Fantastická zvířata a kde je najít / Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016/133/Velká Británie, USA/Dobrodružný, Rodinný, Fantasy) 76%

17.02.2019 12:57
JEDNOU VĚTOU
„Ex-bradavický čaroděj přijíždí do New Yorku 20. let s kufrem plných divokých zvířat, a to právě v době, kdy městem obchází podivný přízrak. "

OBSAH
Mladý anglický aktivista a čaroděj Mlok Scamander se na své cestě do Arizony zastavuje na skok v New Yorku. V ruce má tajemný zvětšující se kožený kufřík, v němž se skrývá pestrá směsice kouzelných bytostí, které mezi námi existují, a to od těch úplně nejmenších až po ty obrovité. Píše se rok 1920 a doba je neklidná – křehká rovnováha mezi utajeným neviditelným světem čarodějů a světem obyčejných lidí, nebo-li mudlů, je v ohrožení. Přibývá katastrof přisuzovaných temnému čaroději Gellertu Grindelwaldovi a hlasy proti čarodějnictví pod vedením Mary Lou Holokostové každým dnem sílí. (Zlín Film Festival)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pro milovníky světa Bradavic bezpodmínečné, pro ostatní jen při chuti na pohádky... Oproti Harrymu spoléhají Fantastická zvířata na mnohem okázalejší akci, efekty i vtip. V podstatě je to taková americká verze kouzelnického příběhu. Máme tu jinou postavu, Scamandera, který si přivěze svůj kufr se zvířaty do New Yorku. Pár mu jich uteče, on je loví (a většinou vtipně, ale teprve až jde do tuhého, kouzlí). Zvířata jsou krásná, vtipná a originalní. Atomsféra je podobně pohádková, jako HP, ale nese se více v duchu (amerického) průmyslu až chvílemi do steampunku. Díky mnohem častějšímu kouzlení se dostává do popředí i praktická stránka kouzlení, kterou v Bradavicích studenti příliš nevyužívali a to třeba vaření nebo žehlení (popravdě vždy jsem se divil, že tyto scény nejsou častější, vždyť buďme upřímní, na co jiného by jsme to kouzlení potřebovali, že ;-)). Výborně tu funguje humor, nejen se zvířaty, ale také s Kowalskim. Ten většinu scén krade nepříliš výraznému, ale trefnému Eddiemu Redmaynovi. Závěr filmu je další protiklad proti méně okázalým konců HP, protože se tady rozjede poměrně slušná destrukce a film spěje až k "to si toho nikdo nevšiml?" konci. Rozhodně nejde o špatný film, je velice zábavný, vtipný, okázalý, jen mu chybí větší hloubka a uvidíme, zda další díly udlají ze série fantastických zvířat něco víc, než jen výhodný přírustek do světa HP. (Djkoma) 4*

Pokud jdete do kina na něco, co Vám rozšiřuje universum, se kterým jste se v dětství ztotožnili, a do dnes na něj nedáte dopustit, tak i na koberec v kině našlapujete opatrně a nevíte, jak rozčarováni budete v nadcházejících minutách. Nedutáte a tušíte, že vše dopadne dobře. Jenže tušení není výhra. Občas i to se nevydaří a pak je průser na světě. Ne ale v případě Mloka Scamandera, který se mi původně bez emocí představil s knížečkou, kterou jsem tenkrát dostal k Vánocům a od té doby jsem na ní nešáhnul a někde na ní leží prach. Jenže filmová studia jsou holt velmoc a peníze je stále třeba někde tisknout. No a když se jedna značka vydolovala, je na čase, aby přišla zase nějaká jiná a tak přišel na scénu Mlok, který začíná prvním filmem a skončí bůhví kolikátým. Samozřejmě dle výdělků a tvůrčích možností. Osobně ale musím říct, že jak Mlok, tak i ostatní postavy na mě víceméně zafungovali. Během filmu jsem si uvědomil, že jsem opět ve světě čar a kouzel, akorát o pár desítek let dříve, což není vůbec na škodu. Také mi udělali radost Katherine Waterston a Alison Sudol, o kterých jsem předtím vůbec nevěděl. Mudla Dan Fogler také nezklamal a Johnny Depp na konci filmu už vůbec ne. Je mi tak nějak jasné, jakým směrem to bude směřovat a upřímně jsem rád, že právě Depp toho bude součástí. Skoro, jako kdyby se mi vracelo dětství…a myslím si, že u filmů takový pocit není nikdy na škodu. (Malarkey) 5*

Takovej nic neříkající mišmaš jsem už dlouho neviděl. Až na pár jednotlivostí po originalitě ani stopy a proti scénaristický bezradnosti je i nula velké číslo. Evidentně si někdo myslel, když nevíš kudy dál prostě to zaplácni efektema a ono něco do váčku cinkne. Přitom potencionál to mělo. Například ten černej pták jak tam šel po majetku, já mu začal říkat "babišátko", tak tohle babišátko byl nejvtipnější element filmu, ale po dvaceti minutách se babišátko vytratilo. Nebo mudla mezi kouzelníky z toho se mohlo vytřískat mnohem víc. Alespoň, že ten Howard pořád umí zajímavý hudební kompozice, když už ostatní zklame. (Enšpígl) 2*

