén má původ v tom, že Barnabas Collins je něco jako ryba na suchu: svůdník z 18. století, který zlomí srdce čarodějce bez srdce jménem Angelique. Když Barnabas přizná, že miluje jinou, konkrétně éterickou Josette, rozhodně se Angelique pomstít se oběma: Josette připraví o život, zatímco Barnabasovi připraví život věčný, jenže v těle upíra. Jenže takový život vlastně nestojí za nic, protože Angelique se rozhodne Barnabase pohřbít navždy v rakvi, nebo aspoň do nejbližší budoucnosti.
Zhruba o 200 let později se Barnabas dostane ze své hrobky díky nešikovnému týmu stavebních dělníků. Venku je rok 1972, a tak je svět pochopitelně o dost jiný, než jaký ho znal Barnabas. „Díky téhle zápletce jsme měli spoustu nápadů,“ říká Johny Depp. „První z nich je představa elegantního muže z 18. století, který byl proklet a uzamčen v rakvi po dobu 200 let, se vrací v roce 1972 - z hlediska estetiky asi v nejhorší možné době, kdy lidé přijali za své téměř cokoli od ošklivých panenek přes drhané šperky a hrozny ze smůly až po lávové lampy. A právě o téhle době jsme si říkali, že bude pro upíra ideální, protože právě on dokáže nejlépe ocenit absurditu všech těch věcí,“ vysvětluje Johnny Depp. Tim Burton, který byl v 70. letech teenagerem, souhlasí a říká: „Nešlo nám primárně o to dělat si z té doby legraci, ale spíš o to dívat se na ní z jiné perspektivy. Samozřejmě že v každé době najdete podivné věci, ale když se na to všechno podíváte zpětně, tak zrovna 70. léta jsou divnější než jiné dekády,“ říká režisér.
Jako cizinec v cizí době se Barnabas vrací na jediné místo, které zná, a to je kdysi velkolepé sídlo Collinwood Manor. Jenže Barnabas najde sídlo v otřesném stavu a své zbylé příbuzné stejně zruinované. Burton o tom říká: „Moji snahou bylo zachytit dynamiku téhle rodiny, která je o něco jiná než úplně normální rodina. Chci říct, že každá rodina má svoji vlastní dynamiku, a právě to mě nejvíc zajímalo.“
„Jeho jméno bylo Barnabas Collins, a byl to jeden z nejlepších mužů, jaké tahle rodina kdy měla.”
Postavu upíra Barnabase Collince vymyslel Dan Curtis a původně ji ztvárnil Jonathan Frid. Přestože hrdina se v seriálu objevil až zhruba rok po jeho začátku, sledovanost díky němu okamžitě vyskočila do nebeských výšin a stal se symbolem seriálu.
„Barnabas byla přelomová postava - hlavní hrdina, který je upír,“ říká Graham Smith. „Přestože z dnešního pohledu se to nemusí zdát nijak zvláštní, na konci 60. let to bylo neuvěřitelně bizarní,“ dodává. Zajímavé je, že již řadu let před vznikem Burtonovy filmové verze „Temných stínů“ byl Johnny Depp vybrán tvůrcem seriálu, aby ztvárnil roli Barnabase. Curtis společně s Davidem Kennedym dlouho chtěli převést seriál na filmové plátno, a v polovině první dekády 21. století oslovili Johnnyho Deppa s nápadem na film a s tím, že by v něm měl hrát hlavní roli. Depp říká: „Byl jsem poctěn tím, že ve mně Dan viděl Barnabase Collinse.“ Herec také vysvětluje, že jeho postava je poctou herci, který ztvárnil postavu jako první. „Při každé výrazu jsem se vracel k famóznímu ztvárnění mého hrdiny Jonathanem Fridem.
