Alenka v říši divů / Alice in Wonderland (Dobrodružný, Rodinný, Fantasy) 72%

21.02.2019 12:23
JEDNOU VĚTOU
„Vrhněte se s Alenkou králičí norou dolů, vstříc neuvěřitelnému dobrodružství z geniální dílny Tima Burtona."

OBSAH
Devatenáctiletou Alenku, občanským jménem Alice Kingsleyovou, čeká zážitek, na který hned tak nezapomene. Když ji na viktoriánské zahradní slavnosti na její počest požádá o ruku Hamish, bohatý, ale přihlouplý syn lorda a lady Ascotových, sebere se a uteče pryč. Vydá se za králíkem v saku a s kapesními hodinkami, kterého viděla pospíchat po louce. Bílý králík (kterého namluvil Michael Sheen) záhy zmizí do králičí nory. Alenka najednou pocítí zvláštní nutkání následovat ho, do nory spadne a po pádu, který působí skoro jako podivný sen, se ocitne v kruhové místnosti s celou řadou dveří. Poté, co si zkusí lahvičku s nápisem „Vypij mě“, jejíž obsah způsobí, že se zmenší, a koláčem, na kterém je zdobeně napsáno „Sněz mě“, a po kterém se zase zvětší, se jí nakonec podaří jedněmi z dveří projít a ocitá se v ohromujícím a fantastickém světě. Tam se setkává s celou škálou pozoruhodných postav, od vychloubačného Plcha až po vyšinutého Kloboučníka (Johnny Depp), od zubící se kočky Šklíby (namluvil Stephen Fry) až po houseňáka Absaloma, kouřícího vodní dýmku (a promlouvajícího hlasem Alana Rickmana), od podivné Bílé královny (Anne Hathaway) až po její zlou starší sestru Srdcovou královnu (Helena Bonham Carter).(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Výtvarné (obrazově, stylově) opět vysoká úroveň, kterou podpoří i strom z Ospalé díry, ale jinak jde o rutinérní práci. Je to škoda, protože Alenka vysoce ztrácí na Williho Wonku i jiné Burtonovy podobně laděné filmy. Čím? Vyvoláním výrazných emocí, okouzlení, údivu, překvapivosti či poskládání očekávaných prvků do originální formy? Barevností zajímavé, i když potemněle prosté, ovšem vůbec přítomnost Johnnyho Deppa chápu (pouze) jako kvalitní marketingový tah... a současně je mi líto Mii Wasikowsky, která je opravdu půvabnou Alenkou, ale těžko ji za hromadou levnějších efektů a zbytečností divák výrazně ocení. Doufám, že teď Tim půjde k tématu, které ho více tahá za srdce... (pocit nerozhodnosti mezi 3 a 4* převážil nechuť film vidět znovu) (Djkoma) 3*
Přiznám se, že na začátku filmu jsem trošku vypadl ze své předem dané role tzv. věčného diváka a místo abych se plně soustředil na děj, jsem přemýšlel nad možnostma 3D. Až se jednou bude točit ve 3D třeba porno, nebo finále ligy mistrů mezi Barcelonou a Bohemians1905 či smaženej sejra s tatarkou, atd. Naštěstí jsem se právě včas vrátil k Alence, zrovna tam před ní klečel nějakej zrzavej neznaboh a naivně si snad myslel, že ho bude Alenka chtít za muže. Hned jak se vyslovil a kamera dala záběr na všechny ty lidi a jakože napětí co Alenka řekne, jsem se začal smát. To by dřív dělnická strana sponzorovala romský hudební festival než že by Alča řekla takovýmu koštěti své ano. Čili pokus o vyvolání napěti v téhlé otázce se naprosto minul učinkem. Po tomohle pofidérním prologu se konečně Alenka ocitne v říši divů a ať si říká kdo chce co chce, mě se to prostě líbilo, ze začátku míň, ale pak víc a víc až se mě to líbilo úplně nejvíc. Sice souhlasím s kolegyní uživatelkou Jeanne, ale s tím rozdílem, že když prostě zavřu oči, tak tenhle svět by má fantazie stvořit nedokázala a o tom to je, o schopnosti snít. Všechny ty bytosti - nebytosti byli zkrátka parádní. Ano, něco bylo uděláno na efekt pro 3D a podle mě zbytečně. Všeobecně totiž nemám rád, když po mě králík háže procelánem. Na druhou stranu stačí si vzpomenout na tančícího Johnyho a hned je jasný, že svět pohádek a fantazie se nebere vážně a stavět podobným filmům mustry, jak by měli vypadat, to neberu. Skvělý závěrečný titulky, takovej dodatečnej francouzák po paradním sexu. (Enšpígl) 4*

Tim Burton navštívil Disney Studios a ani tato živá voda nezpůsobila, že by Disney již více nebyl mrtvý. Scénář od osvědčené studiové harcovnice sice činí Alenku něčím jiným než jen prostým zfilmováním Carrollovy knihy, ale divák nedostane o moc víc než emancipační štulec, který měl možná opodstatnění právě v době sjetého Lewise, ale rozhodně ne dnes, a který je navíc očekávatelný od samého začátku této hodinu a tři čtvrtě trvající přehlídky zcela zbytečného "za každou cenu 3D" pimprlového divadla. Alenka nicméně drží historické prvenství - poprvé mi Johny Depp přišel nesnesitelný, a to jsem viděl i Eda Wooda. Uznání si Šílený Klóbrcmajstr nicméně zaslouží, a stejně tak i ostatní herci, ať už viditelní nebo jenom akustičtí - Mia Wasikowska je zvláštním způsobem křehká a silná zároveň, většinu filmu se jí daří působit správně dospívajícím dojmem, a je rovněž netuctovým způsobem hezká. O Heleně Bonham Carter snad není třeba mluvit (nakecá toho víc než dost, a zase z toho budete tak na větvi jako ve Sweeney Toddovi nebo Fight Clubu...dobře, trochu jinak než ve Fight Clubu, ale fajn rozhodně je:)) a z Bílé Královny Anne Hathaway jsem dostával křeče do bránice, jak mě ta její extrémně pozérská kreace panny ze středověké tapisérie bavila. Pak by se asi slušelo více zmínit ještě Crispina Glovera, který je ještě divnější a úlisnější než v Charlieho Andílcích (ano, JE to možné), a můžeme přejít k tomu jak si Burton ponechal svůj výrazný vizuální styl, díky čemuž občas vidíte záblesky Sleepy Hollow nebo Velké Ryby, a jak je scénář opentlen docela povedenými vtípky, kterých je možná (skoro jistě) daleko víc, než jsem mohl postřehnout, protože jsem četl všeho všudy první polovinu Říše Divů. To, zda máte načteno či nikoliv, je dost zásadní problém - já jsem třeba až do poloviny filmu (kdy se Alenka dostane na hrad Srdcové Královny) absolutně nechápal, co se to hergot děje, a jak spolu jednotlivé scény souvisí. Moje hodnocení tak je téměř jistě zkreslené - jediné řešení je zas o něco doplnit literární vzdělání a pak se podívat znovu. Jakkoliv mi ovšem repríza není proti mysli, jak se znám, zabere to dlouhý čas:) Nechť je tedy těch 60%, které teď dávám, bráno s rezervou. (Gemini) 3*

VELKÁ RECENZE
Už Sweeney Todd naznačil, že kdysi neohrožený obrazotvůrce a divnovlas Tim Burton začíná podléhat nástrahám, jimž většinou mrštně unikal. Jeho balancování na hranici tvůrčí filmařiny a komerčního průmyslu v sobě vždy neslo značnou porci rizika, že Timova imaginace jednoho dne přestane vládnout a začne sloužit. Mistr Todd se z toho potoky krve a excelentním finále vysekal, očekávaná Alenka v říši divů už ale v úzkém hrdle králičí nory jménem Walt Disney uvízla. A Tim vychází na světlo světa spíš jako zakázkový krejčí, nikoli jako rozvrkočený návrhář nemožného.
