Yamakasi / Yamakasi - Les samourais des temps modernes (2001/90/Francie/Akční) 61%

28.09.2018 13:38
JEDNOU VĚTOU
„Silný duch, silné tělo, silný muž. Když se člověk snaží ovládnout vesmír, který ho obklopuje, učí se lépe poznávat sám sebe."

OBSAH
Yamakasi - parta sedmi lidí, kteří se baví tím, že lezou po domech. Čím výš, tím líp. Samozřejmě, že tato zábava není bez povšimnutí policie. Pak se ale stane problém: malý kluk Džamel má nemocné srdce a nemůže sportovat. Je však spolužáky vyhecován k tomu, aby po vzoru Yamakasi vylezl na strom. Dostane však záchvat, který mu poškodí srdce a je nutná transplantace. Převoz srdce stojí 400 tisíc. Yamakasi cítí určitou část viny a tak se rozhodnou peníze sehnat. A to jakýmkoliv způsobem, třeba i nelegálně.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nikdy jsem bez rozběhu nepřeskočil panelák, ale pokud mohu parkour sledovat z pohodlného křesla, tak se mi hodně líbí. Yamakasi parkour propaguje celkem zábavně, i když dějově to jen poměrně stupidní hříčka, která nebývale přesně ukazuje výhody vyspělého kapitalistického zdravotnictví - řádně si plať zdravotní pojištění, ale jestli onemocníš mimo své možnosti, tak budeš mít štěstí, když si na tvou léčbu někdo vezme úvěr. (Jara.Cimrman.jr) 3*

Nepotřebují výtahy, schody, či pozvání do bytu - vy zase k Sedmi smradům 21.století nepotřebujete mozek aneb jedna z dalších slabších chvilek Luca Bessona v tomto miléniu. Pitomým příběhem oplývající Urban Parkour naroubovaný na přistěhovaleckou agitku, kdy barevní jsou hodní hoši a bílí jsou ti hloupí a zlí, co jim hází klacky pod nohy. Některým bude ke štěstí ono samotné hopsání nepochybně stačit, ale jak by řekl Roger Murtaugh: „I´m too old for this shit!“ (Gilmour93) *

Hodně mizerný film o celkem zajímavém fenoménu - parkouru (Le Parkour) čili typicky civilizačním městském sportu - lezení přes urbanistické překážky, v tomto případě po výškových budovách. Tenhle sport pochází z Francie, stejně jako zmiňovaný film. Jestli ovšem chlapci vynikající v umění pohybu a přemisťování se světu něco zajímavého dali, pak francouzští strýcové s kamerou si svůj vklad do globalizační pokladnice klidně mohli nechat. Možná tedy jestli vám je méně než patnáct, baví vás dívat se na to, jak nadupaní černoši vyskakují po zádech z balkónu ve třináctém patře či se spouští uvázaní za nohu výtahovou šachtou a všichni svorně velmi pateticky provozují cosi jako ,,charitu" na záchranu malého chlapce, pak budete z tohoto filmu nadšeni... Ve všech ostatních případech vám hrozí emoce na opačné straně emočního spektra... Pro ostatní zájemce o Le Parkour je tu Morelův Okrsek 13, kde městské překážky zdolává guru tohoto sportu David Belle. (Radek99) 1*