VELKÁ RECENZE
Předem říkám, že jsem Fantastickým zvířatům moc nevěřil. Trailery byly podobně mdlé jako u Jurského světa nebo Popelky, správně ale začínáte tušit, že dost klamaly tělem. Velkolepá kampaň zase jednou neodráží výsledný film. A stejně jako v obou zmíněných případech to jsou výborné zprávy.
Hned na úvod potřebujete vědět jednu věc - David Yates se pořádně hecnul a Fantastická zvířata jsou nefalšovaně kouzelná. Kdekdo by přispěchal s hektickým generickým blockbusterem, který vybalí úvodní kapitolu příběhu a hlasitě láká na další díly. Přesně na tohle se ale J. K. Rowlingová a spol. vykašlali a s chutí se věnuje novým hrdinům. Celým filmem je samozřejmě protkaná linka s větším nebezpečím a v závěru je jemný ukazatel směrem dopředu. Kupodivu se však jedná o málo podstatné zázemí a většina pozornosti je opravdu věnována Mloku Scamanderovi a jeho novým přátelům.
Jak dobře víte z upoutávek, mladý magizoolog ve filmu dorazí do New Yorku, kde se mu rozutečou kouzelná zvířata a následuje jejich chytání. Tohle je ale jen holá kostra, na níž je navěšena spousta překvapení a pomalu budovaných motivací ústředních hrdinů. Rowlingová přitom z Mloka nedělá tradičního vyvoleného, jemuž je přisouzeno to či ono a on se s tím musí porvat. Naopak servíruje jasně motivovaného mladého muže, jenž už své životní poslání našel a hodlá se ho držet zuby nehty. Podobné péče se pak dočkal i "mudla" Jacob s tváří Dana Foglera, který je bijícím srdcem filmu. A ačkoliv nikdo další nemá tolik prostoru (báječná Alison "Queenie" Sudol by si ho zasloužila daleko víc!), skoro všechny postavy mají hlavu a patu a bezezbytku plní svoji funkci.
Fantastická zvířata tak vážně nejsou tupým spektáklem, jenž chce oslnit hlavně triky a akcí. Naopak se jedná o vyloženě staromilskou rodinnou fantasy, v níž Rowlingová dělá přesně to, co jí jde nejlíp. Nádherné a zábavné scény tu doplňují temné a chvílemi celkem děsivé momenty, film tudíž stejně jako potterovská série zvládá celou škálu emocí, aniž by se rozpadl na prach. A aby toho chválení nebylo málo, nikdy si neřeknete, že byste se chtěli vrátit do Bradavic za Harrym, Ronem a Hermionou. Naopak máte radost z toho, že ožívá jiný kout jejich světa s novou plejádou úchvatných míst a tvorů.
Ano, i titulní "fantastická zvířata" ve filmu fungují výrazně lépe než v kampani. Jejich vizuální podání sice mívá rezervy (stejně jako celá triková stránka, která šlape tak na 90%), jenže Rowlingová každému "monstru" i přesto vnukne nezbytný život. Kdyby mi včera někdo řekl, že mě dojme vztah Mloka Scamandera s digitálním Větvíkem, asi bych se mu vysmál. Fantastická zvířata ale tyhle drobnosti zvládají na jedničku a žehlí díky nim nejeden výraznější přešlap.
Co se tedy moc nepovedlo? Zejména linka s lidskými politiky, z níž se toho vytěžilo překvapivě málo, a také skřetí štěk Rona Perlmana, jenž tu těžce nevyužívá svůj potenciál. Trochu nešťastné je pak i naroubování velkého padoucha, jež nefunguje tak dobře, jak asi Rowlingová s Yatesem zamýšleli. Další díly to ale naštěstí můžou vyžehlit, i když by na ně teoreticky vůbec nemuselo dojít.
Tím neříkám, že mě chystané sequely nezajímají. Právě naopak, pokud se udrží jednolité příběhy a nedojde na tradiční "bouře se blíží, tohle byla jen předehra k zásadnímu pokračování", můžou být Fantastická zvířata krásně tvárnou filmovou sérií. Stačí, aby Rowlingová dávala postavám uzavřené dějové oblouky, lehce se opírala a svoji oblíbenou detektivní berličku a nezapomněla na to, že její kouzelnický svět umí vyvolat nádherný údiv, na který řada blockbusterů dávno rezignovala. Zkrátka to chce i nadále zůstávat sympaticky retro a myslet na hrdiny víc než na cokoliv jiného. On už se ten magický zbytek nějak poddá!