Stejně jako v případě pohříchu málo čertovského holiče se zdálo, že má americký režisér na stole optimální kartu. Předloha Lewise Carrolla obsahuje Burtonův tolik milovaný motiv přecházení mezi světem lidí a světem přízraků, zápolení rozumu a fantazie. Scénář Lindy Woolverton navíc na knihu pouze volně navázal a Alenku o třináct let „postaršil“. Dívka na vdávání se vrací do světa za malými dveřmi a celé dobrodružné poznávání Říše divů absolvuje znovu, protože stihla vše zapomenout. Do hry se tak dostává další Burtonovo ústřední téma – přerod hlavního hrdiny. Přechod ze skutečnosti do imaginace je zároveň přechodem dítěte v dospělého.
Co tedy mohlo zklamat, když větší část filmu se odehrává mezi mluvícími zvířaty, lidmi s nafouklými hlavami a fantasmagorickými kulisami? Přesně to, co Burtona zklamalo už v případě Sweeney Todda. Jeho kdysi nevyčerpatelná imaginace přežívá z podstaty a čerpá ze starých zásob. Již to nejsou ony erupce nápadů, ale spíše umělé omalovánky, ve kterých sice nalezneme režisérovy trademarky, jenže už bez dřívější jiskry. Surreálně pokřivená krajina Říše divů překvapivě postrádá jakýkoli nádech dráždivosti, naopak utíká k roztomilé infantilitě a disneyovsky nezávadné a vypulírované rozprávce. Neponouká fantazii, ale jako líné prasátko se jí podbízí.
Scénář dějově volné pásmo knihy přetváří v pohádku o hodné a zlé královně, v jejichž boji funguje Alenka jako onen pověstný vyvolený bílý rytíř. Celé vyprávění těžkopádně a bez velkého vzrušení supí do finále, v němž Burton zkouší oživit svou zašlou slávu a především konečně něco udělat s postavami, které jsou více či méně digitálně upravenými karikaturami bez duše. Marná sláva, že Depp i pod tunou make-upu dokáže rošťácky svítit a Mia Wasikowska rozehřívá Alenku roztomilým dívčím šarmem. Skutečné herecké hvězdy zůstávají pouze důstojnou stafáží digitálním obludkám a mazlíčkům. Což je jaksi málo.
To, co ještě obstojně fungovalo v Karlíkovi a továrně na čokoládu (přehrávání, afekt, přesycení barvami) se v Alence mění v prázdnou manýru, která ukojí soudobou žízeň po 3D výstřednostech, ale zcela postrádá ono maniakální zaujetí detailem, jaké udělalo James Cameron|Cameronův Avatar. V souboji s ním Burton prohrává na celé čáře – třetí rozměr přidaný postaru v postprodukci sice ve srovnání s okolní konkurencí vyhlíží obstojně, ale vedle modrého světa z něj vyčuhuje umělost a křečovitost. Skoro by se chtělo vykřiknout, že čím větší má Burton technické možnosti, tím mizernějších výsledků dosahuje. Smutné tak je, že v jeho stínu stojící Henry Selick mu loňskou Koralínou nadělil pomyslný parník ve všech kategoriích.
Uveďme však tento žalozpěv zhrzeného milence závěrem na pravou míru. Alenka v říši divů je nepochybně důstojným a technicky zvládnutým filmem pro celou r
odinu. Mohl ho natočit třeba Chris Columbus a neřekl bych ani hoří, dal za šest a zapomněl. Bohužel od Burtona jsem si zvykl vídat víc než jen na zakázku ušitý kostým. Nedokážu tak Alenku brát jinak než jako smutné odkvétání kdysi brilantního vizionáře. Filmaře, který mě dokázal protáhnout králičí dírou, kdykoli si zamanul. Sorry, Time, do téhle cinkrlátkové díry už se prostě nevejdu.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Na počátku děje poznáváme londýnskou Angličanku Alenku (Alici Kingsleyovou) jako malé šestileté děvčátko, které má neklidné spaní, časté snové vidiny a která žije se svým otcem. Zakrátko pak děj pokračuje o třináct let později v době, kdy se z Alenky stala mladá dospívající dívka, jejíž otec zemřel a která právě jede kočárem společně se svou matkou na své zásnuby sice s velmi bohatým, ale také dosti hloupým lordem Hamishem Ascotem, synem otcova dlouholetého obchodního partnera lorda Ascota. Během zásnubní slavnosti její pozornost upoutá zvláštní velký bílý králík ve vestě, jenž se zde pohybuje mezi trsy růžových keřů a mává na ni. Alenka přeruší veškerou společenskou konverzaci se svým nápadníkem Hamishem, který ji právě požádal o ruku, a běží pryč za tím podivným bílým králíkem ve vestě, který ji v zámeckém parku pod starým a pahýlovitým stromem zmizí do velké nory. Jak se naklání nad onou norou, její stěny povolí a Alenka spadne dovnitř, dlouhým pádem padá a padá a padá dolů do Podzemní říše, kde se nakonec ocitne v kruhové místnosti plné zamčených dveří. Prožívá pak částečně znova to, co již zde jednou prožila jako malé děvčátko (což je vlastně také původní děj knihy a filmu). Za aktivní pomocí nejrůznějších více či méně bizarních tvorů a jejich kouzel (různých fantastických i reálných mluvících zvířat, modrého houseňáka, dvou malých tlouštíků a pološíleného kloboučníka) pak pomáhá fantaskní podzemní svět osvobodit od bizarní krutovlády Srdcové královny Iracebeth a předat moc do rukou její sestry, mírumilovné Bílé královny Mirany. Prostřednictvím sebepoznání i nabyté zkušenosti pak dotváří svoji osobnost a definitivně dospívá v ženu. Poté, co vorpálovým mečem skolí bájného tvora (dosti podobného drakovi) tlachapouda, kterému usekne hlavu, se za pomoci Bílé královny vrátí nahoru na zemský povrch zpět na zásnubní slavnost. Hamische si ale odmítne vzít a nakonec odjede lodí do ciziny, neboť se stane obchodní zástupkyní Ascotovy firmy v Číně.

O FILMU
Film režiséra Tima Burtona Alenka v Říši divů využívá postav, příběhových prvků a základních témat z knih Lewise Carrolla a posouvá je do zcela nových výšin. Alenka je v tomto filmu už téměř dospělá a vrací se na místa, která navštívila jako malá holčička.
Scenáristka Linda Woolvertonová přišla se svým nápadem za producenty Joem Rothem a Suzanne a Jennifer Toddovými. „Linda měla úžasný nápad,“ popisuje Roth. „Všechno to pěkně zapadá dohromady, jde o jakousi politickou alegorii - obyvatelé toho světa nejsou jenom šílení, jsou to vlastně revolucionáři. Takže to na mě zapůsobilo jednoznačně pozitivně a zdálo se mi, že jde o ten správný materiál pro společnost Disney. A existoval jen jediný režisér, který se ho mohl ujmout, a sice Tim Burton. A vida, on o ten film projevil zájem.“
„Dali mi scénář a prohlásili, že půjde o 3D film,“ vzpomíná Burton. „A už to mě zaujalo, ještě než jsem si ho vůbec přečetl. Připadalo mi to velice lákavé a na Lindině scénáři se mi zamlouvalo, že z toho udělala skutečný příběh, dala knihám filmovou podobu. Takže se mi to už od první chvíle líbilo.“
„Podzemní říše je tatáž fantastická říše, kterou Alenka navštívila jako malá a které začala říkat 'Říše divů',“ prozrazuje Woolvertonová. „A teď je z ní téměř dospělá žena, která se tam vrací a zjišťuje, že ono místo se ve skutečnosti jmenuje Podzemí.“
Jedním z důvodů, proč Burtona scénář zaujal, byl právě ten, že je Alence devatenáct a je zde mnohem starší než v Carrollových knihách, ale přesto působí velice reálně a divák se s ní je schopen identifikovat. „Líbilo se mi, že se nachází ve věku na rozhraní mezi dětstvím a dospělostí, kdy se jako osobnost měníte,“ říká. „Alenka je někým, kdo do viktoriánské společnosti tak docela nezapadá. Je hodně svá.“
„Podzemní říše je součástí našeho světa,“ objasňuje Woolvertonová. „Leží ale hluboko pod zemí. Dostanete se tam jen králičí norou.“ Podle Woolvertonová nastaly v Podzemí krušné časy poté, co na trůn usedla zlá Srdcová královna. Je to ale opravdu země plná divů, což může vysvětlovat, proč je na pomoc povolána právě dívka, která si ji jako „Říši divů“ pokřtila.