VELKÁ RECENZE
Je jich sedm. Říkají si Yamakasi. Vytvořili nový pouliční sport, snaží se ovládnout zdi, střechy a mosty města. Jsou lehcí, obratní a rychlí, přeskakují z budovy na budovu, kloužou po stěnách a nezaleknou se žádného nebezpečí. Každý z nich má svou specializaci: Baseball je elitní vrhač, Pavouk se přemisťuje pomocí lana, Lasička je jako úhoř, Raketa je rychlý jako střela, Zicmu čerpá energii z hudby, Sitting Bull (Sedící býk) je vůdcem, Tango má elastické tělo.
Aby nerušili obyvatele čtvrti, trénují velmi brzy ráno či v noci. Přesto někteří lidé panikaří a považují je za zloděje. Policisté se marně pokoušejí je chytit. Mládež je obdivuje a chtěla by se jim podobat. Heslem je, aby se každý zdokonaloval v tom, co mu jde nejlépe a zároveň se snažil, aby z toho ostatní měli prospěch. Uznávají stejné hodnoty: přátelství, čestnost, odvahu.
Jednoho dne se jejich malý obdivovatel Džamel zraní. Je pro něj třeba rychle sehnat peníze na operaci. Yamakasi, kteří cítí za chlapcovu nehodu odpovědnost, se rozhodnou poprvé překročit zákon a riskovat své životy. Na jeho záchranu mají totiž jen dvanáct hodin...
Je leden roku 2000. Luc Besson se s nimi setkává opět. Mají již dva náčrty scénáře, které nabízejí společnosti Leeloo Productions. Některé nápady budou využity a o několik týdnů později dostávají první verzi scénáře. Luc Besson dává každému z nich přezdívku. Práce na scénáři pokračují s přihlédnutím k jejich připomínkám. Film je akční, trochu komedie, mnohem méně dramatická, než si představovali, a oni sami jsou v ní ukázáni veskrze kladně. Po sportovní stránce se s úspěchem poperou se vším. Některé scény jsou skutečně pozoruhodné, jako třeba salto pozadu z druhého poschodí nebo lezení po fasádě na sídlišti Bleuets.
Začínají zkoušky. Jsou-li Yamakasi špičkoví atleti, rozhodně nejsou herci. Produkce najímá paní Harmelu Sbrairovou, která již pracovala s mnoha významnými francouzskými herci. S nekonečnou energií a notnou dávkou pochopení jim pomáhá najít slova, která by jim umožnila vyjádřit se zcela přirozeně, osvojit si dialogy. Objasňuje jim různé způsoby, jak dosáhnout žádoucích emocí. Společně zdokonalují dikci, rytmus, dýchání, koncentraci a polohu těla. Více než dva měsíce se učí, jak zvučně vyslovit předepsaná slova, jak spojit něhu s energií, cit s komedií.
Natáčení začíná 3. července 2000 v Choisy-le-Roi. První scéna filmu, lezení po fasádě sídliště Bleuets, si vyžádala více než dva týdny. Poprvé jsou Yamakasi zavěšeni na lanech. Dny jsou dlouhé, natáčení vyžaduje, aby byly vytvořeny podmínky, o jakých neměli dosud ani ponětí. Pomalu si ale zvykají a nakonec se jim daří docela zapomenout na lidi, kteří je jistí.
I když se jedná o film, Yamakasi trvají na tom, aby všechny scény se skoky byly realistické. Tak třeba ve scéně v domě, kam násilím vniknou, musí jeden lézt a zároveň odolávat dvěma dobrmanům, kteří ho hlídají. Instrukce cvičitelů jsou naproto jasné, ale přesto vypukne panika! Během scény myslí jen na psy, kteří je pronásledují a kteří jsou s každým dalším záběrem nervóznější. Celá scéna je natočena bez triků a efektů a je zakončena obrovským skokem tří Yamakasi. Každý z nich ho předvede tak, aby ukázal, že si svou přezdívku opravdu zaslouží: Pavouk skáče se skrčenýma rukama a nohama, Sedící býk svůj skok protahuje tak, jak se mu postupně odkrývá místo doskoku, zatímco Raketa se vymrští vertikálně do vzduchu jako střela. S přispěním notné dávky strachu stačí čtyři záběry a celá scéna je doma!
Veškeré scény vyžadují značnou fyzickou námahu a Yamakasi ze sebe vydávají maximum. S postupem natáčení se seznamují se všemi fintami řemesla a pomalu se zžívají se svými postavami.
Po šestnácti týdnech ( 10. listopadu 2000 ) natáčení končí. A výsledek? Sem tam nějaká ta modřina či škrábanec, jeden vymknutý kotník, jinak nic vážného, ale hlavně obrovská zkušenost a kupa vzpomínek pro všech sedm mladíků.
Mít hned v prvním filmu hlavní role a v některých scénách dostávat rady od samotného Luca Bessona, to byla skutečně ta nejlepší škola. Jsme si vědomi, jak obrovské jsme měli štěstí. Luc Besson je jako technický poradce skvělý: všechno je rychle připraveno, hned se začíná pracovat, nejsou žádná hluchá místa, žádné prostoje. Dává zcela přesné pokyny pro přípravu následující scény. Pokud nějaké místo nevyhovuje, aby se v něm dala natočit scéna popsaná ve scénáři, je třeba se přizpůsobit. Luc Besson je velice náročný, nelpí ale tvrdošíjně na jedné věci. Stále se pokouší věci zlepšovat novými nápady, dalšími detaily, nic není dáno jednou provždy. Umí přesně, několika málo slovy, vysvětlit, jaký má být konečný výsledek. Tváří v tvář takové profesionální znalosti a jistotě si člověk musí chtě nechtě říct: Tak tohle prostě mušíš dokázat, to jinak nejde! Vyvolává to trochu paniku, ale zároveň je to obrovská stimulace. Člověk se zkrátka musí překonat. Všechny scény s herci jsme opakovali před natáčením i při něm. Luc Besson při režírování zachovává naprostý klid. Má velmi uklidňující hlas a občas udává tón tím, že sám něco předehraje. Umí člověku dodat důvěru a my jsme se všichni moc snažili mu to vrátit. Je to nesmírně stimulující. Zkrátka a dobře, pokaždé když jsme s ním pracovali, byli jsme na vrcholu blaha!
Po filmech Taxi a Taxi 2 sáhl Luc Besson opět ke spolupráci s Hip Hop prostřednictvím nejsymboličtější postavy francouzského rapu, jíž je Joey Starr.
Při této příležitosti se spolu s mladými talenty sešly největší postavy současné Hip Hop: Disiz La Peste, Lady Laistee, Busta Flex, KDD a Jaeyez

