Denní hlídka / Dněvnoj dozor (2006/126/Rusko/Akční, Fantasy, Thriller) 62%
15.10.2018 17:55
Zajímavost k filmu
- V závěru filmu je možné na posledním billboardu zahlédnout režiséra Timura Bekmambetova.
- Bekmambetov v pokračovaní nakladal s predlohou ešte voľnejšie ako v Nočnej hliadke a v podstate opäť čerpá námet z prvého Lukjanenkovho románu.
- Při honičce když Anton proskočí plakátem, na druhé straně vyletí z velké reklamy. Je to reklama na film 9. rota, kde jedním z hlavních hrdinů je Alexej Čadov, představitel "upírka" Kosti.
- S promítáním začali v Rusku na první lednový týden, kdy mají Rusové volno, takže magickou hranici deseti miliónů dolarů překonal film za pouhých 5 dnů.
- Uvedení filmu předcházela masivní reklamní kampaň. Představitel hlavní role Konstantin Chabenskij pak dokonce 1. ledna zahajoval promítání v Moskvě a coby vosková figurína tentýž den pózoval na premiéře v Petrohradu.
JEDNOU VĚTOU
„Noční hlídka odevzdala vládu...."
OBSAH
Před dvěma lety dobyl film Noční hlídka, první díl fantasy trilogie režiséra Timura Bekmambetova celý filmový svět. Tisíce fanoušků okouzlilo propojení moderní sci-fi, fantasy a východních mytologií. Denní hlídka pokračuje ve vyprávění příběhu o souboji Světlé a Temné strany, který se odehrává v současném Rusku, ale v podstatě i napříč celými dějinami civilizovaného světa. Anton se dostane do komplikované situace. Ač je sám členem Noční hlídky, jeho syn Jegor je na straně Temna. Anton se snaží svého syna uchránit i přes jeho excesy a zametá po nich stopy i před vlastními lidmi. Naopak Temná strana trpělivě vyčkává, až v sobě Jegor po narozeninách probudí monstrózní sílu. Mír mezi oběma stranami je příliš křehký na to, aby ho nedokázalo narušit sebemenší nedopatření, kterého se hlavní hrdinové v nastalých zmatcích dopustí. Až když je Moskva téměř srovnána se zemí, přijde na řadu Křída osudu, posvátný předmět, který může Antonovi dovolit vrátit se v čase a zabít své vlastní dítě. Cesta zpět však nebude jednoduchá. Film byl do ruských kin uveden v lednu roku 2006 a během několika málo dní se stal komerčně nejúspěšnějším domácím titulem všech dob. Oproti prvnímu dílu film vznikl s daleko větším rozpočtem, což je nejvíce patrné v akčních scénách, historických reminiscencích a v tricích. Diváci se tak dočkají nejen fascinující historické bitvy, ale i divoké automobilové honičky končící na stěně jedné z moskevských moderních budov. Film, jehož strhující tempo se okolnímu světu představilo až letos na několika klíčových filmových festivalech přichází do českých kin přesně dva roky po úspěchu Noční hlídky, kterou vidělo přes šedesát tisíc diváků.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Po výborné jedničce dvojka, která hodně zpřehází váš pohled na svět. Pokud očekáváte podobnou jízdu jakou byla jednička, čekáte marně. Jednička začla naivně a postupně se vypracovala v překvapení z Ruska. Druhý díl je očekáván s velkými nároky a i já doufal v lepší přehlednost. Bohužel se opět opakují chyby prvního dílu a film se zbytečně komplikuje. Nepřehlednost a přílišná mytologie nevysvětlená ani do polovičky je negativem, které umí film změnit v nekoukatelné dílo. Jak je zvykem, druhý díl přidává pár milionů do rozpočtu a je to hodně vidět. Jenže hlavně na naprosto zbytečných scénách jako je auto jedoucí po hotelu. Děj pokračuje, kde první díl končí a jede rychlostí blesku do finále, které vám vyrazí dech a upřímně podle mě, zavírá dvěře poslednímu dílu. Nevím co vymyslí na takový konec Ruští soudruzi, ale asi se budu ještě hodně divit. (Djkoma) 3*
Od Noční hlídky se to liší maximálně v tom, že efektů je patrně o něco méně než v prvním díle, zato je to ale stejná zplácanina, že od začátku nebudu znát z příběhu prakticky nic, i když budu bedlivě sledovat film od první vteřiny a skočim po dvouch a půl hodinách. Možná, že kdybych nemrkal, užil bych si to více a možná bych toho i více pochopil, ale tak zplácaný, zašmodrchaný příběh se těžko dá pochopit. Knihu radši číst ani nehodlám, ale na další díl se určitě zase podívám. Režisér prostě umí, efekty do filmu dát, a dát je tam tak jak se dát mají, prostě umí. Američané si ho všimli, začínají ho využívat, dávat mu prachy, on pro ně točí další efektivní filmy. O tom to v dnešní době také je. Bavit se takovými filmy v kině. Jen kdyby to mělo po příběhové stránce alespoň hlavu a patu. Denní hlídka je možná nářez, který je dobré sledovat hlavně očima, ušima už je to vlastně docela jedno. (Malarkey) 3*
Daleko horší než první zatracovanej díl, Timur se tentokrát snažil zaměřit hlavně na vysvětlení celýho příběhu a problému, kterej se nakous v prvním díle, ale jaksi naprosto a totálně rezignoval an veškěrou akci, z těch všech cool akčních scén zbylo jen torzo a místo toho to je neskutečně zamotaný a vyprávěný dost nešťastným způsobem, že mě to moc nebavilo ,protože sem nechápal o co jde a konec je pro mě doteďka nepochopitelnou záležitostí. Ale abych nějak nemlžil, tak musim na obranu filmu říct, že sem brutálně zapoměl co se dělo v jedničce a tak pro mě bylo docla obtížný se dostat zpátky do příběhu, no vlastně se mi to ani nepodařilo a tak to na mě působilo dost roztěkaně a o ničem, prostě sem nechápal co se pořádně dějě, takže bych asi před skouknutím dvojky si pořádně zopakovat a znova skouknout jedničku, jinak si to asi sotva někdo užije. Ale ta akce fakt zamrzí, když v prvním díle byla fakt výborná (Shit) 3*
VELKÁ RECENZE
Začíná rok 2006. Od událostí filmu Noční hlídka uplynul víc než rok. Anton Goroděckij je stále členem Noční hlídky a stále bojuje ve skryté válce mezi Světlými a Temnými. Snaží se rozvíjet svůj vztah se Světlanou. Jeho syn Jegor je nyní Temný, Anton jej tajně sleduje a je nucen ničit důkazy o Jegorově vlivu na obyčejné lidi, aby Noční hlídka neměla záminku k Jegorově likvidaci. Tím ale zároveň porušuje Dohodu.
Aby Anton napravil svojí chybu, která odstartovala události popisované v Noční hlídce – před lety vyhledal čarodějnici, aby zabila ještě nenarozeného Jegora – snaží se najít Křídu osudu, která dokáže změnit historii. Křídu kdysi vlastnil velký válečník Tamerlán.
Vůdce Temných a šéf Denní hlídky Zavulon čeká na Jegorovy narozeniny. V tento den se Jegor stane Velkým Jiným a získá moc, která Temným umožní ignorovat Dohodu a získat pro svou stranu rozhodující převahu (Dohoda je dodržována především proto, že síla obou stran je přibližně vyrovnaná a válka by tak skončila oboustranným zničením). Zavulon je sice vděčný, že Anton kryje Jegora, to mu ale nebrání v tom, aby jej obvinil z vraždy a porušení Dohody a dostal jej před Inkvizici. Geser reaguje tím, že Antonovi s Olgou dočasně vymění těla. Zatímco Anton je v Olžině těle, Světlana se mu (v domnění, že mluví s Olgou) svěřuje se svými city. To posune jejich vztah na vyšší úroveň, i když Světlana je samozřejmě nejprve naštvaná, když zjistí, co se stalo.
Antonovi se podaří získat Křídu osudu z úkrytu v středoasijské kavárně v centru Moskvy a přivolá Jegora. Vzájemná debata se vyvíjí dobře, i když Jegor se netváří zrovna přesvědčeně na Antonův návrh, že pomocí Křídy napraví to, co kdysi provedl Jegorově matce. Anton jde poté objednat jídlo. Mezitím ovšem volá Světlana. Jegor vezme telefon, a když zjistí, kdo volá, vztekle odpoví "Má rodinu. Už mu nevolejte." Praští telefonem, vezme Křídu a odejde. Křídu přinese Zavulonovi. Ten se jí ale nemůže dotknout, ani jí nemůže nijak využít, protože by šlo o přímé porušení Dohody, předá jí tedy své služebnici Alise, aby s ní udělala, co sama uzná za vhodné. Zavulon ovšem tuší, co Alisa s Křídou udělá a počítá s tím ve svých plánech.
Nedlouho poté nastává den Jegorových narozenin. Na oslavu do věže Ostankino přichází většina Temných (někteří z nich jsou ruské popové hvězdy). Anton pronikne na párty také, aby odhalil pravého pachatele vraždy, ze které byl obviněn - je to Kosťův otec, který se chtěl pomstít za smrt svého syna. Anton ale nezabrání jiné pohromě: na párty za ním dorazí Světlana, která o něj má mezi tolika Temnými obavy. Dojde ke konfliktu mezi ní a Jegorem. Světlana se sice snaží vycouvat, Jegor jí ovšem vyprovokuje a když jej Světlana (víceméně nechtěně) udeří a zraní, Zavulon to interpretuje jako porušení Dohody a získá tak záminku k vyhlášení války Světlým.