„Alenka je na začátku velice nesvá a nejistá,“ popisuje Mia Wasikowska, která Alenku ztvárnila. „Takže základem jejích dobrodružství v Podzemní říši je najít sebe samou a nalézt v sobě sílu k tomu, aby dokázala udělat, co je správné“
„Tim Burton je svým způsobem novodobý Walt Disney,“ soudí producentka Suzanne Toddová. „Je naprosto unikátním člověkem. A Alenka ho opravdu silně oslovila - zapůsobila na něj vize Alenky, která se vydá na pouť fascinující zemí, aby nalezla sebe samou.“
„Kombinace 135 let staré a přesto stále obrovsky populární knihy Alenka v kraji divů, režiséra Tima Burtona, hereckého génia Johnnyho Deppa, společnosti Disney a 3D technologií je něco, čemu opravdu nelze odolat,“ míní producent Richard Zanuck.
Při obsazování role Alenky hledali tvůrci filmu někoho zcela nového. „Setkali jsme se s nesmírnou spoustou mladých hereček z celého světa,“ vzpomíná producent Richard Zanuck. „Po takové roli touží každý.“
„Prostě se mi líbilo, jaký na mě dělá dojem,“ říká režisér Tim Burton o Mie Wasikowske, která roli nakonec dostala. „Vždycky mi bylo sympatické, když cítím, že má v sobě mladý herec starší duši. Protože celý film sledujete z jejího pohledu, bylo zapotřebí někoho, kdo by se té role dokázal ujmout velice nenásilně.“
Tak ikonická role, jakou je Alenka, byla pro devatenáctiletou herečku původem z Austrálie doslova splněným snem, ačkoliv se natáčení poměrně obávala. „Svým způsobem jste pod obrovským tlakem,“ prozrazuje. „Každý se domnívá, že ví naprosto přesně, jaká Alenka je, a vy nemůžete vyhovět všem. Takže tím nejtěžším je přistoupit k ní po svém, cítit se v její kůži dobře a každé rozhodnutí, které se jí týká, vnímat sebevědomě.“
„Mia je úžasná,“ míní Johnny Depp. „Je jako okouzlující stvoření z jiné planety. Je krásná, milá, přívětivá - dokonalá Alenka. Skvěle se mi s ní spolupracovalo.“ Alenka v říši divů je sedmým společným dílem Tima Burtona a Johnnyho Deppa od chvíle, kdy poprvé spolupracovali na filmu Střihoruký Edward.
„Je to úžasné,“ svěřuje se Depp. „Spolupracuji s Timem už takřka dvacet let a měl jsem možnost sledovat, jak se rozvíjí. Je tak jedinečný a tak výjimečný a navíc skvělý režisér. Je pro mě velkou ctí podílet se na čemkoliv, o co mě Tim požádá.“
Kloboučník poskytl Deppovi šanci stvořit další výjimečnou postavu. „Bylo opravdu zajímavé snažit se vymyslet něco odlišného, vytvořit Kloboučníka, který by se hodil na filmová plátna,“ soudí. „Jednou z věcí, o kterých jsme se s Timem bavili velice záhy, bylo to, že by mohl být tak dokonale 'průhledný', že na něm - na oblečení, na pokožce, na vlasech, na všem - okamžitě poznáte, co zrovna cítí. Takže když má radost, máte dojem, jako by celý zářil a všechno kolem něj ožívalo.“
„Johnny se dokáže úžasným způsobem proměnit,“ říká o Deppovi producent Richard Zanuck. „Nikdo na světě nedokáže zahrát podobně šílené, bizarní a excentrické postavy tak jako Johnny. Dokáže být legrační a ztřeštěný a přesto současně i velice kousavý. Je jedním z nejlepších herců na světě. Pouští se do mnohem větších experimentů než kterýkoliv jiný herec.“
Když se na roli připravoval, zjistil Depp, že kloboučníci z doby, kdy se Alenka odehrává, často trpěli otravou rtutí. „Anglické přísloví 'potrhlý jako kloboučník' vychází ze zážitků se skutečnými kloboučníky, kteří tehdy při své práci používali lepidlo s vysokým obsahem rtuti. Měli od ní skvrny na rukou a posléze je připravila i o rozum.“
Depp měl dojem, že by jeho postava měla být rtutí poznamenána celá, nejen její duše, takže nakreslil svou představu, jak by měla vypadat - oranžové vlasy, obličej jako klaun a zelené oči, každé jinak velké. „Prostě jsem z nějakého důvodu měl naprosto jasno v tom, jak by měl vypadat,“ popisuje finální podobu své postavy. „Když jsem vešel do maskérny, prostě to celé nějak zapadlo dohromady. Je velice vzácné, když všechno takhle dokonale funguje. Mohu to přirovnat snad jedině k tomu, když jsme pracovali na podobě kapitána Jacka Sparrowa.“
Depp také přišel s nápadem, že by měl mít Kloboučník několik různých osobností a přízvuků. „Zdálo se mi, že kvůli tomu, že je tak přecitlivělý, musí zcela změnit svou osobnost, aby vůbec dokázal přežít. Takže kdykoliv mu někdo vyhrožuje nebo se ocitne v ohrožení, tak se 'přepne do někoho jiného'. Říkal jsem si, že by to mohlo být jako nějaká mírnější porucha osobnosti.“
S rolí vládkyně Podzemí, Srdcové královny, se Burton obrátil na svou životní partnerku Helenu Bonham-Carterovou, britskou herečku, nominovanou na Oscara. „Nesnaží se vládnout spravedlivě nebo vlídně, vládne pouze prostřednictvím teroru,“ vysvětluje Bonham-Carterová. „Nechávám lidem utínat hlavy. To je moje řešení pro jakýkoliv problém.“
Ačkoliv je její hlava zvětšena na zhruba dvojnásobnou velikost digitálně, musela i tak herečka každý den přetrpět dlouhou návštěvu maskérny, během které její přerod v Srdcovou královnu probíhal. „Trvalo to asi tři hodiny,“ říká. „Ale moc mě baví hrát královnu. Problém byl jen v tom, že jsem každý den kolem desáté přišla o hlas, protože neustále křičím 'Utněte jí hlavu! Utněte mu hlavu!'. Neustále zuřit je hodně vysilující.“
Mirana, Bílá královna, mladší sestra Srdcové královny, je pravým opakem - je milá a vychovaná, ačkoliv v sobě ukrývá i temnější stránku. Anne Hathawayová, kterou tvůrci filmu s touto rolí oslovili, prohlašuje, že musela přijít na to, jak tuto složitou osobnost zahrát. „Když jsem se snažila přijít na to, jak ji ztvárnit, říkala jsem si, že jde o punkrockovou vegetariánku a pacifistku. Takže jsem poslouchala Blondie, sledovala filmy s Gretou Garbo a prohlížela jsem si díla Dana Flavina. Pak jsem do toho ještě přimíchala trochu Normy Desmondové. A z toho všeho se zrodila Bílá královna.“