PODROBNÝ POPIS FILMU
Děj začíná na podzim roku 1926, dlouho před potterovskou sérií. Britský čaroděj a magizoolog Mlok Scamander dorazí do New Yorku. Zde se setká s Mary Lou Holkostovou, nekouzelnicí (či také nečar nebo mudla) v čele Filantropické společnosti Nového Salemu, která tvrdí, že čarodějové a čarodějky jsou skuteční a představují vážné nebezpečí. Mezitím z Mlokova magického kufříku uprchne hrabák, fantastický tvor kradoucí lesknoucí se předměty. Při snaze jej chytit se Mlok seznámí s nečarem Jacobem Kowalskim, laskavým pekařem, který se snaží otevřít si vlastní pekárnu. Omylem si prohodí kufříky. Jelikož je ve Spojených státech zakázán chov magických zvířat, Mloka zatkne Porpentina „Tina“ Goldsteinová, bývalá bystrozorka Kouzelnického kongresu Spojených států amerických (zkráceně KOKUSA). Jelikož kufřík, který má Mlok u sebe, patří Jacobovi, obsahuje jen pečené dobroty. Mlok je proto propuštěn. Mezitím u sebe doma Jacob otevře Mlokův kufřík a nechtěně vypustí několik zvířat na svobodu.
Poté, co Mlok a Tina naleznou Jacoba a kufřík, vezme Tina oba dva k sobě domů a seznámí je se svou sestrou Queenie, vnitrozpytkou (čarodějka se schopností číst myšlenky). Je na první pohled zřejmé, že to Jacoba a Queenie k sobě přitahuje, ovšem američtí čarodějové a čarodějky mají zakázané jakékoliv styky s nečary. Když jdou všichni spát, Mlok vezme Jacoba k sobě do kufříku, pomocí kouzel značně zvětšeného a poskytující tak útočiště mnoha různým fantastickým zvířatům. Jedno z nich je bouřlivák Frank, magický pták schopný vyvolat bouři: právě kvůli němu je Mlok v Americe. Dalším z nich je obskurus, velmi nebezpečný magický parazit, který vznikne v magicky nadaném dítěti, pokud potlačuje své schopnosti; takoví jedinci se málokdy dožijí věku vyššího než deseti let.
Poté, co z Tinina bytu uprchnou a lapí dvě ze tří uprchlých zvířat a skryjí se v kufříku, Tina odnese kufr do KOKUSy, ale všichni jsou na místě zatčeni, jelikož představení věří, že jedno z Mlokových zvířat je zodpovědné za smrt senátora Henryho Shawa mladšího, který byl ve skutečnosti zabit obskurem, jenž řádí v New Yorku. Ředitel magické bezpečnosti, Percival Graves, proto obviní Mloka ze spolupráce s nechvalně proslulým černokněžníkem Gellertem Grindelwaldem a rozhodne zničit kufřík, vymazat Jacobovi paměť a Mloka s Tinou popravit. Dvojici se podaří za pomoci Queenie a Jacoba uprchnout a kufřík vzít s sebou. Díky pomoci od Gnarlacka, skřeta a gangstera, následně naleznou a chytnou poslední uprchlé zvíře.
Vedlejší dějová linie sleduje Credence Holkosta, podivína a adoptivního syna Mary Lou, která jej často bije. Právě s ním se Graves často setkává a nabízí mu vyučování kouzel výměnou za pomoc při snaze vypátrat obskura, který způsobuje destrukci po celém městě. Jednoho večera chlapec nalezne hůlku pod postelí Modesty, své nevlastní sestry, a Mary Lou okamžitě pojme podezření, že je ve skutečnosti jeho. Když jej hodlá potrestat, do domu vrazí obskurus, zabije Mary Lou a její nejstarší dceru Chastity. Graves se dovtípí, že hostitel obskura je právě malá Modesty, a Credence nazve motákem a odmítne své závazky; chlapec je mu už k ničemu. Tehdy Credence popadne záchvat a vyjde najevo, že právě on je obskuriál, který se dožil dospělosti jen díky vysoké intenzitě jeho magického nadání. V podobě obskura vyrazí ven a zaútočí na celé město.
Mlok později nalezne Credence v tunelu metra, je ale napaden Gravesem. Tina, která se v minulosti snažila Credence chránit před Mary Lou, se pokusí chlapce uklidnit, zatímco Graves se jej snaží přimět na svou stranu. Jak se Credence vrátí do lidské podoby, prezidentka KOKUSy Seraphina Picqueryová a několik bystrozorů vtrhnou do metra a na chlapce zaútočí: obskurus zdánlivě umírá a vypaří se, ovšem Mlok jako jediný uvidí maličký kousek obskura, jak se vznáší a odletí kamsi pryč... Graves přizná, že plánoval využít obskura, aby odhalil existenci kouzelnického světa nečarům a hodil to na krk Mlokovi. Nesouhlasí s přístupem KOKUSy skrývat čaroděje před nečary a nechce v tom nadále pokračovat. Picqueryová nařídí Gravese zatknout, ten se ale s lehkostí ubrání. Mlok využije pomoci jednoho ze svých zvířat a odhalí pravou Gravesovu totožnost: Gellert Grindelwald. Černokněžník je vzápětí zatčen.
Celý kouzelnický svět je v návaznosti na předchozí události odhalen nečarům. Mlok proto vypustí Franka, který vyvolá déšť a rozptýlí paměťový lektvar, což všem nečarům vymaže krátkodobou paměť, zatímco čarodějové napraví všechnu destrukci. Vše se tak vrátí do starých kolejí. Queenie políbí Jacoba na rozloučenou a déšť mu vymaže vzpomínky. Mlok se vrátí do Anglie s úmyslem napsat knihu o fantastických zvířatech. Jacob si otevře vysněnou pekárnu a očividně se mu daří dobře, až jej jednoho dne navštíví Queenie. Úsměv na tváři prozrazuje, že je mu přece jen povědomá.