Pro Burtona měla práce s Deppem jednu velkou výhodu v podobě hercovy schopnosti vydat ze sebe maximum. „Johnny je ochotný vyzkoušet úplně cokoli. Pokaždé přichází s novými nápady, které nás oba těší. Zanuck k tomu říká: „Každá spolupráce těch dvou přináší neuvěřitelné výsledky - Tim přichází se skvělými nápady a Johny je realizuje na plátně. Navzájem se skvěle znají, takže Johny pozná už jenom z Timova výrazu, jestli se mu něco líbí nebo ne, nebo Timovi stačí říct jedno dvě slova a Johnny hned ví, co Tim chce.“
Tvůrce make-upu Joel Harlow odpovídal za přeměnu Deppa v Barnabase, na čemž spolupracoval s hercem a Burtonem ve snaze zachytit hrdinovu zvláštní vizáž. Vyzkoušeli společně několik variant, než byli spokojeni s perfektní podobu hrdiny, který je sice nemrtvý, ale zároveň pořád docela pohledný chlap. Použili jsme několik vrstev make-upu, aby měl Barnabas dostatečně křídový vzhled. „Když jsme ho poprvé na place viděli na monitoru, byl celý bílý,“ říká Harlow. „My jsme přitom ale použili celou řadu různých barev,“ vysvětluje Harlow. Aby byl vytvořen kontrast s bledou kůží, Harlow obkroužil Deppovy oči tmavými stíny a zvýraznil jeho lícní kosti, aby Barnabas vypadal víc mrtvolně.
Asi nejtypičtějším znakem každého upíra jsou jeho tesáky, a Depp jich dostal na výběr hned několik. Harlow k tomu říká: „Měli jsme několik druhů, jedny byly zahnutější, jiné rovné, jedny kratší a jiné delší. Některé dokonce vypadly jako zuby chřestýše. Měly jsme také sadu, která se aktivovala, jakmile Depp otevřel pusu.“ Dalším z Barnabasových výrazných rysů byly jeho dlouhé nehty zvýrazňující jeho dlouhé prsty. „Na těch prstech bylo pro mě něco zajímavého, a to konkrétně to, jak se upír dotýká věcí. Taky si myslím, že to prospělo emocionální kvalitě výrazu hlavního hrdiny.“
„Tim chtěl, aby Barnabas byl citlivý na dotek,“ vysvětluje Harlow. „Jeho ruce svým způsobem ukazují cestu, jako kdyby dokázaly věci cítit. To se může na první pohled zdá být jednoduché, ale ve skutečnosti je to poměrně složité, protože jeho prsty musejí vypadat tence a hladce, jenže když k rukám cokoli přidáte, tak je to hned vidět. Muselo to také být pevné, aby se prsty neohýbaly ve chvíli, kdy se věcí dotýká, protože to by okamžitě iluzi narušilo.“
„Ty ruce pomohly spoluvytvářet moji postavu,“ konstatuje Johnny Depp. „Musel jsem se sice učit, jak se dotýkat věcí nebo je sbírat za situace, kdy byly 8 cm od mých skutečných prstů, ale stálo to za to, protože to moji postavu skvěle dotvořilo.“
Graham King říká: „Johnny se do role prostě ponořil. Jeho nasazení jste mohli vidět již na tom, jak ochotně absolvoval hodiny a hodiny make-upu, jakož i na jeho samotném výkonu. Johnnyho herectví je založeno na opravdovosti a je pro něj nejpřirozenější věcí na světě. Nikdo nedokáže postavy tohoto typu lépe než on,“ dodává King.
„Rodina je jediné skutečné bohatství."
Když se Barnabas vrátí na Collinwoodské panství, tak jediná osoba zná jeho skutečnou identitu a ví, že je upír, a to hlava rodiny Elisabeth Collins Stoddard. Rodině řekne, že to je vzdálený příbuzný, a jeho podivné chování vysvětlí tím, že pochází z Anglie. „Myslím si, že Barnabas v Elizabeth našel spřízněnou duši, protože se snažila pozvednout rodinné jméno a je oddaná obnově staré slávy rodiny,“ říká Depp.
