Mr. Brooks / Mr. Brooks (2007/120/USA/Drama, Thriller, Krimi) 74%

30.09.2018 10:10
JEDNOU VĚTOU
„Má vše, co kdy chtěl, ale musí to skrývat."

OBSAH
Earl Brooks (Kevin Costner) právě obdržel cenu Muž roku od obchodní komory a pronáší svůj dojemný, vtipný a hlavně americký projev díků. Jen málokdo v sále tuší, co je Brooks skutečně zač. V noci se po městě pohybuje jako nekompromisní vrah, který své oběti vždy vyruší při milování a dvěma dobře mířenými ranami zastřelí. Nezůstávají po něm žádné stopy, jen těla jsou vždy naaranžována do různých pozic a vyšetřující inspektorka Tracy Attwood (Demi Moore) se nemůže dopátrat k jediné kloudné indícii. Navíc má osobní problémy nejen se svou prací, ale i s kriminálníky, které dostala do vězení a bývalým manželem, jenž jí vydírá, aby získal alespoň část jejího dědictví po otci. Brooks, výborný manažer, milující otec a dokonalý vrah je při jedné vraždě vyfotografován náhodným svědkem (Dane Cook). Ten věc nedá policii, ale na oplátku chce, aby se mohl vražd účastnit. Z téhle situace se už ani Brooks nemůže dostat zrovna lehce. Mr. Brooks je film o potlačovaných touhách a vnitřním souboji každého z nás s našimi vlastními démony. V roli Brooksova alterega Marshalla se představí vynikající William Hurt (Syriana, Dějiny násilí). Brooks se snaží vraždění ukončit, ale Marshall je v něm příliš silně zakotven a tak se Brooks propadá stále hlouběji. Podobně jako se inspektorka Attwoodová snaží vyrovnat s nepřízní otce, kterého zklamalo to, že nemá syna. I ona přes svůj zdánlivý klid prožívá skutečně nepříjemné období. Film velmi stroze a šokujícím způsobem ukazuje Brooksovu proměnu v monstrum a zpět. Scény vražd jsou chladné, odosobnělé, jen Brooksův prožitek je znásobován různými krátkými detaily na umírající pár. Vynikající herecké výkony všech čtyř hlavních protagonistů pak filmu dodávají potřebnou civilní a napínavou atmosféru.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Velké překvapení. Opravdu hodně velké. Od snímků s Kevinem Costnerem jsem se už časem naučil neočekávat hodně, ale když jsem četl, že se sešel v jednom snímku s Demi Moore a Williamem Hurtem byl jsme potěšen. Děj snímku není komplikovaný a ani se zde nedočkáme ukázky velké várky vražd, ale rozhodně je divákovi naservírován film plný velmi kvalitní hereckých výkonů. Kevin Costner překvapuje velmi mile a drží celý film v nadprůměru a (občas) odolává šeptání svého špatného já, (opět výborného) Williama Hurta. Mrazivá atmosféra, které dodává punc kvality hlavní postava, která je chladně klidná a vše má do puntíku promyšlené mnohem dříve než si to divák stihne uvědomit (až na drobnosti). Závěr je na první pohled zdrcující, ale na konec se nevyhne klišé. (Djkoma) 4*

Mám takový dojem, že za chvíli bude s vrahem jezdit celý autobus diváků, aby mohly být u "toho" a zažít tak netradiční pocit vzrušení. Živě si to představuji, jak na Florenc přijede autobus s vrahem, řidič nechá nastoupit nedočkavý diváky toužící po vzrušujícím zážitku, pak nastartuje zcela zaplněný autobus a všichni společně vyjedou za obětí. Autobus dojede na místo činu, vrah nejdříve umožní divákům slušně vystoupit z autobusu a pohodlně je usadí v místě, kde hodlá zavraždit svou oběť. Nechá diváky hlasovat smskama, jaký způsob vraždy by nejraději viděly. Vyhlasí vítězný způsob mordu a ten následně provede na své oběti. Diváci začnou nadšeně tleskat, mnozí se z tak vzrušujícího zážitku zřejmě i udělají, pak vybere pan vrah za svou show penízky a všichni společně nasednou do autobusu a dojedou zpět na Florenc, popřejí si hodně zdravý a rozejdou se. (Enšpígl) 3*