Hathawayová se i velice specificky pohybovala. „Všimla jsem si, že čím bezvládněji pohybuji rukama, tím spíš to působí dojmem, jako bych se vznášela,“ popisuje. „Vypadá to, jako by jezdila na kolečkách,“ říká Depp. „Víceméně jakoby 'přejíždí' sem a tam a rukama začíná mluvit dřív, než ústy. Její ruce si víceméně tak trochu žijí vlastním životem.“
Při obsazování role Ilosovice Staynea, jednookého Srdcového kluka, pobočníka Srdcové královny, se Burton obrátil na Crispina Glovera, herce, režiséra, hudebníka a spisovatele. „Poprvé jsem se s ním setkal na počátku osmdesátých let,“ vzpomíná Burton. „Je to velice ojedinělý člověk, který bez výjimky splňuje termín 'renesanční osobnost'. Neexistuje mnoho lidí, kteří by toho dokázali tolik jako on. Ale je skvělý. Na plátně působí velice příjemně.“
Jeho herecký kolega Johnny Depp už se s Gloverem v minulosti před kamerou setkal. „Vždycky jsem ho jako herce obdivoval - připadalo mi, že k hraní přistupuje velice netradičně a revolučně,“ míní Depp. „V téhle roli působí jako jakási rocková hvězda, je temný, zvláštním způsobem atraktivní. S páskou přes oko vypadá jako nějaká oživlá malba.“
Dvěma ze čtenáři nejvíce oblíbených Carrollových postav jsou Tydlidýn a Tydlidum, kulatá dvojčata, která si neustále vzájemně oponují a jejichž zmatené hádky dávají většinou smysl jen jim samotným. Oba si zahrál herec Matt Lucas. Tvrdí, že hrát obě postavy je výhoda. „Představoval jsem si je jako zlobivé viktoriánské děti, které někdo zamkl v cukrárně. Takže jsem je pojal hodně dětinsky, což je pro mě dost přirozené, protože já v podstatě jsem jenom velké dítě.“
Burton prohlašuje, že ačkoliv na plátně budou obě postavy z větší části digitální, Lucasův výkon je naprosto klíčový a za každou cenu se snažili docílit toho, aby jeho komediální pojetí bylo u digitálních postaviček zachováno. „Moc rád spolupracuji s lidmi jako on, protože si myslím, že jsou to skvělí herci. Je zábava je sledovat. Zahrál jednu postavu a vzápětí se převtělil do jiné. To je podle mého názoru ukázkou dobrého herectví a skvěle se mi s ním spolupracovalo.“
Režisérovi, proslavenému tvorbou fantastických a dechberoucích filmových světů, poskytovala magická říše Lewise Carrolla spoustu možností k tomu, aby popustil uzdu své fantazii.
„Každý z nás má o Podzemní říši nějakou specifickou představu,“ míní Burton. „Myslím, že si ji lidé vždy představují jako velice pestré a veselé místo. Říkali jsme si, že pokud se do ní Alenka podívala jako malá a teď se vrací, že by možná za dobu, kdy v ní nebyla, mohla trochu potemnět. Působí trochu strašidelněji.“
„Jde o velice okouzlující a zábavný a trochu podivný svět,“ říká producent Richard Zanuck o Burtonově Podzemí. „A samozřejmě vypadá úžasně - musíte film vidět minimálně dvakrát, abyste dokázali zaznamenat všechny detaily. Něco takového dokáže stvořit jen Tim. Po vizuální stránce je to ohromující.“
Při tvorbě Podzemí se tvůrci filmu inspirovali zdrojem - Carrollovými knihami. „Dali jsme dohromady všechny kresby od rozličných autorů, kteří kdy Alenku ilustrovali, a rozvěsili je po zdech, abychom vytvořili specifickou tvůrčí atmosféru,“ vzpomíná výtvarník Rob Stromberg. „Pak jsme se začali bavit o tom, jak bychom docílili toho, abychom byli knihám věrní, ale současně zkusili něco, co tu ještě nebylo.“
Burtonovo Podzemí chátrá, od chvíle, kdy se vlády chopila Srdcová královna, pozbývá barev, ale tvůrci filmu říkají, že tomu tak zpočátku nebylo. „V počátečních fázích jsme Podzemní říši vnímali jako velice pestrobarevné místo,“ vysvětluje umělecký vedoucí Tod Cherniawsky. „Ale čím více jsme na těchto původních návrzích pracovali, tím silněji Tim namítal, že je to sice vizuálně pěkné, ale příliš pozitivní. Takže jsme vše trochu posunuli tak, abychom se přiblížili Timovu světu, a z Podzemní říše se stal živoucí symbol útlaku.“
Klíčem k pochmurné podobě Podzemí byla fotografie z druhé světové války, na které britská rodina před svým sídlem popíjí čaj. „V pozadí vidíte poměrně poničenou siluetu Londýna,“ popisuje Cherniawsky. „Na základě toho jsme Podzemí navrhli jako poměrně utiskovaný, temný svět s omezenou barevnou paletou. A jak se během filmu situace lepší, postupně ho prostupuje sluneční svit a barvy.“
„Na Podzemí je zajímavé to, že stejně jako v jiných pohádkových světech v něm existuje dobro a zlo,“ zamýšlí se Burton. „Líbí se mi na něm ale to, že je v něm vše trochu neobvyklé, dokonce i pozitivní hrdinové.“
Alenka v Říši divů používá celou škálu technik tvorby vizuálních efektů, mimo jiné záběry se zeleným pozadím, kompletně počítačově animované postavy a 3D technologie, takže v něm budeme moci Burtonovy vize spatřit ve zcela ojedinělé a velice detailní podobě.
Ken Ralston, vedoucí týmu vizuálních efektů, konstatuje, že bylo náročné rozhodnout se, jakým způsobem převést režisérovy představy na filmové plátno. Nakonec se dle jeho slov rozhodli pro kombinaci několika různých technologií, které ve výsledku dodaly filmu velice specifickou podobu. Základem při tomto rozhodování bylo pak samozřejmě to, co by mělo stát na počátku takových rozhodnutí vždy - zhodnocení, co je třeba pro co nejlepší zprostředkování daného příběhu, jaká by měla být podoba postav, aby co nejlépe posloužily příběhu jako takovému.
„Myslím, že co se týče 3D zážitku, nabízí tento film velice konkrétní iluzi toho, co se v jeho podivném světě odehrává,“ zamýšlí se Ralston. „Chtěl jsem, aby diváky všechny ty podivnosti doslova obklopily a vše se odehrávalo kolem nich - nechat postavy filmu, ať diváka samy zavedou na tu báječnou a zábavnou pouť.“
Ačkoliv sekvence s živými herci ze skutečného světa, které vidíme na začátku a konci filmu, bylo třeba natáčet přímo v exteriérech v britském Cornwellu, vše, co se odehrává v Podzemí, se natáčelo před zeleným plátnem v ateliérech v Culver City Studios v Los Angeles a veškeré prostředí bylo posléze vytvořeno digitálně až v postprodukci.
