Escobar / Loving Pablo (2017/123/Španělsko, Bulharsko/Životopisný, Krimi, Drama) 67%

21.03.2019 10:40
JEDNOU VĚTOU
„Skutečný příběh nechvalně proslulého narkobarona Pabla Escobara, který zavraždil tisíce lidí, vydělal miliardy a udržoval milostný poměr s novinářkou Virginií Vallejovou, která byla jeho pravým opakem."

OBSAH
Escobar, brutální zločinec, bezohledný vrah, narkobaron a vládce kokainového impéria, ve své době jeden z nejbohatších lidí planety. A jeden z nejnebezpečnějších. Pablo, táta, ochránce chudých, manžel a také pozorný milenec. Jednoho musíte nenávidět, druhého můžete milovat. Dohromady Pablo Escobar, kterému jeho rozporuplnou tvář propůjčil Javier Bardem. Novinářka Virginia Vallejo (Penélope Cruz) poznala nejdříve Pabla, muže, jenž staví domy pro chudinu, umí být zapálený pro věc i galantní. Když objevila Escobara, nelítostného kriminálníka, bylo pozdě. Pablovo kriminální kokainové království stále roste, má miliony dolarů, vlastní malou armádu, drogy prodává v tunách. Chce ale víc a jedno mu stále chybí – respekt. Rozhodne se, že si ho vyslouží zabíjením. Vytoužený respekt mu má přinést krev a co nejvyšší částka na mezinárodním zatykači. Jeho jméno najednou znamená strach, země se zmítá ve válce a teroru, do hrobů putují malí gauneři i vysocí politici. Krvavý pohár ale přeteče a Escobar se stane důležitým cílem pro americké tajné služby.(Bontonfilm)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Kdybych neviděl seriál Narcos, tak jsem z filmu více nadšený. Pablo Escobar v podání Javiera Bardema je prostě naprosto boží! Příběhově se ale ve filmu promítají názory, situace a příběhy, které jsem už kvůli seriálu jednou viděl a zažil a tak jsem na film koukal, uznával, že kvality má, ale každou chvíli si říkal…jo tohle znám a tohle taky. Dvakrát mě film ale překvapit dokázal a pro určité kvality a ďábelského Javiera Bardema, kterého bych za normálních okolností ani nepoznal, si to tu pozdvihnutí v podobě čtyřhvězdy rozhodě zaslouží. (Malarkey) 4*

Další z mnoha hereckých exhibicí mistra Javiera, právě on a jeho nálady, emoce a zrůstající agrese na filmu funguje nejlíp. Gangsterka, kterých se dneska už moc netočí, správně živočišná, ale trošku flákající vedlejší postavy, zejména u agenta DEA to zamrzí chyběla tam zarputilost se kterou by po Pablovi šel, jeho chytrý kukuč s Virginií nebylo to co by film zrovna udělalo. Pene je pořád krásná, nebojte chlapci a hrát umí, má tam výborný scény, třeba při prodeji šperků jsem jí ten strach a bezmoc naprosto sežral. Nemá to v sobě akčnost a přímý tah na bránu, ale když spustí hudební motiv Federico Jusida tušíš dusno a nevěřím, že budu jedinej na csfd, komu se film líbí. Možná to není úplnej mainstream, ale kvalitní herecký výkony, dobře gradovaný scény, schopnost vyprávět naruší jen pár zbytečně zkratkovitých scén, ale na Pablovi si obrázek určitě uděláš a o to tvůrcům šlo především. (Enšpígl) 4*

