Bestie Karla / Karla (2006/106/USA/Krimi, Thriller, Drama) 53%

30.09.2018 10:43
JEDNOU VĚTOU
„Příběh nejbrutálnější vražedkyně českého původu natočený na motivy skutečných událostí“

OBSAH
Karla Homolka a Paul Bernardo, mladí manželé, které spojovala velká láska a perverzní sexuální praktiky, prosluli v Kanadě jako nejbrutálnější zabijáci moderní historie. Krátce po svatbě „naservírovala“ Karla novomanželovi svou třináctiletou sestru Tammy. Dívku omámenou léky jeden po druhém zneužili. Jejich hrátky se zvrhly a sestra zemřela. Následovala série únosů, sexuálních zneužití a bestiálních vražd nezletilých dívek. Policie neměla proti podezřelé dvojici žádné hmatatelné důkazy. Karla se nakonec rozhodla pro spolupráci s kanadskou justicí. Svědčila proti manželovi výměnou za mírnější trest. Pomohla tak vyšetření nejbestiálnějšího případu v severoamerické historii. Kontroverznost a brutalita snímku byla důvodem k pozastavení distribuce filmu a nejen v Kanadě se vedly obšírné diskuze o jeho vzniku. Karla Homolka, po otci Češka, opustila vězení loni v létě. Odborníci ji označili jako osobu s nesmírnou inteligencí a vysokou schopností manipulovat s lidmi. Za mřížemi se jí právě díky těmto vlastnostem podařilo vystudovat psychologii.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Takhle odfláknutý snímek jsem už dlouho neviděl. Silný námět totiž kvalitní film nedělá. Výborná ve škole, vystudovaná na veterinářku, jenže bezhlavá láska v dospívání jí převrátila život naruby. Jejím vyvoleným je sice charismatický, ale posléze silně agresivní a nevyrovnaný hajzl, se kterým se stali nejznámějšími kanadskými sériovými vrahy. Tak trochu agitka pro hrdinčinu nevinu, která je stejně nudná jako plochá. Počínání obou partnerů je bez hlubšího vysvětlení, jen s náznaky sledujeme hloupou slepici, která chtěla, aby byl manžílek šťastný. O jeho sexuálních chutích a zvrhlostech se pak nedozvíme vůbec nic. Nevíme, kde se to v něm vzalo, jeho plochost je do očí bijící. Snímek levný po všech stránkách a postrádající jakýkoliv dramatický efekt divákovi nic nenabízí, zhola nic si z něho neodnáší. Herci tu žalostně přehrávají, až si říkám, že moje dostaveníčko s Karlou byl hluboký omyl!! (castor) 3*

Před 10-15 lety by místo Laury Prepon hrála Karlu jednoznačně Sharon Stone. Tahle herečka s vysokým IQ(někdy to vypadá naopak...) by z postavy Karly udělala dokonalou potvoru, která při každém pohledu zmrazí každého muže a hodně by tak navázala na svou postavu ze Základního instinktu. Bohužel Sharon už je trochu více a její vzhled není co býval. Pro mě však Laura nehraje jak by měla a její chameleonský převlek se neustále tváří, že ona je oběť (bezbranná a zneužívaná). Jinak film působí zajímavě a např. já jsem se moc rád dozvěděl o tom, že nejen americké ženy umí být vypočítavé a všeho schopné. (Djkoma) 2*

Proti téhle decentnosti že se protestovalo? Kvůli obscénním výjevům to být nemohlo, protože Bender ani jednou neukáže nic, u čeho by se drsnějšími filmy jen trochu ošlehaný divák otřásl. Ve všech scénách, kde se obětem děje něco špatného, se kamera soustředí na záběry hlavní hrdinky, popřípadě Paula, a z tohoto schématu nikdy nevybočí. O mrazení v zádech si tak divák může nechat jen zdát. Na druhou stranu nespokojenost Kanaďanů chápu, protože je trochu cítit, že scénář a vůbec celý film je šitý horkou jehlou, aby se vše natočilo dříve než téma začne být vyčpělé a nějakých emocí vyjadřujících soustrast k obětem se nedočkáme. Přesto (nebo možná právě proto), že je snímek natočen podle skutečných událostí, se postavy chovají dost nesmyslně. Paul je zrůda a Karla je hlupák, když se nechává mlátit a ještě Paulovi zprostředkovává oběti a všechno schovává za věty o partnerově napravení. Nijak potom není vysvětleno, proč se z ní ve vězení stala rafinovaná dáma s vysokou inteligencí, marně se pokoušející dosáhnout alespoň špetky lstivosti á la Sharon Stone v Základním instinktu. Takže přestože to vypadá, že jenom kritizuji, díky dobře zahranému Paulovi a solidní atmosféře jsem se dopracoval až někam k 55%, ale podruhé už bych se nedíval, protože není proč. Pokud si přečtete dějovou synopsi, nic moc nového od filmu nedostanete. (novoten) 3*