Michelle Pfeiffer, která ztvárnila roli Elizabeth, k tomu říká: „Vnější dojem je pro ni velmi důležitý. Je velmi hrdá na jméno Collins, přestože během doby to jméno hodně upadlo. Ta rodina je také dost divná, ale nikdo z nich si neuvědomuje, jak divní vlastně jsou,“ konstatuje herečka.
Michelle Pfeiffer vzpomíná na to, jak se dověděla, že Tim Burton připravuje filmovou verzi jejího oblíbeného seriálu: „Ta informace mě tak nadchla, že jsem udělala něco, co normálně nedělám; zavolala jsem mu a řekla jsem si o roli v jeho filmu. V té době neexistoval žádný scénář, a tak jsem mu řekla: ‘Sice nevím, jestli se v tom filmu nějaká role najde, ale chtěla bych, abys věděl, že jsem velká fanynka tohohle seriálu.’ Věděla jsem, že bych si vyčítala, kdybych to neudělala, protože jsem tu roli opravdu moc chtěla.“
„Vítejte do Collinwoodu. Měli byste si nás představit v lepší den.”
Burton, který Michelle Pfeiffer režíroval už před 20 lety ve filmu „Batman se vrací“, říká: „Byl jsem nadšený z toho, že jsem Michelle získal pro roli Elizabeth, protože ona se do projektu vyloženě nadchla a protože jsem věděl, že bude v tom neskutečném světě naprosto skutečná. A pro roli hlavy rodiny se skvěle hodila i proto, že k ní všichni mladší herci naprosto vzhlíželi.“
Zatímco Elizabeth se zoufale snaží rodinu Collinsových pozvednout, je ve filmu i postava, která touží jí poslat ke dnu. Je to čarodějnice jménem Angelique Bouchard, ve 20. století spíše známá pod jménem Angie. „Angelique byla před dávnými lety Barnabasem zavržena, a nikdy se přes to nepřenesla,“ vysvětluje Tim Burton. „Vztahy jako byl tenhle, kdy je těžké skončit, jsme zažili všichni, jenže ona to dotáhla do extrému, který přetrval staletí,“ říká režisér.
Eva Green ve filmu ztvárnila ženu, která ví, jak se má pomstít. Herečka o své postavě říká: „U ní je všechno znásobené - její bolest, její touha, její pomstychtivost. Je to skvělá postava, a musím říct, že jí nevidím nutně jen jako zlou. Její srdce bylo kdysi zlomeno, a tak když se znovu objeví Barnabas, je to pro ni šok. Je totiž sice na vrcholu své moci, ale zároveň je i zranitelná, protože Barnabas je její slabé místo. Myslí si, že on jí miluje stejně jako jeho, akorát že se to bojí dát najevo. Ona ho chce vlastnit, až do každé nejmenší části.“
„Eva mě napadla jako první, když jsem pomyslel na Angelique,“ říká Tim Burton. „Byl jsem moc spokojený, že jsem jí pro tuhle roli získal, protože své postavě dodala tolik, kolik jsem si ani nedokázal představit. Měla skvělé nápady, práce s ní byla legrace a každý den mě příjemně překvapovala.“
„Byla jsem vždycky Timovou fanynkou,“ říká Eva Green. „Je sám kreativní, ale zároveň je přístupný nápadům jiných, což je z pohledu herce ideální kombinace. Postavu Angelique jsme oba chápali stejně. Ani jeden jsme jí nevnímali jako jednoznačně zápornou postavu; i Tim dobře chápal její bolest.“
Angelique je žena, která se během času měnila. V 18. století to byla služebná s tmavými vlasy. Ve 20. století vystupuje jako Angie, generální ředitelka společnosti Angel Bay a úspěšná blonďatá top manažerka. „Tim chtěl, aby v současnosti vypadala jako splněný americký sen,“ říká Eva Green. „Je naprosto perfektní. Až moc. Perfektní make-up, rudé rty, platinové vlasy. Je plná lesku a zároveň je sofistikovaná. Jenže jak se Barnabas dostane z jeho hrobky, její vnější fasáda začíná pomalu opadávat.“ A aby všechno pro Angelique bylo ještě horší, tak se zdá, že o Barnabase přijde i podruhé kvůli stejné ženě. Nová vychovatelka u Collinsů Victoria Winters totiž vypadá neuvěřitelně podobně jako Barnabasem kdysi milovaná Josette DuPres, žena, která si před dvěma stoletími získala jeho srdce a zaplatila za to životem.