Herecké výkony vyčnívají, ale na to jsme si u životopisných filmů už dávno zvykli. Scénář je však nedokáže dostatečně podpořit, režie je tak trochu sterilní, nevzrušivá. Samozřejmě se točíme okolo vzestupu světoznámého egoistického drogového magnáta, který se neštítil vraždit, a to pohledem jeho dlouholeté milenky. Její komentáře ovšem nejsou nikterak zajímavé, je vykreslená jako obyčejná trofej drogového barona, snad jen u kostýmů se tvůrci vyřádili. Ale o nich to pochopitelně není. Výsledek má být o jedné zrůdě, která ničila životy nejen v Kolumbii, nechávala ve velkém vraždit, přitom vnímáme její charisma, smysl pro humor, chvíle s dětmi. Ale do hloubky se prostě nedostaneme. To bohužel u žádné z postav. Navíc skáčeme z jedné události ke druhé, vesměs jsou zaměnitelné, takže je jedno, co se ve které odehrává. Silné v jednotlivostech. PS: Když to přeženu, tak to hlavní, co mě zajímalo, bylo, zda ten pupek je skutečně Bardemův. (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Drogový král Pablo Escobar je hodně zajímavá osoba a svůj filmový životopis si bezesporu zaslouží. Problém je, že během posledních čtyř let vzniká už třetí. Escobar: Paraíso perdido s Beniciem Del Torem sice není klasická biografie a do našich kin se tenhle kousek nakonec ani nedostal, ale za pozornost stojí. Escobarovi se částečně věnuje i neprávem zapadlý Infiltrátor s Bryanem Cranstonem a pak je tu geniální seriál Netflixu Narcos. Ten vypráví příběh tohohle magora, jenž měl v době své největší slávy tolik peněz, že by si klidně mohl koupit nějaký stát, víc než poctivě. Co tím chci říct? Jen to, že Escobar, který vstupuje do českých kin, si nemohl vybrat blbější načasování.
Tentokrát všechno sledujeme z pohledu novinářky Virginie Vallejo, kolumbijské krásky, která se do charismatického Pabla Escobara zamilovala jak puberťačka. A sakra dlouho jí trvalo, než pochopila, že ačkoliv staví domy pro chudé, snaží se pomáhat svému městu i celé zemi, je to ve skutečnosti cynický obchodník s drogami toužící po moci, penězích a respektu. A je připravený udělat všechno pro to, aby to měl. Životem si nemůžou být jisti ani ministři a nosit v ulicích Medellínu policejní uniformu bylo stejně bezpečné jako pokoušet se přeplazit čtyřproudou dálnici. Přesto trvalo docela dlouho, než Veronica pochopila, že v tomhle světě bohatství, drog a mocných lidí jde o krk. Zvlášť, když se Pablovi přestalo dařit.
Režisér Fernando León de Aranoa pojal svůj film jako klasický životopis o vzestupu (to trvá hodně rychle) a pádu (ten je samozřejmě pozvolný, o to však bolestivější) muže, jehož jméno znal celý svět a po krku mu šla polovina planety. Budování impéria, snaha udržet si moc i nelítostný boj s protivníky, ať už v podobě jiných kartelů, policie nebo americké DEA, jsou dostatečně zajímavé na to, aby dokázaly dvě hodiny bavit. Escobar má šarm, styl, je nevypočitatelný a prožil toho tolik, že film nikdy nezastaví na zbytečně dlouho a pádí dopředu neskutečně rychle. Dobře se na to kouká, za což může nejen režisérova záliba v dlouhých a hodně efektních záběrech nebo pár neskutečně efektních scén (letadlo vládne), ale i Javier Bardem.
Ten tu potvrzuje, že zajímavé záporáky umí a není vůbec těžké pochopit, že spousta lidí ochotně přehlížela fakt, že Escobar je vraždící psychopat. Má charisma, ke svým nejbližším se chová hezky a vůbec působí jako někdo, s kým byste si dali pivo. Nebo v tomhle případě lajnu... Bardem dokázal skvěle využít všechen prostor, který od tvůrců dostal a bez problémů zastiňuje i Penélope Cruz, jež by teoreticky měla být hlavní hrdinkou, když už je film natočený podle knížky Virginie Vallejo. Na druhou stranu Cruz evidentně pochopila, že tahle novinářka/spisovatelka/milenka byla ve skutečnosti nepříliš zajímavá a povrchní „ozdoba“ a snažit se budovat příběh kolem ní by nemusel být úplně dobrý nápad. Svoje si ovšem odehrála bez problémů.
Proč tedy není hodnocení vyšší? Jak už jsem napsal v prvním odstavci, příběhů o Escobarovi vzniklo v poslední době dost a popravdě pokud jste viděli Narcos, dost těžko hledám důvod, proč vás na Bardema a Cruz posílat do kina. To, co dělají, dělají dobře, ale seriál to všechno dělal lépe. Pochopitelně za to může fakt, že tvůrci Narcos mohli zvolnit, věnovat se všem detailům z Escobarova života poctivěji a víc prostoru dostali i vedlejší hrdinové. Netflix prostě v tomhle případě nabídl zajímavější produkt a pokud jste ho viděli, tak od filmového Escobara nedostanete nic navíc, jen dobře odvedenou práci a výtečné herce. To samozřejmě není málo, avšak znalci Narcos si v kině budou jen odškrtávat to, co už viděli.
Na druhou stranu jestliže jste netflixovskou pecku neviděli, klidně si bod navíc přičtěte. Escobar je povedený životopis se skvělým Bardemem, rychlým tempem a několika scénami, na které si nejspíš budete pamatovat ještě hodně dlouho. Je sakra škoda, že tahle věc nevznikla o pár let dřív nebo později. Ale to tvůrcům mohlo taky dojít...