Kevin Costner je po letech ve formě a jeho part sériového vraha je skvostný, byť jej hbitě přehrává fenomenální William Hurt. Škoda toho, že scénář si mezi svůj dokonale seřízený a šlapající mechanismus nechal vpustit i neskutečně rušivou a zbytečně natahovanou linii policistčina soukromého života. Jinak je to totiž formálně i obsahově překvapivě uvědomělý počin od chlápka, který napsal Ostrov hrdlořezů. Budiž mu odpuštěno, jelikož mrazivé vraždy či dokonalá přestřelka na chodbě mi v hlavě budou rezonovat sakra dlouho. (Isherwood) 4*

VELKÁ RECENZE
Kevin Costner už dávno není takovou hvězdou, jako býval před lety. Vodní svět mu naznačil, že s penězi se musí opatrně a Postman - posel budoucnosti ho doslova nakopl mezi nohy a ukázal mu, že publikum přeci jenom nesnese úplně všechno. I když se Costner snaží dostat zpátky nahoru a poslední dobou je jeho jméno spojeno s docela kvalitními filmy, diváci stále nepřicházejí. Mr. Brooks měl toho, co tančí s vlky, vrátit zpátky na vrchol, ale nepodařilo se to. Film se sice při rozpočtu pouhých dvacet milionů zaplatil, ale zdá se, že bývalí fanoušci už o Costnera ztratili zájem. To však neznamená, že Mr. Brooks je špatný film.
Žádný uchvacující zážitek však také nečekejte. Mr. Brooks je totiž v podstatě velmi jednoduchý film. Hlavní hrdina Earl Brooks je úspěšný podnikatel, milující manžel a chápavý otec. A také „majitel“ jedné velmi nepříjemné duševní poruchy. Občas se mu totiž stává, že se znenadání objeví jeho alter ego pan Marshall. Pan Marshall je Brooksovo horší já. Já, které se baví zabíjením nevinných lidí, které si užívá malých rituálů spojených s aranžováním mrtvol a které dělá Brooksovi ze života peklo. Jednoho dnes se ti dva vydají opět na lov, ale tentokrát nevyjde všechno podle plánu. Den po zločinu se totiž v kanceláři Earla Brookse objeví muž, který se představí jako pan Smith a tvrdí, že poslední vraždu náhodou nafotil. Překvapivě však nechce za své mlčení peníze, ale chce přihlížet dalšímu Brooksovu vraždění. A aby toho nebylo málo, zkušená policajtka Atwoodová, která už dostala do basy pár sériových vrahů, zavětřila stopu. Pro pana Brookse a jeho duševního přítele Marshalla bude příštích pár dní docela zajímavých.
I když Mr. Brooks může na první pohled působit kontroverzně a lákavě, překvapivě tomu tak moc není. Režisér a scénárista Bruce A. Evans si asi načetl a nakoukal příběhy momentálně velmi populárního televizního sériového vraha Dextera a rozhodl se zkusit natočit něco podobného. Bohužel nepochopil, že největší síla seriálového Dextera tkví právě v tom, že jde o příběh na pokračování. Postava Earla Brookse nestačí ve dvou hodinách projít nějakou zajímavou a především důvěryhodnou psychologickou proměnou. Všechno se děje příliš rychle na to, aby byl divák vtažen pořádně do děje. Pan Brooks nepůsobí ani jako sympatický psychopat ani jako nebezpečný blázen a Evans zkrátka nedokázal napsat hlavní postavu tak, aby byla nějak výrazně zajímavá. I když budete chtít o hlavním antihrdinovi vědět víc, nedozvíte se to, což je velká škoda. Scénář je zkrátka pouhý průměr, ve kterém sice na první pohled všechno šlape jako hodinky, ale je to trošku nuda. Naštěstí ke konci Evans přijde s několika sympatickými zvraty (nijak originálními, ale rozhodně milými), které závěrečný dojem alespoň trochu napraví.