O FILMU
V létě roku 1997 vyšlo první vydání knihy tehdy ještě neznámé spisovatelky J. K. Rowlingové Harry Potter a kámen mudrců. Slovy „Harry, ty jsi kouzelník.“ nás zavedla do říše magie, která se brzy stala známá jako kouzelnický svět. A náš svět už nikdy nebude stejný.
Prostřednictvím sedmi velmi úspěšných knih a osmi filmových trháků uchvátily příběhy dospívajícího Harryho Pottera a jeho přátel milióny lidí na celém světě, kteří s nimi prožívali napínavá dobrodružství plná kouzel. Z oblíbených postav, jako jsou Harry, Hermiona, Brumbál a dokonce i „Ten, jehož jméno se nesmí vyslovit“, se staly idoly současnosti, a slova jako mudla, famfrpál a Bradavice se stala nedílnou součástí našeho kulturního slovníku.
Nyní, téměř dvě desetiletí po vydání první převratné knihy J. K. Rowlingové, se diváci přesunou zpět do nové éry magie kouzelnického světa ve filmu „Fantastická zvířata a kde je najít“. Přestože se děj filmu „Fantastická zvířata“ odehrává ve zcela jiném čase a na zcela jiném místě, je organicky spojen s Harrym Potterem, protože kniha Fantastická zvířata a kde je najít byla jednou z Harryho učebnic na škole čar a kouzel v Bradavicích. J. K. Rowlingová, pro kterou byl film scénáristickým debutem a kromě toho působila také jako producentka filmu, vzpomíná, že nejdříve tuto učebnici pro nejmenší napsala v rámci charitativního projektu. „Při psaní této knihy“, říká, „jsem se začala zajímat o jejího literárního autora Mloka Scamandera a vložila jsem do něj kousek svého života. Takže jsem měla velkou radost, když mě oslovilo studio s nabídkou na zfilmování, protože už jsem měla představu o rámcovém příběhu, a oni měli zájem o práva na totéž, co nejvíc zajímalo i mě. A věděla jsem, že pokud dojde na zfilmování, budu muset scénář napsat já, protože o Mlokovi toho vím až příliš mnoho, než abych to nechala napsat někoho jiného.“
Ve filmovém příběhu zasazeném do roku 1926 ožívá samozvaný magizoolog ještě v době před napsáním učebnice, ze které se jednou na jeho alma mater v Bradavicích stane povinná četba. Na konci cesty, která ho při hledání magických zvířat zavedla do vzdálených zemí, přijíždí Mlok do New Yorku, kde ho únik jeho vzácných zvířat vrhá do řetězu událostí, které hrozí prozrazením společenství kouzelníků, kteří se skrývají mezi No-Maji a na pohled od nich nijak neliší.
Příběh obsahuje další, i když subtilnější, odkazy na předchozí díl J. K. Rowlingové. Producent David Heyman, který produkoval také všech osm filmů „Harry Potter“, potvrzuje, že mezi magií a zábavou jsou pro její psaní příznačná témata. „Evidentně je zde mnoho základních témat knih o Potterovi: ctnost tolerance v kontrastu s nebezpečími plynoucími z nesnášenlivosti a útisku; upřímnost k sobě samému; kamarádství outsiderů a vzájemná jejich podpora… Tyto city a vlastnosti mají obecnou platnost a jsou velmi blízké lidem na celém světě. Přestože v názvu filmu jsou zvířata, hlavním tématem příběhu jsou lidé.“
Ke knižní tvorbě J. K. Rowlingové režisér David Yates poznamenává: „Joanniny postavy jsou laskavé a lidské… bez vytáček vzdávají poctu lidem takovým, jací jsou, bez přehnané snahy podřídit je vžité představě o dokonalosti či skrýt jejich potenciál stát se kýmkoliv, kým chtějí být. Váží si jejich individuality.“
„Moji hrdinové jsou vždy lidé, kteří mají odvahu říct: ‚Vím, jak se věci mají, ale nemusí to tak být.‘“, potvrzuje Rowlingová. „Jsou ochotni ptát se: ‚Proč to tak je?‘“ Eddie Redmayne, představitel ústřední role Mloka Scamandera, říká: „Ústředním tématem filmu je strach z věcí, které nechápeme, a také o extrémní reakci lidí na tento strach. Proto kouzelníci žijí v New Yorku v utajení a vůbec se nestýkají s mudly, což je ve Velké Británii, odkud Mlok pochází, do určité míry povoleno. A proto chtějí zničit magická zvířata, která by mohla nedopatřením prozradit existenci magie. Právě těmto tématům se J. K. Rowlingová věnuje a všechno nasvědčuje tomu, že zde hrají jednu z hlavních rolí.“
Vedle strachu z odhalení je důvodem obecného znepokojení v kouzelnickém světě ještě jedna temná hrozba. Heyman říká: „Mocný kouzelník s anarchistickými názory jménem Grindelwald je přesvědčen, že kouzelníci jsou nadřazená rasa. Nějakou dobu, kdy o něm nebylo slyšet, shromažďoval stoupence a jeho anti-mudlovské či anti-No-Majské názory mu získávali stále rostoucí počet příznivců. Takže ať už se jedná o Voldemorta z knih Harry Potter či o Grindelwalda, neviditelný přízrak vznášející se nad tímto filmem, ve všech Joanniných dílech zůstává hlavním tématem intolerance a stigmatizace některých lidí.“
„Byl jsem rád, že jsem dostal příležitost zahájit novou kapitolu tohoto bohatého světa,“ pokračuje Heyman, „který se rozšířil na další kontinent a do jiného času. Všechno mi připadalo důvěrně známé a zároveň zcela nové, a Joannin scénář povzbudil naši představivost.“ Yates, který režíroval poslední čtyři pokračování série ‚Harry Potter‘, říká, že jeho návrat k filmovému světu kouzelníků byl „jako návrat domů. Byl to krásný návrat na místo, kde jsem strávil šest nádherných let.“
Film „Fantastická zvířata“ je první film, jehož děj se odehrává v našem světě a který není natočen podle knižní předlohy, což filmařům poskytlo ještě větší tvůrčí svobodu. Yates říká: „Spolupráce s Joanne, když pracovala na scénáři, byla velmi zajímavá, protože tohle nebyla filmová adaptace knižní předlohy; byli jsme přímo u zdroje. Bylo velmi zajímavé dávat filmu tvar přímo s tvůrkyní kouzelnického světa a byla to také velká výhoda, protože ona samozřejmě zná všechna pravidla skrz naskrz. Joanne má samozřejmě filmové myšlení - chrlí jeden nápad za druhým - ale je také skvělou kreativní partnerkou, která dobře ví, že filmová tvorba je hlavně o spolupráci; ráda se na věci dívá z různých úhlů pohledu.“
„David Yates dobře zná tento svět a dobře se nám spolupracuje, proto jsem byla ráda, že chce tenhle film natočit.“, říká Rowlingová. „A producent David Heyman byl u všeho od samého začátku, takže jsem si ani nedokázala představit, že by se tento film natočil bez něj.“