PABLO ESCOBAR
Escobar začal svoji kriminální kariéru už jako náctiletý. Poprvé byl obviněn ve dvaceti letech z krádeží aut, později kradl a zase prodával náhrobní kameny (Escobar to však za svého života vehementně popíral). Následoval přechod k lukrativnějším aktivitám, začal obchodovat s kokainem. V průběhu sedmdesátých let vytvořil obrovské drogové impérium. V době vrcholu svých aktivit vydělával až 60 milionů amerických dolarů denně.
V průběhu osmdesátých let se jeho drogová síť stala proslulou i na mezinárodním poli. Medellínský kartel kontroloval většinu drog mířících do Mexika, Portorika a Dominikánské republiky. Kokain povětšinou pocházel z Peru a Bolívie, koka z Kolumbie v té době nebyla dostatečně kvalitní. Escobarův produkt se rychle rozšířil do obou Amerik a pravděpodobně vznikla drogová síť i v Asii. Medellínský kartel je také dobře známý jako tzv. město samopalů.
Escobar uplácel mnoho státních úředníků, soudců a politiků. Nepohodlné společníky často sám odstranil. Pro Kolumbii těchto let byla příznačná korupce, zastrašování, únosy a vydírání. Pablo používal velmi efektivní strategii a řídil se příslovím (ze španělštiny: Plata o Plomo) „stříbro[1] nebo olovo“ – úplatek nebo smrt. Escobar nechal během volební kampaně zabít tři kandidáty na kolumbijského prezidenta. Je odpovědný za bombu umístěnou v letadle letu Avianca 203 a za bombu umístěnou v budově bezpečnostních složek v Bogotě v roce 1989. Některé analýzy naznačují, že byl i za útokem na Kolumbijský nejvyšší soud v roce 1985, který vedly levicové guerily. Výsledkem útoku byla smrt poloviny soudců nejvyššího soudu.
Medellínský kartel byl ve válce se svým rivalem kartelem z Cali po většinu své existence. Na svém vrcholu Medellínský kartel kontroloval zhruba 80 procent obchodu s kokainem. Disponoval rozsáhlou flotilou lodí, letadel a drahých aut. Díky téměř neomezenému přílivu peněz měl v té době pod kontrolou rozsáhlá území. Odhaduje se, že příjmy Medellínského kartelu dosahovaly na vrcholu ročně kolem 23 miliard dolarů.
Díky ohromnému množství drog, které se mu dařilo úspěšně pašovat přes Bahamy do USA, se z něj stal nepřítel Spojených států a Kolumbie. Naproti tomu v Medellínu byl považován za hrdinu. Měl velmi dobré vztahy s kolumbijským chudým obyvatelstvem. Po celý život byl velkým sportovním fanouškem a sponzoroval malé fotbalové kluby ve městě. Pasoval se do role Robina Hooda a často rozdával peníze chudým. Obyvatelé Medellína často Escobarovi pomáhali – sloužili mu jako ochranka, kryli ho před úřady a byli ochotni pro něj udělat cokoliv.