DABING
V českém znění: Filip Čáp - Johnny Depp (Barnabas Collins), Ilona Svobodová - Michelle Pfeiffer (Elizabeth Collins Stoddardová), Martina Menšíková - Helena Bonham Carter (Dr. Julia Hoffmanová), Tereza Bebarová - Eva Green (Angelique Bouchardová), Ivana Korolová - Bella Heathcote (Victoria Wintersová), Terezie Taberyová - Chloë Grace Moretz (Carolyn Stoddardová), Jindřich Žampa - Gulliver McGrath (David Collins), Zdeněk Mahdal - Jackie Earle Haley (Willie Loomis), Libor Bouček - Jonny Lee Miller (Roger Collins), Bohuslav Kalva - Christopher Lee (Clarney), Zuzana Slavíková - Susanna Cappellaro (Naomi Collinsová), Klára Sochorová, Petr Burian, Robert Hájek, Zbyšek Horák, Antonín Navrátil, Veronika Veselá, Otto Rošetzký, Klára Urbanová a další
Překlad: Martin Massaniec
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2012
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.5.2012 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 11.5.2012 Warner Bros. US
Premiéra Austrálie: 10.5.2012
Premiéra Velká Británie: 11.5. 2012
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 26.9.2012 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 26.9.2012 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 7 365 805
Tržby celkem - $ 245 500 000
Návštěvnost v ČR 73 187
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
Tvůrci a herci
Tim Burton (Režie), Christi Dembrowski (Produkce), David Kennedy (Produkce), Richard D. Zanuck (Produkce), Graham King (Produkce), Johnny Depp (Produkce), Danny Elfman (Hudba), Bruno Delbonnel (Kamera), Chris Lebenzon (Střih), Susie Figgis (Casting), Rick Heinrichs (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Julian Slater (Zvuk), Tony Dawe (Zvuk), - (Masky), Seth Grahame-Smith (Scénář), Dan Curtis (původní scénář) (Scénář), Johnny Depp (Herec), Michelle Pfeiffer (Herec), Helena Bonham Carter (Herec), Eva Green (Herec), Jackie Earle Haley (Herec), Jonny Lee Miller (Herec), Chloë Grace Moretz (Herec), Bella Heathcote (Herec), Gulliver McGrath (Herec), Christopher Lee (Herec), Hannah Murray (Herec), Alice Cooper (Herec), William Hope (Herec), Sophie Kennedy Clark (Herec), Jonathan Frid (Herec), David Selby (Herec), Thomas McDonell (Herec), Lara Parker (Herec), Jeff Mash (Herec), Shane Rimmer (Herec), Charlotte Spencer (Herec), Raffey Cassidy (Herec), Michael Shannon (Herec), Ivan Kaye (Herec), Lasco Atkins (Herec), Greg Bennett (Herec), Stuart Mulcaster (Herec), Guy Flanagan (Herec), Susanna Cappellaro (Herec), Sean Mahon (Herec), Nigel Whitmey (Herec), Duncan Casey (Herec), Ian Mann (Herec), Matthew David McCarthy (Herec), Harry Taylor (Herec), Keaton Heinrichs (Herec)
2012/113/USA, Austrálie/Komedie, Horor, Fantasy
- Ve scéně, která se odehrává na večírku, se objeví i slavný americký rockový zpěvák Alice Cooper.
- Carolyn Stoddard (Chloë Grace Moretz) byla již čtvrtým vlkodlakem v sérii Dark Shadows, ale první ženského pohlaví.
- Scéna na „Vdovském vrchu“ byla točena před zeleným plátnem.