Jegor, nyní Velký Jiný, rozpoutá v Moskvě apokalypsu. Přitom zabije většinu hostů na párty ve věži a Světlanu oslepí. Město je téměř zničeno, v troskách bojují zbylí Temní a Světlí. Anton, který přežil počáteční explozi, narazí na Alisu, která se pokouší s pomocí Křídy oživit svou lásku, Kosťu. To se jí však nedaří, protože její činy nebyly příčinou Kosťovy smrti. Křída dokáže změnit pouze minulá rozhodnutí toho, kdo jí právě používá. Anton přesvědčí Alisu, že když mu předá Křídu, dokáže změnit minulost a zabránit zničení Moskvy. Vzápětí se ale Anton dostane do střetu mezi Jegorem a Světlanou. Oba o něj svádějí neúprosnou bitvu, ve které ho málem zabijí. V poslední chvíli jej zachrání Geser. Anton spěchá zničenou Moskvou na místo, kde kdysi vyhledal čarodějnici, což nastartovalo běh událostí, které vyvrcholily probíhající apokalypsou. Zde napíše na zeď NE. Moskva se vrací do normálního stavu.
Opět jsme v roce 1992. Anton si tentokrát rozmyslí svoje rozhodnutí a nabídku čarodějnice odmítne. Když odchází, potká venku Světlanu. Zpovzdálí je sledují Zavulon a Geser, zvědaví, zda se navzájem poznají, přestože se v této časové linii zatím nesetkali. Geserova předpověď se ukáže správná, Anton ve Světlaně pozná spřízněnou duši, i když neví, o koho jde. Odejdou společně.
Denní hlídka, je ruský fantasy film. Premiéra v ruských a amerických kinech se uskutečnila 1. ledna 2006. Jde o pokračování filmu Noční hlídka z roku 2004, se kterým má totožné i hlavní postavy. Film je více založen na druhé a třetí části knihy Noční hlídka ruského spisovatele Sergeje Lukjaněnka než na knize Denní hlídka. Rozpočet filmu činil asi 4,2 milionu amerických dolarů.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Žijí mezi námi. Jmenují se Jiní. Jsou to lidé se zvláštními schopnostmi, kteří ochraňují normální lidi. Rozdělují se na Jiná světla a Jiné temnoty. Dobro a zlo spolu odjakživa vedlo válku, pak se ale vůdci obou stran domluvili na příměří. Pro kontrolu tohoto křehkého stavu byly stvořeny hlídky. Noční hlídka, která hlídá Jiné temnoty, a Denní hlídka, dohlížející na Jiná světla... Jedním takovým Jiným světlem je Anton Gorodeckij, jehož syn Yegor byl vehnán do náručí temnoty, když se dozvěděl, že se ho Anton pokusil zabít. Protože je Yegor velmi mocným Jiným, rovnováha se vychýlila směrem k temnotě. Je tu ale i Světlana Nazarevová, která své schopnosti teprve objevuje. Má potenciál stát se velkou kouzelnicí. Je také mocným Jiným, vyrovnávajícím a v mnohém možná i překonávajícím sílu Yegora. To jí dovolí bez obtíží vstoupit do druhé úrovně soumraku, zatímco Anton se může jen dívat, jak pronásleduje vraha, který si v centru vyhlédl další oběť. Když se Světlana vrací k Antonovi, útočník se ji pokusí zezadu napadnout. Světlana mu strhne z hlavy čepici a Anton pozná svého syna Yegora. I když patří ke straně temnoty, snaží se ho Anton ochránit a jeho totožnost neprozradí... Učitelka temných, Galina Rogovová, Antona přesvědčí, aby ukradl z archivu Noční hlídky jediný důkaz, který by mohl vést k Yegorovi - čepici, kterou mu Světlana strhla z hlavy. Anton obelstí hlídače a čepici vymění za jinou. V archivu ale zamíří také do jiné sekce, kde by se mohl něco dozvědět o Křídě osudu. Tu před mnoha lety vybojoval světlý jménem Tamerlan a měl by i s ní být pohřben v Samarkandu. S její pomocí mohl Tamerlan měnit svůj osud, napravovat své chyby. V roce 1941 někdo žádal o otevření jeho hrobky. Žádost byla zamítnuta samotným Gesserem, vůdcem strany světla... Ráno je nalezena mrtvá Galina Rogovová. Někdo vysál její životní energii, když jí zapíchl dřevěný nůž do hrudi. Gesser si myslí, že se možná v Moskvě potulují Jiná světla, která buď nemají o smíru se stranou temnoty ponětí, nebo ji zcela ignorují. V rámci vyšetřování musí on, Anton a další Jiná světla sepsat hlášení o tom, kde byli předešlou noc. Podezření ze strany temnoty padá na Antona... Gesser ví, že Anton byl v archivu a také je mu jasné, že to nepřizná. Aby ho nemusel vydat straně temnoty, provede ochranné opatření. Vymění Antonovi a Olze těla. Anton je kvůli tomu vyvedený z míry. Gesser to ale musel udělat bez jeho vědomí, protože by s tím jinak nikdy nesouhlasil. V Olžině těle se má ukrýt třeba u Světlany a počkat, než případ vraždy Rogovové vyřeší.
O FILMU
Kniha Denní hlídka Sergeje Lukjaněnka a Vladimira Vasiljeva - a její prequel Noční hlídka a pokračování Šerá hlídka - se stala jedním z milníků v ruské literatuře. Příběh o souboji nadpřirozených sil, který se odehrává v rušných ulicích současné Moskvy, oslovil zcela nové publikum - mladé ruské čtenáře, fanoušky fantasy a internetové uživatele, díky jejichž zájmu se kniha okamžitě stala moderní kultovní klasikou. Po uvedení celovečerních filmů Noční hlídka a Denní hlídka přibylo k 500 000 prodaným výtiskům dalších 2,5 milionu.
Plodný autor Lukjaněnko, který dříve pracoval jako psychiatr, chtěl vždycky napsat velkolepý příběh o souboji starodávných magických sil v prostředí současného světa. „Chtěl jsem docela dlouho napsat nějaký fantasy román, ale trpaslíci ani elfové mě nijak zvlášť nebrali,“ vysvětluje Lukjaněnko, který má na kontě celou řadu dalších knižních titulů. „A pak mě napadla zajímavá myšlenka: že by noc mohla být bojištěm kouzelníků, kteří žijí mezi obyčejnými lidmi a mohou se utkat jen v případě, že tím nijak nenaruší normální lidskou společnost. A z toho vzešel nápad na noční hlídku - speciální jednotku, která má na kouzelníky dohlížet. Pak jsem vymyslel jejich protivníky, denní hlídku, a jejich odvěký konflikt.“
Mezi nadšené fanoušky knižní Noční hlídky patřil i Konstantin Ernst, který je generálním ředitelem největší a nejúspěšnější ruské televize Channel One Russia. Ihned po dočtení strhujícího románu se spolu s producentem Anatolym Maximovem pustil do vývoje filmu a o devět měsíců později mohla padnout první klapka. Do podoby scénáře knihu adaptoval sám Lukjaněnko spolu s Timurem Bekmambetovem.
Bekmambetov, který měl v té době na kontě už přes 600 reklam pro firmy jako Coca-Cola, Pepsi, Apple, Microsoft, Ford nebo Procter & Gamble, byl také ideálním kandidátem na post režiséra, na němž si producenti představovali skutečného vizuálního inovátora. Bekmambetov debutoval jako celovečerní režisér v roce 1994 artfilmem o válce v Afghánistánu Peshavarskij val's a v roce 2001 přivedl na plátna akční dobrodružné drama The Arena, které vzniklo v produkci legendárního Rogera Cormana.
Konstantin Ernst se s Bekmambetovem poprvé setkal v době, kdy Bekmambetov působil jako moderátor, producent a režisér ruského televizního kulturního měsíčníku Matador. Často se vídali ve střižně a diskutovali o tom, že jednoho dne natočí společný film. „Jednou z mých největších ambicí bylo dostat zpátky na nohy ruský filmový průmysl, o tom jsme diskutovali hodně často,“ vysvětluje Ernst. „Vysvětlil jsem mu, že chci vytvořit novou image a dostat ruskou filmařinu na novou úroveň, díky níž by se mohla stát plnohodnotnou součástí světového filmu - a to nejen v artových a festivalových žánrech, ale i ve vzrušující mainstreamové produkci. A s Denní a Noční hlídkou jsme tuhle šanci měli.“
Bekmambetov do projektu přinesl svůj hluboký zájem o hollywoodskou akční elitu, k níž se v jeho očích řadí filmaři jako James Cameron, Ridley Scott, Roger Corman, bratří Wachowští nebo Quentin Tarantino. I tak byl ale ze začátku poněkud skeptický.
„Na rozdíl od Ameriky nebyl v Rusku až do Noční hlídky natočen žádný fantasy film,“ říká režisér. „Při čtení knihy jsem si ale uvědomil, že se Sergejovi povedlo začlenit magii a zázraky do našeho běžného života. Připadalo mi, že je ten příběh opravdu výjimečný, protože se v něm fantazie neprolínala jen tak s ledajakou realitou, ale s naší, ruskou realitou. Noční hlídka byl první film, který měl tohle originální pojetí. Příběh se odehrává ve skutečném světě, ve skutečném Rusku, ale zároveň je fantastický. Chtěl jsem, aby to na plátně působilo co nejrealističtěji, ale zároveň jsem chtěl najít nějaký kontext pro mystické a fantastické dění v ulicích současné Moskvy. Byl to velice zajímavý úkol.“
„Knihy ve mně vyvolaly velmi osobní pocity, protože jsem napůl filmař, který zbožňuje upíry, Rogera Cormana a Matrix, a napůl člověk žijící v zemi, kterou sužuje celá řada problémů - po ulicích jezdí mizerná auta, města tvoří špinavé domy, společnost je díky mocným olejovým baronům a velmi chudým lidem silně sociálně polarizovaná. A tenhle příběh svedl tyhle dvě stránky mé osobnosti - ruskou realitu a americké filmy - dohromady,“ pokračuje režisér.