„Jde o velice unikátní projekt,“ míní producent vizuálních efektů Tom Peitzman. „Pracuji v tomto oboru už velice dlouho a točit podobný film, ve kterém najednou uplatníte tolik rozličných postupů, je ohromně zábavné a jedinečné.“
Jedním z hlavních problémů, kterým Ralston se svým týmem čelil, bylo zvětšit hlavu Srdcové královny v podání Heleny Bonham-Carterové na dvojnásobek její velikosti při zachování běžných rozměrů zbytku těla. Tvůrci filmu použili speciální kamerový systém, kterým natáčeli veškeré scény, v nichž bylo třeba měnit velikost některé části těla kterékoliv z postav - hlavu Srdcové královny, těla Tydlidýna a Tydliduma či Alenku samotnou ve scénách, v nichž měří kolem dvou a půl metru. Podle Petizmana jim druhý kamerový systém poskytl dodatečná data, se kterými poté mohli pracovat. „Abychom mohli Srdcové královně zvětšit hlavu, potřebovali jsme mít k dispozici větší počet obrazových pixelů. Bez toho by to nešlo.“
Ralston dodává, že všechny scény, v nichž byl tento systém použitý, bylo třeba pečlivě naplánovat a poté velice detailně upravit tak, aby zapadaly do zbytku filmu. „A to vůbec nemluvíme o té neskutečně náročné práci, kterou bylo třeba vynaložit na to, aby krk Srdcové královny navazoval na její tělo.“
Bylo také třeba pamatovat na některá specifika takových scén. „Pokud by si v takovém záběru dala Srdcová královna před obličej ruku a my pak její hlavu zvětšili, měla by na plátně i obří ruku,“ prozrazuje Ralston, který každý den přímo dohlížel na natáčení samotné. „Každý záběr jsem musel hlídat.“
V případě Kloboučníka bylo zase třeba zvětšit mu oči. „Pokud to přeženete, působí to komicky. Pokud to uděláte jen velice decentně, vypadá to zase, jako byste vlastně neudělali nic.“
Stayne v podání Crispina Glovera je v zásadě hlava skutečného herce, posazená na 230 cm vysoké tělo, generované kompletně počítačem. Aby Stayne měl už při natáčení správnou velikost, pohyboval se Glover během natáčení na chůdách, díky čemuž se mu mohli ostatní dívat přímo do očí a Burton mohl do stejného záběru umístit i další postavy.
Co se Tydlidýna a Tydliduma týče, měl na sobě Matt Lucas zelený oblek ve tvaru slzy, který mu odhaloval pouze obličej. „Oblek mu neumožňoval spustit ruce podle boků,“ podotýká Peitzman. „Takže měl jistý objem, se kterým mohl pracovat, a chodit musel také poměrně specificky.“
Stejně jako v případě Staynea zaznamenali tvůrci výrazy a pohyby Lucasova obličeje a později vše umístili na počítačem generovaná těla, která byla rozpohybována na základě pohybů herce samotného. Lucas scény natáčel nejprve jako Tydlidýn, a teprve poté odehrál i roli Tydliduma. Aby mohl tuto dvojroli ztvárnit přesvědčivě, pomáhal mu herec Ethan Cohen. „Mohu v jeden okamžik hrát jenom jednoho z nich,“ vysvětluje Lucas. „Ethan je skvělý herec a moc mi s tím pomohl.“
To, že se takřka celý film natáčel ve virtuálním prostředí, vyžadovalo, aby všichni herci hráli před zeleným pozadím - což nebylo snadné. „Je to těžké, protože nemůžete žádným způsobem využívat svého okolí,“ říká Mia Wasikowska, představitelka Alenky. „Musíte si představit, jaké by to bylo, kdybyste na daném místě byli.“
„Když jsem byl malý, říkali mi, že mám velice bujnou fantazii,“ svěřuje se Matt Lucas. „Znělo to, jako by šlo o něco dost negativního. Ale ve skutečnosti mi to ohromně pomohlo při práci, protože tady si musíte představovat úplně všechno.“ Kromě virtuálního prostředí vznikla až v počítačích i celá řada postav, například Bílý králík, Plšice, Tlachapoud, Zajíc Březňák a pták Blboun.
Během natáčení zastupovaly tyto počítačové postavy buď velké lepenkové obrázky nebo herci v zeleném obleku. „Zahrála jsem si s řadou zelených lidí,“ prozrazuje Helena Bonham-Carterová, která představuje Srdcovou královnu. „Upřímně, oni jsou skutečnými hrdiny celého natáčení, protože je nikdy neuvidíte ani neuslyšíte, přestože odváděli skvělou práci. Bez nich bychom to nedokázali.“
Carterová, Depp i další museli velice často hrát za asistence neživých objektů, jakými jsou tenisové míčky nebo kusy lepící pásky. „Jsem na to zvyklý,“ krčí rameny Johnny Depp. „Nalepte pásku na správné místo a o zbytek se nestarejte. Je mi to jedno. Takhle jsme natáčeli celý film. Točili jsme v obrovské zelené místnosti s několika málo rekvizitami. A protože Alenka pořád mění velikost, stála buď na nějakém lešení nebo jste se dívali na kousek lepicí pásky na zemi, protože má v záběru měřit třeba dvacet centimetrů. Nevadí mi to. Mám rád výzvy.“
Jakmile byly záběry na zeleném pozadí natočeny, musel Burton se svým střihačem Chrisem Lebenzonem dát dohromady hrubý nástřih celého filmu a předat ho Ralstonovi a jeho týmu v Sony Imageworks, aby započal dlouhý proces tvorby počítačového světa Podzemní říše a všech jeho animovaných obyvatel - dohromady zhruba dva a půl tisíce trikových záběrů.
„Tim s námi podrobně probral každou jednotlivou sekvenci a dlouho jsme probírali věci jako postavy a osvětlení,“ vzpomíná Ralston. „Museli jsme se bavit o čemkoliv, co se záběru týkalo, protože kromě základu některých hereckých výkonů jsme neměli k dispozici vůbec nic. Všechno to probíhá současně, umísťujete do záběrů animované postavy, mícháte živé herce s pozadím, měníte osvětlení scény, aby to vše co nejlépe ladilo. Je k tomu potřeba ohromná spousta lidí. A pak ještě musíte doplnit 3D efekt.“
Burton se rozhodl, že film bude natáčet ve 2D a do 3D ho posléze pouze převede. „Neviděl jsem smysl v tom natáčet rovnou v 3D,“ říká. „Poté, co jsem viděl výsledek převedení Ukradených Vánoc, jsem neviděl jediný důvod, proč bych měl chtít postupovat jinak. Snažili jsme se o co nejrychlejší práci a ve finále jsem neviděl jediný rozdíl v kvalitě.“ Nápad natočit Alenku v 3D byl pro Burtona ostatně jedním z hlavních důvodů, proč se do tohoto projektu pustil.