Co Evans nedotáhl do konce na scénáři, to mu pomáhají dohnat herci. Kevin Costner v hlavní roli bohužel díky haprujícímu scénáři není nijak úchvatný, ale jeho chladnokrevný psychopat do sebe něco má. Z jeho neosobního chování vás sice asi nijak zvlášť mrazit nebude, ale potenciál u jeho postavy rozhodně cítit je a pokud má být film Mr. Brooks doopravdy jen první částí trilogie, mohl by hlavní hrdina v dalších dílech příjemně překvapit. Potenciál tu je. Hlavní hvězdou filmu je však William Hurt v roli Marshalla. To on je tím pravým psychopatem a cynickým hajzlem, který si užívá vyděšený řev obětí a je to na něm znát v každé vteřině. Když se na plátně objeví, hned je atmosféra o poznání hutnější. Je z něj cítit živočišnost a nadšení pro to, co dělá a společné scény s chladným Costnerem jsou vrcholem filmu. Je škoda, že ti dva v tom jsou do jisté míry sami. Demi Moore není příliš dobrá herečka a její postava je jaksi mimo hlavní dění a občas trošku otravuje a Dane Cook by měl možná zauvažovat nad návratem do komediálních vod, kde mu to jde přeci jenom lépe.
Mr. Brooks je zkrátka takový průměrný film. Jsou dvě možnosti, proč to tak dopadlo. Buď jde doopravdy o první část trilogie a šlo pouze o pomalý rozjezd, nebo režisér Evans zkrátka svojí práci moc nerozumí. Komerčně film žádnou díru do světa neudělal, takže je dost možné, že žádný druhý díl nebude, což je trošku škoda, protože ten potenciál na správně drsný psychologický thriller tu byl. Přesto pokud máte v letošních letních pařácích chuť na trochu chladnějšího hrdinu, ze kterého sice nemrazí, ale ani „nehřeje u srdíčka,“ tak to klidně zkuste. I když nejspíš nepůjde o nejzásadnější thriller vašeho života, ke konci možná budete mít pocit, že za dva tři roky byste si na tu dvojku rádi zašli. Karty jsou totiž před závěrečnými titulky rozdány víc než slušně.

O FILMU
Zneklidňující otázka, jak se z charismatického souseda, obchodního partnera a člena harmonické rodiny může vyklubat chladnokrevný vrah, pronásleduje společnost už dlouhá léta - a inspiruje scénáristy a filmaře k tomu, aby zavedli diváky do temně fascinujícího světa plného napětí. Film Mr. Brooks je neotřelým zpracováním klasického příběhu o tom, jak může člověk vést dvojí život, který má velmi zářivou i velmi temnou stránku. Je pan Brooks fantastický člověk, kterého byste měli rádi za přítele - nebo šílený zabiják, jehož byste rozhodně nechtěli potkat v temné uličce?
„Na Brooksovi je nejzajímavější to, že to klidně může být někdo z vašich známých,“ říká režisér Bruce Evans, který napsal scénář k filmu spolu se svým dlouholetým tvůrčím partnerem Raynoldem Gideonem. „Všichni máme svou temnou stránku, ale Brooks to dohání do extrému. Je to člověk, o kterém byste řekli, že by neublížil ani mouše, miluje svou rodinu a má nádherný život, ale zároveň ho pronásleduje velmi závažné nutkání, od nějž se nedokáže oprostit.“
Téměř pro každého, kdo se na filmu podílel, byl tento velice temný a napínavý příběh zásadním odklonem od dosavadní tvorby. To se týkalo i Evanse a Gideona, které nejvíce proslavila jejich na Oscara nominovaná klasika Stůj při mně a dále komediální hit Z džungle do džungle a sci-fi romance Starman.
„Většinou jsme spojováni s rodinnými filmy, ale už delší dobu jsme se chtěli ponořit do nějakého temnějšího příběhu. Oba jsme považovali závislost za zajímavou oblast lidské psychiky, což nás vedlo k otázce, jaká by mohla být její nejhorší představitelná forma. Nakonec jsme dospěli k nápadu napsat scénář o člověku, který je závislý na zabíjení lidí a nedokáže ten koloběh zastavit, přestože by rád přestal vystavovat svou rodinu takovému riziku,“ říká Gideon.
Tak se zrodil pan Brooks a jeho alter-ego Marshall - jeho „imaginární přítel“, jenž ztělesňuje Brooksovy nejtemnější myšlenky a potřeby. „Marshall je ten hlas, který nám všem straší v hlavě. Ten, co říká: ‚Jdi do toho, buď zlý, všechno bude v pořádku, bude to sranda‘. A ta postava nám dala možnost propůjčit těm myšlenkám konkrétní vizuální podobu,“ říká Evans.