VELKÁ RECENZE
Jsou filmy životopisné, které vás chytnou za srdce. Ať už jde o stylovost, s jakou režisér svou dobovou výpověď podal, uchvacující herecký výkon v hlavní roli, či možná i o ten příběh, který však ve většině případů bývá na celé věci tím nejméně překvapivým. A pak jsou filmy životopisné, které nemají zhola nic. A co je na tom nejlepší, prodávají to jako velkou bombu, která by vás měla rozsápat, pokud si nedáte obrovského bacha.
Marně přemýšlím, co Karla s bestiálním přívlastkem může českému divákovi vlastně nabídnout kromě toho, že se honosí příjmením Homolka. Film o ní je totiž zcela normální béčko, kterých najdete ve videopůjčovně tucet a jen trochu větší reklama lokálního distributora z něho učinila mytologií ověnčený snímek, který prostě musíte vidět. Upřímně řečeno, vůbec nemusíte.
To bylo tak. Za sedmero horami a jednou řekou žila byla jedna Karla a žil byl jeden Paul. Paul byl mešuge, ale Karla ho z neznámých důvodů milovala. Nevadilo jí, že znásilňuje mladé dívky, kvitovala, když je zavíral ve sklepě a zneužíval… popravdě, když chtěl, zapojila se do toho taky. Režisér Joel Bender (do této doby čistě televizní a videorežisér) to natočil tak, abyste opravdu měli pocit, že se děje něco… bestiálního. Eh. Znamená to, že mladé dívky-neherečky skučí a přehrávají jako o závod, aby je Paul netrápil a stejně bídně zhynou mimo záběr. Nebo že někde za rohem zmlácená Karla tiše šeptá „promiň“ svému nasupenému partnerovi, který nervózně mlátí do volantu. He? Už od prvních patnácti minut platí přímá úměra, že pokud mohl Bender něčím šokovat, nechal si to protéct mezi prsty. Asi v domnění, že točí umění a že se divák bude více bát toho, co není vidět. Tohle nemá být horor, Bendere ;).
Bohužel jsem na Karle neshledal skoro nic bestiálního, kromě toho, jak moc milovala svého manžela a jak věřila, že se všechno zlepší. Paradoxně mi přišel mnohem zajímavější právě jeho příběh a moc mi nedochází, proč je z té dvojice vyšla pro filmové zpracování lépe Karla. Choť Paul je ten pravý humusák, co trápí mladé dívky, ponižuje je, nechá si od nich říkat pane, aby si s nimi pak náležitě užil a uškrtil je G strunou od své kytary. Ano, Karla tomu všemu přihlíží, ale jen proto, že by ji manžílek jinak umlátil k smrti. Tak co je na tom tak bestiálního? Proč se tak proslavila Karla a ne on? Moc by mě zajímaly jeho pohnutky a myšlenkové pochody, důvody, proč znásilňoval mladé dívky na potkání a proč s Karlou vlastně byl. Sama Karla toho pro příběh příliš neznamená, kromě toho, že stále chodí po domě a když přijede manžel domů s novou obětí, chodí trochu pomaleji. Mějte mě za cynika, ale jen skutečnost, že z dvojice obžalovaných a odsouzených je právě ona ženou, z ní ještě hlavní hvězdu nedělá.
Mimochodem, ústřední dvojice není nijak zvláště herecky vypečená. Zatímco Laura Prepon nezná nic než jeden strnulý výraz, kterým dává divákovi najevo vše od zamilovanosti až po lítost s mrtvými děvčaty, její manžel v podání herce s typicky mužským jménem Misha Collins přehrává tak afektovaně, že se veškerý dramatický efekt prakticky vytrácí, i když se ho režisér snaží docílit dalšími podpůrnými prostředky (plíživá hudba, přepínání na záběry z ruční kamery). Všechno je to bohužel už od počátku zaobaleno do tak divné béčkové fasády, že to ani jinak dopadnout nemohlo. Místy jsem měl vážně pocit, jako bych se díval na film s Lorenzo Lamasem – utahanost dialogů, racionalita chování jednotlivých postav… filmu se nepodařilo vdechnout ten pravý život, jaký jsem cítil například ze Zrůdy Charlize Theron. Bestie Karla má jen nápad. A chce rekonstruovat reálný případ, ale neví si s tím moc rady. Tak Bender dělá vždycky to, co ho první napadne. Což znamená nasázet za sebe sled deseti událostí s naprosto totožnou kostrou a vývojem a trochu je ke konci sepnout do jakés takés katarze. Na obranu scenáristy musím říci, že se mi hodně zamlouvala provázanost flashbacků s aktuálními výslechy Karly jejím psychologem v nápravné věznici. Film v pár okamžicích získal neobyčejně zajímavý dramatický nádech a mimochodem jen díky tomu si nemůžete říci, že to bylo jen další životopisné drama z řady. Díky všemu ostatnímu však ano.
Těžko říci, kterými kanály se Bestie Karla do naší distribuce vůbec dostala. Nemá za svými zády nic, kvůli čemu by neměla jít rovnou na video – od herců, přes režiséra, mrzký rozpočet až po přesně nula festivalových ocenění. Především však ale není zábavná ani šokující. Zkrátka takové nedorozumění, které se děje maximálně jednou za deset let.