- V závěru roku 2012 se jednalo o 7. nejvýdělečnější hororovou komedii, 8. nejvýdělečnější film s tematikou 70. let, 10. nejvýdělečnější film o upírech, 4. nejvýdělečnější snímek, který režíroval Tim Burton a hrál v něm Johny Depp (Barnabas Collins) a konečně 708. nejvýdělečnější film se zohledněním inflace.
- Johnny Depp koupil po smrti Bely Lugosiho jeho dům v Las Vegas, v němž si nechal zbudovat upíří místnost, kde nechybí ani upírské masky, kápě, tesáky, špičáky, plakáty slavných upírských filmů a také vzácná kopie románu „Drákula“. Dům jej stál okolo 2,3 milionů amerických dolarů a přezdívá se mu hrad.
- Hned v úvodu filmu v čase 0:01:12 je možné vidět záběr plující lodě, který pochází z filmu Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (2003), kde Johnny Depp rovněž účinkoval.
- Natáčanie filmu prebiehalo vo Veľkej Británii, Škótsku a Kanade. Scény v lese sa nakrúcali v Black Parku vo Veľkej Británii, ktorý susedí s Pinewood štúdiom.
- Hůl Barnabase Collinse (Johnny Depp) je „pozůstatkem“ z původního seriálu. Má stejný design a je jen trochu pozměněná.
- Podle slov Tima Burtna byli on, Johnny Depp a Michelle Pfeiffer jediní z celého tvůrčího týmu, kteří znali původní seriál Temné stíny (od r. 1966).
- Režisér Tim Burton a představitel Barnabase Collinse Johnny Depp se o projektu bavili již od natáčení filmu Sweeney Todd: Ďábelsky holič z Fleet Street (2007).
- Po filmu Sweeney Todd: Ďábelsky holič z Fleet Street (2007) se jedná již o druhý film, ve kterém postava Johnnyho Deppa zabila postavu Helen Bonham Carter, protože mu lhala.
- Barnabas Collins je podle slov režiséra Tima Burtona postava, kterou chtěl hrát Johnny Depp od malička.
- Kostýmy a celý šatník Johnnyho Deppa bol uložený vo výstavnej miestnosti v Santa Monice, kde sú uložene všetky kostýmy z každého filmu, v ktorom hral. Je to podmienka, ktorú má v každej zmluve.
- Jonathan Frid, Lara Parker, David Selby a Kathryn Leigh Scott, představitelé Barnabase Collinse, Angelique, Quentina Collinse a Josette DuPres z původního seriálu Temné stíny (od r. 1966), se ve filmu objevili během happeningu.
- Snímek byl do kin distribuován pod krycím názvem Night Moves.
- Aby vytvořil maskér Joel Harlow křídově bílou pleť Barnabase Collinse (Johnny Depp), musel nanášet olejové barvy hned v několika vrstvách.
- Po filmu Lůno (2010) se Eva Green a Hannah Murray sešly již u druhého projektu.
- Červený kabriolet Angelique Bouchard (Eva Green) je Plymouth Barracuda z roku 1970.
- Studio Warner Bros koupilo práva na remake seriálu již v roce 2007, ale záhy byl Hollywood paralyzován stávkou scenáristů, která projekt na několik let oddálila.
- Johnny Depp se podílel na produkci snímku prostřednictvím své společnosti Infinitum Nihil.
Odkazy
Hrají:
Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Helena Bonham Carter, Eva Green, Jackie Earle Haley, Jonny Lee Miller, Chloë Grace Moretz, Bella Heathcote, Gulliver McGrath, Christopher Lee, Hannah Murray, Alice Cooper, William Hope, Sophie Kennedy Clark, Jonathan Frid, David Selby, Thomas McDonell, Lara Parker, Jeff Mash, Shane Rimmer, Charlotte Spencer, Raffey Cassidy, Michael Shannon, Ivan Kaye, Lasco Atkins, Greg Bennett, Stuart Mulcaster, Guy Flanagan, Susanna Cappellaro, Sean Mahon, Nigel Whitmey, Duncan Casey, Ian Mann, Matthew David McCarthy, Harry Taylor, Keaton Heinrichs, Ray Shirley