Díky tomuto originálnímu způsobu, jak proniknout do vrahovy hlavy, mohli Evans s Gideonem detailně prozkoumat Brooksův sestup do jeho vlastní nejhorší noční můry - ten začíná ve chvíli, kdy jej začne pronásledovat zároveň policejní detektiv a Brooksův bizarní mladý fanoušek, čímž se riziko, že se pravda vyplave na povrch a zničí celou jeho rodinu, rapidně zvyšuje.
Evansovi a Gideonovi se podařilo dokončit scénář během pouhých deseti týdnů. Už v průběhu psaní si představovali herce, kterého by v roli Brookse viděli nejraději - a tím byl Kevin Costner. Dvojice jej považovala za vynikající volbu právě proto, že by se tím vymanil ze své obvyklé škatulky.
„Kevin je nejčastěji vnímán jako romantický nebo akční hrdina… a někoho takového jsme potřebovali,“ vysvětluje Evans. „Šlo nám o ten typ charismatického hrdiny, který si hned získá vaše sympatie a pak vás šokuje svou odvrácenou stránkou.“
Tato myšlenka byla ze začátku spíše snem - i s přihlédnutím k tomu, že měl Evans v úmyslu zhostit se u filmu i režie. Evans s Gideonem si nicméně šli za svým a jejich úsilí dostat scénář k Costnerovi nakonec korunoval osudný telefonát. „Zvedl jsem telefon a někdo mi říká: ‚Čau, tady Kev‘,“ vzpomíná Gideon. „A já říkám: ‚Který Kev?‘ A on na to: ‚Kevin Costner. Co kdybyste se stavili, abychom si promluvili o tom scénáři?“
Dlouho očekávané setkání vedlo k dalším a nakonec i k tomu, že se Costner rozhodl nejen obsadit titulní roli, ale také film nezávisle produkovat. „Příběh je temný, chytrý a i navzdory té děsivosti se chvílemi dobře zasmějete. Přišlo mi, že má velmi poutavý děj, který vychází z velmi drsného základu,“ vzpomíná Costner na svou první reakci.
Spolu s Costnerem se k projektu připojil také producent Jim Wilson, který s ním založil společnost Tig Productions a produkoval celou řadu jeho filmů včetně Tance s vlky, Osobního strážce, Wyatta Earpa a Vzkazu v láhvi.
Costner se do nové role ihned nebojácně ponořil. „Už v první den zkoušek nastavil Kevin laťku pěkně vysoko,“ vzpomíná Gideon. „Jeho dokonalé pochopení Earla Brookse se stalo motorem celého filmu. Brooks je velmi zkažená lidská bytost a jeho zločiny jsou šokující, ale zároveň ví, že to, co dělá, je špatné. A ten způsob, jakým Kevin dokázal posunout jeho vnitřní souboj do popředí, jej činí fascinujícím.“
Costner nechtěl nijak zakrývat krutou realitu toho, kým Brooks je - zabijákem, jenž bojuje se svými vnitřními démony, ale stále se vrací zpět se svou touhou znovu zabít. Bral v potaz také lidské pohromy a žal, který svými detailně naplánovanými a nevýslovně krutými vraždami cizích lidí způsobuje. „Jeho činy jsou v každém případě neomluvitelné a opovrženíhodné. Zajímavé je však to, že mu ztrpčuje život i další psychický nátlak, který není u zabijáků zcela obvyklý - svědomí,“ říká Costner.
Pro Costnera byly jediným klíčem k proniknutí do brutální duše Earla Brookse dvě věci, na nichž mu doopravdy záleží: jeho rodina a firma, kterou vybudoval, přičemž ani o jedno nechce nyní - kdy čelí velkému nebezpečí, že bude polapen houževnatým detektivem - přijít. „Na téhle stránce jeho osobnosti, již tvoří z velké části láska k manželce, dceři, svému domu a své firmě, je něco nefalšovaného a ryzího - ale nelze zapomenout, že právě to mu také umožňuje být úspěšným zabijákem,“ říká herec.
Po jeho posledním ohavném zločinu (tentokrát vraždě dvou milenců uprostřed milostného aktu) se však objevuje na scéně protivník, který je téměř tak chytrý jako Brooks - tvrdohlavá detektivka Atwood, která se v reakci na svůj drastický rozvod vrhá po hlavě do hledání vraha, protože už nemá žádnou jinou životní náplň či motivaci. Tyto dvě postavy si navzájem nastavují zrcadlo: amorální zabiják i jeho vášnivá pronásledovatelka se snaží vypořádat se svými problémy a začít znovu.