Hodně jej přitahovalo také alegorické pojetí křehké rovnováhy mezi dobrem a zlem v dnešním světě. Z pohledu Bekmambetova představují lidé z noční a denní hlídky dvě různé, protichůdné společenské filozofie. „Představují dva různé způsoby, kterými se dá žít - totální svobodu versus zodpovědnost,“ říká režisér. „Denní hlídka jsou ti temní, kteří razí myšlenku naprosté svobody a nezávislosti, zatímco noční hlídka je založena na zodpovědnosti a svědomí. Tenhle dualismus existuje po tisíce let. To, že musíte přemýšlet o následcích svých činů, je velmi stará myšlenka.“
Na adaptaci do podoby filmového scénáře Bekmambetov úzce spolupracoval s Lukjaněnkem, který byl velmi svolný k tomu, aby příběh pro zvýšení divácké atraktivity různými způsoby obohatil. „Přidali jsme do něj tu dějovou linii s Antonem a jeho dlouho ztraceným synem Egorem (Dima Martynov), aby to bylo dramatičtější, emocionálnější a více ruské,“ vysvětluje Bekmambetov. „Kromě akce tam máte i ten příběh o otci, který přišel o syna, cítí obrovskou vinu a tráví celý život tím, že se snaží toto obrovské břemeno setřást… Ano, je to velmi ruský příběh.“
Během příprav na velkolepé natáčení s nepříliš velkolepým rozpočtem Bekmambetov nikdy nezapomínal na to, co mu kdysi řekl jeho přítel a velký učitel Roger Corman: „Řekl mi, že pro režiséra je nejdůležitější vymyslet, jak navodit pocit, že měl větší rozpočet než ve skutečnosti,“ vzpomíná Bekmambetov. „Je to všechno o kreativitě.“
Režisér vzpomíná, že chtěl ve filmu vyobrazit upíry, čarodějnice a čaroděje tak, aby konečně vypadali hodně hrozivě… ale zároveň tak skutečně, jako váš soused. „Ruské publikum nemělo s tímhle žánrem žádné zkušenosti, protože jsme nikdy neměli žádné fantasy filmy nebo komiksy - bylo to pro ně úplně nové. Takže jediný způsob, jak jsem mohl začít, bylo vytvořit všechno velice realisticky, aby to pro diváky bylo dostatečně uvěřitelné a nečinilo jim potíže akceptovat i tu fantastickou stránku věci,“ vysvětluje Bekmambetov.
„Ten svět, který vytváří, je hyperrealistický a zároveň velmi povědomý,“ říká Anatoly Maximov. „Ty postavy, společenské situace a psychologické prvky jsou nám všem velmi dobře známé. Nakonec se z toho příběhu stává film o morálním zhroucení jednoho člověka a o boji sil světla a temnoty o jeho duši - je to zkrátka velká věc.“
Bekmambetov věděl, že klíčem k navození správné a vzrušující atmosféry je výběr herců, kteří by dokázali stát na protilehlých stranách dobra a zla. Vzhledem k tomu byl postup obsazování rolí poněkud netradiční.
Režisér začal rozdělením nejlepších ruských herců do dvou skupin. „Připadalo mi, že někteří herci vypadají jako herci a někteří jako obyčejní lidé. Ty, kteří vypadají jako herci, jsme obsadili do rolí denní hlídky, protože jsou hodně cool, originální a zajímaví a vyzařuje z nich hrdost. No a ti, kteří vypadají jako obyčejní lidé, si zahráli členy noční hlídky. Máme tam například postavu Světlany, ženy, která s sebou přináší smůlu. Do téhle role jsme obsadili Mariu Poroshinu, která podle mě vypadá jako obyčejná ruská holka, již potkáte na ulici. Do role Alisy z denní hlídky jsme naopak obsadili herečku Zhannu Friske, která je slavnou ruskou popovou hvězdou.“
Do role Antona Gorodetskyho, jednoho z hlavních členů noční hlídky, Bekmambetov obsadil Konstantina Khabenskyho. „Konstantin je velmi dobrý dramatický herec a zároveň je velmi flexibilní,“ říká Bekmambetov. „Je jako klaun, dokáže být směšný, dokáže být extravagantní… je to dobrá kombinace, protože k tomu, abych přivedl ruské publikum do tohoto světa nadpřirozených stvůr, jsem potřeboval zcela věrohodného herce.“
V roli Borise Gesera, který přes den působí jako obchodník a v noci jako vůdce noční hlídky, se objeví Vladimir Menshov, režisér oscarového filmu Moskva slzám nevěří a multitalentovaný herec a scénárista. Geser je zároveň otcovskou figurou i ztělesněním všeho dobrého. Hraje také zásadní roli při záchraně svého druha Antona po téměř smrtelném setkání se silami temnoty.
„Boris je jedním z mála ruských režisérů, kteří získali Oscara, a je velmi rusky založen,“ podotýká Bekmambetov. „Před domácím publikem má image šéfa politické strany nebo byrokrata, takže mi připadalo, že v roli vůdce sil světla by mohl být zajímavý.“
Úlohu vůdce denní hlídky Zavulona svěřil Bekmambetov svému kamarádovi z umělecké školy Victorovi Verzhbitskiymu, jenž se objevil i v jeho předcházejících filmech Peshavarskij val's a The Arena. Herecké obsazení dotvářejí ruští divadelní a filmové herci včetně Galiny Tyuniny v roli čarodějnice Olgy, Alekseye Chadova v roli mladého vampýra Kostyi a Valeriy Zolotukhina v roli Kostyova otce.
Na celkové působivosti Denní hlídky má velký podíl její strhující vizuální stránka, s jejíž pomocí se filmařům podařilo vytvořit v ulicích současné Moskvy plnohodnotný fantastický svět. Svět, ve kterém může být polorozpadlý starý byt úkrytem pro vampýry a z obyčejného moskevského opraváře se může vyklubat přestrojený kouzelník.
Pro Bekmambetova byla ostrá a strašidelná vizuální i celková atmosféra filmu jednou z hlavních priorit. Prvním stavebním kamenem jeho vize bylo vytvoření mytologie okolo bídného stavu ruských aut, vybavení domácností a domů v postsovětské éře. „Chtěli jsme vytvořit mytologii okolo těchto věcí a udělat ze všeho, co bylo považováno za ošklivé a nemoderní součást magického světa,“ vysvětluje režisér. „Lidé v Rusku se často stydí za své věci, za své jednoduché a staré židle, hlasitá a nekvalitní auta či špinavé městské bloky, ve kterých žijí. To nám přišlo smutné, protože nikdo neví, co je dobré nebo co je špatné. Proto jsme ve filmu vystavili malé příběhy okolo toho, proč může být stará židle nejlepší a proč je tohle staré auto tak drsné a cool. A zdá se, že to zafungovalo.“
Svět Noční hlídky brzy začal pronikat do ruské popkultury. Některé dialogy se začlenily do slovníku ruské mládeže a Antonův dlouhý plášť se stal velmi módní záležitostí.
Vizuální stránku chtěl Bekmambetov okořenit také dravým vizuálním stylem - místo pomalého a ležérního tempa, v němž se zpravidla točily filmy v době, kdy je sponzoroval stát, staví Denní hlídka na frenetickém tempu, rychlém střihu a hyperkinetické kameře, což byl v oblasti ruského filmu až dosud nevídaný jev.
„Mladí lidé mají tento styl rádi, líbí se jim ta videoklipová energie a preciznost, jaká je obvykle vlastní spíše reklamním spotům,“ říká režisér. „Líbí se jim to tempo, mají rádi rychlou a dramatickou akci. A tenhle styl jsme si vybrali proto, protože jsme cítili, že osloví naše publikum - a samozřejmě i proto, že se nám jako filmařům hodně líbí.“
Bekmambetov natočil 80 % Denní hlídky a celou Noční hlídku během 90 dní na přelomu let 2002 a 2003. Produkce natáčela na více než 200 skutečných moskevských lokacích včetně světoznámého Rudého náměstí a rozpínajícího se metra. Většina akce se točí okolo komunikační věže Ostankino, která leží v severozápadní části ruské metropole.
„Převážná část původního románu se odehrává v blízkosti věže Ostankino, proto pro nás bylo hodně důležité tam natáčet,“ vysvětluje režisér. „V Rusku je Ostankino velmi mystické jméno. To slovo znamená ‚zbytky‘ a existuje spousta mysticky působících teorií, proč Sergej umístil děj zrovna tam. Ale existuje i jedno praktické vysvětlení. Nepochází z Moskvy, ale z Kazachstánu, a Ostankino pro něj bylo místo, které vždycky znal, byl to vždycky jeho hlavní orientační bod.“
Bekmambetov se v rámci zachování věrohodnosti snažil natočit co nejvíce záběrů přímo v ulicích Moskvy. „Bylo zcela nezbytné, aby film zachycoval skutečné výjevy ze současného Ruska,“ podotýká. „Chtěli jsme skutečné obrazy, obohacené stylem práce s kamerou, aby si každý Rus mohl říct ‚tohle je můj dům‘, ‚tohle je naše ulice‘ a ‚tohle není nic umělého, to je skutečnost‘. Je to jeden z triků tohoto filmu a jeden z klíčů k jeho úspěchu. Jako studiové scény s dekoracemi jsme točili pouze interiéry, ale i v jejich případě se nám podařilo dosáhnout velké úrovně realismu, protože jsme měli vynikající výtvarníci scény. Dokonce tam byl i skutečný zápach.“
Bekmambetov přivedl filmový svět k životu s pomocí týmu talentovaných výtvarníků, s nímž v posledních 10 letech pracoval na svých předcházejících filmech i spoustě reklam. „Mám velmi dobrý tým, se kterým už dělám tak 10 let. Tvoří jej mj. kameraman Sergej Trofimov a hlavní výtvarnice Valery Victorov, která je zároveň mojí přítelkyní. Valery zastala také roli kreativního producenta a dohlížela na celkový styl filmu - od dekorací scén přes kostýmy po masky. Společně jsme vymysleli koncept, že každý prvek ve filmu by měl působit reálně, ale měl by mít surreálný podtext.“
Při výběru lokací se režisér zaměřil na místa, která instinktivně vyvolávají strach a úzkost. „Začali jsme hledat všechna ta mystická a děsivá místa okolo nás. Pro mě osobně byly takovým místem už od dětství střechy ruských baráků, protože jsou často velmi vysoko a jsou posety anténami, které vypadají jako pavouci. Hodně mystickou auru má i moskevské metro, možná proto, že ho postavil Stalin. Ve filmu jsme použili jedno konkrétní stanici, která se jmenuje XXX. Už když jsem chodil do školy, evokoval mi tenhle název něco zlověstného.“
Jednou z nejzajímavějších věcí, která jsou ve filmu k vidění, je The Gloom - podivný paralelní svět, ve kterém se mohou pohybovat pouze strážci světla či temnoty. V této dimenzi, která leží mimo naši realitu, spolu jednotlivé strany konfliktu svádějí líté boje.