Rowlingová byly také ráda, že Steve Kloves, který napsal scénáře k filmům „Harry Potter“, se ke štábu filmu „Fantastická zvířata“ připojil jako producent. „Chtěla jsem, aby se k nám Steve přidal, protože jsem ještě nikdy scénář nepsala a věděla jsem, že budu potřebovat, aby mi někdo poradil.“, říká. „Už jen to, že byl nablízku, aby mi mohl poradit, bylo skvělé.“
Kloves na oplátku pěl pochvalné ódy na Rowlingovou a poznamenal: „Myslím, že pro jakékoliv úspěšné psaní, včetně psaní scénářů, je důležitý rytmus a hudební cítění. Když tohle chybí, nemusíte si to rozumově uvědomit, ale cítíte to. Na druhou stranu když to tam je, tak ve vás dílo rezonuje. Joanne skládá po čertech dobrou melodii.“, říká s úsměvem.
Yates souhlasí. „Bylo to zábavné, bylo to láskyplné, bylo to překvapivé a děsivé… mělo to všechno, co filmaři hledají a co jim umožní natočit výborný příběh.“ Redmayne sdílí jejich nadšení a říká: „Na scénáři mě naprosto ohromil jeho široký záběr a zároveň jeho opravdová intimita a při jeho čtení jsem pociťoval širokou škálu emocí. Ohromilo mě, jak J. K. Rowlingová citlivě skloubila všechny prvky dohromady. S velkou elegancí vytváří skutečné lidi, kteří jsou i přes své podivuhodné schopnosti velmi křehcí.“
„A nedokáži si představit zapálenějšího režiséra než je David Yates, který by dokázal tohle všechno převést na filmové plátno.“, pokračuje herec. „Je výjimečný, opravdu. Film takového rozsahu je nutné uhlídat spoustu věcí a jemu se podařilo všechny je skloubit dohromady a přitom zůstat naprosto soustředěný na všechny detaily postav. Nikdy ani na chvilku nezaváhal. Jeho schopnost žasnout jako dítě každého vždy povzbudila. Natáčení tohoto filmu byl pro mě ten nejpříjemnější zážitek v mém životě.“
„Velmi obdivuji Davida jako režiséra.“, poznamenává Heyman, pro kterého je film „Fantastická zvířata” již pátým filmem, který natočil společně s Yatesem. „Nepřestává hledat pravdu, usiluje o autentičnost, a pomáhá převést všechno z příběhu do hereckých výkonů. Před kamerou i za ní v každém odhaluje to nejlepší. Kromě toho se s ním také skvěle spolupracuje. I přes vlastní vyhraněné názory je ochoten vyslechnout si nápady druhých lidí. A nakonec vždy zvolí tu nejlepší možnost.“
K Redmaynovi se před kamerou připojili další talentovaní herci, mezi kterými nechyběli Katherine Waterston, Dan Fogler, Alison Sudol, Ezra Miller, Samantha Morton, Jon Voight, Carmen Ejogo a Colin Farrell.
Při natáčení filmu „Fantastická zvířata“ se za kamerou opět sešla řada spolupracovníků z filmů „Harry Potter“, včetně vedoucího výpravy Stuarta Craiga. Během natáčení osmi filmů se Craig seznámil s kouzelnickým světem Joanne Rowlingové, především pak s hradem Bradavice, jehož silueta se stala stejně známou jako postavy, které ho obývaly. Pro tento film Craig vytvořil další instituci kouzelnického světa - ústředí kongresu MACUSA - Magical Congress of the United States of America. Většina jeho návrhů byla určena pro No-Majské prostředí New Yorku roku 1926, který byl postaven doslova od základů ve studiích společnosti Warner Bros. v anglickém Leavesdenu.
Producent Lionel Wigram říká, že byla radost vrátit se do ateliéru, kterému deset let při natáčení všech osmi filmů „Harry Potter“ říkali domov. „Byli jsme nadšeni, když jsme se vrátili do studia v Leavesdenu, které bylo od natáčení filmů ‚Harry Potter‘ kompletně předělané. Chtěli jsme posunout hranice a vytvořit rozsáhlou scénu s ohromným množstvím detailů. Když jsme se procházeli ulicemi New York City, měli jsme pocit, že jsme se vrátili v čase.“
V Yatesově režii se do filmu dostalo množství druhů fantastických zvířat vytvořených oddělením pro vizuální efekty v čele s Timem Burkem a Christianem Manzem, animaci zvířat měl na starosti tým pro speciální efekty vedený Pablem Grillem. Yates dále přizval ke spolupráci svého dlouholetého vedoucího střihu Marka Daye a poprvé spolupracoval s kameramanem Philippem Rousselotem, kostýmní výtvarnicí Colleen Atwoodovou a skladatelem Jamesem Newtonem Howardem. Společným úsilím s režisérem, scénáristkou a producenty vytvořili pro herce nevšední prostředí pro magii.
Kostýmní výtvarnice Colleen Atwoodová chtěla při svém prvním vstupu do světa kouzel zůstat věrná dvacátým létům minulého století, ale s prvky říše magie. „Líbilo se mi jemně kombinovat prvky obou světů tak, aby nebyly na první pohled zřejmé, ala abyste si jich náhle všimli.“, říká Colleen.
O svých rozhovorech s režisérem Colleen Atwoodová říká: „David chtěl zachytit dobovou horečnou energii New Yorku, kdy se ze všech koutů světa do města hrnuli lidé všech možných etnik. Miluji dvacátá léta; byla to doba velkého optimismu a změn v Americe, před Velkou hospodářskou krizí… doba šíleného excesu ve všech směrech.“
„Colleen je úžasná.“, prohlašuje Yates. „Do práce na každém kostýmu pro hlavní až po ty nejmenší role vložila obrovské zkušenosti, velkou přesvědčivost a smělou vizi. Spolupracovat s ní byla čirá radost.“
Colleen Atwoodová nejdříve mluví o Mloku Scamanderovi: „Procestoval celý svět, takže musí umět splynout se skutečným světem. Trik spočíval v použití dobové siluety, ale jeho oděv trochu vybočoval a špatně padnul a jeho postava tak působila trochu výstředně. Dobové oblečení, zejména pánské, se vyznačovalo spoustou teplých tónů, takže abych ho odlišila, vybrala jsem pro něj sytě tyrkysově modrý kabát, který má většinu času na sobě.“ Doplněk, který možná zaujme fanoušky filmů „Harry Potter“, je Mlokova černo-žlutá mrzimorská šála, památka na jeho studium v Bradavicích.
Kostýmní výtvarnice dodává, že v souladu s Mlokovou profesí doplnila jeho kabát o další funkci. „Našili jsme na něj všelijaké kapsy, do kterých si mohl dát lektvary a léčivé elixíry a samozřejmě také některé ze svých malých přátel.“, usmívá se. „Většina tajných kapes je na vnitřní straně kabátu, takže je pravděpodobně moc neuvidíme, ale všechny mají dobrý důvod tam být.“
