Dobrodružství Poseidonu / The Poseidon Adventure (1972/117/USA/Katastrofický, Thriller, Akční, Drama) 79%

15.10.2018 17:55
JEDNOU VĚTOU
„V nitru převrácené záoceánské lodi bojuje s časem a nelítostným oceánem o život skupina zoufalých cestujících."

OBSAH
Jeden z nejnapínavějších katastrofických filmů všech dob vypráví o osudu posádky a cestujících zaoceánského parníku, převráceného přílivovou vlnou. Děj plný napětí, obohacený osobními příběhy obětí, dává vzniknout přesvědčivému a dechberoucímu dramatu. Skvělé herecké obsazení spolu s neuvěřitelnými speciálními efekty činí z tohoto filmu skutečnou klasiku.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dobrodružství Poseidonu patřilo už v dětství mezi filmy, které jsem chtěl moc vidět, jenže jsem si na něj musel počkat, až odrostu, neboť rodiče mě na něj coby relativně malé dítě nechtěli vzít do kina. Je to totiž klasika katastrofických filmů, což není zrovna žánr pro děti. 70. léta byla této kategorii filmů velmi příznivě nakloněna a tvůrci se předháněli v zajímavějších nápadech na kasovní trhák. Dobrodružství Poseidonu je zcela určitě jeden z nejzajímavějších námětů z té doby, navíc perfektně rozpracovaný a s patřičně navozenou atmosférou, díky níž občas i divák u televize zpanikaří, stejně jako někteří z lidí uvnitř lodi. Gene Hackman je (trochu překvapivě) obsazen do role pastora, ale věřte nevěřte, zvládl ji na výbornou, snad i proto, že v jeho podání pastor přece jen nemůže být obyčejným pastorem, ale tak trochu i drsňáckým hrdinou. (Radyo) 5*

Atmosferický a stylový "katastrofáč" let 70. Tzn. hutná atmosféra, důraz na individualitu, vysoká úmrtnost hrdinů a na dnešní dobu poněkud vycházkové tempo, které ale jaksi patří k věci. Pokud si tento stylový přístup porovnám s módou hypertrofovaných trikových oblud let 90., vychází mi Dobrodružství Poseidonu jako opravdu poctivý a propracovaný kus filmového řemesla, navíc okořeněný o slušné herecké výkony. (Marigold) 4*

Katastrofický film s nekatastrofickým scénářem, ale s téměř katastrofálním Genem Hackmanem v hlavní roli aneb všechno zvládnu, všechny vás zachráním a nakonec se obětuju. Hackmanova postava je v celém konceptu poněkud zvláštní, ačkoliv není špatně zahraná. Možná to chtělo někoho mladšího a charismatičtějšího do role odvážného muže vedoucího skupinku přeživších po převrácení zaoceánského parníku přílivovou vlnou. Stran speciálních efektů bych zmínil, že když se parník potopil, tak efekty byly natolik předpotopní, že by neškodilo, aby je vlna odplavila taky. Jakási maketa lodi simulovala stav převrácení v několikrát opakovaném statickém záběru až to bylo legrační. Napětí film vyvolal poměrně dobré, ačkoliv zájem o zbylé postavy nijak nevzrůstal i když Ernest Borgnine zahrál o hodně líp než všichni ostatní. Drama se rozjíždí pomalu, tempo dynamické není, ale celkem se na to dá podívat, ačkoliv čím je film starší, tím víc na něm hledám nedokonalosti. Kdo ho ještě neviděl by zklamán být nemusel. Mně dvě shlédnutí bohatě stačila. 60% (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Luxusní transoceánský parník Poseidon pluje z New Yorku do Atén a na jeho palubě se chystají oslavy příchodu nového roku. Těsně před půlnocí však loď postihne osudová katastrofa. Podmořské zemětřesení v oblasti Kréty zvedlo obrovskou vlnu tsunami, která míří přímo na Poseidon. Kapitán dá sice uzavřít všechny vodotěsné dveře, ale obrovská vlna špatně postavenou loď převrátí dnem vzhůru. Mezi zděšenými cestujícími se ujímá řízení záchranných prací svérázný reverend Scott, který byl pro své rebelantské názory poslán na do Afriky.
Uvědomuje si nebezpečí, které hrozí, totiž že voda deroucí se ze spodu velmi brzy zaplaví vše, co je pod nimi a bude neustále posupovat směrem k nim. Snaží se všechny dostat výše, ale postaví se proti němu jeden z lodních důstojníků, který lidem nařídí, aby zůstali a počkali na pomoc zvenčí. Většina pasažérů poslechne, ale ne všichni. Někteří pasažéři věří reverendovi a po velkém vánočním stromku šplhají do vyšších pater.Jsou mezi nimi například manželé Rosenovi, Rogeovi, sourozenci Susan a Robin, zpěvačka Nonnie a tak zraněný číšník Acres. Sotva se dostanou nahoru, otřese lodí výbuch a sál, kde zbytek cestujících čekal na pomoc, zvenčí zaplaví voda. Skupina pod vedením reverenda Scotta sice vyvázla, zdá se však, že naděje na záchranu je mizivá.
Převrácená loď se stala smrtící pastí, protože nad nimi není žádná úniková cesta, jen kýl lodi. Jedinou nadějí je pokusit se proniknout k lodnímu šroubu, kde je dno nejslabší a dalo by se proříznout. Skupina musí zmobilizovat všechny síly a odvahu, aby prošla peklem hořící kuchyně, proplavala zatopenou část lodi. Loď však nemíní své oběti vydat lacino a tak se skupina pomalu ztenčuje. Zahyne zraněný číšník, statečná paní Rosenová i další. A před ostatními je ještě nebezpečná cesta strojovnou, rozpálenou hořící naftou.
Film se mi také opravdu líbil, i když se jedná o starší snímek a právě se mi líbilo to, jak už zde bylo zmíněno, že není prodchnut nějakými extramega hořícími vybuchujícími efekty, ale více se soutředí na psychologii, charakteristiku postav, tak jak zde byl uveden příklad odvahy, kdy jeden z hrdinů, aby zachránil ostatní, tak obětuje sebe, v tom okamžiku se mi chtělo plakat a já uvnitř sebe si říkala, že i já bych chtěla být jednou tak odvážná...lidé si zde pomáhají, ale také zde samozřejmě mezi nimi panuje napětí...absolutně nezapomenutelná scéna pro mě je, když se hrdinové snaží dostat z potopené lodi ven a v nadlidském výkonu, při zadržení dechu se jim to podaří...to jsem si od té doby pak také vždycky přála, dokázat tolik, co oni....