Ať už byly Bekmambetovy vize jakkoliv ambiciózní a velkolepé, všechno mělo jeden velký háček: jak vytvořit 400 efektových záběrů z velkolepých bitev a magických soubojů v zemi, kde je existence firmy typu Industrial Light & Magic pouze zbožným přáním? Bekmambetov chtěl, aby zůstaly Noční a Denní hlídka čistě ruskými produkcemi, ale zároveň věděl, že v celém Rusku neexistuje firma, která by se tohoto úkolu dokázala zhostit. Všechny ruské firmy s podobnou specializací byly velmi malé a žádná z nich nebyla připravena na tak obří zakázku.
Tento problém se filmaři rozhodli vyřešit radikálním způsobem - spojili dohromady tucty těchto miniaturních společností a vytvořili tak na jeden rok obrovskou virtuální firmu, která si dokázala poradit s širokým spektrem efektů. „Bylo pro nás velmi důležité, abychom všechny digitální efekty vyrobili na domácí půdě,“ říká producent Konstantin Ernst. „Proto jsme dali dohromady síť 42 malých studií, která nám práci na téhle vysoké úrovni umožnila.“
Sídla jednotlivých firem se rozprostírala po celé zemi a každá z nich se specializovala na něco jiného. Například jedna měla dobrého modeláře, ale postrádala animátora, jiná měla zase dobrého animátora, ale chyběl jí modelář. Produkce tedy musela přesouvat jednotlivé záběry mezi různými částmi vzniklé sítě a každá scéna tak vznikala postupně. Práce všech designérů a programátorů byla každý den nahrávána na centrální server, aby ji mohl Bekmambetov posoudit a předat ji pro další vývoj či dokončení dalšímu studiu.
Výsledná úroveň efektů spoustu lidí šokovala - zejména s přihlédnutím k tomu, s jakým rozpočtem si museli filmaři vystačit. A v případě Denní hlídky dotáhl Bekmambetov tento kooperativní styl práce na efektech ještě dál. „Pro druhý film jsme vytvořili speciální postup práce - studio, které se specializovalo na modely, pracovalo od poledne do šesti večer, pak se toho materiálu ujalo jiné studio v jiném městě a do tří ráno pracovalo na animaci. Pak se pustilo do práce studio v Kyjevě, které do animace s hotovým modelem přidalo textury. Výsledek putoval následující ráno do hlavního studia v Moskvě, které jej zakomponovalo do filmu.“
Tento odlišný způsob myšlení a originální přístup k dělbě práce byl podle filmařů jádrem celého filmu a jeho úspěchu na domácí půdě. „Myslím si, že stojíme u zrodu moderní ruské kinematografie a Noční a Denní hlídka byly prvními vlaštovkami,“ říká Konstantin Ernst. „Tyhle filmy jsou začátkem nové ruské filmové kultury, protože se výrazně liší od snímků ze sovětské éry, ale zároveň nejsou kopiemi amerických nebo jiných zahraničních filmů.“
Jak Denní hlídka ovlivnila ruskou popkulturu
V Rusku se Denní hlídka stala nejen zábavním fenoménem, ale také známkou toho, že nová, revitalizovaná a postsovětská ruská kinematografie konečně přichází zachránit rozpadající se filmový průmysl. V době existence Sovětského svazu byla ruská kinematografie velmi přísně kontrolována a ovládána státem, který chrlil přes 200 filmů ročně. Přestože v této éře tvořilo i několik velmi význačných režisérů včetně Andreje Tarkovského, který měl na Bekmambetova velký vliv, celý systém tvrdě potlačoval svobodu projevu. Po pádu režimu a rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 se však situace ještě zhoršila - místo obrození přišel další úpadek a počet kin se z přibližných 10 000 snížil na pouhých 70. Průmysl dále decimoval obrovský rozvoj pirátství.
Teprve během posledních tří nebo čtyř let se situace začínala lepšit díky vzniku nových, technicky vyspělých kin a lepšího distribučního systému. V současné době je v Rusku okolo tisíce kin.
„Dnešní Rusko má 20 velmi dobrých a moderních televizních kanálů, což zásadním způsobem ovlivnilo zábavní trh,“ vysvětluje Ernst. „V posledních třech nebo čtyřech letech ale mladí lidé v Rusku konečně začali chápat ten rozdíl mezi diváckým zážitkem před televizní obrazovkou a před filmovým plátnem - a filmové publikum se rozšiřuje.“
„Zjistili jsme, že tohle nové ruské publikum je jiné než to před 10 lety. Tvoří jej mladí lidé mezi 14 a 25 lety, které ta sovětská éra minula. Tahle nová generace diváků je zvyklá na velké a vzrušující hollywoodské blockbustery. Takže jsme věděli, že k tomu, abychom je oslovili, potřebujeme podobné výrazové prostředky - které jsme ale neokopírovali, nýbrž pojali vlastním způsobem,“ pokračuje Ernst.
Ernst nicméně neopomíná zdůraznit, že Denní hlídka nikdy nebyla zamýšlena jako snaha být ruskou imitací hollywoodského akčního blockbusteru. Vnímá ji jako nový druh ruského filmu, který vychází z hollywoodského stylu a stává se unikátním filmovým zážitkem.
„Timur a já jsme samozřejmě velkými fanoušky amerického filmu, ale bylo pro nás velmi důležité, aby Denní hlídka zůstala ruským filmem - to podle nás bylo klíčem k tomu velkému komerčnímu úspěchu, kterého jsme u domácího publika dosáhli,“ říká Ernst. „ Tenhle film byl vnímán jako kombinace Tarkovského a bratří Wachowských, což byla úplně nová image, která lidi dostala do varu.“
Postavy a obsazení
• Konstantin Chabenskij - Anton Goroděckij
• Vladimír Meňšov - Geser, čaroděj, šéf Noční hlídky
• Marija Porošina - Světlana
• Galina Ťjunina - Olga, čarodějka
• Viktor Veržbickij - Zavulon, čaroděj, šéf Denní hlídky
• Jurij Kucenko - Ignat
• Alexej Čadov - Kosťa, upír
• Valerij Zolotuchin - Kosťův otec, upír
• Dmitrij Martynov - Jegor
• Marija Mironova - Jegorova matka Irina
• Alexej Maklakov - Semjon
• Rimma Markova - Darja, čarodějka
• Ilja Lagutěnko - Andrej, upír
• Žanna Friske - Alisa
• Ilja Lagutěnko - Andrej, upír
• Alexandr Samojlenko - Ilja, Medvěd
• Nikolaj Oljalin - inkvizitor
Ocenění
The Saturn Awards
2008 - Nejlepší mezinárodní film (nominace)
DABING
V českém znění: Zdeněk Hruška - Konstantin Chabenskij (Anton Goroděckij), Lucie Pernetová - Marija Porošina (Světlana Nazarovová), Jaromír Meduna - Vladimír Meňšov (Boris Ignaťěvič, Geser), Kateřina Lojdová - Galina Ťjunina (Olga), Vladislav Beneš - Viktor Veržbickij (Zavulon), Jitka Moučková - Žanna Friske (Alice Donikovová), Jan Maxián - Alexej Čadov (Konstantin Šauškin), Oldřich Vlach - Valerij Zolotuchin (Gennadij Šauškin), Tomáš Racek - Alexandr Samojlenko (Medvěd + titulky), Václav Mareš - Nuržuman Ichtymbajev (Zoar), Hana Talpová, Jaroslava Obermaierová, Vlasta Žehrová, Jaroslav Vlach, Svatopluk Skopal, Petr Gelnar, Ernesto Čekan, Hana Krtičková, Stanislav Lehký, Veronika Kubařová, Michal Hruška, Johana Krtičková
Překlad: Vojtěch Kostiha
Zvuk: Pierre Monteiere (Guillermo Teillier)
Produkce: Marek Hrazdil
Dialogy a režie: Jan Pecha
Vyrobilo studio Virtual v roce 2007
Premiéra ČR: 6.9.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 15.7.2007
Premiéra Rusko: 1.1.2006
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 14.1.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 4.4.2011 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 953 096
Tržby celkem - $ 38 862 712
Návštěvnost v ČR 9 636
Náklady (Rozpočet) - $ 4 200 000
FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Noční hlídka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-099/
Akční / Fantasy, Rusko, 2004
Režie: Timur Bekmambetov, Hrají: Konstantin Chabenskij, Vladimir Meňšov
Denní hlídka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-088/
Akční / Fantasy, Rusko, 2006
Režie: Timur Bekmambetov, Hrají: Konstantin Chabenskij, Marija Porošina
„Noční hlídka odevzdala vládu...."