V roce 1991 vyhlásil díky nátlaku komunistů a orgánů místní správy konec násilí, snažil se tak zabránit vydání do Spojených států a odstranění znepřátelenými kartely. Vzdal se místní vládě a nechal se zavřít do luxusního vězení La Catedral, které si mohl sám postavit. S kolumbijskou vládou uzavřel dohodu, že zde bude pobývat pět let, vláda ho za to na oplátku nevydala do Spojených států. Nicméně opravdové vězení to nebylo a Escobar měl relativní volnost. Často byl viděn při nákupech v Medellínu, nebo na fotbalových utkáních. Poté, co byly v místních mediích zveřejněny fotografie jeho opulentního vězení a vyšlo najevo, že nechal zabít několik obchodníků, kteří k němu přijeli na schůzku, se veřejné mínění k Escobarovi definitivně obrátilo zády. 22. července 1992 se vláda pokusila Escobara přemístit do opravdového vězení. Escobarovi se podařilo utéct a hrozilo mu vydání do Spojených států.
V roce 1992 se jednotky Spojených států Delta Force a později Navy SEALs podílely na honbě za Escobarem a pomáhaly s výcvikem kolumbijských speciálních jednotek. Byla vytvořena speciální kolumbijská jednotka s cílem vyhledání a předání Escobara spravedlnosti. Konflikt mezi Escobarem na jedné straně a Spojenými státy a Kolumbijskou vládou na straně druhé se rozšířil o skupinu Escobarových nepřátel a obětí, které si za svoji krvavou kariéru nadělal – šlo o takzvané Los Pepes. Skupina se mstila na Escobarových příbuzných a příznivcích, celkem jich bylo zabito přes tři sta.
Někteří pozorovatelé soudí, že s Los Pepes spolupracovaly zpravodajské služby Spojených států a Kolumbie. Jedním z vůdců Los Pepes byl bývalý člen Medellínského kartelu Diego Murillo známý jako Don Berna. Údajně to byl on, kdo si vyměňoval informace se zpravodajskými službami, ale tyto informace nejsou ověřeny.
Válka proti Escobarovi skončila 2. prosince roku 1993, kdy se Pablo Escobar snažil uniknout před pátracími jednotkami. Díky technologiím dodaným Spojenými státy se kolumbijským technikům podařilo Escobara zaměřit ve středostavovské medellínské čtvrti. Následovala přestřelka, ale jak byl opravdu zabit, není zcela jasné. Escobar byl zahnán na střechu, kde byl zasažen do zad a do nohy, smrtící ránu však dostal za ucho, údajně od členů kolumbijské policie. Panují dohady, že Pabla Escobara zastřelil odstřelovač z Delta Force. Podle jiné verze spáchal Escobar sebevraždu. Svým blízkým přátelům se údajně jednou svěřil s tím, že než padnout do rukou spravedlnosti, radši se sám zastřelí přímo za ucho.
Po Escobarově smrti se Medellínský kartel rozpadl a velmi brzy začal obchodu s kokainem dominovat kartel z Cali, jehož vůdci pak byli v polovině devadesátých let zabiti nebo chyceni.