Ocenění:
Academy Awards
1973 - Al Kasha, Joel Hirschhorn (Píseň)
1973 - Shelley Winters (Vedlejší herečka) (nominace)
1973 - Harold E. Stine (Kamera) (nominace)
1973 - Střih (nominace)
1973 - John Williams (Dramatická hudba) (nominace)
1973 - Výprava (nominace)
1973 - Kostýmy (nominace)
1973 - Mix zvuku (nominace)

Golden Globes
1973 - Shelley Winters (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
1973 - Nejlepší film - drama (nominace)
1973 - John Williams (Nejlepší hudba) (nominace)
1973 - Al Kasha, Joel Hirschhorn (Nejlepší originální píseň) (nominace)

BAFTA
1973 - Gene Hackman (Nejlepší herec v hlavní roli)
1973 - Shelley Winters (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)

DABING
1.DABING
V českém znění: Jaromír Meduna – Gene Hackman (Frank Scott), Dalimil Klapka - Ernest Borgnine (Mike Rogo), Leslie Nielsen (Kapitán), Eva Spoustová - Carol Lynley (Nonnie), Jana Altmannová - Stella Stevens (Linda Rogo), Miriam Kantorková - Shelley Winters (Belle Rosen), Sabina Laurinová - Pamela Sue Martin (Susan), Miroslav Saic - Arthur O'Connell (Kaplan), Hynek Votoček - Eric Shea (Robin), Jiří Kodeš, David Vejražka, a další.
Zvuk: Václav Hálek
Produkce: Zdena Sirotková
Režie: Lucie Paulová
Vyrobilo: Studio dabing AB Barrandov pro ČNTS Nova 1994

2.DABING
V českém znění: Jiří Schwarz – Gene Hackman (Frank Scott), Jiří Plachý – Ernest Borgnine (Mike Rogo), Jiří Prager – Red Buttons (James Martin), Ljuba Krbová – Stella Stevens (Linda Rogo), Antonín Navrátil – Roddy McDowall (Acres), Jitka Ježková – Pamela Sue Martin (Susan Shelby), Vladimír Brabec – Leslie Nielsen (kapitán Harrison), Dalimil Klapka - Jack Albertson (Manny Rosen), Jana Altmannová - Shelley Winters (Belle Rosen), Radek Škvor - Eric Shea (Robin Shelby), Vladimír Kudla - Arthur O'Connell (Kaplan), Karel Richter - Erik L. Nelson (pan Tinkham), Jitka Moučková, Libor Terš, Jolana Smyčková, Ivana Měřičková, Marcela Kyselová, Roman Hájek, Tomáš Karger, Marek Libert, Otto Rošetzký, Otmar Brancuzský a další.
Překlad: Ivan Hanuš
Zvuk: Zdeněk Svoboda
Produkce: Martin Kot
Dialogy a režie: Petr Švéda
Vyrobila: Česká produkční 2000 pro Cet 21 s.r.o. 2001

Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 13.12.1972 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 125 000 000
Náklady (Rozpočet) - $ 47 000 000

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Dobrodružství Poseidonu gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-087/
Katastrofický / Thriller, USA, 1972
Režie: Ronald Neame, Irwin Allen, Hrají: Gene Hackman, Ernest Borgnine

Poseidon gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/poseidon-poseidon-2006-98-usa-katastroficky-drama-dobrodruzny-52/
Katastrofický / Drama, USA, 2006
Režie: Wolfgang Petersen, Hrají: Josh Lucas, Kurt Russell
 