„Zaujalo mě to,“ říká Burton. „Připadalo mi, že jde o ideální příběh, který se pro 3D hodí. Vždycky se snažím zamyslet nad tím, zda používám pro daný film to nejvhodnější médium, nejde mi o to, zda je to nejnovější technická hračka nebo je to v módě. A v případě tohohle filmu jsem zkrátka měl dojem, že jde o materiál, který si o 3D zpracování říká.“
„V každém filmu narazíte na specifické výzvy,“ říká dvojnásobná držitelka Oscara, kostymérka Colleen Atwoodová. „Tenhle spojuje do jednoho filmu dva různé světy - svět, do kterého se Alenka propadne, a takzvaný skutečný svět nahoře. Bylo potřeba si uvědomit, čím se liší a čím si jsou podobné. Když se podíváte na původní knihy, moc konkrétních informací o kostýmech tam nenajdete. Klobouk Kloboučníka se podobá původním ilustracím, ale zbytek je zcela náš.“
„V případě Alenky ve skutečném světě jsme se drželi spíše klasiky,“ pokračuje. „Zkoušeli jsme různé barvy, ale nakonec jsme skončili u modré, protože modrá je zkrátka barva, která k Mie ladí nejlépe. Je to její barva. V průběhu filmu se ale její oblečení mění podle světa, ve kterém se nachází. Zmenšuje se a zvětšuje a o své původní šaty přijde.“
U Kloboučníkova kostýmu začala Atwoodová samozřejmě od klobouku. „Jeho klobouk je založený na dobových kloboucích, jen je přehnaně velký a deformovaný. V Itálii jsem objevila kůži, která byla zvláštním způsobem vyřezaná laserem, že vypadala, jako by byla spálená, a prohlásila jsem, že by z ní jeho klobouk mohl být, a poté nám jeho klobouk udělal jeden výtečný kloboučník v Londýně.“
Jedním z prvotních nápadů, se kterými Depp pro postavu Kloboučníka přišel, bylo to, že by se barva jeho oblečení měnila společně s jeho náladou. „Když jsem ten nápad zmínil, Colleen se ohromně zalíbila,“ vzpomíná. „Okamžitě začala nakupovat všemožné hračky, kterými to celé měla v plánu realizovat.“
Srdcová královna má kostým ve tvaru srdce, jak ho vídáme na hracích kartách. „Kostým má na sobě řadu linií a srdíček, která jsou navíc zlatě zdobená,“ prozrazuje. „Chtěla jsem, aby působil hravě a trochu lacině, protože Srdcová královna je v podstatě tak trochu podvodnice. Takže není z úplně nejlepšího materiálu.“
Naproti tomu kostým Bílé královny je mnohem více okouzlující. „Bílá královna je jako Srdcová královna z Beverly Hills,“ směje se Atwoodová. „Vlastně je trochu upjatější a působí spíš jako nějaká hodná čarodějka. Ale jejich siluety do jisté míry prozrazují, že jsou spřízněné. Její šaty mají spoustu vrstev a jsou pokryté hedvábnými sněhovými vločkami a jemnými flitry, které se třpytí, ale jde o trochu nepřirozený třpyt, trochu nepatřičný.“
Maskérka Valli O'Reillyová, která herce líčila, se podílela například na filmu Lemony Snicket: Řada nešťastných příhod nebo na Burtonově Mars útočí!, říká, že pro tento film byla důležitá tvořivost, nápaditost a trpělivost. „Všechno bylo velice detailní. Tim to tak má rád, pracuje s velkými množstvím barev. Má vizuální složku filmů velice rád.“
Mezi zmíněné detaily patřila například jizva na Stayneově tváři, která se inspirovala starým filmem s Kirkem Douglasem, obočí Srdcové královny, Alenčina bledá pleť nebo jizvy, které na její ruce zůstanou po útoku Pentlochňapa. „Musela jsem je každý den vytvořit na přesně stejných místech,“ popisuje O'Reillyová. „Udělala jsem si na ně šablonu, kterou jsem na Miinu ruku umisťovala podle jejích mateřských znamének.“
Na líčení Johnnyho Deppa pracovala Patty Yorková. „Základ masky Kloboučníka vymyslel sám Johnny,“ přiznává Yorková. „Poté, co jsem Johnnyho líčila v průběhu dvaceti let pro 17 filmů a bezpočet dalších projektů, jsem se naučila, že se na své filmové podobě velice aktivně podílí. Tady na počátku stál obrázek, který Johnny sám nakreslil. Pak už šlo jen o to ho realizovat.“
Hudební skladatel Danny Elfman je jedním z předních hollywoodských skladatelů, který má na svém kontě téměř padesátku filmových soundtracků, mimo jiné též soundtracky k filmům Karlík a továrna na čokoládu, Milk, Chicago, Batman, Spider-Man, Muži v černém, Střihoruký Edward a Pee-Weeho velké dobrodružství.
Burtonův dlouholetý spolupracovník Elfman říká, že ani jeho zkušenosti, které s tímto režisérem má, mu práci nijak neusnadňují. „Neexistuje žádný recept, dokonce ani po tolika společných filmech,“ soudí Elfman. „Jedinou možností je pustit se do práce, zkusit všechno možné a pak mu to všechno předložit, včetně těch nejbláznivějších nápadů. Neexistuje nic, co bych mu nepřehrál, protože naše nejlepší práce často vycházely z těch podivných motivů, které jsem mu málem ani nepředložil.“
Skladatel také v průběhu let zjistil, že nemá smysl snažit se dělat něco předem. „Kdykoliv jsem se v minulosti pokoušel být napřed, přečíst si scénář a zkoušet podle něj vymýšlet hudební motivy, neskončil z toho ve finálním soundtracku jediný tón.“
Hudba k Alence proto začala nabývat podoby až ve chvíli, kdy měl k dispozici hrubou verzi filmu. „Pochopitelně je to příběh o Alence, která má rozmanitou povahu,“ popisuje Elfman. „Takže Alenka nemá jediný hudební motiv, ale má jich několik - od nevinného, naivního a tak trochu slabošského, se kterým do filmu vstupuje, až po silný, který zazní na konci příběhu. V průběhu filmu nachází sebe samou.“
Soundtrack samotný je pestrý a nápaditý. „Je orchestrální a snažili jsme se používat klasické nástroje,“ vysvětluje Elfman. „Oba jsme s Timem chtěli, aby šlo o velice tradičně a kompaktně znějící hudbu. Podbarvuje citovou stránku toho, co na plátně vidíte, ale má v sobě jistého ducha, který prostupuje celou Říší divů.“

O POSTAVÁCH
Alenka
Je devatenáctiletá mladá slečna, která rozmýšlí o své budoucnosti. Je to nezávislá duše, která se cítí být sužována předsudky aristokracie viktoriánského Londýna. Alenka Kingsleighová jednoduše neví, jak udržet rovnováhu mezi vlastními sny a tím, co od ní okolí očekává. Po smrti milovaného otce navštíví se svou matkou a sestrou zahradní slavnost. Netuší však, že tato slavnost má být i jejími zásnubami. Právě když jí arogantní a nudný Hamish Ascot požádá o ruku, zahlédne Alenka Bílého králíka ve vestě, jak si to metelí po zahradě. Vyrazí za ním a propadne králičí norou rovnou do Podzemní říše, kterou kdysi jako malá holčička navštívila, a kterou nazvala Říší divů. Ze své předchozí návštěvy si však nepamatuje nic. Brzy se shledává se svými bývalými přáteli - s houseňákem Absolemem, s kocourem Šklíbou, Tydlidýnem a Tydlidumem a samozřejmě s potrhlým Kloboučníkem - a vydá se vstříc svému osudu. „Zpočátku je Alenka celá nesvá,“ říká její představitelka Mia Wasikowska. „A tak se snaží najít sebe sama a taky sílu objevit, co vlastně od života chce.“
Kloboučník
Je potrhlý ale dobromyslný obyvatel Říše divů. Jeho věčně proměnlivá nálada se zrcadlí na jeho obličeji i oblečení. S úzkostí očekával Alenčin návrat a je bezpochyby jediným skutečným přítelem, který v Alenku bez výhrad věří. Je nebojácný a pro Alenku je připraven riskovat vlastní život. Kloboučník šil kdysi klobouky pro Bílou královnu. Při svém řemesle se však přiotrávil rtutí, což mělo vliv na jeho mentální zdraví.
Kocour Šklíba
Je ušklebený kocour, který se umí objevit a zase zmizet. Jeho zjevný klid, nenucená smyslnost a svůdný škleb skvěle maskují zbabělost. Alenka se s jeho hlavou poprvé setká v Tulgejském lese poté, co jí podrápe vzteklý Pentlochňap. Šklíba jí nabídne, že jí ránu vyčistí jazykem. Alenka odmítne, ale svolí s tím, aby jí zavedl na Kloboučníkovu svačinu, kde Kloboučník kocoura obviní, že zbaběle utekl, když si Srdcová královna podmaňovala Podzemní říši. Díky svým schopnostem a Kloboučníkovu klobouku však Šklíba svou reputaci později napraví.
Zajíc Březňák
Je hostem na Kloboučníkově svačině. Je paranoidní, bojácný a lehce potrhlý, což se projevuje především tak, že si neustále tře packy o sebe a o hlavu a hází čajníky a jinými předměty. Má zálibu ve vaření a je jedním z mála obyvatel Podzemní říše, kteří se nikdy nedostali do vlivu Srdcové královny.
Iracebeth, srdcová královna
Je krutou vládkyní Podzemní říše. Má přerostlou hlavu, prchlivou náturu a zálibu v ranních popravách. Není tedy divu, že z ní mají její poddaní strach. „Je citově nevyvážená“, říká její představitelka Helena Bonham Carterová. „Rozzuří ji každá maličkost. A vrtochy má jako dvouleté batole.“ Její mladší sestra, Bílá královna, si činí nároky na trůn a korunu, které jí Iracebet kdysi násilím sebrala.