DABING
1.DABING (DVD, HBO)
V českém znění: Tomáš Juřička - Javier Bardem (Pablo Escobar), Dana Černá - Penélope Cruz (Virginia Vallejová), Jakub Saic - Peter Sarsgaard (Shepard), Marcela Kyselová - Julieth Restrepo (Maria Victoria Henaová), Vojtěch Hájek - Ricardo Nino (Careta), Robin Pařík - Fredy Yate (Pelado), Aleš Procházka - Juan Sebastián Calero (Carlos Corral), Tomáš Karger - Quique Mendoza (Abel Monje), Ivo Novák - Miguel Such (Victor + titulky), Irena Hrubá - Tania Valencia (Chantal), Roman Hájek - Colin Salmon (státní úředník), Klára Šumanová, Klára Nováková
Překlad: Jan Feldstein
Produkce: Markéta Kratochvílová
Zvuk: Michal Páleníček
Finální mix: Matěj Večeřa
Dialogy a režie: Klára Šumanová
Vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2018

2.DABING (JOJ Cinema)
V českém znění: Jan Kolařík - Javier Bardem (Pablo Escobar), Jana Štvrtecká - Penélope Cruz (Virginia Vallejová), Petr Štěpán - Peter Sarsgaard (Shepard), Tomáš Sagher - Óscar Jaenada (Santoro), Zdeněk Bureš - Julio Nava (Garza), Zdeněk Junák - Ronald Reagan (sám sebe), Kateřina Mendlová Horáčková, Aleš Slanina, Milan Němec, Petra Šindlerová, David Kaloč, Kristián Pekar, Petr Dočkal, Vilém Čapek, Ivana Milbachová, Jiří Daniel, Evelína Kaločová, Vincent Drozd, Ladislav Běhůnek, Petr Jančařík, Aleš Zbořil (titulky)
Překlad: Kristýna Novotná
Vedoucí dramaturg: Lucie Mitková
Zvuk: Michal Zatloukal
Produkce: Peter Čížek, Karolína Zbořilová
Šéfproducent: Branislav Mitka
Dialogy a režie: Aleš Zbořil
Pro JOJ Group vyrobila Brněnská soukromá televize - 2020

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.6.2018 Bontonfilm
Premiéra USA: 15.6.2018
Premiéra Španělsko: 29.9.2017 (Donostia-San Sebastián International Film Festival)
Premiéra Bulharsko: 8.3.2018 (Sofia Film Fest)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 17.10.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 17.10.2018 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 16 782 344
Tržby celkem - $ 17 500 000
Návštěvnost v ČR 107 026
Náklady (Rozpočet) - $ 5 000 000
 
Tvůrci a herci
Fernando León de Aranoa (Režie), Javier Bardem (Produkce), Ed Cathell III (Produkce), Kalina Kottas (Produkce), Miguel Menéndez de Zubillaga (Produkce), Dean Nichols (Produkce), John Thompson (Produkce), Federico Jusid (Hudba), Alex Catalán (Kamera), Nacho Ruiz Capillas (Střih), Juan Pablo Rincon (Casting), Alain Bainée (Scénografie), Loles García Galean (Kostýmy), Kris Casavant (Zvuk), Vladimir Kaloyanov (Zvuk), Lili Bonil (Masky), Sandra Migueli (Masky), Fernando León de Aranoa (Scénář), Virginia Vallejo (kniha) (Předloha), Javier Bardem (Herec), Penélope Cruz (Herec), Peter Sarsgaard (Herec), David Valencia (Herec), Giselle Da Silva (Herec), Nathan Cooper (Herec), Lillian Blankenship (Herec), Julieth Restrepo (Herec), Carlos Manuel Vesga (Herec)
 
2017/123/Španělsko, Bulharsko/Životopisný, Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Javier Bardem kvôli roli Pabla Escobara pribral 12 kilogramov a nechal si narásť dlhšie vlasy a chĺpky v nose ako to bolo typické pre 80. roky.
- Ponuku zahrať si Pabla Escobara nedostal v tomto prípade Javier Bardem prvýkrát. Po prečítaní scenárov ponuky vždy odmietol, lebo chcel Escobara stvárniť nie iba ako ikonu a zločinca, ale ako skutočného človeka. To mu vraj ponúkol až tento film.
- Není to poprvé, kdy Penélope Cruz hrála ve filmu, kde se objeví Pablo Escobar. Ve snímku Blow (2001) hrála manželku postavy jménem Georgeo Jung (Johnny Depp).
- Escobar nashromáždil takové bohatství, že jej v roce 1989 zařadil časopis Forbes na sedmé místo v žebříčku nejbohatších lidí planety.
- Odhaduje se, že příjmy Medellínského kartelu dosahovaly na vrcholu ročně kolem 23 miliard amerických dolarů.
- Pablo Escobar byl zabit v přestřelce s policií 2. prosince 1993. Bylo mu 44 let.
- Snímek je inspirován knihou „Loving Pablo, Hating Escobar“, jejíž autorkou je novinářka Virginia Vallejo.
- Jedná se o druhý snímek, kde si herec Juan Sebastián Calero zahraje po boku Pabla Escobara. Poprvé to bylo v seriálu Narcos (od r. 2015), kde ztvárnil sicaria Naveganteho.
- Natáčelo v Bulharsku a v Kolumbii.
- Celosvětová premiéra proběhla 6. září 2017 na Benátském FF.
- Penélope Cruz a Javier Bardem tvoří od roku 2010 manželský pár.
 
Odkazy