Roli Atwood ztvárnila proslulá Demi Moore, která se v poslední době objevila v natolik žánrově odlišných filmech, jako je drama Atentát v Ambassadoru nebo akční komedie Charlieho andílci: Na plný pecky. O Mr. Brooksovi se dozvěděla přímo od Kevina Costnera, který nedávno natáčel s jejím partnerem Ashtonem Kutcherem film The Guardian. Po několika měsících dostala od filmařů formální nabídku, s níž přišel samozřejmě i scénář. „Když jsem si jej přečetla, ihned jsem pochopila, z čeho pramení to Kevinovo nadšení,“ říká herečka. „Ten scénář mě nadchl a vyděsil zároveň. Připadal mi velice chytrý a plný postav, které mají hloubku.“
Přitahovala ji také samotná postava detektivky Atwood - zčásti proto, že je postava tak velkým protikladem hereččiny osobnosti. „To, jak je nestálá a impulzivní, mi přišlo svým způsobem atraktivní. Ta její zuřivost je něco, co osobně nemám ráda, a díky tomu se z toho stala zajímavá kreativní výzva. Cítím se pohodlněji, když jsem klidná a dokážu plně ovládat své emoce, takže jsem cítila, že ve mně ta role vyvolává strach - strach z toho, kým je - což bylo dobře. A vlastně díky tomu jsem tu roli tak chtěla.“
Trojúhelník titulních postav dotváří Dane Cook v roli Mr. Smithe, Brooksova šíleného fanouška se sklony k vydírání. Volba obsadit do této dramatické role Cooka, který patří k nejuznávanějším pódiovým komikům současnosti, byla možná trochu nečekaná, nicméně rozhodnutí filmařů ve velké míře podpořila videokazeta, na které Cook demonstroval, jak by se s rolí popral. „Dane byl naše eso v rukávu,“ říká Jim Wilson. „Nikdo nevěděl, co bude s tou postavou dělat, protože dosud nehrál nikoho, kdo by se jí alespoň částečně podobal. Ale když jsme se podívali na jeho video, bylo to jako zjevení. Zkrátka trefil hřebík na hlavičku. Myslím, že lidé budou velmi překvapeni.“
„Rád bych si zkusil filmové role všech druhů, velikostí a forem, a tohle byla má šance, jak s tím začít,“ říká Cook. „Když jsem dostal scénář, přečetl jsem ho jedním dechem. Patřil k těm, u nichž jsem se hnal kupředu, abych zjistil, co se stane dál.“
Jednou z nejdůležitějších a nejneobvyklejších postav filmu je i Marshall, Brooksovo alter-ego, které existuje pouze v nejtemnějších zákoutích jeho mysli, a odhaluje zvrácené impulzy, které Brookse nutí zabíjet. Filmaři věděli, že pro tuto roli budou potřebovat skutečně nadaného herce - někoho, kdo by postavě dokázal propůjčit děsivost i pocit reálnosti, ale udržel ji v té snové dimenzi něčí představivosti. Jméno oscarového Williama Hurta poprvé zaznělo z úst Kevina Costnera, který si s ním v minulosti zahrál v nyní již klasickém filmu Velké rozčarování.