Ilosovic Stayne, srdcový kluk
Je velitelem vojsk Srdcové královny. Je skoro dva metry vysoký, má zjizvený obličej a přes oko pásku ve tvaru srdce. Stayne je arogantní, zákeřný a připravený vykonat každičký příkaz kruté panovnice. Zároveň je však jediný, kdo dokáže Srdcovou královnu uklidnit a zvládnout. „Jsem generálem ve službách Srdcové královny,“ říká Glover. „Má paní je velice popudlivá, takže moje postava musí být ve vztahu k ní především diplomatem.“ Staynova temná stránka se projevuje především v šerých chodbách hradu Srdcové královny.
T MC Twisp, bílý králík
Má vždycky zpoždění a proto vždycky naspěch. Dostal za úkol najít Alenku a přivést ji zpátky do Podzemní říše, aby mohla naplnit svůj osud. Objeví ji na zahradní slavnosti a vláká do králičí nory. „Je to milý chlapík,“ říká Sheen, „ale někdy se chová až příliš zbrkle a na Alenku dokáže být pořádně přísný. Je v něm něco potrhlého, spousta nervozity. Pořád má pocit, že má zpoždění a čas je pro něj velmi důležitý. Když jde ale do tuhého, dokáže být statečný.“
Mallymkun, Plšice
Je vychloubačná bojovnice Podzemní říše oděná v jezdeckém úboru. Odmítá uvěřit, že Bílý králík přivedl správnou Alenku, která by dokázala navrátit Říši divů její bývalou slávu. S velkým potěšením bodne chudinku Alenku špendlíkem, když zmatená dívka nepřestává tvrdit, že se ocitla ve snu. Když však na Alenku zaútočí divoký netvor zvaný Pentlochňap, dokáže Plšice, že má pro strach uděláno. Je věrná Kloboučníkovi a neváhala by pro něj obětovat svůj hlodavčí život.
Absolem, Houseňák
Je vševědoucí a nezpochybnitelný strážce Orákula, starobylého dokumentu popisujícího všechny minulé, současné i příští historické události Podzemní říše. Bílý králík, Tydlidýn a Tydlidum zavedou za Absolemem Alenku, aby rozhodl, zda je to ta Alenka, která kdysi Podzemní říši navštívila a která by mohla obyvatelům Říše divů pomoci. Absolem žije na klobouku obří houby v lese hub, obklopen dýmem z vodní dýmky. Svou obtížnou a několikrát opakovanou otázkou: „Kdopak jsi?“ přiměje Houseňák Alenku, aby se sama nad sebou pořádně zamyslela.
Mirana, bílá královna
Je mladší sestra Srdcové královny a přestože se na první pohled zdá milá a hodná, má v sobě i temnou stránku. „Přece jen má v sobě stejné geny jako krutá Srdcová královna,“ říká představitelka Bílé královny Anne Hathaway. „Temné síly ji lákají, ale zároveň děsí natolik, že se schovává za maskou přívětivosti a laskavosti. Hluboko ve svém nitru se však obává, že propadne zlu, které nebude umět ovládnout.“ Když se Alenka vrátí do Podzemní říše, Bílá královna ji vezme pod svou ochranu. Její úmysly však nejsou zcela čisté.
Tydlidýn a Tydlidum
Jsou boubelatá jednovaječná dvojčata, která se neustále hádají. Jejich nesmyslnému brebentění rozumí jen málokdo. Když se Alenka dostane do Podzemní říše, doufá, že jí Tydlidýn s Tydlidumem ukážou správnou cestu. Přestože jsou dvojčata dobromyslná a snaživá, žádné velké pomoci se od nich Alenka nedočká. „Představuji si je jako dva rozmazlené viktoriánské kluky, které někdo zamknul v cukrárně,“ říká Matt Lucas, britský komik, který je oba hraje. „V mém podání jsou hodně dětinští, což pro mě nebyl žádný velký problém, protože já sám nejsem nic jiného, než přerostlé dítě.“
Pentlochňap
Je vzteklý, slintající a smradlavý netvor s neforemným tělem a plochou buldočí tlamou plnou ostrých, zkažených zubů. Jeho dlouhé drápy zanechají na Alenčině ruce hluboký šrám jako vzpomínku na krutovládu Srdcové královny.
Ohař Bayard
Je nedobrovolným přisluhovačem Srdcové královny. Srdcový kluk Stayne totiž drží ve vězení jako rukojmí Bayardovu ženu a štěňata. Ve skutečnosti je však Bayard věrný odbojné Tajné podzemní společnosti a brzy se stane Alenčiným spojencem a velmi vítaným dopravním prostředkem.
Pták Blboun
Je jedním z prvních obyvatel Podzemní říše, se kterým se Alenka setká. Blboun patří mezi nejstarší tvory Říše divů, nosí brýle a při chůzi se opírá o hůl. Navzdory svému jménu to je chytrý a moudrý pták, který rezolutně ukončí hádku o Alenčině pravosti návrhem, že ji odvedou k ještě staršímu a moudřejšímu houseňákovi Absolemovi.

Ocenění:
Academy Awards
2011 - Robert Stromberg (Výprava)
2011 - Colleen Atwood (Kostýmy)
2011 - Vizuální efekty (nominace)

Golden Globes
2011 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie (nominace)
2011 - Johnny Depp (Nejlepší herec - komedie nebo muzikál) (nominace)
2011 - Danny Elfman (Nejlepší hudba) (nominace)

BAFTA
2011 - Kostýmy
2011 - Masky
2011 - Danny Elfman (Hudba) (nominace)
2011 - Výprava (nominace)
2011 - Vizuální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Marika Šoposká - Mia Wasikowska (Alenka Kingsleighová), Saša Rašilov - Johnny Depp (Kloboučník), Tatiana Vilhelmová - Helena Bonham Carter (Srdcová královna Iracebeth), Lenka Vlasáková - Anne Hathaway (Bílá královna Mirana), Jan Vlasák - Stephen Fry (Kocour Šklíba), Pavel Kříž - Crispin Glover (Srdcový spodek Ilosovic Stayne), Taťjana Medvecká - Barbara Windsor (Plšice), Jiří Bartoška - Alan Rickman (Houseňák Absolem), Radek Kuchař - Matt Lucas (Tydlidýn a Tydlidum), Otakar Brousek ml. - Michael Sheen (Bílý Králík), Jan Přeučil - Christopher Lee (Tlachapoud), Pavel Šrom - Timothy Spall (Ohař Bayard), Jan Skopeček - Michael Gough (Blboun), Petr Rychlý - Paul Whitehouse (Zajíc Březňák), Dana Batulková - Lindsay Duncan (Helen Kingsleighová), Jana Drbohlavová - Geraldine James (Lady Ascotová), Jan Dolanský - John Hopkins (Lowell), Jaroslava Obermaierová - Frances de la Tour (Tetička Imogene), Jiří Dvořák - Marton Csokas (Charles Kingsleigh), Kamil Halbich - Leo Bill (Hamish), Rudolf Jelínek - Tim Pigott-Smith (Lord Ascot), Jana Páleníčková - Lucy Davenport (dvořanka s falešnýma ušima), Hana Ševčíková - Holly Hawkins (dvořanka s falešným nosem), Bohdan Tůma, Josef Carda, Bohuslav Kalva, Dalimil Klapka, Zuzana Norisová, Pavel Tesař, Hana Kusnjerová, Ivana Korolová, Johana Krtičková, Stanislav Lehký, Jiří Ployhar, Milan Slepička, Jana Hermachová
Překlad: Vojtěch Kostiha
Produkce: Marek Hrazdil
Zvuk a střih zvuku: Guillermo Teillier, Roman Čadek
Dialogy a režie: Vojtěch Kotek
Umělecký dohled: Aleksandra Sadowska
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
České znění vyrobilo Studio Virtual® v roce 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 4.3.2010 Falcon
Premiéra USA: 5.3.2010
Premiéra Velká Británie: 25.2.2010
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 5.7.2010 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 5.7.2010 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 53 230 707