O NATÁČENÍ
Je leden roku 2000. Luc Besson se s nimi setkává opět. Mají již dva náčrty scénáře, které nabízejí společnosti Leeloo Productions. Některé nápady budou využity a o několik týdnů později dostávají první verzi scénáře. Luc Besson dává každému z nich přezdívku. Práce na scénáři pokračují s přihlédnutím k jejich připomínkám. Film je akční, trochu komedie, mnohem méně dramatická, než si představovali, a oni sami jsou v ní ukázáni veskrze kladně. Po sportovní stránce se s úspěchem poperou se vším. Některé scény jsou skutečně pozoruhodné, jako třeba salto pozadu z druhého poschodí nebo lezení po fasádě na sídlišti Bleuets.
Začínají zkoušky. Jsou-li Yamakasi špičkoví atleti, rozhodně nejsou herci. Produkce najímá paní Harmelu Sbrairovou, která již pracovala s mnoha významnými francouzskými herci. S nekonečnou energií a notnou dávkou pochopení jim pomáhá najít slova, která by jim umožnila vyjádřit se zcela přirozeně, osvojit si dialogy. Objasňuje jim různé způsoby, jak dosáhnout žádoucích emocí. Společně zdokonalují dikci, rytmus, dýchání, koncentraci a polohu těla. Více než dva měsíce se učí, jak zvučně vyslovit předepsaná slova, jak spojit něhu s energií, cit s komedií.
Natáčení začíná 3. července 2000 v Choisy-le-Roi. První scéna filmu, lezení po fasádě sídliště Bleuets, si vyžádala více než dva týdny. Poprvé jsou Yamakasi zavěšeni na lanech. Dny jsou dlouhé, natáčení vyžaduje, aby byly vytvořeny podmínky, o jakých neměli dosud ani ponětí. Pomalu si ale zvykají a nakonec se jim daří docela zapomenout na lidi, kteří je jistí.
I když se jedná o film, Yamakasi trvají na tom, aby všechny scény se skoky byly realistické. Tak třeba ve scéně v domě, kam násilím vniknou, musí jeden lézt a zároveň odolávat dvěma dobrmanům, kteří ho hlídají. Instrukce cvičitelů jsou naproto jasné, ale přesto vypukne panika! Během scény myslí jen na psy, kteří je pronásledují a kteří jsou s každým dalším záběrem nervóznější. Celá scéna je natočena bez triků a efektů a je zakončena obrovským skokem tří Yamakasi. Každý z nich ho předvede tak, aby ukázal, že si svou přezdívku opravdu zaslouží: Pavouk skáče se skrčenýma rukama a nohama, Sedící býk svůj skok protahuje tak, jak se mu postupně odkrývá místo doskoku, zatímco Raketa se vymrští vertikálně do vzduchu jako střela. S přispěním notné dávky strachu stačí čtyři záběry a celá scéna je doma!
Veškeré scény vyžadují značnou fyzickou námahu a Yamakasi ze sebe vydávají maximum. S postupem natáčení se seznamují se všemi fintami řemesla a pomalu se zžívají se svými postavami.
Po šestnácti týdnech ( 10. listopadu 2000 ) natáčení končí. A výsledek? Sem tam nějaká ta modřina či škrábanec, jeden vymknutý kotník, jinak nic vážného, ale hlavně obrovská zkušenost a kupa vzpomínek pro všech sedm mladíků.