O FILMU
Film je založen na vyšetřovacích a soudních protokolech a je vystavěn okolo rozhovoru Karly s psychiatrem (tento psychiatr ovšem v reálu nikdy neexistoval, jde o jakýsi „kompilát“ řady psychiatrů a dalších odborníků a úředníků, kteří Karlu vyslýchali a vyšetřovali), který má posoudit její případné předčasné propuštění na svobodu. Z tohoto rozhovoru logicky plynou náhledy do vzpomínek Karly na klíčové události, včetně všech tří prokázaných případů: znásilnění a zavraždění (smrt v tomto případě mohla být nehoda) Karliny sestry Tammy i oba následné únosy, znásilňování, mučení a zavraždění dvou školaček. Film se snaží maximálně omezit zobrazování brutálních scén, ovšem i náznaky, se kterými pracuje, spolu s vědomím, že jde o reálnou událost, člověku s průměrnou představivostí zcela postačí, aby film jako hrůzný a brutální vnímal. Některé brutální scény však nalézt lze - ať už jde o vraždění druhé oběti, nebo o scénu zobrazující enormní brutalitu v psychologické rovině, v níž je třetí oběť přivlečena před televizor, aby se mohla „pokochat“ pohledem na své zoufalé rodiče prosící únosce, aby jí neubližoval.
Značně negativně byla některými diváky hodnocena závěrečná „řeč Karly“, která připomíná závěrečnou řeč obhajoby.
Film do značné míry akceptuje postoj a tvrzení Karly, které většinu viny svrhávají na jejího manžela. Týká se to i okolností, které se soudu nepodařilo objasnit a dokonce i některých tvrzení, která jsou zjevně v rozporu s fakty zjištěnými soudem. Film mění jména přátel obou vrahů i jména obou zavražděných dívek.
K dalšímu zkreslení (pravděpodobně nezamýšlenému) vedla snaha učinit film přijatelným pro veřejnost. Film nejenže se omezil na náznaky, ale vyškrtal nejbrutálnější zážitky dívek, u nichž se tvůrci domnívali, že by je diváci nemuseli snést ani v nejnepřímějších narážkách. Vzhledem k tomu, že brutalita vražd zřetelně rostla, vede to k tomu, že zatímco první vražda je ukázána celá a druhá i s únosem minimálně naznačena z velké části, třetí (v níž hrála Karla nezastupitelnou úlohu při únosu, který pomohla naplánovat a provést s plným vědomím toho, že dívku čeká dlouhé mučení a znásilňování a že bude nakonec zavražděna) je velice „osekána“, což vzbuzuje mylný dojem, že osud třetí oběti byl v podstatě stejný jako oběti druhé, ačkoliv ve skutečnosti byla vystavena „hrátkám“ dvojice mnohem déle a mučení, kterému byla podrobena, bylo též mnohem krutější a rafinovanější.
Zcela mimo realitu je též zobrazení utrpení dívek v tom ohledu, že zcela pomíjí fakt, že Karla nejen hrála důležitou roli při únosu druhé dívky a oběti hlídala, aby neuprchly, ale též je (samostatně i s manželem) mučila a znásilňovala, a to minimálně stejně brutálně, jako on sám, což film zcela ignoruje.
Oznámení úmyslu film vytvořit pobouřilo kanadské veřejné mínění, řada lidí (kromě příbuzných např. i Attorney General of Ontario Michael Bryant) vyzývala k jeho bojkotu, neboť se ztotožnila s postojem, že film těží z krutého osudu a smrti dívek a jitří city pozůstalých.
Původně plánovaná premiéra, která se měla odehrát již v roce 2005 na Montrealském filmovém festivalu, byla na nátlak sponzorů zrušena a kanadský řetězec kin Cineplex Odeon rozhodl, že promítání filmu bude omezeno na města Toronto, Montreal a Ottawa. Právník Tom Danson zastupující rodiny unesených a zavražděných dívek, měl možnost film zhlédnout i se zástupci rodin a posléze oznámil, že pozůstalí nebudou bránit uvedení filmu v kanadských kinech.