Tvůrci a herci
Ronald Neame (Režie), Irwin Allen (Režie), Irwin Allen (Produkce), John Williams (Hudba), Harold E. Stine (Kamera), Harold F. Kress (Střih), Jack Baur (Casting), William J. Creber (Scénografie), Paul Zastupnevich (Kostýmy), John A. Bonner (Zvuk), Del Acevedo (Masky), Allan Snyder (Masky), Stirling Silliphant (Scénář), Gene Hackman (Herec), Ernest Borgnine (Herec), Red Buttons (Herec), Carol Lynley (Herec), Roddy McDowall (Herec), Stella Stevens (Herec), Shelley Winters (Herec), Jack Albertson (Herec), Arthur O'Connell (Herec), Leslie Nielsen (Herec), Jimmy Cross (Herec), Pamela Sue Martin (Herec), Eric Shea (Herec), Fred Sadoff (Herec), John Crawford (Herec)
 
1972/117/USA/Katastrofický, Thriller, Akční, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Irwin Allen je též režisérem filmu Skleněné peklo (1974), do kterého byli obsazeni herci a komparzisti právě z tohoto snímku.
- Paul Gallico byl při psaní románu inspirován svojí cestou na lodi Queen Mary. Jednou snídal v jídelně a loď se potkala s velikou vlnou, díky čemuž se lidé a nábytek odráželi od druhé strany plavidla. Ovlivnila ho i pozdější příhoda Queen Mary, která během 2. světové války převážela americké vojáky do Evropy: v severním Atlantiku se loď střetla s mimořádně velikou vlnou. Bylo spočítáno, že kdyby se loď naklonila o dalších třináct centimetrů, tak by se převrhla jako filmový Poseidon.
- Většina vnějších záběrů Poseidonu byla natočena za použití modelu postaveného podle původních nákresů Queen Mary. (Skutečná Queen Mary se dnes nachází na Long Beach.)
- Natáčení bylo kvůli financím dvakrát odloženo.
- Část scény stála na hydraulickém systému, díky kterému se mohla naklánět až o 45°. Zbytek obstaraly kamerové triky.
- S výjimkou nejnebezpečnějších sekvencí si herci všechno odehráli sami. Všichni se shodli na tom, že bylo natáčení fyzicky namáhavé.
- Točilo se tak, jak postupoval děj. Herci byli čím dál špinavější a odranější a objevovala se u nich různá poranění – skutečná i umělá.
- Natáčení se zúčastnilo 125 kaskadérů a žádný se nezranil.
- Shelley Wintersová přibrala pro roli Belle Rosenové kolem šestnácti kilogramů.
- Aby její postava bývalé úspěšné závodní plavkyně vyzněla věrohodně, připravovala se Shelley Wintersová s olympijským plaveckým trénerem.
- Role Lindy Rogo byla původně nabídnuta Sally Kellermanové.
- Role Nonnie Parry byla původně nabídnuta Petule Clarkové.
- Role Jamese Martina měla původně připadnout Gene Wilderovi.
- Ve filmu můžeme vidět pět „oscarových“ herců, jsou to: Gene Hackman, Ernest Borgnine, Shelley Wintersová, Jack Albertson a Red Buttons.
- Red Buttons a Carol Lynleyová, jejichž postavy se do sebe ve filmu zamilují, se ve skutečnosti nesnášeli. Pokud neběžela kamera, tak se jeden druhého stranili.
- Boty a přívěsek, který má na sobě Carol Lynleyová ve filmu, jsou její vlastní.
- Ve scéně, ve které reverend Frank Scott káže na palubě, má na sobě herečka Pamela Sue Martinová žlutobílé pončo - to bylo původně zhotoveno pro Rosemary Forsythovou, která je nosila v akčním televizním filmu City Beneath the Sea (1971), jejž Irwin Allen produkoval a režíroval rok předtím.
- V původním scénáři měl reverend Scott poslat paní Rosenovou na podvodní misi a pak ji měl zachraňovat. Gene Hackman však usoudil, že ve skutečnosti by to po ní jeho postava nikdy nemohla žádat a měl za to, že by se situace měla obrátit. Režisér Ronald Neame souhlasil a přesvědčil pak i Shelley Wintersovou, že to bude i k jejímu prospěchu. (džanik)
- V plánu byla závěrečná scéna ukazující záchranné čluny kolem potápějící se lodi, rozpočet však už byl vyčerpán. Záběr helikoptéry startující z trupu lodi se točil na pozemcích studia a muselo se dávat pozor, aby se v něm neobjevily kolemstojící budovy.
- Natáčecí plac strojovny jako celek posloužil hned dvěma scénám, které jsou podle scénáře od sebe dosti vzdálené. Scéna, kdy pasažéři lezou do vodního tunelu, aby objevili strojovnu, a scéna, kdy se ve strojovně objevují - tato dvě místa jsou v jednom a tom samém prostoru malý kousek od sebe. Obě scény jsou rozdílně nasvícené (temná a světlá), takže divák běžně rozdíl nepozná. O tuto chytrou úsporu natáčecího prostoru se zasloužil William Creber, výtvarník filmu.
 
Odkazy