Hurt podotýká, že ačkoliv všichni nemáme v hlavě nějakého zlého „Marshalla“, v každém z nás dřímají různé skryté charakterové stránky, které se někdy vynoří na povrch. „Všichni máme v hlavě různé hlasy, a přesně ty Marshall ve filmu reprezentuje: ten kontrolní panel, vnitřní hodnotící aparát, který nad námi neustále bdí.“
Brooksovu jedinou dceru si zahrála vycházející hvězda Danielle Panabaker. Už před dočtením scénáře jí bylo jasné, že vnímat tohoto brutálního masového vraha jako otce bude náročné, ale ráda na tuto kreativní výzvu přistoupila. Na scénáři ji zaujalo především to, že v životě Jane se děje také mnohem více věcí, než se na první pohled zdá. „Jane má spoustu vrstev,“ říká herečka. „Ve filmu se s ní poprvé setkáváme ve chvíli, kdy přijíždí navštívit rodiče z vysoké školy, a už v té chvíli je plná tajemství a obav. A jak se příběh vyvíjí, je stále zajímavější.“ Třetím členem zdánlivě perfektní rodiny je Brooksova krásná a milující žena Emma, která stále podléhá jeho velkému kouzlu. „Pokud by Brooks neměl Emmy, patrně by se sesypal,“ říká Raynold Gideon. „Když přijde domů a je zase s ní, prožívají spolu krásné okamžiky lásky, což jej drží na nohou.“
Emmu si zahrála Marg Helgenberger, která se proslavila po celém světě jako jedna z představitelek fenomenálně úspěšného seriálu CSI. Emma je pravděpodobně nejméně ztrápená postava celého příběhu, protože se jí nedaří proniknout skrz tu líbivou fasádu a najít ve svém manželovi onu temnou stránku. „Emma je velmi silná, nezávislá a dobře zná sebe sama,“ říká herečka. „Rodina je pro ní vším a pevně věří, že se velmi šťastně vdala. Jasně, její manžel se tu a tam na pár hodin vypaří, ale přesto k němu cítí velkou důvěru, protože to považuje za úplně zdravý vztah.“
„Nicméně, něco v ní přece jen trochu hlodá, ať si toho je sama vědoma nebo ne. Ví, že je něco špatně, něco, co jejího manžela hodně trápí, ale bere to zkrátka jako jeho součást. Je tím typem muže, ze kterého můžete loupat jednu vrstvu za druhou, ale nikdy se nedostanete k jádru, a to ji podle mě přitahuje. Možná má nějaké otázky, na které se neptá, ale to považuji za typickou součást jakéhokoliv dlouhodobého vztahu, který časem postihne nějaká forma dysfunkce - prostě se ustálíte na určité každodenní rutině a snažíte se zbytečně nedělat vlny,“ říká herečka.
Aby dokázal přenést publikum do Brooksova dvojího světa, vytvořil režisér Bruce Evans osobitý výtvarný ráz. Nejdříve nakreslil rozsáhlé storyboardy, v nichž detailně rozpracoval každou scénu, a sestavil tým velmi kreativních tvůrců, do kterého patřili kameraman John Lindley, který v minulosti pracoval s Kevinem Costnerem na filmu Hřiště snů a natočil kultovní thriller Otčím, na Oscara nominovaný hlavní výtvarník Jeffrey Beecroft, který prokázal svůj potenciál u filmů jako Tanec s vlky, Dvanáct opic nebo Hra, a na tři Oscary nominovaná návrhářka kostýmů Judianna Makovsky, která pracovala na dramatu Seabiscuit a sériích Harry Potter a X-Men.
Evansovou největší vizuální inspirací se stala práce současného umělce Erica Fischla, který se proslavil v souvislosti s psychologicky silnými lidskými portréty a zneklidňujícími obrazy dysfunkčního rodinného života a amerických manželství. V jeho kresbách se prolíná předměstská realita se snovým pocitem, který je jakoby z jiného světa - což byla kombinace, kterou se Evans snažil navodit i v tomto filmu.
„Když jsem si zašel na výstavu Erica Fischla, ihned mě napadlo: ‚takhle přesně vypadá Mr. Brooks‘,“ vzpomíná Evans. „Navozuje v těch kresbách pocit prostředí, kde je černá opravdu hodně černá a červená je opravdu výrazně červená; celkový dojem je hodně provokativní a do očí bijící.“
Když se k týmu připojil výtvarník Jeffrey Beecroft, pověřil jej Evans úkolem přenést tuto vizi na plátno. Beecroft pečlivě zmapoval všechny filmové lokace - počínaje krásnou „hrnčířskou dílnou“, v níž Brooks pečlivě ničí všechny důkazy o svých zločinech, přes jeho luxusní kancelář v továrně na krabice s panoramatickým výhledem, odkud řídí svůj svět, po pečlivě naaranžované scény zločinu.