DABING
V českém znění: Tereza Chudobová - Laura Prepon (Karla Homolka), Marek Libert - Misha Collins (Paul Bernardo), Jiří Plachý - Patrick Bauchau (Doktor Andy Arnold), Jitka Moučková - Emilie Jacobs (Peggy), Anna Pheil (Patricia), Martin Sobotka - Alex Boyd (Nick), Zdeněk Hruška - Shawn Hoffman (Detektiv Kevin Kirby), Brandon Routh (Tim), Jan Szymik - Adam Lieberman (Detektiv Mark Morgan), Bradley James (Policista), Helena Dytrtová - Cherilyn Hayres (Tammy Homolka), Nikki McCauley (Jessie), Pavel Vondra - William Duffy (Detektiv Peter Porter), Anna Suchánková - Kristen Honey (Tina McCarthy), Sarah Foret (Kaitlyn Ross), Helena Brabcová - Tess Harper (Molly Czehowicz), Pavel Šrom - Leonard Kelly-Young (Dan Czehowicz), Jiří Ployhar - Zack DiLiberto (Doug), Jiří Valšuba - Tony Denison (Detektiv Ben Buroughs), Jaroslav Kaňkovský - Philippe Bergeron (Advokát Samuel Siegel), Jiří Kodeš (Titulky) a další
Překlad: Jan Zenáhlík
Dialogy: Nataša Čermínová
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Jílek
Režie: Jiří Kodeš
Vyrobila: LS Productions Dabing pro Magic Box v roce 2006

Premiéra ČR: 22.6.2006
Premiéra USA: 11.2.2007 (limited)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:  11.12.2006 (DVD) Magic Box
Poprvé na DVD: 11.12.2006 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 3 218 063
Návštěvnost v ČR 36 293
Náklady (Rozpočet) - $ 5 000 000

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Bestie Karla gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-041/
Krimi / Thriller, USA, 2006
Režie: Joel Bender, Hrají: Laura Prepon, Misha Collins

Zrůda gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-042/
Krimi / Drama, USA / Německo, 2003
Režie: Patty Jenkins, Hrají: Charlize Theron, Christina Ricci
 
Tvůrci a herci
Joel Bender (Režie), Marlon Parry (Produkce), Robert Ramirez (Produkce), Michael D. Sellers (Produkce), Shawn K. Clement (Hudba), Tim Jones (Hudba), Charles Mills (Kamera), Michael D. Sellers (Střih), Joel Bender (Střih), Patricia Rose (Casting), Freddy Naff (Scénografie), Tom Bronson (Kostýmy), Jeremy Hoenack (Zvuk), Alexis Walker (Masky), Michael D. Sellers (Scénář), Manette Rosen (Scénář), Joel Bender (Scénář), Laura Prepon (Herec), Misha Collins (Herec), Patrick Bauchau (Herec), Tess Harper (Herec), Nikki McCauley (Herec), Sarah Foret (Herec), Tony Denison (Herec), Diana Gitelman (Herec), Brandon Routh (Herec), Ross Patterson (Herec), Eileen Dietz (Herec), Jeff Doucette (Herec), Bradford English (Herec), Leonard Kelly-Young (Herec)
 
2006/106/USA/Krimi, Thriller, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Sám Misha Collins nemá tento film rád a dokonce nabádal své fanoušky, aby se na něj nedívali.
- Odborníci označili Karlu Homolku jako osobu s nesmírnou inteligencí a vysokou schopností manipulovat s lidmi. Ve vězení se jí právě díky těmto vlastnostem podařilo vystudovat psychologii.
- I když se události odehrály v Kanadě, nebo možná právě proto, nikdo z kanadských filmařů nechtěl mít s filmem nic společného, takže se musel kompletně natočit v USA včetně obsazení. Jeden pokus byl v roce 1914, kdy si filmař z Toronta Peter R. Simpson koupil práva na zfilmování knihy o tomto případu od spisovatele Stephena Williamse. Kvůli protestům veřejnosti se ale do projektu nikdy nepustil.
- Předtím, než byl Paul Bernardo, podle kterého je film natočen, zatčen, změnil si legální cestou jméno na Paul Teale. Údajně podle postavy Kevina Bacona ve filmu Criminal Law (1988).
- Kanadský premiér Dalton McGuinty při uvedení snímku vyhlásil veřejně jeho bojkot v březnu 2005. Prohlásil, že se určitě na film nikdy nepodívá a doporučuje to samé všem lidem z Ontaria, kde se tragédie stala, to samé. "Je velmi smutné, že se někdo snaží vydělat peníze na tak strašné a odporné tragédii".
- Před uvedením v Kanadě se dožadoval právník rodičů dvou zesnulých dívek, přednostního promítnutí filmu, aby se rozhodli, zda nebudou žalovat tvůrce. Po shlédnutí se rozhodli nijak nezasahovat.
 
Odkazy