Colleen Atwoodová vytvořila v podstatě odlišné kostýmy pro sestry Goldsteinovy na základě jejich osobností. „Tina je tak trochu moderní dívka, proto jsem se rozhodla obléct ji od začátku do kalhot. V té době to nebylo příliš běžné, ale některé ženy je nosily.“, připouští Colleen. „A ačkoliv byla vyhozena z oddělení bystrozorů, stále nosí oblečení podobné koženému plášti, který nosí bystrozoři, takže jsem ji oblékla do látkového pláště s opravdu velkým límcem, kterým si může zakrýt tvář a provádět nenápadné špehování jako bystrozoři, protože v srdci zůstala bystrozorkou.“
Queeniin módní vkus je rozhodně ženštější než vkus její sestry. Colleen Atwoodová k tomu říká: „První šaty, ve kterých ji vidíme, jsou čarodějnické šaty, ale trochu ve stylu dvacátých let s koketním nádechem. Plášť, který jsem pro ni navrhla, byl ušit z 9 144 metrů hedvábných nití všemožných ombré odstínů broskvové barvy. Vypadalo to jako západ či východ slunce s prvkem vzduchu a světla, který se mi pro Queenie líbil.“
K návrhu kostýmu pro jediného No-Majského člena skupiny Colleen Atwoodová poznamenává: „Jacob je člověk, který by se v té době dal popsat jako nemoderní a neatraktivní. Jeho oblečení je poněkud neforemné v porovnání s většinou mužů té doby, kteří se - i když nebyli bohatí - vždy snažili nevyčnívat. Ale Jacob měl tak málo peněz, že si musel kupovat obnošené oděvy, které mu nepadly, jak by měly. Abych to ještě víc zvýraznila, použila jsem měkčí látky než normálně, takže jeho oblek působí ve srovnání s dobovým střihem ještě neforemněji.“
U nevyzpytatelného Percivala Gravese „jsem chtěla zdůraznit jeho postavení,“ říká Colleen Atwoodová, “takže jsem některé věci přehnala, například délku jeho bot a ramen. Jeho plášť je spíše přehoz - velmi elegantní, ale se zesíleným lemem, který umožňuje jeho ladný pohyb. Našla jsem úžasnou látku prošívanou kovovou nití Lurex, takže nebyl blýskavý, jen se stopami lesku.”
Naopak Credenceův kostým Colleen Atwoodová popisuje jako „velmi úzký v ramenou s velmi vysokým a těsným límcem. Ezra má hezké dlouhé nohy a tak jsem je zdůraznila pruhovanými kalhotami a lemem jeho krátké bundy. Credence a Jacob jsou jediné hlavní postavy filmu, které jsem záměrně neoblékla do pláště. Nemít plášť v chladném počasí je známkou chudoby a tímto dojmem působí oba dva.“
Colleen Atwoodová vyhradila nejokázalejší kostým pro prezidentku kongresu MACUSA Serafinu Picqueryovou, která předsedá Mezinárodní konfederaci čarodějek a kouzelníků v nádherných tmavě černých hedvábných šatech s bohatým zlatým vyšíváním a z korálků vyšitým mytickým ptákem bouřlivákem na hrudi. Celou róbu korunuje drahokamy posázený diadém.
Ostatní členové Konfederace jsou oblečeni do stejně slavnostních kostýmů zřetelně odlišených podle jejich zemí a kultur. „Když je vidíte všechny pohromadě, víte, že reprezentují jiné části kouzelnického světa.“, říká Colleen Atwoodová. „Všichni vypadají velmi důstojně, ale jemné náznaky ukazují jejich vedoucí postavení v kouzelnickém společenství.“
Colleen Atwood upravila zvonovité kloboučky, které ženy nosily ve dvacátých letech, do kouzelnického stylu. „Skutečné kloboučky jsou klenuté a těsně přiléhají k hlavě, ale naše verze kloboučků mají na sobě drobné úpravy, které jim dodávají čarodějnický šmrnc.“, říká Colleen.
Neodmyslitelnou rekvizitou každého kouzelníka a čarodějnice je jejich osobitá hůlka, a výběr hůlek pro jednotlivé postavy byl pro herce zlatým hřebem jejich rolí. Vedoucí oddělení rekvizit Pierre Bohanna říká: „Všichni herci se podíleli na návrhu svých hůlek, což dokazuje, jak velký význam pro ně mají.“
Eddie Redmayne potvrzuje: „Poprvé jsem vzal hůlku do ruky ve chvíli, kdy si mám přát splnění něčeho, co by mě nikdy nenapadlo, že budu mít. V tu chvíli mě zachvátila příšerná tréma, protože jsem si uvědomil, že vůbec nevím, co s hůlkou dělat.“, směje se
„Někdy jsem chodil s hůlkou v ruce sem a tam a na chvíli úplně jsem zapomněl, že ve skutečnosti čarováním nejde něco znehybnit.“, s úsměvem vypráví Alison Sudol. „Dokonce i v dospělosti chceme hluboko ve svém nitru mít kouzelnou moc, takže je to až neuvěřitelný pocit ocitnout se ve světě, kde to možné je.“
Dalším uměleckým prvkem filmu „Fantastická zvířata a kde je najít“ je hudba, kterou složil James Newton Howard. „Tento typ filmu je snem každého skladatele.“, říká James. „Tematický záběr filmu je velmi široký - nádherné magické chvíle střídají temné děsivé momenty, proto i v hudbě bylo nutné použít hudební témata, která tyto přechody umožňovala a v první řadě pomáhala vyprávět příběh.“
Howard ve své hudbě použil jemné dobové motivy. „Dvacátá léta mají bohatou hudební tradici, takže jí na několika místech vzdáváme hold a vytváříme tak dojem, že jsme se v té době sami ocitli.“ „Mým hlavním úkolem“, dodává, „bylo napsat několik zábavných a nezapomenutelných melodií pro hlavní postavy a dokonce i pro některá zvířata, které by vystihovaly jejich osobnosti, a dát novému filmu hudební identitu.“
Kromě toho skladatel vetkal do své hudby několik ozvěn snadno rozpoznatelné písně „Hedwig’s Theme“, které měly asociovat filmy „Harry Potter“. David Heyman říká: „James je jeden z největších skladatelů současnosti. Složil neuvěřitelně svižnou melodii, které nejenže výborně vystihuje postavy, ale také s lehkostí přechází mezi různými náladami.“
„To bylo životně důležité,“ pokračuje producent, „protože tento film, stejně jako všechna Joannina díla, má rychlý spád a fascinuje vás pestrou mozaikou emocí a dobrodružství.“ „Doufám, že lidé si tyto postavy oblíbili a záleží jim na nich.“, uvažuje J. K. Rowlingová. „Doufám, že diváky jejich příběhy zaujmou a budou chtít vědět, kam je jejich příběhy v budoucnu zavedou.“
David Yates dodává: „Pro každého, kdo vyrůstal s Joanninými knihami a filmy, které byly podle nich natočené, je napínavé vrátit se přímo ve filmu ještě jednou do jejího světa, který se neustále ambiciózně a překvapivě rozrůstá o nové nadčasové a fascinující příběhy a postavy.“