Tržby celkem - $ 1 025 467 110
Návštěvnost v ČR 409 907
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Alenka v říši divů gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/a0-0242/
Dobrodružný / Rodinný, USA, 2010
Režie: Tim Burton, Hrají: Mia Wasikowska, Johnny Depp

Alenka v říši divů: Za zrcadlem gastonrolinc.webnode.cz/news/alenka-v-risi-divu-za-zrcadlem-alice-in-wonderland-through-the-looking-glass-2002-98-usa-komedie-romanticky-68/
Dobrodružný / Rodinný, USA / Velká Británie, 2016
Režie: James Bobin, Hrají: Johnny Depp, Mia Wasikowska
 
Tvůrci a herci
Tim Burton (Režie), Richard D. Zanuck (Produkce), Suzanne Todd (Produkce), Joe Roth (Produkce), Jennifer Todd (Produkce), Danny Elfman (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Chris Lebenzon (Střih), Susie Figgis (Casting), Robert Stromberg (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Steve Boeddeker (Zvuk), Leslie Devlin (Masky), Linda Woolverton (Scénář), Lewis Carroll (kniha) (Předloha), Mia Wasikowska (Herec), Johnny Depp (Herec), Anne Hathaway (Herec), Helena Bonham Carter (Herec), Alan Rickman (Herec), Crispin Glover (Herec), Michael Sheen (Herec), Geraldine James (Herec), Christopher Lee (Herec), Frances de la Tour (Herec), Tim Pigott-Smith (Herec), Stephen Fry (Herec), Timothy Spall (Herec), Noah Taylor (Herec), Matt Lucas (Herec), Eleanor Gecks (Herec), Marton Csokas (Herec), John Hopkins (Herec), Michael Gough (Herec), Eleanor Tomlinson (Herec), Jinny Lee Story (Herec), Arick Salmea (Herec), Jessica Starr Folger (Herec), Brighid Fleming (Herec), Jessica Godber (Herec), Savannah McReynolds (Herec), Leo Bill (Herec), Amy Bailey (Herec), Lindsay Duncan (Herec), Cortney Palm (Herec), Jemma Powell (Herec), Lucy Davenport (Herec), Barbara Windsor (Herec), Jessica Oyelowo (Herec), Francesca Bennett (Herec), Joel Swetow (Herec), Harry Taylor (Herec), Ethan Cohn (Herec), Matisse Mazur (Herec)
 
2010/104/USA/Dobrodružný, Rodinný, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Loď, na které Alenka (Mia Wasikowska) odplouvá na konci filmu do Číny, nese název "Wonder" neboli zázrak.
- Roli Alenky byla nejprve nabídnuta Anne Hathaway, ale odmítla, nechtěla pokračovat v rolích hezkých dívek v pohádkových šatech, a tak navrhla, že by přijala roli Bílé královny a bylo ji vyhověno.
- Ve scéně, kdy Alenka (Mia Wasikowska) vstupuje do říše divů, je v pozadí vidět nápadný pokroucený strom bez listí,který odkazuje na Burtonův dřívější snímek Ospalá díra (1999).
- Hlavním rozdílem mezi filmem a knižní předlohou i předchozímu filmovému zpracování z roku 1951 je věk hlavní hrdinky. Alenka (Mia Wasikowska) zde již není malé dítě, ale devatenáctiletá dívka.
- Srdcová královna (Helena Bonham Carter) má hlavu o 70 % větší než normální člověk.
- Tim Burton během předprodukce neměl jasnou představu, jak by měl Kloboučník (Johnny Depp) vypadat. Vzhled postavy poté inspiroval návrhy Johnnyho Deppa a maskérky, která pracovala na snímku Střihoruký Edward (1990). Například oranžové Kloboučníkovy vlasy byly nápadem Deppa.
- Alenka během filmu několikrát výrazně změní svoji tělesnou velikost, od přirozené velikosti až po velikost trpasličí nebo i velikost nadměrnou, jinak ale její postava zůstává (až na závěrečnou bitevní scénu, respektive její souboj s tlachapoudem, kdy si oblékne pohádkové brnění) velmi civilní a nijak tělesně nedeformovaná.
- Každá postava ve filmu má také vlastní jméno. Kloboučník (Johnny Depp) je Tarrent, Bílý králík je McTwisp, Myšák je Malyumkin, zajíc Březňák je Thackery, Houseňák je Absolem, kočka Šklíba je Chessur, Bílá královna (Anne Hathaway) je Mirana Crimms, Červená královna (Helena Bonham Carter) je Iracebeth Crimms a Stayne (Crispin Glover) je Ilosovic Stayne.
- Původně měl být obličej Alana Rickmana digitálně zakomponován na animovaného houseňáka, kterého daboval. Z nápadu poté sešlo, avšak tvůrci se snažili na houseňákovu tvář dát Rickmanovy charakteristické prvky tváře.
- Stephen Fry, Alan Rickman, Barbara Windsor, Christopher Lee, Michael Gough, Imelda Staunton, a Jim Carter nahráli své dialogy během jednoho dne.
- Na začátku filmu je možné na měsící, na který padne záběr, spatřit úsměv kocoura Šklíby.
- Bílou královnu si přála hrát Emmy Rosum, Timu Burtonovi však přišla příšla mladá.
- „Alenka v říši divů” inspirovala dvě hudební CD. Jedno obsahuje soundtrack k filmu s hudbou skladatele Dannyho Elfmana. Druhé CD „Almost Alice / Skoro Alenka“ je kompilací šestnácti písní včetně písně k závěrečným titulkům filmu „Alice (Underground) / Alenka (v Podzemí),” napsané a zpívané Avril Lavigne. Ostatní písně se nechaly filmem inspirovat. Všichni v Podzemní říši čekali, až se Alenka vrátí, ale když se tak konečně stane, nikdo – ani sama Alenka – nevěří, že je tou správnou Alenkou, bojovnou a sebevědomou dívkou, kterou si všichni pamatují. Nakonec jí však moudrý houseňák prozradí, že je Skoro Alenka.
- Kostymérka Colleen Atwoodová měla plné ruce práce s kostýmy pro Alenku, která neustále měnila velikost. Hrdinka ve filmu nosí celou řadu oděvů. Kromě brnění má v jednu chvíli na sobě i šaty, které měly být vyrobeny ze závěsů v hradu Srdcové královny. Atwoodová musela pro Miu ušít šaty v několika velikostech, což pomohlo ztvárnit změny Alenčiny velikosti.
- Místo počítačově generovaných postav používali filmaři kulisy z kartónu, modely v životní velikosti nebo prostě lidi navlečené do zelených přiléhavých obleků s očima přilepenýma na různé části těla. To pomáhalo hercům při dialozích a umožňovalo jim to reagovat na něco skutečného.
- Elixír, který Alenka pije, aby se zmenšila, se jmenuje Pilšavér. Koláč, který jí, aby se zvětšila, je Upelkuchen.
- Celý film se natáčel ve studiu, před zeleným pozadím. Vše, co ve filmu tedy vidíte, je dotvořeno digitálně.
- Johnny Depp sám nakreslil, ako by mala jeho postava vyzerať. Keď ukázal náčrtky režisérovi, obaja prekvapene zistili, že ich návrhy na Klobučníka sa zhodujú.
- Film nie je len adaptáciou Carrollových textov, ale aj akýmsi pokračovaním Alice v krajine zázrakov (1865) a Alice v krajine zrkadiel (1872).
- Johnny Depp uvedl, že oranžové vlasy Potrhlého Kloboučníka jsou důsledkem otravy rtutí, ke které kdysi při používání chemikálií k výrobě klobouků skutečně docházelo. Volbou nejrůznějších líčidel a kostýmů pak Depp a Burton potrhlost této postavy ještě více zvýraznili a zároveň vytvořili celou škálu Kloboučníkových nálad.
 
Odkazy