OBSAH
Před dvěma lety dobyl film Noční hlídka, první díl fantasy trilogie režiséra Timura Bekmambetova celý filmový svět. Tisíce fanoušků okouzlilo propojení moderní sci-fi, fantasy a východních mytologií. Denní hlídka pokračuje ve vyprávění příběhu o souboji Světlé a Temné strany, který se odehrává v současném Rusku, ale v podstatě i napříč celými dějinami civilizovaného světa. Anton se dostane do komplikované situace. Ač je sám členem Noční hlídky, jeho syn Jegor je na straně Temna. Anton se snaží svého syna uchránit i přes jeho excesy a zametá po nich stopy i před vlastními lidmi. Naopak Temná strana trpělivě vyčkává, až v sobě Jegor po narozeninách probudí monstrózní sílu. Mír mezi oběma stranami je příliš křehký na to, aby ho nedokázalo narušit sebemenší nedopatření, kterého se hlavní hrdinové v nastalých zmatcích dopustí. Až když je Moskva téměř srovnána se zemí, přijde na řadu Křída osudu, posvátný předmět, který může Antonovi dovolit vrátit se v čase a zabít své vlastní dítě. Cesta zpět však nebude jednoduchá. Film byl do ruských kin uveden v lednu roku 2006 a během několika málo dní se stal komerčně nejúspěšnějším domácím titulem všech dob. Oproti prvnímu dílu film vznikl s daleko větším rozpočtem, což je nejvíce patrné v akčních scénách, historických reminiscencích a v tricích. Diváci se tak dočkají nejen fascinující historické bitvy, ale i divoké automobilové honičky končící na stěně jedné z moskevských moderních budov. Film, jehož strhující tempo se okolnímu světu představilo až letos na několika klíčových filmových festivalech přichází do českých kin přesně dva roky po úspěchu Noční hlídky, kterou vidělo přes šedesát tisíc diváků.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Po výborné jedničce dvojka, která hodně zpřehází váš pohled na svět. Pokud očekáváte podobnou jízdu jakou byla jednička, čekáte marně. Jednička začla naivně a postupně se vypracovala v překvapení z Ruska. Druhý díl je očekáván s velkými nároky a i já doufal v lepší přehlednost. Bohužel se opět opakují chyby prvního dílu a film se zbytečně komplikuje. Nepřehlednost a přílišná mytologie nevysvětlená ani do polovičky je negativem, které umí film změnit v nekoukatelné dílo. Jak je zvykem, druhý díl přidává pár milionů do rozpočtu a je to hodně vidět. Jenže hlavně na naprosto zbytečných scénách jako je auto jedoucí po hotelu. Děj pokračuje, kde první díl končí a jede rychlostí blesku do finále, které vám vyrazí dech a upřímně podle mě, zavírá dvěře poslednímu dílu. Nevím co vymyslí na takový konec Ruští soudruzi, ale asi se budu ještě hodně divit. (Djkoma) 3*
Od Noční hlídky se to liší maximálně v tom, že efektů je patrně o něco méně než v prvním díle, zato je to ale stejná zplácanina, že od začátku nebudu znát z příběhu prakticky nic, i když budu bedlivě sledovat film od první vteřiny a skočim po dvouch a půl hodinách. Možná, že kdybych nemrkal, užil bych si to více a možná bych toho i více pochopil, ale tak zplácaný, zašmodrchaný příběh se těžko dá pochopit. Knihu radši číst ani nehodlám, ale na další díl se určitě zase podívám. Režisér prostě umí, efekty do filmu dát, a dát je tam tak jak se dát mají, prostě umí. Američané si ho všimli, začínají ho využívat, dávat mu prachy, on pro ně točí další efektivní filmy. O tom to v dnešní době také je. Bavit se takovými filmy v kině. Jen kdyby to mělo po příběhové stránce alespoň hlavu a patu. Denní hlídka je možná nářez, který je dobré sledovat hlavně očima, ušima už je to vlastně docela jedno. (Malarkey) 3*
Daleko horší než první zatracovanej díl, Timur se tentokrát snažil zaměřit hlavně na vysvětlení celýho příběhu a problému, kterej se nakous v prvním díle, ale jaksi naprosto a totálně rezignoval an veškěrou akci, z těch všech cool akčních scén zbylo jen torzo a místo toho to je neskutečně zamotaný a vyprávěný dost nešťastným způsobem, že mě to moc nebavilo ,protože sem nechápal o co jde a konec je pro mě doteďka nepochopitelnou záležitostí. Ale abych nějak nemlžil, tak musim na obranu filmu říct, že sem brutálně zapoměl co se dělo v jedničce a tak pro mě bylo docla obtížný se dostat zpátky do příběhu, no vlastně se mi to ani nepodařilo a tak to na mě působilo dost roztěkaně a o ničem, prostě sem nechápal co se pořádně dějě, takže bych asi před skouknutím dvojky si pořádně zopakovat a znova skouknout jedničku, jinak si to asi sotva někdo užije. Ale ta akce fakt zamrzí, když v prvním díle byla fakt výborná (Shit) 3*
VELKÁ RECENZE
Začíná rok 2006. Od událostí filmu Noční hlídka uplynul víc než rok. Anton Goroděckij je stále členem Noční hlídky a stále bojuje ve skryté válce mezi Světlými a Temnými. Snaží se rozvíjet svůj vztah se Světlanou. Jeho syn Jegor je nyní Temný, Anton jej tajně sleduje a je nucen ničit důkazy o Jegorově vlivu na obyčejné lidi, aby Noční hlídka neměla záminku k Jegorově likvidaci. Tím ale zároveň porušuje Dohodu.
Aby Anton napravil svojí chybu, která odstartovala události popisované v Noční hlídce – před lety vyhledal čarodějnici, aby zabila ještě nenarozeného Jegora – snaží se najít Křídu osudu, která dokáže změnit historii. Křídu kdysi vlastnil velký válečník Tamerlán.
Vůdce Temných a šéf Denní hlídky Zavulon čeká na Jegorovy narozeniny. V tento den se Jegor stane Velkým Jiným a získá moc, která Temným umožní ignorovat Dohodu a získat pro svou stranu rozhodující převahu (Dohoda je dodržována především proto, že síla obou stran je přibližně vyrovnaná a válka by tak skončila oboustranným zničením). Zavulon je sice vděčný, že Anton kryje Jegora, to mu ale nebrání v tom, aby jej obvinil z vraždy a porušení Dohody a dostal jej před Inkvizici. Geser reaguje tím, že Antonovi s Olgou dočasně vymění těla. Zatímco Anton je v Olžině těle, Světlana se mu (v domnění, že mluví s Olgou) svěřuje se svými city. To posune jejich vztah na vyšší úroveň, i když Světlana je samozřejmě nejprve naštvaná, když zjistí, co se stalo.
Antonovi se podaří získat Křídu osudu z úkrytu v středoasijské kavárně v centru Moskvy a přivolá Jegora. Vzájemná debata se vyvíjí dobře, i když Jegor se netváří zrovna přesvědčeně na Antonův návrh, že pomocí Křídy napraví to, co kdysi provedl Jegorově matce. Anton jde poté objednat jídlo. Mezitím ovšem volá Světlana. Jegor vezme telefon, a když zjistí, kdo volá, vztekle odpoví "Má rodinu. Už mu nevolejte." Praští telefonem, vezme Křídu a odejde. Křídu přinese Zavulonovi. Ten se jí ale nemůže dotknout, ani jí nemůže nijak využít, protože by šlo o přímé porušení Dohody, předá jí tedy své služebnici Alise, aby s ní udělala, co sama uzná za vhodné. Zavulon ovšem tuší, co Alisa s Křídou udělá a počítá s tím ve svých plánech.
Nedlouho poté nastává den Jegorových narozenin. Na oslavu do věže Ostankino přichází většina Temných (někteří z nich jsou ruské popové hvězdy). Anton pronikne na párty také, aby odhalil pravého pachatele vraždy, ze které byl obviněn - je to Kosťův otec, který se chtěl pomstít za smrt svého syna. Anton ale nezabrání jiné pohromě: na párty za ním dorazí Světlana, která o něj má mezi tolika Temnými obavy. Dojde ke konfliktu mezi ní a Jegorem. Světlana se sice snaží vycouvat, Jegor jí ovšem vyprovokuje a když jej Světlana (víceméně nechtěně) udeří a zraní, Zavulon to interpretuje jako porušení Dohody a získá tak záminku k vyhlášení války Světlým.
Jegor, nyní Velký Jiný, rozpoutá v Moskvě apokalypsu. Přitom zabije většinu hostů na párty ve věži a Světlanu oslepí. Město je téměř zničeno, v troskách bojují zbylí Temní a Světlí. Anton, který přežil počáteční explozi, narazí na Alisu, která se pokouší s pomocí Křídy oživit svou lásku, Kosťu. To se jí však nedaří, protože její činy nebyly příčinou Kosťovy smrti. Křída dokáže změnit pouze minulá rozhodnutí toho, kdo jí právě používá. Anton přesvědčí Alisu, že když mu předá Křídu, dokáže změnit minulost a zabránit zničení Moskvy. Vzápětí se ale Anton dostane do střetu mezi Jegorem a Světlanou. Oba o něj svádějí neúprosnou bitvu, ve které ho málem zabijí. V poslední chvíli jej zachrání Geser. Anton spěchá zničenou Moskvou na místo, kde kdysi vyhledal čarodějnici, což nastartovalo běh událostí, které vyvrcholily probíhající apokalypsou. Zde napíše na zeď NE. Moskva se vrací do normálního stavu.
Opět jsme v roce 1992. Anton si tentokrát rozmyslí svoje rozhodnutí a nabídku čarodějnice odmítne. Když odchází, potká venku Světlanu. Zpovzdálí je sledují Zavulon a Geser, zvědaví, zda se navzájem poznají, přestože se v této časové linii zatím nesetkali. Geserova předpověď se ukáže správná, Anton ve Světlaně pozná spřízněnou duši, i když neví, o koho jde. Odejdou společně.