Ocenění:
Academy Awards
2017 - Colleen Atwood (Kostýmy)
2017 - Stuart Craig (Výprava) (nominace)

BAFTA
2017 - Výprava
2017 - Zvuk (nominace)
2017 - Kostýmy (nominace)
2017 - Vizuální efekty (nominace)
2017 - Výjimečný britský film (nominace)

European Film Awards
2017 - David Yates (Cena diváků) (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2016 - Nejlepší výprava a dekorace (nominace)
2016 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Petr Neskusil - Eddie Redmayne (Mlok Scamander), Martin Zahálka - Dan Fogler (Jacob Kowalski), Tereza Bebarová - Katherine Waterston (Týnka Goldsteinová), Anna Theimerová - Alison Sudol (Queenie Goldesteinová), Marek Libert - Colin Farrell / Johnny Depp (Percival Graves / Gellert Grindelwald), René Slováčková - Carmen Ejogo (Seraphina Picqueryová), Jiří Köhler - Ezra Miller (Credence Holkost), Adéla Kubačáková - Samantha Morton (Mary Lou), Pavel Šrom - Jon Voight (Henry Shaw), Ludvík Král - Josh Cowdery (Henry Shaw ml.), Jakub Saic - Ronan Raftery (Langdon Shaw), Zdeněk Maryška - Ron Perlman (Gnarlack), Vojtěch Hájek - Kevin Guthrie (Abernathy), Lucie Furmanová - Faith Wood-Blagrove (Modesty Holkostová), Irena Hrubá - Jenn Murray (Chastity Holkostová), Ladislav Županič - Peter Breitmayer (Gilbert Bingley), Pavel Rímský - Christian Dixon (Momulu Wotorson), Zuzana Ďurdinová - Gemma Chan (madam Ya Zhou), Radana Herrmannová - Ellie Haddington (paní Espozitová), Václav Knop - Paul Birchard (Hobo), Pavel Tesař - Dan Hedaya (Red), Jiří Ployhar - Martin Oelbermann (Heinrich), Radek Kuchař - Matthew Wilson (Sam), Pavel Vondra - Sam Redford (celník), Jan Szymik - Tim Bentinck (svědek), Jiří Krejčí - Tristan Tait (reportér), Petra Tišnovská - Lucie Pohl (sekretářka v bance), Matěj Havelka - Leo Heller (kluk), Filip Damek - Max Cazier (křičící mladý muž), Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Dana Procházková, Martin Svejštil
Zpívá: Vendula Příhodová - Aretha Ayeh (zpěvačka ve Slepém prasátku)
Překlad: Helena Šváchová
Text písně: Pavel Cmíral
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Výsledný mix: Deluxe Media
Hudební režie: Ondřej Izdný
Dialogy a režie: Petr Sitár
Vyrobilo studio LS Productions - 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 17.11.2016 Freeman Ent.
Premiéra USA: 18.11.2016 Warner Bros. US
Premiéra Velká Británie: 18.11.2016 Warner Bros. UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 31.5.2017 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 29.3.2017 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 67 869 124
Tržby celkem - $ 814 037 575
Návštěvnost v ČR 473 857
Náklady (Rozpočet) - $ 180 000 000
 