„Jeff na to má oko a umí dát scéně dramatický ráz. Bez něj byl film rozhodně neměl tolik vrstev,“ říká Evans. „Strávili jsme spolu hodně času prohlížením knih a navrhováním vizuální podoby každé lokace. Snažili jsme se, aby vždy dokonale korespondovala s postavami a příběhem.“
Jedna z lokací byla pro správné vyznění spousty scén obzvláště důležitá a filmařům dalo docela velkou práci ji najít. Byl jí Brooksův dům, který si Evans od začátku představoval jako moderní funkcionalistickou vilu plnou skleněných ploch a oceli. „Samotný dům je v podstatě jednou z postav příběhu,“ vysvětluje Evans. „Vždycky jsme si představovali, že bydlí v tom skleněném domě a moc se nám líbil nápad, že si člověk myslí, že má Brookse jako ve výkladní skříni, ale ať k domu přijde odkudkoliv, nikdy ho nezahlédne. Kromě toho se nám líbilo, že se Brooks živí vyráběním krabic a ty vlastně tvoří celý jeho život. Chtěli jsme, aby byla struktura jeho domu také krabicovitá.“
Najít takový dům ve Shreveportu v Louisianě, kde se natáčela většina interiérů, byl však poměrně zásadní problém. Jim Wilson prohledal celou Louisianu křížem krážem a snažil se na nějaký moderní dům mezi gotickými stavbami kápnout. K velkému překvapení i úlevě se mu nakonec podařilo najít dům tak unikátní, že se dokonce v minulosti objevil v časopisu Architectural Digest. „Dům musel být vizuální metaforou a Jim Wilson jej našel,“ říká Evans.
Jedním z nejnáročnějších úkolů kameramana Lindleyho bylo vyobrazit vhodným způsobem imaginárního Marshalla. Díky tomu, že ve skutečnosti neexistuje, museli filmaři pečlivě zvážit každý záběr, v němž se vyskytoval. Každá sekvence s Marshallem musela být navíc natočena minimálně dvakrát - jednou s Williamem Hurtem a jednou bez něj - aby bylo publiku jasné, že tam ve skutečnosti není a ostatní postavy, jako například Mr. Smith, jej nevidí.
Navzdory všem náročným úkolům - od práce s imaginárními postavami přes nahrazování Portlandu Shreveportem po natáčení honiček - však bylo hlavním záměrem herců i štábu prozkoumat onen děsivý svět uvnitř Brooksovy hlavy. „Pro člověka, který pendluje mezi velkými osobními úspěchy a temnými hlubinami vražedné obsese, to musí být pěkně divoká jízda - a na takovou chceme vzít i diváky,“ dodává producent Jim Wilson.

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Zdeněk Mahdal - Kevin Costner (Earl Brooks), Radovan Vaculík - William Hurt (Marshall), Lucie Kožinová - Demi Moore (det. Tracy Atwoodová), Jiří Balcárek - Dane Cook (pan Smith), Zuzana Schulzová - Aisha Hinds (Nancy Hartová + další role), Terezie Taberyová - Danielle Panabaker (Jane Brooksová), Bohdan Tůma - Ruben Santiago-Hudson (Hawkins), Hana Krtičková - Marg Helgenberger, Reiko Aylesworth (Emma Brooksová, Sheila + další role), Michal Michálek - Jason Lewis (Jesse Vialo), Pavel Vondra a další
Překlad: Martin Gust
Zvuk: Antonín Němec
Produkce: Markéta Kratochvílová
Dialogy a Režie: Zbyšek Horák
Vyrobilo: Studio Budíkov v roce 2007

2.DABING (Nova)
V českém znění: Zdeněk Mahdal - Kevin Costner (Earl Brooks), Ilona Svobodová - Demi Moore (det. Tracy Atwoodová), Jiří Štěpnička - William Hurt (Marshall), Zlata Adamovská - Marg Helgenberger (Emma Brooksová), Dagmar Čárová - Reiko Aylesworth (Sheila), Michal Novotný - Dane Cook (pan Smith), Tomáš Juřička - Ruben Santiago-Hudson (Hawkins), Irena Hrubá - Aisha Hinds (Nancy Hartová), Jitka Ježková - Danielle Panabaker (Jane Brooksová), Svatopluk Schuller - Jason Lewis (Jesse Vialo), Kateřina Velebová - Yasmine Delawari (Sunday), Pavel Vondra - Matt Schulze (Thorton Meeks), Jaromír Meduna, Martina Hudečková, Zbyšek Horák, Ivo Novák, Milan Slepička, Daniel Dítě (titulky) a další
Překlad: Milena Havlová
Zvuk: Tomáš Říha
Produkce: Martin Kot, Libuše Witzová
Dialogy: Eva Dítětová
Režie: Daniel Dítě
Vyrobilo: Studio Audiotech pro Cet 21 s.r.o. 2010