Denní hlídka, je ruský fantasy film. Premiéra v ruských a amerických kinech se uskutečnila 1. ledna 2006. Jde o pokračování filmu Noční hlídka z roku 2004, se kterým má totožné i hlavní postavy. Film je více založen na druhé a třetí části knihy Noční hlídka ruského spisovatele Sergeje Lukjaněnka než na knize Denní hlídka. Rozpočet filmu činil asi 4,2 milionu amerických dolarů.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Žijí mezi námi. Jmenují se Jiní. Jsou to lidé se zvláštními schopnostmi, kteří ochraňují normální lidi. Rozdělují se na Jiná světla a Jiné temnoty. Dobro a zlo spolu odjakživa vedlo válku, pak se ale vůdci obou stran domluvili na příměří. Pro kontrolu tohoto křehkého stavu byly stvořeny hlídky. Noční hlídka, která hlídá Jiné temnoty, a Denní hlídka, dohlížející na Jiná světla... Jedním takovým Jiným světlem je Anton Gorodeckij, jehož syn Yegor byl vehnán do náručí temnoty, když se dozvěděl, že se ho Anton pokusil zabít. Protože je Yegor velmi mocným Jiným, rovnováha se vychýlila směrem k temnotě. Je tu ale i Světlana Nazarevová, která své schopnosti teprve objevuje. Má potenciál stát se velkou kouzelnicí. Je také mocným Jiným, vyrovnávajícím a v mnohém možná i překonávajícím sílu Yegora. To jí dovolí bez obtíží vstoupit do druhé úrovně soumraku, zatímco Anton se může jen dívat, jak pronásleduje vraha, který si v centru vyhlédl další oběť. Když se Světlana vrací k Antonovi, útočník se ji pokusí zezadu napadnout. Světlana mu strhne z hlavy čepici a Anton pozná svého syna Yegora. I když patří ke straně temnoty, snaží se ho Anton ochránit a jeho totožnost neprozradí... Učitelka temných, Galina Rogovová, Antona přesvědčí, aby ukradl z archivu Noční hlídky jediný důkaz, který by mohl vést k Yegorovi - čepici, kterou mu Světlana strhla z hlavy. Anton obelstí hlídače a čepici vymění za jinou. V archivu ale zamíří také do jiné sekce, kde by se mohl něco dozvědět o Křídě osudu. Tu před mnoha lety vybojoval světlý jménem Tamerlan a měl by i s ní být pohřben v Samarkandu. S její pomocí mohl Tamerlan měnit svůj osud, napravovat své chyby. V roce 1941 někdo žádal o otevření jeho hrobky. Žádost byla zamítnuta samotným Gesserem, vůdcem strany světla... Ráno je nalezena mrtvá Galina Rogovová. Někdo vysál její životní energii, když jí zapíchl dřevěný nůž do hrudi. Gesser si myslí, že se možná v Moskvě potulují Jiná světla, která buď nemají o smíru se stranou temnoty ponětí, nebo ji zcela ignorují. V rámci vyšetřování musí on, Anton a další Jiná světla sepsat hlášení o tom, kde byli předešlou noc. Podezření ze strany temnoty padá na Antona... Gesser ví, že Anton byl v archivu a také je mu jasné, že to nepřizná. Aby ho nemusel vydat straně temnoty, provede ochranné opatření. Vymění Antonovi a Olze těla. Anton je kvůli tomu vyvedený z míry. Gesser to ale musel udělat bez jeho vědomí, protože by s tím jinak nikdy nesouhlasil. V Olžině těle se má ukrýt třeba u Světlany a počkat, než případ vraždy Rogovové vyřeší.
O FILMU
Kniha Denní hlídka Sergeje Lukjaněnka a Vladimira Vasiljeva - a její prequel Noční hlídka a pokračování Šerá hlídka - se stala jedním z milníků v ruské literatuře. Příběh o souboji nadpřirozených sil, který se odehrává v rušných ulicích současné Moskvy, oslovil zcela nové publikum - mladé ruské čtenáře, fanoušky fantasy a internetové uživatele, díky jejichž zájmu se kniha okamžitě stala moderní kultovní klasikou. Po uvedení celovečerních filmů Noční hlídka a Denní hlídka přibylo k 500 000 prodaným výtiskům dalších 2,5 milionu.
Plodný autor Lukjaněnko, který dříve pracoval jako psychiatr, chtěl vždycky napsat velkolepý příběh o souboji starodávných magických sil v prostředí současného světa. „Chtěl jsem docela dlouho napsat nějaký fantasy román, ale trpaslíci ani elfové mě nijak zvlášť nebrali,“ vysvětluje Lukjaněnko, který má na kontě celou řadu dalších knižních titulů. „A pak mě napadla zajímavá myšlenka: že by noc mohla být bojištěm kouzelníků, kteří žijí mezi obyčejnými lidmi a mohou se utkat jen v případě, že tím nijak nenaruší normální lidskou společnost. A z toho vzešel nápad na noční hlídku - speciální jednotku, která má na kouzelníky dohlížet. Pak jsem vymyslel jejich protivníky, denní hlídku, a jejich odvěký konflikt.“
Mezi nadšené fanoušky knižní Noční hlídky patřil i Konstantin Ernst, který je generálním ředitelem největší a nejúspěšnější ruské televize Channel One Russia. Ihned po dočtení strhujícího románu se spolu s producentem Anatolym Maximovem pustil do vývoje filmu a o devět měsíců později mohla padnout první klapka. Do podoby scénáře knihu adaptoval sám Lukjaněnko spolu s Timurem Bekmambetovem.
Bekmambetov, který měl v té době na kontě už přes 600 reklam pro firmy jako Coca-Cola, Pepsi, Apple, Microsoft, Ford nebo Procter & Gamble, byl také ideálním kandidátem na post režiséra, na němž si producenti představovali skutečného vizuálního inovátora. Bekmambetov debutoval jako celovečerní režisér v roce 1994 artfilmem o válce v Afghánistánu Peshavarskij val's a v roce 2001 přivedl na plátna akční dobrodružné drama The Arena, které vzniklo v produkci legendárního Rogera Cormana.
Konstantin Ernst se s Bekmambetovem poprvé setkal v době, kdy Bekmambetov působil jako moderátor, producent a režisér ruského televizního kulturního měsíčníku Matador. Často se vídali ve střižně a diskutovali o tom, že jednoho dne natočí společný film. „Jednou z mých největších ambicí bylo dostat zpátky na nohy ruský filmový průmysl, o tom jsme diskutovali hodně často,“ vysvětluje Ernst. „Vysvětlil jsem mu, že chci vytvořit novou image a dostat ruskou filmařinu na novou úroveň, díky níž by se mohla stát plnohodnotnou součástí světového filmu - a to nejen v artových a festivalových žánrech, ale i ve vzrušující mainstreamové produkci. A s Denní a Noční hlídkou jsme tuhle šanci měli.“
Bekmambetov do projektu přinesl svůj hluboký zájem o hollywoodskou akční elitu, k níž se v jeho očích řadí filmaři jako James Cameron, Ridley Scott, Roger Corman, bratří Wachowští nebo Quentin Tarantino. I tak byl ale ze začátku poněkud skeptický.
„Na rozdíl od Ameriky nebyl v Rusku až do Noční hlídky natočen žádný fantasy film,“ říká režisér. „Při čtení knihy jsem si ale uvědomil, že se Sergejovi povedlo začlenit magii a zázraky do našeho běžného života. Připadalo mi, že je ten příběh opravdu výjimečný, protože se v něm fantazie neprolínala jen tak s ledajakou realitou, ale s naší, ruskou realitou. Noční hlídka byl první film, který měl tohle originální pojetí. Příběh se odehrává ve skutečném světě, ve skutečném Rusku, ale zároveň je fantastický. Chtěl jsem, aby to na plátně působilo co nejrealističtěji, ale zároveň jsem chtěl najít nějaký kontext pro mystické a fantastické dění v ulicích současné Moskvy. Byl to velice zajímavý úkol.“
„Knihy ve mně vyvolaly velmi osobní pocity, protože jsem napůl filmař, který zbožňuje upíry, Rogera Cormana a Matrix, a napůl člověk žijící v zemi, kterou sužuje celá řada problémů - po ulicích jezdí mizerná auta, města tvoří špinavé domy, společnost je díky mocným olejovým baronům a velmi chudým lidem silně sociálně polarizovaná. A tenhle příběh svedl tyhle dvě stránky mé osobnosti - ruskou realitu a americké filmy - dohromady,“ pokračuje režisér.
Hodně jej přitahovalo také alegorické pojetí křehké rovnováhy mezi dobrem a zlem v dnešním světě. Z pohledu Bekmambetova představují lidé z noční a denní hlídky dvě různé, protichůdné společenské filozofie. „Představují dva různé způsoby, kterými se dá žít - totální svobodu versus zodpovědnost,“ říká režisér. „Denní hlídka jsou ti temní, kteří razí myšlenku naprosté svobody a nezávislosti, zatímco noční hlídka je založena na zodpovědnosti a svědomí. Tenhle dualismus existuje po tisíce let. To, že musíte přemýšlet o následcích svých činů, je velmi stará myšlenka.“
Na adaptaci do podoby filmového scénáře Bekmambetov úzce spolupracoval s Lukjaněnkem, který byl velmi svolný k tomu, aby příběh pro zvýšení divácké atraktivity různými způsoby obohatil. „Přidali jsme do něj tu dějovou linii s Antonem a jeho dlouho ztraceným synem Egorem (Dima Martynov), aby to bylo dramatičtější, emocionálnější a více ruské,“ vysvětluje Bekmambetov. „Kromě akce tam máte i ten příběh o otci, který přišel o syna, cítí obrovskou vinu a tráví celý život tím, že se snaží toto obrovské břemeno setřást… Ano, je to velmi ruský příběh.“
Během příprav na velkolepé natáčení s nepříliš velkolepým rozpočtem Bekmambetov nikdy nezapomínal na to, co mu kdysi řekl jeho přítel a velký učitel Roger Corman: „Řekl mi, že pro režiséra je nejdůležitější vymyslet, jak navodit pocit, že měl větší rozpočet než ve skutečnosti,“ vzpomíná Bekmambetov. „Je to všechno o kreativitě.“
Režisér vzpomíná, že chtěl ve filmu vyobrazit upíry, čarodějnice a čaroděje tak, aby konečně vypadali hodně hrozivě… ale zároveň tak skutečně, jako váš soused. „Ruské publikum nemělo s tímhle žánrem žádné zkušenosti, protože jsme nikdy neměli žádné fantasy filmy nebo komiksy - bylo to pro ně úplně nové. Takže jediný způsob, jak jsem mohl začít, bylo vytvořit všechno velice realisticky, aby to pro diváky bylo dostatečně uvěřitelné a nečinilo jim potíže akceptovat i tu fantastickou stránku věci,“ vysvětluje Bekmambetov.
„Ten svět, který vytváří, je hyperrealistický a zároveň velmi povědomý,“ říká Anatoly Maximov. „Ty postavy, společenské situace a psychologické prvky jsou nám všem velmi dobře známé. Nakonec se z toho příběhu stává film o morálním zhroucení jednoho člověka a o boji sil světla a temnoty o jeho duši - je to zkrátka velká věc.“
Bekmambetov věděl, že klíčem k navození správné a vzrušující atmosféry je výběr herců, kteří by dokázali stát na protilehlých stranách dobra a zla. Vzhledem k tomu byl postup obsazování rolí poněkud netradiční.