FILMY V SÉRII
Fantastická zvířata a kde je najít gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0231/
Dobrodružný / Rodinný, Velká Británie / USA, 2016
Režie: David Yates, Hrají: Eddie Redmayne, Dan Fogler

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0220/
Dobrodružný / Rodinný, Velká Británie / USA, 2018
Režie: David Yates, Hrají: Eddie Redmayne, Katherine Waterston

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/fantasticka-zvirata-brumbalova-tajemstvi-fantastic-beasts-the-secrets-of-dumbledore-2022-usa-dobrodruzny-rodinny-fantasy-v-priprave-do-kin/
Dobrodružný / Rodinný / Fantasy, USA 2022
Režie: David Yates, Hrají: Eddie Redmayne, Katherine Waterston
 
Tvůrci a herci
David Yates (Režie), David Heyman (Produkce), Steve Kloves (Produkce), Michael Sharp (Produkce), J. K. Rowling (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Philippe Rousselot (Kamera), Mark Day (Střih), Fiona Weir (Casting), Stuart Craig (Scénografie), James Hambidge (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Simon Hayes (Zvuk), Glenn Freemantle (Zvuk), Nicky Knowles (Masky), J. K. Rowling (Scénář), J. K. Rowling (kniha) (Předloha), Eddie Redmayne (Herec), Dan Fogler (Herec), Colin Farrell (Herec), Ron Perlman (Herec), Katherine Waterston (Herec), Alison Sudol (Herec), Ezra Miller (Herec), Samantha Morton (Herec), Jenn Murray (Herec), Jon Voight (Herec), Gemma Chan (Herec), Carmen Ejogo (Herec), Christine Marzano (Herec), Faith Wood-Blagrove (Herec), Lasco Atkins (Herec), Paul Bergquist (Herec), Jason Redshaw (Herec), Mitchell Thornton (Herec), Peter Breitmayer (Herec), Miroslav Zaruba (Herec), Akin Gazi (Herec), Attila G. Kerekes (Herec), Kornelia Horvath (Herec), Lobna Futers (Herec), Johnny Depp (Herec), Miquel Brown (Herec)
 
2016/133/Velká Británie, USA/Dobrodružný, Rodinný, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Jméno Mloka Scamandera lze spatřit i na Harryho mapě Bradavic ve filmu Harry Potter a vězeň z Azkabanu (2004).
- Fantastická zvířata a kde je najít není prvním filmem režiséra Davida Yatese z tohoto světa stvořeného J. K. Rowlingovou. Režíroval také poslední čtyři filmy pojednávající o Harry Potterovi.
- O roli Modesty (Faith Wood-Blagrove), hlavní dívčí postavy filmu, se ucházelo na dvacet tisíc britských školaček.
- Saoirse Ronan, Dakota Fanning, Lili Simmons a Alison Sudol mali byť pôvodne obsadené do úlohy Queenie.
- První díl z plánované trilogie dorazil do kin 18. 11. 2016, tedy na den přesně jedenáct let po premiéře filmu Harry Potter a Ohnivý pohár (2005).
- O režírování filmu se zajímal i Alfonso Cuarón, režisér vězně z Azkabanu (2004), ale odmítl. Takto se vyjádřil: „Práce na Azkabanu byla velká sranda. Když mě pak zvali na natočení dalšího dílu, musel jsem odmítnout, abych nezůstal u jednoho. Byla to velká zkušenost. Ale teď? Proč ne? Mám nějaké rozpracované věci do budoucna, ale J. K.…“
- J. K. Rowling literární předlohu "Fantastic Beasts and Where to Find Them" napsala v roce 2001 a velkou část finančního výtěžku věnovala charitě. Knihu vydalo nakladatelství Bloomsbury Publishing v Londýně v roce 2001.Český překlad Pavla Medka vydalo v roce 2002 nakladatelství Albatros.
- Postava Gellerta Grindelwalda (Johnny Depp) se objevila už ve filmu Harry Potter a Relikvie smrti - část 1 (2010), kde si ho zahrál Jamie Campbell Bower. Tito dva herci si spolu zahráli v Burtonově Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street (2007).
- V rukou Gravese (Colin Farrell) se několikrát během filmu objeví přívěšek s motivem viteálů naznačující jeho pravou identitu.
- Je to podruhé, co se Colin Farrell a Johnny Depp podělili o jednu postavu. Ve Fantastických zvířatech se jedná o černokněžníka Grindelwalda, v Imagináriu Dr. Parnasse (2009) se ještě společně s Judem Lawem po smrti Heatha Ledgera ujali jeho role Tonyho.
 
Odkazy