Premiéra ČR: 9.8.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 1.6.2007 Metro-Goldwyn-Mayer
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 21.1.2008 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 25.5.2009 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 21.1.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 25.5.2009 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 2 826 508
Tržby celkem: $ 48 100 000
Návštěvnost v ČR - 24 843
Náklady (Rozpočet): 20 000 000

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Náhradníci gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-033/
Sci-Fi / Akční, USA, 2009
Režie: Jonathan Mostow, Hrají: Bruce Willis, Rosamund Pike

Mr. Brooks gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-034/
Drama / Thriller, USA, 2007
Režie: Bruce A. Evans, Hrají: Kevin Costner, Demi Moore
 
Tvůrci a herci
Bruce A. Evans (Režie), Raynold Gideon (Produkce), Jim Wilson (Produkce), Kevin Costner (Produkce), Ramin Djawadi (Hudba), John Lindley (Kamera), Miklos Wright (Střih), Mindy Marin (Casting), Jeffrey Beecroft (Scénografie), Judianna Makovsky (Kostýmy), Jim Fitzpatrick (Zvuk), Erin Ayanian (Masky), Bruce A. Evans (Scénář), Raynold Gideon (Scénář), Kevin Costner (Herec), Demi Moore (Herec), Dane Cook (Herec), William Hurt (Herec), Marg Helgenberger (Herec), Ruben Santiago-Hudson (Herec), Danielle Panabaker (Herec), Aisha Hinds (Herec), Lindsay Crouse (Herec), Jason Lewis (Herec), Reiko Aylesworth (Herec), Matt Schulze (Herec), Traci Dinwiddie (Herec), Michael Cole (Herec), Megan Brown (Herec), Marcus Hester (Herec), Phillip DeVona (Herec), Jon Paul Burkhart (Herec), Steve Coulter (Herec), Mary Alfred Thoma (Herec), Jamie McShane (Herec)
 
2007/120/USA/Drama, Thriller, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Najznámejším filmom, na ktorý snímka okrem iných poukazuje, je sci-fi E.T. - Mimozemšťan (1982).
- Okrem mesta Portland, ktoré sa nachádza v štáte Oregon, pracovali filmári aj v štáte Louisiana.
- V přestřelce na hotelové chodbě mezi detektivkou Atwoodovou (Demi Moore), Meeksem (Matt Schulze) a Sarah (Traci Dinwiddie) se docílilo správného kontrastu záblesků střelby a zářivek tím, že na světla bylo přiděláno zařízení, které reagovalo na zvuk střelby a tím světlo aktivovalo. Světlo na scéně tedy dirigovali sami herci.
- Dane Cook se rozhodl vzít roli pana Smithe, už když byl v polovině čtení scénáře.
- Kevin Costner se dal slyšet, že scénář byl jeden z nejlepších, co kdy četl. Poté, co se toto tvrzení dostalo ke scénáristům, tak údajně celý den oslavovali.
- Postava pana Brookse byla napsána přímo s tím, že ji bude hrát Kevin Costner.
- William Hurt údajně přijal roli v tomto filmu proto, že se mu líbila myšlenka, že někdo chodí na protialkoholové seance, aby si odvykl zabíjet lidi.
- V restauraci si pan Brooks čte noviny USA Today. Pouze titulky a prvních několik řádků v těchto novinách je anglicky, zbytek je psán v latině.
- Role pana Smithe byla původně přidělena Zachu Braffovi.
- Modlitbu, kterou během filmu Brooks několikrát pronese, používají již od čtyřicátých let Anonymní alkoholici. Jmenuje se "Modlitba vyrovnanosti" (Serenity Prayer) a napsal ji teolog Reinhold Niebuhr.
- Danielle Panabaker, které v tomto filmu hraje dceru pana Brookse (Kevin Costner) a paní Brooksové (Marg Helgenberger) si zahrála stejnou roli v seriálu Kriminálka Las Vegas. Její matku zde hrála také Marg Helgenberger.
- Největší inspirací filmu je kniha "Drasticky dojemný Dexter", podle které také vznikl úspešný televizní seriál.
- V jednom rozhovoru se Kevin Costner prořekl, že uvažuje o dalších dvou pokračováních.
- Mr. Brooks je teprve druhým filmovým počinem režiséra Bruce A. Evanse. Svůj debut přitom natočil už před dvanácti lety.
- Počet mrtvých ve filmu je 9.
 
Odkazy