Režisér začal rozdělením nejlepších ruských herců do dvou skupin. „Připadalo mi, že někteří herci vypadají jako herci a někteří jako obyčejní lidé. Ty, kteří vypadají jako herci, jsme obsadili do rolí denní hlídky, protože jsou hodně cool, originální a zajímaví a vyzařuje z nich hrdost. No a ti, kteří vypadají jako obyčejní lidé, si zahráli členy noční hlídky. Máme tam například postavu Světlany, ženy, která s sebou přináší smůlu. Do téhle role jsme obsadili Mariu Poroshinu, která podle mě vypadá jako obyčejná ruská holka, již potkáte na ulici. Do role Alisy z denní hlídky jsme naopak obsadili herečku Zhannu Friske, která je slavnou ruskou popovou hvězdou.“
Do role Antona Gorodetskyho, jednoho z hlavních členů noční hlídky, Bekmambetov obsadil Konstantina Khabenskyho. „Konstantin je velmi dobrý dramatický herec a zároveň je velmi flexibilní,“ říká Bekmambetov. „Je jako klaun, dokáže být směšný, dokáže být extravagantní… je to dobrá kombinace, protože k tomu, abych přivedl ruské publikum do tohoto světa nadpřirozených stvůr, jsem potřeboval zcela věrohodného herce.“
V roli Borise Gesera, který přes den působí jako obchodník a v noci jako vůdce noční hlídky, se objeví Vladimir Menshov, režisér oscarového filmu Moskva slzám nevěří a multitalentovaný herec a scénárista. Geser je zároveň otcovskou figurou i ztělesněním všeho dobrého. Hraje také zásadní roli při záchraně svého druha Antona po téměř smrtelném setkání se silami temnoty.
„Boris je jedním z mála ruských režisérů, kteří získali Oscara, a je velmi rusky založen,“ podotýká Bekmambetov. „Před domácím publikem má image šéfa politické strany nebo byrokrata, takže mi připadalo, že v roli vůdce sil světla by mohl být zajímavý.“
Úlohu vůdce denní hlídky Zavulona svěřil Bekmambetov svému kamarádovi z umělecké školy Victorovi Verzhbitskiymu, jenž se objevil i v jeho předcházejících filmech Peshavarskij val's a The Arena. Herecké obsazení dotvářejí ruští divadelní a filmové herci včetně Galiny Tyuniny v roli čarodějnice Olgy, Alekseye Chadova v roli mladého vampýra Kostyi a Valeriy Zolotukhina v roli Kostyova otce.
Na celkové působivosti Denní hlídky má velký podíl její strhující vizuální stránka, s jejíž pomocí se filmařům podařilo vytvořit v ulicích současné Moskvy plnohodnotný fantastický svět. Svět, ve kterém může být polorozpadlý starý byt úkrytem pro vampýry a z obyčejného moskevského opraváře se může vyklubat přestrojený kouzelník.
Pro Bekmambetova byla ostrá a strašidelná vizuální i celková atmosféra filmu jednou z hlavních priorit. Prvním stavebním kamenem jeho vize bylo vytvoření mytologie okolo bídného stavu ruských aut, vybavení domácností a domů v postsovětské éře. „Chtěli jsme vytvořit mytologii okolo těchto věcí a udělat ze všeho, co bylo považováno za ošklivé a nemoderní součást magického světa,“ vysvětluje režisér. „Lidé v Rusku se často stydí za své věci, za své jednoduché a staré židle, hlasitá a nekvalitní auta či špinavé městské bloky, ve kterých žijí. To nám přišlo smutné, protože nikdo neví, co je dobré nebo co je špatné. Proto jsme ve filmu vystavili malé příběhy okolo toho, proč může být stará židle nejlepší a proč je tohle staré auto tak drsné a cool. A zdá se, že to zafungovalo.“
Svět Noční hlídky brzy začal pronikat do ruské popkultury. Některé dialogy se začlenily do slovníku ruské mládeže a Antonův dlouhý plášť se stal velmi módní záležitostí.
Vizuální stránku chtěl Bekmambetov okořenit také dravým vizuálním stylem - místo pomalého a ležérního tempa, v němž se zpravidla točily filmy v době, kdy je sponzoroval stát, staví Denní hlídka na frenetickém tempu, rychlém střihu a hyperkinetické kameře, což byl v oblasti ruského filmu až dosud nevídaný jev.
„Mladí lidé mají tento styl rádi, líbí se jim ta videoklipová energie a preciznost, jaká je obvykle vlastní spíše reklamním spotům,“ říká režisér. „Líbí se jim to tempo, mají rádi rychlou a dramatickou akci. A tenhle styl jsme si vybrali proto, protože jsme cítili, že osloví naše publikum - a samozřejmě i proto, že se nám jako filmařům hodně líbí.“
Bekmambetov natočil 80 % Denní hlídky a celou Noční hlídku během 90 dní na přelomu let 2002 a 2003. Produkce natáčela na více než 200 skutečných moskevských lokacích včetně světoznámého Rudého náměstí a rozpínajícího se metra. Většina akce se točí okolo komunikační věže Ostankino, která leží v severozápadní části ruské metropole.
„Převážná část původního románu se odehrává v blízkosti věže Ostankino, proto pro nás bylo hodně důležité tam natáčet,“ vysvětluje režisér. „V Rusku je Ostankino velmi mystické jméno. To slovo znamená ‚zbytky‘ a existuje spousta mysticky působících teorií, proč Sergej umístil děj zrovna tam. Ale existuje i jedno praktické vysvětlení. Nepochází z Moskvy, ale z Kazachstánu, a Ostankino pro něj bylo místo, které vždycky znal, byl to vždycky jeho hlavní orientační bod.“
Bekmambetov se v rámci zachování věrohodnosti snažil natočit co nejvíce záběrů přímo v ulicích Moskvy. „Bylo zcela nezbytné, aby film zachycoval skutečné výjevy ze současného Ruska,“ podotýká. „Chtěli jsme skutečné obrazy, obohacené stylem práce s kamerou, aby si každý Rus mohl říct ‚tohle je můj dům‘, ‚tohle je naše ulice‘ a ‚tohle není nic umělého, to je skutečnost‘. Je to jeden z triků tohoto filmu a jeden z klíčů k jeho úspěchu. Jako studiové scény s dekoracemi jsme točili pouze interiéry, ale i v jejich případě se nám podařilo dosáhnout velké úrovně realismu, protože jsme měli vynikající výtvarníci scény. Dokonce tam byl i skutečný zápach.“
Bekmambetov přivedl filmový svět k životu s pomocí týmu talentovaných výtvarníků, s nímž v posledních 10 letech pracoval na svých předcházejících filmech i spoustě reklam. „Mám velmi dobrý tým, se kterým už dělám tak 10 let. Tvoří jej mj. kameraman Sergej Trofimov a hlavní výtvarnice Valery Victorov, která je zároveň mojí přítelkyní. Valery zastala také roli kreativního producenta a dohlížela na celkový styl filmu - od dekorací scén přes kostýmy po masky. Společně jsme vymysleli koncept, že každý prvek ve filmu by měl působit reálně, ale měl by mít surreálný podtext.“
Při výběru lokací se režisér zaměřil na místa, která instinktivně vyvolávají strach a úzkost. „Začali jsme hledat všechna ta mystická a děsivá místa okolo nás. Pro mě osobně byly takovým místem už od dětství střechy ruských baráků, protože jsou často velmi vysoko a jsou posety anténami, které vypadají jako pavouci. Hodně mystickou auru má i moskevské metro, možná proto, že ho postavil Stalin. Ve filmu jsme použili jedno konkrétní stanici, která se jmenuje XXX. Už když jsem chodil do školy, evokoval mi tenhle název něco zlověstného.“
Jednou z nejzajímavějších věcí, která jsou ve filmu k vidění, je The Gloom - podivný paralelní svět, ve kterém se mohou pohybovat pouze strážci světla či temnoty. V této dimenzi, která leží mimo naši realitu, spolu jednotlivé strany konfliktu svádějí líté boje.
Ať už byly Bekmambetovy vize jakkoliv ambiciózní a velkolepé, všechno mělo jeden velký háček: jak vytvořit 400 efektových záběrů z velkolepých bitev a magických soubojů v zemi, kde je existence firmy typu Industrial Light & Magic pouze zbožným přáním? Bekmambetov chtěl, aby zůstaly Noční a Denní hlídka čistě ruskými produkcemi, ale zároveň věděl, že v celém Rusku neexistuje firma, která by se tohoto úkolu dokázala zhostit. Všechny ruské firmy s podobnou specializací byly velmi malé a žádná z nich nebyla připravena na tak obří zakázku.
Tento problém se filmaři rozhodli vyřešit radikálním způsobem - spojili dohromady tucty těchto miniaturních společností a vytvořili tak na jeden rok obrovskou virtuální firmu, která si dokázala poradit s širokým spektrem efektů. „Bylo pro nás velmi důležité, abychom všechny digitální efekty vyrobili na domácí půdě,“ říká producent Konstantin Ernst. „Proto jsme dali dohromady síť 42 malých studií, která nám práci na téhle vysoké úrovni umožnila.“
Sídla jednotlivých firem se rozprostírala po celé zemi a každá z nich se specializovala na něco jiného. Například jedna měla dobrého modeláře, ale postrádala animátora, jiná měla zase dobrého animátora, ale chyběl jí modelář. Produkce tedy musela přesouvat jednotlivé záběry mezi různými částmi vzniklé sítě a každá scéna tak vznikala postupně. Práce všech designérů a programátorů byla každý den nahrávána na centrální server, aby ji mohl Bekmambetov posoudit a předat ji pro další vývoj či dokončení dalšímu studiu.