DABING
V českém znění: Luděk Čtvrtlík - Maher Kamoun (Vincent), Pavel Vondra - Charles Perriere (Ousmane Bana / Sedící býk), Radek Hoppe - Yann Hnautra (Ousmane Dadjacan / Zicmu), Marek Libert - Laurent Piemontesi (Michel Lucas / Tango), Filip Švarc - Malik Diouf (Malik N'Diaye / Lasička), Radek Vaculík - Guylain N'Guba-Boyeke (Abdou N'Goto / Raketa), Filip Čáp - Châu Belle Dinh (Oliver Chen / Baseball), Jan Kalous - Williams Belle (Bruno Duris / Pavouk), Tomáš Racek - Bruno Flender (Michelin), Tomáš Juřička - Frédéric Pellegeay (Fretin), Libor Terš - Pascal Léger (komisař Orsini), titulky, Ivana Milbachová - Amel Djemel (Aila), Jaromír Meduna - Jacques Hansen (ministerský poradce), Zdeněk Hruška - Thomas Jouannet (doktor), Karel Chromík - Abdelkrim Bahloul (Djamelův otec), Petr Vágner, Bohuslav Kalva - Gerald Morales (primář), Radka Malá, Viola Zinková, Alena Procházková - Afida Tahri (Fatima), Jan Škvor a další
Produkce: Evelyna Vrbová
Překlad: Irena Novotná
Dialogy: Alena Sekerová
Zvuk: Jiří Moudrý
Režie: Alice Hurychová
Pro Magic Box vyrobila LS Productions dabing v roce 2002.
Premiéra ČR: 8.6.2001 (Karlovy Vary International Film Festival)

Premiéra Francie: 4.4.2001
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.3.2002 (VHS) Magic Box
Poprvé na DVD: 1.12.2002 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 18 700 000
Náklady (Rozpočet) - $ 6 900 000

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Yamakasi gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-09/
Akční / Drama, Francie, 2001
Režie: Ariel Zeitoun, Julien Seri, Hrají: Châu Belle Dinh, Williams Belle

Yamakasi 2 - Velká výzva gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-010/
Akční / Dobrodružný, Francie / Velká Británie, 2004
Režie: Julien Seri, Hrají: Williams Belle, Châu Belle Dinh
 
Tvůrci a herci
Ariel Zeitoun (Režie), Julien Seri (Režie), Virginie Besson-Silla (Produkce), DJ Spank (Hudba), Joey Starr (Hudba), Philippe Piffeteau (Kamera), Yohann Costedoat (Střih), Stéphanie Gaurier (Střih), Yann Hervé (Střih), Claude-France Husson (Střih), Charlotte Rembauville (Střih), Gabrielle Bonacini (Casting), Natalie Luquiens (Casting), Caroline Duru (Scénografie), Frédéric Duru (Scénografie), Fred Lapierre (Scénografie), Frédérique Lapierre (Scénografie), Olivier Bériot (Kostýmy), Laurent Zeilig (Zvuk), Laurent Zeilig (Masky), Luc Besson (Scénář), Julien Seri (Scénář), Châu Belle Dinh (Herec), Williams Belle (Herec), Malik Diouf (Herec), Yann Hnautra (Herec), Guylain N'Guba-Boyeke (Herec), Charles Perriere (Herec), Laurent Piemontesi (Herec), Stéphane Boucher (Herec), Thomas Jouannet (Herec), Jo Prestia (Herec), Frédéric Pellegeay (Herec), Camille Cottin (Herec), Amel Djemel (Herec), Olivier Parthonnaud (Herec), Afida Tahri (Herec), Denis Braccini (Herec), Rebecca Hampton (Herec)
 
2001/90/Francie/Akční
 
Zajímavost k filmu
- Bývalý člen skupiny Yamakasi, její spoluzakladatel a vůdčí osobnost, David Belle, odsoudil film a označil ho za "prostituci jejich umění".
- Yamakasi je reálně existující skupinou, praktikující bojové umění "l'art du déplacement", mezi jejíž zakladatele patřili také David Belle a Sebastien Foucan. Oba však skupinu opustili.
 
Odkazy