Výsledná úroveň efektů spoustu lidí šokovala - zejména s přihlédnutím k tomu, s jakým rozpočtem si museli filmaři vystačit. A v případě Denní hlídky dotáhl Bekmambetov tento kooperativní styl práce na efektech ještě dál. „Pro druhý film jsme vytvořili speciální postup práce - studio, které se specializovalo na modely, pracovalo od poledne do šesti večer, pak se toho materiálu ujalo jiné studio v jiném městě a do tří ráno pracovalo na animaci. Pak se pustilo do práce studio v Kyjevě, které do animace s hotovým modelem přidalo textury. Výsledek putoval následující ráno do hlavního studia v Moskvě, které jej zakomponovalo do filmu.“
Tento odlišný způsob myšlení a originální přístup k dělbě práce byl podle filmařů jádrem celého filmu a jeho úspěchu na domácí půdě. „Myslím si, že stojíme u zrodu moderní ruské kinematografie a Noční a Denní hlídka byly prvními vlaštovkami,“ říká Konstantin Ernst. „Tyhle filmy jsou začátkem nové ruské filmové kultury, protože se výrazně liší od snímků ze sovětské éry, ale zároveň nejsou kopiemi amerických nebo jiných zahraničních filmů.“
Jak Denní hlídka ovlivnila ruskou popkulturu
V Rusku se Denní hlídka stala nejen zábavním fenoménem, ale také známkou toho, že nová, revitalizovaná a postsovětská ruská kinematografie konečně přichází zachránit rozpadající se filmový průmysl. V době existence Sovětského svazu byla ruská kinematografie velmi přísně kontrolována a ovládána státem, který chrlil přes 200 filmů ročně. Přestože v této éře tvořilo i několik velmi význačných režisérů včetně Andreje Tarkovského, který měl na Bekmambetova velký vliv, celý systém tvrdě potlačoval svobodu projevu. Po pádu režimu a rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 se však situace ještě zhoršila - místo obrození přišel další úpadek a počet kin se z přibližných 10 000 snížil na pouhých 70. Průmysl dále decimoval obrovský rozvoj pirátství.
Teprve během posledních tří nebo čtyř let se situace začínala lepšit díky vzniku nových, technicky vyspělých kin a lepšího distribučního systému. V současné době je v Rusku okolo tisíce kin.
„Dnešní Rusko má 20 velmi dobrých a moderních televizních kanálů, což zásadním způsobem ovlivnilo zábavní trh,“ vysvětluje Ernst. „V posledních třech nebo čtyřech letech ale mladí lidé v Rusku konečně začali chápat ten rozdíl mezi diváckým zážitkem před televizní obrazovkou a před filmovým plátnem - a filmové publikum se rozšiřuje.“
„Zjistili jsme, že tohle nové ruské publikum je jiné než to před 10 lety. Tvoří jej mladí lidé mezi 14 a 25 lety, které ta sovětská éra minula. Tahle nová generace diváků je zvyklá na velké a vzrušující hollywoodské blockbustery. Takže jsme věděli, že k tomu, abychom je oslovili, potřebujeme podobné výrazové prostředky - které jsme ale neokopírovali, nýbrž pojali vlastním způsobem,“ pokračuje Ernst.
Ernst nicméně neopomíná zdůraznit, že Denní hlídka nikdy nebyla zamýšlena jako snaha být ruskou imitací hollywoodského akčního blockbusteru. Vnímá ji jako nový druh ruského filmu, který vychází z hollywoodského stylu a stává se unikátním filmovým zážitkem.
„Timur a já jsme samozřejmě velkými fanoušky amerického filmu, ale bylo pro nás velmi důležité, aby Denní hlídka zůstala ruským filmem - to podle nás bylo klíčem k tomu velkému komerčnímu úspěchu, kterého jsme u domácího publika dosáhli,“ říká Ernst. „ Tenhle film byl vnímán jako kombinace Tarkovského a bratří Wachowských, což byla úplně nová image, která lidi dostala do varu.“
Postavy a obsazení
• Konstantin Chabenskij - Anton Goroděckij
• Vladimír Meňšov - Geser, čaroděj, šéf Noční hlídky
• Marija Porošina - Světlana
• Galina Ťjunina - Olga, čarodějka
• Viktor Veržbickij - Zavulon, čaroděj, šéf Denní hlídky
• Jurij Kucenko - Ignat
• Alexej Čadov - Kosťa, upír
• Valerij Zolotuchin - Kosťův otec, upír
• Dmitrij Martynov - Jegor
• Marija Mironova - Jegorova matka Irina
• Alexej Maklakov - Semjon
• Rimma Markova - Darja, čarodějka
• Ilja Lagutěnko - Andrej, upír
• Žanna Friske - Alisa
• Ilja Lagutěnko - Andrej, upír
• Alexandr Samojlenko - Ilja, Medvěd
• Nikolaj Oljalin - inkvizitor
Ocenění
The Saturn Awards
2008 - Nejlepší mezinárodní film (nominace)
DABING
V českém znění: Zdeněk Hruška - Konstantin Chabenskij (Anton Goroděckij), Lucie Pernetová - Marija Porošina (Světlana Nazarovová), Jaromír Meduna - Vladimír Meňšov (Boris Ignaťěvič, Geser), Kateřina Lojdová - Galina Ťjunina (Olga), Vladislav Beneš - Viktor Veržbickij (Zavulon), Jitka Moučková - Žanna Friske (Alice Donikovová), Jan Maxián - Alexej Čadov (Konstantin Šauškin), Oldřich Vlach - Valerij Zolotuchin (Gennadij Šauškin), Tomáš Racek - Alexandr Samojlenko (Medvěd + titulky), Václav Mareš - Nuržuman Ichtymbajev (Zoar), Hana Talpová, Jaroslava Obermaierová, Vlasta Žehrová, Jaroslav Vlach, Svatopluk Skopal, Petr Gelnar, Ernesto Čekan, Hana Krtičková, Stanislav Lehký, Veronika Kubařová, Michal Hruška, Johana Krtičková
Překlad: Vojtěch Kostiha
Zvuk: Pierre Monteiere (Guillermo Teillier)
Produkce: Marek Hrazdil
Dialogy a režie: Jan Pecha
Vyrobilo studio Virtual v roce 2007
Premiéra ČR: 6.9.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 15.7.2007
Premiéra Rusko: 1.1.2006
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 14.1.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 4.4.2011 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 953 096
Tržby celkem - $ 38 862 712
Návštěvnost v ČR 9 636
Náklady (Rozpočet) - $ 4 200 000
FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Noční hlídka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-099/
Akční / Fantasy, Rusko, 2004
Režie: Timur Bekmambetov, Hrají: Konstantin Chabenskij, Vladimir Meňšov
Denní hlídka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-088/
Akční / Fantasy, Rusko, 2006
Režie: Timur Bekmambetov, Hrají: Konstantin Chabenskij, Marija Porošina
Tvůrci a herci
Timur Bekmambetov (Režie), Konstantin Ernst (Produkce), Anatoliy Maksimov (Produkce), Yuriy Poteenko (Hudba), Sergey Trofimov (Kamera), Dmitriy Kiselev (Střih), - (Casting), Valeriy Viktorov (Scénografie), Valeriy Viktorov (Scénografie), Varvara Avdyushko (Kostýmy), Tim Walston (Zvuk), - (Masky), Timur Bekmambetov (Scénář), Sergej Lukjaněnko (kniha) (Předloha), Konstantin Chabenskij (Herec), Marija Porošina (Herec), Vladimir Meňšov (Herec), Žanna Friske (Herec), Dmitrij Martynov (Herec), Galina Ťjunina (Herec), Valerij Zolotuchin (Herec), Alexej Čadov (Herec), Jurij Goša Kucenko (Herec), Nikolaj Oljalin (Herec), Igor Lifanov (Herec), Viktor Veržbickij (Herec), Jekatěrina Malikova (Herec), Marija Mironova (Herec), Alexej Ogurcov (Herec), Anna Dubrovskaja (Herec), Igor Savočkin (Herec), Sergej Lukjaněnko (Herec), Alexandr Samojlenko (Herec), Anna Semenovič (Herec), Artěmij Trockij (Herec), Sergej Šnurov (Herec), Boris Moisejev (Herec), Rimma Markova (Herec), Georgij Dronov (Herec), Vladimir Stěržakov (Herec), Roman Radov (Herec), Alexej Maklakov (Herec), Ljudmila Dolgorukova (Herec)
2006/126/Rusko/Akční, Fantasy, Thriller
- V závěru filmu je možné na posledním billboardu zahlédnout režiséra Timura Bekmambetova.
- Bekmambetov v pokračovaní nakladal s predlohou ešte voľnejšie ako v Nočnej hliadke a v podstate opäť čerpá námet z prvého Lukjanenkovho románu.
- Při honičce když Anton proskočí plakátem, na druhé straně vyletí z velké reklamy. Je to reklama na film 9. rota, kde jedním z hlavních hrdinů je Alexej Čadov, představitel "upírka" Kosti.
- S promítáním začali v Rusku na první lednový týden, kdy mají Rusové volno, takže magickou hranici deseti miliónů dolarů překonal film za pouhých 5 dnů.
- Uvedení filmu předcházela masivní reklamní kampaň. Představitel hlavní role Konstantin Chabenskij pak dokonce 1. ledna zahajoval promítání v Moskvě a coby vosková figurína tentýž den pózoval na premiéře v Petrohradu.
Odkazy
Hrají:
Konstantin Chabenskij, Marija Porošina, Vladimir Meňšov, Žanna Friske, Dmitrij Martynov, Galina Ťjunina, Valerij Zolotuchin, Alexej Čadov, Jurij Goša Kucenko, Nikolaj Oljalin, Igor Lifanov, Viktor Veržbickij, Jekatěrina Malikova, Marija Mironova, Alexej Ogurcov, Anna Dubrovskaja, Igor Savočkin, Sergej Lukjaněnko, Alexandr Samojlenko, Anna Semenovič, Artěmij Troickij, Sergej Šnurov, Boris Moisejev, Rimma Markova, Georgij Dronov, Vladimir Stěržakov, Roman Radov, Alexej Maklakov, Ljudmila Dolgorukova, Sergej Trofimov, Anna Slju, Alexandr Kasjanov, Šuchrat Irgašev, Valentin Bukin, Marija Kiseleva, Valentina Běrezuckaja, Alexandr Rubenčik, Gani Kulžanov, Irina Jakovleva, Villi Tokarev, Romuald Makarenko, Igor Burlov, Vitalij Gašakov